Naar aanleiding van deze post:
quote:
Op maandag 30 mei 2011 18:04 schreef Haushofer het volgende:[..]
Nou, ik heb wel wat literatuur hierover bekeken (Dennett, Swaab, Lamme). Daarom vraag ik het je ook. Die "vrije wil" lijkt nogal es een stokpaardje te zijn om de zondeval in harmonie te brengen met een almachtige God, maar die "vrije wil" is denk ik een heel stuk beperkter dan dat in dit soort argumenten wordt gesuggereerd.
Bedacht ik me dat dat stukje in de VPRO Gids juist tegen Swaab en Lamme ingaat. 'Korte' samenvatting van het stuk:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Nu kan ik goed begrijpen dat het spannend is de werking van ons brein te ontcijferen, maar wat ik niet zo goed begrijp is de gretigheid waarmee Lamme en Swaab alles wat niet op hun scans te zien is naar het rijk der fabelen te verwijzen. Weten dat een hersengebied actief is, wil nog niet zeggen dat zo'n gebied dan ook causaal verantwoordelijk is voor de handeling. Hersenen en geest werken samen, beïnvloeden elkaar, en vormen gezamenlijk een dialogisch verbond. Natuurlijk licht er iets op in ons brein als we iets denken of doen, het zou een mooie boel zijn als onze hersenen levenloze materie zouden zijn. Maar om vervolgens de conclusie te trekken dat wij daarom alleen die oplichtende gebieden zijn en dat we onze subjectieve geest en vrije wil gerust overboord kunnen gooien, is niet alleen een versimpeling, maar ook een reductie van de mens tot een breingestuurde machine.
(..) 'Er bestaat een nauw samenhang tussen enerzijds de totstandkoming van een bepaalde geestestoestand en anderzijds de activiteit van een aantal delen van de hersenen,' schrijft de Portugese neuroloog in
Het zelf wordt zich bewust. (..) Als wij alleen ons brein zouden zijn, zouden alle verschillen die tussen onze waarnemingen en ervaringen bestaan niet verklaard kunnen worden.
(..) volgens Victor Lamme zullen we binnenkort op scans ook gedachten en herinneringen kunnen 'lezen'. (..) Alsof al onze gedachten en herinneringen in ons brein opgeslagen zouden liggen, als in een immens archief, waarvan hij de laatjes een voor een open kan trekken om ons te vertellen wat wij denken of dromen. Volgens mij lijdt deze zienswijze aan localisatieneurose. (..) Alsof je een immateriële gedachte alsnog fysiek tastbaar zou kunnen maken. Onze geest staat in uiterst complex verband tot ons stoffelijk brein, maar ze zijn niet identiek aan elkaar. Hoe kan iets immaterieels ook identiek zijn aan iets materieels?
Een ander probleem van de localisatiedoctrine is dat ons brein dynamische materie is. (..) De klassiek analystische methode die Lamme en Swaab hanteren, isoleert een bepaald hersengebied om het te kunnen determineren, waardoor het dynamische en interactieve karakter ervan verloren gaat. Zo doen wij dat eigenlijk ook met de mens. Maar mensen kunnen niet definitief gedetermineerd worden, omdat zij in tegenstelling tot dingen wezens in wording zijn, die zich voortdurend ontwikkelen.
Dat wij meer dan ons brein zijn, blijkt ook uit het feit dat we over ons zelf kunnen nadenken. Wij kunnen dus een zekere afstand tot ons zelf innemen. Als wij geheel zouden samenvallen met het brein, zou die afstand niet mogelijk zijn.
'Distanz!' schreef Nietzsche al, want pas vanuit die verwijdering worden reflectie en creativiteit mogelijk. Tenminste, als we de tijd ervoor nemen, want behalve afstand kost reflectie ook tijd. Onze geest speelt volgens Damassio een belangrijke rol bij wat hij 'traag denken' noemt: 'De meeste dieren stellen een reactie nooit uit. Ze reageren primair, ze hebben geen tijd en geen kennis noch de mentale ruimte om te reflecteren.' (..) Verbeelding, herinnering en 'trage gedachten' zijn innerlijke ervaringen, die een belangrijk, zo niet wezenlijk deel van onze subjectiviteit vormen. Om deze te kunnen ervaren, hebben wij inderdaad een brein nodig, dat bij voorkeur oplicht als we het onder een scan leggen. Maar op grond van de waargenomen hersenactiviteit te concluderen dat we daarom slechts dit brein zijn, getuigt van een bijna komische kortzichtigheid.
De mens is meer dan een wetenschappelijk te analyseren object; zijn geest noch zijn zelf zijn vooralsnog niet onder een wetenschappelijke loep waarneembaar, maar toch ervaren we deze elke dag opnieuw. In plaats van deze te onderkennen, gooien Lamme en Swaab deze echter meteen in de prullenbak en komen zij tot hun neuro-biologische definitie van een mens. Als ze zich nu alleen op hun hersens zouden concentreren en over de geest en de vrije wil een gepaste bescheidenheid in acht zouden nemen, zou er niet veel aan de hand zijn. Je vraagt je soms af waar die gretig verkondigde reductie van de mens tot zijn brein toch vandaan komt. Stel nu eens dat ik als 'geesteswetenschapper' omgekeerd zou beweren dat het lichaam en het brein slechts 'onzinnige illusies' zijn, wie zou mij serieus nemen? Toch lopen we in grote getale naar de boekhandel om deze breinboeken aan te schaffen. De vraag is natuurlijk: waarom? Sartre stelde in
L'être et le néant (Het zijn en het niet) dat mensen die zich geen raad weten met hun vrijheid zich vaak achter biologisch deterministische standpunten gaan verschuilen: 'We staan altijd klaar om een uitvlucht te zoeken in het determinisme als de vrijheid te zwaar op ons drukt.'
Ten slotte, voor iemand die overal om het hardst roept dat de vrije wil niet bestaat, heeft Dick Swaab aan een opmerkelijk promotiefilmpje meegewerkt, ter ondersteuning van een initiatiefgroep die de naam 'Uit vrije wil' (!) draagt. Deze groep claimt het recht om uit 'vrije wil' zelf te mogen beslissen wanneer ze een einde aan hun leven maken. Beslist Swaabs brein dat dan niet voor hem? 'Ik neem belangrijke beslissingen over mij zelf graag zelf. Ik wil baas in eigen brein zijn.' Maar er bestond toch geen 'zelf' en al helemaal geen 'baas' over het brein? We waren toch slaaf van ons brein. In luttele seconden ondermijnt Swaab hier de strekking van zijn eigen boek. (...)"
Naar een stuk uit de VPRO Gids van week 22, bladzijde 11. " Feest voor het brein? " getiteld en geschreven door Joke Hermsen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu zou ik van de FOK!kers een frisse kijk willen op dit stuk.
Hier schreef
Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*