abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 mei 2011 @ 08:49:49 #1
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_97326263
quote:
DEN HAAG - De fiscale voordelen bij de aanschaf en het gebruik van zuinige auto's zullen hoogstwaarschijnlijk verdwijnen.
© ANP

Het kabinet bespreekt volgende week een voorstel hiervoor van staatssecretaris Frans Weekers (Financiën).

Ingewijden hebben berichtgeving daarover woensdagavond van RTL/Nieuws bevestigd. Nu betaalt een bestuurder van een zuinige auto geen aanschafbelasting en minder wegenbelasting dan gebruikelijk.

Met de fiscale voordelen wilde de overheid het aantal zuinige auto's op de weg flink vergroten.

Te duur

Dat loopt zo goed, dat de regeling te duur wordt voor de overheid. Vanaf 2013 verdwijnt de vrijstelling voor de aanschafbelasting. Een jaar later geldt dat ook voor het voordeel bij de wegenbelasting.

Voor zeer schone auto's, zoals een elektrische die minder dan 50 milligram CO2 uitstoot, blijft een vrijstelling van wegenbelasting.

Milieudefensie

Een woordvoerder van Milieudefensie noemde het voorstel van Weekers woensdagavond in een reactie bizar. Volgens hem was het fiscale voordeel voor schone auto's nog de enige ''succesformule'' die over was om de CO2-uitstoot te verlagen.

Hij wijst op het niet doorgaan van de kilometerheffing, de aanleg van meer asfalt en bezuinigingen op openbaar vervoer.

''Dit is geen geloofwaardig beleid meer.'' Met een hogere belasting op vieze auto's, zouden volgens Milieudefensie de voordelen voor schonere voertuigen betaald kunnen worden.

Bovag

Bovag, de brancheorganisatie van autohandelaren, wil pas reageren als Weekers zijn volledige plan naar buiten brengt.

Al noemde een woordvoerder de informatie die woensdag naar buiten sijpelde onwaarschijnlijk: ''Wij hebben geen enkele aanwijzing dat de fiscale voordelen volledig worden geschrapt.''
bron

Wat vinden jullie van dit nieuwsbericht? ik vind het niet meer dan terecht dat in elk geval de wegenbelasting weer ingevoerd wordt voor dit soort auto's. Als je op de wegen ziet hoeveel van dit soort auto's er rondrijden dan kan je wel spreken van een flink succes van de subsidies, maar die auto's betalen allemaal géén wegenbelasting.
Het probleem is natuurlijk dat dat bedrag door de overige weggebruikers betaald moet worden, ook door mensen zoals ik.

Ik rij bv zelf niet veel kilometers per jaar (rond de 6.000km per jaar) en mijn auto kost me 42 euro per maand terwijl ik nauwelijks gebruik maak van het wegennet. De buurman met een prius die 30.000km per jaar rijdt (bij wijze van spreke) betaalt niks. dat is natuurlijk zo krom als een hoepel.

Wel krom voor mensen die een diesel hebben gekocht, die betalen straks de hoofdprijs, ook al rijden ze weinig km's (wat nu wel uitkan omdat de wegenbelasting er niet is maar straks absoluut niet meer)

Over het BPM verhaal ben ik zelf nog niet uit, aan de ene kant vind ik gelijke monniken gelijke kappen, aan de andere kant vind ik de BPM op zich al een gedrocht wat moet verdwijnen. Het stimuleert de aanschaf van nieuwere auto's niet echt met een dergelijke belasting.

Gevolg is dat mensen in oudere auto's blijven rijden. Nu de BPM op kleine auto's er niet is overweeg ik voor het eerst in mijn leven ook om een keer een nieuw autootje te kopen maar als straks door de BPM een dergelijke auto weer 3-4000 euro duurder wordt dan koop ik liever weer 2e hands.

Overigens is de opmerking van milieudefensie natuurlijk tenenkrommend. Nóg meer belasting betalen op vervuilende auto's zodat subsidies in stand gehouden kunnen worden 8)7 Misschien snap milieudefensie het nog niet helemaal maar als iedereen straks in een milieuvriendelijke auto rijdt komt er niks meer binnen.

Discuss!
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_97326326
Zat eraan te komen.
  donderdag 26 mei 2011 @ 08:54:44 #3
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_97326348
Ik vind dat de nu "belastingvrije kentekens" zo moeten blijven.
Net zo als die van oldtimers.
Er komen geen nieuwe belastingvrije oldtimers meer bij, maar de gene die al belastingvrij rijden blijven dit.

Anders wordt je idd. genaaid waar je bij staat, en had je misschien wel een lichtere/goedkopere auto gekocht de afgelopen paar jaar.
  donderdag 26 mei 2011 @ 08:58:08 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_97326410
Laten we dan de MRB-vrije status van al die oldtimers dan maar ook schrappen. aan de ene kant proberen we om mensen te stimuleren om 'groen' te gaan rijden, maar aan de andere kant laten we al die stinkende en gare Mercedessen massaal over de grens toegelaten worden die verschrikkelijk milieuvervuilend zijn.

Lijkt me dan wel zo eerlijk
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:01:49 #5
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_97326464
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 08:58 schreef Gunner het volgende:
Laten we dan de MRB-vrije status van al die oldtimers dan maar ook schrappen. aan de ene kant proberen we om mensen te stimuleren om 'groen' te gaan rijden, maar aan de andere kant laten we al die stinkende en gare Mercedessen massaal over de grens toegelaten worden die verschrikkelijk milieuvervuilend zijn.

Lijkt me dan wel zo eerlijk
Vind ik totaal niet te vergelijken. Of je nou een gloednieuwe prius pakt waar 20-30.000km per jaar mee wordt gereden of een oldtimer uit 1950 waar misschien 2.000 km per jaar mee wordt gereden. Maakt nogal verschil. Bovendien is de oldtimer regeling al aangepast dat het alleen gaat om auto's tot 1985. Mij maak je niet wijs dat je met een auto van meer dan 26 jaar oud nog vrolijk heel veel km's gaat maken elk jaar.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:02:43 #6
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_97326488
Tja, ik ergerde me er vooral aan dat je of wel wegenbelasting moet betalen, of helemaal niks, doe dan gewoon per gram CO2 een X aantal euro's.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:07:53 #7
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_97326566
Wel lullig voor de mensen die een zuinige schone nieuwe diesel hebben gekocht met het idee dat deze wegenbelastingvrij zou zijn .
Die mogen nu 100 euro per maand extra dokken.

Het was te verwachten, als het de overheid teveel geld kost schaffen ze de maatregel af.
Ze hadden ook vanaf het begin de maatregel zo kunnen invoeren dat je bijvoorbeeld de eerste 3 jaar geen MRB hoeft te betalen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:09:30 #8
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_97326599
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:01 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Vind ik totaal niet te vergelijken. Of je nou een gloednieuwe prius pakt waar 20-30.000km per jaar mee wordt gereden of een oldtimer uit 1950 waar misschien 2.000 km per jaar mee wordt gereden. Maakt nogal verschil. Bovendien is de oldtimer regeling al aangepast dat het alleen gaat om auto's tot 1985. Mij maak je niet wijs dat je met een auto van meer dan 26 jaar oud nog vrolijk heel veel km's gaat maken elk jaar.
Ik ken mensen die woon-werk zo'n 50-60 km per dag rijden in een Mercedes W123.
Maar dat zijn inderdaad uitzonderingen

[ Bericht 0% gewijzigd door DiRadical op 26-05-2011 09:10:39 (zit nit te kijken, was een W123, geen W124) ]
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:09:38 #9
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97326607
Wat ik mis in dit verhaal is de bijtelling voor lease, hoe zit het daar mee?
Humans dont deserve to live...
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:10:04 #10
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_97326615
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:02 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tja, ik ergerde me er vooral aan dat je of wel wegenbelasting moet betalen, of helemaal niks, doe dan gewoon per gram CO2 een X aantal euro's.
Maal gemaakte kilometers.
Toch weer een beetje het idee van de kmheffing. Het idee daarachter was niet slecht, alleen de uitvoering stond mij onwijs tegen met van die kastjes in de auto :r
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:12:43 #11
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_97326649
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:10 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Maal gemaakte kilometers.
Toch weer een beetje het idee van de kmheffing. Het idee daarachter was niet slecht, alleen de uitvoering stond mij onwijs tegen met van die kastjes in de auto :r
Dat stop je toch in de brandstofaccijns.
Zorg dan dat vervuilende auto's meer moeten betalen. Of kies voor het Duitse systeem zodat je bepaalde steden niet meer in mag met een Diesel van voor 2006
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_97326680
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:09 schreef L3IPO het volgende:
Wat ik mis in dit verhaal is de bijtelling voor lease, hoe zit het daar mee?
quote:
Na de onrust die onlangs weer ontstond bevestigde hij in ieder geval opnieuw dat de MRB-vrijstelling volgens de huidige regels en CO2-grenzen blijft bestaan tot 2013. "Niet alleen voor mensen die al zo’n auto gekocht hebben", aldus de Staatssecretaris, "maar ook voor mensen die er nog één gaan kopen. Dat staat overigens ook gewoon in het belastingplan, dus de twijfel in de sector begrijp ik niet zo goed. Maar ik herbevestig dus nog eens die toezegging van mijn voorganger."

Hij wilde die toezegging niet doen voor de huidige regels voor de bijtelling en de BPM, dus hoe die er in 2012 uitzien is nog niet zeker. Wel staat vast dat mensen die een nu zuinige lease-auto krijgen, zijn verzekerd van lage bijtelling gedurende die looptijd. Het moment van kentekening is bepalend.
http://www.nu.nl/auto/251(...)oe-onacceptabel.html
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:17:54 #13
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_97326756
quote:
Ok gunstig, hopelijk kan ik mijn Ibiza ST Ecomotive snel bestellen :D
Humans dont deserve to live...
pi_97326851
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:17 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Ok gunstig, hopelijk kan ik mijn Ibiza ST Ecomotive snel bestellen :D
Als je goed leest staat er niet dat de bijtelling op de huidige 14% blijft :) Hij blijft laag, maar er staat niet hoe laag.
pi_97326909
Dus als ik het goed begrijp uit de TT is geen belasting betalen een vorm van subsidie.
Vreemde redenering.
Geen belasting betalen = geen belasting betalen.
Subsidie = geld krijgen.
Ik kan je vertellen dat ik geen geld van de overheid voor mijn auto heb gekregen.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:35:46 #16
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_97327226
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:23 schreef huhggh het volgende:
Dus als ik het goed begrijp uit de TT is geen belasting betalen een vorm van subsidie.
Vreemde redenering.
Geen belasting betalen = geen belasting betalen.
Subsidie = geld krijgen.
Ik kan je vertellen dat ik geen geld van de overheid voor mijn auto heb gekregen.
Het maakt voor de staatskas geen reet uit wat het instrument is waarmee de subsidie wordt gegeven: de Belastingdienst of een directe subsidie door Agentschap NL. Het maakt ook niet uit of je het terugkrijgt van de belasting of met een overschrijving op je rekening. Er is ook geen verschil in de sturing, want daar gaat het met zo'n subsidie om: het gedrag van burgers beïnvloeden. (In dit geval om de auto-industrie te helpen met een kadootje.)

Dan kun je semantisch ouwehoeren nét alsof zo'n regeling de burger geen geld kost, alsof je niet wordt beïnvloed en alsof je geen voordeel hebt gekregen, maar dat is natuurlijk ver van de waarheid.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:40:41 #17
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_97327364
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:23 schreef huhggh het volgende:
Dus als ik het goed begrijp uit de TT is geen belasting betalen een vorm van subsidie.
Vreemde redenering.
Geen belasting betalen = geen belasting betalen.
Subsidie = geld krijgen.
Ik kan je vertellen dat ik geen geld van de overheid voor mijn auto heb gekregen.
Inkomstenbelasting onder de 100% is ook subsidie, dat begrijp je toch wel.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_97327402
Typisch rechtse maatregel.
Het moet, we moeten immers betalen voor de stakende Grieken.

Maar, naar mijn idee hadden ze beter andere bronnen kunnen gebruiken zoas de HRA
  donderdag 26 mei 2011 @ 09:55:09 #19
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_97327799
Baal je dan even, met van die zware accu's in je auto! :P

Maar wat er hier ook gezegd word; Belastingvrije kentekens behouden en voor nieuwe auto's andere regels. Je moet niet mensen beloven 'belastingvrij' te kunnen rijden om daarna alsnog een belasting in te voeren. Dat kan je niet maken!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:07:03 #20
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_97328156
quote:
14s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:55 schreef SicSicSics het volgende:
Baal je dan even, met van die zware accu's in je auto! :P

Maar wat er hier ook gezegd word; Belastingvrije kentekens behouden en voor nieuwe auto's andere regels. Je moet niet mensen beloven 'belastingvrij' te kunnen rijden om daarna alsnog een belasting in te voeren. Dat kan je niet maken!
Tja, als je dit niet zag aankomen ben je volgens mij te zwakzinnig om je rijbewijs te halen.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:07:21 #21
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97328169
:')
De enige regelgeving die een groot succes is schaffen ze af. Moet je kijken hoeveel zuinige auto's er op de Nederlandse weg rijden.

Ik ben benieuwt wat er met de bijtelling gebeurt. Als daat het voordeel voor auto's met een lage uitstoot ook afgeschaft word dan ruil ik de hybride in voor een co2 bommetje. 170PK diesel ofzo :)

De mensen die net een A-label diesel hebben aangeschaft zullen zich wel goed genaait voelen :D

Jammer dat dit kabinet wederom laat zijn geen duurzame economie wil stimuleren waar mensen geprikkeld worden om duurzame goederen aan te schaffen.

Waarom doopt men de wegenbelasting niet om tot Co2 tax?
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:09:53 #22
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_97328248
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:07 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tja, als je dit niet zag aankomen ben je volgens mij te zwakzinnig om je rijbewijs te halen.
Een overheid hoort betrouwbaar te zijn. Dat ze de BPM en wegenbelasting op nieuwe auto's weer terugzetten (alleen de BPM zou al goed zijn voor 700 miljoen!) dat kan ik begrijpen. Dat ze belastingvrij nu opeens belast maken dat is net zo fout als de bonus van een bankier achteraf 100% gaan belasten.

Of jou een aanslag sturen omdat je ipv. 32% die je altijd hebt betaald vanaf 1999 toch 42% moet betalen.

Dat kan niet.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:10:26 #23
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97328261
quote:
14s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:55 schreef SicSicSics het volgende:
Baal je dan even, met van die zware accu's in je auto! :P

Maar wat er hier ook gezegd word; Belastingvrije kentekens behouden en voor nieuwe auto's andere regels. Je moet niet mensen beloven 'belastingvrij' te kunnen rijden om daarna alsnog een belasting in te voeren. Dat kan je niet maken!
Als je een aankoop basseerd op belasting maatregelen en er blind vannuit gaat dat het belastingvoordeel blijft ben je verschrikkelijk naief.

De overheid is een ongelooflijk onbetrouwbare zakenpartner. Je kan beter zaken doen met de maffia, die hebben nog een erecode.
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:13:44 #24
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97328364
quote:
*O*
Kan ik medio volgend jaar toch nog de Lexus CT200 :9~ bestellen met alle voordelen.

Misschien dat ik tegen het einde van 2012 nog wel een Aygo bestel voor mijn vriendin. Die kan je vervolgens lekker twee jaar rijden en tegen het aankoop bedrag verkopen >:)
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:14:37 #25
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_97328401
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:10 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je een aankoop basseerd op belasting maatregelen en er blind vannuit gaat dat het belastingvoordeel blijft ben je verschrikkelijk naief.
Dus dat ik een huis gekocht heb is dom? Ik ben (niet geheel, maar het zou pijn doen als het wegvalt.) afhankelijk van de HRA. Van mij mogen ze hem afschaffen, maar dan wel voor nieuwe contracten en de lopende uitdienen graag.

quote:
De overheid is een ongelooflijk onbetrouwbare zakenpartner. Je kan beter zaken doen met de maffia, die hebben nog een erecode.
Daar lijkt het soms wel op, maar volgens mij is dit schromelijk overdreven! :P
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_97328419
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:10 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je een aankoop basseerd op belasting maatregelen en er blind vannuit gaat dat het belastingvoordeel blijft ben je verschrikkelijk naief.
Je weet dat je hiermee bijna iedereen als naief bestemeld hè
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:16:09 #27
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_97328452
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:07 schreef Revolution-NL het volgende:
:')
De enige regelgeving die een groot succes is schaffen ze af. Moet je kijken hoeveel zuinige auto's er op de Nederlandse weg rijden.
Het gaat dan ook aan zijn eigen succes ten onder. Als iedereen in een prius of aygo gaat rijden komt er 0 euro aan belastinggeld binnen. Terwijl de wegen wel onderhouden moeten worden, de straatverlichting moet branden etc.

Overigens vind ik dit inconsequente beleid van de overheid wel slecht aan de ene kant maar aan de andere kant heb ik de hele regeling nooit fair gevonden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:16:49 #28
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97328467
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:15 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Je weet dat je hiermee bijna iedereen als naief bestemeld hè
Je kan je aankoop er wel op basseren alleen moet je altijd in je achterhoofd houden dat het een voordeeltje van dit moment is en het dus heel goed kan zijn dat dit voordeeltje wegvalt.

Je moet er dus niet financieel afhankelijk worden.
pi_97328551
Ik kan niet wachten tot al die muesli-mobielen gewoon ook 25% bijtelling hebben _O- *O*
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:20:12 #30
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97328556
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:16 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Het gaat dan ook aan zijn eigen succes ten onder. Als iedereen in een prius of aygo gaat rijden komt er 0 euro aan belastinggeld binnen. Terwijl de wegen wel onderhouden moeten worden, de straatverlichting moet branden etc.

Overigens vind ik dit inconsequente beleid van de overheid wel slecht aan de ene kant maar aan de andere kant heb ik de hele regeling nooit fair gevonden.

Wegenbelasting zit in DLD bijv. gewoon in de brandstofprijs verwerkt. De hele BPM kent men niet in DLD.

De regelgeving is enorm effectief. Nergens in Europa zie je zoveel zuinige auto's als in Nederland.
Als de regel afgeschaft word zie ik geen enkele reden om een schone auto te gaan rijden, en velen met mij. Uiteindelijk rij ik dan waarschijnlijk een auto die 1.5x tot 2.x meer co2 uitstoot.

Zo stimuleer je een duurzame economie wel :') :r

Het zou beter zijn als men gewoon de algehele belasting verhoogt zodat men door kan blijven gaan met het stimuleren van schone voertuigen.
pi_97328610
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:16 schreef Revolution-NL het volgende:
Je kan je aankoop er wel op basseren alleen moet je altijd in je achterhoofd houden dat het een voordeeltje van dit moment is en het dus heel goed kan zijn dat dit voordeeltje wegvalt.
Je moet er dus niet financieel afhankelijk worden.
Bijna iedereen in Nederland met een woonhuis is afhankelijk van een belastingvoordeel en heeft zijn complete in- en uitgaven patroon hierop afgestemd.

naief hè ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2011 10:23:42 ]
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:24:18 #32
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97328683
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:21 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Bijna iedereen in Nederland met een woonhuis is afhankelijk van een belastingvoordeel en heeft zijn complete in- en uitgaven patroon hierop afgestemd.
Je bent niet heel slim bezig als je jezelf als modaal verdienende Nederlander afhankelijk maakt van een overheids subsidie of belasting voordeel.
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:24:54 #33
5673 heijx
Qui que boue
pi_97328710
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:13 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]Misschien dat ik tegen het einde van 2012 nog wel een Aygo bestel voor mijn vriendin. Die kan je vervolgens lekker twee jaar rijden en tegen het aankoop bedrag verkopen >:)
Je beseft hoop ik wel dat de enige reden voor het succes van de Aygo de wegenbelastingvrije status is, he?
Na 2013 is het gewoon een kleine zuinige auto met een relatief hoge inruilwaarde, maar het waarschijnlijk grotere aanbod en navenant lagere vraag op de tweedhands markt zal toch voor een stevige duikeling van de prijs zorgen. Er zijn nu zat auto's die nog minder verbruiken (Fiat 500 Twinair) en een stuk leuker smoelen (Fiat 500 Twinair).
En als je rekent op meer inruilwaarde omdat over nieuwe Aygo's opnieuw BPM moet worden betaald, Toyota verlaagt gewoon de nettoprijs van dit melkkoetje en jij blijft zitten met je vraagprijs.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:28:07 #34
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_97328823
Ik snap ook wel dat een stimulans moet veranderen als deze te duur wordt, het geld moet toch binnen blijven komen. Maar de hele bende afschaffen is wel erg bot, ik kan me niet voorstellen dat dat zomaar ingevoerd wordt.
Is het zo moeilijk om de hele schaal gewoon te verschuiven? Dus gemiddeld even veel belasting betalen als er eerst binnen kwam, en dan gewoon op laten lopen van milieuvriendelijk naar vervuilend. Zo blijven de zuinigste auto's altijd relatief voordelig.
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:28:44 #35
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_97328845
quote:
99s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:24 schreef heijx het volgende:

[..]

Je beseft hoop ik wel dat de enige reden voor het succes van de Aygo de wegenbelastingvrije status is, he?
Na 2013 is het gewoon een kleine zuinige auto met een relatief hoge inruilwaarde, maar het waarschijnlijk grotere aanbod en navenant lagere vraag op de tweedhands markt zal toch voor een stevige duikeling van de prijs zorgen. Er zijn nu zat auto's die nog minder verbruiken (Fiat 500 Twinair) en een stuk leuker smoelen (Fiat 500 Twinair).
En als je rekent op meer inruilwaarde omdat over nieuwe Aygo's opnieuw BPM moet worden betaald, Toyota verlaagt gewoon de nettoprijs van dit melkkoetje en jij blijft zitten met je vraagprijs.
Vergeet niet dat ze ook gewoon zuinig zijn en dat de wegenbelasting voor zo'n licht autootje ook peanuts is. Voor de aygo is het niet hebben van wegenbelasting niet de enige reden. Lage aanschafprijs door geen BPM is denk een grotere reden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:28:50 #36
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97328850
quote:
99s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:24 schreef heijx het volgende:

[..]

Je beseft hoop ik wel dat de enige reden voor het succes van de Aygo de wegenbelastingvrije status is, he?
Na 2013 is het gewoon een kleine zuinige auto met een relatief hoge inruilwaarde, maar het waarschijnlijk grotere aanbod en navenant lagere vraag op de tweedhands markt zal toch voor een stevige duikeling van de prijs zorgen. Er zijn nu zat auto's die nog minder verbruiken (Fiat 500 Twinair) en een stuk leuker smoelen (Fiat 500 Twinair).
En als je rekent op meer inruilwaarde omdat over nieuwe Aygo's opnieuw BPM moet worden betaald, Toyota verlaagt gewoon de nettoprijs van dit melkkoetje en jij blijft zitten met je vraagprijs.
Zit wat in.

Ik voorzie hiermee overigens een gouden toekomst voor de Opel Ampera de Toyota Prius Plugin en (door de beperkte actie radius) in minder mate de Nissan Leaf .

Deze zitten onder de 50gram co2 zitten
pi_97328982
quote:
12s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:40 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Inkomstenbelasting onder de 100% is ook subsidie, dat begrijp je toch wel.
Ik denk dat dit inderdaad de misplaatste perceptie is.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_97329032
quote:
7s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:35 schreef eleusis het volgende:

[..]

Het maakt voor de staatskas geen reet uit wat het instrument is waarmee de subsidie wordt gegeven: de Belastingdienst of een directe subsidie door Agentschap NL. Het maakt ook niet uit of je het terugkrijgt van de belasting of met een overschrijving op je rekening. Er is ook geen verschil in de sturing, want daar gaat het met zo'n subsidie om: het gedrag van burgers beïnvloeden. (In dit geval om de auto-industrie te helpen met een kadootje.)

Dan kun je semantisch ouwehoeren nét alsof zo'n regeling de burger geen geld kost, alsof je niet wordt beïnvloed en alsof je geen voordeel hebt gekregen, maar dat is natuurlijk ver van de waarheid.
Als de rijksoverheid haar budget en uitgaven erop aanpast is er niks aan de hand.
Maar ja, sommigen in dit land zijn helaas zo verliefd op belastingen.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:35:06 #39
5673 heijx
Qui que boue
pi_97329035
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:21 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als je goed leest staat er niet dat de bijtelling op de huidige 14% blijft :) Hij blijft laag, maar er staat niet hoe laag.
Er staat dat de bijtelling van 14% op een auto die in 2012 op kenteken gezet is, gewoon 14% blijft over de hele looptijd van het leasecontract. Hoe hoog de bijtelling vanaf jan 2013 wordt, zal vast nog wel nader bepaald gaan worden.

2012 wordt in ieder geval een jaar waarin juíst in de maanden november en december nog een heleboel leaseauto's afgeleverd gaan worden, itt de huidige situatie, waarin de leasemaatschappij 4 tot 6 weken leverstop houdt aan het eind van het jaar om aan het eind van de lease een 1 jaar "nieuwere" auto te hebben voor de wederverkoop.
Mijn lease loopt 31 oktober 2012 af dus ik kan als het goed is nog net een Focus wagon diesel met 14% bijtelling roggelen.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_97329097
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 09:42 schreef Roellie80 het volgende:
Typisch rechtse maatregel.
Het moet, we moeten immers betalen voor de stakende Grieken.

Maar, naar mijn idee hadden ze beter andere bronnen kunnen gebruiken zoas de HRA
Betalen voor een ander is rechts tegenwoordig?
Dat is dan nieuw.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_97329351
quote:
99s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:35 schreef heijx het volgende:

[..]

Er staat dat de bijtelling van 14% op een auto die in 2012 op kenteken gezet is, gewoon 14% blijft over de hele looptijd van het leasecontract. Hoe hoog de bijtelling vanaf jan 2013 wordt, zal vast nog wel nader bepaald gaan worden.

2012 wordt in ieder geval een jaar waarin juíst in de maanden november en december nog een heleboel leaseauto's afgeleverd gaan worden, itt de huidige situatie, waarin de leasemaatschappij 4 tot 6 weken leverstop houdt aan het eind van het jaar om aan het eind van de lease een 1 jaar "nieuwere" auto te hebben voor de wederverkoop.
Mijn lease loopt 31 oktober 2012 af dus ik kan als het goed is nog net een Focus wagon diesel met 14% bijtelling roggelen.
Lage bijtelling <> 14% tot en met 2012. Als er op Prinsjesdag 2011 wordt besloten dat de lage bijtelling per direct op 20% komt te staan, en de 'hoge' bijtelling op 25% wordt gesteld dan zit je nog steeds in de lage bijtelling.

En niet beginnen over onbetrouwbare overheid, de bijtellingspercentages zijn een paar jaar geleden ook gewijzigd voor alle auto's die op dat moment in gebruik waren. Hou er ook rekening mee dat het maatschappelijke draagvlak voor het 'pakken van leaserijders' best hoog is, weinig mensen zitten ermee als die wat hoger belast worden.
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:56:27 #42
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_97329703
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:35 schreef huhggh het volgende:
Als de rijksoverheid haar budget en uitgaven erop aanpast is er niks aan de hand.
Jawel; het blijft een stelsel van communicerende vaten. Ook Priussen zorgen voor slijting aan wegdek, vereisen investering in capaciteit, etc. Dat zij een subsidie krijgen betekent dat iemand anders een groter deel moet betalen. Net zoals bij hypotheekrenteaftrek/huursubsidie.

Dan kan je nog zeggen dat je het 'hoger doel' van de beïnvloeding goed vindt... In dit geval heb ik er ook m'n twijfels bij wat het netto-milieueffect is. Ik zie ook mensen hun auto vroegtijdig vervangen. Wat zou de CO2-uitstoot en grondstoffenverbruik van de extra productie en transport zijn?

quote:
Maar ja, sommigen in dit land zijn helaas zo verliefd op belastingen.
Ze zijn meer verliefd op de overheidsuitgaven die ermee gepaard gaan, vooral wanneer die in hun richting komen. Men denkt toch vooral aan de eigen portemonnee, op zich is dat ook wel te verwachten, daarom moet je principieel tegen overheidsinmenging zijn.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 26 mei 2011 @ 10:58:28 #43
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_97329771
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:36 schreef huhggh het volgende:

[..]

Betalen voor een ander is rechts tegenwoordig?
Dat is dan nieuw.
Niet als je oplet. Nederlandse "Linksen" zijn gek op huursubsidie en milieusubsidie. De "rechtsen" zijn gek op de HRA, R&D-subsidie (WBSO, Octrooibox), renteaftrek in de Vpb en Prius-subsidie. Beide groepen zijn gewoon hypocriet en liggen net zo lief aan het staatsinfuus wanneer dat door anderen wordt betaald.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:03:13 #44
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_97329926
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:10 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Als je een aankoop basseerd op belasting maatregelen en er blind vannuit gaat dat het belastingvoordeel blijft ben je verschrikkelijk naief.

De overheid is een ongelooflijk onbetrouwbare zakenpartner. Je kan beter zaken doen met de maffia, die hebben nog een erecode.
Mee eens, zelf ook net een nieuwe auto gekocht maar mijzelf niet in zo'n sloom dieseldrinkend koekblik gestopt waar de prijzen lekker kunstmatig van hoog worden gehouden. Je kon er op wachten dat deze regeling wordt afgeschaft als je kijkt naar de verkoopcijfers. Overigens terecht want ik zie het krioelen van die dingen iedere ochtend op de wegen, en dus ook belasten.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:08:37 #45
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_97330114


:P
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:09:35 #46
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_97330141
quote:
7s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:58 schreef eleusis het volgende:

[..]

Niet als je oplet. Nederlandse "Linksen" zijn gek op huursubsidie en milieusubsidie. De "rechtsen" zijn gek op de HRA, R&D-subsidie (WBSO, Octrooibox), renteaftrek in de Vpb en Prius-subsidie. Beide groepen zijn gewoon hypocriet en liggen net zo lief aan het staatsinfuus wanneer dat door anderen wordt betaald.
Ofwel: linksen innen belastinggeld en geven vervolgens belastinggeld uit aan subsidies, rechtsen zijn voor belastingverlaging.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:10:43 #47
37248 BertV
Klei indiaan
pi_97330182
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 10:28 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik snap ook wel dat een stimulans moet veranderen als deze te duur wordt, het geld moet toch binnen blijven komen.
Laten we het wel in verhoudingen zien.
Op 3,2 miljard wegenbelasting (waarvan maar 1,2 miljard naar onderhoud en wegenbouw gaat)

75 miljoen minder inkomsten door zuinige auto's
150 miljoen minder inkomsten door oldtimers
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:22:26 #48
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_97330619
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:10 schreef BertV het volgende:


[..]

Laten we het wel in verhoudingen zien.
Op 3,2 miljard wegenbelasting (waarvan maar 1,2 miljard naar onderhoud en wegenbouw gaat)

75 miljoen minder inkomsten door zuinige auto's
150 miljoen minder inkomsten door oldtimers
700 miljoen door misgelopen BPM opbrengesten.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:23:34 #49
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_97330654
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:09 schreef Metro2005 het volgende:
Ofwel: linksen innen belastinggeld en geven vervolgens belastinggeld uit aan subsidies, rechtsen zijn voor belastingverlaging.
Ik kom die zogenaamde rechtsen van jou in Nederland niet tegen. Het enige dat ik hoor is "we betalen allemaal zoveel dus wij willen dan OOK extra subsidies en meer regels" :') Nee, zo werkt het niet. Als de overheid geld over heeft voor speciale kadootjes, dan heeft de overheid te veel geld, en moeten de belastingen gewoon naar beneden.

Lagere overheidsbegroting en minder bemoeienis, daar wordt uiteindelijk 't land het beste van, want door al die regels en belastingen prijzen we onszelf uit de markt, en kunnen we dit welvaartsniveau nooit lang volhouden. (In mijn optiek)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:24:50 #50
37248 BertV
Klei indiaan
pi_97330704
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:22 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

700 miljoen door misgelopen BPM opbrengesten.
Dat is natuurlijk wel een flink bedrag.

Ik begrijp ook wel waarom de Bovag de politici flink achter de broek zitten.
Op een C1, Aygo of 107 verdienen garagehouders geen ehm, drol.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')