• volgens de bijbel serieus en dus letterlijk te nemen is het zo dat als je ooit de heilige geest hebt ontkent, dat dit onvergeefelijk is. ookal geloof je er weer in.quote:Op zondag 22 mei 2011 21:10 schreef Hypno2314 het volgende:
Ik heb in mijn bestaan ongelofelijk veel gezondigd, niet zozeer tegen andere mensen maar vooral tegenover mezelf, ik heb mezelf naar de totale vernietiging geholpen, letterlijk. Ik heb zelfs bewust gezondigd met de kennis dat ik wist dat het slecht voor me was. Ongelofelijk dom en krankzinnig, ik weet het, de berouw die erover heb is niet in woorden uit te drukken. Ook heb ik mij schuldig gemaakt aan godslatering in poetische vorm. Maar let wel er zat geen overtuiging aanvast ik deed het puur voor de kunstzinnige waarde. Want diep in mijn hart zou ik God nooit vragen om mijn eigen verdoemenis. Maar goed door al mijn verschrikkelijke daden heb ik mezelf er wel naartoe geleid natuurlijk. Dus ben ik nog te redden denken jullie ? en hoe lang moet ik nog boeten doen ? voordat ik me kan verzoenen met God ?
ok duidelijk. Ik ben flink de sigaar zeg maar. Christelijk opgevoed. Ik ontken niet dat ik er in heb geloofd, ik geloof er alleen nu niet meer in.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:43 schreef Ilyass het volgende:
[..]
• volgens de bijbel serieus en dus letterlijk te nemen is het zo dat als je ooit de heilige geest hebt ontkent, dat dit onvergeefelijk is. ookal geloof je er weer in.
• Volgens Christelijk verzonnen omweg, interpertatie/context etc je kent het wel
Als je weet dat het zo is maar ontkent. ( waarom zou je ontkennen als je het zou weten )
en als je bekeerd bent geweest en gevuld bent geweest door de heilige geest en het later nog ontkent.
zijn vast veel meer meningen. maar ik denk dat deze 2 voor jouw het meest van belang bent. ik weet niet welke van de duizend catagorieen christenen je hoort.
Die quote (uit Matteüs, geloof ik), is inderdaad een interessante, en het is me niet helemaal duidelijk wat er mee bedoeld wordt. Elaine Pagels beschrijft deze quote ook in haar boek "The origin of Satan", en beschrijft de context van het NT als die van een kosmische strijd tussen goed en kwaad, en plaatst deze quote daar ook in. Hoe ze dat precies doet zou ik moeten opzoeken.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:43 schreef Ilyass het volgende:
[..]
• volgens de bijbel serieus en dus letterlijk te nemen is het zo dat als je ooit de heilige geest hebt ontkent, dat dit onvergeefelijk is. ookal geloof je er weer in.
1. God heeft de mens geschapen naar zijn beeld, dus daar hoort de vrije wil bij (zie andere topic voor het fenomeen vrije wil)quote:Op dinsdag 31 mei 2011 09:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Beste Naatje, je schermt steeds met citaten en teksten. Maar inhoudelijk ga je niet in op argumenten.
Wij proberen aan te tonen dat hetgeen in de bijbel staat niet in overeenstemming is met de werkelijkheid. God doet zijn uiterste best om zijn bestaan zo ongeloofwaardig mogelijk te maken. Zijn bijbel rammelt aan alle kanten en schetst een beeld van een kwaadaardige god. Als je niet in hem gelooft moet je eeuwig boeten.
God doet niets zonder reden nietwaar? Alles heeft een bedoeling. God heeft de mens geschapen in de wetenschap dat het overgrote deel hem niet zal aanvaarden. Hij is immers alwetend?
Wat kan de bedoeling zijn dat het overgrote deel van de kroon van zijn schepping eeuwig moet lijden in de hel?
Ik geloof dat je je eigen hel schept, als je in alles wat je doet God niet accepteert. Ik denk dat als je eenmaal zegt dat je God niet accepteert, dat je dan in een tunnelvisie komt. Naar mijn mening is dit geen gebod, maar een waarschuwing. Gekeken naar je hersenen is het heel logisch dat, mocht je eenmaal God geweigerd hebben, je dan in een tunnelvisie verkeerd, waar je niet meer uitkomt.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ok duidelijk. Ik ben flink de sigaar zeg maar. Christelijk opgevoed. Ik ontken niet dat ik er in heb geloofd, ik geloof er alleen nu niet meer in.
Volgens gelovigen is er dus geen redding meer voor mij mogelijk.
Een leraar gebruikt de “wetenschappelijke methode” om zijn klas over evolutie te leren.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 09:54 schreef hoatzin het volgende:
.
Wij proberen aan te tonen dat hetgeen in de bijbel staat niet in overeenstemming is met de werkelijkheid. God doet zijn uiterste best om zijn bestaan zo ongeloofwaardig mogelijk te maken.
Belediging van de Geestquote:Op woensdag 1 juni 2011 12:43 schreef Ilyass het volgende:
[..]
Ik zie het juist andersom. Ik voelde mij door het geloof belemmerd in mijn denken. Grappig ook bijvoorbeeld dat je tunnelvisie noemt. Als er iets is waar ik me aan stoorde was het dat wel. Op het moment dat ik een kritische vraag had, bijv: 'Waarom heeft God de zondeval niet voorkomen als hij van te voren al wist dat deze plaats ging vinden?' dan werd er altijd geschermd met de opmerking dat ik aan Gods wijsheid en rechtvaardigheid niet mocht twijfelen en dat niet alles wat gebeurd door ons begrepen wordt, maar dat God er een groter plan mee had.quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:42 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik geloof dat je je eigen hel schept, als je in alles wat je doet God niet accepteert. Ik denk dat als je eenmaal zegt dat je God niet accepteert, dat je dan in een tunnelvisie komt. Naar mijn mening is dit geen gebod, maar een waarschuwing. Gekeken naar je hersenen is het heel logisch dat, mocht je eenmaal God geweigerd hebben, je dan in een tunnelvisie verkeerd, waar je niet meer uitkomt.
God heeft ons opgedragen om zelf te onderzoeken, dus als jij geen bevredigend antwoord had gekregen, dan hadden ze de bijbel niet goed gelezen ofwel begrepen. Inderdaad, door ervaring en omgeving prefereer ik vooralsnog, in mijn tunnelvisie, het Christendom, maar dit weerhoud mij niet om te onderzoeken en in discussie te treden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 17:04 schreef BrammetjeBraam het volgende:
[..]
Ik zie het juist andersom. Ik voelde mij door het geloof belemmerd in mijn denken. Grappig ook bijvoorbeeld dat je tunnelvisie noemt. Als er iets is waar ik me aan stoorde was het dat wel. Op het moment dat ik een kritische vraag had, bijv: 'Waarom heeft God de zondeval niet voorkomen als hij van te voren al wist dat deze plaats ging vinden?' dan werd er altijd geschermd met de opmerking dat ik aan Gods wijsheid en rechtvaardigheid niet mocht twijfelen en dat niet alles wat gebeurd door ons begrepen wordt, maar dat God er een groter plan mee had.
Hoezo tunnelvisie, als het denken je belemmerd wordt en je een theorie opgedrongen krijgt.
Ik weet dat er Christenen zijn die dit ook daadwerkelijk zo doen en hun mening op eigen onderzoek baseren en ik heb daar wel respect voor.quote:Op woensdag 1 juni 2011 17:16 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
God heeft ons opgedragen om zelf te onderzoeken, dus als jij geen bevredigend antwoord had gekregen, dan hadden ze de bijbel niet goed gelezen ofwel begrepen. Inderdaad, door ervaring en omgeving prefereer ik vooralsnog, in mijn tunnelvisie, het Christendom, maar dit weerhoud mij niet om te onderzoeken en in discussie te treden.
Je eerste twee alinea's. Raar eigenlijk he? God schept de mens en ook het kwaad. Daar zijn we het inmiddels over eens. Hij is zó kwaad dat hij de mens verwerpt. (de dood). Dan stuurt hij zijn zoon. Die neemt de schuld (van het kwaad dat zijn vader schept) op zich en dan is God ineens niet meer boos. Of wreed.quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:19 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
1. God heeft de mens geschapen naar zijn beeld, dus daar hoort de vrije wil bij (zie andere topic voor het fenomeen vrije wil)
2. God heeft een aardse werkelijkheid gecreëerd waar mensen konden creëren en ontdekken. De mens is nu nog steeds in die naamgevende fase (immers, de computer bestond een jaar geleden nog niet)
3. God heeft één speciaal volk gekozen (Joden, Israëlieten) door wie hij wilde laten zien hoe je met God om moet gaan. Daarom heeft God profeten ingeschakeld om deze Israëlieten het goede aardse leven te laten ervaren, maar aangezien men in die tijd (en nu?) alleen luisterde als er gedreigd werd met straf en mensen graag rituelen hadden in die tijd, heeft hij regels opgesteld die voor ons zeer onzinnig lijken (zie straks religie is achterlijk voor mijn visie als God er niet is)
4. Pas toen de creatieve mens na Egypte weer in een periode van hoogconjunctuur kwam, maar toen het op geestelijk niveau slecht gesteld was met de mens, kwam Jezus. Jezus ging niet alleen het verbond aan met de heidenen, maar overwon ook nog eens het ergste kwaad (de dood), maar de 'onzinnige' regels moesten blijven bestaan, want de creatieve mens had nog geen medische hulpmiddelen uitgevonden.
Is God wreed als hij de mens de keus gaf tussen hem en wereldheerschappij? Dan is hij wreed. Is het wreed als hij maar één groep verkiest boven de rest? Dan is hij wreed. Echter, wanneer je de aardse hel niet op je in laat werken, dan ervaar je pas zijn liefde. Heeft God of Jezus gezegd dat hij zou zorgen dat de aardse hel opgelost zou worden? Integendeel en daarom waren zoveel Joden teleurgesteld in hem, want zij hadden iemand verwacht die de aardse hel op zou lossen. Gods liefde kan je alleen op geestelijk niveau ervaren. Zijn rijkdom kan niet uitgekeerd worden in geld of gezondheid. Is dat wreed? Dan is hij wreed. Toen de leerlingen aan Jezus vroegen waarom de man die hij genas blind was, of dat toevallig kwam door ongehoorzaamheid, zei hij dat die blinde daar was om door hem genezen te worden. Mensen die op aarde ziek zijn, kunnen nog immer de liefde van God ervaren en dan maakt het niet meer uit of ze ziek zijn. Is het wreed dat er ziekte is? Dan is hij wreed. Het is dan echter wel een wrede God met liefde voor de mens en de rest van zijn creatie.
Om je laatste vraag te beantwoorden: Heb jij liever een playmobil poppetje dat door jouw hand geleid wordt, of heb je liever een eigenwijze vriend? Waar haal jij meer plezier uit, uit een robot die alles doet wat jij zegt, of uit een puberzoon die tegen jou ingaat? Als jij de liefde nooit hebt ervaren, zal je God ook nooit begrijpen.
Ik vraag mij af hoe je aan deze dialoog tussen leraar en leerling komt. Een leraar die de wetenschappelijke methode hanteert zal nooit op deze manier antwoorden. Volgens mij heb je dit compleet uit de duim gezogen of gekopieerd van een of andere anti evolutie website. Met de werkelijkheid heeft het in ieder geval niets te maken.quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:44 schreef hopppppppp het volgende:
[..]
Een leraar gebruikt de “wetenschappelijke methode” om zijn klas over evolutie te leren.
Leraar: Tom, zie jij de boom daarbuiten?
Tom: Ja.
Leraar: Tom, zie jij het gras daarbuiten?
Leraar: Ga eens naar buiten en zie of je de hemel kan zien.
Tom: Oké. (Hij kwam na een paar minuten terug) Ja, Ik zag de hemel.
Leraar: Heb jij God gezien?
Tom: Neen.
Leraar: Dat wil ik nu zeggen: wij kunnen God niet zien omdat Hij er niet ís. Hij bestaat niet.
Een meisje stond op en vroeg of ze Tom iets mocht vragen. De leraar stemde toe en het meisje ondervroeg Tom.
Meisje: Tom, zie jij de boom daarbuiten?
Meisje: Tom, zie jij het gras daarbuiten?
Tom: Jááaa! (hij werd die herhalingen beu).
Meisje: Tom, zie jij de leraar?
Meisje: Zie jij het verstand van de leraar?
Meisje: Dus, overeenkomstig wat wij vandaag geleerd hebben, heeft de leraar geen verstand!
Het is de vraag of je het als eeuwig leiden ervaart. Hel wordt door de meeste mensen negatief geschetst, maar is het wel zo negatief als je de hel prefereert boven de hemel? Ik denk dat, als deze mensen in het aangezicht van God komen en ze zouden bij God moeten verblijven, dat zij dan eeuwig zouden moeten leiden. Ik denk dat God juist zo liefdevol was om deze mensen een eigen plek te geven, zonder God.quote:Op woensdag 1 juni 2011 17:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je eerste twee alinea's. Raar eigenlijk he? God schept de mens en ook het kwaad. Daar zijn we het inmiddels over eens. Hij is zó kwaad dat hij de mens verwerpt. (de dood). Dan stuurt hij zijn zoon. Die neemt de schuld (van het kwaad dat zijn vader schept) op zich en dan is God ineens niet meer boos. Of wreed.
Ik kan daar geen touw aan vastknopen.
Je laatste opmerking. Daar hebben we het ook al over gehad, al gaf je geen antwoord. Ik heb uiteraard liever een eigenwijze vriend. Maar als die vriend zich van mij afkeert dan sla ik hem niet dood.
Als God zou zeggen: "geloof in mij en dan heb je eeuwig leven, geloof je niet in mij dan ga je gewoon dood" dan zou ik daar vrede mee hebben. Maar nee, dan moet je eeuwig lijden.
Wat is de bedoeling van dit eeuwig lijden van het overgrote deel van de kroon van Gods schepping? Welk doel heeft dat? En hij wist het van te voren he? Hij is immers Alwetend?
Het is te absurd voor woorden als je erover nadenkt.
Heu.. op wélk forum heb ik dit nog niet gelezen... Een gouwe ouwe basistekst van zondagmorgen ? Kweenie.quote:Een leraar gebruikt de “wetenschappelijke methode” om zijn klas over evolutie te leren.
Leraar: Tom, zie jij de boom daarbuiten?
Leraar: Tom, zie jij het gras daarbuiten?
Leraar: Ga eens naar buiten en zie of je de hemel kan zien.
Tom: Oké. (Hij kwam na een paar minuten terug) Ja, Ik zag de hemel.
Leraar: Heb jij God gezien?
Leraar: Dat wil ik nu zeggen: wij kunnen God niet zien omdat Hij er niet ís. Hij bestaat niet.
Een meisje stond op en vroeg of ze Tom iets mocht vragen. De leraar stemde toe en het meisje ondervroeg Tom.
Meisje: Tom, zie jij de boom daarbuiten?
Meisje: Tom, zie jij het gras daarbuiten?
Tom: Jááaa! (hij werd die herhalingen beu).
Meisje: Tom, zie jij de leraar?
Meisje: Zie jij het verstand van de leraar?
Meisje: Dus, overeenkomstig wat wij vandaag geleerd hebben, heeft de leraar geen verstand!
Zo kun je alles wat krom is rechtbuigen. Hij doet het uit liefde....quote:Het is de vraag of je het als eeuwig leiden ervaart. Hel wordt door de meeste mensen negatief geschetst, maar is het wel zo negatief als je de hel prefereert boven de hemel? Ik denk dat, als deze mensen in het aangezicht van God komen en ze zouden bij God moeten verblijven, dat zij dan eeuwig zouden moeten leiden. Ik denk dat God juist zo liefdevol was om deze mensen een eigen plek te geven, zonder God.
Als ik enkel genesis lees, dan komt er niks van een liefdevolle god in voor. Eerst wel, als de mens nog een robot is. Niet kennende goed en kwaad en dat soort dingen. Maar dan neemt Eva van de vrucht en vervloekt God zowel de slang, als Eva als Adam. En hij gooit ze letterlijk het paradijs uit, omdat ze niet eeuwig mogen leven.quote:Ik denk, bovendien, dat God jou na de dood niet gewoon dood laat zijn, omdat hij zoveel van je houdt en je daarom altijd wilt kunnen blijven aanschouwen. Gezien het perspectief van God, kan ik zijn denkwijze wel begrijpen. Als mijn vriendin doodgaat, wil ik ook niet dat zij verwijdert is van mij. De hel is een manier om als mens verwijdert te zijn van God, maar dat God niet verwijdert is van jou.
Blijkbaar wil je nu ook geen God, dus zo'n hel is het blijkbaar helemaal niet om zonder God te leven.quote:Op woensdag 1 juni 2011 21:46 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Zo kun je alles wat krom is rechtbuigen. Hij doet het uit liefde....
Lees dan eens Openbaring, waarin toch duidelijk gezegd wordt dat God de goddelozen zal vertrappen dat het bloed alle kanten op spat. Zoals een druif, als men druiven kapot stapt, zo spat het bloed alle kanten op.....
[..]
Als ik enkel genesis lees, dan komt er niks van een liefdevolle god in voor. Eerst wel, als de mens nog een robot is. Niet kennende goed en kwaad en dat soort dingen. Maar dan neemt Eva van de vrucht en vervloekt God zowel de slang, als Eva als Adam. En hij gooit ze letterlijk het paradijs uit, omdat ze niet eeuwig mogen leven.
En jij vindt het misschien liefdevol dat God zijn zoon offert voor de daad van de mens. Maar ik vind het niet liefdevol dat de hele Wereld moet zuchten en steunen omdat twee mensen ooit iets verkeerds gedaan hebben. En ik vind het ook niet liefdevol dat miljarden mensen in de hel komen, omdat ze niet kunnen geloven dat God zelf zijn zoon offerde voor de zonde van twee mensen.
En eigenlijk is het OT niet liefdevol te noemen, maar meer een keuze tussen: Dien mij en eer mij, of je gaat eraan..
Maar ja, als je eerst geïndoctrineerd bent dat de mens niks verdiend en eigenlijk naar de hel moet om vervolgens meteen te horen dat Jezus stierf voor je zonden dan zul je dit soort dingen natuurlijk niet begrijpen.
Als een mens jou zou straffen omdat je over-over-over-over-over-over groot vader iets gedaan had wat niet mocht (een appel stelen van een boom bijvoorbeeld) zou je degene dan eerlijk vinden?
Ja, als ze mijn redenering niet aan willen horen, dan ga ik maar weer smijten met bijbelquotes hoor. Oké, ze zijn dan van mening dat God slecht is, wat dan? Wat ga je ertegen doen?quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:19 schreef Modus het volgende:
Ah gelukkig, nog maar eens een keer 92287525424292746284582732482748 bijbelquotes..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |