abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:04:25 #276
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96638507
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom voltrekt in het ene land zich wel een revolutie en in het andere niet? Ja, goede vraag. Mijn persoonlijke mening is dat er een aantal voortrekkers moeten zijn (zoals Robespierre) die het volk opzwepen. Het is een samenloop van omstandigheden die leiden tot een revolutie. Want het is ook nog maar de vraag of het volk zich achter een Lenin of een Robespierre schaart.

Maar ik begrijp dat jouw punt vooral is dat denivelleren geen kwaad kan, want dat welvaart interesseert de mensen eigenlijk niet? Geef maar toe, die kant wilde je op.
Juist, het opzwepen van het volk vond plaats op een hoger niveau dan in Frankrijk. In wezen was de heersende klasse in Frankrijk verdeeld waardoor ook gezagdragende edelen de aan hun trouwe vazallen opzweepte tegen de vorst in Frankrijk.

Ik hoef het niet te veralgemeniseren naar een huidige situatie, het is ridicuul een paralel te trekken naar Wilders die de rechtstaat ondermijnt of een ander vergezocht verband te zoeken, maar laten we niet doen alsof Pierre de boer en Amelie de boerin zelf de complete aristocratie verwierpen. De revolutie is gestart door de interne roerigheid van de heersende klasse en de laagste stand is opgejaagd door deze instabiliteit van het bestuur.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:05:16 #277
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_96638534
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Da's wel een erg zwak argument, sorry. Als je kunt aantonen met ook maar iets dat de genoemde historici last hadden van bias doe dat dan maar dit geeft geen pas.
Natuurlijk hebben ze bias.Iedereen heeft dat. Objectieve geschiedenis is een raar 19e eeuws idee wat godzijdank al lang onder de graszoden ligt.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:06:47 #278
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96638579
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:04 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik hoef het niet te veralgemeniseren naar een huidige situatie, het is ridicuul een paralel te trekken naar Wilders die de rechtstaat ondermijnt of een ander vergezocht verband te zoeken, maar laten we niet doen alsof Pierre de boer en Amelie de boerin zelf de complete aristocratie verwierpen. De revolutie is gestart door de interne roerigheid van de heersende klasse en de laagste stand is opgejaagd door deze instabiliteit van het bestuur.
Exact, me dunkt dat er in die tijd ook niet de mogelijkheid was om de onderklasse dermate te mobiliseren dat de machthebbers er niet vroegtijdig binnen eigen districten een stokje voor konden steken. Er moet haast wel een oog zijn toegeknepen heb ik het idee.

Pierre de boer stelde minder voor dan een kakkerlak in die tijd, waarom zou iemand hem volgen, of waarom zou hij z'n lot niet accepteren? Gewoon opgezweept van bovenaf denk ik ook.

Net zo in Zuid-Afrika, Nelson Mandela stelde geen reet voor, en die negers boeide het ook allemaal niet zo, totdat ze werden opgezweept en gesteund door de internationale gemeenschap en van binnenuit de regering, als je dan toch een recent voorbeeld moet noemen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_96638611
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:04 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Juist, het opzwepen van het volk vond plaats op een hoger niveau dan in Frankrijk. In wezen was de heersende klasse in Frankrijk verdeeld waardoor ook gezagdragende edelen de aan hun trouwe vazallen opzweepte tegen de vorst in Frankrijk.

Pierre en Amelie zijn opgehitst, absoluut. Maar dat ophitsen kan alleen succes hebben als de bevolking ontevreden is. Parijs leefde in honger en de woede en wanhoop die dat teweeg bracht kon worden aangewend om de aristocratie te ondermijnen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_96638618
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is simpelweg niet zo eenduidig als GS doet overkomen. Hij gooit de verklaring van deze drie mannen op tafel en roept dat dit de ware oorzaak was van de Frans revolutie. Terwijl er talloze anderen zijn die weer compleet andere redenen aandragen. Docu's en boeken die ik heb gelezen wijzen vooral op de armoede onder de bevolking bijvoorbeeld.
Wat dus het punt niet is. Natuurlijk is was GS zegt slechts een deel van het verhaal anders zouden historici geen 600 pagina's of meer kunnen volschrijven met de geschiedenis van de Franse Revolutie.

Mijn reactie was het punt dat je het werk van een aantal van de grootste moderne historici niet als vuilnis kan bestempelen om hun ras/religie/sex/leeftijd. Wel grappig dat discriminatie op die gronden wel ok is.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:07:56 #281
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96638621
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is simpelweg niet zo eenduidig als GS doet overkomen. Hij gooit de verklaring van deze drie mannen op tafel en roept dat dit de ware oorzaak was van de Frans revolutie. Terwijl er talloze anderen zijn die weer compleet andere redenen aandragen. Docu's en boeken die ik heb gelezen wijzen vooral op de armoede onder de bevolking bijvoorbeeld.
Ook die wil ik graag bekijken, ik noem deze drie wetenschappers omdat de algemene opvatting het vroeger beeld van de klassenstrijd in Frankrijk wat normaliseert. Met andere woorden; vroeger - en dat geef jij ook aan - werd de nadruk op de arme bevolking gelegd en deze tracht ik te weerleggen.

Dat de meest vooraanstaande wetenschappers en historici nu eenmaal aan prestigieuze universiteiten hebben gestudeerd wilt niet zeggen dat er sprake van self-serving bias is, zoals Tijger ook zegt.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:09:08 #282
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_96638663
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Wat dus het punt niet is. Natuurlijk is was GS zegt slechts een deel van het verhaal anders zouden historici geen 600 pagina's of meer kunnen volschrijven met de geschiedenis van de Franse Revolutie.

Mijn reactie was het punt dat je het werk van een aantal van de grootste moderne historici niet als vuilnis kan bestempelen om hun ras/religie/sex/leeftijd. Wel grappig dat discriminatie op die gronden wel ok is.
Ik zeg niet dat het vuilnis is, dat maak jij ervan. Ik zeg dat het niet vreemd is dat zulke mannen tot zulke interpretaties komen.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:09:32 #283
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96638674
quote:
2s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:06 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Exact, me dunkt dat er in die tijd ook niet de mogelijkheid was om de onderklasse dermate te mobiliseren dat de machthebbers er niet vroegtijdig binnen eigen districten een stokje voor konden steken. Er moet haast wel een oog zijn toegeknepen heb ik het idee.

Pierre de boer stelde minder voor dan een kakkerlak in die tijd, waarom zou iemand hem volgen, of waarom zou hij z'n lot niet accepteren? Gewoon opgezweept van bovenaf denk ik ook.

Net zo in Zuid-Afrika, Nelson Mandela stelde geen reet voor, en die negers boeide het ook allemaal niet zo, totdat ze werden opgezweept en gesteund door de internationale gemeenschap en van binnenuit de regering, als je dan toch een recent voorbeeld moet noemen.
Uitstekend voorbeeld.
Ook leuk dat de Prinsenvlag voorkwam in de vroegere Zuid-Afrikaanse vlag.
Het kringetje is weer rond :s)
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:09:48 #284
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96638688
Leuk dat de Prinsenvlag via via de Franse revolutie weer uitkomt bij discriminatie, maar dit keer van dotCommunism.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:10:46 #285
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96638724
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:09 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Uitstekend voorbeeld.
Ook leuk dat de Prinsenvlag voorkwam in de vroegere Zuid-Afrikaanse vlag.
Het kringetje is weer rond :s)
Zeker, nu vervangen door de Nederlandse vlag.

Alleen jammer dat het gros van de Afrikaners niet weten hoe de Nederlandse vlag er uit ziet, of waar hun taal vandaan komt. :')
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:14:10 #286
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96638825
Hoe nummer je hoofdstukken in word?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:14:53 #287
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_96638847
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:09 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het vuilnis is, dat maak jij ervan. Ik zeg dat het niet vreemd is dat zulke mannen tot zulke interpretaties komen.
Je sarcasme geeft te denken dat deze mannen hun wetenschappelijke analyses voor een groot deel hebben laten beinvloeden door hun huidskleur, vermeende politieke overtuiging, geslacht en leeftijd. De vooraanstaande revisionisten in Oxford (Doyle), Cambridge (Schama) zijn tot de mening toegedaan dat voorheen, door seksegenoten, rasgenoten en leeftijdsgenoten, verkeerde aannames gedaan zijn met betrekking tot de rol die armoede speelde.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:18:30 #288
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_96638958
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:07 schreef KoosVogels het volgende:

Pierre en Amelie zijn opgehitst, absoluut. Maar dat ophitsen kan alleen succes hebben als de bevolking ontevreden is.
Jammer voor de geschiedenis -> NL anno nu, dat ze niet Henque en Inqruide heetten :)
Dan kon men ook franse(-naast oud- niet relevante- duitse) modder richting de pvv slingeren.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:19:40 #289
104871 remlof
Europees federalist
pi_96638987
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:57 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Waarom was er dan geen burgeroorlog in Spanje?
Pardon? Die was er wel, maar veel later. Met meer dan een half miljoen doden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_Burgeroorlog
pi_96639038
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:14 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Je sarcasme geeft te denken dat deze mannen hun wetenschappelijke analyses voor een groot deel hebben laten beinvloeden door hun huidskleur, vermeende politieke overtuiging, geslacht en leeftijd. De vooraanstaande revisionisten in Oxford (Doyle), Cambridge (Schama) zijn tot de mening toegedaan dat voorheen, door seksegenoten, rasgenoten en leeftijdsgenoten, verkeerde aannames gedaan zijn met betrekking tot de rol die armoede speelde.
Zonder armoede geen revolutie. Net zoals dat er zonder de leiders van de opstand ook geen revolutie had plaatsgevonden.
pi_96639055
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:18 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Jammer voor de geschiedenis -> NL anno nu, dat ze niet Henque en Inqruide heetten :)
Dan kon men ook franse(-naast oud- niet relevante- duitse) modder richting de pvv slingeren.
Chapeau. Je bent weer eens niet te volgen.
pi_96639095
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:09 schreef dotCommunism het volgende:

En je onderbouwt helemaal niks. Je komt nergens met een argument waarom ze het aan het verkeerde eind hebben alleen maar met een vaag verhaal over bias. Whatever.

Blijkbaar voel jij meer verwantschap met de PVV als het om wetenschap gaat (wetenschap? wat wetenschap, mijn mening, dat telt pas!), heel triest.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:26:11 #293
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_96639165
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:14 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Leuk dat je wikipedia kan lezen. Desondanks zijnde boeken die je aanhaalde allemaal 20+ jaar oud, dus dat artikel moet nodig eens up-to-date worden gebracht.

Daarnaast is "foute aannames" veel te sterk. Zeker de Franse Revolutie is en blijft een slachtveld voor historici waar de discussies in POL tussen links en rechts kinderspel bij zijn. Daar zijn loopgraven echt heel sterk betrokken, ook nu nog steeds. Doyle bijvoorbeeld is een anti-marxist van de klassieke stempel die dat nog steeds in zijn werken naar voren laat komen. En ja,zo iemand gaat inderdaad tot andere interpretaties komen.

Het is leuk voor een wikipedia-artikeltje om te beweren dat de oudere interpretaties "fout" zijn en de revisionisten "goed", maar zo werkt geschiedschrijving niet. Er is minder vaak sprake van een ontwikkeling van "verkeerde" naar "juiste" interpretaties, slechts van nieuwe standpunten omdat de sociale/economische/culturele tijden waarin geschreven wordt veranderen.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:28:07 #294
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96639228
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:26 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Leuk dat je wikipedia kan lezen. Desondanks zijnde boeken die je aanhaalde allemaal 20+ jaar oud, dus dat artikel moet nodig eens up-to-date worden gebracht.

Daarnaast is "foute aannames" veel te sterk. Zeker de Franse Revolutie is en blijft een slachtveld voor historici waar de discussies in POL tussen links en rechts kinderspel bij zijn. Daar zijn loopgraven echt heel sterk betrokken, ook nu nog steeds. Doyle bijvoorbeeld is een anti-marxist van de klassieke stempel die dat nog steeds in zijn werken naar voren laat komen. En ja,zo iemand gaat inderdaad tot andere interpretaties komen.

Het is leuk voor een wikipedia-artikeltje om te beweren dat de oudere interpretaties "fout" zijn en de revisionisten "goed", maar zo werkt geschiedschrijving niet. Er is minder vaak sprake van een ontwikkeling van "verkeerde" naar "juiste" interpretaties, slechts van nieuwe standpunten omdat de sociale/economische/culturele tijden waarin geschreven wordt veranderen.
Sinds wanneer is wetenschap na 20 jaar "outdated"?

Moeten we ook maar weer gaan twijfelen aan of de aarde plat of rond is omdat dat al eeuwen lang een gegeven is?
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:29:14 #295
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_96639256
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En je onderbouwt helemaal niks. Je komt nergens met een argument waarom ze het aan het verkeerde eind hebben alleen maar met een vaag verhaal over bias. Whatever.

Blijkbaar voel jij meer verwantschap met de PVV als het om wetenschap gaat (wetenschap? wat wetenschap, mijn mening, dat telt pas!), heel triest.
Jahoor knullie, wat jij wilt. :D
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:29:37 #296
104871 remlof
Europees federalist
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:30:37 #297
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_96639303
quote:
5s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:28 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Sinds wanneer is wetenschap na 20 jaar "outdated"?

Moeten we ook maar weer gaan twijfelen aan of de aarde plat of rond is omdat dat al eeuwen lang een gegeven is?
Geschiedenis vergelijken met de natuurwetenschappen.... kom op zeg.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:31:27 #298
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96639326
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:30 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Geschiedenis vergelijken met de natuurwetenschappen.... kom op zeg.
Nou ook goed, twijfelen aan de inhoud van Mein Kampf dan maar?

Of misschien is met "huidige interpretatie" Hitler wel een goede gozer, tijd om alle conclusies over hem als monster maar even weg te wuiven, 70 jaar terug is wel zo "outdated".
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:32:05 #299
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_96639350
quote:
5s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:31 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nou ook goed, twijfelen aan de inhoud van Mein Kampf dan maar?
Waar wil je aan twijfelen? Aan de woorden die erin staan? Of aan de interpretaties die historici eraan gegeven hebben?
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:32:30 #300
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96639362
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:32 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Waar wil je aan twijfelen? Aan de woorden die erin staan? Of aan de interpretaties die historici eraan gegeven hebben?
De interpretaties natuurlijk, daar gaat je geblèr toch over?
Ek vir jou, Suid-Afrika.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')