abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97631119
Wij hebben voor aanschaf van onze nieuwe auto nagevraagd wat de mrb per maand zou zijn, mocht de regeling afgeschaft worden. Ik hoop alleen wel dat er naast gewicht ook een staffel voor uitstoot komt. Ik wil best weer belasting gaan betalen maar net zoveel als een net zo zware diesel met 2x zoveel uitstoot zou overdreven zijn.

En de traagheid van onze Evo valt alles mee :p
  donderdag 2 juni 2011 @ 20:14:27 #127
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_97631380
Die staffel van uitstoot zat al in het BPM-voordeel. Dat de prijzen kunstmatig hoog werden gehouden in Nederland is marktwerking maar dat zal de overheid een worst zijn. Overigens is 50 de nieuwe grens van de MRB in 2015.

Hieronder de feiten geplukt van een website van een autobedrijf (dus benaderd aan de positieve kant)

De nieuwe CO2-grenzen

Belangrijk is natuurlijk hoe de nieuwe CO2-grenzen eruit gaan zien voor BPM-vrijstelling en 14 procent bijtelling. De eerste aanpassing vindt plaats 1 juli 2012, daarna steeds per 1 januari van het nieuwe jaar. De verschuivingen zijn klein. Autos die precies op de grens zitten vallen uiteraard als eerste af, maar nieuwe autos als de SEAT Ibiza Ecomotive blijven nog zeer lange tijd belastingvrij en goed voor 14 procent bijtelling. Het verschil tussen diesel en benzineautos gaat komende jaren langzaam verdwijnen. Wel krijgen dieselautos een kleine heffing per gram CO2 om de lage accijns te compenseren. Het schema voor de komende jaren:

De maximum CO2-uitstoot voor 14 procent bijtelling en BPM-vrijstelling voor achtereenvolgens diesel- en benzine-autos:

Op dit moment: 95 en 110 gram

1 juli 2012: 91 en 102 gram

2013 88 en 95 gram

2014 86 en 89 gram

2015 83 gram voor zowel diesel als benzine autos

Dieselautos krijgen wel een BPM-toeslag per gram CO2 vanaf 70 gram om de lage accijns te compenseren

De grenzen voor 20% bijtelling voor achtereenvolgens diesel- en benzine-autos:

Op dit moment: 116 en 140 gram

1 juli 2012 114 en 132 gram

2013 112 en 124 gram

2014 111 en 112 gram

2015 110 gram voor zowel diesel- als benzine-autos


[ Bericht 14% gewijzigd door Bayswater op 02-06-2011 20:28:28 ]
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  donderdag 2 juni 2011 @ 20:22:23 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_97631716
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 19:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Mja die vrijstelling is niet zo erg en misschien zelfs wenselijk voor de echte liefhebber / verzamelaar die er nog geen 1000 km per jaar mee rijdt. Als je in grote steden rondrijdt (vooral bepaalde buurten) stikt het van de import mercedessen die onder het belastingvoordeel vallen. Daar wordt gewoon mee gereden als je zelf ook met je vaste wagen doet.
Hebben die liefhebbers maar pech.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_97632649
Dus als ik het goed begrijp zijn er twee opties: Of beleid werkt niet en dan heeft het vooral veel procesgeld gekost. Of beleid werkt wel en het wordt afgeschaft omdat het geld kost.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
  donderdag 2 juni 2011 @ 20:52:00 #130
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_97632871
Een soort happy hour voor fluitjes in een kroeg waar je niet meer uit kan. ;)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  donderdag 2 juni 2011 @ 23:16:49 #131
321876 Cherna
Fuck the System
pi_97639088
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 18:29 schreef kawotski het volgende:

[..]

yep, geen voordelen meer voor Aad Werknaat die z'n zuurverdiende centjes in een schonere auto heeft gestopt. Subsidies zijn voor mensen die zich niet gedragen en overlast geven.

On top of that gaan de energie prijzen straks skyrocketen dus een auto op electriciteit laat iedereen ook wel uit z'n hoofd.

Regering profiteert dus 3-dubbel straks, vuilere auto's nog duurder qua belasting, energiebelasting en belasting op de reeds schone auto's
Zo gaat het altijd. Het systeem gaat zijn ondergang tegemoet door zijn eigen succes. De regering bedenkt iets en schaft het gelijk weer af bij een te hoge deelname. Dat had je kunnen weten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 3 juni 2011 @ 11:38:07 #132
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97651720
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 18:29 schreef kawotski het volgende:

[..]

yep, geen voordelen meer voor Aad Werknaat die z'n zuurverdiende centjes in een schonere auto heeft gestopt. Subsidies zijn voor mensen die zich niet gedragen en overlast geven.

On top of that gaan de energie prijzen straks skyrocketen dus een auto op electriciteit laat iedereen ook wel uit z'n hoofd.

Regering profiteert dus 3-dubbel straks, vuilere auto's nog duurder qua belasting, energiebelasting en belasting op de reeds schone auto's
`
Dit is dus JUIST een reden om voor een EV te gaan. Met één zonnepaneel produceer je genoeg energie om 1500-1700km te rijden voor een jaar. De gemiddelde Nederland hoeft dus maar 10 panelen aan te schaffen kan de komende 30 jaar gratis auto rijden.

Even voor je beeldvorming één zonnepaneel van 280wp kost ongeveer 6 a 700 euro. Met een installatie van 7000 euro ben je dus voor de komende 30 jaar klaar.

Electrisch rijden heeft de toekomst en gaat de komende 10 jaar heel hard doorbreken
  vrijdag 3 juni 2011 @ 11:40:01 #133
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_97651779
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 11:38 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

`
Dit is dus JUIST een reden om voor een EV te gaan. Met één zonnepaneel produceer je genoeg energie om 1500-1700km te rijden voor een jaar. De gemiddelde Nederland hoeft dus maar 10 panelen aan te schaffen kan de komende 30 jaar gratis auto rijden.

Even voor je beeldvorming één zonnepaneel van 280wp kost ongeveer 6 a 700 euro. Met een installatie van 7000 euro ben je dus voor de komende 30 jaar klaar.

Electrisch rijden heeft de toekomst en gaat de komende 10 jaar heel hard doorbreken
De overheid zal nog een grote hekel krijgen aan het zelf opwekken van electra
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 3 juni 2011 @ 11:41:55 #134
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97651835
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 11:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De overheid zal nog een grote hekel krijgen aan het zelf opwekken van electra
De overheid zal er inderdaad niet op zitten te wachten dat men compleet onafhankelijk word.
Dat is ook de reden dat de kilometerheffing er 100% zal komen. Anders is men namelijk het kip met de gouden eieren kwijt.

Nog even uitgerekend:

De doorsnee Nederlander die 15k per jaar rijd in een benzine auto met een gecombineerd verbruik van 1:14 is voor één jaar al 1800 euro kwijt met een EV en eigen zonnepanelen is dat 233 euro per jaar.
pi_97653581
Nogal raar dat ze aan de ene kant meten op Co2 uitstoot, en aan de andere kant op gewicht(oude auto's). Klopt niets van die wegenbelasting. :{w
  maandag 6 juni 2011 @ 16:23:30 #136
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_97790377
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 23:16 schreef Cherna het volgende:

[..]

Zo gaat het altijd. Het systeem gaat zijn ondergang tegemoet door zijn eigen succes. De regering bedenkt iets en schaft het gelijk weer af bij een te hoge deelname. Dat had je kunnen weten.
De overheid is vaak net als KPN.
Maar net als KPN zal de overheid uiteindelijk ook zijn businessmodel moeten aanpassen en op een nadere manier belasting gaan heffen als ze nog inkomsten wil genereren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 11:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De overheid zal nog een grote hekel krijgen aan het zelf opwekken van electra
Het zou een grondrecht moeten zijn van iedere burger om zijn eigen energie op te wekken (zolang je anderen niet in gevaar brengt tenminste).
Het zou ook verboden moeten worden om het extra te gaan belasten.
Ik denk dat er binnen 10-15 jaar wel een gemeentelijke zonnepaneel belasting oid is.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oldtimers vervuilen veel meer dan moderne autos echt veel meer. Roetfilters voor diesel verplichten (ook op vrachtwagens) en stookolie voor de scheepvaart aan strenge regels laten voldoen. Daar zijn grote slagen mee te winnen.
Ik heb ooit eens gelezen dat het verschil tussen ene Opel Corsa diesel uit 1990 en een recente Opel Corsa diesel al een factor 60 in uitstoot scheelt.
Maar dan gaat het vooral om echt vervuilende stoffen (roet, koolwaterstoffen, NOx) en niet om CO2 dat relatief onschadelijk is.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  maandag 6 juni 2011 @ 16:57:11 #137
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_97792096
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 20:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Het grote issue met de HUIDIGE regeling is dat als er zuinige auto's worden gekocht de overheid centen misloopt - die ze op dit moment hard nodig hebben aangzien ze dratisch meer uitgeven / lenen dan dat er binnenkomt.

Met het extra belasten van onzuinige auto's heb je dit nadeel niet. En je krijgt niet al die extra kleine autootjes erbij, omdat die 'zo extreem goedkoop zijn'.
Dat is een kwestie van jezelf rijk rekenen. De overheid telt alleen niet mee dat een ontzettend groot gedeelte van deze auto's überhaupt niet gekocht zouden zijn zonder die regeling. Dus die inkomsten hadden ze dan ook niet gehad... Mensen zouden dan eerder voor een tweedehands auto hebben gekozen die dan ook nog eens flink belastender is voor het milieu. Ook leuk: krijg binnenkort een nieuwe lease-auto die nu nog binnen de 20% categorie valt, maar vanaf juli volgende jaar dus niet meer. Waar moet ik het toch allemaal van betalen? (en nee, ik heb geen eigen keuze wat betreft auto)
Don't let my username fool you...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')