Nogmaals, kom zelf dan met baanbrekend onderzoek sinds 1991 die inderdaad aantoont dat Doyle en Schama fout zitten. Het liefst van jonge, donkere, progressieve vrouwen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:26 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Leuk dat je wikipedia kan lezen. Desondanks zijnde boeken die je aanhaalde allemaal 20+ jaar oud, dus dat artikel moet nodig eens up-to-date worden gebracht.
Daarnaast is "foute aannames" veel te sterk. Zeker de Franse Revolutie is en blijft een slachtveld voor historici waar de discussies in POL tussen links en rechts kinderspel bij zijn. Daar zijn loopgraven echt heel sterk betrokken, ook nu nog steeds. Doyle bijvoorbeeld is een anti-marxist van de klassieke stempel die dat nog steeds in zijn werken naar voren laat komen. En ja,zo iemand gaat inderdaad tot andere interpretaties komen.
Het is leuk voor een wikipedia-artikeltje om te beweren dat de oudere interpretaties "fout" zijn en de revisionisten "goed", maar zo werkt geschiedschrijving niet. Er is minder vaak sprake van een ontwikkeling van "verkeerde" naar "juiste" interpretaties, slechts van nieuwe standpunten omdat de sociale/economische/culturele tijden waarin geschreven wordt veranderen.
Wat een slechte comebackquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:31 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nou ook goed, twijfelen aan de inhoud van Mein Kampf dan maar?
Of misschien is met "huidige interpretatie" Hitler wel een goede gozer, tijd om alle conclusies over hem als monster maar even weg te wuiven, 70 jaar terug is wel zo "outdated".
quote:Smurfen. Ze zijn racistisch, totalitair en seksistisch.
De Smurfen stonden al vaker bloot aan kritiek. Omdat de kleine blauwe figuren van de Belgische striptekenaar Peyo witte slappe puntmutsen dragen, die gebaseerd zouden zijn op die van de racistische Amerikaanse organisatie Ku Klux Klan. Of omdat de Smurfen met hun vrolijke gedrag, ontblote bovenlijven en witte strakke broekjes met uitfloepende staartjes homoseksuele neigingen zouden vertonen.
Het allereerste stripalbum over de Smurfen, uit 1960, bezorgde de VS al hoofdbrekens. Geen enkele Amerikaanse uitgeverij wenste De Zwarte Smurfen, waarin een van de blauwe figuren wordt gestoken door een bzz-vlieg waardoor hij muteert in een zwarte agressieveling, op de markt te brengen. Uit angst beschuldigd te worden van racisme. Pas vorig jaar bedacht uitgeverij Papercutz een list door de zwarte Smurfen te vervangen door paarse, het stripverhaal werd als The Purple Smurf uitgebracht.
En nu liggen de 101 Smurfen opnieuw onder vuur. Op 1 juni verschijnt van de Franse schrijver Antoine Buéno het boek Le Petit Livre Bleu, waarin de auteur een serieuze sociologische studie doet van de Smurfen en hun land 'ergens hier ver vandaan, waar paddenstoelenhuisjes staan'. Zijn conclusie: de Smurfen leven in een maatschappij die 'de belichaming is van een totalitaire utopie doordrenkt van stalinisme en nazisme'.
Economie
Buéno wijst erop dat de economie van de Smurfen grote gelijkenissen vertoont met beide totalitaire staatstypen. Zo staan de collectieve werkzaamheden van de Smurfen altijd in het teken van zelfvoorzienendheid in voedsel en energie. De Smurfen kennen geen particulier eigendom en worden geleid door Grote Smurf, die zeer autoritaire en paternalistische trekken vertoont.
Daarnaast meent Buéno dat de Smurfen racistisch zijn, aangezien zij een hekel hebben aan zwarte Smurfen, die ze zien als een groot gevaar. Ook lijkt de grootste vijand van de Smurfen, tovenaar Gargamel, volgens Buéno, een joodse achtergrond te hebben. Zijn beeltenis doet in elk geval sterk denken aan de antisemitische afbeeldingen uit de jaren '30 en '40 van de vorige eeuw.
Macho's
Ten slotte zouden de Smurfen macho's zijn, gezien het gebrek aan jonge vrouwelijke Smurfen. Alleen Smurfin woont in het dorpje, en zij doet met haar blonde haren en verfijnde trekken volgens Buéno sterk denken aan het arische schoonheidsideaal van de Duitse nazi's.
De conclusies van Buéno worden niet door iedereen gewaardeerd. Op internet wordt diens analyse als 'opmerkelijk oppervlakkig' afgedaan. Ook Thierry Culliford, de zoon van striptekenaar Peyo, wijst de kritiek op de Smurfen van de hand. 'Ik ben het niet eens met zijn interpretatie, die ligt tussen het groteske en het niet serieuze in.'
Bron: VK.nl
Topicje te laat, beste Zeelandquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:37 schreef Zeeland het volgende:
Deze wetenschapper is duidelijk over de datum.
[..]
Wat is dit nu weer? Van mening zijn dat geen kritiek mag hebben op iets tenzij je zelf het beter doet? Over kinderachtig gesproken.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nogmaals, kom zelf dan met baanbrekend onderzoek sinds 1991 die inderdaad aantoont dat Doyle en Schama fout zitten. Het liefst van jonge, donkere, progressieve vrouwen.
Als deze bias trouwens zo absoluut is als jij stelt, maakt dat het werk van Dambisa Moyo ook vele malen beter dan blank mannelijk onderzoek dat de werking van ontwikkelingshulp onderstreept? Immers, Moyo, een knappe, jonge en donkere Zimbabwaanse vrouw, haar doctoraat behaald aan Harvard en Oxford, weerlegd de werking van de huidige vorm van ontwikkelingshulp.
Zij zou, gezien haar achtergrond, er altijd en overal op uit zijn informatie te zoeken die haar situatie / behoeften ondersteund, maar als zelfs zij de helende werking van ontwikkelingshulp niet kan onderstrepen, waar zijn wij dan mee bezig?
Fact: het merendeel van de wetenschappers is blank, man en hoogopgeleid.
De bias die jij aanhaalde is een kinderachtige vorm van onderzoeken verwerpen en ik heb je nog steeds niet met bronnen zien komen die jouw visie op de Franse revolutie onderstrepen.
Oh echt. Vandaar ook die TT?quote:
Je mag best kritiek hebben hoor.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:38 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer? Van mening zijn dat geen kritiek mag hebben op iets tenzij je zelf het beter doet? Over kinderachtig gesproken.
Nee, dat is omdat volgens Ethi onderzoek snel veroudert, zelfs als er geen revisionisten zijn die bestaande theorieën weerleggen. Newton, Einstein, Bohr, Curie, het is allemaal achterhaaldquote:
Ethi zegt gewoon dat interpretatie van geschiedenis aan veranderingen onderhevig is. En daarin heeft zij volkomen gelijk. Dat betekent niet dat de claims van de door jou aangehaalde historici van tafel moeten worden geveegd, maar het werpt wel een ander licht op de kwestie.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je mag best kritiek hebben hoor.
Maar jij noemt
1) onderzoek van voor 1992 outdated
2) onderzoek gedaan door blanke, oudere mannen "gekleurd"
En je hoeft geen hoge piefen aan te halen, een eigen interpretatie wil ik ook goedkeuren, maar probeer dan op z'n minst inhoudelijk te blijven.
Maar dat "andere licht" wordt niet omschreven of onderschreven door deze aan te halen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ethi zegt gewoon dat interpretatie van geschiedenis aan veranderingen onderhevig is. En daarin heeft zij volkomen gelijk. Dat betekent niet dat de claims van de door jou aangehaalde historici van tafel moeten worden geveegd, maar het werpt wel een ander licht op de kwestie.
quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, dat is omdat volgens Ethi onderzoek snel veroudert, zelfs als er geen revisionisten zijn die bestaande theorieën weerleggen. Newton, Einstein, Bohr, Curie, het is allemaal achterhaald
De natuurkunde kan ook anders geinterpreteerd wordenquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:45 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Toch vind ik de wetten van Newton nog steeds er bruikbaar.
De winnaar schrijft de geschiedenis, zo was het toch?quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ethi zegt gewoon dat interpretatie van geschiedenis aan veranderingen onderhevig is. En daarin heeft zij volkomen gelijk. Dat betekent niet dat de claims van de door jou aangehaalde historici van tafel moeten worden geveegd, maar het werpt wel een ander licht op de kwestie.
Uiteraard, zwaartekracht is niet een aantrekkingskracht van de aarde, maar een afstootkracht van het universum dat ons op de planeet drukt.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:45 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De natuurkunde kan ook anders geinterpreteerd worden
Nee, absoluut. Maar ook jij kent je geschiedenis en je weet dondersgoed wat dat andere licht inhoudt en wat er wordt beweerd. Persoonlijk wil ik mij niet teveel mengen in de discussie over de Franse revolutie. Ik ken mijn geschiedenis, maar ik koester niet de illusie dat ik de wijsheid in pacht heb om de achterliggende oorzaken aan te wijzen. Maar, als ik toch een oordeel moet vellen, denk ik dat het de armoede en de honger onder de bevolking is geweest in combinatie met een drijvende kracht in de vorm van personen als Robespierre. Die wisten het volk zo te sturen dat zij zich tegen de aristocratie keerde. Je kunt het beschouwen als 18e eeuws populisme.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar dat "andere licht" wordt niet omschreven of onderschreven door deze aan te halen.
Er wordt enkel gesteld dat ze bestaan, iets dat ik ook niet ontken.
Zo is alles vrij eenvoudig te verwerpen. Als er nauwgezet en precies verhaal wordt gedaan van de werking van het communisme of een wereld zonder geld, voldoet een statement van mij met "het kan ook anders" niet. Dan kan ik, om inhoudelijk te blijven, beter benoemen hoe en wat Nu wordt er enkel op de bron gespeeld, op de persoon of de bewijslast wordt ontdoken.
Ook de wetenschap veronderstelt een zekere causaliteit. Volgens mij beschreef Reya dit een paar topics geleden uitstekend. Spookt sindsdien behoorlijk door mijn hoofd.quote:Uiteraard, zwaartekracht is niet een aantrekkingskracht van de aarde, maar een afstootkracht van het universum dat ons op de planeet drukt.
Science 2.0 Ethi style.
Ook dat. Indien de nazi's de oorlog hadden gewonnen, vonden we jodenhaat nu doodnormaalquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:45 schreef waht het volgende:
[..]
De winnaar schrijft de geschiedenis, zo was het toch?
Wat een onzin, weer.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ook dat. Indien de nazi's de oorlog hadden gewonnen, vonden we jodenhaat nu doodnormaal
Ook onzin.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ook dat. Indien de nazi's de oorlog hadden gewonnen, vonden we jodenhaat nu doodnormaal
In deze pragmatische middenoplossing kan ik mij prima vinden. De honger is noch de motor achter de revolutie geweest zoals Ethiraseth verondersteld, noch een afwezige factor in dit verhaal zoals ik misschien heb doen voorkomen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, absoluut. Maar ook jij kent je geschiedenis en je weet dondersgoed wat dat andere licht inhoudt en wat er wordt beweerd. Persoonlijk wil ik mij niet teveel mengen in de discussie over de Franse revolutie. Ik ken mijn geschiedenis, maar ik koester niet de illusie dat ik de wijsheid in pacht heb om de achterliggende oorzaken aan te wijzen. Maar, als ik toch een oordeel moet vellen, denk ik dat het de armoede en de honger onder de bevolking is geweest in combinatie met een drijvende kracht in de vorm van personen als Robespierre. Die wisten het volk zo te sturen dat zij zich tegen de aristocratie keerde. Je kunt het beschouwen als 18e eeuws populisme.
Of dan hoefden we geen joden meer te haten, want ze waren er niet langerquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ook dat. Indien de nazi's de oorlog hadden gewonnen, vonden we jodenhaat nu doodnormaal
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |