http://nos.nl/l/tcm:5-971336/quote:Duitsland stopt met kernenergie, politieke reactie op ramp Fukushima
door Marije Willems
BUITENLAND Duitsland gaat stoppen met kernenergie. De zeventien Duitse kerncentrales moeten uiterlijk in 2022 de deuren gaan sluiten. De christen-liberale coalitie werd het vannacht na 12 uur onderhandelen eens.
De zeven reactoren van voor 1980 die werden gesloten na de kernramp in Fukushima blijven definitief dicht. Net zoals een andere reactor die in het verleden problemen gaf.
Besluit was al genomen, maar teruggedraaid
In 2002 besloot de regering onder Schröder al dat alle kerncentrales in 2022 dicht moesten zijn. Maar dit besluit werd het afgelopen najaar teruggedraaid door Merkel, die toen geen goed alternatief zag voor kernenergie. De looptijd van de centrales werd daarom voor de oude centrales verlengd met zeven jaar en de nieuwere centrales konden veertien jaar langer open blijven, tot 2036.
Onze correspondent in Berlijn Joost van der Vaart reageert:
“Dit zat er al een tijdje aan te komen. Het besluit is politiek ingesloten, maar politici moeten nu eenmaal politiek reageren. Dit gebeurt onder druk van de kernenergiecatastrofe in Fukushima. Atoomenergie is een enorm issue in Duitsland. Waarschijnlijker meer omstreden dan waar ook ter wereld. De mensen zijn bereid er massaal voor op straat te gaan. De regering van Merkel moest iets doen met het onderwerp. Als zij niks had gedaan, dan had de oppositie hier enorm garen bij gesponnen. Of de kiezer dat geloofwaardig vindt is de vraag. Feit is dat de Groenen op winst staan en niet de partij van Merkel.”
Is het mogelijk dat dit besluit opnieuw wordt teruggedraaid?
“Dit zal waarschijnlijk het laatste woord zijn. Het is zeer onwaarschijnlijk dat hier nog aan getornd gaat worden. Formeel moet het kabinetsbesluit nog goedgekeurd worden door het parlement, maar dat gebeurt wel.”
Duitsland land schakelt de komende jaren geleidelijk over op meer duurzame energiebronnen, zoals energie die wordt opgewekt door wind- en waterkracht. Nu maken duurzame energiebronnen zeventien procent van de energiemix uit, maar de regering heeft zich ten doel gesteld om dit uit te breiden naar vijftig procent. Om dit te bereiken zijn miljardeninvesteringen nodig.
Omdat we nu al ca. 1/3 van onze stroom uit de Franse kern-centrales krijgen.quote:Op maandag 30 mei 2011 17:53 schreef Cerbie het volgende:
(nog) afhankelijker van de Fransen in welke zin?
Techniek, kennis, infrastructuur etc. op het gebied van kernenergie. Met onze 'eigen' kennis en techniek bouwen we geen moderne kerncentrale.quote:Op maandag 30 mei 2011 17:53 schreef Cerbie het volgende:
(nog) afhankelijker van de Fransen in welke zin?
Met de redenatie van te weinig kennis in huis hebben kunnen heel veel projecten worden afgeschoten. Die kennis en ervaring opdoen zou juist een pluspunt zijn.quote:Op maandag 30 mei 2011 17:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Techniek, kennis, infrastructuur etc. op het gebied van kernenergie. Met onze 'eigen' kennis en techniek bouwen we geen moderne kerncentrale.
Dat kan een keuze zijn. Met de huidige stand der techniek lijkt het me niet slim, maar het kan zeker.quote:Op maandag 30 mei 2011 17:59 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Met de redenatie van te weinig kennis in huis hebben kunnen heel veel projecten worden afgeschoten. Die kennis en ervaring opdoen zou juist een pluspunt zijn.
Om dergelijke redenen lijkt het me ook niet ondenkbeeldig dat het debat binnen een jaar ov vijf opnieuw richting het continueren van kernenergie kantelt.quote:Op maandag 30 mei 2011 18:32 schreef von_Preussen het volgende:
Even een korte nuancering m.b.t. de situatie in Duitsland, zoals ik hem ook al in een ander topic heb gepost.
Dat blijkt echter toch iets genuanceerder te liggen, ik ken een leidinggevende binnen een Duits energiebedrijf en die zegt dat door het uitschakelen van de kerncentrale's de "Grundbedarf" niet meer gedekt kan worden. Daardoor moeten er extra gascentrale's en / of kolencentrale's worden bijgebouwd, omdat deze wel in staat zijn die "Grundbedarf" te dekken.
Waarom geen zonne- of windenergie? Om de eenvoudige reden dat dit (nog) te onbetrouwbaar is en niet kan worden ingezet om een constant peil in het energienet te garanderen, gezien de weersomstandigheden zijn deze bronnen niet altijd "online" en kunnen energieaanbod niet aan de vraag matchen. "Gewone" centrale's kunnen dat wel, aangezien deze altijd "online" kunnen zijn, onafhankelijk ervan of het nu kolen-, kern- of gascentrale's zijn.
En wat de mensen al helemaal vergeten is dat er over enkele jaren (2012? 2013?) een energiebelasting op de uitstoot van CO2 komt. Gevolg is dat de energieprijs, die dan sterker afhankelijk is van CO2-intensieve krachtcentrale's, dan over de kop zal gaan. Bij kernenergie zou dat nog enigzins beperkt blijven, omdat die centrale's weinig tot geen CO2 uitstoten.
Maarja, dat weet de consument nu nog niet, die zit daarom hallelujah te schreeuwen over het afstappen van de kernenergie.
En daarom denk ik dat Merkel dit nu eventjes uit puur politieke noodzaak roept, omdat de consument momenteel tegenargumenten gewoonweg toch niet hoort.quote:Op maandag 30 mei 2011 18:32 schreef von_Preussen het volgende:
Maarja, dat weet de consument nu nog niet, die zit daarom hallelujah te schreeuwen over het afstappen van de kernenergie.
Dit vermoeden heb ik ook, puur omdat het politieke sentiment op dat moment tegen was.quote:Op maandag 30 mei 2011 18:35 schreef mvdejong het volgende:
[..]
En daarom denk ik dat Merkel dit nu eventjes uit puur politieke noodzaak roept, omdat de consument momenteel tegenargumenten gewoonweg toch niet hoort.
En een volgende kabinet zal het weer terugdraaien, gesteund door de gemiddelde Duitser die zich tegen die tijd wel realiseert wat het de consequenties voor zijn besteedbare inkomen gaan worden.
In de praktijk hoeven die consequenties niet zo groot te zijn. De kerncentrales gaan er gefaseerd uit en hoewel oude, met staatssteun gebouwde, economisch afgeschreven kerncentrales goed mee kunnen doen op de elektriciteitsmarkt gaat dat voor nieuwe kerncentrales eigenlijk niet op. De kostprijs per kWh is in dat geval nauwelijks concurrerend.quote:Op maandag 30 mei 2011 18:35 schreef mvdejong het volgende:
[..]
En daarom denk ik dat Merkel dit nu eventjes uit puur politieke noodzaak roept, omdat de consument momenteel tegenargumenten gewoonweg toch niet hoort.
En een volgende kabinet zal het weer terugdraaien, gesteund door de gemiddelde Duitser die zich tegen die tijd wel realiseert wat het de consequenties voor zijn besteedbare inkomen gaan worden.
Voor de gemiddelde particulier valt dit nogal mee.quote:Op maandag 30 mei 2011 18:56 schreef Cerbie het volgende:
Je hebt wel meer dan "een paar" zonnecellen op je dak nodig om je stroomrekening "flink te drukken". Dat is wat simpel gedacht.
Maar goed, bijv. kantoren, de zware industrie en infrastructuur (spoorwegen) komt er natuurlijk niet met een aantal zonnepanelen. Die moeten een bron hebben die een minimale grondspanning kan leveren, no matter what the weather is.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor de gemiddelde particulier valt dit nogal mee.
Als ik door de duurzame energie reeks van T.net neus (best interessant trouwens!) zie ik wel meer dan een paar paneeltjes van een paar tientjes. Dat is een flinke investering die gemaakt wordt.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor de gemiddelde particulier valt dit nogal mee.
Ja aan 6000 euro zit je zo, al zijn de prijzen per paneel, juist door de hoge Duitse vraag, flink aan het dalen. Zolang je daarna je opbrengst terug mag leveren aan het net kan het vrij snel uit. Je ziet niet voor niets zoveel zonnecellen in DLD.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:05 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Als ik door de duurzame energie reeks van T.net neus (best interessant trouwens!) zie ik wel meer dan een paar paneeltjes van een paar tientjes. Dat is een flinke investering die gemaakt wordt.
Dat klopt hoor, er zal altijd een basis voorziening moeten zijn. Dat ontkent ook niemand volgens mij. Hoe je dat vervolgens invult kan je een hele studie maken waarvoor mij zeker voor het Duitse geval de kennis ontbreekt. Maar noodzaak voor kernenergie daarin zie ik niet direct.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:04 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar goed, bijv. kantoren, de zware industrie en infrastructuur (spoorwegen) komt er natuurlijk niet met een aantal zonnepanelen. Die moeten een bron hebben die een minimale grondspanning kan leveren, no matter what the weather is.
Het verschil tussen Duitsland en Nederland is volgens mij dat de regering daar de consument niet uitkleedt als het om 'groene' energie gaat. Als hier iets succesvol is dan trekt de regering zich terug en schiet je er financieel aardig bij in.quote:Op maandag 30 mei 2011 18:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
In de praktijk hoeven die consequenties niet zo groot te zijn. De kerncentrales gaan er gefaseerd uit en hoewel oude, met staatssteun gebouwde, economisch afgeschreven kerncentrales goed mee kunnen doen op de elektriciteitsmarkt gaat dat voor nieuwe kerncentrales eigenlijk niet op. De kostprijs per kWh is in dat geval nauwelijks concurrerend.
Dus voor het inkomen van die gemiddelde Duitser boeit het niet zo. Zeker niet aangezien die op een gunstige manier met een paar zonnecellen op zijn dak zijn stroomrekening flink kan drukken.
Mijn zwager heeft een bedrijf in het onderhouden van dieselaggregaten, je moest eens weten hoeveel boeren een stal vol zonnepanelen hebben hangen en daarmee groene stroom produceren voor veel geld en in een hutje verderop staat een aggregaat op rode diesel stroom te maken....quote:Op maandag 30 mei 2011 19:38 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja aan 6000 euro zit je zo al zijn de prijzen per paneel, juist door de hoge Duitse vraag, flink aan het dalen. Zolang je daarna je opbrengst terug mag leveren aan het net kan het vrij snel uit. Je ziet niet voor niets zoveel zonnecellen in DLD.
Nou ja de Duitse regeling voor het terugleveren van duurzame energie moet ook opgebracht worden door de rest van de consumenten. maar ze pakken het netter aan dan in Nederland inderdaad.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:40 schreef kawotski het volgende:
[..]
Het verschil tussen Duitsland en Nederland is volgens mij dat de regering daar de consument niet uitkleedt als het om 'groene' energie gaat. Als hier iets succesvol is dan trekt de regering zich terug en schiet je er financieel aardig bij in.
quote:Op maandag 30 mei 2011 19:41 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou ja de Duitse regeling voor het terugleveren van duurzame energie moet ook opgebracht worden door de rest van de consumenten. maar ze pakken het netter aan dan in Nederland inderdaad.
Je hebt gelijk hoor, kernenergie is niet noodzakelijk om de basisvoorziening te waarborgen. Alleen moet die wel worden gewaarborgd door een "energie opwekker" die constant "online" kan zijn om die basisvoorziening te dekken en blackouts te voorkomen.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat klopt hoor, er zal altijd een basis voorziening moeten zijn. Dat ontkent ook niemand volgens mij. Hoe je dat vervolgens invult kan je een hele studie maken waarvoor mij zeker voor het Duitse geval de kennis ontbreekt. Maar noodzaak voor kernenergie daarin zie ik niet direct.
Het Europese electriciteitsnet zit nu eenmaal zo in elkaar dat je niet kan kiezen waarvandaan je stroom komt. Dat het "hypocriet" overkomt kan ik me goed voorstellen maar er loopt echt geen aparte kabel van de Franse kerncentrales naar Duitsland. Verder kan ik dit besluit alleen maar toejuichen en hopelijk zullen er veel landen volgen. Duurzaam is immers de toekomst en dat zullen onze kinderen ook vinden.quote:Op maandag 30 mei 2011 20:16 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik ben zeer, zeer benieuwd hoe ze dat gat van 25% denken op te gaan vangen.
Als ze nu Franse kernenergie gaan importeren, dan zou dat wel extreem hypocriet zijn.
Ah je hebt gelijk man. Het spin-off effect.quote:Op maandag 30 mei 2011 17:59 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Met de redenatie van te weinig kennis in huis hebben kunnen heel veel projecten worden afgeschoten. Die kennis en ervaring opdoen zou juist een pluspunt zijn.
Ah sorry vriend, je hebt helemaal gelijk. Ik dacht even dat we een kenniseconomie hadden.quote:Op maandag 30 mei 2011 21:36 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ah je hebt gelijk man. Het spin-off effect.
Daardoor konden we in 1986 voor 20% minder geld nog een Oosterscheldekering bouwen, maar ja wie bouwt er nou zo'n ding.Zelfde geldt voor kerncentrales.
Ik bedoel maar, je hebt niets aan een spin-off effect bij een doodlopende weg.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
Leuk artikel. En wat gebeurd er als het niet hoost en stormt maar lekker windstil is en al die molens geen energie aan het net leveren?quote:Op maandag 30 mei 2011 21:02 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Het Europese electriciteitsnet zit nu eenmaal zo in elkaar dat je niet kan kiezen waarvandaan je stroom komt. Dat het "hypocriet" overkomt kan ik me goed voorstellen maar er loopt echt geen aparte kabel van de Franse kerncentrales naar Duitsland. Verder kan ik dit besluit alleen maar toejuichen en hopelijk zullen er veel landen volgen. Duurzaam is immers de toekomst en dat zullen onze kinderen ook vinden.
"We" moeten veel slimmer omgaan met ons energie verbruik en een van de vele nadelen van kerncentrales is is dat je ze 's nachts niet een standje lager kan zetten en er dus overproductie is. En zolang er overproductie is is er volgens mij geen noodzaak om extra centrales te bouwen.
In Schotland zijn er deze maand (tegen betaling) een aantal windparken stilgezet omdat het te hard waaide en ze alle stroom niet meer kwijt kunnen, leuk artikel:
http://news.scotsman.com/(...)900000-to.6760970.jp
Dan knalt het hele systeem eruit, dat is ook het probleem waarom men in Duitsland de kerncentrale's door gas-, en kolencentrale's moet vervangen.quote:Op maandag 30 mei 2011 21:43 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Leuk artikel. En wat gebeurd er als het niet hoost en stormt maar lekker windstil is en al die molens geen energie aan het net leveren?
Dus dan is kern energie de betere oplossingquote:Op maandag 30 mei 2011 20:02 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor, kernenergie is niet noodzakelijk om de basisvoorziening te waarborgen. Alleen moet die wel worden gewaarborgd door een "energie opwekker" die constant "online" kan zijn om die basisvoorziening te dekken en blackouts te voorkomen.
Dan blijven de volgende alternatieven over:
- kolencentrale's: liggen politiek gevoelig, men demonstreert er veel tegen. Een dergelijke centrale stoot veel CO2 uit en zal in de toekomst voor CO2-taxen vrij duur worden.
- gascentrale's, stoot ook CO2 uit en zal in de toekomst duurder worden. Ander probleem is dat men de afhankelijkheid van buitenlandse import wilde verminderen, om deze toegenomen vraag te dekken moet men extra gas uit Rusland importeren. Niet alleen is die import gevoelig voor politieke instabiliteit (bijv. Oekraine), ook is de prijs van deze energie afhankelijk van de marktprijs voor gas. Dus naast het CO2-tax kan een hoge gasprijs verder kostprijsverhogend werken.
Zonne- en windenergie zijn afhankelijk van het weer en helaas niet in voldoende mate beschikbaar om de basisvoorziening te garanderen, zeker een nuttige aanvulling op het huidige energieaanbod maar zeker geen oplossing.
Either way, de Duitse consument zal zonder kernenergie uiteindelijk duurder uit zijn.
Tsja, in een regio waar tsunami's geen uitzondering zijn een kerncentrale aan zee bouwen en deze dan ook nog maar met een ENKEL koelsysteem uitrusten was vragen om problemen.quote:Op maandag 30 mei 2011 21:58 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Dus dan is kern energie de betere oplossing
Want om dan maar kolencentrales te gaan bouwen (met hun CO2 uitstoot), ben ik ook geen voorstander van. Andere energie bronnen (zonne en wind energie , waterkracht, etc) zijn (nog) geen goede oplossing.
Als we nou eens heel goed kijken naar wat er in Japan is fout gegaan, dan kunnen we onze centrales nog veiliger maken.
Kernenergie is een doodlopende weg, alleen het probleem is dat er momenteel geen redelijke oplossing is voor kernenergie.quote:Op maandag 30 mei 2011 21:59 schreef remlof het volgende:
Kernenergie is sowieso een doodlopende weg, de hoeveelheid tegen redelijke kosten te winnen uranium is niet al te groot en er is nog steeds geen afdoende oplossing voor het afval, daar schepen we toekomstige generaties nog steeds mee op.
Dus prima idee van de Duitse regering.
Wat is volgens jou dan een oplossing om aan de energie vraag te voldoen?quote:Op maandag 30 mei 2011 21:59 schreef remlof het volgende:
Kernenergie is sowieso een doodlopende weg, de hoeveelheid tegen redelijke kosten te winnen uranium is niet al te groot en er is nog steeds geen afdoende oplossing voor het afval, daar schepen we toekomstige generaties nog steeds mee op.
Dus prima idee van de Duitse regering.
Een tijdje terug vertelde een geoloog, dat er eens in de 100000 jaar ofzo (het juiste getal weet ik zoeven niet, hier ook een aardbeving van magnitude 7 voor kan komen. De kerncentrale van Borsele en een en Belgie zijn hier niet op gebouwd.quote:Op maandag 30 mei 2011 22:00 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Tsja, in een regio waar tsunami's geen uitzondering zijn een kerncentrale aan zee bouwen en deze dan ook nog maar met een ENKEL koelsysteem uitrusten was vragen om problemen.
In Duitsland staan kerncentrale's niet aan zee en zijn ze uitgerust met een dubbel koelsysteem, dus als er eentje faalt kan een andere het werk overnemen.
Volgens mij wel hoor. Welke Europese electriciteitsnet? Het zijn hoofdzakelijk nationale/regionale.quote:Op maandag 30 mei 2011 21:02 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Het Europese electriciteitsnet zit nu eenmaal zo in elkaar dat je niet kan kiezen waarvandaan je stroom komt. Dat het "hypocriet" overkomt kan ik me goed voorstellen maar er loopt echt geen aparte kabel van de Franse kerncentrales naar Duitsland.
Vorige week was ik op vakantie in Tsjechië en reed ik (noodgedwongen) door Duitsland.quote:
Voor vrouwen zoals jij heeft de SGP wel een punt.quote:Op maandag 30 mei 2011 22:47 schreef ecolo het volgende:
We kiezen natuurlijk voor de duitse lijn. Toekomstgericht met een fatsoenlijke vergoeding voor zelf opgewekte zonnestroom. Zo ben je innovatief bezig en bouw je een nieuwe industrietak op. Onze regering (CDA/VVD en gedogers PVV (denken is links) en nu ook SGP (waar in Europa tref je een partij aan waar vrouwen niet actief in mogen worden?) denken te scoren op achterhaalde concepten zoals kernenergie en steenkool, tsja iets verstandigers is natuurlijk links. Nederland wordt zo het achterlijke boertje van Europa, zoiets als Roemenie of voor mijn part Wit Rusland.
Vanwege de stijgende energiekosten en de oplopende levensduur van de Franse centrales (en de daarbij behorende dure vervanging) zal die export ook niet bepaald soelaas bieden voor de eveneens stijgende energievraag.quote:Op maandag 30 mei 2011 20:16 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik ben zeer, zeer benieuwd hoe ze dat gat van 25% denken op te gaan vangen.
Als ze nu Franse kernenergie gaan importeren, dan zou dat wel extreem hypocriet zijn.
Daarom kiest men ook voor vrij hoge turbines. Echt windstil is het op die hoogte zelden of nooit. De kans op te harde wind is groter.quote:Op maandag 30 mei 2011 21:43 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Leuk artikel. En wat gebeurd er als het niet hoost en stormt maar lekker windstil is en al die molens geen energie aan het net leveren?
Steek je kop maar in het zandquote:Op maandag 30 mei 2011 22:47 schreef ecolo het volgende:
We kiezen natuurlijk voor de duitse lijn. Toekomstgericht met een fatsoenlijke vergoeding voor zelf opgewekte zonnestroom. Zo ben je innovatief bezig en bouw je een nieuwe industrietak op. Onze regering (CDA/VVD en gedogers PVV (denken is links) en nu ook SGP (waar in Europa tref je een partij aan waar vrouwen niet actief in mogen worden?) denken te scoren op achterhaalde concepten zoals kernenergie en steenkool, tsja iets verstandigers is natuurlijk links. Nederland wordt zo het achterlijke boertje van Europa, zoiets als Roemenie of voor mijn part Wit Rusland.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |