Metro2005 | donderdag 26 mei 2011 @ 08:49 |
bron Wat vinden jullie van dit nieuwsbericht? ik vind het niet meer dan terecht dat in elk geval de wegenbelasting weer ingevoerd wordt voor dit soort auto's. Als je op de wegen ziet hoeveel van dit soort auto's er rondrijden dan kan je wel spreken van een flink succes van de subsidies, maar die auto's betalen allemaal géén wegenbelasting. Het probleem is natuurlijk dat dat bedrag door de overige weggebruikers betaald moet worden, ook door mensen zoals ik. Ik rij bv zelf niet veel kilometers per jaar (rond de 6.000km per jaar) en mijn auto kost me 42 euro per maand terwijl ik nauwelijks gebruik maak van het wegennet. De buurman met een prius die 30.000km per jaar rijdt (bij wijze van spreke) betaalt niks. dat is natuurlijk zo krom als een hoepel. Wel krom voor mensen die een diesel hebben gekocht, die betalen straks de hoofdprijs, ook al rijden ze weinig km's (wat nu wel uitkan omdat de wegenbelasting er niet is maar straks absoluut niet meer) Over het BPM verhaal ben ik zelf nog niet uit, aan de ene kant vind ik gelijke monniken gelijke kappen, aan de andere kant vind ik de BPM op zich al een gedrocht wat moet verdwijnen. Het stimuleert de aanschaf van nieuwere auto's niet echt met een dergelijke belasting. Gevolg is dat mensen in oudere auto's blijven rijden. Nu de BPM op kleine auto's er niet is overweeg ik voor het eerst in mijn leven ook om een keer een nieuw autootje te kopen maar als straks door de BPM een dergelijke auto weer 3-4000 euro duurder wordt dan koop ik liever weer 2e hands. Overigens is de opmerking van milieudefensie natuurlijk tenenkrommend. Nóg meer belasting betalen op vervuilende auto's zodat subsidies in stand gehouden kunnen worden ![]() Discuss! | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 08:53 |
Zat eraan te komen. | |
RaymondK | donderdag 26 mei 2011 @ 08:54 |
Ik vind dat de nu "belastingvrije kentekens" zo moeten blijven. Net zo als die van oldtimers. Er komen geen nieuwe belastingvrije oldtimers meer bij, maar de gene die al belastingvrij rijden blijven dit. Anders wordt je idd. genaaid waar je bij staat, en had je misschien wel een lichtere/goedkopere auto gekocht de afgelopen paar jaar. | |
Gunner | donderdag 26 mei 2011 @ 08:58 |
Laten we dan de MRB-vrije status van al die oldtimers dan maar ook schrappen. aan de ene kant proberen we om mensen te stimuleren om 'groen' te gaan rijden, maar aan de andere kant laten we al die stinkende en gare Mercedessen massaal over de grens toegelaten worden die verschrikkelijk milieuvervuilend zijn. Lijkt me dan wel zo eerlijk | |
Metro2005 | donderdag 26 mei 2011 @ 09:01 |
Vind ik totaal niet te vergelijken. Of je nou een gloednieuwe prius pakt waar 20-30.000km per jaar mee wordt gereden of een oldtimer uit 1950 waar misschien 2.000 km per jaar mee wordt gereden. Maakt nogal verschil. Bovendien is de oldtimer regeling al aangepast dat het alleen gaat om auto's tot 1985. Mij maak je niet wijs dat je met een auto van meer dan 26 jaar oud nog vrolijk heel veel km's gaat maken elk jaar. | |
BORRREETJEEE | donderdag 26 mei 2011 @ 09:02 |
Tja, ik ergerde me er vooral aan dat je of wel wegenbelasting moet betalen, of helemaal niks, doe dan gewoon per gram CO2 een X aantal euro's. | |
DiRadical | donderdag 26 mei 2011 @ 09:07 |
Wel lullig voor de mensen die een zuinige schone nieuwe diesel hebben gekocht met het idee dat deze wegenbelastingvrij zou zijn . Die mogen nu 100 euro per maand extra dokken. Het was te verwachten, als het de overheid teveel geld kost schaffen ze de maatregel af. Ze hadden ook vanaf het begin de maatregel zo kunnen invoeren dat je bijvoorbeeld de eerste 3 jaar geen MRB hoeft te betalen. | |
DiRadical | donderdag 26 mei 2011 @ 09:09 |
Ik ken mensen die woon-werk zo'n 50-60 km per dag rijden in een Mercedes W123. Maar dat zijn inderdaad uitzonderingen [ Bericht 0% gewijzigd door DiRadical op 26-05-2011 09:10:39 (zit nit te kijken, was een W123, geen W124) ] | |
L3IPO | donderdag 26 mei 2011 @ 09:09 |
Wat ik mis in dit verhaal is de bijtelling voor lease, hoe zit het daar mee? | |
Metro2005 | donderdag 26 mei 2011 @ 09:10 |
Maal gemaakte kilometers. Toch weer een beetje het idee van de kmheffing. Het idee daarachter was niet slecht, alleen de uitvoering stond mij onwijs tegen met van die kastjes in de auto ![]() | |
DiRadical | donderdag 26 mei 2011 @ 09:12 |
Dat stop je toch in de brandstofaccijns. Zorg dan dat vervuilende auto's meer moeten betalen. Of kies voor het Duitse systeem zodat je bepaalde steden niet meer in mag met een Diesel van voor 2006 | |
Wokkel | donderdag 26 mei 2011 @ 09:14 |
http://www.nu.nl/auto/251(...)oe-onacceptabel.html | |
L3IPO | donderdag 26 mei 2011 @ 09:17 |
Ok gunstig, hopelijk kan ik mijn Ibiza ST Ecomotive snel bestellen ![]() | |
Wokkel | donderdag 26 mei 2011 @ 09:21 |
Als je goed leest staat er niet dat de bijtelling op de huidige 14% blijft ![]() | |
huhggh | donderdag 26 mei 2011 @ 09:23 |
Dus als ik het goed begrijp uit de TT is geen belasting betalen een vorm van subsidie. Vreemde redenering. Geen belasting betalen = geen belasting betalen. Subsidie = geld krijgen. Ik kan je vertellen dat ik geen geld van de overheid voor mijn auto heb gekregen. | |
eleusis | donderdag 26 mei 2011 @ 09:35 |
Het maakt voor de staatskas geen reet uit wat het instrument is waarmee de subsidie wordt gegeven: de Belastingdienst of een directe subsidie door Agentschap NL. Het maakt ook niet uit of je het terugkrijgt van de belasting of met een overschrijving op je rekening. Er is ook geen verschil in de sturing, want daar gaat het met zo'n subsidie om: het gedrag van burgers beïnvloeden. (In dit geval om de auto-industrie te helpen met een kadootje.) Dan kun je semantisch ouwehoeren nét alsof zo'n regeling de burger geen geld kost, alsof je niet wordt beïnvloed en alsof je geen voordeel hebt gekregen, maar dat is natuurlijk ver van de waarheid. | |
DiRadical | donderdag 26 mei 2011 @ 09:40 |
Inkomstenbelasting onder de 100% is ook subsidie, dat begrijp je toch wel. | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 09:42 |
Typisch rechtse maatregel. Het moet, we moeten immers betalen voor de stakende Grieken. Maar, naar mijn idee hadden ze beter andere bronnen kunnen gebruiken zoas de HRA | |
SicSicSics | donderdag 26 mei 2011 @ 09:55 |
Baal je dan even, met van die zware accu's in je auto! ![]() Maar wat er hier ook gezegd word; Belastingvrije kentekens behouden en voor nieuwe auto's andere regels. Je moet niet mensen beloven 'belastingvrij' te kunnen rijden om daarna alsnog een belasting in te voeren. Dat kan je niet maken! | |
BORRREETJEEE | donderdag 26 mei 2011 @ 10:07 |
Tja, als je dit niet zag aankomen ben je volgens mij te zwakzinnig om je rijbewijs te halen. | |
Revolution-NL | donderdag 26 mei 2011 @ 10:07 |
![]() De enige regelgeving die een groot succes is schaffen ze af. Moet je kijken hoeveel zuinige auto's er op de Nederlandse weg rijden. Ik ben benieuwt wat er met de bijtelling gebeurt. Als daat het voordeel voor auto's met een lage uitstoot ook afgeschaft word dan ruil ik de hybride in voor een co2 bommetje. 170PK diesel ofzo ![]() De mensen die net een A-label diesel hebben aangeschaft zullen zich wel goed genaait voelen ![]() Jammer dat dit kabinet wederom laat zijn geen duurzame economie wil stimuleren waar mensen geprikkeld worden om duurzame goederen aan te schaffen. Waarom doopt men de wegenbelasting niet om tot Co2 tax? | |
SicSicSics | donderdag 26 mei 2011 @ 10:09 |
Een overheid hoort betrouwbaar te zijn. Dat ze de BPM en wegenbelasting op nieuwe auto's weer terugzetten (alleen de BPM zou al goed zijn voor 700 miljoen!) dat kan ik begrijpen. Dat ze belastingvrij nu opeens belast maken dat is net zo fout als de bonus van een bankier achteraf 100% gaan belasten. Of jou een aanslag sturen omdat je ipv. 32% die je altijd hebt betaald vanaf 1999 toch 42% moet betalen. Dat kan niet. | |
Revolution-NL | donderdag 26 mei 2011 @ 10:10 |
Als je een aankoop basseerd op belasting maatregelen en er blind vannuit gaat dat het belastingvoordeel blijft ben je verschrikkelijk naief. De overheid is een ongelooflijk onbetrouwbare zakenpartner. Je kan beter zaken doen met de maffia, die hebben nog een erecode. | |
Revolution-NL | donderdag 26 mei 2011 @ 10:13 |
![]() Kan ik medio volgend jaar toch nog de Lexus CT200 ![]() Misschien dat ik tegen het einde van 2012 nog wel een Aygo bestel voor mijn vriendin. Die kan je vervolgens lekker twee jaar rijden en tegen het aankoop bedrag verkopen ![]() | |
SicSicSics | donderdag 26 mei 2011 @ 10:14 |
Dus dat ik een huis gekocht heb is dom? Ik ben (niet geheel, maar het zou pijn doen als het wegvalt.) afhankelijk van de HRA. Van mij mogen ze hem afschaffen, maar dan wel voor nieuwe contracten en de lopende uitdienen graag. Daar lijkt het soms wel op, maar volgens mij is dit schromelijk overdreven! ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 10:15 |
Je weet dat je hiermee bijna iedereen als naief bestemeld hè | |
Metro2005 | donderdag 26 mei 2011 @ 10:16 |
Het gaat dan ook aan zijn eigen succes ten onder. Als iedereen in een prius of aygo gaat rijden komt er 0 euro aan belastinggeld binnen. Terwijl de wegen wel onderhouden moeten worden, de straatverlichting moet branden etc. Overigens vind ik dit inconsequente beleid van de overheid wel slecht aan de ene kant maar aan de andere kant heb ik de hele regeling nooit fair gevonden. | |
Revolution-NL | donderdag 26 mei 2011 @ 10:16 |
Je kan je aankoop er wel op basseren alleen moet je altijd in je achterhoofd houden dat het een voordeeltje van dit moment is en het dus heel goed kan zijn dat dit voordeeltje wegvalt. Je moet er dus niet financieel afhankelijk worden. | |
Den_Haag | donderdag 26 mei 2011 @ 10:20 |
Ik kan niet wachten tot al die muesli-mobielen gewoon ook 25% bijtelling hebben ![]() ![]() | |
Revolution-NL | donderdag 26 mei 2011 @ 10:20 |
Wegenbelasting zit in DLD bijv. gewoon in de brandstofprijs verwerkt. De hele BPM kent men niet in DLD. De regelgeving is enorm effectief. Nergens in Europa zie je zoveel zuinige auto's als in Nederland. Als de regel afgeschaft word zie ik geen enkele reden om een schone auto te gaan rijden, en velen met mij. Uiteindelijk rij ik dan waarschijnlijk een auto die 1.5x tot 2.x meer co2 uitstoot. Zo stimuleer je een duurzame economie wel ![]() ![]() Het zou beter zijn als men gewoon de algehele belasting verhoogt zodat men door kan blijven gaan met het stimuleren van schone voertuigen. | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 10:21 |
Bijna iedereen in Nederland met een woonhuis is afhankelijk van een belastingvoordeel en heeft zijn complete in- en uitgaven patroon hierop afgestemd. naief hè ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2011 10:23:42 ] | |
Revolution-NL | donderdag 26 mei 2011 @ 10:24 |
Je bent niet heel slim bezig als je jezelf als modaal verdienende Nederlander afhankelijk maakt van een overheids subsidie of belasting voordeel. | |
heijx | donderdag 26 mei 2011 @ 10:24 |
Je beseft hoop ik wel dat de enige reden voor het succes van de Aygo de wegenbelastingvrije status is, he? Na 2013 is het gewoon een kleine zuinige auto met een relatief hoge inruilwaarde, maar het waarschijnlijk grotere aanbod en navenant lagere vraag op de tweedhands markt zal toch voor een stevige duikeling van de prijs zorgen. Er zijn nu zat auto's die nog minder verbruiken (Fiat 500 Twinair) en een stuk leuker smoelen (Fiat 500 Twinair). En als je rekent op meer inruilwaarde omdat over nieuwe Aygo's opnieuw BPM moet worden betaald, Toyota verlaagt gewoon de nettoprijs van dit melkkoetje en jij blijft zitten met je vraagprijs. | |
goeiemoggel | donderdag 26 mei 2011 @ 10:28 |
Ik snap ook wel dat een stimulans moet veranderen als deze te duur wordt, het geld moet toch binnen blijven komen. Maar de hele bende afschaffen is wel erg bot, ik kan me niet voorstellen dat dat zomaar ingevoerd wordt. Is het zo moeilijk om de hele schaal gewoon te verschuiven? Dus gemiddeld even veel belasting betalen als er eerst binnen kwam, en dan gewoon op laten lopen van milieuvriendelijk naar vervuilend. Zo blijven de zuinigste auto's altijd relatief voordelig. | |
Metro2005 | donderdag 26 mei 2011 @ 10:28 |
Vergeet niet dat ze ook gewoon zuinig zijn en dat de wegenbelasting voor zo'n licht autootje ook peanuts is. Voor de aygo is het niet hebben van wegenbelasting niet de enige reden. Lage aanschafprijs door geen BPM is denk een grotere reden. | |
Revolution-NL | donderdag 26 mei 2011 @ 10:28 |
Zit wat in. Ik voorzie hiermee overigens een gouden toekomst voor de Opel Ampera de Toyota Prius Plugin en (door de beperkte actie radius) in minder mate de Nissan Leaf . Deze zitten onder de 50gram co2 zitten | |
huhggh | donderdag 26 mei 2011 @ 10:33 |
Ik denk dat dit inderdaad de misplaatste perceptie is. | |
huhggh | donderdag 26 mei 2011 @ 10:35 |
Als de rijksoverheid haar budget en uitgaven erop aanpast is er niks aan de hand. Maar ja, sommigen in dit land zijn helaas zo verliefd op belastingen. | |
heijx | donderdag 26 mei 2011 @ 10:35 |
Er staat dat de bijtelling van 14% op een auto die in 2012 op kenteken gezet is, gewoon 14% blijft over de hele looptijd van het leasecontract. Hoe hoog de bijtelling vanaf jan 2013 wordt, zal vast nog wel nader bepaald gaan worden. 2012 wordt in ieder geval een jaar waarin juíst in de maanden november en december nog een heleboel leaseauto's afgeleverd gaan worden, itt de huidige situatie, waarin de leasemaatschappij 4 tot 6 weken leverstop houdt aan het eind van het jaar om aan het eind van de lease een 1 jaar "nieuwere" auto te hebben voor de wederverkoop. Mijn lease loopt 31 oktober 2012 af dus ik kan als het goed is nog net een Focus wagon diesel met 14% bijtelling roggelen. | |
huhggh | donderdag 26 mei 2011 @ 10:36 |
Betalen voor een ander is rechts tegenwoordig? Dat is dan nieuw. | |
Wokkel | donderdag 26 mei 2011 @ 10:45 |
Lage bijtelling <> 14% tot en met 2012. Als er op Prinsjesdag 2011 wordt besloten dat de lage bijtelling per direct op 20% komt te staan, en de 'hoge' bijtelling op 25% wordt gesteld dan zit je nog steeds in de lage bijtelling. En niet beginnen over onbetrouwbare overheid, de bijtellingspercentages zijn een paar jaar geleden ook gewijzigd voor alle auto's die op dat moment in gebruik waren. Hou er ook rekening mee dat het maatschappelijke draagvlak voor het 'pakken van leaserijders' best hoog is, weinig mensen zitten ermee als die wat hoger belast worden. | |
eleusis | donderdag 26 mei 2011 @ 10:56 |
Jawel; het blijft een stelsel van communicerende vaten. Ook Priussen zorgen voor slijting aan wegdek, vereisen investering in capaciteit, etc. Dat zij een subsidie krijgen betekent dat iemand anders een groter deel moet betalen. Net zoals bij hypotheekrenteaftrek/huursubsidie. Dan kan je nog zeggen dat je het 'hoger doel' van de beïnvloeding goed vindt... In dit geval heb ik er ook m'n twijfels bij wat het netto-milieueffect is. Ik zie ook mensen hun auto vroegtijdig vervangen. Wat zou de CO2-uitstoot en grondstoffenverbruik van de extra productie en transport zijn? Ze zijn meer verliefd op de overheidsuitgaven die ermee gepaard gaan, vooral wanneer die in hun richting komen. Men denkt toch vooral aan de eigen portemonnee, op zich is dat ook wel te verwachten, daarom moet je principieel tegen overheidsinmenging zijn. | |
eleusis | donderdag 26 mei 2011 @ 10:58 |
Niet als je oplet. Nederlandse "Linksen" zijn gek op huursubsidie en milieusubsidie. De "rechtsen" zijn gek op de HRA, R&D-subsidie (WBSO, Octrooibox), renteaftrek in de Vpb en Prius-subsidie. Beide groepen zijn gewoon hypocriet en liggen net zo lief aan het staatsinfuus wanneer dat door anderen wordt betaald. | |
Bayswater | donderdag 26 mei 2011 @ 11:03 |
Mee eens, zelf ook net een nieuwe auto gekocht maar mijzelf niet in zo'n sloom dieseldrinkend koekblik gestopt waar de prijzen lekker kunstmatig van hoog worden gehouden. Je kon er op wachten dat deze regeling wordt afgeschaft als je kijkt naar de verkoopcijfers. Overigens terecht want ik zie het krioelen van die dingen iedere ochtend op de wegen, en dus ook belasten. | |
Metro2005 | donderdag 26 mei 2011 @ 11:08 |
![]() ![]() | |
Metro2005 | donderdag 26 mei 2011 @ 11:09 |
Ofwel: linksen innen belastinggeld en geven vervolgens belastinggeld uit aan subsidies, rechtsen zijn voor belastingverlaging. | |
BertV | donderdag 26 mei 2011 @ 11:10 |
Laten we het wel in verhoudingen zien. Op 3,2 miljard wegenbelasting (waarvan maar 1,2 miljard naar onderhoud en wegenbouw gaat) 75 miljoen minder inkomsten door zuinige auto's 150 miljoen minder inkomsten door oldtimers | |
Metro2005 | donderdag 26 mei 2011 @ 11:22 |
700 miljoen door misgelopen BPM opbrengesten. | |
eleusis | donderdag 26 mei 2011 @ 11:23 |
Ik kom die zogenaamde rechtsen van jou in Nederland niet tegen. Het enige dat ik hoor is "we betalen allemaal zoveel dus wij willen dan OOK extra subsidies en meer regels" ![]() Lagere overheidsbegroting en minder bemoeienis, daar wordt uiteindelijk 't land het beste van, want door al die regels en belastingen prijzen we onszelf uit de markt, en kunnen we dit welvaartsniveau nooit lang volhouden. (In mijn optiek) | |
BertV | donderdag 26 mei 2011 @ 11:24 |
Dat is natuurlijk wel een flink bedrag. Ik begrijp ook wel waarom de Bovag de politici flink achter de broek zitten. Op een C1, Aygo of 107 verdienen garagehouders geen ehm, drol. | |
Revolution-NL | donderdag 26 mei 2011 @ 11:29 |
Ons welvaartsniveau kunnen we niet volhouden als we niet snel transformeren naar een duurzame economie. Diegene die nu al innoveert en zijn economie ombuigt is de winnaar van de toekomst. Daar zit je dan met je conservatieve kabinet ![]() | |
heijx | donderdag 26 mei 2011 @ 11:39 |
Je kan veel zeggen over de Fiat Grande Punto JTD en Renault Clio/Twingo eco diesel, maar niet dat ze sloom zijn. 85 pk@3750rpm (Fiat) of 88pk@4000rpm (Renault) met 200 Nm@1750 koppel (beide) maakt van deze auto's nog net geen hot hatches maar je kunt er serieus snel mee uit de voeten. Verder blijft de dieselprijs nog steeds ver achter bij de benzineprijs en heb je er nog minder van nodig dan je nu van benzine hebt. | |
eleusis | donderdag 26 mei 2011 @ 11:41 |
Dat denk ik ook! Ik vind het wel goed om keihard onderzoek naar duurzaamheid te doen (betere zonnecellen, cradle2cradle, duurzame kernenergie, lokale productie, energiezuinige woningen etc.) Juist inderdaad vanwege die betere concurrentiepositie wanneer de shit straks de fan gaat raken. Daar heb ik de vrees bij, dat het niet tijdig goed gaat komen zonder dat de overheid ons belastinggeld (ge/mis)bruikt voor research. Maar wat ik dan bijvoorbeeld weer verspilling vind, is NU grootschalige subsidies geven voor op dit moment onrendabele uitrol van windparken of getijdenenergie. Dat is weer puur een kadootje voor de makers van turbines etc. Een proefopstelling okee, maar dat politici echt doen alsof het bijdraagt, dat vind ik oneerlijk. | |
Revolution-NL | donderdag 26 mei 2011 @ 11:54 |
Ik ben van mening dat belasting een uitermate effectief middel zijn om een gedrag te beinvloeden en financiele prikkels te geven. Wat mij betreft word dit nog veel te weinig gedaan als ik zie wat mensen dagelijks onbewust verspillen. De overheid hoort actief sturing te geven bij dit soort kritische beleidsvorming. Als we niet snel transformeren naar een duurzame samenleving dan kunnen we fluiten naar onze welvaart. Het is daar belangrijk dat ons voertuigpark snel overschakeld naar Plugin Hybrides of EV's. Deze zijn immers niet persee afhankelijk van fossiele brandstoffen maar kunnen bijv. (in de toekomst) met zonne-energie opgeladen worden Het is daarom goed dat EV's en auto's onder de 50gram co2 gestimuleerd blijven worden. Doordat de productie van en plugin hybrides en EV's vanaf 2012 echt op gang komt voorzie ik dat de verkopen van deze auto's door het dak zullen gaan. | |
vanhal | donderdag 26 mei 2011 @ 12:16 |
EN ZOO ZIET HET ERUIT!!!!!!!!!!!!!![]() WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA | |
vanhal | donderdag 26 mei 2011 @ 12:17 |
nu.nl ![]() | |
vanhal | donderdag 26 mei 2011 @ 12:18 |
Oh sorry, ik dacht dat ik in het EHEC topic zat ![]() | |
Metro2005 | donderdag 26 mei 2011 @ 13:01 |
Ook al op de FP nu: Goedkoop autootje verdwijnt | |
Bolkesteijn | donderdag 26 mei 2011 @ 13:43 |
Mooi, hopelijk neemt het aandeel "kleine kut autootjes" dan weer af in het Nederlandse wagenpark. | |
SteveBudin | donderdag 26 mei 2011 @ 14:48 |
Je kon erop wachten en het is ook terecht dat ze het afschaffen. Er rijden al genoeg van die VW Slowmotions rond. | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 15:05 |
Zo doet het bruine kabinet dat. De milieubewuste keuze wordt ontmoedigd, mensen gaan weer fors betalen voor BPM en wegenbelasting. En aangezien rijke mensen toch wel genoeg geld hebben voor dure benzineslurpers, is dit dus weer een maatregel die mensen met een modaal inkomen het hardst treft. Bezuinigen over de rug van de gewone man.![]() | |
kort | donderdag 26 mei 2011 @ 15:08 |
Waarom worden mensen met een A-label genaaid? Ze hebben nog steeds een zeer zuinige auto toch? (=minder benzinekosten) | |
BertV | donderdag 26 mei 2011 @ 15:11 |
Precies, de verminderde BPM maakte de aanschaf aantrekkelijk, ik heb straks 3 jaar geen wegenbelasting betaald, en het verbruik blijft laag. Daarbij valt toekomstige wegenbelasting voor 775kg best mee. Prima zo. Wat betreft subsidies is de overheid onvoorspelbaar. Je zou maar voor het rondkomen afhankelijk zijn van HRA, dat lijkt me veel ernstiger. | |
Revolution-NL | donderdag 26 mei 2011 @ 15:33 |
Eigenlijk is het wel ironisch. De overheid schaft deze regeling af omdat het geld kost. Het voordeel voor EV's laten ze bestaan. Met als gevolg dat half Nederland zometeen in een EV / Plugin Hybrid rondrijd die enkel op stroom rondrijden. Wat gebeurt er, overheid loopt MRB / BPM en ook nog eens accijns mis. EV's maken namelijk niet gebruik van zwaar beprijsde benzine / diesels. Het gevolg laat zich raden. De grote winnaars zijn Nissan, Renault , Opel en Toyota. Automerken met achter haalde verbrandingsmotoren gaan het nog zwaar krijgen ![]() | |
Bolkesteijn | donderdag 26 mei 2011 @ 15:57 |
Rustig aan. ![]() Het zou overigens goed zijn als mensen leren dat de overheid een zeer onbetrouwbare partner is om zaken mee te doen. Wie bij zijn aanschaf uit gaat van een subsidieprogramma dat blijft bestaan is behoorlijk risicovol bezig. | |
xenobinol | donderdag 26 mei 2011 @ 16:29 |
Als jij geen belasting hoeft te betalen voor je auto en een ander wel dan is het gewoon een subsidie. Hetzelfde geld voor de hypotheekrente aftrek, twee mensen die hetzelfde inkomen hebben, 1 met een koopwoning en 1 zonder zouden allebei hetzelfde moeten betalen, echter degene met de koopwoning heeft hypotheekrente aftrek en betaald daardoor minder belasting. Deze persoon krijgt dus een subsidie want ze krijgen geld terug van de belastingdienst ![]() | |
xenobinol | donderdag 26 mei 2011 @ 16:31 |
Die mensen komen ook nog aan de beurt... don't worry ![]() | |
huhggh | donderdag 26 mei 2011 @ 20:27 |
.....tot zover het werk van decennialang overheidspropaganda. Minder tot geen belasting kost zogenaamd geld, als je je overheidsuitgaven niet op orde hebt wel inderdaad. ![]() Dat het ongelijk en daarmee krom is zal niemand ontkennen, behalve wellicht boomknuffelaars. | |
jasparon | donderdag 26 mei 2011 @ 21:08 |
inderdaad!!! als we nu niet als de bliksem miljarden gaan investeren zullen we de slag gaan verliezen. en dan gaat het niet alleen over het klimaat...de energiekosten zullen de pan uit rijzen. [ Bericht 2% gewijzigd door jasparon op 26-05-2011 21:17:20 ] | |
Life2.0 | donderdag 26 mei 2011 @ 21:13 |
Dat ja. Dit hele bericht stinkt naar telegraaf logica ![]() | |
Life2.0 | donderdag 26 mei 2011 @ 21:14 |
Ze hebben een kleinere auto, nieuw, en rijden minder dan gemiddeld. Why the fuck wil je dat meer belasten? ![]() | |
Spanky78 | donderdag 26 mei 2011 @ 21:14 |
Daar sta je dan emt je goede gedrag en dure prius zonder vermogen... joepie! | |
Pietverdriet | donderdag 26 mei 2011 @ 21:25 |
Ze zouden een eco benzine en eco diesel moeten aanbieden bij de tankstations voor 10 euro de liter en alleen als je dat tankt mag je groen links stemmen. | |
DS4 | donderdag 26 mei 2011 @ 23:26 |
Ik vind dat juist auto's met een hoge CO2 uitstoot vrijstelling moeten krijgen. Weet je wel hoeveel dat aan accijns oplevert? | |
du_ke | donderdag 26 mei 2011 @ 23:29 |
Lekker betrouwbare overheid zo, erg prettige timing ook net nu de boel weer aantrekt en bedrijven willen gaan investeren. Heel slim... | |
DS4 | vrijdag 27 mei 2011 @ 00:46 |
Heb je die wel eens in het echt gezien? Dat is net zo goed een lelijk ding. Vind ik de Auris er nog beter uit zien en die is op alle fronten de betere keuze EN veel goedkoper. | |
tjoptjop | vrijdag 27 mei 2011 @ 01:44 |
Goed voor de inruilwaarde van m'n nieuwe belastingvrije benzine auto | |
Pietverdriet | vrijdag 27 mei 2011 @ 06:47 |
Leermomentje voor je. | |
Basp1 | vrijdag 27 mei 2011 @ 06:58 |
En dan natuurlijk ook normaal smerige brandstoffen voor 20 euro de liter om de eco brandstoffen te sponseren en de algemene belastingdruk te verminderen. Dat mag je dan als vvd'er tanken. | |
du_ke | vrijdag 27 mei 2011 @ 07:51 |
Alsof ik van mening ben dat de overheid perfect is of weinig faalt ![]() | |
Ringo | vrijdag 27 mei 2011 @ 08:11 |
CO2. ![]() Neem dan de fiets als je zo nodig klimaatneutraal wilt zijn. ![]() | |
Basp1 | vrijdag 27 mei 2011 @ 08:15 |
Als westerse consument zul je nooit klimaat neutraal meer zijn in de huidige wereld hoe er energie wordt opgewekt. Maar je kunt in ieder geval wel redelijk wat energie besparen (dus ook co2 uitstoot) door verschillende heel makkelijke maatregelen. Deze belastingkorting op auto's was er daar een van, maar dit kabinet heeft schijt aan milieumaatregelen. ![]() | |
Weltschmerz | vrijdag 27 mei 2011 @ 08:19 |
Betrouwbare overheid anyone? | |
du_ke | vrijdag 27 mei 2011 @ 08:27 |
Is het echt zo'n ramp wanneer wat zuiniger auto's een beetje worden gestimuleerd ten opzichte van zwaar vervuilende auto's? | |
Metro2005 | vrijdag 27 mei 2011 @ 08:55 |
Andersom. Als je op groenlinks stemt mag je uitsluitend nog maar eco benzine tanken. ![]() Dat wordt het nog niet bedoel je? Zoek voor de lol eens op hoeveel BPM er op een mercedes SLS zit. Nee, ik vertel het je gewoon. een ton . 100.000 euro (!) aan BPM Verder hebben we in dit land nog altijd accijns en gaat de MRB naar gewicht. Aan alle kanten wordt er al gestimuleerd om zuinige auto's te kopen maar blijkbaar helpt dat niet genoeg en moeten er nóg meer maatregelen komen die nu dus achteraf onbetaalbaar blijken te zijn. Wat we blijkbaar wel kunnen leren is dat goed gedrag belonen beter werkt dan slecht gedrag bestraffen. | |
waht | vrijdag 27 mei 2011 @ 09:25 |
Energie besparen inderdaad. CO2-concentraties in de atmosfeer gaan wij amper beïnvloeden (de grootste vervuiler is nog lang niet klaar met groeien). Gelukkig gaat energie besparen en CO2-uitstoot te verlagen hand in hand. Maar ik blijf me ergeren aan die focus op CO2 want het toont een bepaalde kortzichtigheid aan. Het is immers een niet te winnen strijd. Aan de andere kant is het efficiënter omgaan met energie wel te behalen omdat het onze eigen beslissing is. | |
Revolution-NL | vrijdag 27 mei 2011 @ 11:16 |
Smaken verschillen, ik vind hem schitterend vooral in het wit met 18' antraciet lichtmetaal. De CT200 komt overigens in de diverse tests beter uit de verf dan de Auris. Met name het onderstel en de binnen afwerking en geluidisolatie schijnen aanzienlijk beter te zijn. | |
DS4 | vrijdag 27 mei 2011 @ 11:26 |
Ja, maar jij vindt laminaat ook kunnen. ![]() Apart. Vertel eens welke tests... Ik lees meer: oncomfortabeler, nog steeds een slechte wegligging, veel te duur. Even de conclusie van de test uit AMS samengevat... | |
Revolution-NL | vrijdag 27 mei 2011 @ 11:34 |
Stug geveerd is iets anders als oncomfortabel. Daarnaast heeft de Lexus meer geluids isolotatie en heeft de Lexus tov de Auris onafhankelijk achterwiel ophanging. Het afwerkingsniveau van het interieur en de gebruikte materialen is daarnaast van een hoger niveau.
| |
DS4 | vrijdag 27 mei 2011 @ 11:38 |
En waar komt dat laatste stukje tekst vandaan? Apart dat de tester spreekt over subliem weggedrag waar veel tests de lexus ronduit een onvoldoende gaven. W.o. AMS en dat is echt een autoriteit. | |
Revolution-NL | vrijdag 27 mei 2011 @ 11:43 |
http://www.autozine.nl/text/923.html Ik kan overigens wel meer test / reviews plaatsen die bijzonder positief zijn. Maar ik vind het grappig dat je zegt dat een Auris een betere auto is met afhankelijke wielophangen, slechtere materialen, slechtere geluidsisolatie en een slechtere binnenafwerking ![]() | |
DS4 | vrijdag 27 mei 2011 @ 11:58 |
O wow! Een autoblogje... Dat is inderdaad veel betrouwbaarder dan een blad als Auto Motor en Sport die met budgetten werken die waarschijnlijk ruim het 100 voudige zijn en die zeer ervaren testrijders in dienst hebben, beschikking over testbanen, enz. enz. De serieuze bladen zijn op zijn best mild en vaak negatief. Er is verdomd meer wat bij een onderstel telt dan de vraag of de achteras al dan niet star is. Met name de demping is kennelijk veel te hard, wat de auto oncomfortabel maakt (dat is niet zo vreemd als de vering niet goed er bij is aangepast). En dat heeft kennelijk niet geleid tot een strak sturende auto. Ik heb er zelf niet in gereden, maar als AMS zoiets schrijft dan kun je er vergif op innemen dat deze dure toyota niet subliem stuurt! Aldus AMS was de afwerking ook niet op zo'n geweldig niveau. Echt uit de lucht gegrepen lijkt dat niet, ook hier op Fok las ik in het autorai draadje teleurstelling over het afwerkniveau van deze dure toyota. Iets meer geluidsisolatie is misschien een plus, maar een minder comfortabeler wegligging lijkt mij meer invloed te hebben. | |
Revolution-NL | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:01 |
Ik moet nog testrijden en de negatieve reviews heb ik niet gezien. Dat terwijl ik al redelijk wat reviews heb gezien. Daarnaast zijn redelijk wat autobladen die zeer pro VAG zijn en alles wat maar veel brandstof verbruikt. Wat dat betreft zijn de belangen in de auto wereld erg groot en zijn er weinig partijen die echt onafhankelijk zijn. Jij stelt dat Auris beter is, dat lijkt mij wederom schromelijk overdreven. Wat dat betreft heeft Lexus een naam hoog te houden. | |
anboni | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:09 |
Ik ben bang dat de overheid toch een iets andere les gaat trekken: goed gedrag belonen kost ze geld, slecht gedrag afschtraffen levert ze geld op... [ Bericht 2% gewijzigd door anboni op 27-05-2011 12:27:54 (typo) ] | |
Pietverdriet | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:14 |
Subsidies zijn altijd fout. Geen subsidies, geef aftrekposten, gewoon lagere belastingen. Enige wat dit soort maatregelen opleveren zijn een lekker gevoel bij bleeding hearts en een opgezwolle overheid. En als de zogenaamd goedbedoelde maatregelen daadwerkelijk een effect hebben schaffen ze ze af. Drank accijns omhoog om dat mensen te veel dronken. De markt voor sterke drank storte in dus werd het afgeschaft. En nu dit verhaal met zuinige autos, mensen kochten ze ook daadwerkelijk, oh dear, dat is niet de bedoeling. | |
Pietverdriet | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:15 |
Spijker, Kop | |
DS4 | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:17 |
Apart... Sterk argument! Lexus is meestal een toyota met duurdere afwerking, maar tevens een andere aandrijflijn. Nu is het technisch niets anders dan een prius of auris. En daar gaat het mis. Je kan de verpakking wijzigen, maar daarmee blijft de inhoud natuurlijk hetzelfde. | |
Revolution-NL | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:20 |
![]() Een Caddy rijd immers ook exact hetzelfde als een VW Golf. | |
niels0 | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:21 |
Zuinige auto's besparen al op brandstof. Waarom zouden ze ook nog gesubsidieerd moeten worden? Als ik een Pipistrel Panthera Electro koop hoef ik ook geen subsidie want ik bespaar dan al heel veel aan brandstof en voor m'n zeilboot geldt hetzelfde. | |
Pietverdriet | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:23 |
Revolution Wil jij daadwerkelijk de objectiviteit van Auto, Motor & Sport in twijfel trekken? We hebben het hier niet over een SBS6 tv programma. | |
Revolution-NL | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:26 |
Ik ken die hele authoriteit niet. Als DS4 aangeeft dat een Auris beter is dan een Lexus en ook nog eens in een discussie niet met inhoudelijk argumenten komt dan kan ik hem niet echt serieus meer nemen. Het is lastig om te discusseren met iemand die last heeft coginitieve dissonantie. ![]() Ik zal eens opzoek gaan naar de test. Ik ben nu wel nieuwsgierig. Juist omdat ik zoveel positieve verhalen heb gehoord. | |
DS4 | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:30 |
Het vergelijk moet zijn: A3, Golf, enz. En ja, dan zijn de verschillen helemaal niet zo enorm. | |
Pietverdriet | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:31 |
Dan zou ik eerst maar eens kennis gaan maken met dat blad, is voor autos wat Ct Magazin voor computers is (en dan bedoel in NIET Computer Totaal). | |
Leandra | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:31 |
Voordat de Prius wegenbelastingvrij was (ja, die tijd is er ook geweest) telde het gewicht van de accu's niet mee voor de vaststelling van de hoogte van de wegenbelasting. Overigens is het succes en het onbetaalbaar worden van de regeling vooral te danken (wijten) aan de 14% regeling, want het gros van de leaserijders die daardoor goedkoop uitzijn interesseert het hele milieuvriendelijke en zuinige rijden geen bal en gaat het alleen om de zuinigheid in de eigen portemonnee. Ze hadden beter de 14% regel kunnen opheffen. | |
Boze_Appel | vrijdag 27 mei 2011 @ 12:32 |
Al die hippiebakken die niemand koopt zonder lease en waarvan binnenkort de eerste ladingen op de tweedehandsmarkt komen worden dus nog goedkoper in aanschaf. | |
Bayswater | woensdag 1 juni 2011 @ 17:04 |
2014 wordt het dus. ![]() | |
HAKIM_1988 | woensdag 1 juni 2011 @ 17:22 |
Ik weet dat er in ieder geval genoeg Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond oude mercedessen gebruiken voor het dagelijkse verkeer. En zelfs naar Marokko wordt ermee gereden. Die mercedes 190's zijn super populair vanwege de belastingvrijstelling. Nu vind ik dit verder geen probleem, maar wat jij zegt klopt niet. | |
kawotski | woensdag 1 juni 2011 @ 18:29 |
yep, geen voordelen meer voor Aad Werknaat die z'n zuurverdiende centjes in een schonere auto heeft gestopt. Subsidies zijn voor mensen die zich niet gedragen en overlast geven. On top of that gaan de energie prijzen straks skyrocketen dus een auto op electriciteit laat iedereen ook wel uit z'n hoofd. Regering profiteert dus 3-dubbel straks, vuilere auto's nog duurder qua belasting, energiebelasting en belasting op de reeds schone auto's | |
michaelmoore | woensdag 1 juni 2011 @ 19:11 |
Dan stoot je ook CO2 uit hoor | |
Wokkel | woensdag 1 juni 2011 @ 19:15 |
Niks einde, aanscherping is het juiste woord.Bron | |
kawotski | woensdag 1 juni 2011 @ 19:16 |
ja, precies, als je minder dan 1 gram co2 uitstoot val je nog binnen de voordelen | |
Bayswater | woensdag 1 juni 2011 @ 20:33 |
Onder de 55 gram, daar rijdt er nu geen eentje op diesel of benzine van rond. | |
kawotski | woensdag 1 juni 2011 @ 21:45 |
En ik betwijfel of dat in 2014 wel het geval is. Om nog maar te zwijgen van de rest van de wereld. | |
Bayswater | woensdag 1 juni 2011 @ 22:16 |
Vergis mij, onder de 83 is het maar daar voldoet ook geen benzine- of dieselauto aan momenteel. | |
FkTwkGs2012 | woensdag 1 juni 2011 @ 22:23 |
Nu nog een einde aan de wegenbelastingvrije geimporteerde ouwe meuk en we komen ergens. | |
Revolution-NL | donderdag 2 juni 2011 @ 18:55 |
Dat gaat ook niet gebeuren ook gezien dat technisch onhaalbaar is. Enkel EV's en EV's met range extender zullen in deze categorie gaan vallen ![]() | |
Revolution-NL | donderdag 2 juni 2011 @ 18:57 |
In de 2014 zal het aanbod in EV's al best op gang komen. Het duurt niet lang meer voordat de Renault Fluence ZE, Nissan Leaf, Prius Plugin en de Opel Ampera op de markt verschijnen. | |
Pietverdriet | donderdag 2 juni 2011 @ 19:09 |
Oldtimers vervuilen veel meer dan moderne autos echt veel meer. Roetfilters voor diesel verplichten (ook op vrachtwagens) en stookolie voor de scheepvaart aan strenge regels laten voldoen. Daar zijn grote slagen mee te winnen. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 2 juni 2011 @ 19:25 |
Mja die vrijstelling is niet zo erg en misschien zelfs wenselijk voor de echte liefhebber / verzamelaar die er nog geen 1000 km per jaar mee rijdt. Als je in grote steden rondrijdt (vooral bepaalde buurten) stikt het van de import mercedessen die onder het belastingvoordeel vallen. Daar wordt gewoon mee gereden als je zelf ook met je vaste wagen doet. | |
Schuifpui | donderdag 2 juni 2011 @ 19:35 |
Terecht dat de norm wordt aangescherpt. Je kunt niet meer van zuinige auto's spreken als zo'n 30% aan die norm voldoet en bovendien niet meer dan een tiental procenten zuiniger is dan niet-zuinige auto's. In 2015 is 60% van de auto's volgens deze norm zuinig. Dan heb je een auto die meer dan gemiddeld vervuilt, en toch heb je een belastingvoordeel voor zuinige auto's. Zulke normen moeten continu worden aangepast. Alleen op die manier stimuleer je de technologie en zul je uiteindelijk schonere auto's krijgen. Gewoon een goede maatregel van het kabinet om het wagenpark zuiniger te maken. Daarnaast vraag ik me weleens af of het er echt voor zorgt dat de totale uitstoot van auto's minder wordt. Voor een groot deel van de mensen die een auto in deze categorie koopt, is het een tweede auto. M'n ouders hebben ook gekeken of ze de leaseauto uit de bijtelling konden halen en dan zo'n belastingvrije auto erbij te nemen. Dus geen vervanging maar een extra auto. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 2 juni 2011 @ 19:39 |
Je moet 'goede' auto's niet goedkoper maken (je ziet wat ervan komt - als het slaagt kost het teveel geld) maar 'slechte' ouders extra belasten (win-win voor de overheid). Ik denk dat die 'schone' auto regeling gewoon uit een lobby is voortgekomen; het zijn allemaal van die kut wagentjes die enkel als boodschappenwagen of 'auto erbij' aantrekkelijk zijn. De grootste groep dan. Zo'n polo blue-nog-wat zie je ook wel rijden. Denk dat die auto's tweedehands wel een extra duwtje gaan krijgen, aangezien die nieuw duurder waren dan een fatsoenlijke diesel zonder 'milieusubsidie'. | |
Schuifpui | donderdag 2 juni 2011 @ 19:45 |
Dat kan je ook niet blijven doen. In 2015 voldoet 60% van de auto's aan de norm, dan zullen de inkomsten uiteindelijk toch terug lopen en is er verder geen stimulans om nog zuinigere auto's te ontwikkelen. Als er straks auto's beschikbaar zijn die 50gram CO2/km uitstoten, wil de overheid dat mensen die kopen ipv de prius die nog rond de 100g/km zit. Je kan moeilijk mensen geld toe gaan geven als ze zo'n auto dan kopen. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 2 juni 2011 @ 19:49 |
Je ziet het verkeerd. Je stelt de norm elke paar jaar bij. Zo hou je een topgroep welke gewoon extra wordt belast. Anyways, het is gewoon een melkkoe die auto. Laat ze het maar lekker in europees verband oplossen. Beter dan die stomme spaarlampen en het verbod op gloeilampen. ![]() | |
Schuifpui | donderdag 2 juni 2011 @ 19:58 |
Dat gebeurt nu toch ook? Het is misschien een wat grote stap, maar het wordt niet afgeschaft. Ik vind wel dat dit soort dingen duidelijk gemaakt moeten worden. Ik zag dit al heel lang aankomen, zo'n norm werkt een paar jaar, maar dan moet het worden aangepast. Zelfde voor energielabels bij wasmachines etc. Volgens mij scoort vrijwel elk apparaat tegenwoordig een A, lekker nuttig. ![]() Ik ben zelf overigens helemaal geen voorstander van dit soort regelingen. Al die 3 cilinder-autootjes zijn op papier heel zuinig, maar in de praktijk valt het heel erg tegen. Je hebt toch je power nodig om op te trekken enz. Zeker gezien het feit dat dit soort autootjes voornamelijk in de stad gebruikt worden. Waar je met een gewone auto het gaspedaal voor 25% intrapt, moet je met die kleine auto's veel meer gasgeven. Veel kleine auto's halen de fabrieksopgave van benzineverbruik helemaal niet, terwijl de passat van m'n pa in de praktijk zelfs zuiniger is dan wat VW opgeeft. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 2 juni 2011 @ 20:00 |
Het grote issue met de HUIDIGE regeling is dat als er zuinige auto's worden gekocht de overheid centen misloopt - die ze op dit moment hard nodig hebben aangzien ze dratisch meer uitgeven / lenen dan dat er binnenkomt. Met het extra belasten van onzuinige auto's heb je dit nadeel niet. En je krijgt niet al die extra kleine autootjes erbij, omdat die 'zo extreem goedkoop zijn'. | |
Serinde | donderdag 2 juni 2011 @ 20:07 |
Wij hebben voor aanschaf van onze nieuwe auto nagevraagd wat de mrb per maand zou zijn, mocht de regeling afgeschaft worden. Ik hoop alleen wel dat er naast gewicht ook een staffel voor uitstoot komt. Ik wil best weer belasting gaan betalen maar net zoveel als een net zo zware diesel met 2x zoveel uitstoot zou overdreven zijn. En de traagheid van onze Evo valt alles mee :p | |
Bayswater | donderdag 2 juni 2011 @ 20:14 |
Die staffel van uitstoot zat al in het BPM-voordeel. Dat de prijzen kunstmatig hoog werden gehouden in Nederland is marktwerking maar dat zal de overheid een worst zijn. Overigens is 50 de nieuwe grens van de MRB in 2015. Hieronder de feiten geplukt van een website van een autobedrijf (dus benaderd aan de positieve kant) De nieuwe CO2-grenzen Belangrijk is natuurlijk hoe de nieuwe CO2-grenzen eruit gaan zien voor BPM-vrijstelling en 14 procent bijtelling. De eerste aanpassing vindt plaats 1 juli 2012, daarna steeds per 1 januari van het nieuwe jaar. De verschuivingen zijn klein. Autos die precies op de grens zitten vallen uiteraard als eerste af, maar nieuwe autos als de SEAT Ibiza Ecomotive blijven nog zeer lange tijd belastingvrij en goed voor 14 procent bijtelling. Het verschil tussen diesel en benzineautos gaat komende jaren langzaam verdwijnen. Wel krijgen dieselautos een kleine heffing per gram CO2 om de lage accijns te compenseren. Het schema voor de komende jaren: De maximum CO2-uitstoot voor 14 procent bijtelling en BPM-vrijstelling voor achtereenvolgens diesel- en benzine-autos: Op dit moment: 95 en 110 gram 1 juli 2012: 91 en 102 gram 2013 88 en 95 gram 2014 86 en 89 gram 2015 83 gram voor zowel diesel als benzine autos Dieselautos krijgen wel een BPM-toeslag per gram CO2 vanaf 70 gram om de lage accijns te compenseren De grenzen voor 20% bijtelling voor achtereenvolgens diesel- en benzine-autos: Op dit moment: 116 en 140 gram 1 juli 2012 114 en 132 gram 2013 112 en 124 gram 2014 111 en 112 gram 2015 110 gram voor zowel diesel- als benzine-autos [ Bericht 14% gewijzigd door Bayswater op 02-06-2011 20:28:28 ] | |
Pietverdriet | donderdag 2 juni 2011 @ 20:22 |
Hebben die liefhebbers maar pech. | |
iehlaak | donderdag 2 juni 2011 @ 20:46 |
Dus als ik het goed begrijp zijn er twee opties: Of beleid werkt niet en dan heeft het vooral veel procesgeld gekost. Of beleid werkt wel en het wordt afgeschaft omdat het geld kost. | |
Bayswater | donderdag 2 juni 2011 @ 20:52 |
Een soort happy hour voor fluitjes in een kroeg waar je niet meer uit kan. ![]() | |
Cherna | donderdag 2 juni 2011 @ 23:16 |
Zo gaat het altijd. Het systeem gaat zijn ondergang tegemoet door zijn eigen succes. De regering bedenkt iets en schaft het gelijk weer af bij een te hoge deelname. Dat had je kunnen weten. | |
Revolution-NL | vrijdag 3 juni 2011 @ 11:38 |
` Dit is dus JUIST een reden om voor een EV te gaan. Met één zonnepaneel produceer je genoeg energie om 1500-1700km te rijden voor een jaar. De gemiddelde Nederland hoeft dus maar 10 panelen aan te schaffen kan de komende 30 jaar gratis auto rijden. Even voor je beeldvorming één zonnepaneel van 280wp kost ongeveer 6 a 700 euro. Met een installatie van 7000 euro ben je dus voor de komende 30 jaar klaar. Electrisch rijden heeft de toekomst en gaat de komende 10 jaar heel hard doorbreken | |
michaelmoore | vrijdag 3 juni 2011 @ 11:40 |
De overheid zal nog een grote hekel krijgen aan het zelf opwekken van electra | |
Revolution-NL | vrijdag 3 juni 2011 @ 11:41 |
De overheid zal er inderdaad niet op zitten te wachten dat men compleet onafhankelijk word. Dat is ook de reden dat de kilometerheffing er 100% zal komen. Anders is men namelijk het kip met de gouden eieren kwijt. Nog even uitgerekend: De doorsnee Nederlander die 15k per jaar rijd in een benzine auto met een gecombineerd verbruik van 1:14 is voor één jaar al 1800 euro kwijt met een EV en eigen zonnepanelen is dat 233 euro per jaar. | |
Mercer | vrijdag 3 juni 2011 @ 12:40 |
Nogal raar dat ze aan de ene kant meten op Co2 uitstoot, en aan de andere kant op gewicht(oude auto's). Klopt niets van die wegenbelasting. ![]() | |
DiRadical | maandag 6 juni 2011 @ 16:23 |
De overheid is vaak net als KPN. Maar net als KPN zal de overheid uiteindelijk ook zijn businessmodel moeten aanpassen en op een nadere manier belasting gaan heffen als ze nog inkomsten wil genereren. Het zou een grondrecht moeten zijn van iedere burger om zijn eigen energie op te wekken (zolang je anderen niet in gevaar brengt tenminste). Het zou ook verboden moeten worden om het extra te gaan belasten. Ik denk dat er binnen 10-15 jaar wel een gemeentelijke zonnepaneel belasting oid is. Ik heb ooit eens gelezen dat het verschil tussen ene Opel Corsa diesel uit 1990 en een recente Opel Corsa diesel al een factor 60 in uitstoot scheelt. Maar dan gaat het vooral om echt vervuilende stoffen (roet, koolwaterstoffen, NOx) en niet om CO2 dat relatief onschadelijk is. | |
Metalfreak | maandag 6 juni 2011 @ 16:57 |
Dat is een kwestie van jezelf rijk rekenen. De overheid telt alleen niet mee dat een ontzettend groot gedeelte van deze auto's überhaupt niet gekocht zouden zijn zonder die regeling. Dus die inkomsten hadden ze dan ook niet gehad... Mensen zouden dan eerder voor een tweedehands auto hebben gekozen die dan ook nog eens flink belastender is voor het milieu. Ook leuk: krijg binnenkort een nieuwe lease-auto die nu nog binnen de 20% categorie valt, maar vanaf juli volgende jaar dus niet meer. Waar moet ik het toch allemaal van betalen? (en nee, ik heb geen eigen keuze wat betreft auto) |