bronquote:DEN HAAG - De fiscale voordelen bij de aanschaf en het gebruik van zuinige auto's zullen hoogstwaarschijnlijk verdwijnen.
© ANP
Het kabinet bespreekt volgende week een voorstel hiervoor van staatssecretaris Frans Weekers (Financiën).
Ingewijden hebben berichtgeving daarover woensdagavond van RTL/Nieuws bevestigd. Nu betaalt een bestuurder van een zuinige auto geen aanschafbelasting en minder wegenbelasting dan gebruikelijk.
Met de fiscale voordelen wilde de overheid het aantal zuinige auto's op de weg flink vergroten.
Te duur
Dat loopt zo goed, dat de regeling te duur wordt voor de overheid. Vanaf 2013 verdwijnt de vrijstelling voor de aanschafbelasting. Een jaar later geldt dat ook voor het voordeel bij de wegenbelasting.
Voor zeer schone auto's, zoals een elektrische die minder dan 50 milligram CO2 uitstoot, blijft een vrijstelling van wegenbelasting.
Milieudefensie
Een woordvoerder van Milieudefensie noemde het voorstel van Weekers woensdagavond in een reactie bizar. Volgens hem was het fiscale voordeel voor schone auto's nog de enige ''succesformule'' die over was om de CO2-uitstoot te verlagen.
Hij wijst op het niet doorgaan van de kilometerheffing, de aanleg van meer asfalt en bezuinigingen op openbaar vervoer.
''Dit is geen geloofwaardig beleid meer.'' Met een hogere belasting op vieze auto's, zouden volgens Milieudefensie de voordelen voor schonere voertuigen betaald kunnen worden.
Bovag
Bovag, de brancheorganisatie van autohandelaren, wil pas reageren als Weekers zijn volledige plan naar buiten brengt.
Al noemde een woordvoerder de informatie die woensdag naar buiten sijpelde onwaarschijnlijk: ''Wij hebben geen enkele aanwijzing dat de fiscale voordelen volledig worden geschrapt.''
Vind ik totaal niet te vergelijken. Of je nou een gloednieuwe prius pakt waar 20-30.000km per jaar mee wordt gereden of een oldtimer uit 1950 waar misschien 2.000 km per jaar mee wordt gereden. Maakt nogal verschil. Bovendien is de oldtimer regeling al aangepast dat het alleen gaat om auto's tot 1985. Mij maak je niet wijs dat je met een auto van meer dan 26 jaar oud nog vrolijk heel veel km's gaat maken elk jaar.quote:Op donderdag 26 mei 2011 08:58 schreef Gunner het volgende:
Laten we dan de MRB-vrije status van al die oldtimers dan maar ook schrappen. aan de ene kant proberen we om mensen te stimuleren om 'groen' te gaan rijden, maar aan de andere kant laten we al die stinkende en gare Mercedessen massaal over de grens toegelaten worden die verschrikkelijk milieuvervuilend zijn.
Lijkt me dan wel zo eerlijk
Ik ken mensen die woon-werk zo'n 50-60 km per dag rijden in een Mercedes W123.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:01 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Vind ik totaal niet te vergelijken. Of je nou een gloednieuwe prius pakt waar 20-30.000km per jaar mee wordt gereden of een oldtimer uit 1950 waar misschien 2.000 km per jaar mee wordt gereden. Maakt nogal verschil. Bovendien is de oldtimer regeling al aangepast dat het alleen gaat om auto's tot 1985. Mij maak je niet wijs dat je met een auto van meer dan 26 jaar oud nog vrolijk heel veel km's gaat maken elk jaar.
Maal gemaakte kilometers.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:02 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tja, ik ergerde me er vooral aan dat je of wel wegenbelasting moet betalen, of helemaal niks, doe dan gewoon per gram CO2 een X aantal euro's.
Dat stop je toch in de brandstofaccijns.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:10 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Maal gemaakte kilometers.
Toch weer een beetje het idee van de kmheffing. Het idee daarachter was niet slecht, alleen de uitvoering stond mij onwijs tegen met van die kastjes in de auto
quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:09 schreef L3IPO het volgende:
Wat ik mis in dit verhaal is de bijtelling voor lease, hoe zit het daar mee?
http://www.nu.nl/auto/251(...)oe-onacceptabel.htmlquote:Na de onrust die onlangs weer ontstond bevestigde hij in ieder geval opnieuw dat de MRB-vrijstelling volgens de huidige regels en CO2-grenzen blijft bestaan tot 2013. "Niet alleen voor mensen die al zo’n auto gekocht hebben", aldus de Staatssecretaris, "maar ook voor mensen die er nog één gaan kopen. Dat staat overigens ook gewoon in het belastingplan, dus de twijfel in de sector begrijp ik niet zo goed. Maar ik herbevestig dus nog eens die toezegging van mijn voorganger."
Hij wilde die toezegging niet doen voor de huidige regels voor de bijtelling en de BPM, dus hoe die er in 2012 uitzien is nog niet zeker. Wel staat vast dat mensen die een nu zuinige lease-auto krijgen, zijn verzekerd van lage bijtelling gedurende die looptijd. Het moment van kentekening is bepalend.
Ok gunstig, hopelijk kan ik mijn Ibiza ST Ecomotive snel bestellenquote:Op donderdag 26 mei 2011 09:14 schreef Wokkel het volgende:
http://www.nu.nl/auto/251(...)oe-onacceptabel.html
Als je goed leest staat er niet dat de bijtelling op de huidige 14% blijftquote:Op donderdag 26 mei 2011 09:17 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ok gunstig, hopelijk kan ik mijn Ibiza ST Ecomotive snel bestellen
Het maakt voor de staatskas geen reet uit wat het instrument is waarmee de subsidie wordt gegeven: de Belastingdienst of een directe subsidie door Agentschap NL. Het maakt ook niet uit of je het terugkrijgt van de belasting of met een overschrijving op je rekening. Er is ook geen verschil in de sturing, want daar gaat het met zo'n subsidie om: het gedrag van burgers beïnvloeden. (In dit geval om de auto-industrie te helpen met een kadootje.)quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:23 schreef huhggh het volgende:
Dus als ik het goed begrijp uit de TT is geen belasting betalen een vorm van subsidie.
Vreemde redenering.
Geen belasting betalen = geen belasting betalen.
Subsidie = geld krijgen.
Ik kan je vertellen dat ik geen geld van de overheid voor mijn auto heb gekregen.
Inkomstenbelasting onder de 100% is ook subsidie, dat begrijp je toch wel.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:23 schreef huhggh het volgende:
Dus als ik het goed begrijp uit de TT is geen belasting betalen een vorm van subsidie.
Vreemde redenering.
Geen belasting betalen = geen belasting betalen.
Subsidie = geld krijgen.
Ik kan je vertellen dat ik geen geld van de overheid voor mijn auto heb gekregen.
Tja, als je dit niet zag aankomen ben je volgens mij te zwakzinnig om je rijbewijs te halen.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:55 schreef SicSicSics het volgende:
Baal je dan even, met van die zware accu's in je auto!
Maar wat er hier ook gezegd word; Belastingvrije kentekens behouden en voor nieuwe auto's andere regels. Je moet niet mensen beloven 'belastingvrij' te kunnen rijden om daarna alsnog een belasting in te voeren. Dat kan je niet maken!
Een overheid hoort betrouwbaar te zijn. Dat ze de BPM en wegenbelasting op nieuwe auto's weer terugzetten (alleen de BPM zou al goed zijn voor 700 miljoen!) dat kan ik begrijpen. Dat ze belastingvrij nu opeens belast maken dat is net zo fout als de bonus van een bankier achteraf 100% gaan belasten.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:07 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tja, als je dit niet zag aankomen ben je volgens mij te zwakzinnig om je rijbewijs te halen.
Als je een aankoop basseerd op belasting maatregelen en er blind vannuit gaat dat het belastingvoordeel blijft ben je verschrikkelijk naief.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:55 schreef SicSicSics het volgende:
Baal je dan even, met van die zware accu's in je auto!
Maar wat er hier ook gezegd word; Belastingvrije kentekens behouden en voor nieuwe auto's andere regels. Je moet niet mensen beloven 'belastingvrij' te kunnen rijden om daarna alsnog een belasting in te voeren. Dat kan je niet maken!
quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:14 schreef Wokkel het volgende:
[..]
[..]
http://www.nu.nl/auto/251(...)oe-onacceptabel.html
Dus dat ik een huis gekocht heb is dom? Ik ben (niet geheel, maar het zou pijn doen als het wegvalt.) afhankelijk van de HRA. Van mij mogen ze hem afschaffen, maar dan wel voor nieuwe contracten en de lopende uitdienen graag.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:10 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je een aankoop basseerd op belasting maatregelen en er blind vannuit gaat dat het belastingvoordeel blijft ben je verschrikkelijk naief.
Daar lijkt het soms wel op, maar volgens mij is dit schromelijk overdreven!quote:De overheid is een ongelooflijk onbetrouwbare zakenpartner. Je kan beter zaken doen met de maffia, die hebben nog een erecode.
Je weet dat je hiermee bijna iedereen als naief bestemeld hèquote:Op donderdag 26 mei 2011 10:10 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je een aankoop basseerd op belasting maatregelen en er blind vannuit gaat dat het belastingvoordeel blijft ben je verschrikkelijk naief.
Het gaat dan ook aan zijn eigen succes ten onder. Als iedereen in een prius of aygo gaat rijden komt er 0 euro aan belastinggeld binnen. Terwijl de wegen wel onderhouden moeten worden, de straatverlichting moet branden etc.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:07 schreef Revolution-NL het volgende:
De enige regelgeving die een groot succes is schaffen ze af. Moet je kijken hoeveel zuinige auto's er op de Nederlandse weg rijden.
Je kan je aankoop er wel op basseren alleen moet je altijd in je achterhoofd houden dat het een voordeeltje van dit moment is en het dus heel goed kan zijn dat dit voordeeltje wegvalt.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:15 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Je weet dat je hiermee bijna iedereen als naief bestemeld hè
Wegenbelasting zit in DLD bijv. gewoon in de brandstofprijs verwerkt. De hele BPM kent men niet in DLD.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:16 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Het gaat dan ook aan zijn eigen succes ten onder. Als iedereen in een prius of aygo gaat rijden komt er 0 euro aan belastinggeld binnen. Terwijl de wegen wel onderhouden moeten worden, de straatverlichting moet branden etc.
Overigens vind ik dit inconsequente beleid van de overheid wel slecht aan de ene kant maar aan de andere kant heb ik de hele regeling nooit fair gevonden.
Bijna iedereen in Nederland met een woonhuis is afhankelijk van een belastingvoordeel en heeft zijn complete in- en uitgaven patroon hierop afgestemd.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:16 schreef Revolution-NL het volgende:
Je kan je aankoop er wel op basseren alleen moet je altijd in je achterhoofd houden dat het een voordeeltje van dit moment is en het dus heel goed kan zijn dat dit voordeeltje wegvalt.
Je moet er dus niet financieel afhankelijk worden.
Je bent niet heel slim bezig als je jezelf als modaal verdienende Nederlander afhankelijk maakt van een overheids subsidie of belasting voordeel.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:21 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Bijna iedereen in Nederland met een woonhuis is afhankelijk van een belastingvoordeel en heeft zijn complete in- en uitgaven patroon hierop afgestemd.
Je beseft hoop ik wel dat de enige reden voor het succes van de Aygo de wegenbelastingvrije status is, he?quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:13 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]Misschien dat ik tegen het einde van 2012 nog wel een Aygo bestel voor mijn vriendin. Die kan je vervolgens lekker twee jaar rijden en tegen het aankoop bedrag verkopen
Vergeet niet dat ze ook gewoon zuinig zijn en dat de wegenbelasting voor zo'n licht autootje ook peanuts is. Voor de aygo is het niet hebben van wegenbelasting niet de enige reden. Lage aanschafprijs door geen BPM is denk een grotere reden.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:24 schreef heijx het volgende:
[..]
Je beseft hoop ik wel dat de enige reden voor het succes van de Aygo de wegenbelastingvrije status is, he?
Na 2013 is het gewoon een kleine zuinige auto met een relatief hoge inruilwaarde, maar het waarschijnlijk grotere aanbod en navenant lagere vraag op de tweedhands markt zal toch voor een stevige duikeling van de prijs zorgen. Er zijn nu zat auto's die nog minder verbruiken (Fiat 500 Twinair) en een stuk leuker smoelen (Fiat 500 Twinair).
En als je rekent op meer inruilwaarde omdat over nieuwe Aygo's opnieuw BPM moet worden betaald, Toyota verlaagt gewoon de nettoprijs van dit melkkoetje en jij blijft zitten met je vraagprijs.
Zit wat in.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:24 schreef heijx het volgende:
[..]
Je beseft hoop ik wel dat de enige reden voor het succes van de Aygo de wegenbelastingvrije status is, he?
Na 2013 is het gewoon een kleine zuinige auto met een relatief hoge inruilwaarde, maar het waarschijnlijk grotere aanbod en navenant lagere vraag op de tweedhands markt zal toch voor een stevige duikeling van de prijs zorgen. Er zijn nu zat auto's die nog minder verbruiken (Fiat 500 Twinair) en een stuk leuker smoelen (Fiat 500 Twinair).
En als je rekent op meer inruilwaarde omdat over nieuwe Aygo's opnieuw BPM moet worden betaald, Toyota verlaagt gewoon de nettoprijs van dit melkkoetje en jij blijft zitten met je vraagprijs.
Ik denk dat dit inderdaad de misplaatste perceptie is.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:40 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Inkomstenbelasting onder de 100% is ook subsidie, dat begrijp je toch wel.
Als de rijksoverheid haar budget en uitgaven erop aanpast is er niks aan de hand.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:35 schreef eleusis het volgende:
[..]
Het maakt voor de staatskas geen reet uit wat het instrument is waarmee de subsidie wordt gegeven: de Belastingdienst of een directe subsidie door Agentschap NL. Het maakt ook niet uit of je het terugkrijgt van de belasting of met een overschrijving op je rekening. Er is ook geen verschil in de sturing, want daar gaat het met zo'n subsidie om: het gedrag van burgers beïnvloeden. (In dit geval om de auto-industrie te helpen met een kadootje.)
Dan kun je semantisch ouwehoeren nét alsof zo'n regeling de burger geen geld kost, alsof je niet wordt beïnvloed en alsof je geen voordeel hebt gekregen, maar dat is natuurlijk ver van de waarheid.
Er staat dat de bijtelling van 14% op een auto die in 2012 op kenteken gezet is, gewoon 14% blijft over de hele looptijd van het leasecontract. Hoe hoog de bijtelling vanaf jan 2013 wordt, zal vast nog wel nader bepaald gaan worden.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:21 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als je goed leest staat er niet dat de bijtelling op de huidige 14% blijftHij blijft laag, maar er staat niet hoe laag.
Betalen voor een ander is rechts tegenwoordig?quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:42 schreef Roellie80 het volgende:
Typisch rechtse maatregel.
Het moet, we moeten immers betalen voor de stakende Grieken.
Maar, naar mijn idee hadden ze beter andere bronnen kunnen gebruiken zoas de HRA
Lage bijtelling <> 14% tot en met 2012. Als er op Prinsjesdag 2011 wordt besloten dat de lage bijtelling per direct op 20% komt te staan, en de 'hoge' bijtelling op 25% wordt gesteld dan zit je nog steeds in de lage bijtelling.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:35 schreef heijx het volgende:
[..]
Er staat dat de bijtelling van 14% op een auto die in 2012 op kenteken gezet is, gewoon 14% blijft over de hele looptijd van het leasecontract. Hoe hoog de bijtelling vanaf jan 2013 wordt, zal vast nog wel nader bepaald gaan worden.
2012 wordt in ieder geval een jaar waarin juíst in de maanden november en december nog een heleboel leaseauto's afgeleverd gaan worden, itt de huidige situatie, waarin de leasemaatschappij 4 tot 6 weken leverstop houdt aan het eind van het jaar om aan het eind van de lease een 1 jaar "nieuwere" auto te hebben voor de wederverkoop.
Mijn lease loopt 31 oktober 2012 af dus ik kan als het goed is nog net een Focus wagon diesel met 14% bijtelling roggelen.
Jawel; het blijft een stelsel van communicerende vaten. Ook Priussen zorgen voor slijting aan wegdek, vereisen investering in capaciteit, etc. Dat zij een subsidie krijgen betekent dat iemand anders een groter deel moet betalen. Net zoals bij hypotheekrenteaftrek/huursubsidie.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:35 schreef huhggh het volgende:
Als de rijksoverheid haar budget en uitgaven erop aanpast is er niks aan de hand.
Ze zijn meer verliefd op de overheidsuitgaven die ermee gepaard gaan, vooral wanneer die in hun richting komen. Men denkt toch vooral aan de eigen portemonnee, op zich is dat ook wel te verwachten, daarom moet je principieel tegen overheidsinmenging zijn.quote:Maar ja, sommigen in dit land zijn helaas zo verliefd op belastingen.
Niet als je oplet. Nederlandse "Linksen" zijn gek op huursubsidie en milieusubsidie. De "rechtsen" zijn gek op de HRA, R&D-subsidie (WBSO, Octrooibox), renteaftrek in de Vpb en Prius-subsidie. Beide groepen zijn gewoon hypocriet en liggen net zo lief aan het staatsinfuus wanneer dat door anderen wordt betaald.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:36 schreef huhggh het volgende:
[..]
Betalen voor een ander is rechts tegenwoordig?
Dat is dan nieuw.
Mee eens, zelf ook net een nieuwe auto gekocht maar mijzelf niet in zo'n sloom dieseldrinkend koekblik gestopt waar de prijzen lekker kunstmatig van hoog worden gehouden. Je kon er op wachten dat deze regeling wordt afgeschaft als je kijkt naar de verkoopcijfers. Overigens terecht want ik zie het krioelen van die dingen iedere ochtend op de wegen, en dus ook belasten.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:10 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als je een aankoop basseerd op belasting maatregelen en er blind vannuit gaat dat het belastingvoordeel blijft ben je verschrikkelijk naief.
De overheid is een ongelooflijk onbetrouwbare zakenpartner. Je kan beter zaken doen met de maffia, die hebben nog een erecode.
Ofwel: linksen innen belastinggeld en geven vervolgens belastinggeld uit aan subsidies, rechtsen zijn voor belastingverlaging.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:58 schreef eleusis het volgende:
[..]
Niet als je oplet. Nederlandse "Linksen" zijn gek op huursubsidie en milieusubsidie. De "rechtsen" zijn gek op de HRA, R&D-subsidie (WBSO, Octrooibox), renteaftrek in de Vpb en Prius-subsidie. Beide groepen zijn gewoon hypocriet en liggen net zo lief aan het staatsinfuus wanneer dat door anderen wordt betaald.
Laten we het wel in verhoudingen zien.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:28 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik snap ook wel dat een stimulans moet veranderen als deze te duur wordt, het geld moet toch binnen blijven komen.
700 miljoen door misgelopen BPM opbrengesten.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:10 schreef BertV het volgende:
[..]
Laten we het wel in verhoudingen zien.
Op 3,2 miljard wegenbelasting (waarvan maar 1,2 miljard naar onderhoud en wegenbouw gaat)
75 miljoen minder inkomsten door zuinige auto's
150 miljoen minder inkomsten door oldtimers
Ik kom die zogenaamde rechtsen van jou in Nederland niet tegen. Het enige dat ik hoor is "we betalen allemaal zoveel dus wij willen dan OOK extra subsidies en meer regels"quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:09 schreef Metro2005 het volgende:
Ofwel: linksen innen belastinggeld en geven vervolgens belastinggeld uit aan subsidies, rechtsen zijn voor belastingverlaging.
Dat is natuurlijk wel een flink bedrag.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
700 miljoen door misgelopen BPM opbrengesten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |