Ons overleveren aan de Franse grillen is dan een veel beter idee?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 07:20 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nou, die Duitse lijn van je betekent dus wel dat ze de bruinkool en steenkoolcentrales weer meer gaan aanspreken om het verlies van de kerncentrales op te vangen hoor ik net op het nieuws
Leuk dat ze nu teveel energie produceren, maar daar kan je natuurlijk niet op vertrouwen als je in een windstille periode zit en de basisvoorziening moet garanderen.quote:Op maandag 30 mei 2011 23:46 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Het "leuke" is noujuist dat er een miljoen euro betaald wordt om die dingen stop te zetten omdat ze teveel energie produceren. Gelukkig is er nu in Schotland ook een beweging gaande om over te stappen op het gebruik van veel meer duurzame energie
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben met je economisch model, echter als we naar de huidige alternatieven kijken zitten we momenteel met hetzelfde probleem. Kolen of gas gaan door CO2-taxen flink duurder worden, terwijl je bij gas ook nog eens afhankelijk bent van de wereldmarktprijs voor gas en de welwillendheid van de Russische politiek.quote:Op maandag 30 mei 2011 23:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is een probleem maar dat speelt net zo goed bij kernenergie. Het gaat hier om vrij oude centrales die het einde van hun economische en technische levensduur naderen (een oude centrale op blijven kalefateren lijkt mij geen goed idee in elk geval). Je moet dan na gaan denken over vervanging. Voor kerncentrales heb je Uranium nodig, de huidige bekende en goed winbare voorraden gaan nog hooguit 50 jaar mee. Kies je nu voor nieuwe centrales (zo ver zijn de Duitsers nog lang niet) dan duurt het nog zeker pakweg 10 jaar en een flinke bijdrage van de overheid voor zo'n centrale in bedrijf is. Dan heb je nog ongeveer 40 jaar over om je investeringen terug te verdienen, dat is een flinke uitdaging.
Nu zijn er wel nieuwe types centrales in ontwikkeling die een stuk veiliger zouden moeten zijn, minder Uranium verbruiken en minder afval zouden moeten produceren maar die zijn voorlopig echt nog niet beschikbaar. Mochten die wel beschikbaar komen dan is het zeker wel te overwegen.
Tot die tijd vind ik het zeker te rechtvaardigen om niet te investeren in kerncentrales en wel in alternatieve energiebronnen (waar de ontwikkelingen harder gaan momenteel).
Windstilheid is niet zo'n probleem meer tegenwoordig. Op de hoogte waar ze zitten waait het eigenlijk altijd en anders kan je dat bijvoorbeeld opvangen met een gascentrale. Die heb je ook nodig bij een systeem met veel kerncentrales omdat die ook beroerd zijn in het opvangen van pieken en ook wel eens uit gebruik zijn voor onderhoud.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 08:15 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Leuk dat ze nu teveel energie produceren, maar daar kan je natuurlijk niet op vertrouwen als je in een windstille periode zit en de basisvoorziening moet garanderen.
Lastig uit te rekenen maar aangezien het niet om de modernste centrales gaat is dit vermoedelijk wel te overzien. Maar je snapt toch ook dat het niet snel om een 1 op 1 vervanging zal gaan? Bij energievoorziening moet het altijd gaan om een mix van productiemethoden.quote:Overigens zou ik er wel benieuwd naar zijn hoeveel windmolens er geplaatst zouden moeten worden om alle kerncentrale's te vervangen, ik heb het vermoeden dat het zomaar zou kunnen zijn dat er in Duitsland niet genoeg plaats voor zoveel molens is.
Dat is mij duidelijk, daar niet van, maar ik probeer te visualiseren hoeveel windmolens er tegenover een centrale staan. Dan vraag ik me vervolgens af in hoeverre ruimte een beperkende factor kan zijn in het gebruik van windmolens.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 08:20 schreef du_ke het volgende:
Lastig uit te rekenen maar aangezien het niet om de modernste centrales gaat is dit vermoedelijk wel te overzien. Maar je snapt toch ook dat het niet snel om een 1 op 1 vervanging zal gaan? Bij energievoorziening moet het altijd gaan om een mix van productiemethoden.
En voor je Uranium ben je afhankelijk van eveneens Rusland en andere leuke landen als Kazachstan... Ja Canada en Auustralie hebben ook grote voorraden maar die gaan er met 5% per jaar doorheen. Ongeveer op dus tegen de tijd dat je het nodig hebtquote:Op dinsdag 31 mei 2011 08:19 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben met je economisch model, echter als we naar de huidige alternatieven kijken zitten we momenteel met hetzelfde probleem. Kolen of gas gaan door CO2-taxen flink duurder worden, terwijl je bij gas ook nog eens afhankelijk bent van de wereldmarktprijs voor gas en de welwillendheid van de Russische politiek.
Gezien de enorme investeringen die daarvoor noodzakelijk zouden zijn ben ik er nog niet zo van overtuigd dat behoud van kernenergie oor geen of een kleinere prijsstijging gaat zorgen. ook al omdat het totale productieproces niet zoveel zuiniger uitkomt waar het gaat om CO2 als gas of kolen (dit wordt alleen maar ongunstiger wanneer er voorraden gedolven moeten worden met een lager gehalte van het juiste isotoop).quote:Linksom of rechtsom, het stoppen met kernenergie zal in Duitsland de stroomprijs gewoon (enorm?) gaan opdrijven.
Een ander detail m.b.t. kernenergie, investeringen in de centrale's zijn de afgelopen jaren steeds vooruit geschoven. Dit omdat de rood-groene regering pakweg 10 jaar geleden al besloot om de kerncentrale's te sluiten en sindsdien een bepaalde onzekerheid over de toekomst heerste. Iets wat nu nog steeds voorduurt.
Dat vind ik niet zo heel erg spannend allemaal. Ruimtebeslag voor kernenergie is er natuurlijk ook alleen zetten we dat weg in andere landen (er moeten nogal grote lappen grond afgeknaagd worden wil je een ton bruikbaar Uranium hebbenquote:Op dinsdag 31 mei 2011 08:22 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat is mij duidelijk, daar niet van, maar ik probeer te visualiseren hoeveel windmolens er tegenover een centrale staan. Dan vraag ik me vervolgens af in hoeverre ruimte een beperkende factor kan zijn in het gebruik van windmolens.
Men wil van kernenergie af en gaat daarom maar zeer vervuilende, ouderwetse bruinkoolcentrales openen? Dat vind jij een vooruitgang?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 08:13 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ons overleveren aan de Franse grillen is dan een veel beter idee?
Of ze gaan nu onderzoeken naar schoner alternatief. Want nu is er geld en druk voor.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 09:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Men wil van kernenergie af en gaat daarom maar zeer vervuilende, ouderwetse bruinkoolcentrales openen? Dat vind jij een vooruitgang?
Er zijn ook al reactor-ontwerpen welke werken op Thorium, of wel met Uranium, maar veel minder splijtstof gebruiken dan de huidige oudere ontwerpen.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 08:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
En voor je Uranium ben je afhankelijk van eveneens Rusland en andere leuke landen als Kazachstan... Ja Canada en Auustralie hebben ook grote voorraden maar die gaan er met 5% per jaar doorheen. Ongeveer op dus tegen de tijd dat je het nodig hebt
[..]
Gezien de enorme investeringen die daarvoor noodzakelijk zouden zijn ben ik er nog niet zo van overtuigd dat behoud van kernenergie oor geen of een kleinere prijsstijging gaat zorgen. ook al omdat het totale productieproces niet zoveel zuiniger uitkomt waar het gaat om CO2 als gas of kolen (dit wordt alleen maar ongunstiger wanneer er voorraden gedolven moeten worden met een lager gehalte van het juiste isotoop).
En dan speelt in de keuze voor Frankrijk of Duitsland ook mee, willen we centraliseren (Frans) of meer regionaal de zaken oppakken (Duits). Voor kernenergie zijn zulke grote investeringen nodig dat je niet ontkomt aan de overheid of zeer grote bedrijven met de daarbij behorende concentratie van macht. Ik ben daar nooit zo dol op..
De nieuwste generatie reactor komt pas over 10 jaar in de markt, want het is nog in de onderzoek/ test fase.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 12:26 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Er zijn ook al reactor-ontwerpen welke werken op Thorium, of wel met Uranium, maar veel minder splijtstof gebruiken dan de huidige oudere ontwerpen.
De ontwerpen en technieken om rampen als Tsjernobyl uit te sluiten, of mindere rampen dan Fukushima nog zeldzamer te maken zijn er al, maar de politieke wil om hier de volgende stap mee te zetten is er gewoon niet, en de massa is gewoon verkeerd geinformeerd over nucleaire energie.
Die alternatieven zijn er niet op tijd, dus zal men tot die tijd een alternatief moeten zoeken zoals kolen- en gascentrale's.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 12:12 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Of ze gaan nu onderzoeken naar schoner alternatief. Want nu is er geld en druk voor.
Zodra iets mooie heeft uitgevonden kunnen ze nu in Duitsland praktijk brengen.
Nederland kan daar weleens ook mee liften.
Ach, als je nagaat dat de enige doden op/rondom die kerncentrale in fukushima medewerkers waren die van gallerijen en bouwkranen af donderden, of verzopen in de tusnami, en geen enkele is overleden aan acute stralingsziekte, zijn de huidige ontwerpen veilig genoeg in mijn ogen. Sterker nog, dat ding was volgens de bouw-specificaties niet eens bestand tegen zo'n sterke aarbeving, en kijk eens hoeveel marge dat 30 jaar oude ontwerp al in zich blijkt te hebben. Er vallen jaarlijks heel wat meer doden door losvliegende wieken of compleet omdonderende windmolens dan door kernenergie.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 12:37 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Die alternatieven zijn er niet op tijd, dus zal men tot die tijd een alternatief moeten zoeken zoals kolen- en gascentrale's.
Als er iets lekt bij de kerncentrale, dan valt het niet makkelijk herstellen en repareren. evenals vervangingen.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 13:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ach, als je nagaat dat de enige doden op/rondom die kerncentrale in fukushima medewerkers waren die van gallerijen en bouwkranen af donderden, of verzopen in de tusnami, en geen enkele is overleden aan acute stralingsziekte, zijn de huidige ontwerpen veilig genoeg in mijn ogen. Sterker nog, dat ding was volgens de bouw-specificaties niet eens bestand tegen zo'n sterke aarbeving, en kijk eens hoeveel marge dat 30 jaar oude ontwerp al in zich blijkt te hebben. Er vallen jaarlijks heel wat meer doden door losvliegende wieken of compleet omdonderende windmolens dan door kernenergie.
Omdat overheden constant in paniek schieten, en nu al eisen dat een operator een fonds van 1 miljard voor calamiteiten openen per reactor in Nederland, en over 2 jaar is dat waarschijnlijk 2 miljard. Zoveel paniekvoetbal en willekeur is niet te verzekeren, daar kan alleen een overheid garant voor staan.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 13:57 schreef Tahiti het volgende:
Als kerncentrales zo veilig zijn waarom willen verzekeringsmaatschappijen ze dan niet verzekeren?
In Fukushima is geen "meltdown" geweest zoals in Tsjernobyl, maar enkel een lek in het secundaire "containment vessel", waar oa de radioactieve stoom wordt gecondenseert en een aantal dagen rust, voordat de isotopen zo ver zijn vervallen dat de stoom in de atmosfeer mag gelaten worden. Doordat de koeling uitviel, die zelfs noodzakelijk is als een reactor "uit" staat, omdat ~15% van het vermogen van een reactor bestaat uit warmte door het verval van isotopen, kwam er meer stoom vrij dan men kon condenseren, en kon men of dit vrijlaten, of wachten totdat er dingen gingen ontploffen. Beide zijn gebeurd uiteindelijk.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 14:04 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Als er iets lekt bij de kerncentrale, dan valt het niet makkelijk herstellen en repareren. evenals vervangingen.
Daar tegen is windmolen makkelijk herstellen enof aanpassingen zodat veiliger is.
Kapotte windmolen kan je in 24 uur opruimen.
Daartegen kerncentrale waarbij reactor meltdown en lekt moet je omgeving 20 km leeg maken en komende 20 jaar zo houden.
Het is inderdaad een wonder dat tot nu toe nog geen dode gevallen bij fukusima, toch is gevaarlijk om daar betreden. Je kan de stralingen niet zien aankomen, voelen.
Trouwens Duitsland blijft wel kerncentrale tot 2020 gebruiken. (ongeveer)
Dus Duitsland heeft komende 10 jaar tijd om een oplossing zoeken voor zijn energie behoefte.
Dit dus, gewoon de Franse weg volgen dus.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 09:11 schreef Scorpie het volgende:
Echt weer zo`n zwaar populistische maatregel van onze Duitse buren
http://www.faz.net/artike(...)chance-30394011.htmlquote:Es gibt Hintertüren in den Beschlüssen
(...) In den Beschlüssen gebe es Hintertüren. Auf Kritik - auch in der SPD - stieß insbesondere die Entscheidung der Koalition, einen Teil der Atomkrafttechnik als sogenannte „kalte Reserve“ vorzuhalten.
Um gegen Stromengpässe gewappnet zu sein, soll eines der sofort stillzulegenden Kernkraftwerke noch bis 2013 als sogenannte Kaltreserve für eventuelle Energieengpässe bereitstehen, um Stromausfälle zu verhindern.
Nederland is een netto exporteur van elektra. Dus waarom niet stoppen met importeren?quote:Op maandag 30 mei 2011 18:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederland importeert al jaaaren heel veel kernstroom uit Frankrijk, dus waarom niet zelf maken?
Wil men zeer vervuilende, ouderwetse bruinkoolcentrales openen?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 09:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Men wil van kernenergie af en gaat daarom maar zeer vervuilende, ouderwetse bruinkoolcentrales openen? Dat vind jij een vooruitgang?
Blijft natuurlijk een smerige brandstof, nog afgezien van de vernietiging van het landschap.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 18:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wil men zeer vervuilende, ouderwetse bruinkoolcentrales openen?
Vermoed dat als er al bruinkoolcentrales geopend zullen worden (lijkt me niet de eerste optie) dat dit dan juist centrales van een modern ontwerp zullen zijn, stukken moderner dan de ouderwetse kerncentrales die ze dan moeten vervangen in elk geval.
Die techniek is ook nog (lang) niet in de praktijk bewezen. Het is allemaal nog theorie en daar kan je op korte en middellange termijn gewoon niet op vertrouwen.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 12:26 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Er zijn ook al reactor-ontwerpen welke werken op Thorium, of wel met Uranium, maar veel minder splijtstof gebruiken dan de huidige oudere ontwerpen.
De ontwerpen en technieken om rampen als Tsjernobyl uit te sluiten, of mindere rampen dan Fukushima nog zeldzamer te maken zijn er al, maar de politieke wil om hier de volgende stap mee te zetten is er gewoon niet, en de massa is gewoon verkeerd geinformeerd over nucleaire energie.
Klopt, liever zie ik energie zonder afval en uit hernieuwbare bronnen. Als dat niet lukt lijkt bruinkool mij ook niet de meest logische optie. Maar je kan er wel van uit gaan dat wanneer er nieuwe kolencentrales gebouwd worden deze een vrij aardig rendement zullen hebben. De techniek is gelukkig flink verbeterd.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 18:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Blijft natuurlijk een smerige brandstof, nog afgezien van de vernietiging van het landschap.
Ze worden ook alleen door of met directe en indirecte steun van overheden gebouwd. Met als gevolg nog verdere centralisatie van de macht waar het gaat om energie. Ik vind dat nog altijd geen aanlokkelijk uitzicht...quote:Op dinsdag 31 mei 2011 14:32 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Omdat overheden constant in paniek schieten, en nu al eisen dat een operator een fonds van 1 miljard voor calamiteiten openen per reactor in Nederland, en over 2 jaar is dat waarschijnlijk 2 miljard. Zoveel paniekvoetbal en willekeur is niet te verzekeren, daar kan alleen een overheid garant voor staan.
Ik neem aan dat de discussie hier nog wel gaat opwaaien en deze kabinetsperiode zal er geen al te concreet besluit op dit gebied genomen worden lijkt me.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:29 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dit dus, gewoon de Franse weg volgen dus.
Maar enfin, dat doet Rutte ook dus beetje een non-vraag deze TT.
Maar vele, vele, vele malen vervuilender dan de kerncentrales zijn.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 18:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wil men zeer vervuilende, ouderwetse bruinkoolcentrales openen?
Vermoed dat als er al bruinkoolcentrales geopend zullen worden (lijkt me niet de eerste optie) dat dit dan juist centrales van een modern ontwerp zullen zijn, stukken moderner dan de ouderwetse kerncentrales die ze dan moeten vervangen in elk geval.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |