abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 mei 2011 @ 17:53:12 #101
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_96658689
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 17:43 schreef mlg het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ook geen fan van dit kabinet om heel eerlijk te zijn (cultureel te conservatief), maar een rechts kabinet gaat vrijwel altijd gepaard met een groot en sterk leger. Ik zou niet verwachten dat een rechts kabinet op defensie zal bezuinigen, en mocht dat toch gebeuren, dan heb ik daar het vertrouwen in dat ze hiervoor goede argumenten hebben.
Weet je wat mijn probleem, niet zo zeer het inkrimpen van capaciteit, maar voornamelijk het afschaffen van de cavalerie. Want het is niet alleen een kwestie van tanks verkopen en mensen ontslaan, je gooit ook alle kennis eruit waardoor deze heel moeilijk en kostbaar weer op te doen is mocht je er weer behoefte aan hebben.

Wat dat betreft vind ik het niet zo'n probleem dat de Cougar's eruit gaan (hebben altijd nog de CH-47 als transportcapaciteit) en dat er F-16's weggaan (ook al zijn er nu minder, de kennis blijft behouden). Daarentegen snap ik niet wat Nederland ooit heeft gewild met die drie DC-10's, transportcapaciteit huren we al sinds jaren gewoon in of "lenen" het bij de Amerikanen.

Dus op die manier had ik het logischer gevonden de luchttransportcapaciteit gewoon helemaal op te heffen, die is immers relatief makkelijk te vervangen. Echter vind ik het dan een gotspe om de cavalerie geheel op te heffen, want die capaciteit kan je niet inhuren o.i.d. maar die gaat compleet verloren.
  woensdag 11 mei 2011 @ 17:53:54 #102
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_96658715
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 17:50 schreef fokthesystem het volgende:
Thunderbolt versus tank, ik zit liever in de thunderbolt.
Tanks in jungle. steden, niet handig, vanuit de lucht is preciezer en sterker/dodelijker, multifunctioneler.
Zeg maar 1 shot many kills.
Jammer dat de soldaten in Afghanistan het daar niet met je eens zijn, en de ondersteuning door een tank prefereren.
pi_96658776
Leuke discussie :Y
Alles dat ik wilde zeggen is al gezegd dus heb er niks aan toe te voegen ^O^
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  woensdag 11 mei 2011 @ 17:57:55 #104
181126 MouzurX
Misschien?
pi_96658918
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:18 schreef badisbad het volgende:

[..]

QFT

@TS: waar haal je het idee vandaan dat amerika het sterkste leger heeft? m.i. is amerika in vietnam verslagen en hebben ze de oorlog in korea ook niet echt gewonnen...

tel daar bij op dat rusland maar 1 keer in de hele geschiedenis van het land is verslagen, meer kernwapens heeft dan de US of A en ook nog steeds de russische winters heeft...
Afghanistan en finland kan ik nu al opnoemen?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  woensdag 11 mei 2011 @ 18:17:27 #105
177885 JoaC
Het is patat
pi_96659735
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 17:57 schreef MouzurX het volgende:

[..]

+ WO I
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  woensdag 11 mei 2011 @ 20:56:28 #106
344562 Oda_Nobunaga
haters gonna hate
pi_96668475
quote:
Weet je wat mijn probleem, niet zo zeer het inkrimpen van capaciteit, maar voornamelijk het afschaffen van de cavalerie. Want het is niet alleen een kwestie van tanks verkopen en mensen ontslaan, je gooit ook alle kennis eruit waardoor deze heel moeilijk en kostbaar weer op te doen is mocht je er weer behoefte aan hebben.
Dit doet me denken aan het fenomeen van 'hoarding', dat mensen stapels nutteloze dingen blijven opslaan en verzamelen uit angst het toch ooit nodig te hebben. Ja natuurlijk is het zonde om ervaren tank-crews af te doen of F-16 veteranen te ontslaan, binnen een generatie kan die militaire kennis verloren gaan. Net zoals het zonde kan zijn om 18 van je 20 oude koekepannen weg te gooien - stel je voor dat de andere twee spontaan combusteren!

Dingen behouden met het argument "stel je voor dat we het ooit nog nodig zouden kunnen hebben" is naar mijn mening geen goed idee. En het is al 20x gezegd; als de Duitsers of Fransen of Engelsen of Amerikanen of Russen of zefs Italianen ons binnenvallen hebben we toch geen kans.

Tanks hebben vast wel een tactisch nut, maar voor ons land geen praktisch nut.

Wat dat betreft vind ik het niet zo'n probleem dat de Cougar's eruit gaan (hebben altijd nog de CH-47 als transportcapaciteit) en dat er F-16's weggaan (ook al zijn er nu minder, de kennis blijft behouden). Daarentegen snap ik niet wat Nederland ooit heeft gewild met die drie DC-10's, transportcapaciteit huren we al sinds jaren gewoon in of "lenen" het bij de Amerikanen.

Dus op die manier had ik het logischer gevonden de luchttransportcapaciteit gewoon helemaal op te heffen, die is immers relatief makkelijk te vervangen. Echter vind ik het dan een gotspe om de cavalerie geheel op te heffen, want die capaciteit kan je niet inhuren o.i.d. maar die gaat compleet verloren.
I'm sorry Kyru - But this burrito is-a too derricious!
  woensdag 11 mei 2011 @ 20:57:25 #107
344562 Oda_Nobunaga
haters gonna hate
pi_96668535
Die laatste twee alinea's zijn niet van mij, maar vreemd genoeg in mijn tekstblok geïntegreerd.
pi_96669640
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:31 schreef Oda_Nobunaga het volgende:
Ik wil niet pretenderen de toekomst letterlijk te kunnen voorspellen. Ik zie tevens niet hoe je dat er uit hebt gehaald tenzij je bewust op zoek bent naar de slechts mogelijke interpretatie.
Je noemt allemaal redenen waarom we op dit niet perse een krijgsmacht moeten hebben. Ik zeg dan dat je geen garantie hebt dat dit in de toekomst ook zo zal zijn. Als je in de toekomst een krijgsmacht wil hebben moet je die nu behouden. Het is onmogelijk om binnen korte tijd een fatsoenlijke krijgsmacht op te richten (en helemaal als de internationale omgeving instabieler wordt, dan leveren wapenleveranciers eerst aan de nationale markt, om nog te zwijgen over training).
quote:
Wederom lijk je je te richten tegen stellingen die door mij niet zijn geuit. Je lijkt aan te nemen dat ik voorstel om het gehele leger af te schaffen, dat doe ik niet. Ik stel voor om de financiele steun sterk in te korten en onnodig materiaal af te schrijven. Ik ga mijn redenering niet nog eens herhalen want die staat beschreven in het blok tekst dat door jou als 'waardeloos' wordt afgedaan.
Ik heb alles gelezen dus maak je geen zorgen.

Maar goed, overbodig materieel afdanken is geen probleem. Het gaat erom wat de totale kracht van de krijgsmacht is, en dat komt in het geding als er over de gehele linie bezuinigd wordt. Nederland geeft relatief al weinig uit aan defensie, het is geen gigantische kostenpost vergeleken met wat we in andere zaken stoppen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:28:00 #109
344562 Oda_Nobunaga
haters gonna hate
pi_96670564
Niet alleen op dit moment. Ook voor in de toekomst zeg ik dat het voor het grootste deel geen zin heeft om een grote krijgsmacht te hebben. Een kleine welgetrainde task-force voor interne veiligheid (in het geval van burgeroorlogen of interne chaos) lijkt me nog wel gerechtvaardigt. Maar verder lijken F-16's en Tanks en Artillerie me overbodig materiaal. Ik wil in de toekokmst helemaal geen krijgsmacht, want die kunnen toch geen invasie van een groter land weerstaan, hoogstens een aantal dagen verzet bieden (aangezien we geen bossen meer hebben zullen guerilla tactieken niet echt lukken). Lijkt mij geen slimme investering van geld en mensenlevens.

quote:
Maar goed, overbodig materieel afdanken is geen probleem. Het gaat erom wat de totale kracht van de krijgsmacht is, en dat komt in het geding als er over de gehele linie bezuinigd wordt. Nederland geeft relatief al weinig uit aan defensie, het is geen gigantische kostenpost vergeleken met wat we in andere zaken stoppen.
Het kan zijn dat Nederland relatief weinig uitgeeft. En er zijn vast andere kostenposten waarin terecht bezuinigd mag worden. Echter in dit topic kijk ik alleen naar het leger, en niet naar de overheids-begroting in het geheel. En zelfs als je die er bij betrekt dan blijft een uitgave van 8 miljard per jaar absurd en onnodig. We hebben geen 'totale krijgsmacht' nodig, dus bezuinigingen langs de hele linie kunnen gewoon worden uitgevoerd.
pi_96670935
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:28 schreef Oda_Nobunaga het volgende:
Niet alleen op dit moment. Ook voor in de toekomst zeg ik dat het voor het grootste deel geen zin heeft om een grote krijgsmacht te hebben. Een kleine welgetrainde task-force voor interne veiligheid (in het geval van burgeroorlogen of interne chaos) lijkt me nog wel gerechtvaardigt. Maar verder lijken F-16's en Tanks en Artillerie me overbodig materiaal. Ik wil in de toekokmst helemaal geen krijgsmacht, want die kunnen toch geen invasie van een groter land weerstaan, hoogstens een aantal dagen verzet bieden (aangezien we geen bossen meer hebben zullen guerilla tactieken niet echt lukken). Lijkt mij geen slimme investering van geld en mensenlevens.
Alles wat Nederland met zijn krijgsmacht doet, doet het in samenwerking met andere landen. In samenwerking met die landen kunnen we wel degelijk een militaire aanval weerstaan. Sterker nog we kunnen zo hard terugslaan dat we al lang de strijd niet op ons eigen grondgebied hoeven te voeren. Als we dat zo willen houden moeten we blijven investeren. Het klinkt wellicht tegenstrijdig maar investeren in defensie is de beste manier om de vrede te bewaren (militaristisch zijn we niet).

quote:
Het kan zijn dat Nederland relatief weinig uitgeeft. En er zijn vast andere kostenposten waarin terecht bezuinigd mag worden. Echter in dit topic kijk ik alleen naar het leger, en niet naar de overheids-begroting in het geheel. En zelfs als je die er bij betrekt dan blijft een uitgave van 8 miljard per jaar absurd en onnodig. We hebben geen 'totale krijgsmacht' nodig, dus bezuinigingen langs de hele linie kunnen gewoon worden uitgevoerd.
En ik zeg dat we die dus wel nodig hebben. De veiligheid en stabiliteit in Europa is geen gegeven, het is iets waar keihard en constant voor gewerkt moet worden. Defensie hoort daar bij, en dat doen we in samenwerking met onze bondgenoten.
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:16:01 #111
344562 Oda_Nobunaga
haters gonna hate
pi_96673946
quote:
Alles wat Nederland met zijn krijgsmacht doet, doet het in samenwerking met andere landen. In samenwerking met die landen kunnen we wel degelijk een militaire aanval weerstaan. Sterker nog we kunnen zo hard terugslaan dat we al lang de strijd niet op ons eigen grondgebied hoeven te voeren. Als we dat zo willen houden moeten we blijven investeren. Het klinkt wellicht tegenstrijdig maar investeren in defensie is de beste manier om de vrede te bewaren (militaristisch zijn we niet).
Stel je voor dat China besluit de oorlog te verklaren aan een verenigd Europa. Is onze militaire bijdrage dan noodzakelijk om de balans tussen winnen en verliezen in ons voordeel te tippen? Ik denk het niet. Feitelijk komt ons bevolkingsaantal en krijgsmacht overeen met pakweg twee Duitse provincies. Dus in plaats van 16 Duitse staatjes zijn het er dan 18. Daarmee gaan we echt geen invloed uitoeffenen op de balance of power. Natuurlijk kunnen we bijdragen aan een offensief, maar dat kan net zo goed met economische en politieke support in plaats van militaire.

quote:
En ik zeg dat we die dus wel nodig hebben. De veiligheid en stabiliteit in Europa is geen gegeven, het is iets waar keihard en constant voor gewerkt moet worden. Defensie hoort daar bij, en dat doen we in samenwerking met onze bondgenoten.
Ik heb toch echt niet het idee dat we keihard moeten werken voor de stabiliteit. Alle extreme oorlogszoekende partijen worden dikwijls constitutioneel uitgesloten, en een oorlog met China of Iran of Noord Korea of Swahilistan zie ik nog niet zo gauw gebeuren.

Aan een competente maar kleine task-force hebben we genoeg.
pi_96678063
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:16 schreef Oda_Nobunaga het volgende:

[..]

Stel je voor dat China besluit de oorlog te verklaren aan een verenigd Europa. Is onze militaire bijdrage dan noodzakelijk om de balans tussen winnen en verliezen in ons voordeel te tippen? Ik denk het niet. Feitelijk komt ons bevolkingsaantal en krijgsmacht overeen met pakweg twee Duitse provincies. Dus in plaats van 16 Duitse staatjes zijn het er dan 18. Daarmee gaan we echt geen invloed uitoeffenen op de balance of power. Natuurlijk kunnen we bijdragen aan een offensief, maar dat kan net zo goed met economische en politieke support in plaats van militaire.
Zeker dat dat wel kan uitmaken. Het ligt maar net aan hoe het conflict verloopt maar grosso modo tellen alle kleine beetjes mee. Belangrijker is dat wij ook iets tastbaars leveren. Want zet jezelf eens in de schoenen van de Duitsers of Fransen die van jou als Nederlander moeten horen dat zij ook Nederland moeten verdedigen omdat wij liever niet zo veel geld aan defensie uitgeven. Dat is onverkoopbaar: als land met redelijk wat rijkdom (we zijn misschien maar met 16 miljoen maar geld hebben we) moet je zelf ook militaire middelen leveren.
quote:
Ik heb toch echt niet het idee dat we keihard moeten werken voor de stabiliteit. Alle extreme oorlogszoekende partijen worden dikwijls constitutioneel uitgesloten, en een oorlog met China of Iran of Noord Korea of Swahilistan zie ik nog niet zo gauw gebeuren.

Aan een competente maar kleine task-force hebben we genoeg.
Een conflict op Europees grondgebied is de komende tien jaar zeer onwaarschijnlijk (behalve dan in de contreien van voormalig Joegoslavië). Dat is een luxepositie en daar moeten we zeker blij mee zijn. Maar, de keerzijde van de medaille is dat alle Europese landen sterk afhankelijk zijn van de rest van de wereld op vlakken als handel, energie en dergelijke. Die afhankelijkheid duidt aan dat gebeurtenissen ergens duizenden kilometers hier vandaan invloed kunnen hebben op de veiligheid, stabiliteit of de welvaart van Europa. Om daarmee om te kunnen gaan beschikken we over een scala aan middelen, en daar horen militaire middelen ook bij. Mits we dus die krijgsmacht op voldoende niveau weten te houden door er in te blijven investeren.

En nogmaals: hoe die krijgsmacht er precies uit moet zien laat ik graag over aan de militaire strategen van defensie. Maar een budget van 8 tot 10 miljard moet gehandhaafd blijven om ons niet te veel te beperken.
pi_96682722
TS knuffel jij wel eens bomen? Of fluister je tegen paarden?

Namelijk een belangrijk puntje om mee te nemen in deze discussie
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_96682817
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 01:29 schreef Thaboel het volgende:
TS knuffel jij wel eens bomen? Of fluister je tegen paarden?

Namelijk een belangrijk puntje om mee te nemen in deze discussie
_O_
  donderdag 12 mei 2011 @ 01:39:03 #115
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_96682859
Ik geef dit topic drie JSF's. Misschien nog wat beter aan je argumentatie werken, TS.

donderdag 12 mei 2011 @ 05:14:46 #116
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96683790
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96685576
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 05:14 schreef michaelmoore het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, zo begon het in de jaren 20 van de vorige eeuw. Het resultaat is meer dan bekend, nu staan we op het punt weer dezelfde fout te maken.
Het leger moet terug naar zijn kerntaak, en dat is niet opbouwwerk, vredesmissies of het opleuken van een koninginnedag.
Het leger moet worden gereorganiseerd, de legeronderdelen moeten samengevoegd worden onder leiding van de Marine (plan Fortuyn), dat is het meest logisch gezien de ligging van Nederland.
Er kan veel overhead gesneden worden en er moet worden gekeken welke wapensystemen we nodig hebben om onze belangen in de wereld te verdedigen. Denk bijv. aan de beveiliging van onze handelsroutes.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 12 mei 2011 @ 10:38:44 #118
343214 badisbad
free man's mind
pi_96688373
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 17:57 schreef MouzurX het volgende:

[..]

lees even verder op pagina 2 aub, daar heb ik m'n stand punt verder uitgelegd ;)
Why can't they aim for my impenetrable body armor like everybody else!?
  donderdag 12 mei 2011 @ 10:40:48 #119
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_96688466
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 09:16 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ja, zo begon het in de jaren 20 van de vorige eeuw. Het resultaat is meer dan bekend, nu staan we op het punt weer dezelfde fout te maken.
Het leger moet terug naar zijn kerntaak, en dat is niet opbouwwerk, vredesmissies of het opleuken van een koninginnedag.
Het leger moet worden gereorganiseerd, de legeronderdelen moeten samengevoegd worden onder leiding van de Marine (plan Fortuyn), dat is het meest logisch gezien de ligging van Nederland.
Er kan veel overhead gesneden worden en er moet worden gekeken welke wapensystemen we nodig hebben om onze belangen in de wereld te verdedigen. Denk bijv. aan de beveiliging van onze handelsroutes.
Precies. Een doordachte strategische keuze, in lijn met het (economisch georiënteerde) beleid van BZ, in plaats van een beetje van alles, en dus van alles net niets.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 12 mei 2011 @ 10:44:13 #120
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_96688614
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:16 schreef Oda_Nobunaga het volgende:

[..]

Kom op zeg, alsof een volledig gemobiliseerd Nederlands leger -want daar praat je dan wel over- geen gewicht in de schaal kan leggen. Waar praten we dan over? Alleen qua landmacht al iets van twee complete legerkorpsen. Dat gaan je echt wel merken op het slagveld, zeker als het materieel high-tech is.

Los van logistieke en financiele ondersteuning én onze infrastructuur niet te vergeten. Als de Chinezen naar Europa komen dan kun je er vanuit gaan dat ze Rotterdam graag willen hebben.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 12 mei 2011 @ 13:36:17 #121
344562 Oda_Nobunaga
haters gonna hate
pi_96695181
quote:
Dit vind ik een goed idee.
pi_96702554
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 13:36 schreef Oda_Nobunaga het volgende:

[..]

Dit vind ik een goed idee.
Dan zijn we toch nader tot elkaar gekomen. ^O^
  donderdag 12 mei 2011 @ 16:41:28 #123
211797 Esses
Splendide mendax
pi_96703299
In principe staat defensie (uitgezonderd de KMar) al onder bevel van de CDS. Dus paars als de tyfus. Koninklijke Marine/Landmacht/Luchtmacht bestaan niet meer. Is nu "Defensie" Paars als de pest, en gemengd waar kan. Je kunt iemand van de KMar bij het 44e tegenkomen als infanterist omdat hij een nieuwe functie moest. Je kunt....

Het zijn geen gescheiden eilandjes meer...
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_96707147
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  donderdag 12 mei 2011 @ 18:25:58 #125
344562 Oda_Nobunaga
haters gonna hate
pi_96707327
Oh dus als het op een standbeeld staat is het waar.

Ik zag laatst een standbeel waarop stond "Een volk dat bespaart op defensie houdt geld over voor belangrijkere dingen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')