Nog een term waar ik nog niet van gehoord hebquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:07 schreef Woerd26 het volgende:
Iemand; hebben grote moleculen in gaschrom een grotere of kleinere retentietijd?
Retentietijd is hoelang ze in die cappilaire kolom blijven. Overigens geen idee of grotere moleculen langer erin blijven of niet.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:08 schreef PG18 het volgende:
[..]
Nog een term waar ik nog niet van gehoord heb
Grotere retentietijd volgensmij. Maar; de retentietijd zelf verschilt per gaschromatograaf volgensmij.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:07 schreef Woerd26 het volgende:
Iemand; hebben grote moleculen in gaschrom een grotere of kleinere retentietijd?
Laag,quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:07 schreef Woerd26 het volgende:
Wat jij nu zegt is het dus juist laag, en niet hoog.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:10 schreef Prulez het volgende:
[..]
Grotere retentietijd volgensmij. Maar; de retentietijd zelf verschilt per gaschromatograaf volgensmij.
Gaschromatografie berust op:
- Verschil in vluchtigheid (lager kookpunt = lagere retentietijd)
- Verschil in adsorpsie (aan stationaire fase. Lagere adsorptie -> lagere retentietijd)
- Verschil in polatireit (Lost beter op in stationaire fase als polariteit overeenstemt)
Samengevat
Grotere moleculen hebben m.i. een hoger kookpunt, dus hogere retentietijd.
Nee hoog kookpunt = hoge retentietijdquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:12 schreef xCore het volgende:
[..]
Wat jij nu zegt is het dus juist laag, en niet hoog.
Maar, wordt 't dan een paar honderd graden in die gaskolom danquote:
Yes, want alle stoffen moeten gasvormig zijn door de tempquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:13 schreef Natrium het volgende:
[..]
Maar, wordt 't dan een paar honderd graden in die gaskolom dan?
Zit wat inquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:15 schreef Woerd26 het volgende:
[..]
Yes, want alle stoffen moeten gasvormig zijn door de temp
Maar de vraag ging over grote(re) moleculenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:15 schreef xCore het volgende:
[..]
Kleine moleculen hebben toch een laag kookpunt? (= lage retentietijd)
Oh, my bad.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:16 schreef Natrium het volgende:
[..]
Maar de vraag ging over grote(re) moleculenMaarja, als echte grote stoffen prima oplosbaar zijn, dan gaat 't weer niet op..
Haha die is geniaal idd,quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:22 schreef Natrium het volgende:
Even wat vertier tussen de bedrijven door:
Wat een baas
Veel uitlegvragen, bah. Alle rekenvragen en koolstofchemie heb ik denk ik wel goed. Alles bij elkaar wel een ruime voldoende denk ik.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:13 schreef Prulez het volgende:
Heeeeeeeel erg makkelijk. Ik zeg norm onder 0,5. Dit was echt poepsimpel, wist misschien 4 vragen niet.
Inderdaad, maarja, 2010-I was ook heel makkelijk en had desondanks een norm van 1.6quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:13 schreef Prulez het volgende:
Heeeeeeeel erg makkelijk. Ik zeg norm onder 0,5. Dit was echt poepsimpel, wist misschien 4 vragen niet.
De vraag was dat je 2 factoren moest beschrijven.. ik heb die van de hogere temperatuur opgeschreven (icm uitleg etc), en in de laatste minuten maar een andere factor behandeld, de druk. Dat die hetzelfde moest blijvenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:46 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ik wist de eerste 4-punter niet volledig. Alleen dat de temperatuur hoog moest zijn (?) omdat het een endotherme reactie naar rechts was. De tweede omstandigheid kon ik niet bedenken.
De vraag met vijf punten heb ik denk ik wel helemaal goed.
Druk moest kleiner worden zodat het evenwicht naar de kant met de meeste deeltjes verschoof.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:47 schreef Natrium het volgende:
[..]
De vraag was dat je 2 factoren moest beschrijven.. ik heb die van de hogere temperatuur opgeschreven (icm uitleg etc), en in de laatste minuten maar een andere factor behandeld, de druk. Dat die hetzelfde moest blijvenWeinig kans dat 'ie goed is overigens..
Oh, misschien heb ik nog een half puntje voor 't noemen van de drukquote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:48 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Druk moest kleiner worden zodat het evenwicht naar de kant met de meeste deeltjes verschoof.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |