abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 mei 2011 @ 18:47:42 #26
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_97126036
quote:
3s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 13:10 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

niet iedereen heeft eventjes een paar roodjes op de plank om zo'n ding te restaureren tot nieuwstaat. Anders bied je hem geld, dan kun jij het beter doen?
Wanneer je er geen geld voor hebt moet je er naar mijn inziens niet eens mee beginnen. Daarbij als je zoals TS al 2 andere project auto's hebt staan waar amper geld en moeite in gestoken wordt, (hoeveel jaar ligt die 2cv al niet ergens in een loods gedemonteerd?) lijkt het mij gewoon verstandiger deze te laten staan voor iemand die het project wel goed wil aanpakken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 15:37 schreef vannelle het volgende:

[..]

Jij had liever gezien dat ie bij de oude eigenaar bleef verstoffen zonder dat er naar omgekeken werd?
En waar haal jij vandaan dat eea met ducktape, tuinslangen en andere goedkope rommel gaat gebeuren? Ik heb dat niet gelezen iig.

Verder gewoon eens met SD.
Daar ga ik gewoon vanuit aangezien TS daar bij zijn vorige projecten ook niet vies van was.
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
pi_97127666
'Tis geen restauratie, hij wil gewoon zorgen dat-ie met een leuke auto kan rijden. Daar is die ook voor gebouwd :) Mijn 95 staat ook een beetje te verpieteren in de tuin, en dat zal hij nog wel even blijven doen nu blijkt dat ik amper genoeg geld heb voor mijn 96. Natuurlijk is dat wel wat zonde, maar het is geen halsmisdaad. Genoeg van die dingen die nog rondrijden (in betere staat ook) - van de 99 nog veel meer. Maak je er niet zo druk om :P

Als ik straks klaar ben met mijn 96 worden de dingen die verder niet zo van belang zijn ook op een houtje-touwtje manier aangepakt. Beetje krom om te doen alsof een oldtimer alleen gebruikt mag worden als die ook dan in nieuwstaat gebracht en gehouden wordt. Ik vind het ook hartstikke mooi als mensen dat ook doen. Maar meer dan genoeg mensen die zo'n ding rijden en alleen doen wat er aan gedaan moet worden om hem te laten rijden - waar hij ook voor ontworpen is :)

Ben benieuwd naar het resultaat 2CV. Als je er weer mee kan/mag rijden kom er anders eens mee deze kant op, ik heb eigenlijk alleen ervaring met 95/96s en ben wel benieuwd naar een 99.
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2011 @ 01:10:10 #28
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97141719
Executioner moet even beter gaan lezen in plaats van te zoeken naar woorden als ducktape. Ik zou liegen als ik zeg dat ik nooit ducktape gebruikt heb om het 1 en ander bij elkaar te houden, maar dat is uitsluitend van tijdelijke aard. Daarbij ken je in de post die je aanhaalt lezen dat ik juist GEEN ducktape gebruikt heb.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_97142501
Wanneer wil je hem eigenlijk door de APK halen?
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2011 @ 01:53:20 #30
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97143097
Maandag wil ik er een afspraak voor maken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2011 @ 03:03:55 #31
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97144578
Vandaag wat omgeknutseld met het Saabje. Ik heb ook veel foto's gemaakt.

Als eerste heb ik de ruitenwissers vervangen. Dat ziet er zo uit:



Ik heb er ook een plens water overheen gegooid Volgens mij doen ze wel redelijk wat ze horen te doen, maar de praktijk zal het uitwijzen.

Onder de motorkap, bij de zekeringendoos vond ik deze stekker. Het lijkt op de aansluiting voor een uitleescomputer, maar zoiets heeft deze Saab gelukkig niet. Wie weet wat het is ?



Ook heb ik de lichtkapjes weer terug geschroefd en de bakolie bijgevuld (wordt later ververst). Vervolgens heb ik de motor gestart en ben ik als een halve gare voor en achteruit gaan rijden waarbij ik bij het keerpunt steeds stevig geremd heb. Doel: de remschijven 'schoon' remmen en de remklauwen zelf ook even losremmen.

Vervolgens was het tijd om het Saabje eens op wat oprijbokjes te parkeren:


Zo kon ik de onderkant wat beter inspecteren. Er zit wat roest aan, maar voor een auto van 27 jaar oud vind ik het wel meevallen. Omdat dit een beetje veel foto's zijn heb ik er even thumbnails van gemaakt.

Asdoorvoer rechts-voor:


Asdoorvoer links-voor:


Langsprofiel links:


Langsprofiel rechts:


Schokdemperbevestiging links-achter:


Schokdemperbevestiging rechts-achter:


Achterkant dorpel rechts:


Achterkant dorpel links:

Achterkant wielkas links-achter:


Remschijf rechts-achter:


Remschijf links-achter:


Er zijn nog wat interieurdingetjes die het niet doen (interieurverlichting, lampjes in knopjes, gordel-niet-om-waarschuwingslampje, motortemperatuurmeter, versnellingspook-blokkeersysteem met de contactsleutel, stoelverwarming), en wat technische dingen die aangepakt moeten worden (alle vloeistoffen vervangen, wellicht ook kleppen stellen en ontsteking afstellen), maar dat is voor later. Ik wil maandag een APK-afspraak gaan maken voor het ding. Als er APK op zit en ik rijd er wat mee rond motiveert dat ook om die dingen aan te pakken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_97145244
Gebruik de zoekfunctie op het saabforum goed, heel veel dingen zijn al eens behandeld of gevraagd ;) Maar van wat ik begrijp zat dat niet op elke 99.
"TSI is 'The ignition service instrument', bestaat uit een tachometer, cam angle meter, ohm meter, stroboscoop en schakelaar om te starten."

Misschien dat je toch het lasapparaat nog even tevoorschijn moet halen, die dorpels zijn toch niet al te fris meer. Wat de exacte eisen zijn weet ook niet, mij valt het altijd vies tegen, zeker als er een beetje stevig tegenaan geprikt wordt :) Of misschien dat je er nog net meer door de APK kan komen, dan heb je er in ieder geval een jaartje plezier van.
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2011 @ 04:27:06 #33
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97145340
Ik vermoed dat het niet zo heel erg gesteld is met de roestschade als je het vergelijkt met de APK-regels. Wellicht ga ik er wel wat in lassen, maar ik ga het in elk geval in de anti-roest-rommel spuiten.

En misschien moet ik de zoekfunktie van het saabforum dan maar eens gaan gebruiken :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_97150246
Ik weet het verder ook niet wat wel en niet toelaatbaar is, zal ook wel per auto verschillen. Komen we vanzelf achter :P Maar mijn 96 komt er met vergelijkbare plekken bij de dorpels/wielkasten achter niet door kennelijk ;(
  † In Memoriam † maandag 23 mei 2011 @ 19:19:46 #35
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97213230
Vandaag 10 liter BP ultimate 98 gehaald (in een jerrycan op de fiets :P ), oliefilters gehaald, een spulletje besteld om de motor van binnen te reinigen (moet in het oliecarter) en afgesproken dat ik de Saab morgen of overmorgen bij de APK-boer breng voor een keuring. Officieel hebben ze pas maandag de tijd, maar misschien kan de Saab even tussendoor.

Overigens, kan iemand mij adviseren wat voor versnellingsbakolie er in moet ? Graag met onderbouwing ! De verschillende bronnen spreken elkaar nogal tegen en ik weet daarom (nog) niet wat ik er het beste in kan mikken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_97234479
Wat ik zo snel tegenkomen is 75W90 voor de 99 (o.a. bij Saab/Volvo-specialist Elferink) :)
Toen ik het op het forum vroeg voor mijn 96 was de reactie vooral dat daar altijd wel discussie over zal zijn wat waar in moet :P
  † In Memoriam † dinsdag 24 mei 2011 @ 02:51:26 #37
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97234688
Ik flikker er wel zout water in, dan weet ik zeker dat ik het niet goed doe :')
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_97243530
Nee, zout water hoort in je kokerbalken voor het beste resultaat :P
  † In Memoriam † woensdag 25 mei 2011 @ 18:37:22 #39
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97304553
Zo, het Saabje is naar de APK boer gereden. Vantevoren heb ik nog even:

- de motor 'geflushed' (spulletje bij in het carter gegoten en 25 min. stationair laten draaien, olie er uit, verse olie er in en oliefilter vervangen)
- de bakolie vervangen (10W40 in gedaan, maar als ik weet wat voor olie er beter in kan gaat die olie er in)
- koelsysteem bijgevuld met water en ontlucht
- de motortemperatuurmeter gefixt (los draadje vast gemaakt, vermoedelijk heeft iemand dat per ongeluk op een zondagmorgen los getrokken)
- ca.een liter water uit de kinnebak laten lopen (waarom dat niet weg loopt wet ik niet, daar ga ik later eens naar kijken)

Later ga ik nog de remvloeistof vervangen, koelvloeistof vervangen, luchtfilter vervangen en nog wat dingetjes doen die nodig zijn als je een auto goed wilt onderhouden maar die ik nu even vergeten ben. Maar nu ga ik eerst hopen dat hij door de APK komt en m'n huis opruimen want het is hier een t*r*ngzooi.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 27 mei 2011 @ 23:24:01 #40
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97405712
Helaas, het Baasje is niet door de APK gekomen. Wat roesterij, een remleiding die niet goed meer is, iets met een reflector (?) en nog wat geloof ik. Het Baasje is nog niet terug bij het basje en het rapport heb ik ook nog niet, maar dat komt wel goed.

'Toevallig' heb ik vandaag ook een lasapparaat gekocht ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_97405745
Toeval bestaat niet :P.
  † In Memoriam † vrijdag 27 mei 2011 @ 23:31:34 #42
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97406028
Klopt, ik wil al best lang zo'n ding hebben + m'n BX heeft ook wat roestplekken die ik verholpen wil hebben. Daarom heb ik het ding aangeschaft. Ik had de beslissing dat ik zo'n ding nou eindelijk echt ging halen al genomen toen ik hoorde dat de Saab te rot was om door de APK te komen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_97406130
Je kunt zelf al lassen, dus dan valt het nog wel te overzien :)
Ik hoop dat ik voor de mijne niet teveel geld kwijt ben aan de lasser.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 23:40:23 #44
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_97406400
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 23:24 schreef 2cv het volgende:...........
'Toevallig' heb ik vandaag ook een lasapparaat gekocht ...
^O^ wat voor een :?
Mig, Mag, elektriek :?
Prijs :@ ;)
  † In Memoriam † vrijdag 27 mei 2011 @ 23:44:50 #45
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97406618
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 23:33 schreef Dingest het volgende:
Je kunt zelf al lassen, dus dan valt het nog wel te overzien :)
Ik hoop dat ik voor de mijne niet teveel geld kwijt ben aan de lasser.
Ik was/ben/word constructielasser, dat is even wat anders dan plaatwerklasser ;) Maar het gaat me vast wel lukken :)

quote:
6s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 23:40 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

^O^ wat voor een :?
Mig, Mag, elektriek :?
Prijs :@ ;)
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 15:59 schreef Anne het volgende:

[..]

Dit is ook meteen je laatste post hier in dit topic he :+ Dat je het even weet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2011 @ 21:25:04 #46
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97558794
Helaas, de vloer onder de voeten van de bestuurder is niet meer APK-waardig. Gelukkig is dat mooi vlak spul. De balk die die vloer ondersteunt is ook aangetast, maar ik weet (nog) niet hoeveel ik daar in moet lassen.

De dorpels zijn wonderlijk genoeg wel APK-waardig, maar als ik toch ga lassen kunnen die ook wel even dichtgeknetterd worden.

De remschijven achter zijn ook verroest en een leiding aan de voorkant ergens. En er is iets met een reflector achter, maar dat snap ik nog niet helemaal hoe dat zit (toen ik de Saab ophaalde, was de monteur al weg en de meneer die mij hielp snapte het ook niet).

Als de remschijven nog dik genoeg zijn ga ik ze met een staalborstel op en haakse slijper schoon poetsen. Die remleiding wordt uiteraard vervangen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_97685632
oooooooooh een 99!!
een van mijn lievelingsauto`s
daar heb ik in leren rijden..

mijn ouders hebben er 2 gehad en het enige echte wat ze hadden was koelvin storingen in de zomer.
leuk met 35 graden in de zomer ergens in frankrijk.

succes ermee. ze zijn echt gaaf!
home is where doghair sticks to anything but the dog!
  † In Memoriam † zondag 5 juni 2011 @ 17:38:44 #48
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97744771
De koelvin bij de mijne doet het prima. En als het nodig is maak ik een extra schakelaar in het dashboard zodat ik hem handmatig aan kan zetten.

Gister maar even aan het lassen geweest:

Dit is het probleemgebied:



Eerst de rotte plekken er maar eens uit geslepen:



Een plaatje (2mm dik, warm gewalst staal) gemaakt wat er in past:



(ja, het is zo precies gemaakt dat het er gewoon in vast klemt)

En het hele spul vast gelast:




Helaas is het niet goed doorgelast dus heb ik aan de onderkant ook nog wat gelast. Helaas ben ik niet zo goed in bovenhands lassen en heb ik het staal (vermoedelijk) niet goed genoeg schoon gemaakt, dus dat ziet er niet uit. Ik overweeg sterk om de Saab aan de voorkant maar op bokken te rijden, de lassen en het vuil goed weg te slijpen en nog een poging te doen om het netjes te lassen.

Vandaag hoofdpijn en regen dus een andere keer ga ik verder.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 5 juni 2011 @ 17:48:28 #49
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_97745161
Waren de afgesleten pedaalrubbers geen apk afkeur :?
Ik zou zowizo niewe eropzetten voor die paar dubbeltjes
Voor de rest goed bezig ^O^
  zondag 5 juni 2011 @ 17:51:38 #50
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_97745301
Die remleidingen binnendoor zijn dan wel weer goed gebleven. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')