Voor het Ottomaanse Rijk was het Servië.quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:01 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Kosovo hoorde bij een van de vier historische 'vilayets' van de Albanese gebieden van het Ottomaanse Rijk, met Skopje (Shkup) als hoofdstad.
Ottomaanse Rijk is poepquote:Op donderdag 26 mei 2011 18:01 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Kosovo hoorde bij een van de vier historische 'vilayets' van de Albanese gebieden van het Ottomaanse Rijk, met Skopje (Shkup) als hoofdstad.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 24% gewijzigd door KevinMalone op 26-05-2011 19:20:45 ]Op dinsdag 26 april 2011 19:51 schreef Allessio het volgende:
KevinMalone is een eindbaas dat wel
Op maandag 30 mei 2011 19:00 schreef RickoKun het volgende:
Kevin's Oma is bazin!
Albanezen zijn goeddeels Moslims, zij het zeer gematigd.quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:00 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Gast Albanezen zijn geen moslims, Kosovaren zijn bijna allemaal moslims.
Voor 1500? Nuttig.quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:02 schreef ecktebaas het volgende:
[..]
Voor het Ottomaanse Rijk was het Servië.
quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:02 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Albanezen zijn goeddeels Moslims, zij het zeer gematigd.
Waar haal je dat vandaan? Er is al twintig jaar geen census geweest, en er zijn geen officiele cijfers bekend. Maar de Moslims (en Bektashi, de Albanese Moslims) vormen toch vrij onomstreden de grootste religieuze groep.quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:03 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
![]()
12% van Albanie is moslim, dat is niet veel. Bijna 80% van Kosovo is moslim.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Albani%C3%ABquote:Op donderdag 26 mei 2011 18:05 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Waar haal je dat vandaan? Er is al twintig jaar geen census geweest, en er zijn geen officiele cijfers bekend. Maar de Moslims (en Bektashi, de Albanese Moslims) vormen toch vrij onomstreden de grootste religieuze groep.
islamitisch (12-75%)quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:06 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Albani%C3%AB
quote:
Ach ik zie het nu ook..quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:08 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
islamitisch (12-75%)
Heerlijke bron vriend.
Lekker vaag dus weer. Maar de afgelopen maanden heb ik in Albanië gewoond/gereisd en daar waren de Islamitische invloeden toch wel overduidelijk (o.m. blijkens een constant kwelende muezzin op het centrale plein, en busjes die voor een Bektashi-kapel stoppen, waarna +/- 40-50% van de bus uitstapt om te bidden)quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ach ik zie het nu ook..Sorry dan..
Dacht dat er 12,75 stond..
Ah oke, ik dacht altijd dat Albanie Christelijk was.quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:14 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Lekker vaag dus weer. Maar de afgelopen maanden heb ik in Albanië gewoond/gereisd en daar waren de Islamitische invloeden toch wel overduidelijk (o.m. blijkens een constant kwelende muezzin op het centrale plein, en busjes die voor een Bektashi-kapel stoppen, waarna +/- 40-50% van de bus uitstapt om te bidden)
Meer richting Griekse grens (Korça, Gjirokaster, Sarande) neemt het aantal Christenen wel toe. Over het algemeen lijken daar ook de meer gegoede/ hoger opgeleide Albanezen vandaan te komen.quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:31 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ah oke, ik dacht altijd dat Albanie Christelijk was.
Wat probeer je daarmee te zeggen?quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:34 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Meer richting Griekse grens (Korça, Gjirokaster, Sarande) neemt het aantal Christenen wel toe. Over het algemeen lijken daar ook de meer gegoede/ hoger opgeleide Albanezen vandaan te komen.
Dat het ook weer niet absurd is Albanië met Christelijkheid te associëren.quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:35 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Wat probeer je daarmee te zeggen?
Ik denk dat hij het stukje gristenen = hoger opgeleid bedoeldequote:Op donderdag 26 mei 2011 18:39 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Dat het ook weer niet absurd is Albanië met Christelijkheid te associëren.
Tja, dat is een stukje van hun geschiedenis, op de koning Zog-periode na (interbellum) is het Noorden vrijwel altijd afgelegen, onherbergzaam en kansarm geweest. Maar inderdaad, dit verhaal doet er verder niet toequote:Op donderdag 26 mei 2011 18:41 schreef msnk het volgende:
[..]
Ik denk dat hij het stukje gristenen = hoger opgeleid bedoelde
Mag je wel Yoegoslaafs met daaronder vertaling?quote:Op donderdag 26 mei 2011 19:07 schreef kanovinnie het volgende:
Nederlands of posts weg+note. Nu weten jullie het wel.
Ja. Maar gewoon eronder, niet in spoilers oid. En dan de complete tekst vertalen.quote:Op donderdag 26 mei 2011 19:22 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Mag je wel Yoegoslaafs met daaronder vertaling?
Wat is oid ook alweer.quote:Op donderdag 26 mei 2011 19:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja. Maar gewoon eronder, niet in spoilers oid. En dan de complete tekst vertalen.
Of Iets Dergelijks.quote:
Weet wat ik raar vind dat Europa wel Kosovo de kans geeft om weg te gaan van servie.quote:Op donderdag 26 mei 2011 17:58 schreef ecktebaas het volgende:
[..]
Kosovo was altijd deel van Servië, maar er kwamen zoveel Albanezen wonen, en ze hadden 5 kinderen en zo verdreven ze Serviërs.
Wat?quote:Op donderdag 26 mei 2011 21:06 schreef Lazvic het volgende:
[..]
Weet wat ik raar vind dat Europa wel Kosovo de kans geeft om weg te gaan van servie.
Maar de serviers en Kroaten niet we mogen van Bosnië
Zover ik weet niet, jij wel?quote:Op donderdag 26 mei 2011 21:26 schreef Ogi het volgende:
En zijn nog mensen hier die uit Montenegro komen ?
Volgens mij bedoelt hij de afscheiding van Republika Srpska.quote:
Aah oke, welkom.quote:
Nee ik volgde deze topic al een tijdjequote:Op donderdag 26 mei 2011 21:51 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Aah oke, welkom.
Ben wel benieuwd of je dit topic hebt gevonden met door in Google Yugoslaven in te typen?
Want dit topic en de overige is de 5de hit.
Staat in de OP van iedereen die hier wat vaker komt.quote:Op donderdag 26 mei 2011 21:55 schreef Ogi het volgende:
[..]
Ja zo iets. En uit welke deel uit Joegoslavië kom jij vandaan(Bosnië toch) ?
Ja man Bosnie, Sarajevo.quote:Op donderdag 26 mei 2011 21:55 schreef Ogi het volgende:
[..]
Ja zo iets. En uit welke deel uit Joegoslavië kom jij vandaan(Bosnië toch) ?
quote:Op donderdag 26 mei 2011 22:30 schreef Opa_vertelt het volgende:
Even een snelle grap.
Suljo: "Mujo, weet je hoe je een dombo voor de gek houdt?"
Mujo: "Nou, hoe?"
Suljo:
[ afbeelding ]
![]()
('Suljo' en 'Mujo' zijn net als 'Sam' en 'Moos' in Nederland)
Wat is dezequote:Op donderdag 26 mei 2011 22:30 schreef Opa_vertelt het volgende:
Even een snelle grap.
Suljo:
[ afbeelding ]
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Jonge man kwam de apotheek en vraagt:
- "Heb je perzervativa?"
Apotheker zegt: - "We hebben, natuurlijk."
De jonge man zegt: - "Geef me dan een."
Dit perzervativ hem dat, rechtvaardige en in rekening te brengen de jongeman zegt:
- ". Weet je, ik ga eten met mijn vriendinnen te ontmoeten met haar Ze heeft een zus, ook denken dat er iets wordt verwacht van haar zus."
En zo zijn apotheker naar een andere perzervativ, en alleen maar om hem te beschuldigen voor de jonge man zegt:
- ". Weet je, ik denk dat haar moeder iets van mij verwacht Geef mij het hele pakket dan."
En zo zijn apotheker voor het verpakken en facturering, en hij ging naar buiten.
Diner: Iedereen ging zitten en gebeden voor het eten. Maar na alle familie van het meisje gebeden de jongeman bidt nog steeds. Hoe kwam het hoofdgerecht, dus het ging, en de jongen is nog steeds aan het bidden. Het meisje en de vreemde jongeman nonchalant sloeg zijn voet onder de tafel en zegt:
- "Ik heb nooit gezegd dat je zo religieus?"
De jonge man antwoordde:
- "Nee, je hebt me nooit verteld dat je vader een apotheker."
mijn opa was een albanese moslim, je hebt degelijk wel moslims daar manquote:Op donderdag 26 mei 2011 18:00 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Gast Albanezen zijn geen moslims, Kosovaren zijn bijna allemaal moslims.
Ja ik wist niet man, als je verder leest je ziet ook staan dat ik dacht dat er stond Moslims: 12,75%..quote:Op donderdag 26 mei 2011 23:43 schreef Shalimar het volgende:
[..]
mijn opa was een albanese moslim, je hebt degelijk wel moslims daar man
quote:Op donderdag 26 mei 2011 22:30 schreef Opa_vertelt het volgende:
Even een snelle grap.
Suljo:
[ afbeelding ]
![]()
geeft niet manquote:Op donderdag 26 mei 2011 23:47 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ja ik wist niet man, als je verder leest je ziet ook staan dat ik dacht dat er stond Moslims: 12,75%..
Budala betekent dom (al vind ik dwaas beter), toch?quote:Op donderdag 26 mei 2011 23:47 schreef Shalimar het volgende:
[..]
aaah jesam budala, pritiscem ko lud
(wat ben ik dom, ik druk als een gek)
kloptquote:Op donderdag 26 mei 2011 23:54 schreef zarGon het volgende:
[..]
Budala betekent dom (al vind ik dwaas beter), toch?
Best leuk om woorden uit een andere taal te herkennen!
Idd ook mooi ik was in Turkije op vakantie was daar een gast uit Moldavië omdat de Bosnische taal ook bestaat uit het oude Russisch, woorden zoals brate, majka etc. dikke tijd gehad met die gast.quote:Op donderdag 26 mei 2011 23:57 schreef Shalimar het volgende:
[..]
klopt
als ik het goed gelezen had heeft de bosnische taal ongeveer 8,000 woorden, afkomstig uit het turks, overgenomen
sapun (zeep)
majmun (aap)
podrum (kelder)
kasika (lepel)
djep (zak)
kajs (riem)
carapa (sok)
o.a.
quote:Op donderdag 26 mei 2011 23:57 schreef Shalimar het volgende:
[..]
klopt
als ik het goed gelezen had heeft de bosnische taal ongeveer 8,000 turkse woorden overgenomen
sapun (zeep)
majmun (aap)
podrum (kelder)
kasika (lepel)
djep (zak)
kajs (riem)
carapa (sok)
o.a.
Aaahhh, nu komt de Turk uit de dolmus.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:09 schreef zarGon het volgende:
Ik vind het stiekem toch wel tof om de gevolgen van wat er eeuwen geleden is gebeurd vandaag de dag nog te ondervinden.
je hebt ook een kleine groep bosniers die wonen in de gebied rondom en in istanbulquote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:08 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Idd ook mooi ik was in Turkije op vakantie was daar een gast uit Moldavië omdat de Bosnische taal ook bestaat uit het oude Russisch, woorden zoals brate, majka etc. dikke tijd gehad met die gast.
Hun cultuur is ook als die van ons, ik voel me altijd op een of andere manier verbonden met de mensen uit onze Oostblok culturen en islam culturen.
jaquote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:09 schreef zarGon het volgende:
[..]
.
Alhoewel de woorden woorden net iets anders geschreven worden in het Turks (sabun, maymun, bodrum, kaşık, cep, kayış, çorap), zou ik de betekenis van deze woorden uit het zinsverband opmaken.
Ik vind het stiekem toch wel tof om de gevolgen van wat er eeuwen geleden is gebeurd vandaag de dag nog te ondervinden.
Dit is nou kennis waar je wat aan hebt. Dat wist ik echt nietquote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:12 schreef TheMagnificent het volgende:
Sarajevo komt trouwens van 'Saray Ovası', wat zoiets als 'de vlakte/tuin om het paleis' betekent in het Turks. En Tuzla komt van 'tuz', oftewel 'zout' in het Turks, vanwege een grote hoeveelheid aan zout onder deze stad.
Ja, zo leer je nog eens wat op deze late donderdagnacht.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:15 schreef msnk het volgende:
[..]
Dit is nou kennis waar je wat aan hebt. Dat wist ik echt niet
Fris nieuw UI trouwens zie ik.
Lolquote:
Maar sowieso is het tussen Turkije en Bosnie broederliefde. Met voetbal tegen elkaar hoop je gewoon dat de beste wint. Natuurlijk ook de Turken ons geholpen hebben in de oorlog.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:13 schreef Shalimar het volgende:
[..]
je hebt ook een kleine groep bosniers die wonen in de gebied rondom en in istanbul
ze gaven dino immers niet zomaar 10 punten op het songfestival(alhoewel dat een beetje een vage voorbeeld is
)
[..]
jaik heb het er soms nog met mn turkse vrienden over
cekic (hamer)quote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:20 schreef Ayca het volgende:
[..]
Lol
Zat trouwens heel stom te denken 'hoe de fuck lijkt kajs nou op kemer...'.. Goed, ook weer wat geleerd.
hahahaquote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ook toen ik aan kwam op Antalya Airport die man bij customs keek mijn paspoort en hij zegt ooh arkasas (mijn naam) Bosna.
Ga slapen hajvan hahhaha.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:26 schreef Shalimar het volgende:
[..]
cekic (hamer)
carsija (stad)
avlija (achtertuin)
hajde (kom; hadi)
hajvan (dier, beest)
jufka (deeg)
ik stop wel, niet dat het wat boeit ofzo lol
Nice nice.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:42 schreef Opa_vertelt het volgende:
Ik zal binnenkort wel wat (o.a. Turkse) weetjes over Sarajevo posten, dat is misschien wel
leuk voor de jongeren hier welke dat allemaal nog niet weten. Turkse vrienden, hoşgeldin!
Hahaha heel bekend dit, waar ga jij de grens over eigenlijk? wij gaan altijd via Hongarije. Hoorde gister op het nieuws dat ze bij de grens nu allemaal scanners neerzetten voor verdachte auto's. Vorig jaar willekeurig uit de rij gehaald, alles uit de autoquote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:47 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Nice nice.
Weet iemand trouwens of je vanuit Sarajevo nog douane of controles tegenkomt naar Nederland met de auto? Want wil 50 sloffen meenemen.
Ja kom je tegen, zou het ook echt niet doen. Ik ben zelf een keer gepakt bij Oostenrijk..quote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:47 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Nice nice.
Weet iemand trouwens of je vanuit Sarajevo nog douane of controles tegenkomt naar Nederland met de auto? Want wil 50 sloffen meenemen.
quote:
...en 10 kilometer verderop vochten de Bosniakken tegen de Kroaten. En 5 kilometer verderop de Kroaten tegen de Bosnische Serviërs. En 25 kilometer verderop de Kroaten én de Bosnische Serviërs tegen de Bosniakken. En 10 kilometer verderop de Bosniakken en Kroaten tegen de Bosnische Serviërs. En 15 kilometer verderop de Bosniakken tegen de Bosniakken [sic]...quote:Op donderdag 26 mei 2011 15:33 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Lekker makkelijk vanuit de bergen de stad in sniperen en bombarderen.
De eckte waarheid.quote:Op donderdag 26 mei 2011 16:41 schreef ecktebaas het volgende:
Mensen die oven wiens schuld de oorlog was.. Iedereen zat fout en veel berustte op actie/reactie.
ahaha 50?quote:Op vrijdag 27 mei 2011 00:47 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Nice nice.
Balkantemperament.quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:00 schreef yvonne het volgende:
Echt hoor, zet 3 Balkan lieden bijelkaar en je hebt binnen 2 minuten een politiek gesprek!
![]()
Hoe staat die vlag er eigenlijk voor? Ze zijn nog steeds aan het formeren, heb ik begrepen. Maar komt er nog een referendum daarna?quote:Op donderdag 26 mei 2011 21:42 schreef ecktebaas het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt hij de afscheiding van Republika Srpska.
Ik smeltquote:Op vrijdag 27 mei 2011 09:16 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Voda = water/merk mineraalwater
Edit: was al gepost zie ik. Toch laat ik haar staan. Omdat het kan.
ah zoquote:Op vrijdag 27 mei 2011 12:32 schreef msnk het volgende:
[..]
Nederlander Amsterdammer van Turkse komaf![]()
Zat gewoon te denken Bosna -> Kroatie -> Slovenie -> Oostenrijk -> Duitsland..quote:Op vrijdag 27 mei 2011 01:08 schreef LukaLaban het volgende:
[..]
Hahaha heel bekend dit, waar ga jij de grens over eigenlijk? wij gaan altijd via Hongarije. Hoorde gister op het nieuws dat ze bij de grens nu allemaal scanners neerzetten voor verdachte auto's. Vorig jaar willekeurig uit de rij gehaald, alles uit de autoduuuuurt lang jongen voor alles weer terugzat
Toen (was al een tijdje geleden) was de controle (als je uit BiH komt) bij Oostenrijk, volgens mij is het nu bij Kroatië.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 14:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Zat gewoon te denken Bosna -> Kroatie -> Slovenie -> Oostenrijk -> Duitsland..
Maar als ik hier hoor hoe het gaat dan kan ik het beter niet doen.
Maar Opa, in Oostenrijk (EU) controleren ze toch niet meer? En alle overige EU landen?
ongelooflijkquote:Op vrijdag 27 mei 2011 15:50 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Toen (was al een tijdje geleden) was de controle (als je uit BiH komt) bij Oostenrijk, volgens mij is het nu bij Kroatië.
Je word gewoon bij de EU-grens gecontroleerd. Ik raad het je echt af om 50 sloffen mee te nemen. 5 kan je nog
een keer goedpraten, 10 is al een stuk moeilijker.. 50 is onmogelijk om goed te praten. Vergeet ook niet dat je maar
200 sigaretten per persoon mag meenemen vanuit een niet-EU land en sommige sloffen 250 sigaretten bevatten.
Dan zit je dus al flink over dat maximum heen. Normaal gesproken zullen ze daar nooit iets over zeggen, maar als
ze je met zoveel sloffen pakken tellen ze gewoon iedere sigaret uit, dus óók het half aangebroken pakje Drina wat je
nog in je broekzak hebt zitten. Ze hebben bij mij de hele auto losgetrokken, tot het interieur en het luchtfilter aan toe.
Ik betaalde een boete van ¤1470 (cash) én kreeg een voorwaardelijke straf van 3 jaar + aantekening in mijn paspoort.
quote:Op vrijdag 27 mei 2011 16:04 schreef Opa_vertelt het volgende:
Het is vandaag trouwens exact 20 jaar geleden dan ik in Sarajevo aankwam om me te melden bij het 1e korps armija BiH.
Onderstaande stukje zette ik ooit eens op Fok! en is nu eigenlijk nog wel de beste omschrijving van hoe die dag begon.
Maandag 27 mei 1991
Het is lente 1991 en ik ben (als vrijwilliger, Armija BiH 1.korpus) net in Sarajevo aangekomen.
Nooit eerder soldaat geweest, nooit ernstige gewelddadigheden gezien. De reis naar SA was 's nachts
dus ook op de heenreis niet echt gekke dingen meegemaakt. Af en toe in de auto onderweg iets
in de bergen horen klapperen, maarja.. ..uit de verte klinkt het een beetje als vuurwerk ofzo.
(Het bleek later ook dat dit een abnormaal rustige nacht was)
Op zich bijna hetzelfde als normaal (buiten dat we als gekken hebben gereden over weggetjes
welke de benaming 'landweg' nog niet waardig waren), toen ik nog gewoon op vakantie kwam..
Bij thuiskomst een beetje rijst en een stukje 'vlees' uit blik (ikar?) gegeten en maar gaan liggen
slapen in mijn eigen huisje. Na een onrustige slaap (van de zenuwen) vroeg wakker geworden.
Ik heb in mijn rugzak wat instantkoffie meegenomen wat ik klaarmaak met warm water en ga eens
lekker op mijn balkonnetje zitten. Het is een ochtend uit duizenden, lekker fris, maar toch niet koud
omdat de zon net op is en me lekker verwarmd. Ik drink wat van mijn koffie en kijk eens om me heen..
Mijn tuin is een zooitje, stukken plank ontbreken uit mijn tuinhek, en wat me opvalt is de bijna serene rust.
Het enigste wat is hoor is dat de vogeltjes fluiten, ergens hoor ik een auto starten, en ik voel de zon in mijn gezicht..
"Het valt volgens mij best wel mee" denk ik nog bij mezelf "het lijkt van 'buitenaf' natuurlijk erger dan het is"
Dan is er even nergens meer iets te horen, geen vogel, geen enkel geluid.
(het deel tussen de streepjes gebeurt in een tijdsbestek van misschien 5 sec)
---
Het moment dat ik dit besef hoor ik ineens een vreemd geluid, iets als een helikopter maar dan zachter.
Ik spits mijn oren en merk dat het dichterbij komt, en snel ook. Met dat dit gebeurt overvalt me een angstig gevoel.
Dan volgt de knal, echt onbeschrijflijk hard, stukken zand, gras, hout, steen, en metaal vliegen me om de oren.
Alles is als in slow motion. Als in "bullettime". Als wanneer de strobo wordt gebruikt in een disco.
Ik word achterover geworpen, ik weet nog goed dat ik "kut, mijn koffie" dacht en me daarna verbaasde dat ik dit dacht.
Het moment dat ik weer een beetje bij zinnen ben, merk ik dat ik zelf niets heb
(wat schrammen en wonden in mijn gezicht) en dat ik helemaal onder het zand zit.
Ik kan om de een of andere reden niet opstaan en kijk daarom maar liggend een beetje de tuin in,
en zie niets meer dan één grote stofwolk. Mijn buurmannen zijn mijn tuin in gerend, en ik hoor de
ene fluisteren (bleek later dat ze het schreeuwden, maar ik hoorde niet goed meer) tegen de ander
dat hij me ziet liggen op mijn balkon en dat mijn been eraf ligt. Als in een reflex voel ik aan mijn benen
(welke nog gewoon aan mijn lichaam zitten) en prijs me gelukkig.
(zij zagen alleen mijn been over de balkonrand hangen, en dachten dat het eraf lag)
---
Nadat ik toch heb kunnen opstaan met hun hulp, kijk ik eens wat er is gebeurd..
Een granaat is in de pruimenboom naast mijn balkon geslagen, door de explosie is mijn
halve balkon aan diggelen, en de scherven hebben hun verwoestende werk gedaan.
Met het bloed in mijn ogen kijk ik de zon in, en besef ik dat ik bijna dood was.
1991, welkom in Sarajevo.
Sowieso, als ik er ben ik laat het weten.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 16:10 schreef Opa_vertelt het volgende:
Ik zit net te denken, een mini-meet in SA zou wel leuk zijn. Zitten er hier genoeg die daar deze zomer komen..
Jou familie daar heeft toch een auto? Nicht/neef/oom/tante/opa?quote:Op vrijdag 27 mei 2011 16:12 schreef Shalimar het volgende:
Sarajevo?
ik zou graag willen, maar ik heb geen auto helaas (ik denk niet dat ik een kan huren)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |