Anderzijds, die oudjes zullen ook nog best verdiend hebben denk ik.quote:Op maandag 9 mei 2011 20:50 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
best even slikken, zeker voor mensen in het wat duurdere segment. Mn zus & co verkochten hun huis in 2008 voor 6 ton, de overburen zetten een vergelijkbaar huis een half jaar later te koop voor dezelfde prijs......en nu 2 jaar later is het eindelijk weg voor 460.
Lekkere timing van 2 oudjes die in een appartement zijn gaan wonen en dachten even flink wat geld over te houden aan hun villa.![]()
Sommige mensen doen alsof de klappen nog komen gaan, maar geloof me dat er al heel wat is uitgedeeld de laatste paar jaar.
Dat hangt toch ook af van wat voor type huizen verkocht worden? Als de hypotheekmarkt op slot zit, zullen er goedkopere huizen verkocht worden?quote:Op maandag 9 mei 2011 20:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat om de daling van de gemiddelde transactieprijs.
Het is ook lastig, omdat huizen geen commodity zijn (dus eenvormige zaken). In wezen is ieder huis uniek, al is het enkel al qua ligging.quote:Op maandag 9 mei 2011 20:52 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Dat hangt toch ook af van wat voor type huizen verkocht worden? Als de hypotheekmarkt op slot zit, zullen er goedkopere huizen verkocht worden?
Exact.quote:Op maandag 9 mei 2011 20:52 schreef oinkoink12 het volgende:
Dat hangt toch ook af van wat voor type huizen verkocht worden? Als de hypotheekmarkt op slot zit, zullen er goedkopere huizen verkocht worden?
Vast wel, maar blijft best kut als je net een nieuwe woning hebt gekocht, die van jezelf te koop zet, en de pleuris breekt uit. Anderhalve tonquote:Op maandag 9 mei 2011 20:51 schreef LXIV het volgende:
Anderzijds, die oudjes zullen ook nog best verdiend hebben denk ik.
Ik houd het redelijk nauwlettend in de gaten (Roosendaal). Wat ik op het oog heb, is ieg wel in die orde van grootte gedaald.quote:Op maandag 9 mei 2011 20:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die regio ken ik vrij aardig en die -20% klopt niet.
Och, als je nog een ton overwaarde hebt voor de oude dag is dat toch lekker! En misschien ooit gekocht voor maar 70.000 gulden.quote:Op maandag 9 mei 2011 20:55 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Vast wel, maar blijft best kut als je net een nieuwe woning hebt gekocht, die van jezelf te koop zet, en de pleuris breekt uit. Anderhalve tonDat appartement waar ze nu in zitten is prolly ook al weer van 4 naar 3 ton gedaald.
Het is ook van belang of de woning al leeg staat of niet. Ik merk in mijn omgeving dat huizen die niet meer bewoond zijn zeer moeilijk te verkopen zijn. Woningen die nog bewoond zijn verkopen redelijk snel voor deze tijd.quote:Op maandag 9 mei 2011 20:56 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Ik houd het redelijk nauwlettend in de gaten (Roosendaal). Wat ik op het oog heb, is ieg wel in die orde van grootte gedaald.
Dan vrees ik dat je niet goed kijkt, want het kadaster meet het niet.quote:Op maandag 9 mei 2011 20:56 schreef PierreBetfair het volgende:
Ik houd het redelijk nauwlettend in de gaten (Roosendaal). Wat ik op het oog heb, is ieg wel in die orde van grootte gedaald.
Nee, je kan de toekomst niet met zekerheid voorspellen. Dat weet jij als gokker heel goed. Toch durf ik te beweren dat de kans groter is dat de huizenmarkt de komende drie jaar daalt -in werkelijke prijzen- dan dat ie stijgt.quote:Op maandag 9 mei 2011 20:11 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Je hebt v.w.b die 20.000 die het op kan leveren of kosten wel over een toekomstvoorspelling van 3-4 jaar. Zo ver kan niemand vooruit kijken.
In absolute prijzen ook.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:17 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Nee, je kan de toekomst niet met zekerheid voorspellen. Dat weet jij als gokker heel goed. Toch durf ik te beweren dat de kans groter is dat de huizenmarkt de komende drie jaar daalt -in werkelijke prijzen- dan dat ie stijgt.
Dalen okies, maar hoeveel dat kun je niet zeggen. Maar bedenk wel als het veel zou zijn is nieuwbouw bijna niet meer te realiseren. En dat is nu juist een punt waarom ik denk dat het zich na 2012 als de rente zich ook heeft uitgerekt naar de 7-8% voor de lange termijn rentevast(historisch gezien een normale rente) zich gaat stabiliseren en de daling dan wel meevalt.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:17 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Nee, je kan de toekomst niet met zekerheid voorspellen. Dat weet jij als gokker heel goed. Toch durf ik te beweren dat de kans groter is dat de huizenmarkt de komende drie jaar daalt -in werkelijke prijzen- dan dat ie stijgt.
Ten eerste is een groot deel van de prijs de grondprijs, en daar kan best wel wat vanaf.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:25 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dalen okies, maar hoeveel dat kun je niet zeggen. Maar bedenk wel als het veel zou zijn is nieuwbouw bijna niet meer te realiseren. En dat is nu juist een punt waarom ik denk dat het zich na 2012 als de rente zich ook heeft uitgerekt naar de 7-8% voor de lange termijn rentevast(historisch gezien een normale rente) zich gaat stabiliseren en de daling dan wel meevalt.
Bouwkosten, grondprijzen, grondstoffen, lonen etc zullen dan ook moeten dalen en dat zie ik niet gebeuren.
Cognitieve dissonantiequote:Op maandag 9 mei 2011 20:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die regio ken ik vrij aardig en die -20% klopt niet.
Die ze voor 160k gulden kochten 20 jaar geleden... Een bevriend stel is blijven huren, want dat gaf zo veel meer vrijheid.quote:Op maandag 9 mei 2011 20:50 schreef PierreBetfair het volgende:
2 oudjes die in een appartement zijn gaan wonen en dachten even flink wat geld over te houden aan hun villa.![]()
Tja de mens zal toch ergens moeten wonen. En het aantal inwoners stijgt in NL. Of nu huurwoningen of koopwoningen nodig zijn(en gebouwd moeten worden) is dan om het even. En ik neem niet aan dat projectontwikkelaars en/of aannemers verlies willen draaien.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ten eerste is een groot deel van de prijs de grondprijs, en daar kan best wel wat vanaf.
Ten tweede is het helemaal niet zo relevant voor de marktprijs wat de productieprijs is. Waarom zou dat zo zijn? De marktprijs wordt bepaald door vraag en aanbod, niet door de productiekosten. Die marktprijs kan ver boven de productieprijs liggen, maar ook ver eronder.
Jij hebt meer last van korte termijn onzekerheid. Elk kwartier ben je zo bang dat er mensen zijn die wel blij zijn met een koopwoning en regelmatig "feiten" (dat houd in dat dingen echt zo zijn) dat als je niet elke 20 posts "cognitieve dissonantie" erin slingert je onzeker wordt over je eigen doen en laten.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Cognitieve dissonantie![]()
Sorry... ik kon het niet laten
Fixed.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:49 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Jij hebt meer last van korte termijn onzekerheid. Elk kwartier ben je zo bang dat er mensen zijn die wel blij zijn met een koopwoning en regelmatig "feiten" (dat houd in dat dingen echt zo zijn) dat als je niet elke 20 posts "cognitieve dissonantie" erin slingert je onzeker wordt over je eigen doen en laten.
Faalhaas Angsthaas
Dat soort huizen betaalde je in 1980 400K guldens voor. (dat weet ik 100% zeker) Nog steeds een leuke winst, dat dan wel weer.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:48 schreef Whuzz het volgende:
Die ze voor 160k gulden kochten 20 jaar geleden... Een bevriend stel is blijven huren, want dat gaf zo veel meer vrijheid.
lol, da's dan wel een HELE dikke villa. Ik denk dat die zich sowieso al niet zoveel zorgen maakten.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:52 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Dat soort huizen betaalde je in 1980 400K guldens voor. (dat weet ik 100% zeker) Nog steeds een leuke winst, dat dan wel weer.
Truste!quote:Op maandag 9 mei 2011 21:57 schreef iehlaak het volgende:
Daar gaan we weer. Nou, ik ben er weer weg van.
Vergis je niet. Iedereen leeft naar zijn inkomen en een verlies in welke klasse dan ook doet pijn.quote:Op maandag 9 mei 2011 21:55 schreef Whuzz het volgende:
[..]
lol, da's dan wel een HELE dikke villa. Ik denk dat die zich sowieso al niet zoveel zorgen maakten.
Komt op mij een beetje over als iets van:
"haaahahaha, zo'n kerel bij mij in het dorp he... nou, die zit me toch een partij in de SHIT joh! Hij heeft zijn sportauto moeten verkopen! En de andere 16 heeft hij moeten verhuizen van een aparte locatie naar de loods op zijn terrein! Nou, nou die crisis man, die heeft hem goed te pakken gehad!"
In dezelfde verhouding ja?quote:Op maandag 9 mei 2011 22:00 schreef Cherna het volgende:
[..]
Vergis je niet. Iedereen leeft naar zijn inkomen en een verlies in welke klasse dan ook doet pijn.
quote:Op maandag 9 mei 2011 22:22 schreef PierreBetfair het volgende:
Iemand een grafiekje van het bruto inkomen per huishouden vanaf 1980 ofzo. Denk dat je dan ziet dat het aardig in lijn ligt met de stijging vd huizenprijzen. Al die twee-verdieners kunnen makkelijk een paar centen extra missen voor een hypotheek.
Dat is dus ook mijn punt. Alles is op twee-verdieners gebaseerd. Waar die emancipatie niet goed voor is geweest. En zolang dit zo blijft heb ik een andere mening mbt tot een grote daling van de prijzen.quote:Op maandag 9 mei 2011 22:22 schreef PierreBetfair het volgende:
Iemand een grafiekje van het bruto inkomen per huishouden vanaf 1980 ofzo. Denk dat je dan ziet dat het aardig in lijn ligt met de stijging vd huizenprijzen. Al die twee-verdieners kunnen makkelijk een paar centen extra missen voor een hypotheek.
Dat vrouwen steeds vaker gaan werken en ook blijven werken, houd je niet meer tegen. Logisch gevolg is een veel hoger inkomen per huishouden dan vroeger. Dat is een belangrijkste reden van de stijging van huizenprijzen. Startende 2 verdieners met een modaal inkomen kunnen makkelijk 275-300K lenen.quote:Op maandag 9 mei 2011 22:27 schreef Cherna het volgende:
Dat is dus ook mijn punt. Alles is op twee-verdieners gebaseerd. Waar die emancipatie niet goed voor is geweest. En zolang dit zo blijft heb ik een andere mening mbt tot een grote daling van de prijzen.
Je raakt hier iets dat zowaar nog waar is ook. Het zou wat zijn als ik een Villa kon kopen met mijn salaris omdat de prijzen zo hard dalen. En inderdaad ik denk niet dat men het zover laat komen en dat is maar goed ook.quote:Op maandag 9 mei 2011 22:35 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Dat vrouwen steeds vaker gaan werken en ook blijven werken, houd je niet meer tegen. Logisch gevolg is een veel hoger inkomen per huishouden dan vroeger. Dat is een belangrijkste reden van de stijging van huizenprijzen. Startende 2 verdieners met een modaal inkomen kunnen makkelijk 275-300K lenen.
Als de prijzen nu nog eens 25% dalen, dan kan elke Henk & Ingrid een villa kopen. Dat kan natuurlijk niet.
We hebben de correctie onderhand wel gehad.U kunt met een gerust hart instappen
![]()
![]()
Hmm, maar niet iedereen woont in "Het groene Hart". Daar liggen de prijzen idd op 8 ton voor een villa. Hier in Brabant en ook elders betaal je voor 400-450K voor een villa of lux vrijstaand huis op 500-600m2........met nog eens een daling van 25% zou dat iets van 320K worden. Dan krijg je villawijken met allemaal Henk & Ingridjes.quote:Op maandag 9 mei 2011 22:37 schreef LXIV het volgende:
Die factor 2 verdieners is blijvend. Daar moet je mee leren leven.
Dat de prijzen niet verder dalen, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als de prijzen dalen met 25%, en een villa nog 'maar' 800.000 euro kost, dan komen Henk en Ingrid nog altijd 600.000 euro tekort.
Als de prijzen met 20% dalen dan kunnen Henk en Ingrid gewoon weer een modaal huis kopen op anderhalf inkomen. Dan is er mi weer evenwicht.
quote:Op maandag 9 mei 2011 20:19 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Overgrote deel is hier al van 300K naar 240K gezakt. Zou maar snel instappen, voordat je de boot weer mist. Als de markt weer aantrekt, wordt een bod van 12%-15% onder de vraagprijs niet meer serieus genomen, momenteel lukt het nog wel om een dergelijke "korting" te bedingen.
Ik weet dat het begrip villa nogal eens te onpas wordt gebruikt, maar een echte villa heb je niet in de 6 cijfers, zelfs niet als er veel achterstallig onderhoud is.quote:Op maandag 9 mei 2011 22:56 schreef PierreBetfair het volgende:
Hmm, maar niet iedereen woont in "Het groene Hart". Daar liggen de prijzen idd op 8 ton voor een villa. Hier in Brabant en ook elders betaal je voor 400-450K voor een villa of lux vrijstaand huis op 500-600m2........met nog eens een daling van 25% zou dat iets van 320K worden. Dan krijg je villawijken met allemaal Henk & Ingridjes.
Ieder vrijstaand huis wordt tegenwoordig een villa genoemd. Ik heb zelfs al 'geschakelde' villa's gezien. Met andere woorden: gewoon rijtjeshuizen.quote:Op maandag 9 mei 2011 23:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik weet dat het begrip villa nogal eens te onpas wordt gebruikt, maar een echte villa heb je niet in de 6 cijfers, zelfs niet als er veel achterstallig onderhoud is.
Opel noemde de tigra ook een sportauto, maar ik denk dat we het er snel over eens zijn dat dat geen sportauto is.quote:Op maandag 9 mei 2011 23:04 schreef LXIV het volgende:
Ieder vrijstaand huis wordt tegenwoordig een villa genoemd. Ik heb zelfs al 'geschakelde' villa's gezien. Met andere woorden: gewoon rijtjeshuizen.
Een villa is gewoon een buitenverblijf (landhuis) met bijbehorende gebouwen (vaak boerderijen, maar ook huizen voor personeel). Dat is wat een villa is. Vandaar ook de naam. Nederzetting.quote:Op maandag 9 mei 2011 23:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
Sinds wanneer is "villa" een officiële titel?
Nu 425. Maar 325 (dus 355 incl KK) kunnen Henk en Ingrid nog steeds niet gefinancierd krijgen hoor. Daar moet je toch 75K voor verdienen. En dat doen ze niet. H&I zitten in het 160K-200K segment. Nog ruim eronder.quote:Op maandag 9 mei 2011 23:20 schreef PierreBetfair het volgende:
Laten we het dan maar royale vrijstaande woning noemen, doet de makelaar ook. Zou toch vreemd zijn als een heel peleton H&I's in dit soort woonwijken een huis gaan kopen. Nog een ton eraf dik 25%) en ze hebben het. ONMOGELIJK
http://www.funda.nl/koop/(...)97-colijnspolder-29/
Staan tal van dit soort woningen voor deze prijs te koop in W Brabant (opzich nog goed te doen als je in R'dam e.o werkt) . 2-3 jaar terug vlogen deze stulpjes voor 550K over de toonbank.
Dan zoek je even rond in W-Brabant tussen de 4 en 5 ton. Binnen no time heb je iets wat wel naar je zin is en wat in Utrecht 750K kost.quote:Op maandag 9 mei 2011 23:23 schreef DS4 het volgende:
Nou is BoZ ook niet de meest aansprekende plek om te wonen.
En het is een foeilelijk huis. Dat ook nog. Maar de prijs is zonder meer redelijk te noemen.
Maar hoeveel werk op academisch niveau is daar in de buurt? (Weinig, want ik heb er zelf naar gezocht). Voor de interessante jobs moet je toch echt in de Randstad zijn. Hooguit wat techniek of iets in de medische sector kun je er vinden. En dan nog heel beperkt. En zo goed bereikbaar is Noord-Rotterdam ook niet.quote:Op maandag 9 mei 2011 23:25 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Dan zoek je even rond in W-Brabant tussen de 4 en 5 ton. Binnen no time heb je iets wat wel naar je zin is en wat in Utrecht 750K kost.
Ik heb geloof ik al aangegeven dat ik West Brabant aardig ken, ik woon er nl.quote:Op maandag 9 mei 2011 23:25 schreef PierreBetfair het volgende:
Dan zoek je even rond in W-Brabant tussen de 4 en 5 ton. Binnen no time heb je iets wat wel naar je zin is en wat in Utrecht 750K kost.
Dat zouden zowel zeepbel-blazers als zeepbel-prikkers heel fijn vinden. Wat mij betreft mag het morgen al gebeuren!quote:Op maandag 9 mei 2011 23:44 schreef xenobinol het volgende:
Kunnen we Brabant niet gewoon aan de Belgen geven? Er wonen mij teveel zeepbel blazers
En dan lekker meebetalen aan die luie Walenquote:Op maandag 9 mei 2011 23:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zouden zowel zeepbel-blazers als zeepbel-prikkers heel fijn vinden. Wat mij betreft mag het morgen al gebeuren!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |