Als Alphawetenschapper zou je wel moeten weten hoe dit zit. Pro-tip, 1 onderzoeker spreekt niet voor 'de wetenschap'. Pro-tip, nieuws dat je in magazines en kranten leest (waar je dit soort verhalen hebt) zijn bijna nooit volledig over de wetenschap erachter; die snappen ze namelijk niet.quote:Op donderdag 26 mei 2011 06:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je kan toch altijd lachen met die gamma´wetenschappers`, een paar jaar geleden spraken ze nog over de Einsteingeneratie die slimmer was dan ooit en die voortreffelijk kan multitasken (maar niet heus) en nu zouden de jongeren steeds dommer worden.
Make up your mind.
Wat nou verschillende inzichten, nuances, twijfel, onzekerheid en vragen. Hapklare brokken willen we!quote:Op donderdag 26 mei 2011 06:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je kan toch altijd lachen met die gamma´wetenschappers`, een paar jaar geleden spraken ze nog over de Einsteingeneratie die slimmer was dan ooit en die voortreffelijk kan multitasken (maar niet heus) en nu zouden de jongeren steeds dommer worden.
Make up your mind.
Hoe kom jij tot de conclusie dat de persoon waar jij op reageert daadwerkelijk behoort tot de huidige generatie (jongeren) ? En wat weet jij uberhaupt van de groep mensen die in dit topic reageert?quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:22 schreef Krantenmeisje het volgende:
[..]
Gelukkig heeft de huidige generatie dan wel genoeg zelfvertrouwen. Bedankt voor deze bevestigende woorden.
Zoals volgens mij ook al eerder naar voren kwam in dit topic, kunnen traditionele media onderling ook sterk verschillen. Daarnaast zijn er ook sterk van elkaar verschillende nieuwe media.quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:10 schreef Krantenmeisje het volgende:
Verschillende onderzoekers claimen dat wij, jongeren, ons steeds minder aangetrokken voelen tot de traditionele media (bijv. de gedrukte krant), maar dat we steeds meer te vinden zijn op sites als Nu.nl. We willen snelle info ('nieuws snacks'), zonder achtergrondinformatie te lezen. Dit zou een negatief effect hebben op onze algemene kennis, aldus de wetenschappers. Nou ben ik heel benieuwd wat jullie vinden: Denken jullie dat dit gedrag (dus: geen kranten meer lezen, maar alleen maar snelle oppervlakkige berichten) een negatief effect heeft op onze algemene kennis? Of vinden jullie juist dat, omdat nieuws 24/7 beschikbaar is, we juist meer weten over wat er zich afspeelt in de wereld? Of zijn we misschien op een hele nieuwe manier met nieuws bezig, die gewoon nog niet goed wordt begrepen door de oudere generaties?
Even QFTquote:Op woensdag 25 mei 2011 22:04 schreef scalefactor het volgende:
Als je achtergrondinformatie over een onderwerp wilt, lees dan een boek erover. Een goed boek over b.v. het midden-oosten geeft je veel meer inzicht dan 10000 artikelen in de krant verspreid over 30 jaar.
Ja dat... toch wel egostrelend dat ik als jong betiteld wordquote:Op woensdag 25 mei 2011 17:08 schreef simmu het volgende:
[..]
kijk. daar ga je dus zelf ook al de mist in. je gaat er blind van uit dat fok uitsluitend jonge bezoekers heeft
Soms is het mooi dat je een bepaalde post toevallig zietquote:Op donderdag 26 mei 2011 10:32 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ja dat... toch wel egostrelend dat ik als jong betiteld word
En zo is het.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:18 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik lees veel politieke boeken, zoals van de schrijver Parenti, Chomsky etc.
Het probleem met de reguliere media en de kranten (inclusief 'kwaliteitskranten' als NRC) is dat ze onder controle staat van een handjevol families die er helemaal geen belang bij hebben dat de echte feiten gedocumenteerd worden. Ik las vroeger het NRC, maar ik ben er achter gekomen dat de reguliere voor een heel groot deel liegt en de aandacht afleidt van de echte issues door bijvoorbeeld steevast met sensatienieuws te komen (pedofiliezaken en seksschandalen om de aandacht van het volk af te leiden van de echte zaken), ook de kwaliteitskranten doen hier helaas aan mee, vooral het laatste decennium is dit een toenemend euvel.![]()
Als reguliere media een loopje blijven nemen met de werkelijkheid en duidelijk onder controle staan van een stel corrupte families en multinationale ondernemingen, heb ik weinig behoefte om kennis te nemen van hun schrijfsels. Ik ga niet betalen voor verzinsels en manipulatie.
Dit inderdaadquote:Op woensdag 25 mei 2011 13:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Als het gaat om simpele ANP copy-paste sites (zoals nu.nl) dan..ja, ik denk het wel. Als dat je enige nieuwsbron wordt althans. Maar bijvoorbeeld de midden-oosten topic reeksen die hier op FOK! lopen zijn vele malen informatiever dan wat je ooit in de krant zal aantreffen. Zeker als het gaat om actuele gebeurtenissen die elkaar snel opvolgen.
quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:45 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Soms is het mooi dat je een bepaalde post toevallig ziet.
True, maar een kritische blik is sowieo wel nodig als je het nieuws wil volgen.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:18 schreef Hephaistos. het volgende:
Het topic over de revolutie in Egypte was vermakelijk, maar verre van betrouwbaar natuurlijk. Ik heb daar veel in gepost en de valse geruchten en onbetrouwbare tweets vlogen je om de oren...
Alpha? Bèta.quote:Als Alphawetenschapper zou je wel moeten weten hoe dit zit. Pro-tip, 1 onderzoeker spreekt niet voor 'de wetenschap'. Pro-tip, nieuws dat je in magazines en kranten leest (waar je dit soort verhalen hebt) zijn bijna nooit volledig over de wetenschap erachter; die snappen ze namelijk niet.
dikgedrukt is niet helemaal waar. je mag en kan als wetenschapper prima uitspraken doen waarbij je bewijst dat je bewering x% kans heeft op zijnde waarheid. zolang je dat dan maar netjes meldt en onderbouwt!quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alpha? Bèta.
Ik zeikte hierboven niet alle gammadisciplines af (ik zou niet durven :p) maar het is toch wel zo dat er nogal wat gammadisciplines zijn waarin er met weinig zekerheid uitspraken worden gedaan terwijl het kenmerk van wetenschap nu juist is dat je zekere uitspraken doet. Vandaar dat ik wetenschap tussen haakjes plaatste om aan te geven dat ik doelde op die gamma´wetenschappers` die onzekere uitspraken doen en dit verkopen als wetenschap.
Wat de redenen ook zijn (de journalisten zal inderdaad vast wel het een en ander te verwijten zijn), het is voor mij allang duidelijk dat je het best je schouders ophaalt wanneer je in het Nederlandse nieuws weer eens een uitspraak hoort van een dergelijk gamma-onderzoek(je).
Ik denk nu bijv. aan dat onderzoekje naar gapen, iemand had een theorie ontwikkeld dat gapen een vorm van verleiden is.
Voor alle duidelijkheid: je zult mij niet horen zeggen dat er geen goede gammawetenschappers zijn, ik stel hooguit dat je als kaf in die disciplines wat gemakkelijker tussen het koren kan zitten.
Het kenmerk van de wetenschap is juist dat je nooit zekere bevestigende uitspraken doet en slecht alleen zeker ontkrachtende uitspraken. Dat geldt voor elke empirische wetenschap en niet alleen gamma.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alpha? Bèta.
Ik zeikte hierboven niet alle gammadisciplines af (ik zou niet durven :p) maar het is toch wel zo dat er nogal wat gammadisciplines zijn waarin er met weinig zekerheid uitspraken worden gedaan terwijl het kenmerk van wetenschap nu juist is dat je zekere uitspraken doet. Vandaar dat ik wetenschap tussen haakjes plaatste om aan te geven dat ik doelde op die gamma´wetenschappers` die onzekere uitspraken doen en dit verkopen als wetenschap.
Wat de redenen ook zijn (de journalisten zal inderdaad vast wel het een en ander te verwijten zijn), het is voor mij allang duidelijk dat je het best je schouders ophaalt wanneer je in het Nederlandse nieuws weer eens een uitspraak hoort van een dergelijk gamma-onderzoek(je).
Ik denk nu bijv. aan dat onderzoekje naar gapen, iemand had een theorie ontwikkeld dat gapen een vorm van verleiden is.
Voor alle duidelijkheid: je zult mij niet horen zeggen dat er geen goede gammawetenschappers zijn, ik stel hooguit dat je als kaf in die disciplines wat gemakkelijker tussen het koren kan zitten.
Het punt is juist dat de wetenschappers zelf dit prima doen. het is de media die het verneukt. En elke gamma onderzoek zul je de juiste statistische tentmethodes terugvinden; de significantie; de correlatie; en upper en lower (95%) confidence interval, etc. Alleen begrijpen journalisten dit niet en trekken de conclusie helemaal uit zn verband; 95% zekerheid op een RR van 0.9 met upper van 1.05 dat x invloed heeft op y (implicieert weinig verschil met correctiegroep) wordt 'x heeft invloed op y!'.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alpha? Bèta.
Ja dat dus. Ik zou een paar gammastudies lezen, het is allemaal statistisch erg correct hoor, daar test men streng op.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor bèta-onderzoeken geldt overigens eveneens dat de media er vaak op een merkwaardige wijze verslag van doen.
Het MO subforum is dan ook niet geschikt voor de passieve consument.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:18 schreef Hephaistos. het volgende:
Het topic over de revolutie in Egypte was vermakelijk, maar verre van betrouwbaar natuurlijk. Ik heb daar veel in gepost en de valse geruchten en onbetrouwbare tweets vlogen je om de oren...
Daarnaast, de reden dat het topic zo goed liep, was dat er journalisten waren die ons voorzagen van informatie, beelden en interviews.
De meeste mensen hebben nu eenmaal geen tijd en zin om eerst een uur over het internet te surfen, voordat ze betrouwbare info hebben gevonden. Die betalen liever iemand om dat voor ze te doen.quote:Op donderdag 26 mei 2011 12:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het MO subforum is dan ook niet geschikt voor de passieve consument.
Dat inderdaad, sensatie conclusies in plaats van sensatie nieuws. Of moet ik zeggen bovenop sensatie nieuws?quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor bèta-onderzoeken geldt overigens eveneens dat de media er vaak op een merkwaardige wijze verslag van doen.
Amerikaanse jongeren dom, goh!quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |