Thermoharden vervormen pas bij zeer hoge temperatuur en als, dan vervormen ze permanent.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:37 schreef Hurray het volgende:
[..]
Maar waar zit de grens? of vervormen thermoharders pas bij duizenden graden?
Succesquote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:37 schreef Pino112 het volgende:
Goed, ik ga bijna naar school, succes allemaal![]()
![]()
Inb4; nu al!? Ja, uur fietsen.
Had het niet iets te maken met de hoeveelheid deeltjes?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:37 schreef dralion13 het volgende:
[..]
je moet kijken aan welke kant van het evenwicht de temperatuur het hoogste is
Thermoharders vervormen nooit. Ze hebben geen glastoestand etc. Als het te heet wordt ontleden ze.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:38 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Thermoharden vervormen pas bij zeer hoge temperatuur en als, dan vervormen ze permanent.
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:39 schreef Woerd26 het volgende:
Iemand een bestandje voor de gr (notefolio) met alle info over analyse technieken? chromatografie etc?
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:08 schreef Pino112 het volgende:
http://www55.zippyshare.com/v/55724963/file.html
Daar moet je naar kijken als je wilt weten wat er gebeurt als je de druk verhoogtquote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:38 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Had het niet iets te maken met de hoeveelheid deeltjes?
Maar hoe weet je dan aan welke kant de temperatuur het hoogste is?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:51 schreef yosander het volgende:
[..]
Daar moet je naar kijken als je wilt weten wat er gebeurt als je de druk verhoogt.
Kun je zonder verdere gegevens niet weten volgens mij?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:54 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Maar hoe weet je dan aan welke kant de temperatuur het hoogste is?
Nope.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:55 schreef yosander het volgende:
[..]
Kun je zonder verdere gegevens niet weten volgens mij?
Toppie.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:55 schreef yosander het volgende:
[..]
Kun je zonder verdere gegevens niet weten volgens mij?
Altijd meenemen. Stel je voor dat je hem nodig hebt.. kan geen kwaad om het niet mee te nemen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:05 schreef robinmos het volgende:
Nemen jullie een NL woordenboek mee naar scheikunde of is dat heel dom??![]()
Ja vind het ook wel een beetje overdreven vooral omdat m'n woordenboek 1600 bladzijdes is.. maar als er straks een belangrijk woord staat dat ik niet precies weet denk ik wel kuuuttquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:06 schreef Prulez het volgende:
[..]
Altijd meenemen. Stel je voor dat je hem nodig hebt.. kan geen kwaad om het niet mee te nemen..
haha koningquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:06 schreef Prulez het volgende:
[..]
Altijd meenemen. Stel je voor dat je hem nodig hebt.. kan geen kwaad om het niet mee te nemen.
Ik had gisteren ook mijn rekenmachine mee naar Nederlands. Woorden tellen!![]()
![]()
Dus, gewoon meenemen. Ik denk niet dat je hem nodig hebt, maar het kan geen kwaad.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:07 schreef robinmos het volgende:
[..]
Ja vind het ook wel een beetje overdreven vooral omdat m'n woordenboek 1600 bladzijdes is.. maar als er straks een belangrijk woord staat dat ik niet precies weet denk ik wel kuuutt
Nog een term waar ik nog niet van gehoord hebquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:07 schreef Woerd26 het volgende:
Iemand; hebben grote moleculen in gaschrom een grotere of kleinere retentietijd?
Retentietijd is hoelang ze in die cappilaire kolom blijven. Overigens geen idee of grotere moleculen langer erin blijven of niet.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:08 schreef PG18 het volgende:
[..]
Nog een term waar ik nog niet van gehoord heb
Grotere retentietijd volgensmij. Maar; de retentietijd zelf verschilt per gaschromatograaf volgensmij.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:07 schreef Woerd26 het volgende:
Iemand; hebben grote moleculen in gaschrom een grotere of kleinere retentietijd?
Laag,quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:07 schreef Woerd26 het volgende:
Wat jij nu zegt is het dus juist laag, en niet hoog.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:10 schreef Prulez het volgende:
[..]
Grotere retentietijd volgensmij. Maar; de retentietijd zelf verschilt per gaschromatograaf volgensmij.
Gaschromatografie berust op:
- Verschil in vluchtigheid (lager kookpunt = lagere retentietijd)
- Verschil in adsorpsie (aan stationaire fase. Lagere adsorptie -> lagere retentietijd)
- Verschil in polatireit (Lost beter op in stationaire fase als polariteit overeenstemt)
Samengevat
Grotere moleculen hebben m.i. een hoger kookpunt, dus hogere retentietijd.
Nee hoog kookpunt = hoge retentietijdquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:12 schreef xCore het volgende:
[..]
Wat jij nu zegt is het dus juist laag, en niet hoog.
Maar, wordt 't dan een paar honderd graden in die gaskolom danquote:
Yes, want alle stoffen moeten gasvormig zijn door de tempquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:13 schreef Natrium het volgende:
[..]
Maar, wordt 't dan een paar honderd graden in die gaskolom dan?
Zit wat inquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:15 schreef Woerd26 het volgende:
[..]
Yes, want alle stoffen moeten gasvormig zijn door de temp
Maar de vraag ging over grote(re) moleculenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:15 schreef xCore het volgende:
[..]
Kleine moleculen hebben toch een laag kookpunt? (= lage retentietijd)
Oh, my bad.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:16 schreef Natrium het volgende:
[..]
Maar de vraag ging over grote(re) moleculenMaarja, als echte grote stoffen prima oplosbaar zijn, dan gaat 't weer niet op..
Haha die is geniaal idd,quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:22 schreef Natrium het volgende:
Even wat vertier tussen de bedrijven door:
Wat een baas
Veel uitlegvragen, bah. Alle rekenvragen en koolstofchemie heb ik denk ik wel goed. Alles bij elkaar wel een ruime voldoende denk ik.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:13 schreef Prulez het volgende:
Heeeeeeeel erg makkelijk. Ik zeg norm onder 0,5. Dit was echt poepsimpel, wist misschien 4 vragen niet.
Inderdaad, maarja, 2010-I was ook heel makkelijk en had desondanks een norm van 1.6quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:13 schreef Prulez het volgende:
Heeeeeeeel erg makkelijk. Ik zeg norm onder 0,5. Dit was echt poepsimpel, wist misschien 4 vragen niet.
De vraag was dat je 2 factoren moest beschrijven.. ik heb die van de hogere temperatuur opgeschreven (icm uitleg etc), en in de laatste minuten maar een andere factor behandeld, de druk. Dat die hetzelfde moest blijvenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:46 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ik wist de eerste 4-punter niet volledig. Alleen dat de temperatuur hoog moest zijn (?) omdat het een endotherme reactie naar rechts was. De tweede omstandigheid kon ik niet bedenken.
De vraag met vijf punten heb ik denk ik wel helemaal goed.
Druk moest kleiner worden zodat het evenwicht naar de kant met de meeste deeltjes verschoof.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:47 schreef Natrium het volgende:
[..]
De vraag was dat je 2 factoren moest beschrijven.. ik heb die van de hogere temperatuur opgeschreven (icm uitleg etc), en in de laatste minuten maar een andere factor behandeld, de druk. Dat die hetzelfde moest blijvenWeinig kans dat 'ie goed is overigens..
Oh, misschien heb ik nog een half puntje voor 't noemen van de drukquote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:48 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Druk moest kleiner worden zodat het evenwicht naar de kant met de meeste deeltjes verschoof.
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:48 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Druk moest kleiner worden zodat het evenwicht naar de kant met de meeste deeltjes verschoof.
De ochtendexamens komen om 2 uur, en middag om 5 uur.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:53 schreef Natrium het volgende:
Ze mogen wel 'ns opschieten met die antwoorden op havovwo/eindexamen.nu
Ik heb alleen Nederlands gister gehad, en toen kwam ik pas kwart over 5 thuisquote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:56 schreef TMartina het volgende:
[..]
De ochtendexamens komen om 2 uur, en middag om 5 uur.
Dat zou je nu na 2 dagen wel moeten weten
Laat maar, een nep-PDF tot 17.00.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:58 schreef Trollface. het volgende:
http://www.havovwo.nl/vwo/vsk/bestanden/vsk11iant.pdf
Uitwerkingen.
Hij doet 't hoor, alleen de opgaven zijn er nog niet.quote:
Toennet niet.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:00 schreef Natrium het volgende:
[..]
Hij doet 't hoor, alleen de opgaven zijn er nog niet.
Je kan toch ook de NH3 en CO2 weghalen, zodat het evenwicht helemaal naar links gaat. Als je namelijk de druk verhoogt zal er volgens mij nog steeds amm.. aanwezig zijn.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:48 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Dit had ik ook, met als tweede die van de temperatuur. heb hem net bij het nakijken fout gerekend omdat hij er niet bijstond, maar volgens mij klopt het wel.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:10 schreef IkBenSjoerd het volgende:
[..]
Je kan toch ook de NH3 en CO2 weghalen, zodat het evenwicht helemaal naar links gaat. Als je namelijk de druk verhoogt zal er volgens mij nog steeds amm.. aanwezig zijn.
Slechte school dan, komt in bijna elk oud examen voorquote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:08 schreef ErkendFokker het volgende:
Jezus ik heb nog best veel fouten. Er zaten ook dingen tussen die ik nog nooit eerder heb gedaan, zoals een blokkenschema tekenen enzo
Ja, was meer dan prima te doenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:15 schreef emzor1994 het volgende:
Wow, voor mij als CM' er ziet het er echt moeilijk uit dat examen... maarja, ik heb dus al 3 jaar geen scheikunde meer. Ik zie dat jullie nauwelijks klagen op LAKS tot nu toe, was het zo goed te doen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |