Nee, natuurlijk bepalen de kopers dat ook niet. Dat heb ik nog expliciet gezegd!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:13 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
de meeste mensen die nu hun huis in de verkoop hebben staan hoeven ook niet te verhuizen, maar willen dat graag. dat is vooral een luxe-situatie en geen noodzaak. hoezo bepalen kopers dan de prijs? ze hebben er een bepaalde invloed op, maar het is niet zo dat kopers nu de richting gaan bepalen, daarvoor zijn er veel te veel factoren aan de orde.
Zo is het wel. En of dat huis dan 5 ton of 3 ton waard is, boeit eigenlijk ook niks.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:24 schreef Scorpie het volgende:
Je zal maar tonnen hypotheekschuld hebben en er geen last van hebben doordat je gewoon maandelijks je hypotheek kan voldoen ! Dan woon je gewoon prinsheerlijk in je eigen stekkie, wat een drama, de horror !
Ik woon ook prettig hoor..quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:22 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
maak je maar niet zo druk hoor, ook 2012 heeft een Q1 en 2013 en 2014 en... Je kunt nog lang zat blijven zeuren, gaan wij ondertussen wel gewoon lekker door met prinsheerlijk wonen.
[/quote]quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:49 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
[quote]Op dinsdag 10 mei 2011 20:29 schreef xenobinol het volgende:
Ik vind de TT zeer misleidend, alsof er geen sprake zou zijn van een crash
Doh, Je maakt het jezelf wel erg moeilijk.Het is gewoon een kostenplaatje voor een individu. Is huren goedkoper dan kopen dan huur je. Is kopen goedkoper dan koop je. Ik heb gekocht omdat ik mijn maandlasten een stuk lager zijn dan huren in de vrije sector. Daarbij woon ik waar ik wil en ik leef ook nu. Och en als het al een piramide spel zou zijn dan betaalt iedere inwoner mee aan een totale crash net zoals met de bankencrisis en de EU.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:55 schreef Censuur-152 het volgende:
Je moet echt knettergek zijn wil je nu als starter instappen in dit piramidespel. Gewoon van de zijlijn toekijken waar de klappen gaan vallen.. Niemand moet lenen..
Dat denk ik ook altijd over superleners die in het nationale pyramidespel gesprongen zijnquote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:02 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
het valt mij altijd op dat wanneer jij reageert, je er altijd nog een postje achteraan plakt waarin je op zo'n manier uithaalt naar leners dat ik mij afvraag of er niet een steekje los zit bij je
Hier ben ik het mee eens.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk bepalen de kopers dat ook niet. Dat heb ik nog expliciet gezegd!
Er is eigenlijk maar één factor relevant van al die factoren die min of meer een rol spelen, en dat is de financierbaarheid. Die heeft de enorme prijsstijging bepaald van 1995-2005 en die gaat nu ook de prijsdaling bepalen.
Als ik in dorp A woonde en 100 km moest rijden om in dorp B te werken en ik wilde graag verhuizen, dan deed ik dat toch? Wat maakt mij de transactieprijs uit. Of ik nu voor 300K koop en verkoop, of voor 400K? Het scheelt enkel in de transactiekosten.
Als ik een groter huis wil, dan is het zelfs gunstig. Want absoluut gezien (en relatief mogelijk ook) ga ik er dan op vooruit bij een daling. (Als ik tenminste de hypo krijg)
Voor iedereen die niet in de woningmarkt stapt of eruit stapt is die hele prijsstijging/daling een papieren exercitie. Als jouw huis morgen 50% minder waard is, dan is het nog net zo ruim en op dezelfde locatie gelegen. Totaal niet boeiend dus.
Inderdaad, als jij jarenlang prachtig woont en de maandlasten kunt dragen, zal het je worst zijn of je woning op papier 300k of 500k is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zo is het wel. En of dat huis dan 5 ton of 3 ton waard is, boeit eigenlijk ook niks.
Vertel dat maar aan de huurkneusjes met weblog.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:30 schreef MaLo het volgende:
[..]
Inderdaad, als jij jarenlang prachtig woont en de maandlasten kunt dragen, zal het je worst zijn of je woning op papier 300k of 500k is.
Heb ik al gedaan. Beter lezen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:27 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
Ik woon ook prettig hoor..
reageer je ook nog even op de enorme blunder die je over de huizenprijzen maakte?
Starters bepalen de huizenprijs!!!
quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan de huurkneusjes met weblog.
schei toch uit man. Toen ik kocht had ik natuurlijk rekening gehouden met de mogelijkheid van dalende prijzen. Zo werkt een markt nu eenmaal. Waar het om gaat, en dat zegt Cherna ook, is dat je voor jezelf een afweging maakt. Ik koos voor leefgenot en ik vind het belangrijk dat ik mijn woning kan aanpassen aan mijn wensen. Dat ik dan in een dalende markt een verlies moet nemen, neem ik voor lief. Dat heb ik ingecalculeerd.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat denk ik ook altijd over superleners die in het nationale pyramidespel gesprongen zijn
En uiteindelijk (als je oud bent en naar het bejaardenhuis gaat en je huis wil cashen) dan is het toch wel meer waard geworden. Dan is de huidige 'crisis' enkel nog een dipje in een over het algemeen stijgende lijn.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:30 schreef MaLo het volgende:
[..]
Inderdaad, als jij jarenlang prachtig woont en de maandlasten kunt dragen, zal het je worst zijn of je woning op papier 300k of 500k is.
Woongenot, dat staat niet in het woordenboek van cenzuur.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
schei toch uit man. Toen ik kocht had ik natuurlijk rekening gehouden met de mogelijkheid van dalende prijzen. Zo werkt een markt nu eenmaal. Waar het om gaat, en dat zegt Cherna ook, is dat je voor jezelf een afweging maakt. Ik koos voor leefgenot en ik vind het belangrijk dat ik mijn woning kan aanpassen aan mijn wensen. Dat ik dan in een dalende markt een verlies moet nemen, neem ik voor lief. Dat heb ik ingecalculeerd.
Hij kent volgens mij de betekenis daarvan inderdaad niet en hij wil dat zo graag ook eens ervaren. Ik kan ook wel een beetje begrip opbrengen voor zijn rancune. Misschien komt zijn moment nog eens... over een jaar of 20.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Woongenot, dat staat niet in het woordenboek van cenzuur.
Klopt, voor de starter is het interessant om de bodem te bepalen, voor de doorstromer is het niet eens zo relevant (omdat het huis dat je koopt óók een stuk goedkoper is).quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
En uiteindelijk (als je oud bent en naar het bejaardenhuis gaat en je huis wil cashen) dan is het toch wel meer waard geworden. Dan is de huidige 'crisis' enkel nog een dipje in een over het algemeen stijgende lijn.
Maar voor de starter is het wel interessant om even de bodem van de markt te timen. 20% is zo 60K, die je uiteindelijk toch 2,5 keer betaald. (met een aflossingsvrije hypotheek).
Dus wie nu wil uitstappen (om te gaan huren/emigreren/etc) die betaalt. Alhoewel, als je emigreert dan koop je daar vaak nóg goedkoper. Wie nu (over anderhalf jaar) instapt, die heeft een voordeeltje. En dat eigenlijk ook alleen maar als hij over wat eigen vermogen beschikt. Anders scheelt het qua maandlasten net niks.
Yep. Enige nadeel is de stijgende rente die kan roet in het eten gooien.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
En uiteindelijk (als je oud bent en naar het bejaardenhuis gaat en je huis wil cashen) dan is het toch wel meer waard geworden. Dan is de huidige 'crisis' enkel nog een dipje in een over het algemeen stijgende lijn.
Dus wie nu wil uitstappen (om te gaan huren/emigreren/etc) die betaalt. Alhoewel, als je emigreert dan koop je daar vaak nóg goedkoper. Wie nu (over anderhalf jaar) instapt, die heeft een voordeeltje. En dat eigenlijk ook alleen maar als hij over wat eigen vermogen beschikt. Anders scheelt het qua maandlasten net niks.
Voor de doorstromer maakt het praktisch niks uit, en voor wie gewoon blijft wonen waar hij woont al helemaal niet.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:39 schreef MaLo het volgende:
[..]
Klopt, voor de starter is het interessant om de bodem te bepalen, voor de doorstromer is het niet eens zo relevant (omdat het huis dat je koopt óók een stuk goedkoper is).
En zeker als je kiest voor een (gedeeltelijke) aflossing op je hypotheek, kom je gewoon echt niet in de problemen als je naar je aanleunwoninkje (brrr, moet er nog niet aan denken) gaat.
5 jaar terug waren onze keuzes als volgt:quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Woongenot, dat staat niet in het woordenboek van cenzuur.
Met wat eigen vermogen kan die stijgende rente heel aantrekkelijk zijn icm de HRA.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Yep. Enige nadeel is de stijgende rente die kan roet in het eten gooien.
Nog even en je gaat beweren dat je de crash al jaren van te voren aan had zien komenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
schei toch uit man. Toen ik kocht had ik natuurlijk rekening gehouden met de mogelijkheid van dalende prijzen. Zo werkt een markt nu eenmaal. Waar het om gaat, en dat zegt Cherna ook, is dat je voor jezelf een afweging maakt. Ik koos voor leefgenot en ik vind het belangrijk dat ik mijn woning kan aanpassen aan mijn wensen. Dat ik dan in een dalende markt een verlies moet nemen, neem ik voor lief. Dat heb ik ingecalculeerd.
Dit. Je maakt die overweging inderdaad voor jezelf en niet voor anderen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:43 schreef MaLo het volgende:
[..]
5 jaar terug waren onze keuzes als volgt:
1) Blijven wonen in onze huurflat, die veranderde in een seniorenflat (nieuwe bewoners waren allemaal 55+)
2) Huren: in mijn woonplaats alleen appartementen, eengezinswoningen alleen in mindere wijken en voor ongeveer 500 euro en dan ook nog eens een flinke wachttijd
3) Een eengezinswoning kopen in een mooie wijk, hypotheekkosten netto 620 euro
Wij zijn gegaan voor optie 3, woongenot; schoonouders wonen in optie 2 en betalen nu net zoveel huur als wij hypotheek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |