Als er dan een voetballer binnenwandelt, gaan alle alarmbellen rinkelen. De spelers zijn collega’s, dat wel. Maar die schaarse momenten zijn de krenten in de pap. Hiervoor neem je zo’n baantje. Niet om die suffe clubarmbandjes of vaantjes te verkopen, maar om de mannen te zien die je zo bewierookt.
Het droomscenario voor een medewerkster is een liefdesaffaire. Het is Loïs overkomen. Zij werkt in de fanshop van FC Twente en assisteerde daar een jaar geleden Bryan Ruiz toen die hulp nodig had bij het kopen van wat shirts. Er was meteen een klik. Maar er was ook nog een huwelijk. Inmiddels is het huwelijk van Bryan gesneuveld en de klik met Loïs uitgegroeid tot een relatie. Mooi voor Loïs. Heel wat fanshopmeisjes bij Eredivisieclubs zullen bij haar in de leer willen.
Loïs bevestigt, terecht of onterecht, een vooroordeel. Ik kan er spottend over doen, maar dat is misplaatst. Voor Ruiz is het ernst. Hij is gek op dat meisje. Minder dan een jaar geleden was hij een emotioneel wrak, na het stuklopen van zijn huwelijk en door het gemis van zijn zoontje die in Costa Rica achter bleef. Nu is hij opgebloeid en geeft Loïs hem extra kracht. Zijn eigen woorden, niet de mijne.
De liefde als brandstof. Het klinkt afgezaagd. Maar iedereen die wel eens verliefd is geweest, weet wat voor magische uitwerking het op prestaties kan hebben. Bij een aanvaller kan dat het verschil maken tussen wel of geen goal. Wie privé goed in zijn vel zit, kan werktechnisch excelleren. Zondag scoorde Bryan Ruiz niet in de bekerfinale, maar hoog op de tribune heb ik extra op hem gelet. Ik zag een herboren voetballer aan het werk, met een passie om van te watertanden.
Let op mijn woorden: zondag heeft Bryan Ruiz een beslissende inbreng in de Arena. Zijn assist of goal gaat FC Twente aan de verdiende titel helpen. Falen is ook geen optie. Hij heeft meer te verliezen dan het kampioenschap alleen. Hoe moet hij Loïs onder ogen komen als het gehate Ajax er met de schaal vandoor gaat?
De liefde gaat het verschil maken. Het zal Ruiz tot grootse daden inspireren. Wie ook gelooft in de kracht van de liefde, kan zich nu al gaan verheugen op een memorabele kampioenswedstrijd. Geniet ervan.
Door Bart de Vries
Dont do drugs,Mkaaayy?