abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 6 mei 2011 @ 17:18:46 #1
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_96440985
Waarom zou iemand doen?
Er op die manier een eind aan maken?
Is het echt mogelijk om geen uitweg meer te zien zodat alleen deze manier over blijft om van alles in één keer af te zijn?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_96441015
Natuurlijk is het mogelijk dat ze dat als enige uitweg zien, anders zouden ze het niet doen he.
Out of sentimental gain I wanted you to feel my pain, but it came back in return to sender.
pi_96441165
Nu ja, na het hele gebeuren met Antonie Kamerling zijn er mensen geweest die het hebben proberen uit te leggen, hoe erg je (bijvoorbeeld door een depressie) het idee kan hebben dat de wereld beter af zou zijn als jij er niet meer zou zijn. Volgens mij kun je je daar als 'gezond' mens simpelweg geen voorstelling van maken, hoe erg je geestelijk leiden is dat er een eind aan maken de enige mogelijkheid lijkt.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_96441190
Velen zeggen dat het egoïstisch is, en dat klopt ook. Maar het is niet egoïstisch in negatieve zin wat mij metreft.

Velen zeggen: 'maar de familie, vrienden en partner dan? dat doe je ze toch niet aan?', maar waarom zou het lijden van een individu, het blijkbaar voor die persoon ondragelijk lijden, ondergeschikt zijn aan het verdriet van 'de groep'. Dat zij met meer zijn betekent niet dat de 'lijder' maar door moet lijden om zo 'de groep' tevreden te houden...

Velen zeggen: 'maar hoe weet je nou dat het nooit beter wordt? Zoek hulp, blijf hulp zoeken en vragen, je komt er wel bovenop!' of zelfs 'stel je niet aan, er zijn altijd mensen die het erger hebben dan jij'. Bagatelliseren, het is zó makkelijk. Zeker als je je met geen mogelijkheid in het hoofd van iemand kunt begeven. Ja, wellicht was er ooit een lichtpunt gekomen, maar wellicht ook niet.

Het is treurig voor de achterblijvers, voor de mensen die voelen/denken dat ze tekort hebben geschoten. Maar iemand bij zich willen houden die niet meer wil is wellicht net zo egoïstisch als datgene dat zij als egoïstisch bestempelen..
Ja doei.
pi_96441206
Als je zelf alleen nog maar de slechte dingen kan zien en niet kan geloven dat het ooit beter zal zijn. En tevens jezelf meer als een last voor je omgeving ziet. Is er maar weinig om iemand tegen te houden.
pi_96441233
Zo lang je niet voor mijn trein springt vind ik alles best.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2011 17:26:44 ]
pi_96441266
Tja.. Als je gewoon de optelsom maakt en geen behoefte meer hebt om door te leven, waarom zou je dan geen zelfmoord plegen? Je leeft toch voor jezelf? Of is het de bedoeling dat je je 50 jaar ongelukkig bent om anderen niet te kwetsen?
pi_96441267
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:24 schreef motorbloempje het volgende:

Velen zeggen: 'maar hoe weet je nou dat het nooit beter wordt? Zoek hulp, blijf hulp zoeken en vragen, je komt er wel bovenop!' of zelfs 'stel je niet aan, er zijn altijd mensen die het erger hebben dan jij'. Bagatelliseren, het is zó makkelijk. Zeker als je je met geen mogelijkheid in het hoofd van iemand kunt begeven. Ja, wellicht was er ooit een lichtpunt gekomen, maar wellicht ook niet.

zeker, maar er zijn ook mensen die in complete mysterie het leven verlaten... dus...
Rustig aan.
pi_96441283
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:26 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

zeker, maar er zijn ook mensen die in complete mysterie het leven verlaten... dus...
Hoe bedoel je?
pi_96441296
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:26 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Dat wil niet zeggen dat er niks aan de hand was. Sommigen zijn heel goed in mooi weer spelen, maar ondertussen..
Out of sentimental gain I wanted you to feel my pain, but it came back in return to sender.
pi_96441408
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:27 schreef Myraela het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Dan kan je ze nergens mee helpen... terwijl het wel een mogelijkheid zou zijn.
Dus wellicht is het egoistisch om je vrienden niet te laten weten van je problemen, je vrienden je niet laten helpen...

is dat dan niet egoistisch?
Rustig aan.
pi_96441442
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:31 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Dus wellicht is het egoistisch om je vrienden niet te laten weten van je problemen, je vrienden je niet laten helpen...

Nee, dat is overmoedig en té aardig, omdat je mensen niet met jouw problemen wilt opzadelen.
Ja doei.
pi_96441451
quote:

[..]

Is het niet egoistischer om je vrienden te belasten met jouw problemen?
pi_96441480
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:32 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Nee, dat is overmoedig en té aardig, omdat je mensen niet met jouw problemen wilt opzadelen.
zeer zwaar ONEENS
mensen niet met je problemen op willen zadelen en zelfmoord plegen om diezelfde reden is naar mijn mening velen malen egoistischer, hoewel ik denk dat het persoon dat zelfmoord pleegde wellicht niet aan de optie gedacht heeft...
Rustig aan.
pi_96441515
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:33 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

zeer zwaar ONEENS
mensen niet met je problemen op willen zadelen en zelfmoord plegen om diezelfde reden is naar mijn mening velen malen egoistischer, hoewel ik denk dat het persoon dat zelfmoord pleegde wellicht niet aan de optie gedacht heeft...
Dat vind ik een zeer rare gedachtengang, maargoed, het is je goed recht om dat zo te zien.
Ja doei.
pi_96441521
Als je al zelfmoord overweegt, dan heb je me dunkt niet het idee dat wie dan ook je kan helpen, dus ook niet je vrienden of familie.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_96441528
Ik heb wel eens hele depressieve dagen gehad. Het idee dat er mensen zijn die zich elke dag zo voelen doet mij wel begrijpen waarom je zoiets zou doen. Het is geen oplossing natuurlijk, maar niet overal is een oplossing voor uiteindelijk.

Wel ben ik van mening dat veel mensen het doen die geholpen hadden kunnen worden, in een soort opwelling.
pi_96441540
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:34 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Dat vind ik een zeer rare gedachtengang, maargoed, het is je goed recht om dat zo te zien.
zou je dat willen toelichten, want wellicht zit ik hier hele rare dingen te denken...
Rustig aan.
pi_96441545
quote:

[..]

zeer zwaar ONEENS
Je bekijkt het teveel vanuit een gezond en normaal perspectief. Je moet denken vanuit iemand ie al depressief is, en zichzelf al als een last voor andere ziet. Dat er geen mogelijkheid meer is, geen hulp je meer kan helpen, dat je alleen op de wereld staat en het zelf zal moeten doen.
pi_96441568
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:35 schreef Myraela het volgende:

[..]

Je bekijkt het teveel vanuit een gezond en normaal perspectief. Je moet denken vanuit iemand ie al depressief is, en zichzelf al als een last voor andere ziet. Dat er geen mogelijkheid meer is, geen hulp je meer kan helpen, dat je alleen op de wereld staat en het zelf zal moeten doen.
daarom staat er ook in de laatste zin:
''hoewel ik denk dat het persoon dat zelfmoord pleegde wellicht niet aan de optie gedacht heeft...''
Rustig aan.
pi_96441580
en dat zou egoïstisch zijn omdat...?
Ja doei.
pi_96441627
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:36 schreef motorbloempje het volgende:
en dat zou egoïstisch zijn omdat...?
je bedoelt mijn post?

dat is een weerlegging op mijn eigen post, dus het is niet egoistisch als je niet aan die optie denkt
Rustig aan.
pi_96441700
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:32 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Te aardig my ass. Mensen die zelf uit het leven stappen kunnen op geen enkele manier op ook maar 1 greintje respect van mij rekenen :)

1 uitzondering en dat is als je ongeneselijk ziek zou zijn en bv nog max een half jaar te leven hebt in helse pijn. Dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar mensen die psychisch in de knoop zitten met zichzelf en daarom eruit stappen, nouja, die moeten dat vooral doen :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_96441756
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:40 schreef vosss het volgende:

[..]

Te aardig my ass. Mensen die zelf uit het leven stappen kunnen op geen enkele manier op ook maar 1 greintje respect van mij rekenen :)

1 uitzondering en dat is als je ongeneselijk ziek zou zijn en bv nog max een half jaar te leven hebt in helse pijn. Dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar mensen die psychisch in de knoop zitten met zichzelf en daarom eruit stappen, nouja, die moeten dat vooral doen :)
ik denk dat mensen die psychisch in de knoop zitten nog veel meer lijden dan ongeneeslijk zieken met al die morfine die ze toegediend krijgen...
Rustig aan.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:44:29 #25
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_96441860
quote:

[..]

Eens.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:44:54 #26
320471 Bartcoah
Wats met jaw ouwe
pi_96441877
Ik word gewoon naar in me hoofd als ik dit soort dingen lees.

Ik begrijp het niet en misschien wil ik het ook helemaal niet begrijpen. Zelfmoord is gewoon mind blowing. Ik snap er niets van.
Je kan me vinden bij de bloemist
pi_96441985
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:44 schreef Bartcoah het volgende:

Ik begrijp het niet en misschien wil ik het ook helemaal niet begrijpen. Zelfmoord is gewoon mind blowing. Ik snap er niets van.
wees blij dat je er niets van snapt, ik snap niet dat ik bij een redelijk goede vriend nooit wat gehoord heb voordat hij zelfmoord heeft gepleegd, noch enig andere vriend.

quote van myraela:
''zichzelf al als een last voor andere ziet. Dat er geen mogelijkheid meer is, geen hulp je meer kan helpen, dat je alleen op de wereld staat en het zelf zal moeten doen.''

is dus niet van toepassing op mijn ''praktijkervaring'' (dat woord klinkt stom in deze context.)
Rustig aan.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:50:29 #28
230788 n8n
Pragmatisch
pi_96442057
Jarenlange opeenvolgende traumatische ervarigen die tevens bijdragen aan een laag zelfbeeld, een algeheel gebrek aan waardering zonder uitzicht te hebben op beter kunnen een sterke motivatie tot zelfmoord geven
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:55:29 #29
240618 Micson
The lonely stoner
pi_96442214
Ik snap 't best wel. Ik vraag mezelf ook geregeld af waarom dat ik eigenlijk leef.. Waarom zou je door alle rotzooi gaan die ongetwijfeld nog gaat komen in je leven, in een wereld die eigenlijk ook voor een groot deel verkracht is..?

Ik ben helemaal niet depressief en nog nooit aan zelfmoord gedacht, zal ik ook nooit doen. Maar ik vind dan ook ik best een aardig leven heb en zie genoeg perspectief voor de toekomst. Als men dat ook niet heeft, plus een negatief zelfbeeld/andere problemen, kan ik goed begrijpen dat iemand zelfmoord zou plegen.
pi_96442285
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:44 schreef Bartcoah het volgende:

Daar zou ik als ik jou was heel blij om zijn, dan ken jij die hele donkere dagen dus niet.
pi_96442918
Als iemand zelfmoord pleegt, moet die persoon zich wel héél erg kut voelen. Waarom altijd zo hard oordelen, wij weten niet wat die persoon heeft doorgemaakt, hoe die persoon zich heeft gevoeld, wat voor trauma's die persoon misschien heeft.. En waarom doorleven als je toch weet dat je er geen plezier meer in hebt en gaat krijgen.. en de hulpverlening (misschien) geen zin meer heeft omdat het allemaal zo diep in je zit?
pi_96443143
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:17 schreef iwannabehigh het volgende:
Als iemand zelfmoord pleegt, moet die persoon zich wel héél erg kut voelen. Waarom altijd zo hard oordelen, wij weten niet wat die persoon heeft doorgemaakt, hoe die persoon zich heeft gevoeld, wat voor trauma's die persoon misschien heeft.. En waarom doorleven als je toch weet dat je er geen plezier meer in hebt en gaat krijgen.. en de hulpverlening (misschien) geen zin meer heeft omdat het allemaal zo diep in je zit?
Welcome to the internet.
Doe eens lief!
pi_96444212
Was trouwens al een topic over.
Ik heb 'm even opgezocht

Waarom pleegt iemand zelfmoord ?
pi_96444867
Sommige hebben zo'n intense strijd in zichzelf die niemand ziet en geloven gewoon dat de wereld beter af is en kunnen niet meer.
Mensen kunnen soms die intense strijd niet snappen en zeggen dat het egoistisch is.

Bij een vriend van me stond na zijn zelfmoord in de krant bij de familie , als leven zo'n strijd is, dan komt de dood als een verlossing en dat vat voor mij samen hoe het voor hem was en hoe hij tot zijn einde kwam.

Soms kan iemand gewoon niet meer en ziet die de dood als een verlossing.
pi_96445826
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:17 schreef iwannabehigh het volgende:
Ik had deze reactie van jou niet verwacht. Mee eens.

Veroordelen mag best, maar zo hard altijd....het blijft een gevoelig onderwerp.
pi_96449574
Ik snap het best. Als je iets wil bereiken en daarbij keer op keer teleurgesteld wordt. Of als je heel veel verliest en bovendien niet weet waarom je leeft, dan besef je dus dat je lijdt voor niets. Genoeg redenen te bedenken en ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat ik in een bepaalde situatie niet meer zou willen.

Sterker nog: Het is mijn grootste nachtmerrie om ooit in een situatie te belanden waarin ik geen controle meer heb over mijn eigen leven/dood (bv. in een gevangenis)
pi_96455730
Lastig uit te leggen idd. Als gezond mens zal je de redenatie nooit begrijpen. Ben er zelf heel dichtbij geweest, maar na de afgelopen maanden onder behandeling te zijn geweest gaat het nu stukken beter :)

En ja, je ziet gewoon echt geen andere oplossing meer en gaat je daar op focussen.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 22:47:15 #38
343648 so_what_
Nothing really matters
pi_96456933
quote:
Net of zij erom geven wat kortzichtige idioten van hen denken. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door so_what_ op 06-05-2011 22:52:29 ]
  vrijdag 6 mei 2011 @ 22:56:39 #39
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_96457387
Zelfmoord plegen lijkt me eerder een eenzame daad dan een egoïstische.

Als je zeer depressief bent,geen toekomst meer ziet, misschien altijd pijn hebt ....
(En voor de mensen die denken dat ze nooit depressief zullen worden.......het kan IEDEREEN overkomen óók U)
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_96457436
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 22:56 schreef KarinJ. het volgende:
(En voor de mensen die denken dat ze nooit depressief zullen worden.......het kan IEDEREEN overkomen óók U)
Yep, helemaal waar oO<
  vrijdag 6 mei 2011 @ 23:17:49 #41
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_96458376
Deze vraag is voor de meesten veel te zwaar om te beantwoorden denk ik, en die meesten zouden daar ook blij om moeten zijn.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_96461570
Wanneer je het gevoel hebt alleen nog maar in de weg te zitten, wanneer je je alleen nog maar ongelukkig voelt, wanneer je het gevoel hebt dat het toch nooit beter zal worden.

En wanneer zelfs de mensen waarvan je het meest houdt je niet voldoende positieve energie meer kunnen geven om tegen het bovenstaande op te wegen.
pi_96462270
Het is onmogelijk uit te leggen waarom zelfmoord een optie is aan mensen die het niet zelf kennen, die niet weten hoe het voelt om depressief en suicidaal te zijn. Als je niet weet hoe het is elke dag inktzwart is, als elke stap die je zet intens veel pijn doet, als het leven ondraaglijk lijden wordt dan kun je je er ook geen voorstelling van maken. Dat moet je ook niet willen, het is te complex en groots.

Het is ook niet perse een verlangen naar de dood, meer een wens dat de pijn stopt. Het effect dat zo'n beslissing op anderen heeft weegt op sommige momenten niet eens meer mee, daar ben je dan echt te ziek voor. Het is overleven, overleven, overleven, totdat je niet meer kan. En als je zo ver bent, dan maak je geen einde aan je leven, je maakt een einde aan je lijden.
pi_96462532
Pshychische problemen
Te diep in schulden
9 tot 5 baan
Geen relatie kunnen krijgen
Geen dierbaren meer
Vroeger gepest op school
Niemand die jou begrijpt
Erge dingen gezien
Iedereen die tegen je is in je gezin
Mishandeling door ouders/opa oma/broer/zus
Trauma's opgelopen op werk of ergens anders

Het kan vanalles zijn
  zaterdag 7 mei 2011 @ 01:27:20 #45
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_96463185
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 01:04 schreef Dientje12 het volgende:
Pshychische problemen
Te diep in schulden
9 tot 5 baan
Geen relatie kunnen krijgen
Geen dierbaren meer
Vroeger gepest op school
Niemand die jou begrijpt
Erge dingen gezien
Iedereen die tegen je is in je gezin
Mishandeling door ouders/opa oma/broer/zus
Trauma's opgelopen op werk of ergens anders

Het kan vanalles zijn
En soms hoeft het geen van het al van hierboven genoemd te zijn.
Goede jeugd, leuke baan, en meer van al dat "goeds", maar toch constant een zwart gevoel.
Rayen 2½ jaar!
pi_96463424
Omdat het alternatief (blijven leven) hen zo tegen staat en wat vooral erg belangrijk is vaak: de hoop dat het nog beter zal worden is er vaak niet meer. Bepaalde psychische ziektes kunnen mensen echt tot wanhoop drijven. Hoe zuur is het leven ook wel niet als je vrijwel geen plezier meer ervaart en je alleen maar klote, angstig etc. voelt?
pi_96463474
quote:

[..]

En de mensen die in helse psychische pijn moeten maar lekker blijven lijden, volgens jou? Volgens mij maakt dat jou de egoïst, omdat je niet met hun verdriet opgezadeld wilt zitten.
pi_96463515
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 01:27 schreef TimeJumper het volgende:
En soms hoeft het geen van het al van hierboven genoemd te zijn.
Goede jeugd, leuke baan, en meer van al dat "goeds", maar toch constant een zwart gevoel.
True. Antonie Kamerling was hier wel een "mooi" voorbeeld van. In de ogen van veel mensen had hij een geweldig leven (leuke baan, geld, mooi gezin etc.), maar inmiddels weten we wel beter. Voor bijv. een depressie is lang niet altijd een aanwijsbare oorzaak. In principe heb je het over mensen die gewoon levensbedreigend ziek zijn. Bipolaire stoornissen, depressie etc...
pi_96466178
Het is voor velen (gelukkig) niet te begrijpen, hoe iemand zo onvoorstelbaar diep kan lijden dat hij of zij zelfdoding als enige uitweg zien. Als je weet dat iedereen ter wereld komt met een aangeboren drive om zo lang mogelijk te leven, jezelf te ontplooien en je leven vorm te geven op een manier die bij je past, moet je dan eens nagaan hoeveel verdriet en pijn er aan te pas moet komen om van die oorspronkelijke essentie van het leven om op het punt te komen dat iemand uit het leven stapt.

quote:

[..]

Als iemand het punt bereikt heeft dat hij zichzelf en zijn leven geen waarde meer vind hebt dan zal hij er niet tegen anderen over beginnen, vanuit het idee anderen niet tot last te mogen zijn met zichzelf, het is een onderdeel van de depressie waar iemand inzit.

quote:

[..]

zeer zwaar ONEENS
Een hoop veroordeling en doen alsof jij weet waar iemand dan wel of niet allemaal aan gedacht heeft, zoals al gezegd wordt, jij bekijkt het vanuit jouw perspectief en veroordeelt een ander (je weet misschien wel dat de enige reden waarom mensen een ander veroordelen op wat voor manier dan is om zichzelf (eventjes) beter te voelen?) alsof jou manier van tegen dingen aankijken beter of juister is dan dat van een ander, en dat klopt niet.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  zaterdag 7 mei 2011 @ 10:28:27 #50
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_96467076
quote:

[..]

Als mensen anderen wilde helpen en dat ook konden, zouden er minder zelfmoorden zijn. Er is vanuit de samenleving juist een grote druk om zo probleemloos mogelijk te zijn. Na een zelfmoord vraagt men zich af waarom iemand daar niets over heeft gezegd. Het is antwoord is dat niemand daarop zit te wachten. Hier op FOK! krijg je een permban als het waagt om het te noemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 07-05-2011 10:41:17 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')