Bronquote:Artikel 242
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Persoonlijke mening: elke vorm van penetratie waarbij één partij het tegen haar/zijn wil ondergaat.quote:Verkrachting
Verkrachting is het ongewenst seksueel binnendringen van het lichaam door een ander. De precieze juridische definitie van de term verschilt per land[1].
Bij dit seksueel binnendringen (seksuele penetratie) gaat het niet alleen om het gedwongen ondergaan van een geslachtsgemeenschap. Een verkrachting kan ook het ongewenst binnendringen zijn in anus of mond. De penetratie hoeft niet per se met de penis te worden uitgevoerd: binnendringen met vingers, voorwerpen of tong (tongzoenen) kan verkrachting opleveren[2].
Zowel mannen als vrouwen kunnen het slachtoffer zijn van een verkrachting. Ook tussen huwelijkspartners kan sprake zijn van verkrachting, aangezien partnerschap geen automatische toestemming tot seksuele handelingen met zich meebrengt.
Het grote verschil met aanranding is dat bij een aanranding geen sprake is van binnendringen van het lichaam en bij verkrachting wel.
Klopt. Alleen hebben mensen hier vaak een mening over en dat is waar ik naar vraag.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 07:31 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Verkrachting kan je niet als een "scenario" zien. In de wet is een definitie opgenomen. Als de handeling voldoet aan de eisen om de "stempel" verkrachting te krijgen, is het verkrachting.
Dat dusquote:Op dinsdag 24 mei 2011 07:36 schreef Karina het volgende:
En van Wikipedia:
[..]
Persoonlijke mening: elke vorm van penetratie waarbij één partij het tegen haar/zijn wil ondergaat.
Toevoeging: en het ook aangeeft dat het tegen zijn/haar wil is. Met woorden of gebaren (door te slaan bijvoorbeeld).quote:Op dinsdag 24 mei 2011 07:40 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dat dus
Alhoewel 8. eigen schuld is als ze geen nee zegt.
Tegen zijn/haar wil is niet genoeg. Die wil moet ook kenbaar gemaakt worden. In voorbeeld #8 is dit niet gebeurt en dat valt dus ook duidelijk niet onder verkrachting.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 07:36 schreef Karina het volgende:
En van Wikipedia:
Persoonlijke mening: elke vorm van penetratie waarbij één partij het tegen haar/zijn wil ondergaat.
Gelukkig leven wij in een staat waarin een rechter bepaalt wie schuldig is aan wat en wie niet.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 07:37 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
Klopt. Alleen hebben mensen hier vaak een mening over en dat is waar ik naar vraag.
Niet naar de wet of de definitie.
Zie boven jouw post, klopt wat je zegt, het moet wel duidelijk gemaakt worden.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 07:44 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Tegen zijn/haar wil is niet genoeg. Die wil moet ook kenbaar gemaakt worden. In voorbeeld #8 is dit niet gebeurt en dat valt dus ook duidelijk niet onder verkrachting.
álle andere voorbeelden vallen zonder uitzondering onder verkrachting. Nee is nee! Altijd!
quote:Op dinsdag 24 mei 2011 07:42 schreef Karina het volgende:
[..]
Toevoeging: en het ook aangeeft dat het tegen zijn/haar wil is. Met woorden of gebaren (door te slaan bijvoorbeeld).
Wat inhoudt dat je moet vragen of je "bij haar naar binnen mag"? Lijkt me overdreven.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 07:49 schreef starla het volgende:
Volgens de wet moet dat niet. Een vrouw kan bijvoorbeeld meewerken uit vrees voor eigen leven.
Als je met een mes/pistool wordt bedreigd en verder inderdaad niets zegt of doet uit angst zal dat ook "tellen" neem ik aan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 07:49 schreef starla het volgende:
Volgens de wet moet dat niet. Een vrouw kan bijvoorbeeld meewerken uit vrees voor eigen leven.
Iets korter voorbeeld, maar dat bedoel ik dus inderdaad.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:00 schreef Karina het volgende:
[..]
Als je met een mes/pistool wordt bedreigd en verder inderdaad niets zegt of doet uit angst zal dat ook "tellen" neem ik aan.
Degene met het mes/pistool kan dan natuurlijk ook wel op zijn vingers natellen dat de seks niet met toestemming van de ander is, anders had je dat mes/pistool niet eens nodig. Dus puur de bedreiging is eigenlijk al een uiting van verzet van de ander.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:00 schreef Karina het volgende:
[..]
Als je met een mes/pistool wordt bedreigd en verder inderdaad niets zegt of doet uit angst zal dat ook "tellen" neem ik aan.
Yep. Zonder penetratie is het aanranding.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:07 schreef Karina het volgende:
Eigenlijk is het dus heel simpel: penetratie tegen je wil.
Zoals de wet het zegt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:07 schreef Karina het volgende:
penetratie van bepaalde lichaamsdelenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:07 schreef Karina het volgende:
onder dreiging bijvoorbeeld, "als je dit niet toelaat/een kick geeft verkracht ik je dochter ook...."quote:Op dinsdag 24 mei 2011 07:50 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Wat inhoudt dat je moet vragen of je "bij haar naar binnen mag"? Lijkt me overdreven.
Een vrouw kan heel goed duidelijk maken of ze iets wil of niet
Dat staat er niet. Ook een fistfuck tegen wil is verkrachting, of een honkbalknuppel.quote:
van, niet doorquote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:13 schreef starla het volgende:
[..]
Dat staat er niet. Ook een fistfuck tegen wil is verkrachting, of een honkbalknuppel.
Oh, verkeerd gelezen. Dan nog vraag ik me af waar die grens ligt. We hebben het nu gehad over seksuele intenties. Maar wat als die er niet zijn? Kun je dan aangeklaagd worden voor verkrachting?quote:
ten eerste lijkt me dat voornamelijk pijnlijk, maar zou het onder mishandeling plaatsen denk ik aangezien er geen seksuele intentie was?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:20 schreef starla het volgende:
[..]
Oh, verkeerd gelezen. Dan nog vraag ik me af waar die grens ligt. We hebben het nu gehad over seksuele intenties. Maar wat als die er niet zijn? Kun je dan aangeklaagd worden voor verkrachting?
Voorbeeld: 2 mannen hebben ruzie. De 1 flipt zo dat hij een houten stok pakt en bij hem achterin naar binnen ramt.
Zware mishandeling of verkrachting?
Hoezo zou er op verkrachting per se een zwaardere straf staan?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:26 schreef starla het volgende:
Zou ik ook zeggen hoor. Volgens mij staat er alleen op verkrachting een zwaardere straf. Kan me dus voorstellen dat de aanklager dit bewezen probeert te krijgen.
Niemand zal dan voor verkrachting worden veroordeeld in zo'n geval. Zo ridicuul en buiten de context om denken ze nou ook weer niet bij het OM en ze zullen wel gewoon voor mishandeling gaan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:26 schreef starla het volgende:
Zou ik ook zeggen hoor. Volgens mij staat er alleen op verkrachting een zwaardere straf. Kan me dus voorstellen dat de aanklager dit bewezen probeert te krijgen. Zijn hier praktijkvoorbeelden van? Zaaknummer anyone?
het is verkrachting èn zware mishandeling.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:23 schreef Re het volgende:
[..]
ten eerste lijkt me dat voornamelijk pijnlijk, maar zou het onder mishandeling plaatsen denk ik aangezien er geen seksuele intentie was?
Ik mag hopen dat de straf voor zware mishandeling hoger uitvalt dan voor een "lichte" vorm van verkrachting. Gelukkig is dit aan de rechters om te bepalen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:28 schreef starla het volgende:
Weet ik niet zeker hoor. Maar de maximumstraffen staan vastgelegd in het
strafrechtelijk wetboek. Volgens mij is dit voor verkrachting hoger.
Het gaat naast de gevolgen uiteraard ook om de ernst idd. Officieel is 'tongzoenen' tegen de wil van de ander ook al verkrachting. Uiteraard krijg je hier niet zo'n zware straf voor als wanneer je iemand invalide slaat met een honkbalknuppel.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:36 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat de straf voor zware mishandeling hoger uitvalt dan voor een "lichte" vorm van verkrachting. Gelukkig is dit aan de rechters om te bepalen.
het doorvoeren van macht mbv seksuele handelingenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:29 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
het is verkrachting èn zware mishandeling.
Sowieso is het een héél rare manier van vechten.
Als een persoon een honkbalknuppel gebruikt, is het alsnog gewoon verkrachting, al zie ik ook niet echt wat de sexuele intentie daarvan is.
Het is denigrerend en gaat om een gevoel van macht, niet om seks.
om een sexuele handeling te zijn hoeft iets niet perse een sexuele intentie te hebben.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 09:01 schreef Re het volgende:
[..]
het doorvoeren van macht mbv seksuele handelingen
WTF. Hoe kan iemand de kans krijgen om iemand anders te verkrachten met een tennisracket. Ik beeld me nu een heel rare situatie in.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 09:11 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
om een sexuele handeling te zijn hoeft iets niet perse een sexuele intentie te hebben.
Ik ken een vrouw die is verkracht met het heft van een tennisracket door een klasgenoot. Uit woede, om haar te vernederen en pijn te doen. Niet om seks.
Die jongen is wel degelijk veroordeeld wegens verkrachting.
ja dus?... ik zeg toch niet dat het om de seks zelf gaat, of belandde dat tennisracket uit zichzelf in d'r vagina. De intentie is om de vrouw te penetreren, een seksuele handeling, maar dat zal wel een kwestie zijn van definitiequote:Op dinsdag 24 mei 2011 09:11 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
om een sexuele handeling te zijn hoeft iets niet perse een sexuele intentie te hebben.
Ik ken een vrouw die is verkracht met het heft van een tennisracket door een klasgenoot. Uit woede, om haar te vernederen en pijn te doen. Niet om seks.
Die jongen is wel degelijk veroordeeld wegens verkrachting.
ik nam aan dat als een man een andere man penetreert met een stok, die intentie er ook was. Per ongeluk lijkt me dat nog best lastig...quote:Op dinsdag 24 mei 2011 09:18 schreef Re het volgende:
[..]
ja dus?... ik zeg toch niet dat het om de seks zelf gaat, of belandde dat tennisracket uit zichzelf in d'r vagina. De intentie is om de vrouw te penetreren, een seksuele handeling, maar dat zal wel een kwestie zijn van definitie
Ook mijn meningquote:Op dinsdag 24 mei 2011 07:36 schreef Karina het volgende:
En van Wikipedia:
[..]
Tenzij je een messenfetish hebt is het geen sexuele penetratie.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 10:16 schreef VonHinten het volgende:
Als je met een mes geprikt wordt, ben je dan ook verkracht? Je wordt namelijk gepenetreerd met een voorwerp tegen je zin in
Een poos terug is dat "mislukt". Een jongen werd gepenetreerd met een bevroren frikandel en de daders zijn vrijgesproken van verkrachting omdat het niet met seksuele opzet was. En dan worden ze dus ook niet meer vervolgd voor mishandeling. Dat heeft de aanklager dus verkeerd ingeschat toen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 08:26 schreef starla het volgende:
Zou ik ook zeggen hoor. Volgens mij staat er alleen op verkrachting een zwaardere straf. Kan me dus voorstellen dat de aanklager dit bewezen probeert te krijgen. Zijn hier praktijkvoorbeelden van? Zaaknummer anyone?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |