Precies, executieverkoop is het einde van een lang traject dat mensen proberen te vermijden. Voordat een huis daar komt, is een verkoper bereid veel verlies te accepteren.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat zijn de mensen met executieverkoop?
Ik zie 'verplicht verkopen' ook vrij breed. Ik ken zelf wat mensen die op het hoogtepunt van de bubble gekocht hebben en waar de relatie van stuk is gelopen. Daar wordt de hypotheek nog wel elke maand betaald maar die huizen staan wel met verlies te koop, en geen flauw verlies bij sommigen
Jij voelt zeker ook nattigheid als er een meneer strak in het pak zit tegenover je, en die verteld je een walhalla verhaaltje over hoe makkelijk het is nog meer te lenen, je hoeft alleen even je handtekening te zetten maar?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:09 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Niet per se deze crash, maar wel het scenario dat het wel eens anders kan gaan dan omhoog. Ik heb een spaarmentaliteit en voelde sowieso nattigheid bij al dat geleen in de wereld. niet alleen hypotheek, maar met alles. Dat geconsumeer op krediet moest een keer fout gaan.
Inderdaad, ik heb er ook altijd een heel onwerkelijk gevoel bij gehad. Aflossingsvrije hypotheken, voor (tien)duizenden euro's spullen op afbetaling kopen. En iedereen maar doen alsof het doodnormaal was.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:09 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Niet per se deze crash, maar wel het scenario dat het wel eens anders kan gaan dan omhoog. Ik heb een spaarmentaliteit en voelde sowieso nattigheid bij al dat geleen in de wereld. niet alleen hypotheek, maar met alles. Dat geconsumeer op krediet moest een keer fout gaan.
Ja, maar dat is niet je eigen verantwoordelijkheid. Het is de verantwoordelijkheid van de Grote Boze Banken, die de consumenten een rad voor ogen hebben gedraaid en ze in hun val gelokt hebben.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Inderdaad, ik heb er ook altijd een heel onwerkelijk gevoel bij gehad. Aflossingsvrije hypotheken, voor (tien)duizenden euro's spullen op afbetaling kopen. En iedereen maar doen alsof het doodnormaal was.
ik heb altijd wel een gezonde dosis wantrouwen tegenover dat soort personenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij voelt zeker ook nattigheid als er een meneer strak in het pak zit tegenover je, en die verteld je een walhalla verhaaltje over hoe makkelijk het is nog meer te lenen, je hoeft alleen even je handtekening te zetten maar?
Nou ja, zolang je werk hebt is het niet onoverkomelijk natuurlijk, maar je kan wel nog jaren geld naar je verliespost op je huis brengen....quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zo'n stel ken ik ook. Die gast woonde samen, relatie ging voorbij, huis staat te koop, beiden een dikke schuld, maar hij gaat wel op de pof op vakantie naar een ver eiland en heeft en passant ook nog een VW Golf gekocht, 2e hands. Het gaat niet om de auto, maar om het feit dat die nog 12.000 euro moest kosten.
Dan heb je je prioriteiten toch echt niet goed liggen.
Sjonge, dus jij bent ook verstandig, en beseft ook dat je daarin zelf je verantwoordelijkheid hebt?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:15 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ik heb altijd wel een gezonde dosis wantrouwen tegenover dat soort personen
Ik zet pas een handtekening wanneer ik het zelf heb onderzocht. Nooit direct naar aanleiding van zo'n prachtig verhaal, want prachtig zijn ze... die verhalen. Ze zouden moeten worden verzameld op een weblog
Zie hier een mooi voorbeeld van een absurde prijsstijging.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:11 schreef MaLo het volgende:
. Bijv. mijn ouders hebben hun huis 20 jaar geleden voor 200k guldens gekocht. Is nu 400k in euro's waard. Als het 300k in euro's is slapen ze er nog geen nacht minder om
Werk heeft ie wel, maar dan vraag ik me af waarom hij een lening moest afsluiten om die auto te kunnen kopen. Als je toch al in de financiele ellende zit is het stomste wat je kunt doen nog een lening afsluiten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou ja, zolang je werk hebt is het niet onoverkomelijk natuurlijk, maar je kan wel nog jaren geld naar je verliespost op je huis brengen....
Maar een van de stellen die ik ken hadden dus echt een belachelijk duur huis, en die gast is wel zijn dikke baan kwijt en dat huis moet met fors verlies verkocht worden
ja, dat besef ikquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Sjonge, dus jij bent ook verstandig, en beseft ook dat je daarin zelf je verantwoordelijkheid hebt?
Nou ja, daar heb ik mij dus ook altijd over verbaasd. Dat banken het geld zo makkelijk uit handen gaven en dat iedereen zich zo graag nóg dieper in de schulden stak. Ik had altijd zoiets van "ze zullen toch wel weten wat ze doen, die financiële experts?". En ondertussen bleef dat stemmetje achter in mijn hoofd maar knagen dat dit echt niet kloptequote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dat is niet je eigen verantwoordelijkheid. Het is de verantwoordelijkheid van de Grote Boze Banken, die de consumenten een rad voor ogen hebben gedraaid en ze in hun val gelokt hebben.
Het heeft niks te maken met de consumenten zelf, die dachten makkelijk te kunnen scoren en zich niet druk maakten over de gevolgen die dergelijke acties zouden kunnen hebben
Ben je een van de weinigen in dit topic, want de rest wijst allemaal met het vingertje naar de Grote Boze Bank, en hoe die stoute meneren argeloze, van elke common sense gespeende consumenten in hun doortrapte val lokten, en ze daarna brainwashten of een pistool tegen het hoofd zetten om ze te laten tekenen.quote:
ja, echt bizar is dat. die hele denkwijze van spullen kopen waar je het geld niet voor hebt, echt bizar.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Inderdaad, ik heb er ook altijd een heel onwerkelijk gevoel bij gehad. Aflossingsvrije hypotheken, voor (tien)duizenden euro's spullen op afbetaling kopen. En iedereen maar doen alsof het doodnormaal was.
Idd, zelfs als je bij een 'onafhankelijke' partij zit voor advies is het verstandig om eerst nog eens heel goed na te gaan of die partij geen enkele band heeft met de bank/beleggingsfonds/whatever die ze je net aangeraden hebbenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:15 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ik heb altijd wel een gezonde dosis wantrouwen tegenover dat soort personen
Ik zet pas een handtekening wanneer ik het zelf heb onderzocht. Nooit direct naar aanleiding van zo'n prachtig verhaal, want prachtig zijn ze... die verhalen. Ze zouden moeten worden verzameld op een weblog
Bonussen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
"ze zullen toch wel weten wat ze doen, die financiële experts?".
Ja, een bedrijf heeft het altijd het beste voor met zichzelf. Dus als ik jou veel geld uitleen, dan doe ik dat alleen maar omdat ik daar zelf uiteindelijk beter van wordt.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou ja, daar heb ik mij dus ook altijd over verbaasd. Dat banken het geld zo makkelijk uit handen gaven en dat iedereen zich zo graag nóg dieper in de schulden stak. Ik had altijd zoiets van "ze zullen toch wel weten wat ze doen, die financiële experts?". En ondertussen bleef dat stemmetje achter in mijn hoofd maar knagen dat dit echt niet klopte
Nou het valt mij op dat alle kopers in dit draadje er eenzelfde houding op nahouden. Het zijn alleen de huurders die op die manier praten over kopers. Maar dan zullen ze het wel hebben over kopers in hun eigen netwerk (een netwerk zegt iets over een persoon), want hier zijn die kopers niet.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ben je een van de weinigen in dit topic, want de rest wijst allemaal met het vingertje naar de Grote Boze Bank, en hoe die stoute meneren argeloze, van elke common sense gespeende consumenten in hun doortrapte val lokten, en ze daarna brainwashten of een pistool tegen het hoofd zetten om ze te laten tekenen.
Je neemt in zo'n geval een voorschot op geld wat je nog moet verdienen, en als je dan én je huis maximaal gefinancierd hebt, en je auto, en vrijwel alles wat in je huis staat is dat best bizar iddquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:19 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ja, echt bizar is dat. die hele denkwijze van spullen kopen waar je het geld niet voor hebt, echt bizar.
Ben op dit moment huurder en grootgrondbezitter nadat ik van 1987 tot 2007 koper ben geweest.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:21 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Nou het valt mij op dat alle kopers in dit draadje er eenzelfde houding op nahouden. Het zijn alleen de huurders die op die manier praten over kopers. Maar dan zullen ze het wel hebben over kopers in hun eigen netwerk (een netwerk zegt iets over een persoon), want hier zijn die kopers niet.
Dat komt omdat het verhaaltje van die mensen die bedonderd zijn door de grote boze banken, er wel zijn, maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij degene die de handtekening zet. Als je niet weet waar je mee bezig bent, moet je het niet doen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:21 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Nou het valt mij op dat alle kopers in dit draadje er eenzelfde houding op nahouden. Het zijn alleen de huurders die op die manier praten over kopers. Maar dan zullen ze het wel hebben over kopers in hun eigen netwerk (een netwerk zegt iets over een persoon), want hier zijn die kopers niet.
ja en bij dat punt van het geld wat je nog moet verdienen komt het risico om de hoek kijken. Ik ga er van uit dat ik mijn baan hou en om de zoveel tijd salarisverhoging krijg, maar oh wee als je je baan verliestquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je neemt in zo'n geval een voorschot op geld wat je nog moet verdienen, en als je dan én je huis maximaal gefinancierd hebt, en je auto, en vrijwel alles wat in je huis staat is dat best bizar idd.
Dan neem je even een voorschotje voor de rest van je leven.
De tijd dat je 40 jaar op 1 plek werkte is over.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:26 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ja en bij dat punt van het geld wat je nog moet verdienen komt het risico om de hoek kijken. Ik ga er van uit dat ik mijn baan hou en om de zoveel tijd salarisverhoging krijg, maar oh wee als je je baan verliest
ik bedoelde daar eigenlijk mee dat ik niet langdurig werkloos raak, maar dat mijn carrière verloopt van-werk-naar-werk.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:29 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De tijd dat je 40 jaar op 1 plek werkte is over.
Die huurders zouden eens naar een psych moeten gaan, want dat gaat zo niet goed. Eentje heeft geprobeerd het van zich af te schrijven op een weblog, maar na zoveel jaar kunnen we concluderen dat die methode weinig zoden aan de dijk heeft gezet.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat komt omdat het verhaaltje van die mensen die bedonderd zijn door de grote boze banken, er wel zijn, maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij degene die de handtekening zet. Als je niet weet waar je mee bezig bent, moet je het niet doen.
De realiteit is dat er genoeg mensen zijn die wél verstandig zijn, maar dat past niet zo goed in het plaatje dat de (verzuurde) huurders hier hebben, dus daar moet tegen geschopt worden. Het is namelijk niet leuk als je hier collectief zit te hopen op een oplossing voor je eigen situatie die op een presenteerblaadje aangereikt krijgt, en dan geconfronteerd wordt met mensen die hun zaken wél goed op orde hebben.
Dat kan niet, daar moet tegen in opstand worden gekomen.
Alsof het alleen mensen met een koophuis zijn die zichzelf in de ellende werken met consumptieve kredieten. Sterker nog, ik vermoed dat het met name de huurders zijn die hierin trapten (heel groot vooroordeel mijnerzijds: huurders > veel sociale huur > lagere klasse > minder goed in doorgronden financiële bijsluiters, maar bewijs maar dat het niet zo is).quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, een bedrijf heeft het altijd het beste voor met zichzelf. Dus als ik jou veel geld uitleen, dan doe ik dat alleen maar omdat ik daar zelf uiteindelijk beter van wordt.
Maar de mensen zien dat de buurman een nieuwe auto heeft gekocht, dus moeten zij dat zelf ook, en niet eerst sparen...welnee, waarom? Het is zo geregeld bij Becam.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |