abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 mei 2011 @ 14:50:34 #26
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96206749
quote:
2s.gif Op zondag 1 mei 2011 14:48 schreef Voorschrift het volgende:
Waar het WO m.i. zwaar tekort schiet (evenals het HBO wat dat betreft) is praktijkgerelateerde informatie verschaffing en denkwijzen uit het bedrijfsleven leren toepassen.

Op dit moment is theorie heilig en wordt het (vaak) onderwezen door professoren die ofwel nooit het bedrijfsleven ervaren hebben of waarbij dat al geruime tijd geleden is. Je kan niet verwachten dat werkgevers zitten te wachten op mensen die alleen maar kennis uit boeken hebben en niet weten wat ze er mee moeten in het bedrijfsleven, of die totaal geen idee hebben waar dingen als ethiek, beslissingnames e.a. vandaan komen en met welk doel.

Ja de kaders die geboden worden zijn onmisbaar, maar wat ik jammer vind is dat universiteiten en hogescholen zich een positie aanmeten van "de enige waarheid, want het staat geschreven" terwijl zakenmentaliteit en praktijk-insteken totaal genegeerd worden en vaak zelfs als "onwaar" worden aangeleerd.

Bedrijven zitten niet te wachten op een stel zombies die de 5 forces van Porter enkel kunnen oprammen en leren, en al helemaal niet op mensen die denken het wiel opnieuw te hebben uitgevonden en de plank volledig misslaan. Nou valt dit an sich nog wel mee met exacte vakken, maar wanneer je uitkomt op bedrijfsethiek, psychologie en filosofie dan kunnen onderwijsinstanties vaker niet verder(!) van de waarheid afzitten dan dat ze nu zitten.

En dat is jammer.
Ik heb alleen maar onderwijs van beroepsbeoefenaars. Krijg je naast de theorie ook meteen mee hoe je het in de praktijk brengt en oeverloos kan procederen tegen met name de fiscus.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 1 mei 2011 @ 15:03:21 #27
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96207268
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 14:50 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik heb alleen maar onderwijs van beroepsbeoefenaars. Krijg je naast de theorie ook meteen mee hoe je het in de praktijk brengt en oeverloos kan procederen tegen met name de fiscus.
Dat is tegenwoordig een luxe positie.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zondag 1 mei 2011 @ 15:31:48 #28
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_96208427
quote:
14s.gif Op zondag 1 mei 2011 15:03 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dat is tegenwoordig een luxe positie.
Bij sommige studies - zoals rechten - heel gebruikelijk. De meeste vakken rechtsgeleerdheid die ik op dit moment volg worden gegeven door mensen uit de praktijk en niet door wetenschappers.

Dit merk je meteen terug in het onderwijs en waar je mee bezig bent. Rechten wordt weleens neergezet als een veredelde HBO opleiding en dat is het eigenlijk ook ondanks dat veel zaken en constructies te complex zijn om aan HBO'rs over te laten. Onderzoek doen en de verdieping opzoeken ontbreekt vaak, de academische vorming is ook redelijk beperkt. Terwijl dat nou net het belangrijkste is van een WO opleiding. Wat ook niet gek is als werkgroepen gegeven worden door juristen die voor het geld/plezier bijklussen als docent.

Voordeel is wel dat je daardoor een - best lastig - vak leert waar je in de 'praktijk' wat aan hebt. Maar de eerder genoemde helicopter view ontbreekt dan uiteindelijk, terwijl het daar toch echt omgaat.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 1 mei 2011 @ 15:33:04 #29
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96208503
Het recht ansich is natuurlijk bij uitstek geschikt als een academische studie; een product van de menselijke rede. Ergens is het echter een beetje ontspoord.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_96209378
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 10:56 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Het idee van academische vorming is niet bedoeld om direct nut te hebben. Dat is de kar voor het paard spannen. Kennis is het doel op zichzelf en geld is een nuttig hulpmiddel, niet andersom. Iedere poging om dat te verbloemen middels redeneringen is niet meer dan lippendienst bewijzen aan de heersende gedachte dat geld en consumptie een 'gezond' doel op zich is.

Kennis heeft natuurlijk enorm nuttige bij-effecten gehad, meestal uit het werk van mensen die nooit enige subsidie ontvangen hebben, maar dat is nooit de motivatie. De motivatie is het begrijpen van dingen.
Hear, hear!
Daarop hoort een universiteit zich te onderscheiden van de beroepsopleidingen.
  zondag 1 mei 2011 @ 15:52:29 #31
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96209434
Dat vind ik tevens de zwakte van recht: het is slechts een produkt van de mens en geen natuurwet of algemeen geldend iets wat niet door de mens is bedacht.
Zelf vind ik het interessanter om objectieve waarheden te onderzoeken dan om regeltjes die subjectief door mensen zijn bedacht te onderzoeken.
Dat neemt niet weg dat het mij best wel interessant werk lijkt om advocaat, OvJ of rechter te zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 1 mei 2011 @ 15:52:56 #32
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96209467
quote:
Het idee van academische vorming is niet bedoeld om direct nut te hebben. Dat is de kar voor het paard spannen. Kennis is het doel op zichzelf en geld is een nuttig hulpmiddel, niet andersom. Iedere poging om dat te verbloemen middels redeneringen is niet meer dan lippendienst bewijzen aan de heersende gedachte dat geld en consumptie een 'gezond' doel op zich is.

Kennis heeft natuurlijk enorm nuttige bij-effecten gehad, meestal uit het werk van mensen die nooit enige subsidie ontvangen hebben, maar dat is nooit de motivatie. De motivatie is het begrijpen van dingen.
QFT
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 1 mei 2011 @ 15:56:00 #33
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96209646
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 15:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat vind ik tevens de zwakte van recht: het is slechts een produkt van de mens en geen natuurwet of algemeen geldend iets wat niet door de mens is bedacht.
Zelf vind ik het interessanter om objectieve waarheden te onderzoeken dan om regeltjes die subjectief door mensen zijn bedacht te onderzoeken.
Dat neemt niet weg dat het mij best wel interessant werk lijkt om advocaat, OvJ of rechter te zijn.
Och, tot op zekere hoogte is zijn objectieve waarheden ook subjectief. Wetenschap veronderstelt causaliteit. Bovendien onderzoek je geen regeltjes die door mensen zijn bedacht (HBO), maar beredeneer je waar men, vanuit verschillende invalshoeken, baat bij zou kunnen hebben en wat de mens naar een volgend niveau tilt.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 1 mei 2011 @ 15:59:12 #34
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96209849
quote:
Nee, vijf jaar moet meer dan voldoende zijn.
Het probleem is dat meer dan een jaar van de master wordt opgeofferd voor thesis + stages + professionele vorming. In de bachelor wordt elk jaar zo'n 10% opgeofferd voor projectjes waarvan het nut twijfelachtig is.
Mijn voorstel: ofwel dat extra jaar zodat de theoretische vorming hier niet zo onder hoeft te leiden (ik vind dat er meer wiskunde, fysica en specialisatievakken moeten worden gegeven) ofwel stoppen met stages, professionele vorming en projectjes.
Dat extra jaar en niets meer dan dat kan dan worden volgepropt met de thesis, stages, projectjes en professionele vorming. De overige vijf jaar kunnen dan volledig theoretisch zijn met uitzondering van tal van praktishce vaardigheden die je moet aanleren (printplaten, CAD, ...).
Sowieso zou ik pas op zijn vroegst in het 3de of 4de jaar starten met projectjes aangezien je voor die tijd zo weinig kennis hebt.

Wat betreft die helicopterview, ik denk dat je dat van nature moet hebben en dat zoiets moeilijk te ontwikkelen is. De een ziet direct hoe alle puzzelstukken in elkaar vallen, de ander kan enkel op details inzoomen. Is het zo erg dat velen dat niet hebben? Zolang 1 in de groep, de leider, dat wel heeft en hij de startende ingenieurs aanstuurt is dat toch geen probleem?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 1 mei 2011 @ 16:00:27 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_96209920
Ik denk dat de laatste optie die Lyrebird aangeeft niet te voorkomen is. Een bedrijf heeft zoveel specifieke eigen kennis en zaken die zich in de marge afspelen. Zodoende is een opleiding vooral algemeen vormend.
  zondag 1 mei 2011 @ 16:01:42 #36
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96209979
quote:
Bovendien onderzoek je geen regeltjes die door mensen zijn bedacht (HBO), maar beredeneer je waar men, vanuit verschillende invalshoeken, baat bij zou kunnen hebben en wat de mens naar een volgend niveau tilt.
Moeten rechtenstudenten niet het grootste deel van de tijd uitgaan van de wetgeving zoals die toevallig is ontworpen in Nederland? Ik begrijp dat er ook wat algemene vakken zijn waarin je probeert wat afstand te nemen van dat ene wetstelsel maar ik had begrepen dat het grootste deel van de opleiding draait om de bestudering van dat ene wetstelsel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 1 mei 2011 @ 16:03:11 #37
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96210064
quote:
Ik denk dat de laatste optie die Lyrebird aangeeft niet te voorkomen is. Een bedrijf heeft zoveel specifieke eigen kennis en zaken die zich in de marge afspelen. Zodoende is een opleiding vooral algemeen vormend.
Ik denk dat dit inderdaad een krachtig argument voor een stevige algemene vorming is: het geven van een stevige en brede basis met behulp van welke je soepel specifieke vaardigheden kan aanleren en waarmee je soepel specifieke inzichten kunt ontwikkelen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 1 mei 2011 @ 16:03:25 #38
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96210082
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Moeten rechtenstudenten niet het grootste deel van de tijd uitgaan van de wetgeving zoals die toevallig is ontworpen in Nederland? Ik begrijp dat er ook wat algemene vakken zijn waarin je probeert wat afstand te nemen van dat ene wetstelsel maar ik had begrepen dat het grootste deel van de opleiding draait om de bestudering van dat ene wetstelsel.
Dat is inderdaad het resultaat van een balans die doorgeslagen is naar regeltjes in de praktijk brengen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 1 mei 2011 @ 16:10:14 #39
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_96210429
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 15:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat vind ik tevens de zwakte van recht: het is slechts een produkt van de mens en geen natuurwet of algemeen geldend iets wat niet door de mens is bedacht.
Zelf vind ik het interessanter om objectieve waarheden te onderzoeken dan om regeltjes die subjectief door mensen zijn bedacht te onderzoeken.
Dat neemt niet weg dat het mij best wel interessant werk lijkt om advocaat, OvJ of rechter te zijn.
Wat jij als zwakte zie, zie ik juist weer als de uitdaging die het Nederlands recht (geschreven en ongeschreven) biedt. Regels (of juridische en sociale normen) zijn niet bedacht, maar kennen een verhaal, een geschiedenis, een doel en een geest. Waanzinnig veel stof om te bestuderen en zelfs de meest triviaal ogende normen kunnen weken aan werk bieden om te bestuderen. Dat is uitdagend, relevant en interessant. Dat is wellicht ook de reden waarom ik in Amsterdam sociale wetenschappen en rechtsgeleerdheid ben gaan studeren en geen natuurkunde in Delft :P
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Moeten rechtenstudenten niet het grootste deel van de tijd uitgaan van de wetgeving zoals die toevallig is ontworpen in Nederland? Ik begrijp dat er ook wat algemene vakken zijn waarin je probeert wat afstand te nemen van dat ene wetstelsel maar ik had begrepen dat het grootste deel van de opleiding draait om de bestudering van dat ene wetstelsel.
Helaas is dat inderdaad wat rechten tegenwoordig is. Vanwege tijdsdruk zijn veel algemene vakken geschrapt en even kort samengevoegd tot een algemeen wetenschappelijk inleidend vak aan het begin van de studie. Ik kan het iedereen dan ook alleen maar aanraden om naast rechten ook nog 30 of 60 punten te besteden aan vakken als sociale, economische en politieke theorie of een methode van onderzoek project. Waanzinnig relevant en leerzaam.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 1 mei 2011 @ 16:32:20 #40
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96211412
quote:
Wat beschouw jij als academische vorming? Welke vaardigheden moet een WO'er wat jou betreft opdoen?
Dat zijn zo'n beetje de lastigst te beantwoorden vragen die je kan stellen, de lastigst te beantwoorden vragen zijn echter vaak ook de belangrijkste vragen.
1. Dat het doel is om wetenschappers te vormen, de opleiding moet daar dus op aangepast zijn zelfs al gaat de grootste groep direct na het afstuderen werken in het bedrijfsleven of voor de overheid.
2. Het gaat niet alleen om vaardigheden.
Kennis: een piramidestructuur met onderaan veel basisvakken die voor alle (of zoveel mogelijk) potentiële vervolgvakken nodig of handig zijn en in de top de specialisatie in 1 specifieke richting.
Vaardigheden: hoog abstractieniveau (in het geval van een bètarichting de zwaarst denkbare wiskunde en fysica waarmee dit ontwikkeld kan worden), het aankweken van de attitude om kritisch te denken, bronnen te raadplegen, jezelf zeer nauwkeurig uit te drukken etc.

quote:
Maar met de huidige situatie zal dat onherroepelijk betekenen dat huidige universiteiten een HBO-onderafdeling gaan krijgen. Ze zullen immers niet zonder slag of stoot een heleboel studenten en de financiering die daaraan verbonden is laten gaan.
Het zij zo.

quote:
'Leren samenwerken' als argument voor deze projecten is wat mij betreft volstrekte flauwekul.
Dat vind ook ik een zeer slecht argument.
Als je via projecten moet leren samenwerken dan zou je geen projecten meer moeten krijgen zogauw je bent geslaagd. Iets om over na te denken.
Offtopic-reactie, ik kies voor een pragmatische houding: een zesjesmentaliteit met zaken als projecten (doen wat je moet doen maar niet meer dan dat en er vooral niet teveel tijd aan verspillen) en naast het project wat vakken volgen die ik nuttig vind. Je hebt geen invloed op de samenstelling van je opleiding maar zolang Zijlstra je niet extra laat betalen voor het volgen van extra vakken kan je in ieder geval nog het roer in eigen handen nemen.

quote:
Onbevoegd wil niet zeggen slecht. Volgens mij ligt het aan beproefde onderwijsmethoden die aan de kant gezet zijn.
Beiden werken synergistisch in op elkaar. Veel van die onbevoegden zijn zonder die beproefde onderwijsmethodes opgeleid en moeten zonder die beproefde onderwijsmethodes anderen opleiden die later weer als onbevoegden les gaan geven etc.
Leuk hè?
Maar inderdaad: er moet eens zeer kritisch worden gekeken hoe het mogelijk is geweest dat goed werkende methodes bij het grof vuil zijn gezet. Dit geldt voor rekenen, wiskunde, taal, geschiedenis, aardrijkskunde,...
Soms denk ik bij mezelf: "het is maar goed dat er nog oude boeken beschikbaar zijn, laten we die in godsnaam snel digitaal archiveren zodat ze voor het nageslacht bewaard blijven."
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 1 mei 2011 @ 16:36:57 #41
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96211604
quote:
Dat is uitdagend, relevant en interessant. Dat is wellicht ook de reden waarom ik in Amsterdam sociale wetenschappen en rechtsgeleerdheid ben gaan studeren en geen natuurkunde in Delft
Sociale wetenschappen en recht?
Mag je dan drempelloos instromen in een master recht?

quote:
Ik kan het iedereen dan ook alleen maar aanraden om naast rechten ook nog 30 of 60 punten te besteden aan vakken als sociale, economische en politieke theorie of een methode van onderzoek project. Waanzinnig relevant en leerzaam.
Een mentaliteit naar mijn hart: zelf de steken ophalen die de universiteiten laten vallen.
Als voldoende studenten dat doen dan is er hoop voor Nederland. Zolang studenten dat nog mogen doen want Zijlstra wil ook die mogelijkheid schrappen door studenten te laten betalen voor het volgen van extra vakken (ik zou het niet kunnen betalen).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 1 mei 2011 @ 16:37:39 #42
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_96211636
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 16:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Offtopic-reactie, ik kies voor een pragmatische houding: een zesjesmentaliteit met zaken als projecten (doen wat je moet doen maar niet meer dan dat en er vooral niet teveel tijd aan verspillen) en naast het project wat vakken volgen die ik nuttig vind. Je hebt geen invloed op de samenstelling van je opleiding maar zolang Zijlstra je niet extra laat betalen voor het volgen van extra vakken kan je in ieder geval nog het roer in eigen handen nemen.
Bij het samenstellen van je vakkenpakket heb je meer invloed en mogelijkheden dan je denkt. Hoewel het organisatorisch misschien wat lastig is om van de gebaande paden af te wijken levert het wel een boel. Of zoals een OCW ambtenaar ooit tegen mij zei: Kijk niet naar wat er allemaal niet mogelijk is, maar kijk naar wat er allemaal wel mogelijk is. En tot mijn grote verbazing zijn hele rare dingen gewoon nog prima mogelijk.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 1 mei 2011 @ 16:44:56 #43
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_96211921
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 16:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Sociale wetenschappen en recht?
Mag je dan drempelloos instromen in een master recht?
Zitten natuurlijk nog wat haken en ogen aan. Bachelor sociologie, economie of politicologie (de sociale wetenschappen) zijn gewoon prima. De verschillende masters verwachten nog wel dat je minimaal 60 punten aan vakken rechtsgeleerdheid hebt gedaan die relevant zijn voor de master (gewoon schakeljaar). Deze 60 punten kan/kon je halen tijdens je bachelor wanneer je maar wilt.

Hoewel het eigenlijk de bedoeling was je dan ook toegang had tot masters aan een andere universiteit wil dat nog wel eens problematisch zijn. Veel brieven schrijven en bellen met de studieadviseur is dan denk ik het advies
quote:
Een mentaliteit naar mijn hart: zelf de steken ophalen die de universiteiten laten vallen.
Als voldoende studenten dat doen dan is er hoop voor Nederland. Zolang studenten dat nog mogen doen want Zijlstra wil ook die mogelijkheid schrappen door studenten te laten betalen voor het volgen van extra vakken (ik zou het niet kunnen betalen).
Die mogelijkheid is inderdaad onderzocht, maar zal waarschijnlijk niet worden doorgevoerd. Levert ook een waanzinnige administratieve bende op. Naast dat het een duur grapje zou zijn voor heel veel studenten. Bachelors van (veel) meer dan 180 punten zijn - denk ik - eerder regel dan uitzondering.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 1 mei 2011 @ 16:55:47 #44
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96212312
quote:
Bij het samenstellen van je vakkenpakket heb je meer invloed en mogelijkheden dan je denkt. Hoewel het organisatorisch misschien wat lastig is om van de gebaande paden af te wijken levert het wel een boel. Of zoals een OCW ambtenaar ooit tegen mij zei: Kijk niet naar wat er allemaal niet mogelijk is, maar kijk naar wat er allemaal wel mogelijk is. En tot mijn grote verbazing zijn hele rare dingen gewoon nog prima mogelijk.
Wat als die projecten verplichte vakken zijn?
Ik vrees dat de universiteit niet gaat meewerken aan het vervangen van verplichte vakken door keuzevakken, zelfs al zijn die keuzevakken minstens zo nuttig (algebra bijv.).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 1 mei 2011 @ 18:13:07 #45
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_96214992
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 16:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Zolang studenten dat nog mogen doen want Zijlstra wil ook die mogelijkheid schrappen door studenten te laten betalen voor het volgen van extra vakken (ik zou het niet kunnen betalen).
Ja joh, stel je voor dat de kinderen van Jan met de Pet zich kunnen onderscheiden van de rest door extra moeite te doen met een verzwaard pakket ipv door het te kopen (buitenland ervaring, dure master). Dat kan natuurlijk niet, je moet alleen met geld investeren op de goeie posities kunnen komen. Krijg je straks overal van die paupers die met Anne-Fleur concurreren.

Soberzo een extra vak doen. :{w

De uni is er om Anne-Fleur op de juiste plek te laten komen en haar een leuke tijd te bezorgen, niet om de leergierige streber uit te hangen. :r

Gratis extra vakken en ereprogramma's in stand houden, AUB. Het zijn dé manieren voor arbeiders kinderen om op te klimmen, zonder zich nog meer in de schulden te hoeven steken en financieel risico te lopen.
pi_96215391
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 16:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Sociale wetenschappen en recht?
Mag je dan drempelloos instromen in een master recht?

[..]

Een mentaliteit naar mijn hart: zelf de steken ophalen die de universiteiten laten vallen.
Als voldoende studenten dat doen dan is er hoop voor Nederland. Zolang studenten dat nog mogen doen want Zijlstra wil ook die mogelijkheid schrappen door studenten te laten betalen voor het volgen van extra vakken (ik zou het niet kunnen betalen).
WTF!! Het lijkt wel een complot van die Zijlstra om studeren zoveel mogelijk af te willen laten hangen van het kunnen en willen investeren van grote hopen geld aan het begin van de rit.

Omdat je een rijke vader hebt, of omdat je een van die zeldzame gevallen bent die op zijn 18de precies in kan schatten hoeveel zijn verdiencapaciteit over 4 jaar zal zijn.

En dat je vooral niet meer ergens mag komen met je best doen, daar ook de gelegenheid toe krijgen en er zo gaandeweg achter komen wat je mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.
  zondag 1 mei 2011 @ 18:49:13 #47
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_96216066
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 18:29 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

WTF!! Het lijkt wel een complot van die Zijlstra
Het lijkt wel een grooot Bloemendaals/Wassenaars complot om de uni terug te veranderen in dat rondhangparadijs voor jongeren uit hogere klassen dat het vroeger was.

Ik snap het ook wel.

Als ik het geld had zou ik als ouder ook liever hebben dat ik voor mijn kind een ticket richtig hoger salaris/positie kon kopen. Met een leuke 'heenreis' er bij inbegrepen.

En dat het niet moest concurreren met bijna de helft van de Nederlandse jeugd (van wie een aanzienlijk deel slimmer en ijveriger zal zijn).
  zondag 1 mei 2011 @ 19:36:31 #48
182269 sneakypete
On the edge
pi_96217672
Van oudsher is de universiteit bedoeld als een vrijplaats voor knappe koppen. Geen plaats dus waar je doelgericht klaargestoomd wordt voor een bepaald beroep, maar waar je de tijd krijgt om breed ontwikkeld te raken (iets wat dus ook anders was; minder specialisering en meer algemene ontwikkeling). Wat de functie daarvan nu is? De universiteit zou zo broedplaats kunnen zijn voor grote ontwikkelingen op het gebied van wetenschap, technologie, filosofie, staatsrecht enz. Die functie is er natuurlijk nog steeds maar wat je ziet is dat het WO steeds vaker een soort HBO+ is. Logisch dus dat het onderscheid ter discussie komt te staan.

Wat ook meespeelt is dat, sinds besloten is dat onderwijs er voor iedereen moet zijn (gelijke kansen als uitgangspunt), er ook een grotere roep komt om zo efficiënt mogelijk onderwijs, met meetbare resultaten. Het egalitaire idee van onderwijs voor iedereen leidt dus ook tot een vereconomisering van het onderwijs als schakel in de arbeidsmarkt (en dus geen rustruimte voor creatieve breinen, daar is gewoonweg geen tijd/geld voor).

Ik zie dus juist een heel duidelijk onderscheid voor me: op het MBO en HBO leer je de pratijk uit te voeren, terwijl het WO er op is gericht om onderzoek te doen naar bijv. plantensoorten, kernfusie, maar ook een plaats is waar mensen van gedachten wisselen over culturele zaken. Op het HBO zou je dan dus het hele wetboek kunnen leren, op het WO ga je de discussie aan over de vraag wat überhaupt juridisch wenselijk mag heten.

Dat onderscheid komt niet altijd even duidelijk uit de verf maar is er dus (oorspronkelijk) weldegelijk en daarmee is gelijk de functie van het WO bepaald.
  zondag 1 mei 2011 @ 20:36:55 #49
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_96220303
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 15:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat vind ik tevens de zwakte van recht: het is slechts een produkt van de mens en geen natuurwet of algemeen geldend iets wat niet door de mens is bedacht.
Zelf vind ik het interessanter om objectieve waarheden te onderzoeken dan om regeltjes die subjectief door mensen zijn bedacht te onderzoeken.
Dat neemt niet weg dat het mij best wel interessant werk lijkt om advocaat, OvJ of rechter te zijn.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  zondag 1 mei 2011 @ 20:49:53 #50
93664 waht
Mushir
pi_96220972
quote:
5s.gif Op zaterdag 30 april 2011 17:03 schreef Lyrebird het volgende:
Wat is de functie van het WO? Wat moet een afgestudeerde wel of niet kunnen?
Wat je zelf al zegt: zelfstandig onderzoek doen en hiervoor een geschikte financierder weten te vinden (in de vorm van een baan in het bedrijfsleven of bij de overheid, of wellicht zelf de middelen bij elkaar sprokkelen).

De WO'er moet hoe dan ook een product en/of dienst kunnen afleveren. Dat kan natuurlijk vele vormen aannemen maar dat er iets afgeleverd moet worden staat centraal.

Elk vakgebied is vervolgens weer anders in het verschil dat de WO'er maakt ten opzichte van zijn minder wetenschappelijke vakgenoten. Zo lang de WO'er maar meerwaarde heeft zit het wel snor. Of is dat wat te vaag gesteld?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')