abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96693193
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:32 schreef Physics het volgende:

[..]

Of jij interpreteert mijn verhaal op een zwart-of-wit manier, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Er zijn zeker een aantal studenten die lid zijn van laurentius of rsc waar ik respect voor heb, maar veel zijn het er niet.
Nogmaals, dat is wellicht jouw persoonlijke interpretatie, en ik vind hem (persoonlijk) behoorlijk bekrompen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_96693653
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:38 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ach, zo waren jij en ik wellicht ook tijdens onze studie. Ik heb wel het een en ander bijgeleerd na een paar jaar werk en veel sollicitaties aan de andere kant van de tafel.
Nou ik heb zo ver ik weet nooit zo hoog van de toren geblazen tijdens mijn studie dat ik het wel wist hoe het zou lopen in het bedrijfsleven.

Ik moet kingmob absoluut wel gelijk geven dat het vaak niet op kennis en kunde aan komt maar ook vaak op het juiste moment op de juiste plaats zijn in de organisatie. En dan idd nog de diplomatie wanneer je zo snel mogelijk omhoog wilt vallen wel aan mee moet doen dat had ik absoluut niet verwacht.

Ik verbaas me nog steeds over de organisatie waar ik werk dat deze nog bestaat terwijl er zo inefficient als de pest gewerkt wordt. Maar dan zullen onze concullega's net zulke brassers zijn als ons. Het is ook wel fijn die ineffcientie, daardoor kan ik tussen door wat op fok rond hangen. :')
pi_96693720
quote:
19s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:34 schreef kingmob het volgende:

[..]

Allemaal argumenten die geen basis in de werkelijkheid hebben. Ik heb in mijn ervaring nog geen enkele werkgever gezien die dat ook maar iets interesseert. En als jij een commissie oid op je CV zet, wees klaar om te verdedigen waarom die het verdient daar op te staan.
Je onderscheiden op dergelijke manier is vooral voor de 'fabrieksstudies' als bestuurskunde en economie, waar er voor jou geen 10 maar 300 anderen zijn.
Ik maakte ook louter aannames op basis van wat mij logisch lijkt. Lid worden doe ik overigens ook niet om op mijn CV te zetten, maar opdat ik een leuke tijd tegemoet kan zien.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:34 schreef Basp1 het volgende:
He ik zie hier studenten aan het woord die het het beter weten en zich al in de schoenen van een werkgever willen verplaatsen. Maak eerst eens je studie af, werk een paar jaar en kom dan nog eens terug in dit topic. Dan ben ik benieuwd of jullie nog steeds zo er over denken. :D
Ik snap je punt niet zo. Moet ik me over vijf jaar realiseren dat ik me eigenlijk in een kelder heb moeten opsluiten? :P
Moo
  donderdag 12 mei 2011 @ 12:58:28 #129
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_96693822
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik verbaas me nog steeds over de organisatie waar ik werk dat deze nog bestaat terwijl er zo inefficient als de pest gewerkt wordt. Maar dan zullen onze concullega's net zulke brassers zijn als ons. Het is ook wel fijn die ineffcientie, daardoor kan ik tussen door wat op fok rond hangen. :')
Zeer herkenbaar. En allemaal hebben ze een 'open cultuur' tot je de baas aanspreekt op zijn fouten en zo verandert er effectief niets, want iedereen heeft een baas.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  donderdag 12 mei 2011 @ 13:08:36 #130
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_96694200
quote:
7s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:55 schreef Zuivelkoe het volgende:

[..]

Ik maakte ook louter aannames op basis van wat mij logisch lijkt. Lid worden doe ik overigens ook niet om op mijn CV te zetten, maar opdat ik een leuke tijd tegemoet kan zien.

[..]

Ik snap je punt niet zo. Moet ik me over vijf jaar realiseren dat ik me eigenlijk in een kelder heb moeten opsluiten? :P
Ik snap dat je probeert te extrapoleren, maar het valt me op dat dat vaak op hele rare aannames gebeurd. En wat jij zegt gaat meestal gepaard met veel stelligheid. Massaal zitten studenten aan de commissies hun tijd te verdoen omdat werkelijk bijna iedereen er van overtuigd is dat dat moet om überhaupt aan een baan te komen. Zonde van al die moeite en tijd.

Het valt me vooral op dat in die verhalen er min of meer vanuit wordt gegaan dat de persoon die je moet aannemen een mongool is die niet kan inzien wat wel en niet nuttig is/was. De praktijk is natuurlijk dat deze persoon jou zeer waarschijnlijk overklast in ervaring en kennis (met uitzondering van de HR muts in de eerste ronde).

We gaan wel ver off-topic trouwens :P Voor de TS, maak je niet zo druk, je verdient nog steeds redelijk goed in een sector die je iig een beetje bevalt. Ja, dan ben je tandarts, zit je je hele leven voor veel geld in mensen hun monden te wroeten, het lijkt mij werkelijk een nachtmerrie.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_96694573
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 12:41 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nogmaals, dat is wellicht jouw persoonlijke interpretatie, en ik vind hem (persoonlijk) behoorlijk bekrompen.
Ah ja, je extrapoleert mijn verhaal en geeft er je eigen zwart/witte draai aan, en vervolgens ben ik bekrompen. Zo werkt het niet he. . .
pi_96696443
In Australië/ de Verenigde Staten TS, hier in Nederland wordt namelijk uitgegaan van het idee dat je een techneut niet veel hoeft te betalen volgens het principe "want het is toch je hobby?".
pi_96696748
Voetballers verdienen ook miljoenen voor hun hobby dus die vergelijking is ook bagger :{
pi_96696778
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:05 schreef Tocadisco het volgende:
In Australië / de Verenigde Staten TS
De VS kan kloppen, daar is naar mijn ervaring enorm veel vraag naar bijvoorbeeld goede ontwikkelaars en engineers. Australië weer totaal niet. Ik ben daar toevallig voor een half jaar naar toe geweest nog niet zo lang geleden en alleen in een handjevol grote steden (Sydney, Brisbane, Melbourne bijv.) kun je aan de bak als techneut. En dan nog, ligt het aantal mooie vacatures vrij laag en heerst in Australië een hele erge "eigen volk eerst"-mentaliteit, om nog maar te zwijgen over de hele andere manier van werken.

[ Bericht 1% gewijzigd door SecurityException op 12-05-2011 14:20:12 ]
pi_96699506
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 13:19 schreef Physics het volgende:

[..]

Ah ja, je extrapoleert mijn verhaal en geeft er je eigen zwart/witte draai aan, en vervolgens ben ik bekrompen. Zo werkt het niet he. . .
Rustig, ik zie je verhaal niet zwart-wit en ik zeg ook niet dat je bekrompen bent. Ik zeg alleen dat ik jouw manier van denken bekrompen vind. Dat mag ik volgens mij prima denken, je bent ongetwijfeld verder een aardige kerel.
pi_96700026
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 09:44 schreef Drive-r het volgende:
Ach, er zijn ook echt wel bedrijven waar je als sociaal gestoord techneut goed weg komt. In bepaalde industrien, zoals bijvoorbeeld chemie of olie & gas, is de toegevoegde waarde van een goede ingenieur nu eenmaal significant. Ik ben in die sectoren echt lui tegen gekomen die hun kantoortje niet eens uit kwamen, maar prima betaald kregen. Ik begrijp alle klachten dan ook niet zo.

Het mooiste van techneut zijn, is natuurlijk dat als je ook maar een beetje sociaal vermogen hebt, je altijd nog kan kiezen om management of finance ofzo in te gaan en lekker een of andere alfa zijn baan in te pikken... moeten ze andersom niet proberen :7
Precies :)
pi_96700225
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:13 schreef SecurityException het volgende:

[..]

De VS kan kloppen, daar is naar mijn ervaring enorm veel vraag naar bijvoorbeeld goede ontwikkelaars en engineers. Australië weer totaal niet. Ik ben daar toevallig voor een half jaar naar toe geweest nog niet zo lang geleden en alleen in een handjevol grote steden (Sydney, Brisbane, Melbourne bijv.) kun je aan de bak als techneut. En dan nog, ligt het aantal mooie vacatures vrij laag en heerst in Australië een hele erge "eigen volk eerst"-mentaliteit, om nog maar te zwijgen over de hele andere manier van werken.
Als techneut in de olie&gas zijn er genoeg banen te vinden, die top betalen :D
  vrijdag 3 juni 2011 @ 00:33:57 #138
297051 schaal_9
Caissière B
pi_97642792
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 22:47 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

En dan zijn we weer terug bij af: waarom zou je nog kapot zwoegen voor een papiertje?

Het is gewoon geen zak waard, het kost alles, en word je als student gewoon gruwelijk bedonderd en iedereen lijkt het nog normaal te vinden ook. :')

De meesten doen werk dat ze zonder het vod ook hadden gekund. :')
Een studie afronden betekent dat je een zeker denkniveau hebt, in staat bent vraagstukken op een bepaalde manier te lossen. Op mijn werk (overheid) hebben de meeste collega’s een economische of bestuurskundige richting gevolgd en dat sluit inhoudelijk behoorlijk goed aan bij het werk.

Als het desondanks niet lukt op de arbeidsmarkt, spelen waarschijnlijk andere factoren een rol. Ik heb weleens gelezen over iemand met Asperger (een vorm autisme) die geneeskunde heeft afgerond, maar toch langere tijd in een uitkering zit. Dat heeft verder niets met het diploma te maken.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_97651227
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 00:33 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Een studie afronden betekent dat je een zeker denkniveau hebt, in staat bent vraagstukken op een bepaalde manier te lossen. Op mijn werk (overheid) hebben de meeste collega’s een economische of bestuurskundige richting gevolgd en dat sluit inhoudelijk behoorlijk goed aan bij het werk.

Als het desondanks niet lukt op de arbeidsmarkt, spelen waarschijnlijk andere factoren een rol. Ik heb weleens gelezen over iemand met Asperger (een vorm autisme) die geneeskunde heeft afgerond, maar toch langere tijd in een uitkering zit. Dat heeft verder niets met het diploma te maken.
Ik sluit niet uit dat sommige studies goed aansluiten op de beroepspraktijk. Ik vind dat erg gelukkig voor je dat jouw studie daar onder valt. Met jouw studie zit je denk ik precies goed qua werkgever, ik weet welk overheidsonderdeel je werkt :) Een schot in de roos, ik kan er niet over uit hoe gelukkig ik dat voor je vind, ik zie graag dat mensen gelukkig zijn/worden en tot bloeit komen. :Y Je hebt zo een goede basis om verder te werken aan je leven. De competenties om het vak uit te oefenen, die heb jij in huis, en worden -naar ik aanneem- ten volle door je werkgever gebruikt. Het kan niet anders of twee partijen moeten gelukkig zijn, het heeft zo moeten zijn. :)

Niet alleen de competenties/talenten die je hebt zijn inderdaad belangrijk om te "slagen". Je moet als mens ook passen in een setting. Ik heb sterk de indruk dat jij je daar als een vis in het water voelt en bovenal aansluiting vind in het milieu ( ! ) . Hoe belangrijk dat is om van je werk een succes te maken. :)

Terecht wat je zegt over studie. Het doet hoofdzakelijk een beroep op je kennis competenties en vele minder op je sociale competenties. Dat betekent dat "vakidioten" nog steeds sociale dieren moeten zijn om te overleven in een werksetting dat zovele anders is dan een setting waarin een studie moest worden gevolgd. Ik vind het voor mij erg jammer dat de discrepantie zo enorm groot is gebleken.

Soms denk ik dat ik arts hadden moeten worden. Maar dat is ook puur uit interesse. Als een beroep is dat beroep doet op iemands sociale vermogens, dan is arts daar wel een voorbeeld van. Het vak puur technisch benaderen, iets wat ik dan zou doen, zou dan niet genoeg kunnen zijn. Dus ik kan mij goed voorstellen dat iemand met een vorm van ASS het niet redt als als arts. Je voorbeeld over die ene persoon verbaast mij dan ook niet. :{

De discrepantie is groot. Ik zie mensen in mijn omgeving die goed qua studie waren en daar aanzien hadden. En dat kietelt kan ik je zeggen. Vervolgens komen ze in een totaal andere wereld dat vooral (ook) aansprak maakt op totale andere competenties in casu het sociale en daar niet of minder gedijen. Ik zie vaak ook dat mensen die op school mislukken maar in werksituaties volledig opbloeien en gelukkig worden. Het kan raar lopen wat dat betreft. :{

p.s. Geniet van het mooie weer en deze mini vakantie . ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 03-06-2011 11:25:18 ]
  zaterdag 4 juni 2011 @ 23:45:39 #140
46960 StefanP
polemicist
pi_97719158
Niet in Nederland (uitzonderingen daargelaten), dat mag wel duidelijk zijn.

Als er één land is waar de brallers het voor het zeggen hebben en waar techneuten niet gewaardeerd worden, dan is het wel NL. Niet vreemd trouwens, het is een verlenging van dat typische Nederlandse "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" waanbeeld. In heel Europa geldt dat trouwens... dat hele egalitaire idee dat iedereen zogenaamd "gelijk" is kun je terugvinden in de salarissen. Het verschil tussen een salaris op VMBO-niveau en een academicus is veel kleiner dan het hoort te zijn; zo ook het verschil tussen een gemiddelde "flut" studie zoals communicatiewetenschappen, economie o.i.d. en een harde beta-studie.

Daar komt nog bovenop dat vrijwel elk bedrijf in Nederland nog werkt met starre regels uit een vervlogen tijd: salaris wordt grotendeels bepaald door hoeveel jaren je gewerkt hebt (en niet door productiviteit) en salarissprongen vinden alleen plaats a.d.h.v. CAO-tabellen. Prestatie heeft er weinig mee te maken.

Dus: verhuis naar het buitenland. Ik was het beu om als techneut in een zware functie een lachwekkend salaris te krijgen en precies te weten hoeveel schamele procent ik er elk jaar bij kon krijgen. Technici worden in Nederland niet gewaardeerd. Ik verdien nu een veelvoud en maak salarissprongen waar mensen in Nederland tien jaar voor nodig hebben.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_97721910
Het enige punt waarop het me StefanP altijd wel eens kan zijn. Techneuten worden trouwens in andere delen van Europa ook goed betaald, de UK is al stukken beter. Of je pikt gewoon een financieel job in, dan hoef je tenminste niet in de VS te wonen...
pi_97722299
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2011 00:43 schreef Drive-r het volgende:
Het enige punt waarop het me StefanP altijd wel eens kan zijn. Techneuten worden trouwens in andere delen van Europa ook goed betaald, de UK is al stukken beter. Of je pikt gewoon een financieel job in, dan hoef je tenminste niet in de VS te wonen...
Sluit maar achteraan als techneut :') Ze hebben je echt niet nodig hoor.
pi_97722340
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 23:45 schreef StefanP het volgende:
Niet in Nederland (uitzonderingen daargelaten), dat mag wel duidelijk zijn.

Als er één land is waar de brallers het voor het zeggen hebben en waar techneuten niet gewaardeerd worden, dan is het wel NL. Niet vreemd trouwens, het is een verlenging van dat typische Nederlandse "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" waanbeeld. In heel Europa geldt dat trouwens... dat hele egalitaire idee dat iedereen zogenaamd "gelijk" is kun je terugvinden in de salarissen. Het verschil tussen een salaris op VMBO-niveau en een academicus is veel kleiner dan het hoort te zijn; zo ook het verschil tussen een gemiddelde "flut" studie zoals communicatiewetenschappen, economie o.i.d. en een harde beta-studie.

Daar komt nog bovenop dat vrijwel elk bedrijf in Nederland nog werkt met starre regels uit een vervlogen tijd: salaris wordt grotendeels bepaald door hoeveel jaren je gewerkt hebt (en niet door productiviteit) en salarissprongen vinden alleen plaats a.d.h.v. CAO-tabellen. Prestatie heeft er weinig mee te maken.

Dus: verhuis naar het buitenland. Ik was het beu om als techneut in een zware functie een lachwekkend salaris te krijgen en precies te weten hoeveel schamele procent ik er elk jaar bij kon krijgen. Technici worden in Nederland niet gewaardeerd. Ik verdien nu een veelvoud en maak salarissprongen waar mensen in Nederland tien jaar voor nodig hebben.
Je bent ook knettergek als je hier techniek gaat studeren. Ze trappen je nog net niet de grond in.
pi_97722410
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 00:53 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Jij bent helaas niet echt geslaagd, maar dat lijkt andere redenen te hebben. Techneuten die ik ken, ik ben tenslotte zelf een, hebben het allemaal prima naar hun zin...
pi_97722530
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 00:53 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 00:56 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Jij bent helaas niet echt geslaagd, maar dat lijkt andere redenen te hebben. Techneuten die ik ken, ik ben tenslotte zelf een, hebben het allemaal prima naar hun zin...
Om een of andere reden krijg ik bij de benaming 'techneut' altijd het beeld van een hobbyist. Het creëren van zo'n beeld lijkt met geen gunstig uitgangspunt voor salarisonderhandelingen.
pi_97722605
quote:
9s.gif Op zondag 5 juni 2011 00:59 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

[..]

Om een of andere reden krijg ik bij de benaming 'techneut' altijd het beeld van een hobbyist. Het creëren van zo'n beeld lijkt met geen gunstig uitgangspunt voor salarisonderhandelingen.
Klopt. Het komt aardig in de buurt van hoer. En zo worden ze ook behandeld.

Kapot geleerd. Uitwonen en op de vuilnis belt trappen. Het was nooit goed. Een beest werd nog beter behandeld. Onmenselijke werkverhoudingen, noem maar op.
pi_97722705
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 00:56 schreef Drive-r het volgende:

[..]

De Bijbel is daar heel helder in: de eerste zullen de laatsten zijn en v.v.

Hoe waar...

De markt deugt voor geen klap. Het maakt veel mensen hartstikke kapot. Gewoon kapot.
pi_97722735
EG, dat klinkt erg naar, maar heeft nogmaals vnl met jouw situatie te maken. Uitzonderingen zijn er altijd, helaas ben jij er eentje, en dat moet naar zijn. Maar ik ben nooit als beest behandeld, en ken van mijn tientallen meestudenten ook niemand die er zo aan toe is...
pi_97722815
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2011 01:04 schreef Drive-r het volgende:
EG, dat klinkt erg naar, maar heeft nogmaals vnl met jouw situatie te maken. Uitzonderingen zijn er altijd, helaas ben jij er eentje, en dat moet naar zijn. Maar ik ben nooit als beest behandeld, en ken van mijn tientallen meestudenten ook niemand die er zo aan toe is...
Heel gelukkig voor je........

Je kan beter zes keer een miskoop met je auto hebben, daar kom je nog overheen. Hier niet.
pi_97722817
Jemig Echtgaaf, wat klink je gefrustreerd. Succes is misschien niet direct een keuze maar de keuzes die je maakt hebben er wel ontzettend veel invloed op. Zeker in een land als NL waar iedereen een topopleiding kan volgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')