abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96828238
quote:
7s.gif Op zondag 15 mei 2011 09:22 schreef Pheno het volgende:

[..]

Waarom zou Within Temptation of elk andere internationale act van Nederland in vredesnaam mee willen doen? Het ESF leeft in Nederland vooral middels het gezeik op de organisatie, het "we moeten niet meer mee doen" en andere negatieve zooi. De organisatie kijkt alleen maar naar een artiest die ze in de spotlight willen hebben om meer bekendheid te genereren. Internationale acts hebben die bekendheid al, dus dan houden ze alleen het negatieve over.

We sturen gewoon geen leuke performance, it's that simple. Ik zie een Griekenland met een slechte rapper maar wel een achtergrond en een act. Andere gebruiken decor, wij staan er met het meest saaie stuk er weer prima voor 3J Lul. De 3Js staan er als om een nummer te zingen, maar voor de rest voel ik niets bij ze. We zien het meer als noodzaak mee te doen, heel veel andere landen zien het als een eer en zetten er ook wat neer. Dat mist Nederland.
Dit dus
  zondag 15 mei 2011 @ 09:37:37 #27
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_96828339
De tros stuurt oubollige én clichématige liedjes. Dat doen ze verkeerd!
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
  zondag 15 mei 2011 @ 09:38:34 #28
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_96828348
Te weinig cumshots...

Mag best wat smeuiiger.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  zondag 15 mei 2011 @ 09:47:47 #29
29897 troje
was here
pi_96828435
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 09:17 schreef totebel het volgende:
Hou voorrondes en loof een flinke geldprijs en een hoop gratis dingetjes uit voor de act die NL naar de finale weet te loodsen, wedden dat veel van de zg A- artiesten dan opeens wel "altijd al een liedje hebben willen maken voor het ESF"
Voorlopig denk ik niet dat gearriveerde artiesten in Nederland zin hebben om aan het ESF mee te doen. Ongeacht de beloning. Ik denk dat we eerder de Duitse aanpak moeten kopieren, dat heeft ze vorig jaar veel succes gegeven.
Het meervoud van lef is leven
pi_96828487
De tros zou bijvoorbeeld voor de voorrondes een samenwerking kunnen gaan met John de Mol. Je kan zeggen van die man wat je wilt, maar hij weet wel met originele dingen te komen en de juiste mensen for the job uit te kiezen.. nog los van het feit dat die man meer goodwill heeft dan de Tros
  Redactie Sport / Supervogel zondag 15 mei 2011 @ 10:00:30 #31
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_96828581
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 04:45 schreef Boldface het volgende:
Als 2 miljoen mensen kijken, kijken er 13-14 miljoen mensen niet. Hoewel de kijkcijfers heel behoorlijk zijn, bespeur ik in Nederland een soort algemene desinteresse voor het Songfestival. Heel veel mensen geven er bar weinig om. Er zijn landen waar dat heel anders is. En daar is het dus echt stil op straat als het Songfestival op tv is.
En waarom is die desinteresse er? Omdat het al 7x niet lukt om in die finale te komen. Als we gewoon weer een keertje in de finale komen zal die interesse wel weer toenemen.
pi_96828604
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 09:52 schreef totebel het volgende:
De tros zou bijvoorbeeld voor de voorrondes een samenwerking kunnen gaan met John de Mol. Je kan zeggen van die man wat je wilt, maar hij weet wel met originele dingen te komen en de juiste mensen for the job uit te kiezen.. nog los van het feit dat die man meer goodwill heeft dan de Tros
Dat mag dus niet. Het songfestival kent hele strikte regels voor ieder deelnemend land. Zo mag er niets commercieels zijn aan de voorrondes of wat dan ook.
  zondag 15 mei 2011 @ 10:41:15 #33
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_96829341
De TROS durft geen risico's te nemen en komt met middle-of-the-road acts aanzetten. Dat zie je echt aan alles.
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
pi_96829379
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 10:41 schreef SonicVolcano het volgende:
De TROS durft geen risico's te nemen en komt met middle-of-the-road acts aanzetten. Dat zie je echt aan alles.
Hier ben ik het mee eens. De TROS moet óf een echte ballad sturen óf een up-tempo pop/rockliedje.
pi_96830430
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 02:34 schreef RiftNL het volgende:
Tekstschrijver pur sang
Boeie. We wonnen ooit met "ding-a-dong"
  zondag 15 mei 2011 @ 11:45:01 #36
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_96831052
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 10:02 schreef RiftNL het volgende:
Dat mag dus niet. Het songfestival kent hele strikte regels voor ieder deelnemend land. Zo mag er niets commercieels zijn aan de voorrondes of wat dan ook.
Als je dat wil kan je dat wel doen. Zo is er bij "Unser Star für Oslo" ook samengewerkt met het commerciële ProSieben. Met het bekende daverend succes.

Wat de TROS verkeerd doet, is niet op vingers van één hand te tellen. Maar de 'lessons learned' komen toch neer op de bekende problemen:

De muzikant

Er zijn verschillende dingen geprobeerd. 3JS vielen mijns inziens heel erg door de mand. Ik had ze professioneel ingeschat, als vakidioten met tientallen jaren ervaring. De TROS had dat ook verwacht. Maar ze leverden een (misschien onverwachte) afknapper.

Het verschil tussen een pro en een amateur in de kunsten is IMHO dat een pro zich niet laat beperken door omstandigheden en altijd het beste uit zichzelf haalt. We willen een ikoon zien, iets onaantastbaars en boven de meute staand. Geen verwende, in zichzelf gekeerde mensen die in het ESF alleen maar een mogelijkheid voor tegenslag zien, die zich niet laten bijsturen, die in de media zich enorm laten kennen met zure uitlatingen, en die altijd de schuld bij het ESF leggen.

Dus, gevestigde Nederlandse artiesten zoals de Toppers en 3JS vormen een risico. Ze vinden zichzelf goed genoeg, voelen niet de noodzaak om aan te sluiten bij een internationaal publiek. Prima: we hebben jullie niet nodig. Genoeg voorbeelden van jonge, frisse talenten, voor wie het een groot feest zou zijn om deel te nemen, en die de harten kunnen stelen. Ik zou dus voorstellen om voor jong en ambitieus te gaan.

Extra voordeel is dat je de 'gunfactor' kan krijgen. Laat je eenzelfde lied doen door een energieke boyband van jonge kerels, dan kun je in ieder geval rekenen op de sympathy vote, female vote of gay vote.

Het liedje

Hier kan ik weinig over zeggen omdat er door de jaren heen zo veel verschillende soorten hebben gewonnen. Het blijft belangrijk om niet de winnaar van vorig jaar te kopiëren, want dat zullen er meer doen en dan ben je niet uniek. Er zijn een aantal terugkerende basispatronen, zoals de mierzoete rocksong, de 'ethno-demo' waarin een land zijn lokale cultuur toont, de eurodance-knaller, de all-out gimmick song, de performance-act... Het is niet te voorspellen waarmee je wint.

Maar elk van deze liedsoorten heeft nodig dat het geloofwaardig wordt gebracht. Het is onzin om een lied te kiezen en daarbij de best passende artiest te zoeken. Wanneer je de beste artiest hebt gekozen, moet je heel hard gaan nadenken wat voor nummers hij/zij authentiek kan brengen. Zelfs een veilig standaard liefdesduet kan overtuigen als dit sprankelend wordt gebracht, zo zie je maar weer.

In dit kader vond ik het "Shalalie"-debacle achteraf bekeken niet eens zo'n schande. Sieneke bracht het wel op een échte manier. Ze is overduidelijk 'Marianne Weber'-stijl, en die stijl heeft geen internationaal appeal... Maar ze heeft een moeilijke taak, namelijk toch dat matige liedje brengen, wel met verve uitgevoerd. Ik hoorde vooral van Britten dat Shalalie nog wel werd gezien als een vermakelijke 'ethno'-entry, met een "Dinge dong"-dimensie — zoals ook in het Oosten vaak iets wordt gestuurd dat zó lokaal van uitstraling is, dat het nooit kan winnen, maar wel even je land etaleert aan 400M kijkers, en dat is ook wat waard. Zonder dat soort entries zou het ESF niet zo bijzonder zijn!

Maar het is goed dat men heeft ingezien dat dit niet werkte; je moet het dus ook niet blijven proberen. Het lied van de 3JS was niet eens slecht; het was in de top range van wat ik van de TROS verwachtte. Het is prima lokaal Top-40 materiaal, maar het is achteraf gezien niet een liedje dat blijft hangen tussen het muzikale geweld. Het vereist een zeer goede performance om boven de middenmoot uit te stijgen met een standaard feelgood rocksong, want er zijn er elk jaar minimaal drie die dezelfde aanpak volgen. Dat ligt echter niet aan het liedje zelf.

Als we kijken naar waar Nederland internationaal appeal in heeft, dan is dat niet onze lokale muziekcultuur en -historie. Daarmee winnen wij, i.t.t. veel andere landen, geen buurstemmen. Het draaiorgel was dus een foute inschatting. Het 'U2'-achtige lied van dit jaar was m.i. niet het grootste probleem. Ik had het wel anders willen produceren. Eén van onze exportproducten is een significante house-scene met wereldklasse producers. Waarom doen we niets elektronisch, waarom geen snoeiharde dancetrack, waarom geen orchestrale begeleiding of een stoere song, waarom pakken we niet uit met iets onverwachts?

Maar ook een 'middle-of-the-road' song kan hoog eindigen, zeker bij gebrek aan innovatieve outsiders. Dit is iets dat we, in al onze kneuterigheid, wél kunnen in this crazy crazy world. Dus ik ben niet per se tegen een simpel popliedje af en toe. Je moet elk jaar toch variëren, je kan niet elk jaar keihard knallen en jezelf overtreffen. Maar nu 'ethno' en 'middle-of-the-road' geprobeerd zijn, wordt het tijd om volgend jaar weer eens echt alles uit de kast te halen. Een strak geproduceerde clubtrack ligt voor het grijpen in Nederland, daar zou ik voor gaan, maar ook een écht stoer rocknummer (MaNga, Georgië dit jaar minus de rapper) met dito podiumpresentatie kan de aandacht trekken. Het moet natuurlijk wel passen bij de artiest.

De act

Je hoeft niet elk jaar los te gaan met een enorme act, maar dat kan wel compenseren voor een middelmatig liedje. Ik denk dat we eens moeten proberen om het podium te gaan gebruiken. Dat doen we al jaren niet. En dat ligt niet aan het gebrek aan talent: we hebben dansers, choreografen, we gaan wel degelijk mee in de vaart der volkeren zoals je in de talentenshows kunt zien.

Ik denk dat de Toppers dit nog wel probeerden, al was het veel te weinig ambitieus. Die hebben niet ingezien dat Europa geen groot Nederland is: zonder de dronken dertigers die Ahoy bevolken, slaat je poging dood. Bij Siekene en 3JS werd niet eens een poging gedaan. Bij de 3JS lijkt dit vanuit een vals puriteins idee dat het om 'de kwaliteit van het liedje' moet gaan. Als het niet aanslaat, ligt dit aan hoi barbaroi die kwaliteit niet erkennen. Je ziet ze gewoon zitten met hun cognacjes voor hun CRT-beeldbuizen naar de finale te kijken en zachtjes prevelen "DIT IS TOCH EEN CIRCUSACT". Grote bullshit! Een act, een presentatie hoort erbij. Het moet allemaal perfect op elkaar aangesloten zijn.

Dus: bepaal een track en een act die bij elkaar passen. Stuur dansers mee op reis. Geef ze een budget en een missie. Combineer de narrative van het liedje met een act waar een gevoel en idee achter zit. Uitpakken dus. Dansers, projecties, vuurwerk.

Je moet niet élk jaar 'all out' gaan, maar volgend jaar wil ik dat wél, want na jaren pas op de plaats is het daarvoor gewoon weer tijd. Zorg dat er iets is waardoor iemand onze act onthoudt! NIet per se een gimmick, maar in ieder geval, maak het pakkend.

Het proces

Zoals gezegd ben ik voor een "Unser Star für Oslo"-model waarbij we een jonge hond selecteren die ons met passie vertegenwoordigt. Een daverende act zoals de Ierse twins of sprankelende Lena... zo 'zijn wij niet' bij de in zichzelf gekeerde, gezapige, verwende publieke omroep.

Daarom ben ik voor radicaal het roer omgooien: geef de preselectie aan de commerciëlen. Laat RTL het ófwel koppelen aan X-factor (zoals Ierland) of bij voorkeur een dedicated show (zoals Duitsland). Publiekskenners als RTL en Talpa kunnen dit pushen en marketen, en er ook nog aan verdienen. Die weten hoe het publiek werkt, want als het níet werkt gaan ze failliet. Waarom zou TROS dingen mogen doen waar Nederland zelf niet achter staat van publiek geld? Maak er een samenwerking van en geef het Nationaal songfestival terug aan het volk.

Als je dan eenmaal een goede gemotiveerde artiest hebt geselecteerd, dan wordt die al gedragen door het Nederlandse publiek. Vervolgens ga je dan schaven om een liedje en een act te kiezen die de artiest op het lijf geschreven is.

tl;dr

• Ga voor een jonge en gemotiveerde i.p.v. gezapige 'gevestigde' artiest.
• Liedje mag best eens 'middle of the road' pop zijn, maar probeer volgend jaar innovatief; maak gebruik van onze muzikale exportproducten zoals house producers.
• Kies een liedje dat bij de artiest past, en maak er een integraal concept van inclusief act.
• Ga het podium benutten met dansers, projecties en pyrotechniek.
• Preselectie moet aanhaken bij bestaande talentenshow of bij voorkeur aparte zoektocht worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door eleusis op 15-05-2011 11:55:31 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 15 mei 2011 @ 12:08:59 #37
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_96831666
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 04:34 schreef RiftNL het volgende:

[..]

Algemene desinteresse? Er keken meer dan 2 miljoen mensen....
Gemiddeld ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben zaterdagavond naar de finale van het Eurovisiesongfestival gekeken. Het dubbele aantal kijkers stemde af op Ik Hou van Holland.

Dat blijkt uit zondag gepubliceerde kijkcijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO).

Donderdagavond keken er nog ruim 2 miljoen mensen naar de halve finale waaraan de Nederlandse 3JS meededen. Zij eindigden met dertien punten als laatste, en hebben daarmee de twijfelachtige eer behaald om het land te zijn dat het minste aantal punten kreeg op het Eurovisie Songfestival 2011.

De finale werd gewonnen door Azerbeidzjan met het nummer Running scared van het duo Eldar & Nikki.

De top vijf van best bekeken programma's van de zaterdagavond: 1. Ik Hou van Holland (2.425.000), 2. Acht uur journaal (2.014.000), 3. Iedereen is gek op Jack (1.511.000), 4. Finale ESF (1.216.000), en op 5. Echt Waar (1.169.000)

Er keken meer mensen naar fuckin Gek op Jack en dat is al bedroevend slecht. Ga dus niet zeggen dat er belangstelling is voor het ESF. Die 1,2 miljoen zijn waarschijnlijk voor het grootste deel 55 plussers.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_96831700
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Gemiddeld ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben zaterdagavond naar de finale van het Eurovisiesongfestival gekeken. Het dubbele aantal kijkers stemde af op Ik Hou van Holland.

Dat blijkt uit zondag gepubliceerde kijkcijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO).

Donderdagavond keken er nog ruim 2 miljoen mensen naar de halve finale waaraan de Nederlandse 3JS meededen. Zij eindigden met dertien punten als laatste, en hebben daarmee de twijfelachtige eer behaald om het land te zijn dat het minste aantal punten kreeg op het Eurovisie Songfestival 2011.

De finale werd gewonnen door Azerbeidzjan met het nummer Running scared van het duo Eldar & Nikki.

De top vijf van best bekeken programma's van de zaterdagavond: 1. Ik Hou van Holland (2.425.000), 2. Acht uur journaal (2.014.000), 3. Iedereen is gek op Jack (1.511.000), 4. Finale ESF (1.216.000), en op 5. Echt Waar (1.169.000)

Er keken meer mensen naar fuckin Gek op Jack en dat is al bedroevend slecht. Ga dus niet zeggen dat er belangstelling is voor het ESF. Die 1,2 miljoen zijn waarschijnlijk voor het grootste deel 55 plussers.
Het ging over de halve finale niet om de finale ;) Logisch dat daar minder mensen naar kijken, we zaten er tenslotte niet bij.
  zondag 15 mei 2011 @ 12:18:32 #39
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_96831916
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:10 schreef RiftNL het volgende:

[..]

Het ging over de halve finale niet om de finale ;) Logisch dat daar minder mensen naar kijken, we zaten er tenslotte niet bij.
De halve finale was op donderdag. Niet de opwindendste TV avond van de week. Geen grote shows of publiekstrekkers op de commercielen, dus mensen kijken wat eerder naar een ESF, ja. En dan nog maar 2 miljoen kijkers. Ik denk dat je er echt wel uit kunt afleiden dat alleen de bejaarden en de PVV-stemmers naar het ESF kijken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_96832240
Ik wed dat ze volgend jaar Monique Smit gaan sturen. :|W
  zondag 15 mei 2011 @ 12:36:07 #41
229810 hexje
Surfboard, surfboard
pi_96832476
Ik zeg volgend jaar Raffaëla Paton sturen.
pi_96832506
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:36 schreef hexje het volgende:
Ik zeg volgend jaar Raffaëla Paton sturen.
Ook een heerlijk MILFje!
pi_96832565
Het maakt niet uit wie er gaat, of wat voor nummer er gezongen wordt.
Zelfs deze prachtige en goed gezongen power ballad van Glennis Grace redde het niet in 2005

pi_96833734
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:38 schreef Flounder het volgende:
Zelfs deze prachtige en goed gezongen power ballad van Glennis Grace redde het niet in 2005

Volledig mee eens. Maar het wachten is nu op de eerste criticus die komt uitleggen dat ze ergens een nootje niet helemaal zuiver zong. Nootjes die gek genoeg nooit worden gehoord bij het leeuwendeel van de liedjes in de Top 10 van elke editie.

Of ze gooien het erop dat het nummer slecht was. Het nummer is echt niet minder dan dat van Oostenrijk en Litouwen dit jaar; en die gingen probleemloos naar de finale.
pi_96833768
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 13:08 schreef Boldface het volgende:

[..]

Volledig mee eens. Maar het wachten is nu op de eerste criticus die komt uitleggen dat ze ergens een nootje niet helemaal zuiver zong. Nootjes die gek genoeg nooit worden gehoord bij het leeuwendeel van de liedjes in de Top 10 van elke editie.

Of ze gooien het erop dat het nummer slecht was. Het nummer is echt niet minder dan dat van Oostenrijk en Litouwen dit jaar; en die gingen probleemloos naar de finale.
Ze had die idiote, vooraf bedachte bewegingen niet moeten maken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_96834555
quote:
7s.gif Op zondag 15 mei 2011 09:22 schreef Pheno het volgende:

[..]

Waarom zou Within Temptation of elk andere internationale act van Nederland in vredesnaam mee willen doen? Het ESF leeft in Nederland vooral middels het gezeik op de organisatie, het "we moeten niet meer mee doen" en andere negatieve zooi. De organisatie kijkt alleen maar naar een artiest die ze in de spotlight willen hebben om meer bekendheid te genereren. Internationale acts hebben die bekendheid al, dus dan houden ze alleen het negatieve over.

We sturen gewoon geen leuke performance, it's that simple. Ik zie een Griekenland met een slechte rapper maar wel een achtergrond en een act. Andere gebruiken decor, wij staan er met het meest saaie stuk er weer prima voor 3J Lul. De 3Js staan er als om een nummer te zingen, maar voor de rest voel ik niets bij ze. We zien het meer als noodzaak mee te doen, heel veel andere landen zien het als een eer en zetten er ook wat neer. Dat mist Nederland.
Mee eens. Ik heb ook altijd het gevoel, niet alleen bij het ESF, dat we maar gewoon moeten blijven en niet aan de winst moeten denken. Wat was ons doel? Een keer de finale weer halen lol. We durven niet aan winnen te denken, tsja zo kom je er toch nooit? In andere landen wordt het idd als een eer beschouwd en zo zou het ook moeten zijn. Daarom kunnen we denk ik het best voor nieuw, jong talent gaan. Ik denk dat jonge talenten ook met een heel ander blik kijken en zich zelf ook echt willen bewijzen en de competitie aandurven gaan. Durf gewoon te zeggen dat je hier komt voor de winst! En wie wil er nou niet voor een miljoenen publiek optreden? Het is ook een zeer mooie ervaring lijkt me.
All we got is this moment - Joost Klein, 9 mei 2024
  zondag 15 mei 2011 @ 17:13:51 #47
229810 hexje
Surfboard, surfboard
pi_96846850
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:38 schreef Flounder het volgende:

Ze had een belachelijke choreografie. Dat maakte het ongeloofwaardig.
  zondag 15 mei 2011 @ 17:16:04 #48
313006 MrEarcheese
oceans bleed into the sky.
pi_96846949
Als ze nou eens verder zoeken dan Volendam met hun artiesten komen we een heel eind.
A new book comes out every 30 seconds. It would take me 15 years just to read the titles of every book ever printed. And you're going to watch tv tonight? Fair enough, I suppose.
pi_96847370
De Nederlandse ziekte; denken dat je een geslaagd feest hebt als je een tent neerzet, een coverbandje inhuurt en iemand min of meer toevallig de presentatie laat doen. Je ziet het altijd weer, of het nu gaat om de intocht van Sinterklaas of om die (kennelijk controversiële) gay pride of het songfestigval. Er is eigenlijk niks te zien of te doen, maar oh oh oh wat hebben we het toch weer goed gedaan omdat het gewoon gezellig is. Of zo.

Dat het voor de toeschouwer die het aanziet ongeveer net zo interessant is als het groeien van het gras, dat is het probleem en de fout van die toeschouwer.

P.S. kunnen we ons het geneuzel nog herinneren over het draaiorgel van Sieneke? Dat is nou typisch Nederland. Stel je eens voor dat je je show eens echt serieus behandelt.
pi_96847809
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De halve finale was op donderdag. Niet de opwindendste TV avond van de week. Geen grote shows of publiekstrekkers op de commercielen, dus mensen kijken wat eerder naar een ESF, ja. En dan nog maar 2 miljoen kijkers. Ik denk dat je er echt wel uit kunt afleiden dat alleen de bejaarden en de PVV-stemmers naar het ESF kijken.
Jij bent, seriously, je nickname onwaardig.. zo, dat wilde ik ff kwijt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')