Maarten-Pieter | zondag 15 mei 2011 @ 02:32 |
In dit topic, geopend naar aanleiding van de afgang van Nederland dit jaar, discussiëren we over wat er intern beter moet gebeuren. Dit kan bijvoorbeeld het aankleden van de act zijn, maar ook dat er een talentenjacht o.i.d. moet komen. Er zijn genoeg dingen te bedenken. Praat erover, en stel het in duidelijke punten! Dus: Wat doet de TROS intern allemaal verkeerd? Of wat zou een betere optie voor de TROS zijn en waarom? | |
RiftNL | zondag 15 mei 2011 @ 02:34 |
Het enige wat ze moeten doen is een nationale voorronde laten plaatsvinden met een goede jury: - Eric van Tijn - Gordon (Tekstschrijver pur sang) - Willem Nijholt? - Een lid van een hele bekende groep zoals Within Temptation? | |
Knarf | zondag 15 mei 2011 @ 02:37 |
+ marketing/camera/licht/choreograaf | |
totebel | zondag 15 mei 2011 @ 02:37 |
1.. Jan Smit als commentator aanstellen, de sympathie die ik nog voor hem had is nu totaal weg 2. arrogant vasthouden aan iets wat 20 jaar geleden misschien scoorde, maar nu niet 3. zich niet realiseren dat een goed product zichzelf echt niet verkoopt, iets van podiumpresentatie is echt wel nodig en dat hoeft echt geen vuurwerkfabriek op het podium te zijn, spelen met de camera, een toegesneden lichtshow, fatsoenlijke kleding en een kapsel dat niet met mayonaise gewassen lijkt te zijn. 4. Als ze perse vast willen houden aan "iets dat dichtbij de Tros ligt".... veel meer over the top hollands, al gaat hem dat naar mijn idee niet worden 5 Tatjana Simic als jurylid in de nationale voorronde.. hoe verzin je t 6 niet luisteren naar het publiek.. die komen echt wel met zinnig commentaar | |
alexmeijer | zondag 15 mei 2011 @ 02:37 |
je kan beter vragen wat ze goed doen.. ben je sneller klaar | |
totebel | zondag 15 mei 2011 @ 02:38 |
Team Rinus!! (in vredesnaam geen shaker!!) | |
Specularium | zondag 15 mei 2011 @ 02:38 |
Om te beginnen is het de TROS. | |
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 04:15 |
Ik herhaal mezelf nog eens: het probleem ligt een stap eerder dan bij de TROS, namelijk de algemene desinteresse voor het (Nationaal) Songfestival. De NOS vindt het 'te duur' en pompt liever geld in voetbal en andere sport. De Publieke Omroep verzaakt enorm in haar taak. Dat de TROS met het (N)SF aan de haal is gegaan, is een gevolg. De TROS vist in een veel te kleine vijver, de opzet van het NSF is veel te beperkt, de keuze van het publiek eveneens. | |
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 04:19 |
Eric van Thijn moet een nummer schrijven (zie: 'Vrede' en 'Hemel En Aarde' om te horen wat hij kan), hij hoeft niet in een jury. De songteksten van Gordon zijn niet relevant, zijn smaak ook niet. Willem Nijholt, met alle respect, is een bejaarde theatermaker en niet iemand die popliedjes in de categorie "Popular" en "Lipstick" op waarde kan schatten. En de gedachte dat Within Temptation bij het (N)SF betrokken moet zijn op de één of andere manier, komt alleen maar voort uit het feit dat de maskerparade van Lordi in 2006 heeft gewonnen. Hoeveel bands hebben de afgelopen 10 jaar gewonnen? Bar weinig. | |
RiftNL | zondag 15 mei 2011 @ 04:34 |
Algemene desinteresse? Er keken meer dan 2 miljoen mensen.... | |
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 04:39 |
Naar een belangrijke voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal kijken 8-9 miljoen mensen. | |
RiftNL | zondag 15 mei 2011 @ 04:43 |
Bijna ![]() 2 miljoen mensen voor een zangwedstrijd is veel, vergelijk het met xfactor etc. | |
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 04:45 |
Als 2 miljoen mensen kijken, kijken er 13-14 miljoen mensen niet. Hoewel de kijkcijfers heel behoorlijk zijn, bespeur ik in Nederland een soort algemene desinteresse voor het Songfestival. Heel veel mensen geven er bar weinig om. Er zijn landen waar dat heel anders is. En daar is het dus echt stil op straat als het Songfestival op tv is. | |
RiftNL | zondag 15 mei 2011 @ 04:47 |
2 miljoen is heel veel met de kijkcijfers van tegenwoordig. De beste programma's mogen blij zijn met 1 miljoen met uitzondering van boer zoekt vrouw waar ik overigens geen fuck van geloof van die 5 miljoen kijkers. | |
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 04:57 |
We praten langs elkaar heen. Ik probeer je uit te leggen dat in andere landen, waar het Songfestival veel meer leeft, de kijkcijfers aanzienlijk hoger zijn. Hoger dan 'Boer Zoekt Vrouw' in Nederland scoort. [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2011 04:57:58 ] | |
RiftNL | zondag 15 mei 2011 @ 05:00 |
Je vergeet ook dat in die landen in 99 vd 100 gevallen meer mensen wonen ![]() | |
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 05:11 |
Wat je zegt, is onjuist. Van de overige 42 deelnemers aan het Songfestival hebben slechts tien landen meer inwoners dan Nederland: Rusland, Duitsland, Turkije, Frankrijk, Groot Brittannië, Italië, Spanje, Oekraïne, Polen, Roemenië. De overige 32 landen - ik ga ze niet allemaal noemen - hebben minder inwoners dan Nederland. En beduidend minder ook, want na Nederland volgt Griekenland met amper 11 miljoen inwoners en daarna België met 10,7 miljoen. Landen die qua oppervlakte enorm groot zijn, zoals Zweden en Wit-Rusland, hebben minder dan 10 miljoen inwoners. Maar wat ik bedoelde te zeggen, was dat er relatief veel meer mensen kijken. In absolute zin lijkt 2 miljoen veel, maar in talloze landen (vooral in Oost-Europa) zitten relatief veel meer mensen voor de buis en is het zogezegd stil op straat. Zou je dat naar Nederlandse maatstaven vertalen, dan zouden er pakweg 8-10 miljoen mensen naar kijken. Hopelijk snap je nu wat ik bedoel... | |
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 05:17 |
Nóg meer dan Sieneke? ![]() Ik krijg nu gelijk visioenen van Monique Smit - clichématige gezonde blonde Hollandse meid bij uitstek - in traditioneel rood/wit/blauw Hollands kostuum op m'n netvlies. Gehuld in een traditioneel oud-Hollands kostuum met wit mutsje en klompen. Die dan óf een liedje in de trant van 'Wild' zingt, óf een liedje in ouderwetse BZN-stijl ala Yeppa, in ieder geval in beide gevallen met een hoop ge-lalalalalalala (om lekker op mee te klappen) na driekwart nummer. ![]() Uiteraard moet er op het ledscherm achter haar een vrolijk decor vol molentjes en tulpen te zien zijn. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2011 05:26:12 ] | |
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 05:22 |
Monique Smit kan niet zingen, dus dat is alvast een voordeel dat zich uitbetaalt in extra punten. | |
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 05:23 |
TROS is de grootste asociale familie van Nederland, dat zegt genoeg. ![]() | |
troje | zondag 15 mei 2011 @ 08:56 |
Het probleem ligt bij de TROS, zij zijn deel van het probleem dus je kan moeilijk van ze verwachten dat ze de oplossing hebben. Of willen. De vraag is, welk belang heeft de TROS en is dit hetzelfde belang als het Nederlandse volk? Ik denk het niet. Ons belang is om eerste te worden op het ESF. Het belang van de TROS is dat 1 van de muzikanten uit hun stal een podium krijgt om bekend te worden bij het Nederlandse publiek. Dat we daardoor nooit het ESF zullen winnen is niet het belang van de TROS. Simpel gezegd: Zo lang de TROS het ESF en de voorrondes organiseert, zal Nederland doorgaan met het insturen van kansloze artiesten. Artiesten die in Nederland gepromoot moeten worden. Het ESF een prima podium hiervoor, want in de aanloop naar het ESF is er zeer veel aandacht van de pers voor de Nederlandse deelnemer. | |
BrandX | zondag 15 mei 2011 @ 09:15 |
Het nummer van de 3js is an sich heul niet zo'n verkeerd nummer, maar geen nummer wat een groot (europees) publiek bij de eerste keer horen in vervoering brengt. Dat van de 3js moet je een paar keer horen en dan is het best een leuk nummer. Wat NL nodig heeft is iemand die een modern vrolijk liedje maakt, eentje die je vanzelf mee laat neurien oid, iets wat direct opzwepend is. En dan gezongen door een redelijk jonge gast/griet, die daar ook staat alsof hij/zij de vrolijkheid enz. zelf is. Iemand die de zaal probeert mee te kregen en de zaal ook kàn meekrijgen. Qua liedje was het dit jaar wel een verademing dat het geen zoetsappig, typisch Nederlands trosliedje was. | |
totebel | zondag 15 mei 2011 @ 09:17 |
Hou voorrondes en loof een flinke geldprijs en een hoop gratis dingetjes uit voor de act die NL naar de finale weet te loodsen, wedden dat veel van de zg A- artiesten dan opeens wel "altijd al een liedje hebben willen maken voor het ESF" | |
troje | zondag 15 mei 2011 @ 09:18 |
Het nummer is niet verkeerd, maar je weet bij voorbaat al dat het kansloos zal zijn op het ESF. Als we willen winnen, dan moeten we een liedje insturen dat Europa mooi vindt, niet alleen wijzelf. | |
Pheno | zondag 15 mei 2011 @ 09:22 |
Waarom zou Within Temptation of elk andere internationale act van Nederland in vredesnaam mee willen doen? Het ESF leeft in Nederland vooral middels het gezeik op de organisatie, het "we moeten niet meer mee doen" en andere negatieve zooi. De organisatie kijkt alleen maar naar een artiest die ze in de spotlight willen hebben om meer bekendheid te genereren. Internationale acts hebben die bekendheid al, dus dan houden ze alleen het negatieve over. We sturen gewoon geen leuke performance, it's that simple. Ik zie een Griekenland met een slechte rapper maar wel een achtergrond en een act. Andere gebruiken decor, wij staan er met het meest saaie stuk er weer prima voor 3J Lul. De 3Js staan er als om een nummer te zingen, maar voor de rest voel ik niets bij ze. We zien het meer als noodzaak mee te doen, heel veel andere landen zien het als een eer en zetten er ook wat neer. Dat mist Nederland. | |
totebel | zondag 15 mei 2011 @ 09:23 |
Dit dus | |
YouCanLeaveYourHeadOn | zondag 15 mei 2011 @ 09:37 |
De tros stuurt oubollige én clichématige liedjes. Dat doen ze verkeerd! | |
Transport_Ink | zondag 15 mei 2011 @ 09:38 |
Te weinig cumshots... Mag best wat smeuiiger. | |
troje | zondag 15 mei 2011 @ 09:47 |
Voorlopig denk ik niet dat gearriveerde artiesten in Nederland zin hebben om aan het ESF mee te doen. Ongeacht de beloning. Ik denk dat we eerder de Duitse aanpak moeten kopieren, dat heeft ze vorig jaar veel succes gegeven. | |
totebel | zondag 15 mei 2011 @ 09:52 |
De tros zou bijvoorbeeld voor de voorrondes een samenwerking kunnen gaan met John de Mol. Je kan zeggen van die man wat je wilt, maar hij weet wel met originele dingen te komen en de juiste mensen for the job uit te kiezen.. nog los van het feit dat die man meer goodwill heeft dan de Tros | |
Pino112 | zondag 15 mei 2011 @ 10:00 |
En waarom is die desinteresse er? Omdat het al 7x niet lukt om in die finale te komen. Als we gewoon weer een keertje in de finale komen zal die interesse wel weer toenemen. | |
RiftNL | zondag 15 mei 2011 @ 10:02 |
Dat mag dus niet. Het songfestival kent hele strikte regels voor ieder deelnemend land. Zo mag er niets commercieels zijn aan de voorrondes of wat dan ook. | |
SonicVolcano | zondag 15 mei 2011 @ 10:41 |
De TROS durft geen risico's te nemen en komt met middle-of-the-road acts aanzetten. Dat zie je echt aan alles. | |
Maarten-Pieter | zondag 15 mei 2011 @ 10:42 |
Hier ben ik het mee eens. De TROS moet óf een echte ballad sturen óf een up-tempo pop/rockliedje. | |
Guus Muisarm | zondag 15 mei 2011 @ 11:22 |
Boeie. We wonnen ooit met "ding-a-dong" | |
eleusis | zondag 15 mei 2011 @ 11:45 |
Als je dat wil kan je dat wel doen. Zo is er bij "Unser Star für Oslo" ook samengewerkt met het commerciële ProSieben. Met het bekende daverend succes. Wat de TROS verkeerd doet, is niet op vingers van één hand te tellen. Maar de 'lessons learned' komen toch neer op de bekende problemen: De muzikant Er zijn verschillende dingen geprobeerd. 3JS vielen mijns inziens heel erg door de mand. Ik had ze professioneel ingeschat, als vakidioten met tientallen jaren ervaring. De TROS had dat ook verwacht. Maar ze leverden een (misschien onverwachte) afknapper. Het verschil tussen een pro en een amateur in de kunsten is IMHO dat een pro zich niet laat beperken door omstandigheden en altijd het beste uit zichzelf haalt. We willen een ikoon zien, iets onaantastbaars en boven de meute staand. Geen verwende, in zichzelf gekeerde mensen die in het ESF alleen maar een mogelijkheid voor tegenslag zien, die zich niet laten bijsturen, die in de media zich enorm laten kennen met zure uitlatingen, en die altijd de schuld bij het ESF leggen. Dus, gevestigde Nederlandse artiesten zoals de Toppers en 3JS vormen een risico. Ze vinden zichzelf goed genoeg, voelen niet de noodzaak om aan te sluiten bij een internationaal publiek. Prima: we hebben jullie niet nodig. Genoeg voorbeelden van jonge, frisse talenten, voor wie het een groot feest zou zijn om deel te nemen, en die de harten kunnen stelen. Ik zou dus voorstellen om voor jong en ambitieus te gaan. Extra voordeel is dat je de 'gunfactor' kan krijgen. Laat je eenzelfde lied doen door een energieke boyband van jonge kerels, dan kun je in ieder geval rekenen op de sympathy vote, female vote of gay vote. Het liedje Hier kan ik weinig over zeggen omdat er door de jaren heen zo veel verschillende soorten hebben gewonnen. Het blijft belangrijk om niet de winnaar van vorig jaar te kopiëren, want dat zullen er meer doen en dan ben je niet uniek. Er zijn een aantal terugkerende basispatronen, zoals de mierzoete rocksong, de 'ethno-demo' waarin een land zijn lokale cultuur toont, de eurodance-knaller, de all-out gimmick song, de performance-act... Het is niet te voorspellen waarmee je wint. Maar elk van deze liedsoorten heeft nodig dat het geloofwaardig wordt gebracht. Het is onzin om een lied te kiezen en daarbij de best passende artiest te zoeken. Wanneer je de beste artiest hebt gekozen, moet je heel hard gaan nadenken wat voor nummers hij/zij authentiek kan brengen. Zelfs een veilig standaard liefdesduet kan overtuigen als dit sprankelend wordt gebracht, zo zie je maar weer. In dit kader vond ik het "Shalalie"-debacle achteraf bekeken niet eens zo'n schande. Sieneke bracht het wel op een échte manier. Ze is overduidelijk 'Marianne Weber'-stijl, en die stijl heeft geen internationaal appeal... Maar ze heeft een moeilijke taak, namelijk toch dat matige liedje brengen, wel met verve uitgevoerd. Ik hoorde vooral van Britten dat Shalalie nog wel werd gezien als een vermakelijke 'ethno'-entry, met een "Dinge dong"-dimensie — zoals ook in het Oosten vaak iets wordt gestuurd dat zó lokaal van uitstraling is, dat het nooit kan winnen, maar wel even je land etaleert aan 400M kijkers, en dat is ook wat waard. Zonder dat soort entries zou het ESF niet zo bijzonder zijn! Maar het is goed dat men heeft ingezien dat dit niet werkte; je moet het dus ook niet blijven proberen. Het lied van de 3JS was niet eens slecht; het was in de top range van wat ik van de TROS verwachtte. Het is prima lokaal Top-40 materiaal, maar het is achteraf gezien niet een liedje dat blijft hangen tussen het muzikale geweld. Het vereist een zeer goede performance om boven de middenmoot uit te stijgen met een standaard feelgood rocksong, want er zijn er elk jaar minimaal drie die dezelfde aanpak volgen. Dat ligt echter niet aan het liedje zelf. Als we kijken naar waar Nederland internationaal appeal in heeft, dan is dat niet onze lokale muziekcultuur en -historie. Daarmee winnen wij, i.t.t. veel andere landen, geen buurstemmen. Het draaiorgel was dus een foute inschatting. Het 'U2'-achtige lied van dit jaar was m.i. niet het grootste probleem. Ik had het wel anders willen produceren. Eén van onze exportproducten is een significante house-scene met wereldklasse producers. Waarom doen we niets elektronisch, waarom geen snoeiharde dancetrack, waarom geen orchestrale begeleiding of een stoere song, waarom pakken we niet uit met iets onverwachts? Maar ook een 'middle-of-the-road' song kan hoog eindigen, zeker bij gebrek aan innovatieve outsiders. Dit is iets dat we, in al onze kneuterigheid, wél kunnen in this crazy crazy world. Dus ik ben niet per se tegen een simpel popliedje af en toe. Je moet elk jaar toch variëren, je kan niet elk jaar keihard knallen en jezelf overtreffen. Maar nu 'ethno' en 'middle-of-the-road' geprobeerd zijn, wordt het tijd om volgend jaar weer eens echt alles uit de kast te halen. Een strak geproduceerde clubtrack ligt voor het grijpen in Nederland, daar zou ik voor gaan, maar ook een écht stoer rocknummer (MaNga, Georgië dit jaar minus de rapper) met dito podiumpresentatie kan de aandacht trekken. Het moet natuurlijk wel passen bij de artiest. De act Je hoeft niet elk jaar los te gaan met een enorme act, maar dat kan wel compenseren voor een middelmatig liedje. Ik denk dat we eens moeten proberen om het podium te gaan gebruiken. Dat doen we al jaren niet. En dat ligt niet aan het gebrek aan talent: we hebben dansers, choreografen, we gaan wel degelijk mee in de vaart der volkeren zoals je in de talentenshows kunt zien. Ik denk dat de Toppers dit nog wel probeerden, al was het veel te weinig ambitieus. Die hebben niet ingezien dat Europa geen groot Nederland is: zonder de dronken dertigers die Ahoy bevolken, slaat je poging dood. Bij Siekene en 3JS werd niet eens een poging gedaan. Bij de 3JS lijkt dit vanuit een vals puriteins idee dat het om 'de kwaliteit van het liedje' moet gaan. Als het niet aanslaat, ligt dit aan hoi barbaroi die kwaliteit niet erkennen. Je ziet ze gewoon zitten met hun cognacjes voor hun CRT-beeldbuizen naar de finale te kijken en zachtjes prevelen "DIT IS TOCH EEN CIRCUSACT". Grote bullshit! Een act, een presentatie hoort erbij. Het moet allemaal perfect op elkaar aangesloten zijn. Dus: bepaal een track en een act die bij elkaar passen. Stuur dansers mee op reis. Geef ze een budget en een missie. Combineer de narrative van het liedje met een act waar een gevoel en idee achter zit. Uitpakken dus. Dansers, projecties, vuurwerk. Je moet niet élk jaar 'all out' gaan, maar volgend jaar wil ik dat wél, want na jaren pas op de plaats is het daarvoor gewoon weer tijd. Zorg dat er iets is waardoor iemand onze act onthoudt! NIet per se een gimmick, maar in ieder geval, maak het pakkend. Het proces Zoals gezegd ben ik voor een "Unser Star für Oslo"-model waarbij we een jonge hond selecteren die ons met passie vertegenwoordigt. Een daverende act zoals de Ierse twins of sprankelende Lena... zo 'zijn wij niet' bij de in zichzelf gekeerde, gezapige, verwende publieke omroep. Daarom ben ik voor radicaal het roer omgooien: geef de preselectie aan de commerciëlen. Laat RTL het ófwel koppelen aan X-factor (zoals Ierland) of bij voorkeur een dedicated show (zoals Duitsland). Publiekskenners als RTL en Talpa kunnen dit pushen en marketen, en er ook nog aan verdienen. Die weten hoe het publiek werkt, want als het níet werkt gaan ze failliet. Waarom zou TROS dingen mogen doen waar Nederland zelf niet achter staat van publiek geld? Maak er een samenwerking van en geef het Nationaal songfestival terug aan het volk. Als je dan eenmaal een goede gemotiveerde artiest hebt geselecteerd, dan wordt die al gedragen door het Nederlandse publiek. Vervolgens ga je dan schaven om een liedje en een act te kiezen die de artiest op het lijf geschreven is. tl;dr • Ga voor een jonge en gemotiveerde i.p.v. gezapige 'gevestigde' artiest. • Liedje mag best eens 'middle of the road' pop zijn, maar probeer volgend jaar innovatief; maak gebruik van onze muzikale exportproducten zoals house producers. • Kies een liedje dat bij de artiest past, en maak er een integraal concept van inclusief act. • Ga het podium benutten met dansers, projecties en pyrotechniek. • Preselectie moet aanhaken bij bestaande talentenshow of bij voorkeur aparte zoektocht worden. [ Bericht 0% gewijzigd door eleusis op 15-05-2011 11:55:31 ] | |
Lord_Vetinari | zondag 15 mei 2011 @ 12:08 |
Gemiddeld ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben zaterdagavond naar de finale van het Eurovisiesongfestival gekeken. Het dubbele aantal kijkers stemde af op Ik Hou van Holland. Dat blijkt uit zondag gepubliceerde kijkcijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Donderdagavond keken er nog ruim 2 miljoen mensen naar de halve finale waaraan de Nederlandse 3JS meededen. Zij eindigden met dertien punten als laatste, en hebben daarmee de twijfelachtige eer behaald om het land te zijn dat het minste aantal punten kreeg op het Eurovisie Songfestival 2011. De finale werd gewonnen door Azerbeidzjan met het nummer Running scared van het duo Eldar & Nikki. De top vijf van best bekeken programma's van de zaterdagavond: 1. Ik Hou van Holland (2.425.000), 2. Acht uur journaal (2.014.000), 3. Iedereen is gek op Jack (1.511.000), 4. Finale ESF (1.216.000), en op 5. Echt Waar (1.169.000) Er keken meer mensen naar fuckin Gek op Jack en dat is al bedroevend slecht. Ga dus niet zeggen dat er belangstelling is voor het ESF. Die 1,2 miljoen zijn waarschijnlijk voor het grootste deel 55 plussers. | |
RiftNL | zondag 15 mei 2011 @ 12:10 |
Het ging over de halve finale niet om de finale ![]() | |
Lord_Vetinari | zondag 15 mei 2011 @ 12:18 |
De halve finale was op donderdag. Niet de opwindendste TV avond van de week. Geen grote shows of publiekstrekkers op de commercielen, dus mensen kijken wat eerder naar een ESF, ja. En dan nog maar 2 miljoen kijkers. Ik denk dat je er echt wel uit kunt afleiden dat alleen de bejaarden en de PVV-stemmers naar het ESF kijken. | |
Flounder | zondag 15 mei 2011 @ 12:29 |
Ik wed dat ze volgend jaar Monique Smit gaan sturen. ![]() | |
hexje | zondag 15 mei 2011 @ 12:36 |
Ik zeg volgend jaar Raffaëla Paton sturen. | |
RiftNL | zondag 15 mei 2011 @ 12:37 |
Ook een heerlijk MILFje! | |
Flounder | zondag 15 mei 2011 @ 12:38 |
Het maakt niet uit wie er gaat, of wat voor nummer er gezongen wordt. Zelfs deze prachtige en goed gezongen power ballad van Glennis Grace redde het niet in 2005 | |
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 13:08 |
Volledig mee eens. Maar het wachten is nu op de eerste criticus die komt uitleggen dat ze ergens een nootje niet helemaal zuiver zong. Nootjes die gek genoeg nooit worden gehoord bij het leeuwendeel van de liedjes in de Top 10 van elke editie. Of ze gooien het erop dat het nummer slecht was. Het nummer is echt niet minder dan dat van Oostenrijk en Litouwen dit jaar; en die gingen probleemloos naar de finale. | |
marcodej | zondag 15 mei 2011 @ 13:09 |
Ze had die idiote, vooraf bedachte bewegingen niet moeten maken. | |
grazz | zondag 15 mei 2011 @ 13:28 |
Mee eens. Ik heb ook altijd het gevoel, niet alleen bij het ESF, dat we maar gewoon moeten blijven en niet aan de winst moeten denken. Wat was ons doel? Een keer de finale weer halen lol. We durven niet aan winnen te denken, tsja zo kom je er toch nooit? In andere landen wordt het idd als een eer beschouwd en zo zou het ook moeten zijn. Daarom kunnen we denk ik het best voor nieuw, jong talent gaan. Ik denk dat jonge talenten ook met een heel ander blik kijken en zich zelf ook echt willen bewijzen en de competitie aandurven gaan. Durf gewoon te zeggen dat je hier komt voor de winst! En wie wil er nou niet voor een miljoenen publiek optreden? Het is ook een zeer mooie ervaring lijkt me. | |
hexje | zondag 15 mei 2011 @ 17:13 |
Ze had een belachelijke choreografie. Dat maakte het ongeloofwaardig. | |
MrEarcheese | zondag 15 mei 2011 @ 17:16 |
Als ze nou eens verder zoeken dan Volendam met hun artiesten komen we een heel eind. | |
HiZ | zondag 15 mei 2011 @ 17:26 |
De Nederlandse ziekte; denken dat je een geslaagd feest hebt als je een tent neerzet, een coverbandje inhuurt en iemand min of meer toevallig de presentatie laat doen. Je ziet het altijd weer, of het nu gaat om de intocht van Sinterklaas of om die (kennelijk controversiële) gay pride of het songfestigval. Er is eigenlijk niks te zien of te doen, maar oh oh oh wat hebben we het toch weer goed gedaan omdat het gewoon gezellig is. Of zo. Dat het voor de toeschouwer die het aanziet ongeveer net zo interessant is als het groeien van het gras, dat is het probleem en de fout van die toeschouwer. P.S. kunnen we ons het geneuzel nog herinneren over het draaiorgel van Sieneke? Dat is nou typisch Nederland. Stel je eens voor dat je je show eens echt serieus behandelt. | |
totebel | zondag 15 mei 2011 @ 17:39 |
Jij bent, seriously, je nickname onwaardig.. zo, dat wilde ik ff kwijt | |
Lord_Vetinari | zondag 15 mei 2011 @ 17:52 |
Jij, daarentegen, had geen betere kunnen uitzoeken ![]() | |
totebel | zondag 15 mei 2011 @ 17:53 |
Zelfkennis is een groot goed.. dont let me detain you | |
MrEarcheese | zondag 15 mei 2011 @ 18:24 |
Zit er zand in je vagina ofzo? | |
BloodhoundFromHell | zondag 15 mei 2011 @ 18:36 |
ik lees dat de tros thomas berge wil sturen, dat wordt weer een drama.. ![]() | |
grazz | zondag 15 mei 2011 @ 18:56 |
Bron? | |
yvonne | zondag 15 mei 2011 @ 18:57 |
Alles | |
HiZ | zondag 15 mei 2011 @ 20:33 |
In Duitsland keek overigens 1 op de 2 tv-kijkers naar het ESF. In der Spiegel online staat een lange analyse over de toekomst van het festival, en de conclusie daar is dat het festival zich los aan het maken is van z'n 'schlager-verleden' en dat het in Dusseldorf een heel stuk dichter bij dat doel is gekomen. Tros; dat betekent dus dat nog meer Volendam nog meer vernederende uitslagen gaat veroorzaken. | |
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 20:55 |
In andere landen zijn de kijkcijfers ook enorm; veel groter dan in Nederland. Ik heb gisteren kostbare vrije tijd vergooid om het hier iemand aan het verstand te peuteren, maar hier staat het nog eens: in andere landen leeft het Songfestival gewoon veel meer dan in Nederland. | |
Dutchguy | zondag 15 mei 2011 @ 21:02 |
Ik ben bang dat je gelijk hebt. De Tros heeft koudwatervrees naar onbekende muziekstijlen en staat met haar rug naar alle andere muzikale stijlen dan palingsound en piratenplein. Geld is ook een kwestie, qua choreografie is de laatste jaren helemaal niets gedaan en dat draagt ook bij tot het falen. Ook is dat een kwestie van geld dat de Tros ook niet heeft en bereid is er in te investeren. Ik denk dat we zolang de Tros dit blijft hosten we goedbedoelde maar volstrekt achterhaalde muziek met een amateuristische uitstraling zullen blijven uitzenden. | |
speknek | zondag 15 mei 2011 @ 21:02 |
TROS gebruikt publiek geld voor hun eigen commerciele doel, het pluggen van hun sterren.nl muziekfeest 'b'ners. Dat doen ze verkeerd. De TROS moest allang uit de PO geflikkerd worden. | |
missyB | zondag 15 mei 2011 @ 21:05 |
Wanneer sturen we gewoon eens een lekker wijf met flinke tieten en wat show op het podium? | |
grazz | zondag 15 mei 2011 @ 21:20 |
Maar zoals Cornald ook zei eerder vandaag, zal het meer leven als we wel de finale halen en hoog eindigen. Dat geloof ik ook wel. Dan zullen de meeste mensen wel weer positief zijn en zien dat het wel kan. Andere landen sturen vaak toch wel hele moderne liedjes, terwijl wij met onze inzendingen telkens een paar jaar te laat zijn lijkt het wel. Het hangt ook echt van de TROS af (helaas!). Ze moeten het anders doen en ze moeten volgend jaar niet alleen voor een finaleplek willen gaan, maar ook durven te zeggen dat ze voor winst willen gaan. Die mentaliteit ontbreekt hier ook. Met voetbal willen we toch ook winnen? Kom op, where's the spirit ![]() | |
Waaghals | zondag 15 mei 2011 @ 21:20 |
dat zal scoren bij die homo's | |
Knarf | zondag 15 mei 2011 @ 21:21 |
show = Hans Klok, of een stel mannelijke dansers? | |
grazz | zondag 15 mei 2011 @ 21:29 |
Waarom persé homo's ? Hele gezinnen, tieners kijken en die stemmen ook. En er zijn vast ook homo's die op zo'n zangeresje zouden stemmen, vanwege het nummer/act ofzo. | |
Knarf | zondag 15 mei 2011 @ 21:39 |
Klopt ook wel. Echter je kunt je je ook focussen op 1 specifieke doelgroep. Als die doelgroep dan massaal op je stemt, dan heb je een flinke kans om hoog te eindigen (Italie, Lordi). Het is een groot risico, want als die specifieke doelgroep het niet leuk vind of je voert het niet goed uit, dan red je het niet (Frankrijk). Je kan ook op de algemen deler gokken, doe het goed en je wint (Azerbaijan). | |
grazz | zondag 15 mei 2011 @ 21:49 |
Klopt ook wel ![]() België nam een enorm risico maar werd mooi 11e, nahja of dat zo mooi is ..maar bereikten dus bijna de finale! Wanneer nemen wij eens een echte risico? Ik vond dat we in 2007, 2008 en 2011 ook wel aardig op safe speelden hoor. Ik zou wel eens een popact zoals Zweden dit jaar willen zien voor NL. Maar wij hebben zoiets echt niet..denk ik. | |
Knutknuttsson | zondag 15 mei 2011 @ 21:54 |
Dan haal je het uit het buitenland voor mijn part. Achter Azarbeijan gaat een heel Zweeds producersteam schuil. Rusland had RedOne dit jaar gestrikt. Heb je het niet in huis, dan haal je het maar in huis. | |
grazz | zondag 15 mei 2011 @ 21:58 |
Ja, al had ik Rusland ook hoger verwacht. Maar persoonlijk zou ik niet alles uit het buitenland willen bijv. Ook liever geen artiest. Ik vind het leuker als de artiest zelfs NLs is of in elk geval iets met Nederland heeft. Producer maakt me niet veel uit. In NL kunnen ze tegenwoordig toch geen echte commerciele POPhits meer maken lijkt het wel. Gelukkig hebben we hier top choreograaf Dan Karaty die hier tegenwoordig een appartement heeft ![]() | |
Knarf | zondag 15 mei 2011 @ 22:01 |
Ik bedenk mij net dat Angus Young ook in Nederland woont. Voor diegene die hem niet kennen, even een plaatje ![]() ![]() | |
speknek | zondag 15 mei 2011 @ 22:02 |
Ik blijf bij Esmee Denters met een verrassingscameo van Justin Timberlake die over het podium komt moonwalken. if only... | |
Knutknuttsson | zondag 15 mei 2011 @ 22:04 |
Nee, artiest zou wel Nederlands moeten zijn idd. Angus naar Baku ![]() | |
totebel | zondag 15 mei 2011 @ 22:13 |
Hmm, het is idd wel een uniek stukje idd.. de vraag is, wil Angus? | |
Jabberwocky | zondag 15 mei 2011 @ 22:14 |
Lena won ook. ![]() | |
Knutknuttsson | zondag 15 mei 2011 @ 22:18 |
Ik denk dat als er íemand niet wil, kan of hoeft, dat dat Angus is. | |
totebel | zondag 15 mei 2011 @ 22:23 |
Daar heb je ws gelijk in, maar je mag toch dromen? Of kunnen we het hem verplicht stellen als een soort integratieexamen? | |
Fred_B | maandag 16 mei 2011 @ 10:53 |
Om hier nog even op terug te komen: De uitzending van Studio Sport van gisteravond, met de spannende ontknoping van de Eredivisie, trok ook 'maar' 2,9 miljoen kijkers. 2 miljoen voor een halve finale van het ESF is dan heel redelijk. | |
SteveBudin | maandag 16 mei 2011 @ 11:37 |
Het is al vaker gezegd in dit topic. De TROS heeft een nationaal doel (lokaal sterretje x een podium geven) op een internationaal festival, dat werkt niet. Stuur gewoon een standaard eurodance-act met zo'n foute gast die een beetje op een toetsenbord staat te rammen en een 13-in-een-dozijn zangeres die er beetje lekker uitziet (het oog wil ook wat). Er zitten genoeg getalenteerde producers in Nederland die dit zo in elkaar kunnen draaien. Je kan zelfs een orkest gebruiken om je act te ondersteunen. | |
Maanvis | maandag 16 mei 2011 @ 11:42 |
De Tros doet niet veel verkeerd, ze motten nederland gewoon niet in het buitenland. Maar ze hadden het hele gebeuren wel wat professioneler aan mogen pakken. Meer show, meer spektakel. De 3js hebben de grote fout gemaakt om het liedje te vertalen in het engels waardoor het een 13 in een dozijn lovesong werd. | |
CANARIS | maandag 16 mei 2011 @ 11:53 |
het is een feit dat het SC de laatste jaren aan qualiteit enorm is gegroeid. Grote Tieten zonder stem ist niet meer genoeg. De acts die zaterdag op het podium stonden ,waren met uitzondering van misschien spanje en ijsland , alle gewoon heel erg sterk. Het wordt in het buitenland heel serieus genomen , maar tergelijkertijd het oudbollige eruit genomen. Nedeland neemt het niet serieus maar is wel oudbollig bezig. Ik denk dat daar de oplossing ligt. 1) serieus nemen 2) Niet meer in een achterkamertje afvaardigen , maar in een goed georganiseeerd toernooi laten qualificeren. 3) zo promoten , dat het ook voor staande sterren weer interressant wordt. Wanneer de Nederlandse artiesten eindelijk begrijpen , dat het song contest het grootste toneel op deze wereld is , waar een goede performace overnacht HET verschil kan uitmaken, dan komen ze vanzelf wel. Maar om dat te accepteren moet eerst in Nederland zelf worden geaccepteerd , dat het belachelijk maken niets opleverd. Het Songcontest wordt met het jaar nog groter. Kijk maar wat een festijn Duitsland ervan heeft gemaakt. Dat was GIGA! Alleen de blinden willen daar geen deel van uitmaken. | |
lezzer | maandag 16 mei 2011 @ 13:45 |
Volgens mij trok de finale maar 1,2 miljoen kijkers... | |
Arizona | maandag 16 mei 2011 @ 15:14 |
Sinds wanneer organiseeert de Tros het songfestival eigenlijk? En na 2012 zijn we er misschien vanaf? | |
Maanvis | maandag 16 mei 2011 @ 15:19 |
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Songfestival , daar staat een mooi lijstje. 2000 NOS Paul de Leeuw Linda Wagenmakers No goodbyes John O'Hare Ellert Driessen 2001 NOS Paul de Leeuw Michelle Out on my own André Remkes & Dirk Jan Vermeij André Remkes & Dirk Jan Vermeij 2003 TROS Loes Luca (& Harm Edens) Esther Hart One more night Tjeerd van Zanen & Alan Michael Tjeerd van Zanen & Alan Michael 2004 TROS Nance & Humberto Tan Re-union Without you Angeline van Otterdijk Ed van Otterdijk 2005 TROS Nance & Hans Schiffers Glennis Grace My impossible dream Bruce Smith Robert D. Fischer 2006 NOS Paul de Leeuw Treble Amambanda Treble Treble 2007 VARA Paul de Leeuw Edsilia Rombley Nooit meer zonder jou Tjeerd Oosterhuis & Martin Gijzemijter Tjeerd Oosterhuis & Martin Gijzemijter 2008² VARA Claudia de Breij Hind Your heart belongs to me Hind & Tjeerd van Zanen Hind & Tjeerd van Zanen 2009 TROS Jack van Gelder De Toppers Shine Gordon Bas van den Heuvel 2010 TROS Yolanthe Sneijder-Cabau Sieneke Ik ben verliefd (Sha-la-lie) Pierre Kartner Pierre Kartner 2011 TROS Yolanthe Sneijder-Cabau 3JS Je vecht nooit alleen 3JS 3JS | |
Arizona | maandag 16 mei 2011 @ 15:29 |
Super, dank je wel! | |
Knutknuttsson | maandag 16 mei 2011 @ 15:39 |
Goh... De laatste keer dat we de finale haalden kwam ook uit de TROS-koker. En van de twee succesvolste inzendingen van 2000-2011 (Esther Hart en Linda Wagemakers) kwam er ééntje van de TROS. | |
Susi | maandag 16 mei 2011 @ 15:41 |
Was de TROS toen ook al zo van de (zgn.) Nederlandsheid als dat ze nu zijn ? | |
speknek | maandag 16 mei 2011 @ 15:47 |
Volgens mij is TROS Muziekfeest uit 2006.. | |
Asskicker14 | maandag 16 mei 2011 @ 15:52 |
Volgend jaar gaat Thomas Berge, wedden? | |
Knutknuttsson | maandag 16 mei 2011 @ 15:52 |
Ze zitten toch al jaren op bootreisjes met Jan Keizer, Piet Veerman en co? En eerder Op Volle Toeren (dat was er denk ik niet meer in de jaren -00) , maar de TROS is toch altijd van dat Nederlandstalige muziek geweest? | |
speknek | maandag 16 mei 2011 @ 15:56 |
Zou kunnen, anyway het is wat HiZ zei, het Songfestival heeft wel een beetje een schlager/chanson verleden, zeker toen het nog enkel West-Europa was, maar dat is nu wel behoorlijk over. |