abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 mei 2011 @ 12:46:00 #76
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_97492131
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 12:38 schreef Ceminon het volgende:

[..]

Als God van zijn schepping zou houden en almogend zou zijn, dan zou hij Satan's werk lamleggen. Kan hij dit niet, dan is God niet almogend. Wil hij dit niet, dan vind hij het in ieder geval niet erg om kinderen, wiens ouders zijn verkracht en/of vermoord, langzaam te zien bezwijken onder ziekte en honger.

En het argument dat we boete moeten doen voor de originele zonde is ook niet afdoende, want God heeft ervoor gezorgd dat wij de mogelijkheid hadden om te zondigen. Als God alwetend is, dan wist hij hoe en wanneer Adam en Eva de zonde zouden begaan, en zat hij dus min of meer gewoon te wachten tot hij zijn creatie uit het paradijs kon trappen om zijn sadistische neigingen te botvieren op alle wezens in de wereld buiten het paradijs.
niets aan toe te voegen. Amen dus.
  maandag 30 mei 2011 @ 14:44:40 #77
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97496099
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 12:38 schreef Ceminon het volgende:

[..]

Als God van zijn schepping zou houden en almogend zou zijn, dan zou hij Satan's werk lamleggen. Kan hij dit niet, dan is God niet almogend. Wil hij dit niet, dan vind hij het in ieder geval niet erg om kinderen, wiens ouders zijn verkracht en/of vermoord, langzaam te zien bezwijken onder ziekte en honger.

En het argument dat we boete moeten doen voor de originele zonde is ook niet afdoende, want God heeft ervoor gezorgd dat wij de mogelijkheid hadden om te zondigen. Als God alwetend is, dan wist hij hoe en wanneer Adam en Eva de zonde zouden begaan, en zat hij dus min of meer gewoon te wachten tot hij zijn creatie uit het paradijs kon trappen om zijn sadistische neigingen te botvieren op alle wezens in de wereld buiten het paradijs.
Hier zou ik niets aan toe te voegen hebben als er in de bijbel niet stond dat hij ons schiep naar zijn beeld. Dat betekent dat wij als het ware een afspiegeling zijn van God. Kijk naar onszelf, zoals we van nature zijn en je hebt een beeld van God. Daarnaast komen we nu weer op het punt dat hij dan beter de vrije wil weg had kunnen laten. Juist de vrije wil van een mens maakt dat deze zich onderscheid van de dieren en dat maakt de mens zo'n geniale creatie. Vergeet niet dat de mens de keuze had gehad om bepaalde dingen niet of juist wel te doen. Zo'n ziekte als kanker was er in de tijd van Jagers en Verzamelaars waarschijnlijk helemaal niet. Door de keuze van de mens zijn er bepaalde ziekten ontstaan.

Recentelijk voorbeeld: de boeren hebben de keuze om niet zoveel anti-biotica te spuiten, doen ze wel. Gevolg is dat er bacteriën komen die resistent zijn voor anti-biotica. Nu kan je zeggen dat God dan maar had in moeten grijpen, maar daar werd helemaal niet om gevraagd. En tja, nu is het al te laat en moet je maar hopen dat je geen komkommers (of wat was het?) uit Duitsland te eten krijgt.

God is niet wreed voor de mens, maar de mens is wreed voor zichzelf.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97496302
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 14:44 schreef naatje_1 het volgende:

Juist de vrije wil van een mens maakt dat deze zich onderscheid van de dieren en dat maakt de mens zo'n geniale creatie.
Hoe vrij is die wil?
  maandag 30 mei 2011 @ 15:09:40 #79
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97497031
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 14:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe vrij is die wil?
Lees het stuk in de nieuwste VPRO gids over vrije wil en het brein. Mocht je die niet hebben, kom ik later (vandaag) met een samenvatting.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_97497359
Waarom zijn er eigenlijk zoveel mensen die vinden dat God van ons moet houden? Als jij oppermachtig was en aan niemand verantwoording zou moeten afleggen, wat zou het jou dan allemaal kunnen schelen? Je gaat als mens toch ook niet naast een mierenhoop liggen om de hele dag te kijken wat die beestjes doen?

Als er een god bestaat die ons gemaakt heeft, dan is hij al lang weer verder gegaan met andere dingen. Vrij arrogant ook van de mens om te denken dat wij het middelpunt van zijn universum zouden zijn.
Ja, ik generaliseer.
  maandag 30 mei 2011 @ 15:44:20 #81
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97498417
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 15:20 schreef Northside het volgende:
Waarom zijn er eigenlijk zoveel mensen die vinden dat God van ons moet houden? Als jij oppermachtig was en aan niemand verantwoording zou moeten afleggen, wat zou het jou dan allemaal kunnen schelen? Je gaat als mens toch ook niet naast een mierenhoop liggen om de hele dag te kijken wat die beestjes doen?

Als er een god bestaat die ons gemaakt heeft, dan is hij al lang weer verder gegaan met andere dingen. Vrij arrogant ook van de mens om te denken dat wij het middelpunt van zijn universum zouden zijn.
Daar heb ik het dan ook gisteren over gehad, de zogenaamde katten en honden theologie. Waarbij de kat vrij arrogant is en de hond vrij trouw. Extreme vorm van hond zijn de gereformeerden en extreme vorm van de kat zijn de mensen die nog wel Christelijk zijn, maar eigenlijk vinden dat zij God zijn.

Ik ben er van overtuigd dat God nog steeds geniet van zijn schepping, ondanks het vele onrecht dat hem wordt aangedaan. Ik vergelijk het met de puberteit van een kind, dan gaat het kind in rebellie tegen zijn ouders, maar zijn ouders houden nog wel steeds van hem. Mijn ouders genoten en genieten ook nog elke dag van mij, ondanks mijn puberteit. Eigenlijk verkeerd de mens wat dat betreft in een voortdurende puberteit richting God.
pi_97499791
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 15:44 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Daar heb ik het dan ook gisteren over gehad, de zogenaamde katten en honden theologie. Waarbij de kat vrij arrogant is en de hond vrij trouw. Extreme vorm van hond zijn de gereformeerden en extreme vorm van de kat zijn de mensen die nog wel Christelijk zijn, maar eigenlijk vinden dat zij God zijn.

Ik ben er van overtuigd dat God nog steeds geniet van zijn schepping, ondanks het vele onrecht dat hem wordt aangedaan. Ik vergelijk het met de puberteit van een kind, dan gaat het kind in rebellie tegen zijn ouders, maar zijn ouders houden nog wel steeds van hem. Mijn ouders genoten en genieten ook nog elke dag van mij, ondanks mijn puberteit. Eigenlijk verkeerd de mens wat dat betreft in een voortdurende puberteit richting God.
Zo te merken, de één al wat meer dan de andere.
  maandag 30 mei 2011 @ 16:20:40 #83
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_97499854
quote:

[..]

Ik vergelijk het met de puberteit van een kind, dan gaat het kind in rebellie tegen zijn ouders, maar zijn ouders houden nog wel steeds van hem. Mijn ouders genoten en genieten ook nog elke dag van mij, ondanks mijn puberteit. Eigenlijk verkeerd de mens wat dat betreft in een voortdurende puberteit richting God.
Welke ouder slaat zijn kind, dat niet meer van hem houdt, dood?

antwoord: God.

Mooie vergelijking dus.... :N
  maandag 30 mei 2011 @ 16:22:51 #84
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97499949
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:20 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Welke ouder slaat zijn kind, dat niet meer van hem houdt, dood?

antwoord: God.

Mooie vergelijking dus.... :N
Nou, zeg mij maar eens concreet waar God zijn kinderen doodslaat?
  maandag 30 mei 2011 @ 16:31:10 #85
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97500358
Oh, en mocht je je nog afvragen wat God dan is, karakteristiek:

De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
5 zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
6 zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,
7 zij bedekt alle dingen,
zij gelooft alle dingen,
zij hoopt alle dingen,
zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nooit.
  maandag 30 mei 2011 @ 16:33:12 #86
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_97500453
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:22 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Nou, zeg mij maar eens concreet waar God zijn kinderen doodslaat?
Het is nog erger, hij laat ze eeuwig lijden. Dat is nog erger dan de dood.

En ik hoef je toch niet te vertellen dat God (of in opdracht van God) honderdduizenden zijn afgeslacht? Mannen, vrouwen, kinderen, zuigelingen, bejaarden. Op de meest afschuwelijke manieren (met steenzagen bijvoorbeeld)
pi_97500531
quote:
Waarom? Zijn wij zo interessant dan? Waarom zou God van ons houden? Is dat niet iets dat we onszelf aanpraten? Waaruit blijkt dat God van ons houdt?
Ja, ik generaliseer.
  maandag 30 mei 2011 @ 16:35:55 #88
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_97500552
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:31 schreef naatje_1 het volgende:
Oh, en mocht je je nog afvragen wat God dan is, karakteristiek:

De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
5 zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
maar verheugt zich over de waarheid,
7 zij bedekt alle dingen,
zij gelooft alle dingen,
zij hoopt alle dingen,
zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nooit.
Hm God is liefde he?

God is jaloers
God is verbittred
God is kwaad
God is niet erg verdraagzaam....

kortom, daar ga je
  maandag 30 mei 2011 @ 16:36:57 #89
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97500606
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is nog erger, hij laat ze eeuwig lijden. Dat is nog erger dan de dood.

En ik hoef je toch niet te vertellen dat God (of in opdracht van God) honderdduizenden zijn afgeslacht? Mannen, vrouwen, kinderen, zuigelingen, bejaarden. Op de meest afschuwelijke manieren (met steenzagen bijvoorbeeld)
Nog steeds begrijp jij het blijkbaar niet, Hij laat ze niet lijden, dat doet de mens zelf... De mens laat zichzelf lijden.
  maandag 30 mei 2011 @ 16:37:34 #90
337345 BrammetjeBraam
en Grootje Grutjes
pi_97500634
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 13:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik wist niet dat mongolen een andere wijze van typen hebben. En wie heeft hier concreet normaal gequote ? Kun je niet wat duidelijker zijn of hoor je hier steeds de hypocriet uit te hangen ?
Met woordspelletjes en je agressie richting mij verleggen ga je het ook niet redden.
Hypocriet, waar heb je het over?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 30 mei 2011 @ 16:38:47 #91
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_97500689
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:36 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Nog steeds begrijp jij het blijkbaar niet, Hij laat ze niet lijden, dat doet de mens zelf... De mens laat zichzelf lijden.
Dus je bent met me eens dat wat God doet nog erger is dan de dood?
pi_97500794
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:38 schreef hoatzin het volgende:
Dus je bent met me eens dat wat God doet nog erger is dan de dood?
Wat is dit nou weer voor kutconclusie? :')
Ja, ik generaliseer.
  maandag 30 mei 2011 @ 16:41:12 #93
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97500796
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hm God is liefde he?

God is jaloers
God is verbittred
God is kwaad
God is niet erg verdraagzaam....

kortom, daar ga je

Dat kunnen de meeste mensen verstaan onder kwaad zijn, of jaloezie, of verbitterdheid...
pi_97501138
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:37 schreef BrammetjeBraam het volgende:

[..]

Met woordspelletjes en je agressie richting mij verleggen ga je het ook niet redden.
Hypocriet, waar heb je het over?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar heb jij het over ?? Waar heb ik agressie gebruikt ? Wat wat recht schrijf je dat ? Is het omdat ik de vinger op de wond leg en je er niks redelijks tegen in kunt brengen ?" Mongools schrift", wat betekend dat ? Is dat geen woordspelletje, of heb je iets tegen mongolen ?
  maandag 30 mei 2011 @ 16:54:11 #95
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_97501367
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:35 schreef Northside het volgende:

[..]

Waarom? Zijn wij zo interessant dan? Waarom zou God van ons houden? Is dat niet iets dat we onszelf aanpraten? Waaruit blijkt dat God van ons houdt?
Zie Psalm 103 als voorbeeld. Hij ontfermt zich over ons als een vader. Het wilt er blijkbaar niet in bij deze mensen hier dat zij die zich afzetten tegen hem moeilijk zijn vaderschap kunnen ervaren. Ik merk dat God van mij houdt, omdat hij mij een mooie vrouw heeft gegeven, omdat hij mij talenten heeft gegeven. Ik merk het, omdat hij mij beschermd. Mijn ouders bidden elke avond of er een engelenschild om mij heen mag komen en ik ervaar dat engelenschild. Feit dat mijn dominees (man en vrouw) 3 kinderen hebben gekregen die heel erg ziek waren, maar toen zij hen naar een genezingsdienst brachten, werden ze gezond. Feit dat iemand uit mijn kerk op een gegeven moment door bidden wonderbaarlijk is genezen van kanker, want zijn artsen konden het niet geloven, maar toch was zijn gezwel weg. Ik ken iemand en die had haar halve leven last van allerlei ziekten, iedere keer als mijn ouders met haar wilden afspreken had ze weer iets, dan weer buikpijn, dan weer epilepsie, dan weer een kankergezwel, maar op een dag (recentelijk) beleefde ze het volgende: 2 mannen kwamen haar tuin binnen, zeiden tegen haar dat ze nooit meer ziek zou worden en ze werd gezalfd. Daarna waren de mannen weg, maar ze was wel helemaal nat van de zalf. Sindsdien is deze vrouw nooit meer ziek geworden. Feit dat ik als kleine baby heel erg ziek was, ik kotste al mijn eten uit en ging naar opdroging toe, maar de artsen wilde het niet geloven. Een dag te laat in het ziekenhuis en ik was dood geweest en ik geloof dat God ervoor heeft gezorgd dat ik in leven bleef. Een oom van mij liep over straat, had haast, hij wilde de straat oversteken, maar er kwam een auto aan. Gezien de natuurwetten zou je, als je valt, naar voren moeten vallen en zeker met die haast, hij viel echter naar achteren en de auto reed hem niet over.

Natuurlijk, God houdt niet van ons, daarom doet hij dit...
  maandag 30 mei 2011 @ 16:57:22 #96
337345 BrammetjeBraam
en Grootje Grutjes
pi_97501524
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Waar heb jij het over ?? Waar heb ik agressie gebruikt ? Wat wat recht schrijf je dat ? Is het omdat ik de vinger op de wond leg en je er niks redelijks tegen in kunt brengen ?" Mongools schrift", wat betekend dat ? Is dat geen woordspelletje, of heb je iets tegen mongolen ?
Ja. Dus.
pi_97501682
quote:
12s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:57 schreef BrammetjeBraam het volgende:

[..]

Ja. Dus.
Ja : op wat is dit een antwoord ? Dat ik precies de vinger op de wond kan leggen of dat je iets tegen mongolen hebt ?
  maandag 30 mei 2011 @ 17:40:07 #98
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_97503204
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:36 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

de bijbel niet gelezen? God zelf schept het kwaad. Dat zegt hij zelf! Of weet jij het beter?
  maandag 30 mei 2011 @ 17:41:38 #99
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_97503270
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:41 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat kunnen de meeste mensen verstaan onder kwaad zijn, of jaloezie, of verbitterdheid...
Nee dat zou wel helemaal het toppunt zijn.... Maar de rest? (jaloezie, woede,...)
  maandag 30 mei 2011 @ 17:43:29 #100
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_97503343
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 16:41 schreef Northside het volgende:

[..]

Wat is dit nou weer voor kutconclusie? :')
Dood, gewoon dood, zou ik nog wel te pruimen vinden. Gelovigen een eeuwig leven bij God, ongelovigen gewoon dood. Maar het is veel erger, zij moeten eeuwig lijden!

Dat vind ik veel erger. Sanp je?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')