Wat bedoel je met tertiair onderwijs?quote:Op zaterdag 30 april 2011 17:06 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Wat is dan eigenlijk nog het nut van tertiair onderwijs?
MBO, HBO, WO.quote:Op zaterdag 30 april 2011 17:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat bedoel je met tertiair onderwijs?
Prima dat WOers praktische vaardigheden zoals het solderen van een printplaat of het boren van tappen van een schroefdraad niet onder de knie hebben, maar we zijn het er over eens dat ze zelfstandig onderzoek moeten kunnen doen?quote:Op zaterdag 30 april 2011 17:10 schreef Schnappieter het volgende:
In de eerste plaats is de functie van het WO het wetenschappelijk denken bijbrengen aan studenten en dat ze na hun opleiding in staat zijn zelfstandig wetenschappelijk onderzoek te verrichten. Daarin verschilt het van het HBO, wat zoals de naam al zegt een beroepsopleiding is en mensen dus een specifiek beroep leert.
Natuurlijk gaat maar een klein deel van de WO'ers uiteindelijk de wetenschap in, maar het wetenschappelijke denken is op de werkvloer ook een toevoeging. En schijnbaar vinden werkgevers het toch nog vaak de moeite waard om WO'ers aan te nemen ondanks het feit dat ze misschien wat praktische vaardigheden nog moeten leren.
Ja, daar komt het wel op neer. Als ik een diploma krijg op het MBO, HBO of WO, dan verwacht ik wel dat ik daarmee direct aan de slag kan.quote:Op zaterdag 30 april 2011 17:13 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
MBO, HBO, WO.
Als je jouw idee doortrekt kan het middelbaar onderwijs net zo goed mensen voorbereiden op directe inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.
Ja, kunnen WOers volgens jou geen zelfstandig onderzoek doen dan na hun opleiding?quote:Op zaterdag 30 april 2011 17:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Prima dat WOers praktische vaardigheden zoals het solderen van een printplaat of het boren van tappen van een schroefdraad niet onder de knie hebben, maar we zijn het er over eens dat ze zelfstandig onderzoek moeten kunnen doen?
De Japanse WOers waar ik mee samenwerk, kunnen dat niet. Ook de Finse WOers waar ik wel eens op pas, hebben er moeite mee. Amerikaanse WOers van goede universiteiten kunnen het wel (zelfs undergraduates). Chinese WOers weer niet. Over Nederlandse WOers kan ik niet veel zeggen, omdat ik alleen met Nederlandse PhDs heb samengewerkt. Daar liepen mensen tussen die wel zelfstandig onderzoek konden doen, maar ook heel veel mensen die maar wat probeerden.quote:Op zaterdag 30 april 2011 17:28 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Ja, kunnen WOers volgens jou geen zelfstandig onderzoek doen dan na hun opleiding?
Daar zit het probleem, de universiteiten hebben zich teveel aangepast aan deze wens die veel studenten hebben.quote:Als ik een diploma krijg op het MBO, HBO of WO, dan verwacht ik wel dat ik daarmee direct aan de slag kan.
Spijker-kopquote:Op zaterdag 30 april 2011 23:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kortom: herstel het oude HBO weer in ere. Laat die HBO-scholen weer forse eisen stellen aan de leerlingen en laat de rest maar afvallen naar het MBO. Om dit te bereiken moet eerst die outputfinanciering worden afgeschaft, in ieder geval voor het eerste jaar, en moet er geen vaste financiering per student per soort studierichting zijn (om te voorkomen dat de HBO-school meer geld krijgt wanneer zij meer leerlingen heeft) zodat in dat eerste jaar flink kan worden geselecteerd.
Dan kunnen de leerlingen die graag op niveau een beroepsgerichte opleiding willen volgen weer op het HBO aan hun trekken komen. De zwakkere HBO-leerlingen kunnen afzakken naar het MBO zodat de ietwat betere VMBO'ers ook weer leskrijgen in klassen die hoofdzakelijk bestaan uit gemotiveerde leerlingen.
Het niveau van het VWO in de afgelopen jaren omlaag gegaan, terwijl de universiteiten in eerste instantie het niveau op peil hebben gehouden. Er bestond de illusie dat alle VWO'ers voldoende waren voorbereid op het WO, maar dat is niet zo. Tevens past de regering telkens weer de voorwaarden van financiering aan. Dit heeft samen met het lagere instroomniveau uiteindelijk geleid tot het oprichten van pretstudies.quote:Op zaterdag 30 april 2011 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daar zit het probleem, de universiteiten hebben zich teveel aangepast aan deze wens die veel studenten hebben.
Wat beschouw jij als academische vorming? Welke vaardigheden moet een WO'er wat jou betreft opdoen?quote:Er is traditioneel een dichotomie tussen enerzijds het MBO en het HBO en anderzijds het WO.
Mensen die graag na een tertiaire opleiding een vak willen beheersen moeten voor een BO-opleiding kiezen: MBO of HBO. Mensen die graag een academische vorming willen krijgen moeten die op het WO kunnen krijgen.
Ik kan niet over traditioneel universitaire opleidingen oordelen, maar zeker in de technische disciplines is praktijkervaring onontbeerlijk, ook op WO-niveau. Veel van de huidige TU'ers zouden vroeger op een HTS hebben gezeten, vanwege hun praktische instelling. Dat wil nogal eens botsen met de meer theoretische benadering van de TU's.quote:Mijn voorstel, doe tijdens het jaar geen compromissen m.b.t. die academische vorming: kies niet voor eenvoudigere boeken, het weglaten van belangrijke hoofdstukken, gemakkelijkere examenvragen etc.
Die studenten die graag ook een practische vorming willen kan je de keuze geven om geheel op vrijwillige basis extra practica, projectjes etc. te volgen. Dit kan eventueel via keuzevakken worden geregeld waarbij je dus ook de optie krijgt om voor een meer academisch traject te kiezen, en dit kan via extra vakken geregeld worden bovenop de 60 EC-credits.
Ik ben ook een sterk voorstander van een strikte scheiding tussen HBO en WO. En daarmee ben ik dus ook een sterk tegenstander van Zijlstra's plannen om van het HBO een soort "universiteit light" te maken. Maar met de huidige situatie zal dat onherroepelijk betekenen dat huidige universiteiten een HBO-onderafdeling gaan krijgen. Ze zullen immers niet zonder slag of stoot een heleboel studenten en de financiering die daaraan verbonden is laten gaan.quote:Alleen al om ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk wat te kiezen valt (beroepsonderwijs vs. academische vorming) en om te waarborgen dat ook de slimsten hun kwaliteiten optimaal kunnen ontwikkelen vind ik het belangrijk dat we die traditionele dichotomie in ere herstellen. Wanneer dit inhoudt dat een aanzienlijk deel van de WO-opleidingen en de WO-studenten naar het HBO verhuizen dan zou dat alleen maar een goede zaak zijn. Op het WO staat intellectuele zelfontplooing weer centraal, het HBO zou worden verrijkt met die leerlingen die daar eigenlijk thuishoren maar die nu voor het WO kiezen omdat dat hun arbeidsmarktpositie versterkt.
Dat oefenen met projecten gebeurt nu al op de TU/e, dat heet ontwerpgericht onderwijs. Naar mijn mening zijn dat nogal bedachte projectjes waar je als ingenieur in spe weinig van opsteekt. 'Leren samenwerken' als argument voor deze projecten is wat mij betreft volstrekte flauwekul.quote:Tot slot nog even de volgende kanttekening: de toegepaste wetenschappen zijn een verhaal apart. Qua soort horen die eigenlijk op het HBO thuis, qua niveau op het WO. Ik denk dat het bij een ingenieursopleiding niet te vermijden is om tijdens de opleiding al wat te oefenen met (multidisciplinaire) projecten, ofdat het in de mate moet waarin het nu gebeurt is een ander verhaal.
Een goede basis moet volgens mij best in 5 jaar gelegd kunnen worden.quote:Aangezien voor ingenieursopleidingen (en dan bedoel ik geen opleidingen als technische bedrijfskunde) en een academische vorming moeten geven en een sterke praktische vorming moeten geven is vijf jaar m.i. te kort en zou de opleiding minstens 6 jaar moeten bedragen. Andere toegepaste wetenschappen hebben wel dat extra jaar gekregen (geneeskunde, farmacologie), de Nederlandse overheid gunt dat de ingenieursopleidingen vooralsnog niet.
De verkleutering is bewust ingevoerd, net zoals bewust beproefde methoden in het primair en secundair onderwijs aan de kant zijn gezet, omdat ze ouderwets zouden zijn. Dat heeft verder niveaudaling in de hand gewerkt.quote:Op zaterdag 30 april 2011 23:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat niveau tussen het HBO en het WO is het vroegere HBO. Aangezien het niveau van het HBO sterk is gedaald terwijl het steeds meer verkleuterde (CGO) en je er steeds minder leerde zijn leerlingen die eigenlijk op het HBO naar het WO gevlucht terwijl steeds meer leerlingen die vroeger het MBO zouden hebben gevolgd tegenwoordig het HBO volgen.
Onbevoegd wil niet zeggen slecht. Volgens mij ligt het aan beproefde onderwijsmethoden die aan de kant gezet zijn.quote:Dat effect begint al op het middelbaar onderwijs waar veel ouders, met name in de steden, terecht liever niet hebben dat hun kind op het VMBO terecht komt aangezien daar naast de gewone leerlingen ook criminelen in de dop en tokkies op school zitten. Die ouders praten op de leraren van de lagere school in net zolang totdat hij minstens HAVO-advies geeft en de HAVO's nemen maar wat graag die leerlingen aan om het inkrimpen van de school tegen te gaan.
Het aantal kinderen is de afgelopen decennia afgenomen, aangezien de HAVO's en VWO's populairder zijn dan de VMBO's hebben zij de eerste keuze bij de nieuwe leerlingen en krimpen zij het minste in.
Bovendien, er zijn toch veel onbevoegde leraren op de HAVO's en de VWO's dus het niveau is eveneens dusdanig gedaald dat die minder talentvolle leerlingen ook dat gedaalde niveau aankunnen.
Dit moet natuurlijk gebeuren. Net zoals waarschijnlijk ook een hoop WO-opleidingen "gedegradeerd" moeten worden tot HBO-niveau.quote:Kortom: herstel het oude HBO weer in ere. Laat die HBO-scholen weer forse eisen stellen aan de leerlingen en laat de rest maar afvallen naar het MBO. Om dit te bereiken moet eerst die outputfinanciering worden afgeschaft, in ieder geval voor het eerste jaar, en moet er geen vaste financiering per student per soort studierichting zijn (om te voorkomen dat de HBO-school meer geld krijgt wanneer zij meer leerlingen heeft) zodat in dat eerste jaar flink kan worden geselecteerd.
Dan kunnen de leerlingen die graag op niveau een beroepsgerichte opleiding willen volgen weer op het HBO aan hun trekken komen. De zwakkere HBO-leerlingen kunnen afzakken naar het MBO zodat de ietwat betere VMBO'ers ook weer leskrijgen in klassen die hoofdzakelijk bestaan uit gemotiveerde leerlingen.
Nee, vijf jaar moet meer dan voldoende zijn.quote:Op zaterdag 30 april 2011 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Aangezien voor ingenieursopleidingen (en dan bedoel ik geen opleidingen als technische bedrijfskunde) en een academische vorming moeten geven en een sterke praktische vorming moeten geven is vijf jaar m.i. te kort en zou de opleiding minstens 6 jaar moeten bedragen. Andere toegepaste wetenschappen hebben wel dat extra jaar gekregen (geneeskunde, farmacologie), de Nederlandse overheid gunt dat de ingenieursopleidingen vooralsnog niet.
Het idee van academische vorming is niet bedoeld om direct nut te hebben. Dat is de kar voor het paard spannen. Kennis is het doel op zichzelf en geld is een nuttig hulpmiddel, niet andersom. Iedere poging om dat te verbloemen middels redeneringen is niet meer dan lippendienst bewijzen aan de heersende gedachte dat geld en consumptie een 'gezond' doel op zich is.quote:Op zondag 1 mei 2011 07:50 schreef Lyrebird het volgende:
Iets dat steeds terugkomt, is de academische vorming van het WO. Net zoals lyolyrc vraag ik me af, wat is dat dan? Wat is het nut van academische vorming, wat heeft een werknemer aan die academische vorming, wat hebben we er als maatschappij aan en waarom zou de overheid er voor moeten betalen?
Ik heb alleen maar onderwijs van beroepsbeoefenaars. Krijg je naast de theorie ook meteen mee hoe je het in de praktijk brengt en oeverloos kan procederen tegen met name de fiscus.quote:Op zondag 1 mei 2011 14:48 schreef Voorschrift het volgende:
Waar het WO m.i. zwaar tekort schiet (evenals het HBO wat dat betreft) is praktijkgerelateerde informatie verschaffing en denkwijzen uit het bedrijfsleven leren toepassen.
Op dit moment is theorie heilig en wordt het (vaak) onderwezen door professoren die ofwel nooit het bedrijfsleven ervaren hebben of waarbij dat al geruime tijd geleden is. Je kan niet verwachten dat werkgevers zitten te wachten op mensen die alleen maar kennis uit boeken hebben en niet weten wat ze er mee moeten in het bedrijfsleven, of die totaal geen idee hebben waar dingen als ethiek, beslissingnames e.a. vandaan komen en met welk doel.
Ja de kaders die geboden worden zijn onmisbaar, maar wat ik jammer vind is dat universiteiten en hogescholen zich een positie aanmeten van "de enige waarheid, want het staat geschreven" terwijl zakenmentaliteit en praktijk-insteken totaal genegeerd worden en vaak zelfs als "onwaar" worden aangeleerd.
Bedrijven zitten niet te wachten op een stel zombies die de 5 forces van Porter enkel kunnen oprammen en leren, en al helemaal niet op mensen die denken het wiel opnieuw te hebben uitgevonden en de plank volledig misslaan. Nou valt dit an sich nog wel mee met exacte vakken, maar wanneer je uitkomt op bedrijfsethiek, psychologie en filosofie dan kunnen onderwijsinstanties vaker niet verder(!) van de waarheid afzitten dan dat ze nu zitten.
En dat is jammer.
Dat is tegenwoordig een luxe positie.quote:Op zondag 1 mei 2011 14:50 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik heb alleen maar onderwijs van beroepsbeoefenaars. Krijg je naast de theorie ook meteen mee hoe je het in de praktijk brengt en oeverloos kan procederen tegen met name de fiscus.
Bij sommige studies - zoals rechten - heel gebruikelijk. De meeste vakken rechtsgeleerdheid die ik op dit moment volg worden gegeven door mensen uit de praktijk en niet door wetenschappers.quote:Op zondag 1 mei 2011 15:03 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat is tegenwoordig een luxe positie.
Hear, hear!quote:Op zondag 1 mei 2011 10:56 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Het idee van academische vorming is niet bedoeld om direct nut te hebben. Dat is de kar voor het paard spannen. Kennis is het doel op zichzelf en geld is een nuttig hulpmiddel, niet andersom. Iedere poging om dat te verbloemen middels redeneringen is niet meer dan lippendienst bewijzen aan de heersende gedachte dat geld en consumptie een 'gezond' doel op zich is.
Kennis heeft natuurlijk enorm nuttige bij-effecten gehad, meestal uit het werk van mensen die nooit enige subsidie ontvangen hebben, maar dat is nooit de motivatie. De motivatie is het begrijpen van dingen.
QFTquote:Het idee van academische vorming is niet bedoeld om direct nut te hebben. Dat is de kar voor het paard spannen. Kennis is het doel op zichzelf en geld is een nuttig hulpmiddel, niet andersom. Iedere poging om dat te verbloemen middels redeneringen is niet meer dan lippendienst bewijzen aan de heersende gedachte dat geld en consumptie een 'gezond' doel op zich is.
Kennis heeft natuurlijk enorm nuttige bij-effecten gehad, meestal uit het werk van mensen die nooit enige subsidie ontvangen hebben, maar dat is nooit de motivatie. De motivatie is het begrijpen van dingen.
Och, tot op zekere hoogte is zijn objectieve waarheden ook subjectief. Wetenschap veronderstelt causaliteit. Bovendien onderzoek je geen regeltjes die door mensen zijn bedacht (HBO), maar beredeneer je waar men, vanuit verschillende invalshoeken, baat bij zou kunnen hebben en wat de mens naar een volgend niveau tilt.quote:Op zondag 1 mei 2011 15:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat vind ik tevens de zwakte van recht: het is slechts een produkt van de mens en geen natuurwet of algemeen geldend iets wat niet door de mens is bedacht.
Zelf vind ik het interessanter om objectieve waarheden te onderzoeken dan om regeltjes die subjectief door mensen zijn bedacht te onderzoeken.
Dat neemt niet weg dat het mij best wel interessant werk lijkt om advocaat, OvJ of rechter te zijn.
Het probleem is dat meer dan een jaar van de master wordt opgeofferd voor thesis + stages + professionele vorming. In de bachelor wordt elk jaar zo'n 10% opgeofferd voor projectjes waarvan het nut twijfelachtig is.quote:Nee, vijf jaar moet meer dan voldoende zijn.
Moeten rechtenstudenten niet het grootste deel van de tijd uitgaan van de wetgeving zoals die toevallig is ontworpen in Nederland? Ik begrijp dat er ook wat algemene vakken zijn waarin je probeert wat afstand te nemen van dat ene wetstelsel maar ik had begrepen dat het grootste deel van de opleiding draait om de bestudering van dat ene wetstelsel.quote:Bovendien onderzoek je geen regeltjes die door mensen zijn bedacht (HBO), maar beredeneer je waar men, vanuit verschillende invalshoeken, baat bij zou kunnen hebben en wat de mens naar een volgend niveau tilt.
Ik denk dat dit inderdaad een krachtig argument voor een stevige algemene vorming is: het geven van een stevige en brede basis met behulp van welke je soepel specifieke vaardigheden kan aanleren en waarmee je soepel specifieke inzichten kunt ontwikkelen.quote:Ik denk dat de laatste optie die Lyrebird aangeeft niet te voorkomen is. Een bedrijf heeft zoveel specifieke eigen kennis en zaken die zich in de marge afspelen. Zodoende is een opleiding vooral algemeen vormend.
Dat is inderdaad het resultaat van een balans die doorgeslagen is naar regeltjes in de praktijk brengen.quote:Op zondag 1 mei 2011 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Moeten rechtenstudenten niet het grootste deel van de tijd uitgaan van de wetgeving zoals die toevallig is ontworpen in Nederland? Ik begrijp dat er ook wat algemene vakken zijn waarin je probeert wat afstand te nemen van dat ene wetstelsel maar ik had begrepen dat het grootste deel van de opleiding draait om de bestudering van dat ene wetstelsel.
Wat jij als zwakte zie, zie ik juist weer als de uitdaging die het Nederlands recht (geschreven en ongeschreven) biedt. Regels (of juridische en sociale normen) zijn niet bedacht, maar kennen een verhaal, een geschiedenis, een doel en een geest. Waanzinnig veel stof om te bestuderen en zelfs de meest triviaal ogende normen kunnen weken aan werk bieden om te bestuderen. Dat is uitdagend, relevant en interessant. Dat is wellicht ook de reden waarom ik in Amsterdam sociale wetenschappen en rechtsgeleerdheid ben gaan studeren en geen natuurkunde in Delftquote:Op zondag 1 mei 2011 15:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat vind ik tevens de zwakte van recht: het is slechts een produkt van de mens en geen natuurwet of algemeen geldend iets wat niet door de mens is bedacht.
Zelf vind ik het interessanter om objectieve waarheden te onderzoeken dan om regeltjes die subjectief door mensen zijn bedacht te onderzoeken.
Dat neemt niet weg dat het mij best wel interessant werk lijkt om advocaat, OvJ of rechter te zijn.
Helaas is dat inderdaad wat rechten tegenwoordig is. Vanwege tijdsdruk zijn veel algemene vakken geschrapt en even kort samengevoegd tot een algemeen wetenschappelijk inleidend vak aan het begin van de studie. Ik kan het iedereen dan ook alleen maar aanraden om naast rechten ook nog 30 of 60 punten te besteden aan vakken als sociale, economische en politieke theorie of een methode van onderzoek project. Waanzinnig relevant en leerzaam.quote:Op zondag 1 mei 2011 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Moeten rechtenstudenten niet het grootste deel van de tijd uitgaan van de wetgeving zoals die toevallig is ontworpen in Nederland? Ik begrijp dat er ook wat algemene vakken zijn waarin je probeert wat afstand te nemen van dat ene wetstelsel maar ik had begrepen dat het grootste deel van de opleiding draait om de bestudering van dat ene wetstelsel.
Dat zijn zo'n beetje de lastigst te beantwoorden vragen die je kan stellen, de lastigst te beantwoorden vragen zijn echter vaak ook de belangrijkste vragen.quote:Wat beschouw jij als academische vorming? Welke vaardigheden moet een WO'er wat jou betreft opdoen?
Het zij zo.quote:Maar met de huidige situatie zal dat onherroepelijk betekenen dat huidige universiteiten een HBO-onderafdeling gaan krijgen. Ze zullen immers niet zonder slag of stoot een heleboel studenten en de financiering die daaraan verbonden is laten gaan.
Dat vind ook ik een zeer slecht argument.quote:'Leren samenwerken' als argument voor deze projecten is wat mij betreft volstrekte flauwekul.
Beiden werken synergistisch in op elkaar. Veel van die onbevoegden zijn zonder die beproefde onderwijsmethodes opgeleid en moeten zonder die beproefde onderwijsmethodes anderen opleiden die later weer als onbevoegden les gaan geven etc.quote:Onbevoegd wil niet zeggen slecht. Volgens mij ligt het aan beproefde onderwijsmethoden die aan de kant gezet zijn.
Sociale wetenschappen en recht?quote:Dat is uitdagend, relevant en interessant. Dat is wellicht ook de reden waarom ik in Amsterdam sociale wetenschappen en rechtsgeleerdheid ben gaan studeren en geen natuurkunde in Delft
Een mentaliteit naar mijn hart: zelf de steken ophalen die de universiteiten laten vallen.quote:Ik kan het iedereen dan ook alleen maar aanraden om naast rechten ook nog 30 of 60 punten te besteden aan vakken als sociale, economische en politieke theorie of een methode van onderzoek project. Waanzinnig relevant en leerzaam.
Bij het samenstellen van je vakkenpakket heb je meer invloed en mogelijkheden dan je denkt. Hoewel het organisatorisch misschien wat lastig is om van de gebaande paden af te wijken levert het wel een boel. Of zoals een OCW ambtenaar ooit tegen mij zei: Kijk niet naar wat er allemaal niet mogelijk is, maar kijk naar wat er allemaal wel mogelijk is. En tot mijn grote verbazing zijn hele rare dingen gewoon nog prima mogelijk.quote:Op zondag 1 mei 2011 16:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Offtopic-reactie, ik kies voor een pragmatische houding: een zesjesmentaliteit met zaken als projecten (doen wat je moet doen maar niet meer dan dat en er vooral niet teveel tijd aan verspillen) en naast het project wat vakken volgen die ik nuttig vind. Je hebt geen invloed op de samenstelling van je opleiding maar zolang Zijlstra je niet extra laat betalen voor het volgen van extra vakken kan je in ieder geval nog het roer in eigen handen nemen.
Zitten natuurlijk nog wat haken en ogen aan. Bachelor sociologie, economie of politicologie (de sociale wetenschappen) zijn gewoon prima. De verschillende masters verwachten nog wel dat je minimaal 60 punten aan vakken rechtsgeleerdheid hebt gedaan die relevant zijn voor de master (gewoon schakeljaar). Deze 60 punten kan/kon je halen tijdens je bachelor wanneer je maar wilt.quote:Op zondag 1 mei 2011 16:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Sociale wetenschappen en recht?
Mag je dan drempelloos instromen in een master recht?
Die mogelijkheid is inderdaad onderzocht, maar zal waarschijnlijk niet worden doorgevoerd. Levert ook een waanzinnige administratieve bende op. Naast dat het een duur grapje zou zijn voor heel veel studenten. Bachelors van (veel) meer dan 180 punten zijn - denk ik - eerder regel dan uitzondering.quote:Een mentaliteit naar mijn hart: zelf de steken ophalen die de universiteiten laten vallen.
Als voldoende studenten dat doen dan is er hoop voor Nederland. Zolang studenten dat nog mogen doen want Zijlstra wil ook die mogelijkheid schrappen door studenten te laten betalen voor het volgen van extra vakken (ik zou het niet kunnen betalen).
Wat als die projecten verplichte vakken zijn?quote:Bij het samenstellen van je vakkenpakket heb je meer invloed en mogelijkheden dan je denkt. Hoewel het organisatorisch misschien wat lastig is om van de gebaande paden af te wijken levert het wel een boel. Of zoals een OCW ambtenaar ooit tegen mij zei: Kijk niet naar wat er allemaal niet mogelijk is, maar kijk naar wat er allemaal wel mogelijk is. En tot mijn grote verbazing zijn hele rare dingen gewoon nog prima mogelijk.
Ja joh, stel je voor dat de kinderen van Jan met de Pet zich kunnen onderscheiden van de rest door extra moeite te doen met een verzwaard pakket ipv door het te kopen (buitenland ervaring, dure master). Dat kan natuurlijk niet, je moet alleen met geld investeren op de goeie posities kunnen komen. Krijg je straks overal van die paupers die met Anne-Fleur concurreren.quote:Op zondag 1 mei 2011 16:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zolang studenten dat nog mogen doen want Zijlstra wil ook die mogelijkheid schrappen door studenten te laten betalen voor het volgen van extra vakken (ik zou het niet kunnen betalen).
WTF!! Het lijkt wel een complot van die Zijlstra om studeren zoveel mogelijk af te willen laten hangen van het kunnen en willen investeren van grote hopen geld aan het begin van de rit.quote:Op zondag 1 mei 2011 16:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Sociale wetenschappen en recht?
Mag je dan drempelloos instromen in een master recht?
[..]
Een mentaliteit naar mijn hart: zelf de steken ophalen die de universiteiten laten vallen.
Als voldoende studenten dat doen dan is er hoop voor Nederland. Zolang studenten dat nog mogen doen want Zijlstra wil ook die mogelijkheid schrappen door studenten te laten betalen voor het volgen van extra vakken (ik zou het niet kunnen betalen).
Het lijkt wel een grooot Bloemendaals/Wassenaars complot om de uni terug te veranderen in dat rondhangparadijs voor jongeren uit hogere klassen dat het vroeger was.quote:Op zondag 1 mei 2011 18:29 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
WTF!! Het lijkt wel een complot van die Zijlstra
quote:Op zondag 1 mei 2011 15:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat vind ik tevens de zwakte van recht: het is slechts een produkt van de mens en geen natuurwet of algemeen geldend iets wat niet door de mens is bedacht.
Zelf vind ik het interessanter om objectieve waarheden te onderzoeken dan om regeltjes die subjectief door mensen zijn bedacht te onderzoeken.
Dat neemt niet weg dat het mij best wel interessant werk lijkt om advocaat, OvJ of rechter te zijn.
Wat je zelf al zegt: zelfstandig onderzoek doen en hiervoor een geschikte financierder weten te vinden (in de vorm van een baan in het bedrijfsleven of bij de overheid, of wellicht zelf de middelen bij elkaar sprokkelen).quote:Op zaterdag 30 april 2011 17:03 schreef Lyrebird het volgende:
Wat is de functie van het WO? Wat moet een afgestudeerde wel of niet kunnen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |