Nou, waar zegt hij dat?quote:Op maandag 30 mei 2011 17:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
de bijbel niet gelezen? God zelf schept het kwaad. Dat zegt hij zelf! Of weet jij het beter?
Daar kiezen ze zelf voor, snap je?quote:Op maandag 30 mei 2011 17:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dood, gewoon dood, zou ik nog wel te pruimen vinden. Gelovigen een eeuwig leven bij God, ongelovigen gewoon dood. Maar het is veel erger, zij moeten eeuwig lijden!
Dat vind ik veel erger. Sanp je?
Ik houd er van om mensen goed over iets na te laten denken. Morgen krijg je het antwoord.quote:Op maandag 30 mei 2011 17:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja : op wat is dit een antwoord ? Dat ik precies de vinger op de wond kan leggen of dat je iets tegen mongolen hebt ?
Sjongejongejongejonge.....quote:Op maandag 30 mei 2011 16:54 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Zie Psalm 103 als voorbeeld. Hij ontfermt zich over ons als een vader. Het wilt er blijkbaar niet in bij deze mensen hier dat zij die zich afzetten tegen hem moeilijk zijn vaderschap kunnen ervaren. Ik merk dat God van mij houdt, omdat hij mij een mooie vrouw heeft gegeven, omdat hij mij talenten heeft gegeven. Ik merk het, omdat hij mij beschermd. Mijn ouders bidden elke avond of er een engelenschild om mij heen mag komen en ik ervaar dat engelenschild. Feit dat mijn dominees (man en vrouw) 3 kinderen hebben gekregen die heel erg ziek waren, maar toen zij hen naar een genezingsdienst brachten, werden ze gezond. Feit dat iemand uit mijn kerk op een gegeven moment door bidden wonderbaarlijk is genezen van kanker, want zijn artsen konden het niet geloven, maar toch was zijn gezwel weg. Ik ken iemand en die had haar halve leven last van allerlei ziekten, iedere keer als mijn ouders met haar wilden afspreken had ze weer iets, dan weer buikpijn, dan weer epilepsie, dan weer een kankergezwel, maar op een dag (recentelijk) beleefde ze het volgende: 2 mannen kwamen haar tuin binnen, zeiden tegen haar dat ze nooit meer ziek zou worden en ze werd gezalfd. Daarna waren de mannen weg, maar ze was wel helemaal nat van de zalf. Sindsdien is deze vrouw nooit meer ziek geworden. Feit dat ik als kleine baby heel erg ziek was, ik kotste al mijn eten uit en ging naar opdroging toe, maar de artsen wilde het niet geloven. Een dag te laat in het ziekenhuis en ik was dood geweest en ik geloof dat God ervoor heeft gezorgd dat ik in leven bleef. Een oom van mij liep over straat, had haast, hij wilde de straat oversteken, maar er kwam een auto aan. Gezien de natuurwetten zou je, als je valt, naar voren moeten vallen en zeker met die haast, hij viel echter naar achteren en de auto reed hem niet over.
Natuurlijk, God houdt niet van ons, daarom doet hij dit...
Ik verwijs je weer door naar Psalm 103:quote:Op maandag 30 mei 2011 17:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee dat zou wel helemaal het toppunt zijn.... Maar de rest? (jaloezie, woede,...)
Jesaja 45 vers 7: "Ik ben de HEER, er is geen ander die het licht vormt en het donker schept, die vrede maakt en onheil (in andere vertalingen "kwaad") schept. Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet."quote:
Je valt in herhaling. Je moet geloven met een pistool op je kop. Geloof je niet dan gaat het pistooll af.quote:
De enige bron van God is de bijbel. In het NT ontbreekt hij. In het OT is hij voortdurend boos, op de mens die hij schiep, op "andere" mensen, op zijn volk, op de Egyptenaren en op àlle ander volken, tsja op wie eigenlijk niet?quote:Op maandag 30 mei 2011 17:54 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik verwijs je weer door naar Psalm 103:
9 Hij zal niet voor altijd ter verantwoording roepen,
niet voor eeuwig handhaaft Hij Zijn toorn.
10 Hij doet ons niet naar onze zonden
en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden.
Vertel mij trouwens, waar God woedend is, buiten dat hij soms woedend is op het volk Israël? Vertel mij ook, waar God jaloers is?
Dan kom ik weer met deze tekst:quote:Op maandag 30 mei 2011 17:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Sjongejongejongejonge.....
En mensen die het NIET zo voor de wind gaat? Mensen zonder mooie vrouw zoals jij, zonder talenten en zonder voorspoed? Die vervolgd worden, die vreselijke ziektes krijgen, wiens kinderen verhongeren? Mensen die wel tot God bidden? Hoe moeten die Gods liefde voelen? Waar is HUN vader?
Er genezen ook mensen op raadselachtige wijze die NIET geloven of bidden. En er sterven net zo veel mensen waar WEl voor wordt gebeden.
Sterker nog: gebedsdiensten of gebedsgenezing werken niet. Dit is uitgebreid onderzocht. Gelovigen, of ze nou bidden of niet, hebben net zo veel tegenslag, ziektes en ellende als mensen die dat wel doen.
Het zou ook wel triest zijn als God daar in zou trappen. Dan zou een populair, geliefd persoon veel meer kans op genezing hebben dan een onbekend, impopulair persoon. De kans dat die vergeten wordt is groot. Een bekend persoon, ja daar bidden veel mensen voor.
Er klopt gewoon niets van je verhaal.
Ik val in herhaling ja, omdat daar behoefte aan is, jij valt immers ook in herhaling. Je hoeft NIET te geloven. Dat is het hele punt, het hoeft NIET.quote:Op maandag 30 mei 2011 17:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je valt in herhaling. Je moet geloven met een pistool op je kop. Geloof je niet dan gaat het pistooll af.
Mooie keuze.
Dan is het op zijn best selectieve liefde.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:54 schreef naatje_1 het volgende:
Jij beschouwt kennelijk de bijbel als 1 grote legpuzzel die naadloos in elkaar past. Tenminste, dat is wat ik uit je manier van reageren opmaak. Ben je een Jehova's getuige?quote:
Grappig hoe jij irritaties kan opwekken bij users door je manier van reageren, waarna je het commentaar hierop gaat interpreteren alsof de inhoud ze niet aanstaat.quote:Op maandag 30 mei 2011 17:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja : op wat is dit een antwoord ? Dat ik precies de vinger op de wond kan leggen of dat je iets tegen mongolen hebt ?
Nou, ik heb wel wat literatuur hierover bekeken (Dennett, Swaab, Lamme). Daarom vraag ik het je ook. Die "vrije wil" lijkt nogal es een stokpaardje te zijn om de zondeval in harmonie te brengen met een almachtige God, maar die "vrije wil" is denk ik een heel stuk beperkter dan dat in dit soort argumenten wordt gesuggereerd.quote:Op maandag 30 mei 2011 15:09 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Lees het stuk in de nieuwste VPRO gids over vrije wil en het brein. Mocht je die niet hebben, kom ik later (vandaag) met een samenvatting.
Was je er soms bij? Dat mens kan wel van alles beweren. Ik ken zat mensen die altijd klagen over van alles en nog wat maar ao gezond zijn als een vis.quote:Op maandag 30 mei 2011 18:00 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dan kom ik weer met deze tekst:
22 En meteen dwong Jezus Zijn discipelen in het schip te gaan en voor Hem uit te varen naar de overkant, terwijl Hij de menigte weg zou sturen.
23 En toen Hij de menigte weggestuurd had, klom Hij de berg op om er in afzondering te bidden. Toen het avond was geworden, was Hij daar alleen.
24 Het schip was al midden op de zee en verkeerde in nood door de golven, want ze hadden de wind tegen.
25 Maar in de vierde nachtwake kwam Jezus naar hen toe, lopend over de zee.
het gebeurd niet altijd meteen, als je goed gelezen hebt was één van de mensen haar halve leven ziek geweest voor haar gezegd werd dat ze niet meer ziek zou worden.
Puntje voor jou. Hij heeft de boom geschapen, hij heeft Adam en Eva de mogelijkheid gegeven verleid te worden. Dat is waar, maar dat is dus die vrije wil waar ik het over had. Tja, als jij dat dan zo slecht vind van God, dat hij ons een vrije wil heeft gegeven om niet te geloven.quote:Op maandag 30 mei 2011 17:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jesaja 45 vers 7: "Ik ben de HEER, er is geen ander die het licht vormt en het donker schept, die vrede maakt en onheil (in andere vertalingen "kwaad") schept. Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet."
Als God dan ook maar niet in mij gelooft. Met ander woorden, dat hij mij na mijn dood met rust laat.quote:Op maandag 30 mei 2011 18:02 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik val in herhaling ja, omdat daar behoefte aan is, jij valt immers ook in herhaling. Je hoeft NIET te geloven. Dat is het hele punt, het hoeft NIET.
calimeroquote:Op maandag 30 mei 2011 18:42 schreef ATON het volgende:
Ik heb het hier voor bekeken. Het is hier om ziek van te worden. Wat kindercrèche .
Als wij een afspiegeling zijn van God, dan is God net zo zelfingenomen en egoïstisch als de mens. De mens is in zekere zin iets altuïstischer ingesteld dan non-menselijke dieren, maar al ons gedrag dat niet voortkomt uit een drang om onze genen te behouden en voort te zetten zit niet in onze natuur, maar komt voort uit te rede.quote:Op maandag 30 mei 2011 14:44 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Hier zou ik niets aan toe te voegen hebben als er in de bijbel niet stond dat hij ons schiep naar zijn beeld. Dat betekent dat wij als het ware een afspiegeling zijn van God. Kijk naar onszelf, zoals we van nature zijn en je hebt een beeld van God. Daarnaast komen we nu weer op het punt dat hij dan beter de vrije wil weg had kunnen laten. Juist de vrije wil van een mens maakt dat deze zich onderscheid van de dieren en dat maakt de mens zo'n geniale creatie. Vergeet niet dat de mens de keuze had gehad om bepaalde dingen niet of juist wel te doen. Zo'n ziekte als kanker was er in de tijd van Jagers en Verzamelaars waarschijnlijk helemaal niet. Door de keuze van de mens zijn er bepaalde ziekten ontstaan.
Recentelijk voorbeeld: de boeren hebben de keuze om niet zoveel anti-biotica te spuiten, doen ze wel. Gevolg is dat er bacteriën komen die resistent zijn voor anti-biotica. Nu kan je zeggen dat God dan maar had in moeten grijpen, maar daar werd helemaal niet om gevraagd. En tja, nu is het al te laat en moet je maar hopen dat je geen komkommers (of wat was het?) uit Duitsland te eten krijgt.
God is niet wreed voor de mens, maar de mens is wreed voor zichzelf.
Anecdotaal bewijs...quote:Op maandag 30 mei 2011 16:54 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Zie Psalm 103 als voorbeeld. Hij ontfermt zich over ons als een vader. Het wilt er blijkbaar niet in bij deze mensen hier dat zij die zich afzetten tegen hem moeilijk zijn vaderschap kunnen ervaren. Ik merk dat God van mij houdt, omdat hij mij een mooie vrouw heeft gegeven, omdat hij mij talenten heeft gegeven. Ik merk het, omdat hij mij beschermd. Mijn ouders bidden elke avond of er een engelenschild om mij heen mag komen en ik ervaar dat engelenschild. Feit dat mijn dominees (man en vrouw) 3 kinderen hebben gekregen die heel erg ziek waren, maar toen zij hen naar een genezingsdienst brachten, werden ze gezond. Feit dat iemand uit mijn kerk op een gegeven moment door bidden wonderbaarlijk is genezen van kanker, want zijn artsen konden het niet geloven, maar toch was zijn gezwel weg. Ik ken iemand en die had haar halve leven last van allerlei ziekten, iedere keer als mijn ouders met haar wilden afspreken had ze weer iets, dan weer buikpijn, dan weer epilepsie, dan weer een kankergezwel, maar op een dag (recentelijk) beleefde ze het volgende: 2 mannen kwamen haar tuin binnen, zeiden tegen haar dat ze nooit meer ziek zou worden en ze werd gezalfd. Daarna waren de mannen weg, maar ze was wel helemaal nat van de zalf. Sindsdien is deze vrouw nooit meer ziek geworden. Feit dat ik als kleine baby heel erg ziek was, ik kotste al mijn eten uit en ging naar opdroging toe, maar de artsen wilde het niet geloven. Een dag te laat in het ziekenhuis en ik was dood geweest en ik geloof dat God ervoor heeft gezorgd dat ik in leven bleef. Een oom van mij liep over straat, had haast, hij wilde de straat oversteken, maar er kwam een auto aan. Gezien de natuurwetten zou je, als je valt, naar voren moeten vallen en zeker met die haast, hij viel echter naar achteren en de auto reed hem niet over.
Je snapt dat dat soort citaten in dit soort discussies geen enkele waarde hebben?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 01:13 schreef naatje_1 het volgende:
Even, voordat ik inhoudelijk ga reageren, nog dit, met betrekking tot lijden en geloof en liefde:
Beste Naatje, je schermt steeds met citaten en teksten. Maar inhoudelijk ga je niet in op argumenten.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 01:13 schreef naatje_1 het volgende:
Even, voordat ik inhoudelijk ga reageren, nog dit, met betrekking tot lijden en geloof en liefde:
31 Wat zullen wij dan over deze dingen zeggen? Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldigingen inbrengen tegen de uitverkorenen van God? God is het Die rechtvaardigt.
34 Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is, ja wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook aan de rechterhand van God is, Die ook voor ons pleit.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Zoals geschreven staat: Want omwille van U worden wij de hele dag gedood, wij worden beschouwd als slachtschapen.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad.
38 Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen,
39 noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |