abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 mei 2011 @ 22:47:15 #38
343648 so_what_
Nothing really matters
pi_96456933
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:40 schreef vosss het volgende:
Te aardig my ass. Mensen die zelf uit het leven stappen kunnen op geen enkele manier op ook maar 1 greintje respect van mij rekenen :)
Net of zij erom geven wat kortzichtige idioten van hen denken. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door so_what_ op 06-05-2011 22:52:29 ]
  vrijdag 6 mei 2011 @ 22:56:39 #39
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_96457387
Zelfmoord plegen lijkt me eerder een eenzame daad dan een egoïstische.

Als je zeer depressief bent,geen toekomst meer ziet, misschien altijd pijn hebt ....
(En voor de mensen die denken dat ze nooit depressief zullen worden.......het kan IEDEREEN overkomen óók U)
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_96457436
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 22:56 schreef KarinJ. het volgende:
(En voor de mensen die denken dat ze nooit depressief zullen worden.......het kan IEDEREEN overkomen óók U)
Yep, helemaal waar oO<
  vrijdag 6 mei 2011 @ 23:17:49 #41
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_96458376
Deze vraag is voor de meesten veel te zwaar om te beantwoorden denk ik, en die meesten zouden daar ook blij om moeten zijn.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_96461570
Wanneer je het gevoel hebt alleen nog maar in de weg te zitten, wanneer je je alleen nog maar ongelukkig voelt, wanneer je het gevoel hebt dat het toch nooit beter zal worden.

En wanneer zelfs de mensen waarvan je het meest houdt je niet voldoende positieve energie meer kunnen geven om tegen het bovenstaande op te wegen.
pi_96462270
Het is onmogelijk uit te leggen waarom zelfmoord een optie is aan mensen die het niet zelf kennen, die niet weten hoe het voelt om depressief en suicidaal te zijn. Als je niet weet hoe het is elke dag inktzwart is, als elke stap die je zet intens veel pijn doet, als het leven ondraaglijk lijden wordt dan kun je je er ook geen voorstelling van maken. Dat moet je ook niet willen, het is te complex en groots.

Het is ook niet perse een verlangen naar de dood, meer een wens dat de pijn stopt. Het effect dat zo'n beslissing op anderen heeft weegt op sommige momenten niet eens meer mee, daar ben je dan echt te ziek voor. Het is overleven, overleven, overleven, totdat je niet meer kan. En als je zo ver bent, dan maak je geen einde aan je leven, je maakt een einde aan je lijden.
pi_96462532
Pshychische problemen
Te diep in schulden
9 tot 5 baan
Geen relatie kunnen krijgen
Geen dierbaren meer
Vroeger gepest op school
Niemand die jou begrijpt
Erge dingen gezien
Iedereen die tegen je is in je gezin
Mishandeling door ouders/opa oma/broer/zus
Trauma's opgelopen op werk of ergens anders

Het kan vanalles zijn
  zaterdag 7 mei 2011 @ 01:27:20 #45
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_96463185
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 01:04 schreef Dientje12 het volgende:
Pshychische problemen
Te diep in schulden
9 tot 5 baan
Geen relatie kunnen krijgen
Geen dierbaren meer
Vroeger gepest op school
Niemand die jou begrijpt
Erge dingen gezien
Iedereen die tegen je is in je gezin
Mishandeling door ouders/opa oma/broer/zus
Trauma's opgelopen op werk of ergens anders

Het kan vanalles zijn
En soms hoeft het geen van het al van hierboven genoemd te zijn.
Goede jeugd, leuke baan, en meer van al dat "goeds", maar toch constant een zwart gevoel.
Rayen 2½ jaar!
pi_96463424
Omdat het alternatief (blijven leven) hen zo tegen staat en wat vooral erg belangrijk is vaak: de hoop dat het nog beter zal worden is er vaak niet meer. Bepaalde psychische ziektes kunnen mensen echt tot wanhoop drijven. Hoe zuur is het leven ook wel niet als je vrijwel geen plezier meer ervaart en je alleen maar klote, angstig etc. voelt?
pi_96463474
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:40 schreef vosss het volgende:

[..]

Te aardig my ass. Mensen die zelf uit het leven stappen kunnen op geen enkele manier op ook maar 1 greintje respect van mij rekenen :)

1 uitzondering en dat is als je ongeneselijk ziek zou zijn en bv nog max een half jaar te leven hebt in helse pijn. Dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar mensen die psychisch in de knoop zitten met zichzelf en daarom eruit stappen, nouja, die moeten dat vooral doen :)
En de mensen die in helse psychische pijn moeten maar lekker blijven lijden, volgens jou? Volgens mij maakt dat jou de egoïst, omdat je niet met hun verdriet opgezadeld wilt zitten.
pi_96463515
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 01:27 schreef TimeJumper het volgende:
En soms hoeft het geen van het al van hierboven genoemd te zijn.
Goede jeugd, leuke baan, en meer van al dat "goeds", maar toch constant een zwart gevoel.
True. Antonie Kamerling was hier wel een "mooi" voorbeeld van. In de ogen van veel mensen had hij een geweldig leven (leuke baan, geld, mooi gezin etc.), maar inmiddels weten we wel beter. Voor bijv. een depressie is lang niet altijd een aanwijsbare oorzaak. In principe heb je het over mensen die gewoon levensbedreigend ziek zijn. Bipolaire stoornissen, depressie etc...
pi_96466178
Het is voor velen (gelukkig) niet te begrijpen, hoe iemand zo onvoorstelbaar diep kan lijden dat hij of zij zelfdoding als enige uitweg zien. Als je weet dat iedereen ter wereld komt met een aangeboren drive om zo lang mogelijk te leven, jezelf te ontplooien en je leven vorm te geven op een manier die bij je past, moet je dan eens nagaan hoeveel verdriet en pijn er aan te pas moet komen om van die oorspronkelijke essentie van het leven om op het punt te komen dat iemand uit het leven stapt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:31 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Dan kan je ze nergens mee helpen... terwijl het wel een mogelijkheid zou zijn.
Dus wellicht is het egoistisch om je vrienden niet te laten weten van je problemen, je vrienden je niet laten helpen...

is dat dan niet egoistisch?
Als iemand het punt bereikt heeft dat hij zichzelf en zijn leven geen waarde meer vind hebt dan zal hij er niet tegen anderen over beginnen, vanuit het idee anderen niet tot last te mogen zijn met zichzelf, het is een onderdeel van de depressie waar iemand inzit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:33 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

zeer zwaar ONEENS
mensen niet met je problemen op willen zadelen en zelfmoord plegen om diezelfde reden is naar mijn mening velen malen egoistischer, hoewel ik denk dat het persoon dat zelfmoord pleegde wellicht niet aan de optie gedacht heeft...
Een hoop veroordeling en doen alsof jij weet waar iemand dan wel of niet allemaal aan gedacht heeft, zoals al gezegd wordt, jij bekijkt het vanuit jouw perspectief en veroordeelt een ander (je weet misschien wel dat de enige reden waarom mensen een ander veroordelen op wat voor manier dan is om zichzelf (eventjes) beter te voelen?) alsof jou manier van tegen dingen aankijken beter of juister is dan dat van een ander, en dat klopt niet.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  zaterdag 7 mei 2011 @ 10:28:27 #50
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_96467076
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:31 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Dan kan je ze nergens mee helpen... terwijl het wel een mogelijkheid zou zijn.
Dus wellicht is het egoistisch om je vrienden niet te laten weten van je problemen, je vrienden je niet laten helpen...

is dat dan niet egoistisch?
Als mensen anderen wilde helpen en dat ook konden, zouden er minder zelfmoorden zijn. Er is vanuit de samenleving juist een grote druk om zo probleemloos mogelijk te zijn. Na een zelfmoord vraagt men zich af waarom iemand daar niets over heeft gezegd. Het is antwoord is dat niemand daarop zit te wachten. Hier op FOK! krijg je een permban als het waagt om het te noemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 07-05-2011 10:41:17 ]
The view from nowhere.
pi_96473437
Ik denk dat je ook voorop moet stellen dat een depressie ook een ziekte is, dus je kan de denkwijze van een depressief persoon niet vergelijken met iemand die die ziekte niet heeft.

Dat gezegd, ik heb zelf ook een (zware) depressie gehad. Ik had vooral sterk het gevoel dat, hoewel mijn familie er verdriet van zou hebben, ze alsnog beter af zouden zijn zonder mij omdat ik toch maar waardeloos was.

Op het moment dat je in een depressie zit, worden al je gedachten gekleurd door negativiteit. Wat er dan ook gebeurd of gezegd word (ook dingen die bedoeld zijn om je te helpen), kan jij als depressief persoon alleen het negatieve van zien. Alleen al iets simpels: als iemand naar je kijkt op straat kan je denken: 'Oh diegene vindt dat ik er leuk uitzie!', terwijl ik tijdens mijn depressie zou hebben gedacht 'Diegene kijkt naar me omdat ik er raar/lelijk uitzie.' Veel mensen zullen dan denken dat je zomaar de knop om kan zetten en positiever moet gaan denken, maar dat kan dus niet als je in een depressie zit.
pi_96473546
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:02 schreef Milobi het volgende:
Ik denk dat je ook voorop moet stellen dat een depressie ook een ziekte is, dus je kan de denkwijze van een depressief persoon niet vergelijken met iemand die die ziekte niet heeft.
Ik vind dat altijd zo'n rare benaming, een ziekte. Als er een duidelijke onbalans van bepaalde stofjes in het lichaam is kun je dat stellen, maar iemand die depressief is door ervaringen en een bepaalde kijk op de wereld vind ik raar om dat een ziekte te noemen. Psychische verstoorde manier van denken wel, maar ziekte klinkt zo....tja, kan ook aan mij liggen, maar dan klinkt het als iets lichamelijks.
  zaterdag 7 mei 2011 @ 15:13:24 #53
334388 Lamborghini_LP640
is geen Ferrari F430
pi_96473721
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 22:56 schreef KarinJ. het volgende:
Zelfmoord plegen lijkt me eerder een eenzame daad dan een egoïstische.

Als je zeer depressief bent,geen toekomst meer ziet, misschien altijd pijn hebt ....
ik ben het hiermee eens :)
CJ: I take a number 9.
Ryder: A number 9, just like his.
Sweet: A number 6 with extra dip.
Big Smoke: I'll have two number 9s, a number 9 large, a number 6 with extra dip, a number 7, two number 45s, one with cheese, and a large soda.
pi_96473840
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:07 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik vind dat altijd zo'n rare benaming, een ziekte. Als er een duidelijke onbalans van bepaalde stofjes in het lichaam is kun je dat stellen, maar iemand die depressief is door ervaringen en een bepaalde kijk op de wereld vind ik raar om dat een ziekte te noemen. Psychische verstoorde manier van denken wel, maar ziekte klinkt zo....tja, kan ook aan mij liggen, maar dan klinkt het als iets lichamelijks.
Als je je gewoon bedenkt dat een ziekte zowel lichamelijk als geestelijk kan zijn, is het niet zo vreemd lijkt me. Wat in dit geval zoveel betekent als dat de manier van denken, het beleven van emoties etc. verstoord zijn en anders dan 'normaal'.
pi_96473858
quote:
Een depressie is duidelijk te meten aan bepaalde stoffen die in de hersens worden aangemaakt, het is een natuurlijke lichamelijk reactie van je psychische immuunsysteem wat op deze manier in werking kan treden na traumatische gebeurtenissen.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_96473971
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:19 schreef Canillas het volgende:

[..]

Een depressie is duidelijk te meten aan bepaalde stoffen die in de hersens worden aangemaakt, het is een natuurlijke lichamelijk reactie van je psychische immuunsysteem wat op deze manier in werking kan treden na traumatische gebeurtenissen.
Als je het zo schrijft, lijkt het net alsof iemand pas een depressie kan krijgen na een traumatische ervaring / traumatische ervaringen.
pi_96473992
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:19 schreef Canillas het volgende:

[..]

Oke, dankjewel.
pi_96474012
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:23 schreef Absurditeit het volgende:

[..]

Als je het zo schrijft, lijkt het net alsof iemand pas een depressie kan krijgen na een traumatische ervaring / traumatische ervaringen.
Hmm, daar heb je ook een punt.
pi_96474122
quote:

[..]

Het is ook iets lichamelijks: een depressie kan veroorzaakt worden door een tekort aan neurotransmitters, verschillende stoffen die o.a. je stemming bepalen.
pi_96474185
Sapolsky zet het 1 en ander wel duidelijk uiteen in deze lecture, waarin hij dus o.a. het punt maakt dat depressie ook een echte ziekte is:

pi_96474235
quote:

[..]

Klopt, een depressie treedt niet zomaar op, sterker nog er gaat heel wat aan vooraf, ook dingen die voor een ander totaal niet traumatisch zouden zijn of zelfs maar lijken, of dingen die iemand in zijn vroege jeugd verdrongen heeft en diegene vanuit zijn onbewuste heel zijn leven sterk beïnvloed.

Ze hebben met onderzoeken zelfs volwassen muizen zo weten te behandelen dat ze in een depressie raakten, alleen dan zijn er natuurlijk alleen puur de lichamelijke reacties, terwijl er bij mensen natuurlijk het psychische gedeelte (gedachten etc) ook nog bij komt kijken.
pi_96474291
quote:

[..]

Is een ziekte pas een ziekte als het lichamelijk is? Een depressie komt lang niet altijd door 'ervaringen' overigens, maar dat is al eerder uitgelegd.
pi_96474309
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:29 schreef Milobi het volgende:

[..]

Het is ook iets lichamelijks: een depressie kan veroorzaakt worden door een tekort aan neurotransmitters, verschillende stoffen die o.a. je stemming bepalen.
Dat is dan de depressie al, je zet het hier neer alsof het 2 aparte dingen zijn waarvan de 1 de ander veroorzaakt, terwijl het juist allebei hetzelfde is.
pi_96474327
quote:

[..]

Zijn er anderen manieren waarop iemand een depressie kan ontwikkelen?
pi_96474334
Hm, het is wel waar wat je zegt, maar ik heb bijvoorbeeld niets traumatisch meegemaakt en toch een depressie gekregen. Het is in mijn geval waarschijnlijk zo dat er biologisch iets niet goed bij mij zit waardoor ik het heb gekregen.
pi_96474383
Er is geen zin in het leven, en sommige mensen kunnen daar niet mee om gaan.
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
pi_96474389
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:37 schreef Canillas het volgende:

[..]

Zijn er anderen manieren waarop iemand een depressie kan ontwikkelen?
Natuurlijk, hormonen hebben bijvoorbeeld ook een invloed, kijk maar naar de pre- en postnatale depressie. Een tekort aan serotonine is mogelijk ook van invloed (al zijn ze daar nog niet helemaal uit, dacht ik). Maar je hoeft geen verschrikkelijk leven achter de rug te hebben om een depressie te ontwikkelen.
pi_96474399
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:34 schreef Canillas het volgende:

[..]

Klopt, een depressie treedt niet zomaar op, sterker nog er gaat heel wat aan vooraf, ook dingen die voor een ander totaal niet traumatisch zouden zijn of zelfs maar lijken, of dingen die iemand in zijn vroege jeugd verdrongen heeft en diegene vanuit zijn onbewuste heel zijn leven sterk eïnvloed.
Dan nog is het hebben gehad van een traumatische ervaring geen voorwaarde om een depressie te krijgen. De aanleg die iemand ervoor heeft en allerlei biologische factoren kunnen al de oorzaak zijn. Wellicht icm het karakter dat iemand heeft zoals veel piekeren etc.

Door het woord traumatisch te gebruiken, krijg je alleen maar het misverstand dat er iets ergs gebeurd moet zijn in iemands leven - vroeg of laat - voordat hij depressief kan worden. Inmiddels weten we wel beter en anders bekijk de video eens die ik postte.
  zaterdag 7 mei 2011 @ 15:41:46 #69
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_96474448
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:37 schreef Milobi het volgende:
Hm, het is wel waar wat je zegt, maar ik heb bijvoorbeeld niets traumatisch meegemaakt en toch een depressie gekregen. Het is in mijn geval waarschijnlijk zo dat er biologisch iets niet goed bij mij zit waardoor ik het heb gekregen.
Burnout (zakelijk) of een langdurige klote situatie in je prive leven kan ook heeeeeel erg mee wegen.
Het belangrijkste daaraan is volgens mij, dat er geen uitzicht is op verandering van de situatie.
Dat kost zoveel energie dat ook daar je serotonine level wel aardig van gaat dalen.
Een traumatische ervaring hoeft niet één gebeurtenis te zijn.
Het kan ook gewoon zijn dat de druk op je te lang te hoog is zonder uitzicht op ontspanning / verandering.

Dat is net zo funest als één hele heftige situatie waardoor je het niet meer ziet zitten.
pi_96474451
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:37 schreef Milobi het volgende:
Er is een kwestie van erfelijkheid, waar aangeeft dat er eerder (generatie(s) ervoor) iets is gebeurd waardoor die erfelijkheid er is. Het hoeft ook niet 1 heel groot traumatisch iets te zijn (terwijl je niet moet onderschatten hoeveel er aan verdrongen pijn uit je jeugd je in je rugzak kan hebben) het kan zich met kleine dingen stapelen, alles wat je kwetst, alles wat je pijn heeft gedaan kan je onder de noemer trauma plaatsen :)
pi_96474506
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:41 schreef Canillas het volgende:

[..]

Er is een kwestie van erfelijkheid, waar aangeeft dat er eerder (generatie(s) ervoor) iets is gebeurd waardoor die erfelijkheid er is. Het hoeft ook niet 1 heel groot traumatisch iets te zijn (terwijl je niet moet onderschatten hoeveel er aan verdrongen pijn uit je jeugd je in je rugzak kan hebben) het kan zich met kleine dingen stapelen, alles wat je kwetst, alles wat je pijn heeft gedaan kan je onder de noemer trauma plaatsen :)
Depressie komt inderdaad veel voor (bij de vrouwen) van de familie. Ik moet zeggen dat het er ook al vrij lang 'aan zat te komen.' Zelfs als kind was ik vaak erg somber, het heeft alleen het hoogtepunt, en de noemer depressie gekregen toen ik wat ouder was.
pi_96474576
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:40 schreef Absurditeit het volgende:
Wellicht icm het karakter dat iemand heeft zoals veel piekeren etc.
Niemand heeft een karakter om veel te piekeren; iemand kan veel piekeren, iemand kan zich identificeren met zijn gepieker, zichzelf een piekeraar noemen maar ook piekeren is een stuk gedrag wat hebt en je gedrag heb je met een reden, als je die reden weet kan je er iets mee doen, het veranderen als je zou willen.
pi_96474692
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:40 schreef Absurditeit het volgende:
Door het woord traumatisch te gebruiken, krijg je alleen maar het misverstand dat er iets ergs gebeurd moet zijn in iemands leven - vroeg of laat - voordat hij depressief kan worden. Inmiddels weten we wel beter en anders bekijk de video eens die ik postte.
Heb nu niet de tijd om em helemaal te kijken maar in de 1e 5 minuten wordt al ''early age experiences'' gezegd en ervaringen uit je vroege jeugd kunnen hele diepe indrukken achter laten, op een manier die je je als volwassene haast niet voor kan stellen.
pi_96474717
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:47 schreef Canillas het volgende:

[..]

Niemand heeft een karakter om veel te piekeren; iemand kan veel piekeren, iemand kan zich identificeren met zijn gepieker, zichzelf een piekeraar noemen maar ook piekeren is een stuk gedrag wat hebt en je gedrag heb je met een reden, als je die reden weet kan je er iets mee doen, het veranderen als je zou willen.
Het kan wel degelijk een karaktertrek zijn en voor een belangrijk deel ligt dat ook vast en is niet zomaar ff veranderbaar. Net zoals de neiging tot perfectionisme. Dit soort zaken kunnen mede de oorzaak van een depressie zijn, net zoals voor een belangrijk deel de aanleg en allerlei biologische factoren. Natuurlijk kunnen traumatische ervaringen een rol spelen in dit verhaal, maar ze zijn absoluut niet noodzakelijk om iemand depressief te laten worden. En daar ging het volgens mij om.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')