Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Naast goed in je vak zijn, zijn andere factoren inderdaad ook van belang om 'het te maken', bijvoorbeeld goede connecties/netwerken, een goede niche vinden, enz.. Dat je goed moet zijn in je vak vind ik vanzelfsprekend. Verder kan ik me ook soms wel stiekem ergeren aan 'prutsers' hoor, in mijn vakgebied (web- en softwareontwikkeling) zijn er té veel hobbyisten en mensen die wat aan knoeien.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:35 schreef kingmob het volgende:
Er wordt hier ook wel weer heel veel geblabla'd hoor. De meeste techneuten verdienen helaas niet zo heel veel, maar idd nog altijd flink bovenmodaal. Maar dat gezever met presteren etc. is toch echt vooral mooipraterij. Ik heb genoeg goede presteerders niet vooruit zien komen en genoeg prutsers wel. Zeer veel hangt ook af van geluk, al is het alleen maar in de juiste situatie komen. Dan kun je jezelf op de borst kloppen dat je het beste van die situatie hebt gemaakt (doe ik ook), maar zo'n enorme prestatie is het nou ook weer niet. Voor jou tien anderen.
Daar heb je een goed punt, ik heb het idee dat de echte techneuten zich maar een beetje in stilte zitten te ergeren. Het komt nu eenmaal maar weinig voor dat de baas uit zichzelf met flinke salarisverhogingen gaat strooien. Je moet zelf ook aangeven dat je meer waard bent en desnoods maar overstappen als het niks wordt.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:52 schreef Graslul het volgende:
Verder is het tegenwoordig van belang dat je goed kunt lullen, ook wel profileren genoemd. Ook dat is geen sterk punt van de meeste techneuten.
Profileren, maar wat mij betreft met name gewoon kunnen communiceren met mensen buiten je vakgebied en relaties kunnen opbouwen zodat je dingen gedaan krijgt. Organisaties zijn tegenwoordig veel meer als matrix opgebouwd waarbij samengewerkt wordt in interdisciplinaire teams (vaak met outsourcing erbij) en dan moet je gewoon sociaal vaardig zijn om succesvol te zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:52 schreef Graslul het volgende:
Als software engineer kun je best veel salaris binnenharken. Meestal moet je dan wel in een sector werken waar techneuten nou weer over het algemeen (beetje generaliserend) niets van willen weten. De financiële sector bijvoorbeeld.
Verder is het tegenwoordig van belang dat je goed kunt lullen, ook wel profileren genoemd. Ook dat is geen sterk punt van de meeste techneuten.
Bron?quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:52 schreef Graslul het volgende:
Als software engineer kun je best veel salaris binnenharken. Meestal moet je dan wel in een sector werken waar techneuten nou weer over het algemeen (beetje generaliserend) niets van willen weten. De financiële sector bijvoorbeeld.
Het zijn volgens mij niet alleen technici die dat doen. Vaak zijn het mensen die niet bij machte zijn om een stap omhoog te zetten, of daar simpelweg geen trek in hebben. Als je in de laatste categorie valt, moet je natuurlijk stoppen met klagen over je leidinggevende(n) of een andere baan zoeken.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:24 schreef 44pje het volgende:
Daar heb je een goed punt, ik heb het idee dat de echte techneuten zich maar een beetje in stilte zitten te ergeren. Het komt nu eenmaal maar weinig voor dat de baas uit zichzelf met flinke salarisverhogingen gaat strooien. Je moet zelf ook aangeven dat je meer waard bent en desnoods maar overstappen als het niks wordt.
Ik weet niet of je dat aan kunt leren, ik denk dat over het algemeen techneuten hier minder aanleg voor hebben.quote:Op donderdag 12 mei 2011 01:18 schreef Gerecycleerd het volgende:
Ik hoor hier over profileren maar is het echt zo dat er zulke dergelijke eigenschappen worden aangeleerd in economische studies of wa
Dat zeiden ze mij 10 jaar geleden ja. Daar merk ik nu bedroevend weinig van.quote:Op maandag 9 mei 2011 01:21 schreef TC03 het volgende:
Is inderdaad raar, maar...
- Als ingenieur is de baangarantie veel hoger
Dat valt wel mee, als je voldoende social skills hebt dat je kan samenwerken met niet-techneuten kom je al een heel eind.quote:Op donderdag 12 mei 2011 08:04 schreef Basp1 het volgende:
Dan moet je opeens als techneut 50% van je tijd gaan verdoen aan netwerken en ouwe hoeren, een techneut is in principe veel waardevoller voor een bedrijf als hij 100% met de techniek bezig kan zijn. Maar bedrijven hebben dat vaak niet door, dus moeten techneuten ook maar de softe kant op alleen maar om meer salaris te vergaren.
Kan je nagaan als je geen techneut was geweest.quote:Op donderdag 12 mei 2011 08:10 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Dat zeiden ze mij 10 jaar geleden ja. Daar merk ik nu bedroevend weinig van.
En wie gaat dan project management doen? De bedrijfskundige die geen flauw idee heeft van hoe de techniek werkt? Technici die ook nog eens kunnen managen / zakelijk sterk zijn, die zijn goud waard voor bedrijven. M'n pa heeft TN gedaan naast zijn werk nadat hij na de HAVO ging werken, hij heeft nu een betere functie dan de jongens die elektro/TN gedaan hebben en toen zijn gaan werken... Puur omdat hij zakelijk sterk is, hij verdient nu ook 4-5x zo veel, omdat hij veel meer waard is doordat zijn effect op het geheel groter is dan de kerel die wat pijpen doorrekent.quote:Op donderdag 12 mei 2011 08:04 schreef Basp1 het volgende:
Dan moet je opeens als techneut 50% van je tijd gaan verdoen aan netwerken en ouwe hoeren, een techneut is in principe veel waardevoller voor een bedrijf als hij 100% met de techniek bezig kan zijn. Maar bedrijven hebben dat vaak niet door, dus moeten techneuten ook maar de softe kant op alleen maar om meer salaris te vergaren.
Ik bedoel niet dat het nadelig is, ik bedoel dat een goed salaris maar voor een klein deel lijkt af te hangen hoe je over het algemeen presteert. Kijk je komt natuurlijk nergens als je echt niks kan, maar over het algemeen kunnen de meeste minder-verdieners ook wat de meer-verdieners kunnen, dat is mijn punt. De scheiding is grotendeels 'nep' en vooral gebaseerd op het feit dat iemand de kans heeft gehad zich te kunnen bewijzen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:36 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar je kunt moeilijk zeggen dat goed presteren over het algemeen nadelig is, of niet? Dat mensen zichzelf op de borst kloppen is onzin volgens mij, maar dat moeten ze zelf weten. Ik verdien goed, maar ik weet prima dat ik dat aan een scheve markt te danken heb.
Dat is meer iets dat je leert tijdens je jeugd en niet op school. Maar hangt ook af van karakter e.d. natuurlijk. Wel is het zo dat als je het een beetje beheerst je een enorme voorsprong hebt als techneut, in het land van de blinden is de eenoog nou eenmaal koning.quote:Op donderdag 12 mei 2011 01:18 schreef Gerecycleerd het volgende:
Ik hoor hier over profileren maar is het echt zo dat er zulke dergelijke eigenschappen worden aangeleerd in economische studies of wa
Dat laatste vind ik btw onzin, ik denk dat mensen bij een vereniging niet dommer of slimmer zijn dan elders. Wellicht studeren ze iets minder hard, maar dat doet niks af aan capaciteiten en dat is het meest relevant. Mijn ervaring op de TU was trouwens dat de hoogste cijfers verbazingwekkend genoeg vaak nog gehaald werden door de grootste balletjes, maar dat zal toeval zijn geweest rond mijn afstuderen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:46 schreef Physics het volgende:
Profileren doe je meestal naast je studie. Denk aan studentenvereniging, studievereniging, commissiewerk, bestuursfuncties, assistentschappen, research projecten, ondernemen.. Over het algemeen wordt de studentenvereniging naar mijn mening het meeste overschat, een hoop mensen menen echt dat ze daar "een streepje voor" mee hebben, waarschijnlijk nog rustend op de verhalen van studenten van tientallen jaren geleden. Tegenwoordig zitten veel leuke sociale mensen bij een vereniging, alleen zijn dat dan nou weer net de mensen die het op elk serieus gebied weer minder doen.
Nou bijna elke medestudent die ik spreek meent te weten dat het zeker wel een plusje is zo'n studentenvereniging. "Zeker in het bedrijfsleven, daar aan de top zijn de meeste lid!!" < Zou kunnen, maar studentenvereniging 30-40 jaar geleden =/= studentenvereniging van nu.quote:Op donderdag 12 mei 2011 11:28 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik btw onzin, ik denk dat mensen bij een vereniging niet dommer of slimmer zijn dan elders. Wellicht studeren ze iets minder hard, maar dat doet niks af aan capaciteiten en dat is het meest relevant. Mijn ervaring op de TU was trouwens dat de hoogste cijfers verbazingwekkend genoeg vaak nog gehaald werden door de grootste balletjes, maar dat zal toeval zijn geweest rond mijn afstuderen.
Studentenverenigingen worden tegenwoordig enkel overschat door echt doorgewinterde lullo's, maar dat soort wereldvreemde lui kom ik gelukkig niet tegen. Mensen begrijpen prima dat ze het op eigen kracht moeten doen, en zetten het ook nooit meer op een CV. Het enige wat soms vermeld wordt is een commissie of bestuur dat daadwerkelijk tijd gekost heeft, en dus nodig is om gaten in een studie te vermelden. Dat werkt prima als mensen daar vanuit hun universiteit ook een beurs voor gehad hebben, dat "valideert" het tijdsverlies enigzins.
Zoals ik al zei, dat soort mensen kom ik gelukkig weinig tegen. Ben het helemaal met je eens verder, maar ik geloof niet dat elk lid nog zo naief is en ik zie dat zelf gewoon niet.quote:Op donderdag 12 mei 2011 11:40 schreef Physics het volgende:
[..]
Nou bijna elke medestudent die ik spreek meent te weten dat het zeker wel een plusje is zo'n studentenvereniging. "Zeker in het bedrijfsleven, daar aan de top zijn de meeste lid!!" < Zou kunnen, maar studentenvereniging 30-40 jaar geleden =/= studentenvereniging van nu.
Da's de vrij Hollandse insteek, maar de wereld na universiteit is Anglo-saskischer en meer gefocussed op "skills" en minder op "knowledge". Maar goed, jouw eigen mening lijkt net zo naief als die van de "leden" waar je zelf zo'n negatief oordeel over hebt. Mij is het om het even, maar om dat soort mensen af te schilderen als lui en ongemotiveerd is net zo onzinnig als bij een vereniging gaan en denk dat je vervolgens je toekomst verzekerd hebt.quote:Het gaat niet om intelligentie, dat heb ik nergens gezegd, prestatie=/= intelligentie. Ze doen het gewoon op elk gebied waar motivatie, doorzettingsvermogen etc. voor nodig is minder. Bij ons zijn de mensen daar nou juist diegene die extra studiejaren nodig hebben, alles onzin vinden, verder niks naast hun studie doen (of als ze het doen het CV-building is). Dus al hebben ze de capaciteiten, waarom zouden ze die dan plots gaan aanspreken als ze dat nog nooit gedaan hebben?
Of jij interpreteert mijn verhaal op een zwart-of-wit manier, wat natuurlijk niet de bedoeling is.quote:Op donderdag 12 mei 2011 11:56 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dat soort mensen kom ik gelukkig weinig tegen. Ben het helemaal met je eens verder, maar ik geloof niet dat elk lid nog zo naief is en ik zie dat zelf gewoon niet.
[..]
Da's de vrij Hollandse insteek, maar de wereld na universiteit is Anglo-saskischer en meer gefocussed op "skills" en minder op "knowledge". Maar goed, jouw eigen mening lijkt net zo naief als die van de "leden" waar je zelf zo'n negatief oordeel over hebt. Mij is het om het even, maar om dat soort mensen af te schilderen als lui en ongemotiveerd is net zo onzinnig als bij een vereniging gaan en denk dat je vervolgens je toekomst verzekerd hebt.
Allemaal argumenten die geen basis in de werkelijkheid hebben. Ik heb in mijn ervaring nog geen enkele werkgever gezien die dat ook maar iets interesseert. En als jij een commissie oid op je CV zet, wees klaar om te verdedigen waarom die het verdient daar op te staan.quote:Op donderdag 12 mei 2011 12:30 schreef Zuivelkoe het volgende:
Lid zijn geeft toch wel enigszins aan dat je als techneut niet wereldvreemd en contactgestoord bent. Als werkgever zou ik in ieder geval liever iemand met een vlotte babbel hebben dan een autist als projectmanager. Als ik over 5 jaar bij KLM ga solliciteren heb ik tevens liever TBK op mijn bul staan dan bedrijfseconomie, bedrijfskunde, o.i.d.
Ach, zo waren jij en ik wellicht ook tijdens onze studie. Ik heb wel het een en ander bijgeleerd na een paar jaar werk en veel sollicitaties aan de andere kant van de tafel.quote:Op donderdag 12 mei 2011 12:34 schreef Basp1 het volgende:
He ik zie hier studenten aan het woord die het het beter weten en zich al in de schoenen van een werkgever willen verplaatsen. Maak eerst eens je studie af, werk een paar jaar en kom dan nog eens terug in dit topic. Dan ben ik benieuwd of jullie nog steeds zo er over denken.
Het zal van je vak afhangen. Mijn interesseert het enigzins, omdat het deel is van iemands achtergrond en ik wil die hele achtergrond begrijpen als ik een sollicitatie af neem. Maar het hoeft geen voordeel te zijn, dat ben ik met je eens.quote:Op donderdag 12 mei 2011 12:34 schreef kingmob het volgende:
[..]
Allemaal argumenten die geen basis in de werkelijkheid hebben. Ik heb in mijn ervaring nog geen enkele werkgever gezien die dat ook maar iets interesseert. En als jij een commissie oid op je CV zet, wees klaar om te verdedigen waarom die het verdient daar op te staan.
Je onderscheiden op dergelijke manier is vooral voor de 'fabrieksstudies' als bestuurskunde en economie, waar er voor jou geen 10 maar 300 anderen zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |