abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:33:10 #1
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96639391
Welkom bij de gelegenheid tot onbelemmerd gespui van politieke ideeën en populistisch geblaat zonder financiële justificatie. Ook geschikt voor al het politieke non-nieuws, bestuurlijke ongehoorzaamheid en alleen maar grappig bedoelde complottheorieën. Iedereen wordt welkom geheten.

En een multi-interpretabel Franse revolutie.

POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:34:52 #2
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96639443
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:26 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Leuk dat je wikipedia kan lezen. Desondanks zijnde boeken die je aanhaalde allemaal 20+ jaar oud, dus dat artikel moet nodig eens up-to-date worden gebracht.

Daarnaast is "foute aannames" veel te sterk. Zeker de Franse Revolutie is en blijft een slachtveld voor historici waar de discussies in POL tussen links en rechts kinderspel bij zijn. Daar zijn loopgraven echt heel sterk betrokken, ook nu nog steeds. Doyle bijvoorbeeld is een anti-marxist van de klassieke stempel die dat nog steeds in zijn werken naar voren laat komen. En ja,zo iemand gaat inderdaad tot andere interpretaties komen.

Het is leuk voor een wikipedia-artikeltje om te beweren dat de oudere interpretaties "fout" zijn en de revisionisten "goed", maar zo werkt geschiedschrijving niet. Er is minder vaak sprake van een ontwikkeling van "verkeerde" naar "juiste" interpretaties, slechts van nieuwe standpunten omdat de sociale/economische/culturele tijden waarin geschreven wordt veranderen.
Nogmaals, kom zelf dan met baanbrekend onderzoek sinds 1991 die inderdaad aantoont dat Doyle en Schama fout zitten. Het liefst van jonge, donkere, progressieve vrouwen.

Als deze bias trouwens zo absoluut is als jij stelt, maakt dat het werk van Dambisa Moyo ook vele malen beter dan blank mannelijk onderzoek dat de werking van ontwikkelingshulp onderstreept? Immers, Moyo, een knappe, jonge en donkere Zimbabwaanse vrouw, haar doctoraat behaald aan Harvard en Oxford, weerlegd de werking van de huidige vorm van ontwikkelingshulp.

Zij zou, gezien haar achtergrond, er altijd en overal op uit zijn informatie te zoeken die haar situatie / behoeften ondersteund, maar als zelfs zij de helende werking van ontwikkelingshulp niet kan onderstrepen, waar zijn wij dan mee bezig?

Fact: het merendeel van de wetenschappers is blank, man en hoogopgeleid.
De bias die jij aanhaalde is een kinderachtige vorm van onderzoeken verwerpen en ik heb je nog steeds niet met bronnen zien komen die jouw visie op de Franse revolutie onderstrepen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_96639523
quote:
5s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:31 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nou ook goed, twijfelen aan de inhoud van Mein Kampf dan maar?

Of misschien is met "huidige interpretatie" Hitler wel een goede gozer, tijd om alle conclusies over hem als monster maar even weg te wuiven, 70 jaar terug is wel zo "outdated".
Wat een slechte comeback ;(
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_96639528
Hello.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:37:45 #5
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_96639534
Deze wetenschapper is duidelijk over de datum.

quote:
Smurfen. Ze zijn racistisch, totalitair en seksistisch.

De Smurfen stonden al vaker bloot aan kritiek. Omdat de kleine blauwe figuren van de Belgische striptekenaar Peyo witte slappe puntmutsen dragen, die gebaseerd zouden zijn op die van de racistische Amerikaanse organisatie Ku Klux Klan. Of omdat de Smurfen met hun vrolijke gedrag, ontblote bovenlijven en witte strakke broekjes met uitfloepende staartjes homoseksuele neigingen zouden vertonen.

Het allereerste stripalbum over de Smurfen, uit 1960, bezorgde de VS al hoofdbrekens. Geen enkele Amerikaanse uitgeverij wenste De Zwarte Smurfen, waarin een van de blauwe figuren wordt gestoken door een bzz-vlieg waardoor hij muteert in een zwarte agressieveling, op de markt te brengen. Uit angst beschuldigd te worden van racisme. Pas vorig jaar bedacht uitgeverij Papercutz een list door de zwarte Smurfen te vervangen door paarse, het stripverhaal werd als The Purple Smurf uitgebracht.

En nu liggen de 101 Smurfen opnieuw onder vuur. Op 1 juni verschijnt van de Franse schrijver Antoine Buéno het boek Le Petit Livre Bleu, waarin de auteur een serieuze sociologische studie doet van de Smurfen en hun land 'ergens hier ver vandaan, waar paddenstoelenhuisjes staan'. Zijn conclusie: de Smurfen leven in een maatschappij die 'de belichaming is van een totalitaire utopie doordrenkt van stalinisme en nazisme'.

Economie
Buéno wijst erop dat de economie van de Smurfen grote gelijkenissen vertoont met beide totalitaire staatstypen. Zo staan de collectieve werkzaamheden van de Smurfen altijd in het teken van zelfvoorzienendheid in voedsel en energie. De Smurfen kennen geen particulier eigendom en worden geleid door Grote Smurf, die zeer autoritaire en paternalistische trekken vertoont.

Daarnaast meent Buéno dat de Smurfen racistisch zijn, aangezien zij een hekel hebben aan zwarte Smurfen, die ze zien als een groot gevaar. Ook lijkt de grootste vijand van de Smurfen, tovenaar Gargamel, volgens Buéno, een joodse achtergrond te hebben. Zijn beeltenis doet in elk geval sterk denken aan de antisemitische afbeeldingen uit de jaren '30 en '40 van de vorige eeuw.

Macho's
Ten slotte zouden de Smurfen macho's zijn, gezien het gebrek aan jonge vrouwelijke Smurfen. Alleen Smurfin woont in het dorpje, en zij doet met haar blonde haren en verfijnde trekken volgens Buéno sterk denken aan het arische schoonheidsideaal van de Duitse nazi's.

De conclusies van Buéno worden niet door iedereen gewaardeerd. Op internet wordt diens analyse als 'opmerkelijk oppervlakkig' afgedaan. Ook Thierry Culliford, de zoon van striptekenaar Peyo, wijst de kritiek op de Smurfen van de hand. 'Ik ben het niet eens met zijn interpretatie, die ligt tussen het groteske en het niet serieuze in.'

Bron: VK.nl
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:38:24 #6
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96639559
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:37 schreef Zeeland het volgende:
Deze wetenschapper is duidelijk over de datum.

[..]

Topicje te laat, beste Zeeland ;)
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:38:31 #7
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_96639567
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:34 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nogmaals, kom zelf dan met baanbrekend onderzoek sinds 1991 die inderdaad aantoont dat Doyle en Schama fout zitten. Het liefst van jonge, donkere, progressieve vrouwen.

Als deze bias trouwens zo absoluut is als jij stelt, maakt dat het werk van Dambisa Moyo ook vele malen beter dan blank mannelijk onderzoek dat de werking van ontwikkelingshulp onderstreept? Immers, Moyo, een knappe, jonge en donkere Zimbabwaanse vrouw, haar doctoraat behaald aan Harvard en Oxford, weerlegd de werking van de huidige vorm van ontwikkelingshulp.

Zij zou, gezien haar achtergrond, er altijd en overal op uit zijn informatie te zoeken die haar situatie / behoeften ondersteund, maar als zelfs zij de helende werking van ontwikkelingshulp niet kan onderstrepen, waar zijn wij dan mee bezig?

Fact: het merendeel van de wetenschappers is blank, man en hoogopgeleid.
De bias die jij aanhaalde is een kinderachtige vorm van onderzoeken verwerpen en ik heb je nog steeds niet met bronnen zien komen die jouw visie op de Franse revolutie onderstrepen.
Wat is dit nu weer? Van mening zijn dat geen kritiek mag hebben op iets tenzij je zelf het beter doet? Over kinderachtig gesproken. :')

Leuk ook dat je alleen in termen van beter kan denken, terwijl ik dat dus helemaal niet deed. Maar hey,als je weer allemaal dingen in mijn mond wil leggen, prima.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:38:49 #8
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96639578
Ik heb geen houdbaarheidsdatum.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:39:20 #9
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_96639598
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Topicje te laat, beste Zeeland ;)
Oh echt. Vandaar ook die TT?
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:39:55 #10
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96639620
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:38 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Wat is dit nu weer? Van mening zijn dat geen kritiek mag hebben op iets tenzij je zelf het beter doet? Over kinderachtig gesproken. :')
Je mag best kritiek hebben hoor.
Maar jij noemt

1) onderzoek van voor 1992 outdated
2) onderzoek gedaan door blanke, oudere mannen "gekleurd"

En je hoeft geen hoge piefen aan te halen, een eigen interpretatie wil ik ook goedkeuren, maar probeer dan op z'n minst inhoudelijk te blijven.

Alternatieven zijn ook prima. Theorieën blijven theorieën.
pi_96639634
quote:
10s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:38 schreef eriksd het volgende:
Ik heb geen houdbaarheidsdatum.
Je bent al over de datum.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:40:48 #12
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96639646
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:39 schreef Zeeland het volgende:

[..]

Oh echt. Vandaar ook die TT?
Nee, dat is omdat volgens Ethi onderzoek snel veroudert, zelfs als er geen revisionisten zijn die bestaande theorieën weerleggen. Newton, Einstein, Bohr, Curie, het is allemaal achterhaald ;(
pi_96639678
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:39 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Je mag best kritiek hebben hoor.
Maar jij noemt

1) onderzoek van voor 1992 outdated
2) onderzoek gedaan door blanke, oudere mannen "gekleurd"

En je hoeft geen hoge piefen aan te halen, een eigen interpretatie wil ik ook goedkeuren, maar probeer dan op z'n minst inhoudelijk te blijven.
Ethi zegt gewoon dat interpretatie van geschiedenis aan veranderingen onderhevig is. En daarin heeft zij volkomen gelijk. Dat betekent niet dat de claims van de door jou aangehaalde historici van tafel moeten worden geveegd, maar het werpt wel een ander licht op de kwestie.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:44:46 #14
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96639787
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ethi zegt gewoon dat interpretatie van geschiedenis aan veranderingen onderhevig is. En daarin heeft zij volkomen gelijk. Dat betekent niet dat de claims van de door jou aangehaalde historici van tafel moeten worden geveegd, maar het werpt wel een ander licht op de kwestie.
Maar dat "andere licht" wordt niet omschreven of onderschreven door deze aan te halen.
Er wordt enkel gesteld dat ze bestaan, iets dat ik ook niet ontken.

Zo is alles vrij eenvoudig te verwerpen. Als er nauwgezet en precies verhaal wordt gedaan van de werking van het communisme of een wereld zonder geld, voldoet een statement van mij met "het kan ook anders" niet. Dan kan ik, om inhoudelijk te blijven, beter benoemen hoe en wat Nu wordt er enkel op de bron gespeeld, op de persoon of de bewijslast wordt ontdoken.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:45:02 #15
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_96639793
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:40 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee, dat is omdat volgens Ethi onderzoek snel veroudert, zelfs als er geen revisionisten zijn die bestaande theorieën weerleggen. Newton, Einstein, Bohr, Curie, het is allemaal achterhaald ;(
:{ Toch vind ik de wetten van Newton nog steeds erg bruikbaar.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:45:27 #16
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96639814
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:45 schreef Zeeland het volgende:

[..]

:{ Toch vind ik de wetten van Newton nog steeds er bruikbaar.
De natuurkunde kan ook anders geinterpreteerd worden :Y
pi_96639821
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De winnaar schrijft de geschiedenis, zo was het toch? :)
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:47:18 #18
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96639894
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:45 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De natuurkunde kan ook anders geinterpreteerd worden :Y
Uiteraard, zwaartekracht is niet een aantrekkingskracht van de aarde, maar een afstootkracht van het universum dat ons op de planeet drukt.

Science 2.0 Ethi style.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_96639955
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:44 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar dat "andere licht" wordt niet omschreven of onderschreven door deze aan te halen.
Er wordt enkel gesteld dat ze bestaan, iets dat ik ook niet ontken.

Zo is alles vrij eenvoudig te verwerpen. Als er nauwgezet en precies verhaal wordt gedaan van de werking van het communisme of een wereld zonder geld, voldoet een statement van mij met "het kan ook anders" niet. Dan kan ik, om inhoudelijk te blijven, beter benoemen hoe en wat Nu wordt er enkel op de bron gespeeld, op de persoon of de bewijslast wordt ontdoken.
Nee, absoluut. Maar ook jij kent je geschiedenis en je weet dondersgoed wat dat andere licht inhoudt en wat er wordt beweerd. Persoonlijk wil ik mij niet teveel mengen in de discussie over de Franse revolutie. Ik ken mijn geschiedenis, maar ik koester niet de illusie dat ik de wijsheid in pacht heb om de achterliggende oorzaken aan te wijzen. Maar, als ik toch een oordeel moet vellen, denk ik dat het de armoede en de honger onder de bevolking is geweest in combinatie met een drijvende kracht in de vorm van personen als Robespierre. Die wisten het volk zo te sturen dat zij zich tegen de aristocratie keerde. Je kunt het beschouwen als 18e eeuws populisme.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:49:29 #20
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96639968
quote:
Uiteraard, zwaartekracht is niet een aantrekkingskracht van de aarde, maar een afstootkracht van het universum dat ons op de planeet drukt.

Science 2.0 Ethi style.
Ook de wetenschap veronderstelt een zekere causaliteit. Volgens mij beschreef Reya dit een paar topics geleden uitstekend. Spookt sindsdien behoorlijk door mijn hoofd.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_96639987
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:45 schreef waht het volgende:

[..]

De winnaar schrijft de geschiedenis, zo was het toch? :)
Ook dat. Indien de nazi's de oorlog hadden gewonnen, vonden we jodenhaat nu doodnormaal :)
pi_96640014
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ook dat. Indien de nazi's de oorlog hadden gewonnen, vonden we jodenhaat nu doodnormaal :)
Wat een onzin, weer.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:50:50 #23
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96640015
quote:

[..]

Ook onzin.

Lang niet iedere Duitser was het er mee eens, net zo min als dat iedere Nederlander bij de NSB zat of elke Duitser bij de NSDAP.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:51:06 #24
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96640029
quote:

[..]

Nee, absoluut. Maar ook jij kent je geschiedenis en je weet dondersgoed wat dat andere licht inhoudt en wat er wordt beweerd. Persoonlijk wil ik mij niet teveel mengen in de discussie over de Franse revolutie. Ik ken mijn geschiedenis, maar ik koester niet de illusie dat ik de wijsheid in pacht heb om de achterliggende oorzaken aan te wijzen. Maar, als ik toch een oordeel moet vellen, denk ik dat het de armoede en de honger onder de bevolking is geweest in combinatie met een drijvende kracht in de vorm van personen als Robespierre. Die wisten het volk zo te sturen dat zij zich tegen de aristocratie keerde. Je kunt het beschouwen als 18e eeuws populisme.
In deze pragmatische middenoplossing kan ik mij prima vinden. De honger is noch de motor achter de revolutie geweest zoals Ethiraseth verondersteld, noch een afwezige factor in dit verhaal zoals ik misschien heb doen voorkomen.

^O^ Chapeau!
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:51:32 #25
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96640043
quote:

[..]

Of dan hoefden we geen joden meer te haten, want ze waren er niet langer :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')