Ik sluit me aan bij deze boyyquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:28 schreef wise het volgende:
omdat gelovige het er niet bij laten als je zegt "ik geloof niet."
Altijd maar weer dat aandringen en pushen van het betreffende geloof.
Ik zie geloof in een god als zwakte, maar das mijn mening. Gelukkig geloof ik niet. Heerlijk die vrijheid
mijn puntquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:29 schreef Skull-splitter het volgende:
Hoofdprobleem is dat ze ongelovigen of andersgelovigen continu hun regels willen opleggen.
Ditquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:29 schreef Skull-splitter het volgende:
Hoofdprobleem is dat ze ongelovigen of andersgelovigen continu hun regels willen opleggen.
Daar heeft iedereen een handje van. Sommige atheïsten doen precies hetzelfde namelijk.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:29 schreef Skull-splitter het volgende:
Maar beroepen zich daarbij niet op een of andere god, maar op opgedane kennis, ervaring of van horen zeggen. Klein verschil. Ik ga mijn buren niet met een voet tussen de deur uitleggen dat ik alles anders zou doen iig.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:33 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Daar heeft iedereen een handje van. Sommige atheïsten doen precies hetzelfde namelijk.
Je hebt ook geen auto nodig om op je werk te komen. Toch gaan veel mensen met de autoquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:33 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik bestrijd de OP ten zeerste.
Je hebt geen religie nodig om goede mensen goede dingen te laten doen.
Je hebt religie nodig om goede mensen slechte dingen te laten doen.
Maar is dat omdat ze gelovig zijn of omdat ze die mening hebben? Dat het geloof een bron van moraal is, en dat moraal weer de grondslag voor veel wetten is, is ontegenzeggelijk waar. Maar is de mening van een gelovige minder waard vanwege de vermeende bron?quote:Bovendien hebben gelovigen altijd de drang om hun levensvisie in de vorm van wetten e.d. aan alle andere mensen op te dringen. En daar wordt ik ook niet blijer van.
(Denk even aan abortus / euthanasie)
Dit moet toch wel het slechtse argument allertijden zijn, mijn complimenten!quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:38 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je hebt ook geen auto nodig om op je werk te komen. Toch gaan veel mensen met de auto
Daar merk ik in de praktijk anders weinig van. De meeste regels die ik opgelegd krjg komen niet van gelovingen, is dat bij jou anders?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:29 schreef Skull-splitter het volgende:
Dit was trouwens de eerste keer dat ik het op nam voor de gelovigen en ik ben nu al uitgeluldquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:36 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Maar beroepen zich daarbij niet op een of andere god, maar op opgedane kennis, ervaring of van horen zeggen. Klein verschil. Ik ga mijn buren niet met een voet tussen de deur uitleggen dat ik alles anders zou doen iig.
quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:39 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Dit moet toch wel het slechtse argument allertijden zijn, mijn complimenten!
Ik begrijp dat jij dat zo zietquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:39 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Dit moet toch wel het slechtse argument allertijden zijn, mijn complimenten!
Zeer juist, en de gelovigen opzadelen met allerlei schuldgevoelens en nep-leefregeltjes. Alles komt voor hen van buiten en niks van binnen. De God buiten gaan zoeken, terwijl hij in zit.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:33 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik bestrijd de OP ten zeerste.
Je hebt geen religie nodig om goede mensen goede dingen te laten doen.
Je hebt religie nodig om goede mensen slechte dingen te laten doen.
Bovendien hebben gelovigen altijd de drang om hun levensvisie in de vorm van wetten e.d. aan alle andere mensen op te dringen. En daar wordt ik ook niet blijer van.
(Denk even aan abortus / euthanasie)
Waar woon jij?Nederland, dan moet je ook weten dat veel wette/regels/handels wijze hier in Nederland toch op geloof berusten.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:39 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Daar merk ik in de praktijk anders weinig van. De meeste regels die ik opgelegd krjg komen niet van gelovingen, is dat bij jou anders?
quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:40 schreef Schunckelstar het volgende:
[ afbeelding ]
dit vat het wel goed samen waarom ik een hekel aan gelovigen heb
Dat is niet waar. De basis van onze wetten is het romeinse recht,en wat we er zelf recent bijbedacht hebben is op basis van een democratisch besluitvormingsproces. En daarin zijn gelovigen toch sterk in de minderheid.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:40 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Waar woon jij?Nederland, dan moet je ook weten dat veel wette/regels/handels wijze hier in Nederland toch op geloof berusten.
quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:41 schreef Skull-splitter het volgende:
En nu allemaal even youtuben op George Carlin mensen
Weet ik niet, vraag eens aan de gemiddelde islamiet of dat hij joden haat en wil vermoorden omdat hij dat zelf heeft bedacht of dat het in zijn religieuze boek staat.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:38 schreef SingleCoil het volgende:
Maar is dat omdat ze gelovig zijn of omdat ze die mening hebben? Dat het geloof een bron van moraal is, en dat moraal weer de grondslag voor veel wetten is, is ontegenzeggelijk waar. Maar is de mening van een gelovige minder waard vanwege de vermeende bron?
Dit dus.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:28 schreef wise het volgende:
omdat gelovige het er niet bij laten als je zegt "ik geloof niet."
Altijd maar weer dat aandringen en pushen van het betreffende geloof.
Ik zie geloof in een god als zwakte, maar das mijn mening. Gelukkig geloof ik niet. Heerlijk die vrijheid
Doe eens heel gauw geschiedenis leren!quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:42 schreef SingleCoil het volgende:
Dat is niet waar. De basis van onze wetten is het romeinse recht,en wat we er zelf recent bijbedacht hebben is op basis van een democratisch besluitvormingsproces. En daarin zijn gelovigen toch sterk in de minderheid.
Ook juist, idem dito met de rest van Europa en N. en Z. Amerikaquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:40 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Waar woon jij?Nederland, dan moet je ook weten dat veel wette/regels/handels wijze hier in Nederland toch op geloof berusten.
Mensen!quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:43 schreef PB5172 het volgende:
Gelovigen hebben de nare eigenschap overtuigt te zijn van hun eigen gelijk!!
Sterke inhoudelijke reactie.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:43 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Doe eens heel gauw geschiedenis leren!
Je vergelijkt de stelling waarom men in God gelooft, met de stelling waarom mensen met de auto naar het werk gaan. De auto brengt je waar je wilt zijn; je werk. Dit hebben dit type forens al meerdere malen ondervonden. Gelovigen willen met hun 'vervoersmiddel' in de hemel komen. Helaas is het me nog steeds niet duidelijk of je er zo ook wel gaat komen...quote:
Als jij een gelovige bent, doe jij nu hypocriet.quote:
Die je uit zou moeten nodigen zelf eens wat bronnen te raadplegen.quote:
Recentelijk nog wel eens een wetboek opengeslagen? Of een memorie van toelichting? Ik kom echt nooit tegen dat er ergens staat: "omdat God het zo wil". Het is echt flauwekul, we hebben in Nederland al heel lang een scheiding tussen kerk en staat.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Ook juist, idem dito met de rest van Europa en N. en Z. Amerika
Sinds wanneer is dit, het vertrek van Ab Klink?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:46 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Recentelijk nog wel eens een wetboek opengeslagen? Of een memorie van toelichting? Ik kom echt nooit tegen dat er ergens staat: "omdat God het zo wil". Het is echt flauwekul, we hebben in Nederland al heel lang een scheiding tussen kerk en staat.
Het standaard-argument van een klemgelulde fok!kerquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:45 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Die je uit zou moeten nodigen zelf eens wat bronnen te raadplegen.
We gaan hier niet alles oplepelen he.
Ja, die niet, natuurlijkquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:47 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Sinds wanneer is dit, het vertrek van Ab Klink?
Dan ken jij Daniel1976 nog niet.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:47 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het standaard-argument van een klemgelulde fok!ker
Wie maakt de wet en wanneer zijn we er mee begonnen? Laten we beginnen in 1815? De vorming van Nederland door Willem I, Protestant, tekende zijn wetten met en regeerde bij 'Gratie Gods'...quote:
En wat is precies het verschil met iemand met een politiek standpunt?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:41 schreef Revolution-NL het volgende:
Omdat gelovigen persee hun geloof en levensovertuiging op willen dringen aan anderen. Gelovigen kunnen bijv. maar respect hebben voor de leefwijze van Atheisten.
Mooi voorbeeld is de zondagsrust.
Prima als men wil geloven maar val mij niet lastig met die onzin. Geloven doe je maar lekker achter de voordeur.
Laat mij op zondag lekker winkelen
Jij dacht, ik verzin even wat geschiedenis er bij?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:42 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat is niet waar. De basis van onze wetten is het romeinse recht,en wat we er zelf recent bijbedacht hebben is op basis van een democratisch besluitvormingsproces. En daarin zijn gelovigen toch sterk in de minderheid.
Het feit dat ons Koningshuis gelovig is en pro forma de wetten tekent maakt dat de wetten en regels in Nederland gebaseerd zijn op het geloof? Het zal echt nog heel wat sterker moeten worden.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:49 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Wie maakt de wet en wanneer zijn we er mee begonnen? Laten we beginnen in 1815? De vorming van Nederland door Willem I, Protestant, tekende zijn wetten met en regeerde bij 'Gratie Gods'...
--> ffwd naar Beatrix: same.
kusje?
Dan zouden de grote religies compleet instorten. Daar blijft niks van over.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:51 schreef schommelstoel het volgende:
Wat vinden jullie van dit
Kinderen mag je geen geloof opdringen, ook nog geen doop ondergaan.
Geloof heeft een groot invloed op het leven, net als dugs alcohol of geweld.
Een kind moet puur blijven en zelf keuzes maken, en niet wat de ouders willen.
Pas als het 18 is,mag het een keuze maken of een doop ondergaan.
Rijbewijs of alcohol zijn nog van minder invloed als dat van geloof.
Dat waren geen Jehova-getuigen maar energie-verkopersquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:37 schreef Skull-splitter het volgende:
Of zoals mijn vader ooit antwoorde op de vraag van een paar Jehova-getuigen (Wilt u dan niet in het paradijs komen?): Kijk eens om je heen. Mensen wonen al in het paradijs, maar beseffen het niet.
Het verschil is zeer eenvoudig. Een politiek standpunt heeft altijd een bepaald doel. Bijvoorbeeld Nederland uit de schuld helpen, mensen gelukkiger maken, nivelleren, etc. etc.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:50 schreef Piles het volgende:
[..]
En wat is precies het verschil met iemand met een politiek standpunt?
Vrijheid voor iedereen en geloof moet verboden moeten schijnt tegenwoordig de instelling te zijn
En vooral lekker alle gelovigen generaliseren natuurlijk...
Hebben die de wetten in Nederland gemaakt? En zijn die wetten dan wat er in de bijbel staat?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:53 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
En hoe zit dat met de rest van het CDA / CU dan bijvoorbeeld?
Volstrekt mee eens mijn kleine neefjes worden ook geindoctreerd met het geloof. Ik kan daar best kwaad van worden. Je beperkt daarmee het geestelijk denk vermogen van je kind enorm.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:51 schreef schommelstoel het volgende:
Wat vinden jullie van dit
Kinderen mag je geen geloof opdringen, ook nog geen doop ondergaan.
Geloof heeft een groot invloed op het leven, net als dugs alcohol of geweld.
Een kind moet puur blijven en zelf keuzes maken, en niet wat de ouders willen.
Pas als het 18 is,mag het een keuze maken of een doop ondergaan.
Rijbewijs of alcohol zijn nog van minder invloed als dat van geloof.
Nah goed, de wereld draait niet alleen om nederland. Stel we wonen met z'n allen in Iran. Een godsdienstige staat. Dan hadden we deze discussie niet eens gehad (kunnen hebben).quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:55 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Hebben die de wetten in Nederland gemaakt? En zijn die wetten dan wat er in de bijbel staat?
Het zal echt nog veel beter moeten worden...
Ok. Rewind naar tussen 380 en 420 Na Chr. het romeinse rijk trekt weg uit Nederland. Men verlaat Utrecht, Maastricht, Trier, België etc.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:51 schreef SingleCoil het volgende:
Het feit dat ons Koningshuis gelovig is en pro forma de wetten tekent maakt dat de wetten en regels in Nederland gebaseerd zijn op het geloof? Het zal echt nog heel wat sterker moeten worden.
Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Haal je niet wat zaken door elkaar? Geef es een voorbeeld dan? Waar een gelovige dingen mocht beweren die een niet-gelovige niet mag, omdat de gelovige gelovig is?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:54 schreef kingmob het volgende:
En mensen jouw geloof opleggen is natuurlijk het tegenovergestelde van vrijheid van geloof. Zolang gelovigen dingen kunnen beweren die niet gelovigen niet mogen (meer dan genoeg jurispredentie voor) is de gelovige nog altijd 'gelijker' voor de wet.
Eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dit ooit te zullen zeggen, maar dat is het mooie van democratie. Dit neemt echter niet weg dat het wetboek er een stuk anders uit had gezien als bijvoorbeeld de ChristenUnie alleenheerser over Nederland was. Dan kenden wij hoogstwaarschijnlijk allerlei verplichte kerkbelastingen, kwam er bij je sterfbed in het ziekenhuis wat mensen om je een aflaat te verkopen, zouden er absoluut geen koopzondagen meer zijn, werden abortusklinieken gesloten, verbod op condooms en ga zo maar even door.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:55 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Hebben die de wetten in Nederland gemaakt? En zijn die wetten dan wat er in de bijbel staat?
Het zal echt nog veel beter moeten worden...
Kolere zeg...quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:00 schreef Daniel1976 het volgende:
We kunnen het hebben over de VOC mentaliteit van de nederlanders, slavenhandel. Goed gekeurd door de bijbel. Gods seal of approval staat er bij.
Maargoed dat vindt enkelespoel vast niet af doende.
Laten we het dan maar hebben over gesubsidieerd speciaal onderwijs.
Waar men dit soort lessen geeft:
Ik zou me toch nog maar wat meer in die materie verdiepen. Het CDA is intern steeds vaker in conflict met hun confessionele basis en de SGP...tja...de SGP...vrijheid van godsdienst, denk ik dan maar. Maar goed: waar bijven die overduidelijke voorbeelden dan van al die regels en wetten die op het geloof gebaseerd zijn? Veel meer dan de eerbiediging van de zondagsrust en het processierecht zul je denk ik niet vinden.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:57 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ok. Rewind naar tussen 380 en 420 Na Chr. het romeinse rijk trekt weg uit Nederland. Men verlaat Utrecht, Maastricht, Trier, België etc.
--->
1815 Nederland Koninkrijk wordt gesticht. Gelukkig vonden ze nog, bij opgravingen in een Romeinse villa, een aantal wetten die de Romeinen hadden gemaakt en die vanaf toen golden.
Natuurlijk de verlichting begon bij 1700 ergens, maar de SGP en het CDA baseren hun wet en regelgeving nog steeds op geloofsregels en de koningin regeert nog steeds bij gratie gods.
Als jouw doel overtuigen is, ja, dan kun je beter met een muur gaan discussieren. Mocht je om wat voor reden dan ook geïnteresseerd zijn in de standpunten van de ander kan het wel leuk uit pakken. Zie het dan echter niet als een discussie, maar als een interactief monoloog.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:01 schreef TerryStone het volgende:
Ik "geloof" dat discussieren met een muur meer zin heeft.
Toen de fundering van ons moderne recht gelegd werd was Christus nog niet eens geborenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:58 schreef SicSicSics het volgende:
Er bestonden ook geen niet Christelijke partijen voor 1921!
Edit:
Eerder al... 1885 geloof ik. Maar die waren nietszeggend en te klein om iets te doen. De massa was Christelijk en dus zijn wet- en regelgeving dat ook. Dat krijg je in een democratie.
Edit II:
Gelovigen zijn alleen nog geen moment 'sterk in de minderheid geweest' toen de fundering van ons moderne recht gelegd werd.
Ach, kom op. Doe eens niet zo naief. Hoe vaak weten gelovigen wel niet weg te komen met bijvoorbeeld discriminatie (zie recent nog SGP die tegen de benoeming van een gedeputeerde stemde, omdat VROUW!quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:57 schreef SingleCoil het volgende:
Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Haal je niet wat zaken door elkaar? Geef es een voorbeeld dan? Waar een gelovige dingen mocht beweren die een niet-gelovige niet mag, omdat de gelovige gelovig is?
...en als de maan van kaas was...quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:59 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dit ooit te zullen zeggen, maar dat is het mooie van democratie. Dit neemt echter niet weg dat het wetboek er een stuk anders uit had gezien als bijvoorbeeld de ChristenUnie alleenheerser over Nederland was. Dan kenden wij hoogstwaarschijnlijk allerlei verplichte kerkbelastingen, kwam er bij je sterfbed in het ziekenhuis wat mensen om je een aflaat te verkopen, zouden er absoluut geen koopzondagen meer zijn, werden abortusklinieken gesloten, verbod op condooms en ga zo maar even door.
Dat begrijp je niet goedquote:Maar goed, dat is jouw utopie als ik het goed begrijp?
Terug naar het romeins recht dus, dat blijkt dat je dat een machtig sterke kaart vind.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:03 schreef SingleCoil het volgende:
Toen de fundering van ons moderne recht gelegd werd was Christus nog niet eens geboren
Gisteren nog gezien idd, deze man noemt zichzelf een Apologeet wat eigenlijk letterlijk "geloofsverdediger" in houdt. En dit is precies wat mij zo kwaad maakt over geloof, het opdringen van eigen (onware) kennis. Dat er aandacht wordt geschonken aan godsdienst in de zin van historie etc. vind ik helemaal niet verkeerd, maar deze man staat gewoon glas hard te liegen tegen over deze kinderen en ze te hersenspoelen. Waarschijnlijk kan de beste man hier zelf ook niks aan doen aangezien hijzelf op die leeftijd is geïndoctrineerd.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:00 schreef Daniel1976 het volgende:
We kunnen het hebben over de VOC mentaliteit van de nederlanders, slavenhandel. Goed gekeurd door de bijbel. Gods seal of approval staat er bij.
Maargoed dat vindt enkelespoel vast niet af doende.
Laten we het dan maar hebben over gesubsidieerd speciaal onderwijs.
Waar men dit soort lessen geeft:
The force is strong in this one...quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:01 schreef TerryStone het volgende:
Ik "geloof" dat discussieren met een muur meer zin heeft.
Ja die hele les is ziek heb vol verbazing de helft zitten kijken.quote:
Uiteraard is het daarop gebaseerd, het zou lastig geweest zijn als dat anders lag. En het kanonieke recht heeft lang een belangrijke invloed gehad in Nederland.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:05 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Terug naar het romeins recht dus, dat blijkt dat je dat een machtig sterke kaart vind.
Weet je dat de huidige rechtspraak binnen het vaticaan ook gebaseerd is op het romeinsrecht?
En het vaticaan is natuurlijk het toonbeeld van een seculiere staat.
Tevens begrijp ik niet al te goed wie er precies zou willen dat de maan van kaas was...quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:05 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
...en als de maan van kaas was...
[..]
Dat begrijp je niet goed
Een steekhoudend argument. Ik moet daar ook niet veel van hebben. Gelukkig praat je dan over een kleine fractie gelovigen,en fundamentalisten hou je altijd. Het zou niet redelijk zijn iedere gelovige te veroordelen vanwege de daden van een fractie daarvan. Zoals het ook niet redelijk zou zijn alle atheisten te veroordelen omdat er een fractie atheisten is die de mens niet de vrijheid van geloof gunt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:06 schreef A-mineur het volgende:
[..]
Gisteren nog gezien idd, deze man noemt zichzelf een Apologeet wat eigenlijk letterlijk "geloofsverdediger" in houdt. En dit is precies wat mij zo kwaad maakt over geloof, het opdringen van eigen (onware) kennis. Dat er aandacht wordt geschonken aan godsdienst in de zin van historie etc. vind ik helemaal niet verkeerd, maar deze man staat gewoon glas hard te liegen tegen over deze kinderen en ze te hersenspoelen. Waarschijnlijk kan de beste man hier zelf ook niks aan doen aangezien hijzelf op die leeftijd is geïndoctrineerd.
Deze mensen zijn zo bang voor het uitsterven van geloof. Zij geven hier allerlei redenen voor dat de wereld versplintert en wij een eigen wil krijgen (want die hadden we nog niet) en bla bla bla. Deze mensen begrijpen gewoon niet dat wij zover zijn in de wetenschap dat het bestaan van god een onwaarschijnlijke variabel is in ons onstaan.
Terechte klacht!quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:10 schreef schommelstoel het volgende:
Wel leuk eigenlijk, TS opent dit topic, vraag ons wat.
En bij alles waar we antwoord opgeven is hij aan het tegenspreken.
Typisch...
Omdat de rationele benadering altijd beter is dan maar klakkeloos dingen aannemen, omdat ze in zg. 'heilige' boeken staan (waaruit ze vervolgens ook nog eens gaan cherry-pickenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:06 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
The force is strong in this one...
Kom dan eens met een zinnig argument, waarom het redelijk is om iets tegen gelovingen of het geloof te hebben.
Het is redelijk om iets tegen bepaalde meningen en geloven te hebben die aantoonbare onzin zijn en daar valt religie ook onder. Op individuele basis is het ook redelijk om tegen bepaalde gelovigen te zijn, die willens en wetens wetenschappelijke feiten verdraaien, liegen, trots zijn op hun onwetendheid en volharden in het opleggen van hun religieuze moraal aan anderen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:06 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
The force is strong in this one...
Kom dan eens met een zinnig argument, waarom het redelijk is om iets tegen gelovingen of het geloof te hebben.
Behalve als je een besluit moet nemenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:13 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Omdat de rationele benadering altijd beter is dan maar klakkeloos dingen aannemen, omdat ze in zg. 'heilige' boeken staan.
[/qoute]Ik geloof niet dat de meeste christenen altijd maar klakkeloos dingen aannemen. EN die paar dingen die ze dan aannemen,zoals de schepping en het bestaan van god, wat is daar nou erg aan?[quote]
Omdat twijfel altijd het gezondere standpunt is.
"The best lack all conviction, while the worst are full of passionate intensity."
Nee en zeker niet als je wereldwijd kijkt. Atheïsten zijn ver in de minderheid.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:17 schreef SicSicSics het volgende:
En zoals ik al zei zijn gelovigen nog nooit sterk in de minderheid geweest, zelfs nu nog niet.
Dat is toch vooral afhankelijk van hoeveel last je daarvan hebt?Er schijnen ook mensen te zijn die niet geloven dat God bestaat,daar heb je toch geen last van?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:15 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Het is redelijk om iets tegen bepaalde meningen en geloven te hebben die aantoonbare onzin zijn en daar valt religie ook onder.
Mee eens. De rotte appels in de mand, denk ik dan maar. Overigens is dat weer niet een eigenschap van gelovigen maar meer van mensen die graag hun moraal aan anderen opleggen, wat de achtergrond daarvan dan ook is. Het is begrijpelijk dat daarbij gemakkelijk naar het geloof gewezen wordt, nu dat zo'n sterke invloed op onze moraal gehad heeft, maar het heeft feitelijk niets met geloof te maken. Je kunt ook de spaanse inquisitie of de kruistochten niet aanhet geloof toeschrijven, het zijn uiteindelijk mensen die daden plegen en mensen die motieven zoeken. Niet het geloof op zich.quote:Op individuele basis is het ook redelijk om tegen bepaalde gelovigen te zijn, die willens en wetens wetenschappelijke feiten verdraaien, liegen, trots zijn op hun onwetendheid en volharden in het opleggen van hun religieuze moraal aan anderen.
quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:15 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Behalve als je een besluit moet nemen
Dit vat de aankomende reacties van TS alvast samen. Beperkt, onempathisch en altijd afwijzend.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Terechte klacht!
Edit: de "vraag" van TS was ook min-of-meer rethorisch.
Omdat het niet waar is. Simpel as that. En omdat ze die onzin maar blijven doorgeven aan hun kinderen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:15 schreef SingleCoil het volgende:
Ik geloof niet dat de meeste christenen altijd maar klakkeloos dingen aannemen. EN die paar dingen die ze dan aannemen,zoals de schepping en het bestaan van god, wat is daar nou erg aan?
Ligt aan het besluit, maar we hebben het hier niet over welke kleren je vandaag eens aan zult trekken. We hebben het hier over de basis van je bestaan op aarde waar je al het andere aan afleidt.quote:
LOLquote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:29 schreef Spouwerranger het volgende:
Je kunt wel leuk met het vinger gaan wijzen, maar de zaken die jij opnoemt, hebben vrij weinig met het geloof te maken. Je hebt bijvoorbeeld ook atheïsten/gelovigen die er geen klap omgeven wat jij gelooft.
Nederland telt ca. 35% christenen. 48% heeft geen geloof. Met 35% krijg je echt geen wetten voor elkaar die die 48% niet pikken.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:17 schreef SicSicSics het volgende:
Natuurlijk is (lijkt?) onze basis breder dan alleen christelijk. Maar als je kijkt naar wie het moderne Nederland heeft gebouwd dan is dat 'de Christelijke' (Katholiek, Protestants, etc.) meerderheid. Natuurlijk met mooie sausjes om te voorkomen dat de kerk teveel macht zou krijgen, toen hadden ze dus ook al een probleem met bepaalde gelovigen?Maar ondertussen zat heel Nederland in de kerk te luisteren hoe ze hun leven moesten inrichten. Ook de beleidsmakers.
En zoals ik al zei zijn gelovigen nog nooit sterk in de minderheid geweest, zelfs nu nog niet.
Maar wat heeft geloof te maken met rechten en wetten voor onze democratie? Geloof heeft echt niks met politiek te maken! Dat is net zo krom als je hobby betrekken bij politiek. "Wij vinden dat voetballers geen belasting hoeven te betalen want wij voetballen zelf ook" is net zo vreemd als "Wij willen niet dat winkels op zondag geopend zijn want volgens ons geloof is dat een rustdag". Dat hiermee een ander beperkingen opgelegd wordt of benadeeld wordt maakt voor het gemak even niet uit.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:42 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat heeft vooral veel te maken met de kwaliteit van de reacties. Overigens is TS niet altijd afwijzend.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:20 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
[..]
Dit vat de aankomende reacties van TS alvast samen. Beperkt, onempathisch en altijd afwijzend.
Maar waarom zou je per se wetten voor elkaar moeten krijgen conform je geloof ipv conform de huidige maatschappij?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nederland telt ca. 35% christenen. 48% heeft geen geloof. Met 35% krijg je echt geen wetten voor elkaar die die 48% niet pikken.
Het merendeel van de bevolking is voor de afschaffing van het verbod op godslastering en toch gaat het waarschijnlijk niet door omdat de huidige coalitie de steun nodig heeft van een partij die op zijn hoogst de stem heeft van 1,5% van de bevolking.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nederland telt ca. 35% christenen. 48% heeft geen geloof. Met 35% krijg je echt geen wetten voor elkaar die die 48% niet pikken.
Ja de huidige politiek is om te huilen..quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:26 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Het merendeel van de bevolking is voor de afschaffing van het verbod op godslastering en toch gaat het waarschijnlijk niet door omdat de huidige coalitie de steun nodig heeft van een partij die op zijn hoogst de stem heeft van 1,5% van de bevolking.
En nou jij weer.
Geloof heeft niets rechtstreeks met politiek te maken, maar gelovigen wel. En is het heel raar dat de democratische meerderheid van de gereformeerde inwoners in Staphorst hen het recht geven hun gemeentezo in te richten als zij kiezen? De (alweer democratische) wetgeving op dit gebied staat dat gewoon toe.Wat is er dan mis mee? Heeft iemand die op basis van zijn geloof zijn leven inricht daardoor minder rechten?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:25 schreef MuRKie het volgende:
[..]
Maar wat heeft geloof te maken met rechten en wetten voor onze democratie? Geloof heeft echt niks met politiek te maken! Dat is net zo krom als je hobby betrekken bij politiek. "Wij vinden dat voetballers geen belasting hoeven te betalen want wij voetballen zelf ook" is net zo vreemd als "Wij willen niet dat winkels op zondag geopend zijn want volgens ons geloof is dat een rustdag". Dat hiermee een ander beperkingen opgelegd wordt of benadeeld wordt maakt voor het gemak even niet uit.
Geloof prima (ikzelf vind dat als je een boek als de bijbel gelooft dat je te naïef voor woorden bent, maar dat ter zijde) maar ga niet een ander lastig vallen met je eigen gebrek geloofsovertuiging..
Is het niet aan de gelovige om dat te bepalen? De grondwet is daar vrij duidelijk over, dacht ik...quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:26 schreef MuRKie het volgende:
[..]
Maar waarom zou je per se wetten voor elkaar moeten krijgen conform je geloof ipv conform de huidige maatschappij?
Tja, politiek. Niet fijn.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:26 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Het merendeel van de bevolking is voor de afschaffing van het verbod op godslastering en toch gaat het waarschijnlijk niet door omdat de huidige coalitie de steun nodig heeft van een partij die op zijn hoogst de stem heeft van 1,5% van de bevolking.
En nou jij weer.
Waarom zou je als gelovige het ongelovige volk benadelen en wetten opleggen conform jouw geloof? Om een ander jouw (kortzichtige) geloof op te dringen?! Ik kan geen andere reden bedenken dan je eigen geloof doordrammen..quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:29 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Is het niet aan de gelovige om dat te bepalen? De grondwet is daar vrij duidelijk over, dacht ik...
Wie heeft het over minder rechten? Staphorst mag toch hun gemeente zo inrichten zoals ze willen? Welke rechten schieten dan te kort?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:28 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Geloof heeft niets rechtstreeks met politiek te maken, maar gelovigen wel. En is het heel raar dat de democratische meerderheid van de gereformeerde inwoners in Staphorst hen het recht geven hun gemeentezo in te richten als zij kiezen? De (alweer democratische) wetgeving op dit gebied staat dat gewoon toe.Wat is er dan mis mee? Heeft iemand die op basis van zijn geloof zijn leven inricht daardoor minder rechten?
Gelovigen mogen ongelovigen toch ook uitmaken voor rotte vis? Maar omdat er dan geen sprake is van geloof (want ongelovig) dan mag het.. Maar andersom zou dan niet mogen omdat er dan wel sprake is van geloof.. Mensen die geloven moeten lekker geloven, maar laat ze er een ander niet mee lastig vallen en hun geloof opdringen..quote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:31 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Tja, politiek. Niet fijn.
Wat is er overigens tegen een verbod op Godslastering? Je mag so-wie-so niet onnodig kwetsen. Het artikel voegt in mijn ogen niet veel toe maar wat schiet je er mee op door het uit de wet te halen?
Is dat ook niet aan de gelovigezelf te bepalen? Iedereen probeert iedereen voortdurend wetten op te leggen, vanuit hun eigen overtuiging. Dat is zoals het werkt. Gelovigen zijn daar niet bijzonder in, lijkt mequote:Op dinsdag 24 mei 2011 13:31 schreef MuRKie het volgende:
[..]
Waarom zou je als gelovige het ongelovige volk benadelen en wetten opleggen conform jouw geloof? Om een ander jouw (kortzichtige) geloof op te dringen?! Ik kan geen andere reden bedenken dan je eigen geloof doordrammen..
Er lijken hier mensen te zijn die daar anders over denken, vandaar mijn reactie.quote:[..]
Wie heeft het over minder rechten? Staphorst mag toch hun gemeente zo inrichten zoals ze willen? Welke rechten schieten dan te kort?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |