Mensen die op zich zelf wonen bedoel ik daarmee.quote:Op donderdag 5 mei 2011 18:16 schreef Paxcon het volgende:
Want alleen als 18+ let je erop? Ja, misschien als je onverantwoordelijke kinderen hebt..
Toch een hoop geldquote:Op donderdag 5 mei 2011 18:19 schreef Stranger het volgende:
Na vorig jaar 7K kWh te hebben verbruikt in een klein flatje (hoe, ik heb geen flauw idee), ben ik toch wat op gaan letten op elektriciteitsverbruik, computerschermen wat vaker uit, een timer-timer gebruiken in plaats van de magnetron een x-aantal minuten aanzetten om de tijd bij te houden enzovoorts. Gisteren kreeg ik de jaarafrekening: 4K kWh en ruim 400 euro terug
+1quote:Op donderdag 5 mei 2011 18:19 schreef Chinless het volgende:
Ik woon in een complex waar comfort de regel is. Ik heb vloerverwarming en verkoeling over de gehele vloer en nee ik wil het daarom op 1 temp. hebben.
Verder kwa stroom zet ik apparaten wel uit, maar soms staat tv, pc en laptop gewoon tegelijk aan.
Laat ik het zo zeggen, ik leef nu en zo wil ik leven. Ik wil niet elke minuut vd dag aan besparing denken.
Ja, daar hou ik wel rekening mee.quote:Op donderdag 5 mei 2011 18:19 schreef CamelNLD het volgende:
Ik doe wat ik kan maar ga geen spullen aanschaffen om daarop te besparen. De eerste keer dat ik op mezelf woonde kreeg ik ook geld terug. Volgend jaar zal je waarschijnlijk dik moeten betalen omdat je maandelijksbedrag dan te laag is. Pas daar goed voor op dat je niet te laag gaat. Je kunt beter per jaar iets terug krijgen dan dat je ineens 200 euro moet bijbetalen.
ik schroef t bedrag daarom ook elke keer weer op het oude bedrag. Hoef OFFICIEEL maar 20 euro minder te dokken per maand. Maar idd, dan mag ik straks weer meer gaan ophoestenquote:Op donderdag 5 mei 2011 18:19 schreef CamelNLD het volgende:
Ik doe wat ik kan maar ga geen spullen aanschaffen om daarop te besparen. De eerste keer dat ik op mezelf woonde kreeg ik ook geld terug. Volgend jaar zal je waarschijnlijk dik moeten betalen omdat je maandelijksbedrag dan te laag is. Pas daar goed voor op dat je niet te laag gaat. Je kunt beter per jaar iets terug krijgen dan dat je ineens 200 euro moet bijbetalen.
Dat soort figuren heb je erbij lopen.. Heb dat ook 1 winter gedaan, ze kunnen van mij aan t gas. Comfort gaat voor.quote:Op donderdag 5 mei 2011 19:49 schreef Tja..1986 het volgende:
Je zit de hele winter in de kou voor een paar euro?
Je hoeft natuurlijk niet altijd aan besparing te denken, maar de verwarming uitzetten als je naar bed gaat, of een uurtje van te voren, kost je niet veel comfort, maar levert wel een hoop op.quote:Op donderdag 5 mei 2011 18:19 schreef Chinless het volgende:
Ik woon in een complex waar comfort de regel is. Ik heb vloerverwarming en verkoeling over de gehele vloer en nee ik wil het daarom op 1 temp. hebben.
Verder kwa stroom zet ik apparaten wel uit, maar soms staat tv, pc en laptop gewoon tegelijk aan.
Laat ik het zo zeggen, ik leef nu en zo wil ik leven. Ik wil niet elke minuut vd dag aan besparing denken.
Verwarming aanlaten als je gaat slapen lijkt me ook niet prettig. Bij mij gaat die na 23:00 uur terug naar 15 graden en ook wanneer ik een tijdje weg ben/op vakantie zet ik de verwarming op 15 graden.quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:44 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je hoeft natuurlijk niet altijd aan besparing te denken, maar de verwarming uitzetten als je naar bed gaat, of een uurtje van te voren, kost je niet veel comfort, maar levert wel een hoop op.
7K?! En jij woont alleen?quote:Op donderdag 5 mei 2011 18:19 schreef Stranger het volgende:
Na vorig jaar 7K kWh te hebben verbruikt in een klein flatje (hoe, ik heb geen flauw idee), ben ik toch wat op gaan letten op elektriciteitsverbruik, computerschermen wat vaker uit, een timer-timer gebruiken in plaats van de magnetron een x-aantal minuten aanzetten om de tijd bij te houden enzovoorts. Gisteren kreeg ik de jaarafrekening: 4K kWh en ruim 400 euro terug
Ik woonde op m'n 15e op mezelf. En nu?quote:Op donderdag 5 mei 2011 18:17 schreef Unfabulouss het volgende:
[..]
Mensen die op zich zelf wonen bedoel ik daarmee.
quote:Op vrijdag 6 mei 2011 09:01 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik woonde op m'n 15e op mezelf. En nu?
Ok er zitten genoeg mensen hier op FOK. Ik weet zeker dat we samen een oplossing kunnen vinden.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 09:01 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik woonde op m'n 15e op mezelf. En nu?
Ik had niet mee mogen doen dan?quote:
sowieso: de magnetron als timer gebruiken...quote:Op donderdag 5 mei 2011 18:19 schreef Stranger het volgende:
120 euro ja, en dan moet je daar een heel jaar voor koud douchen en binnen met een jas aan zittenquote:Op donderdag 5 mei 2011 18:13 schreef Unfabulouss het volgende:
Denk maar even dat ik gek ben LOL maar goed, ik krijg toch terug
Overdrijven is ook een vak. Ik douche gewoon warm. En niet met een jas binnen. Gewoon 2 truien aan, heb het geen moment koud gehad.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:08 schreef Fireblast het volgende:
[..]
120 euro ja, en dan moet je daar een heel jaar voor koud douchen en binnen met een jas aan zittenen zo'n antartica-slaapzak hebben om te kunnen slapen
want je gaat me echt niet vertellen dat het lekker warm was deze winter.
Besparen door de thermostaat een graadje lager of eerder uit te zetten, oké; maar om nou een hele winter in de kou te zitten voor die paar euro....
quote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:12 schreef Apotheose het volgende:
je kunt ook gewoon helemaal geen electra en gas gebruiken natuurlijk.
- Koken boven een zelfgemaakt vuurtje
- kaarsje aan ipv lamp
- 4 lagen kleding over elkaar heen ipv kachel aan
- niet douchen maar koud water opwarmen boven hetzelfde zelfgemaakte vuurtje
Best een uitdaging.
Ik woon in appartementencomplex 2 verdiepingen maar. Ik heb de tuin dus begane grond.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:16 schreef Sometimes het volgende:
Hmmm...
12 x 14 euro is 168 euro
Daarvan krijg je er 120 terug, dus heb je 48 euro aan gas uitgegeven.
Die 48 euro is volledig opgegaan aan douchen en (?) koken?
De kachel is de hele winter niet aan geweest en jij hebt het gered met 2 truien. Lijkt me dan dat je midden in een flatgebouw / appartementencomplex woont? In een vrijstaand huis red je dat niet zo eenvoudig.
Zo ja dan leef je zo ongeveer op de warmte van je buren. Zij zullen dan ook nog extra moeten stoken omdat jij het niet doet.
quote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:30 schreef IntercityAPT2 het volgende:
Alleen gas. Ik doe bijna nooit de verwarming aan. Ik krijg het meestal niet koud, of ik besef gewoon niet dat het zo koud is.
Gelukkig compenseert dat een beetje voor mijn energieverbruik, want internet is nogal mijn primaire levensvoorziening geworden
quote:
Waarom nog koken. Gewoon alles eten/drinken zoals het is. En lampen? Gewoon leven naar de zon.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:12 schreef Apotheose het volgende:
je kunt ook gewoon helemaal geen electra en gas gebruiken natuurlijk.
- Koken boven een zelfgemaakt vuurtje
- kaarsje aan ipv lamp
- 4 lagen kleding over elkaar heen ipv kachel aan
- niet douchen maar koud water opwarmen boven hetzelfde zelfgemaakte vuurtje
Best een uitdaging.
Dat is echt een domme redenering. Je kunt beter aan het einde van het jaar bijbetalen. Weet je... het beste is zelfs om 0 euro per maand voorschot te betalen en alles aan het einde van het jaar ineens.quote:Op donderdag 5 mei 2011 18:19 schreef CamelNLD het volgende:
quote:Op zaterdag 7 mei 2011 12:15 schreef papernote het volgende:
[..]
Dat is echt een domme redenering. Je kunt beter aan het einde van het jaar bijbetalen. Weet je... het beste is zelfs om 0 euro per maand voorschot te betalen en alles aan het einde van het jaar ineens.
Elke euro die je terug krijgt heb je een jaar lang niet in je bezit gehad en ook geen rente op gekregen. Elke euro die je aan het eind van het jaar moet betalen heb je wel rente over ontvangen.
Stel je hebt 200 euro.
- Als je in één jaar 100 euro moet betalen, maar je hebt via je voorschot 200 betaald; dan krijg je dus 100 euro terug en heb je aan het einde dus 100 euro in je portomonnee.
- Maar als je in één jaar 100 euro moet betalen, maar je hebt via je voorschot 0 betaald; dan moet je aan het einde van het jaar 100 euro betalen, je ontvangt 4 euro rente (2%) en hebt dus 104 euro in je portomonnee..
Er zijn een aantal mogelijkheden:quote:
Da's met de belastingen ook zo: als je 't complete voorschot direct betaalt krijg je 3 euro korting.quote:
Afgezien van het feit dat je bij de belastingdienst ook kan sparen met rente.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 13:34 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Da's met de belastingen ook zo: als je 't complete voorschot direct betaalt krijg je 3 euro korting.
maaarrrrrr Als je gewoon gespreid betaalt en de uiterste termijnen hanteert, vang je aan bankrente uiteindelijk meer dan die 3 euro die je anders bespaart (ervan uitgaande dat 't bedrag bijvoorbeeld 250 euro is).
Genoeg mensen die zo denken hoor. Laatst iemand die gewoon flink de verwarming (onnodig) aan had want tja, ze betaalden er immers dik voor! (hoog voorschot)quote:Op zaterdag 7 mei 2011 13:29 schreef papernote het volgende:
[..]
Er zijn een aantal mogelijkheden:
- Jij kunt niet rekenen
- Jij kunt niet met geld omgaan (en geeft de 200 euro dus uit, zonder 100 euro te bewaren voor de rekening)
- Ik heb ongelijk
In het laatste geval zou ik graag een tegenvoorbeeld willen zien bestaande uit wat meer letters dan slechts vier smilies.
Volgens mij waren die "quote:Op zaterdag 7 mei 2011 13:34 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Da's met de belastingen ook zo: als je 't complete voorschot direct betaalt krijg je 3 euro korting.
maaarrrrrr Als je gewoon gespreid betaalt en de uiterste termijnen hanteert, vang je aan bankrente uiteindelijk meer dan die 3 euro die je anders bespaart (ervan uitgaande dat 't bedrag bijvoorbeeld 250 euro is).
Want 2% rente over 200 euro is geen 4 euro?quote:Op zaterdag 7 mei 2011 16:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Volgens mij waren die "" smilies meer door de renteberekening
true true, laat ik het zo zeggen. Ik heb per kamer (woonkamer, slaapkamer, kantoor en badkamer) zn metertje. Ik kan die alleen instellen op, koud of warm oid. Dus niet "uit". (al vind ik dat zelf ook balen).quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:44 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je hoeft natuurlijk niet altijd aan besparing te denken, maar de verwarming uitzetten als je naar bed gaat, of een uurtje van te voren, kost je niet veel comfort, maar levert wel een hoop op.
Wen jezelf dan wel aan om de keukenkraan, die waarschijnlijk één hendel heeft, op koud open te zetten. Het valt mij op dat veel mensen de kraan gewoon open doen, handen wassen, en dan weer dicht. Ondertussen staat de kraan op handwarm. Zo wordt toch gas verstookt om warm water te leveren, terwijl je de kraan op ECO stand al dicht hebt voordat het warme water de kraan bereikt.quote:Op zondag 8 mei 2011 23:35 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vandaag maar eens de eco stand op mijn combi ketel aangezet
Ecostand bij een combiketel aanzetten houdt in dat het mini boilertje met warmwater niet meer constant op 60 C wordt gehouden zodat het iets langer duurt voordat je echt warm water hebt
Met deze warmte lijkt me dat niet nodig
Dus steeds als je water gebruikt zal de ketel aan gaan om het water van 12 º te verwarmen tot 25 ºquote:Op maandag 9 mei 2011 13:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
Keukenkraan is een thermostaatkraan
Die staat nu op 25c
Hij kan niet lagerquote:Op maandag 9 mei 2011 13:20 schreef exlurker het volgende:
Dus steeds als je water gebruikt zal de ketel aan gaan om het water van 12 º te verwarmen tot 25 º
Misschien een wasmachine met warmwater-aansluiting kopen?quote:Op maandag 9 mei 2011 14:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
Gedachte erachter is dat het goedkoper is om via gas water op te warmen ipv elektra
Dus je kunt geen water tappen in de keuken lager dan 25°quote:Op maandag 9 mei 2011 13:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
Keukenkraan is een thermostaatkraan
Die staat nu op 25c
Ik vat 'm ook niet helemaal. Hier in de keuken zit "gewoon" een mengkraan.quote:Op maandag 9 mei 2011 15:29 schreef Ikzanik het volgende:
[..]
Dus je kunt geen water tappen in de keuken lager dan 25°![]()
Voor het eerst dat ik hoor dat iemand een thermostaatkraan in de keuken gebruikt...
Is het ook een hotfill wasmachine die geen directe warm water aansluiting in de buurt heeft of vul je je gewone (niet-hotfill) wasmachine met warm water?quote:Op maandag 9 mei 2011 14:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Hij kan niet lager
Gelijk maar weer eens de wasmachine aangezet en gevuld met slang aan de keukenkraan met 60c water voor wasje op 60c
Hotfill special dus
Gedachte erachter is dat het goedkoper is om via gas water op te warmen ipv elektra
Waarom zou een wasmachine hier kapot van gaan.quote:Op maandag 9 mei 2011 15:59 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Is het ook een hotfill wasmachine die geen directe warm water aansluiting in de buurt heeft of vul je je gewone (niet-hotfill) wasmachine met warm water?
In het laatste geval zou ik zeggen: niet doen. De besparing weegt niet op tegen een kapotte wasmachine.
Aansluiting wasmachine is warm waterquote:Op maandag 23 mei 2011 16:59 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Waarom zou een wasmachine hier kapot van gaan.
De vaatwasser heb ik ook direct op het warm water aangesloten. Werkt perfect
Goed bezig! 3500kwh is idd veel. Wij zitten met zijn tweeen op 1500kwhquote:Op zaterdag 11 juni 2011 17:14 schreef blomke het volgende:
Onder het motto "meten is weten"heb ik eens een verbruiksmeter gekocht en die vóór de diverse elektrische apparaten gezet. Lekker lang gemeten zodat je fluctuaties een beetje uitmiddelt.
Wij zitten op een jaarverbruik van 3500 kWh, te veel voor een 2-pers. huishouden.
Na maanden meten kwam de grootste verbruiker uit de bus: de wasdroger, en op grote afstand de wasmachine.
Elke droogbeurt vreet 3 kWh aan stroom. Heb je 4 wassen in de droger (wekelijks), dat zit je op 600 kWh/ jaar, een flink deel van het totale verbruik. Dus nu zo vaak als maar mogelijk alles aan de droogmolen; is ook frisser voor de was.
Wat blijkt verder dat nl. wassen op 30 - 40 graden enorm scheelt t.o.v. een 60 graden was, dus zoveel mogelijk LT wassen.
Verder een Whirlpool vaatwasser om de dag draaien, verbruikt op 50 graden 1,5 kWh/draai, dus op jaarbasis 270 kWh.
Koelkast en vriezer vielen reuze mee; hadden B-label.
1 dat schijnt toch niet goed te zijn; in de droogcyclus gebruikt een vaatwasser koud water om stoom te condenseren. En z'n voorspoelprogramma is toch ook met koud water?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 18:28 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
1 Ik heb de vaatwasser direct aangesloten op de warmwater aansluiting. Werkt perfect.
2 Wat verbruikte je vriezer? Dit kunnen ook flinke stroomvreters zijn.
Led heeft ook zeer goed licht, alleen heeft dat een heel ander prijskaartje dan de meeste mensen ervoor willen neertellen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:45 schreef blomke het volgende:
[..]
1 dat schijnt toch niet goed te zijn; in de droogcyclus gebruikt een vaatwasser koud water om stoom te condenseren. En z'n voorspoelprogramma is toch ook met koud water?
2 0,5 kWh per 24 uur. Staat in een koele kelder, dus zomer en winter ongeveer gelijk verbruik.
LED vind ik onaantrekkelijk licht; heb veel spaarlampen en nog wat halogeenlampen
Jup, zetmeel lost het best op in koud water.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:45 schreef blomke het volgende:
[..]
1 dat schijnt toch niet goed te zijn; in de droogcyclus gebruikt een vaatwasser koud water om stoom te condenseren. En z'n voorspoelprogramma is toch ook met koud water?
2 0,5 kWh per 24 uur. Staat in een koele kelder, dus zomer en winter ongeveer gelijk verbruik.
LED vind ik onaantrekkelijk licht; heb veel spaarlampen en nog wat halogeenlampen
Dat is een kwestie van goede LED lampen kopen. De goedkopere lampen geven inderdaad een verschrikkelijk kil ligt.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 19:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo even verbeterd.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:34 schreef blomke het volgende:
Het "beste" licht qua kleurtemperatuur en elektrisch rendement schijnt nog wel de TL-buis te zijn. Hoewel de LED steeds beter wordt en veel langer meegaat dan een TL-buis.
Verder is er ook een wasdroger op aardgas (geweest?).
2 verliespunten:quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:40 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik heb de vaatwasser nu 1.5 jaar op de warm water staan (50c) en dat werkt echt perfect.
Van begin tot eind krijgt hij inderdaad warmwater. Begin natuurlijk iets minder omdat dan het water van zolder naar de beneden moetl komen en de ECO stand aanstaat op CV ketel.
Bevalt uitstekend in de werk- en studeerkamers en in de keuken.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:41 schreef klipper het volgende:
[..]
En om nu tl-buizen thuis te gaan gebruiken......(hoewel je daar ook de juiste kleurtemperatuur moet kiezen)
Het gaat niet alleen om de kleurtemperatuur. Het punt is (helaas) dat het gewoon niet lukt een leefruimte goed en sfeervol uit te lichten met alleen leds, daar is het licht veel te gebundeld voor. Tenzij je echt een complete kermis in je plafond wilt monteren.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:40 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van goede LED lampen kopen. De goedkopere lampen geven inderdaad een verschrikkelijk kil ligt.
(...)
Ik zal eens kijken wat een wasbeurt aan gas kost. Best interessant.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:50 schreef blomke het volgende:
[..]
2 verliespunten:
- de verliezen in de leidingen en de vooraad in de CV ketel. Mijn CV ketel staat nu gewoon uit.
- het voorspoelprogramma doe je met warm i.p.v. met koud
- hoe zit het met die condensatie in de droogfase? Normaal neemt de VW daarvoor koud water in, in jouw geval dus warm.
Doe mij een lol, en meet eens het gasverbruik tijdens een hele vaatwassercyclus. Dus alle warmwaterkranen dicht houden, CV-thermostaat uit. Dan meten m.b.v. de gasmeter hoeveel dm³ gas je verbruikt.
Dat is de ellende met een gemeenschappelijke pot. Laatst was ik bij een mevrouw die fors moest bijlappen voor het buitenschilderwerk van het appartementencomplex. Resultaat: afschuwelijke kleuren en een abominabele kwaliteit verfwerk.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:10 schreef Hi_flyer het volgende:
Als je in een appartement woont (en dus lid bent van de VvE) en je hebt een gemeenschappelijke verwarming heb ik nog een tip. Kijk eens naar de verdeelsleutel en of dit een realistische verdeelsleutel is. Als je algemene ruimtes verwarmd worden, betaalt iedereen daar evenveel aan mee, maar als die ruimtes er niet zijn en het algemene deel van de verdeelsleutel groot is, betaal je dus voor de veelverbruikers in je flat.
Bij ons was het eerst 65/35 en in de jaarvergadering heb ik voorgesteld dit te wijzigen in 90/10. Dit is gebeurd, resultaat is dat ik 150 euro terug kreeg en dat de bejaarden die tegen de klippen opstoken eindelijk betalen wat ze horen te betalen.
Alvast bedankt. Ik reken wel om naar MJ (gas en electrisch).quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik zal eens kijken wat een wasbeurt aan gas kost. Best interessant.
Is ook alweer achterhaald.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:25 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om de kleurtemperatuur. Het punt is (helaas) dat het gewoon niet lukt een leefruimte goed en sfeervol uit te lichten met alleen leds, daar is het licht veel te gebundeld voor. Tenzij je echt een complete kermis in je plafond wilt monteren.
Als accentlicht is het fantastisch.
Say What?quote:Op donderdag 5 mei 2011 18:19 schreef Stranger het volgende:
een timer-timer gebruiken in plaats van de magnetron een x-aantal minuten aanzetten om de tijd bij te houden
Dit is trouwens wel heel erg kort door de bocht.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 13:48 schreef Ede het volgende:
Een hele goede besparing: Ga voor de installatie van je CV ketel nooit in zee met de firma Ouwens. Bij mij hebben ze 10 jaar geleden een nieuwe ketel geleverd maar bij het aanleggen van de dakdoorvoer een grove fout gemaakt (loodslab totaal verkeerd gelegd). Wat zijn dit een stelletje amateurs zeg. De CV-cowboys van de 21ste eeuw. Gevolg: gedurende 10 jaar daklekkage. Maar omdat deze lekkage in de CV-ruimte uitkwam werd dit niet opgemerkt. Toen dit na 10 jaar werd ontdekt was het halve dak weg gerot. Ouwens wilde natuurlijk van niks weten en antwoordde gewoon niet op mijn vragen om een tegemoetkoming in de reparatiekosten. Goedkoop blijkt toch maar altijd weer duurkoop te zijn. Nooit meer iets van Ouwens!
Sluipverbruik kan tot 10% van het totaal verbruik zijn, dus hier valt een aardige besparing te halen.quote:Op zondag 12 juni 2011 13:05 schreef Fixers het volgende:
[..]
Say What?![]()
Voor minder dan 5 euro heb je een kookwekker.
Echt hard energie besparen doen wij niet. Behalve dat we zuinig stoken en gewoon een trui aantrekken of een dekentje erbijpakken. Oh ja en een wasrek geregeld zodat niet alles meer in de droger hoeft, 'k denk dat dat ding de grootste energieslurper in huis is.
Vraagje over sluipverbruik. Hoevel energie gebruiken adaptors en opladers van kleine electronica en laptops als draadloze muizen en telefoons e.d. eigenlijk als ze wel in het stopcontact zitten maar er geen apparaat is aangesloten of het apparaat uit staat? Is dat verwaarloosbaar of is er met een stand-bykiller / geschakelde stekkerdoos besparing uit te halen?
Ligt eraan of je in een appartement of in een herenhuis woont.quote:Op zondag 12 juni 2011 17:00 schreef Soohr het volgende:
Mijn verbruik over het afgelopen jaar,
Stroom: 3630 kWh/jaar
Gas: 2863 m3/jaar
iets boven het gemiddelde zie ik.
inderdaad,quote:Op zondag 12 juni 2011 17:12 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ligt eraan of je in een appartement of in een herenhuis woont.
Vind het niet schokkend. De muren isoleren is een goede optie. Iets wat je goedkoop zelf kan doen is de CV leidingen isoleren, begin met de aanvoer.quote:Op zondag 12 juni 2011 17:00 schreef Soohr het volgende:
Mijn verbruik over het afgelopen jaar,
Stroom: 3630 kWh/jaar
Gas: 2863 m3/jaar
iets boven het gemiddelde zie ik.
Gelukkig is die electricteit niet zo duurquote:Op donderdag 16 juni 2011 13:10 schreef blomke het volgende:
Al met al vind ik je vooral je elektrisch verbruik aan de hoge kant.
Moet dat niet minimaal 60 zijn ivm legionella vorming (douche/bad)?quote:Op donderdag 16 juni 2011 16:01 schreef Forno het volgende:
Komende winter wil ik dat verlagen naar 55 a 50 graden (lage temperatuur verwarming)
Is de temperatuur van het water voor de radiatoren. Dat maakt niet uit, want is toch een gesloten systeem.quote:Op donderdag 16 juni 2011 16:03 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
Moet dat niet minimaal 60 zijn ivm legionella vorming (douche/bad)?
WTF? Whaha, is natuurlijk ook een manierquote:Op donderdag 5 mei 2011 18:19 schreef Stranger het volgende:
een timer-timer gebruiken in plaats van de magnetron een x-aantal minuten aanzetten om de tijd bij te houden enzovoorts.
Ik heb daar nooit over nagedacht. Maar is met het verlagen van die keteltemperatuur zo besparend? Dan heb ik er wel oren naar. Met een 10 jaar oude combi ketel en enkel glas.quote:Op donderdag 16 juni 2011 17:01 schreef Forno het volgende:
Hoe lager hoe beter. Als de toevoer lager is, is de retour ook lager.
Hier een handige link waarin het staat omschreven. Besparing ligt rond de 10 a 15% voor niks nada noppes.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 09:29 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik heb daar nooit over nagedacht. Maar is met het verlagen van die keteltemperatuur zo besparend? Dan heb ik er wel oren naar. Met een 10 jaar oude combi ketel en enkel glas.
Ik heb er nog eens naar gekeken, maar in mijn cv ketel gaat het water naar 57 graden als ik hem op de zomerstand zet (waarbij geen cv bedrijf mogelijk is).quote:Op donderdag 16 juni 2011 16:05 schreef Forno het volgende:
Is de temperatuur van het water voor de radiatoren. Dat maakt niet uit, want is toch een gesloten systeem.
Waarom zou er legionella ontstaan, het is immers stromend water wat gewoon doorgespoeld word (of je moet een boiler hebben)quote:Op donderdag 16 juni 2011 16:05 schreef Forno het volgende:
[..]
Is de temperatuur van het water voor de radiatoren. Dat maakt niet uit, want is toch een gesloten systeem.
Heb de temperatuur van het tapwater trouwens ook verlaagd van 65 naar 60 graden. Inderdaad niet lager om legionella te voorkomen.
Ik heb het gister gemeten.een volle vaatwassen draaien kost 0.1377 m3 gasquote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik zal eens kijken wat een wasbeurt aan gas kost. Best interessant.
Hoeveel stroom verbruikt-ie nog met de warmwateraansluiting? Dat zal niet 0 zijn, voor het draaien an sich en het eventueel bijwarmen.quote:Op zondag 26 juni 2011 09:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik heb het gister gemeten.een volle vaatwassen draaien kost 0.1377 m3 gas
Volgens mij is het aanzienlijk goedkoper dan het electrisch verwarmen.
Mijn nieuwe jaarprognose is overigens weer gezakt.
479m3 op jaar basis
1600kwh per jaar
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |