http://www.nrc.nl/nieuws/(...)n-rotterdam-fuseren/quote:Universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam fuseren
De universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam gaan fuseren. Dat melden universitaire bronnen aan NRC Handelsblad. De voorzitters van de colleges van bestuur wilden de fusie in september bekendmaken bij de opening van het academisch jaar.
Door de bundeling ontstaat veruit de grootste academische instelling van Nederland, met 55.000 studenten. De fusie-universiteit, die de naam Universiteit Leiden zou gaan dragen, houdt volgens de bronnen campussen en instituten in Leiden, Delft, Rotterdam en Den Haag, en 11.500 werknemers, exclusief het personeel van de medische centra in Rotterdam en Leiden.
De gefuseerde organisatie zal qua prestaties en aanzien tot de wereldtop behoren. Nu al scoren de drie universiteiten individueel in internationale reputatie- en prestatieranglijsten hoog. Samen zullen ze doordringen tot de top van universiteiten wereldwijd, is de verwachting van de universiteiten.
Binnen zes jaar onder één bestuurlijke leiding
Volgens de plannen moeten Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam binnen zes tot acht jaar zijn samengebracht onder één bestuurlijke leiding. Hoe dit praktisch en juridisch wordt vormgegeven is onduidelijk. De betrokken universiteiten weigeren commentaar.
Sijbolt Noorda, voorzitter van de universiteitenvereniging VSNU, bevestigt de plannen, al wil hij het liever geen fusie noemen.
“Dat klinkt mij te veel naar bedrijfsovernames. Dit is het institutionaliseren van een samenwerking. Dat drie bestaande universiteiten op deze manier hun krachten bundelen is uniek in de wereld” – Sijbolt Noorda
‘Er wordt een reus geboren’
De fusie betekent een flinke herschikking van het universitaire bestel. Volgens de Tilburgse hoogleraar Roel in ’t Veld wordt “een reus geboren”. In ’t Veld:
“Op langere termijn zie ik een voordeel in het creëren van een krachtig Hollands bolkwerk in Europa dat sterk genoeg is om de concurrentie met de andere Europese universiteiten aan te kunnen.” – Roel in ‘t Veld
‘Berichtgeving komt te vroeg’
Volgens voorzitter Dirk Jan van den Berg van het college van bestuur van de TU Delft komt de berichtgeving te vroeg:
“We willen graag zelf het moment kiezen. En dan is de opening van het academisch jaar inderdaad zo’n moment. We moeten nog goed afstemmen wat we precies gaan zeggen, want je kunt het vlug verpesten. Het is een gevoelig onderwerp waarbij de academische gemeenschappen goed betrokken moeten worden. Daar zijn we mee bezig.” – Dirk Jan van den Berg
Over de nieuwe naam Universiteit Leiden zegt hij: “Dat zou kunnen.”
Al bij de opening van het academisch jaar in 2010 zei de Rotterdamse bestuursvoorzitter Pauline van der Meer Mohr een fusie niet uit te sluiten. Woordvoerders van Rotterdam en Leiden bevestigen dat gesproken wordt over een nauwere samenwerking, maar willen geen details geven. “Daar volgt later meer informatie over.”
Wat ga je studeren? Dan moet je op de site van je opleiding kijken bij roosters.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:31 schreef spokenvanger het volgende:
Collegekaart vandaag ontvangen. Het is een sticker dat ik moet vouwen om daar zo een "kaart" van te maken. In de brief wordt me ook aangeraden om het samen met mijn LU-card te bewaren in het bijgeleverde plastic hoesje. Ik heb geen hoesje gekregen.
Konden ze van die LU-card en collegekaart geen enkele pas maken?
Wanneer kan ik trouwens verwachten te weten te krijgen wanneer ik begin en waar ik dan moet zijn?
Je bent zeker eerstejaars? We zijn allemaal nog aan het bijkomen van uSis, het nieuwe studentenadministratiesysteem dat heel veel geld gekost heeft maar het maar niet doet..... Nog zo'n 'ingewikkelde' verandering kan ik iig mentaal niet meer aan.....quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:31 schreef spokenvanger het volgende:
Konden ze van die LU-card en collegekaart geen enkele pas maken?
Heb ik eigenlijk nooit gedaan...... deden ze daar moeilijk over bij tentamens?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:39 schreef fh101 het volgende:
[..]
Oh, en vergeet vooral niet om je handtekening op dat kaartje te zetten VOORDAT je dat plastic eroverheen doet. Ik spreek uit ervaring
Neuh, maar ik heb mn handtekening daarna wel op dat plastic zelf proberen te kalken, helaas ging dat baggerslecht en is mn collegekaart sindsdien voor eeuwig geruineerdquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 18:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Heb ik eigenlijk nooit gedaan...... deden ze daar moeilijk over bij tentamens?
Ik ben jaloers!quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:21 schreef RobertoCarlos het volgende:
Net geopend en er zit gewoon een wit hoesje bij!!!![]()
Ah, ik zie het al. 12 september beginnen colleges en de week daarvoor is een introductiedag.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:39 schreef fh101 het volgende:
[..]
Wat ga je studeren? Dan moet je op de site van je opleiding kijken bij roosters.
Oh, en vergeet vooral niet om je handtekening op dat kaartje te zetten VOORDAT je dat plastic eroverheen doet. Ik spreek uit ervaring
Ah, bakken met geld investeren in technologie dat het uiteindelijk niet behoorlijk blijkt te doen. Erg Nederlands van ze.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 18:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Je bent zeker eerstejaars? We zijn allemaal nog aan het bijkomen van uSis, het nieuwe studentenadministratiesysteem dat heel veel geld gekost heeft maar het maar niet doet..... Nog zo'n 'ingewikkelde' verandering kan ik iig mentaal niet meer aan.....![]()
"De LU-Card is het universitaire legitimatiebewijs. Na activatie kunt u zich met deze LU-Card legitimeren voor toegang tot de gebouwen van Universiteit Leiden. De LU-Card is tevens de lenerspas voor alle fillialen van de Universitaire Bibliotheken Leiden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 23:21 schreef fh101 het volgende:
Wat is die LU kaart eigenlijk? Volgens mij heb ik er wel eens van gehoord, maar ik heb idd alleen maar een collegekaart.
Het zal wel iets nieuws zijn. Het is verplicht voor nieuwe studenten volgens de website. Blijkbaar zijn er ook een paar gebouwen waarbij je zonder zo'n kaart niet binnen zal komen. Lees de FAQ anders even.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 08:23 schreef kirsten. het volgende:
Wie krijgen die LU kaarten dan? Ik ben net verhuisd dus mijn collegekaart zal nog wel thuis aankomen, maar krijgt elke student die ofzo? wat is het nut daarvan t.o.v. mijn collegekaart? En identificatie? Ik heb me nog nooit hoeven identificeren behalve bij tentamens
Klopt, een soort paspoort dusquote:Op zondag 21 augustus 2011 12:20 schreef Kimbrleyy het volgende:
Volgens mij is de LU kaart het legitimatiebewijs met foto en handtekening, die heb ik in mijn eerste jaar gehad en blijft je hele studie hetzelfde. En de collegekaart krijg je ieder jaar opnieuw, omdat die maar een jaar geldig is en daar staat op welke studie je volgt.
Dus dan hoef je je legitimatiebewijs niet meer mee te nemen naar het tentamen?quote:Op zondag 21 augustus 2011 19:01 schreef Kimbrleyy het volgende:
Ik heb mijn LU-kaart samen met mn collegekaart in dat witte mapje, en die moet ik meenemen naar alle tentamens. Dan controleren ze die, en volgens mij kijken ze dan ook naar je pasfoto of je het wel echt bent
Dat hoef ik nooit mee te nemenquote:Op donderdag 25 augustus 2011 23:10 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dus dan hoef je je legitimatiebewijs niet meer mee te nemen naar het tentamen?
Waarom dan?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:43 schreef Warren het volgende:
Weet iemand of de colleges van wijsbegeerte worden opgenomen? Ik ben een dubbelstudent en ik mis mogelijk colleges...
Je mag zelf gaan zoeken, schatje;quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:43 schreef Warren het volgende:
Weet iemand of de colleges van wijsbegeerte worden opgenomen? Ik ben een dubbelstudent en ik mis mogelijk colleges...
Het hoorcollege is in gorl 4/5. Als ik zo kijk is dat behoorlijk massaal. Moet lukken.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:32 schreef RobertoCarlos het volgende:
Als ze zeggen dat het niet kan of zo, zou ik gewoon toch naar de hoorcolleges gaan. De eerstejaarscolleges zijn zo massaal dat geen hond dat ziet. In welke zaal is het hoorcollege?
Goed geprobeerd, maar daar staan lang niet alle videocolleges. De meeste videocolleges zijn alleen op blackboard te vinden.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 21:35 schreef AllesWatWas het volgende:
[..]
Je mag zelf gaan zoeken, schatje;
http://weblectures.leidenuniv.nl/
Precies, zo'n megazaal gaan ze echt niet controlerenquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 21:45 schreef Yakamoz het volgende:
[..]
Het hoorcollege is in gorl 4/5. Als ik zo kijk is dat behoorlijk massaal. Moet lukken.
Waar ben je dan dubbelstudent in, schatje?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 21:49 schreef Warren het volgende:
[..]
Goed geprobeerd, maar daar staan lang niet alle videocolleges. De meeste videocolleges zijn alleen op blackboard te vinden.
Ik zie het ook niet in uprefsquote:Op woensdag 31 augustus 2011 00:29 schreef Noppie2000 het volgende:
In de FAQ van de LU-kaart staat dat ik moet controleren of mijn huisadres klopt in Uprefs. Nu zal dat wel kloppen aangezien ik het vorig jaar gewoon heb opgegeven en sindsdien niets is verandert, maar ik kan het helemaal niet vinden in Uprefs. Iemand enig idee waar ik het kan vinden?
Ik ben uitgeloot voor geneeskunde en ik ga dit jaar psychologie en wijsbegeerte (standaardtraject) doen. De colleges vallen best vaak samen, maar goed, hopelijk kan ik 2 propedeuses halen in één jaar. Dan heb ik toch mijn tijd goed besteedquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 23:05 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waar ben je dan dubbelstudent in, schatje?
En wat was de vraag dan?quote:Op dinsdag 6 september 2011 20:16 schreef Schaffelaar het volgende:
-
[ Bericht 99% gewijzigd door Schaffelaar op 06-09-2011 20:22:45 (Laat maar. Heb al een antwoord op mijn vraag.) ]
Dat is het Gorlaeus gebouw, is vlakbij het sportcentrumquote:Op dinsdag 6 september 2011 22:32 schreef MooiHoofd het volgende:
Jow, weet iemand toevallig waar Gorl is? Is dat gewoon in de FSW of weer ergens anders?
Thanx:D
Weet nog steeds niet waar ik hem uberhaupt voor hebquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 00:40 schreef RobertoCarlos het volgende:
Oh lekker doordacht weer dan..... Ben blij dat ik m nog niet heb![]()
Maar je hebt die LUcard toch niet steeds nodig?
Vanaf eind oktober wel om in de UB te komen en spullen te lenen, of in gebouwen met toegangscontrole.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 00:40 schreef RobertoCarlos het volgende:
Oh lekker doordacht weer dan..... Ben blij dat ik m nog niet heb![]()
Maar je hebt die LUcard toch niet steeds nodig?
Ik ben bang van wel....quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 10:17 schreef AllesWatWas het volgende:
[..]
Ik heb 'm trouwens nog niet geactiveerd, misschien dattie daarom ook reageert op OV-chipkaartzooi, maar dat zal-ie na activatie ook vast blijven doen
Joh, maar een webcamfoto is ook al goed. Als je kop er maar een beetje op staatquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 11:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik ben bang van wel....
Kreeg trouwens vandaag een mail dat ik m uiterlijk 31-10 moet hebben. Maar ja, ik kan nergens ff een pasfoto in kleur scannen en heb ff geen zin om speciaal daarvoor naar Plexus te gaan.![]()
Ok dan, dus geen pasfoto-achtige eisen.. lekker waterdicht danquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:22 schreef AllesWatWas het volgende:
[..]
Joh, maar een webcamfoto is ook al goed. Als je kop er maar een beetje op staat
quote:De pasfoto voldoet waarschijnlijk niet aan de voorwaarden voor een geldige pasfoto.
Tips voor het uploaden van een goede foto:
- Een digitale kleurenfoto, gemaakt door een professionele fotograaf, ten behoeve van een officieel legitimatiebewijs, voldoet aan alle eisen.
- Bekijk als voorbeeld de pasfoto op uw officiële legitimatiebewijs
Let bij het uploaden of maken van de pasfoto op de volgende voorwaarden:
- Gezicht moet voldoende groot zijn (70-80% van het beeld)
- Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
- Gehele gezicht en ogen goed zichtbaar
- Kleurenfoto
- Scherp en contrastrijk
- Egale lichte achtergrond
- De minimale afmeting is 300x400 pixels
Kies voor [Terug] om uw pasfoto (opnieuw) te bewerken of een andere pasfoto te uploaden.
Indien u kiest voor [Opslaan] dan wordt de foto door medewerkers van de LU-Card gecontroleerd en eventueel geaccepteerd. U wordt door middel van een mailbericht zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht of uw foto
eerst zien, dan geloven...quote:Op donderdag 20 oktober 2011 05:25 schreef RobertoCarlos het volgende:
Nou, het gaat gebeuren hoor: uSis gaat nu echt werken... ow ja, het kost nog ff wat extra..... ach, maak het uit....![]()
![]()
http://www.mareonline.nl/(...)-wil-usis-verbeteren
Die verbeteringen die ze gaan maken worden op ucheck gebaseerd, dat zegt al genoeg. Wat een faalhazenquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 11:28 schreef De_Nuance het volgende:
Wat een uitkomst is
http://ucheck.nl/
Gemaakt door een student en er is ook een app van. Usis maar dan wel begrijpbaar
Sowieso de ironie; dat uSis kost dus miljoenen en een geneeskundestudent maakt ‘even’ (oké het zal hem veel tijd hebben gekost, but still) een systeem dat in z'n geheel commumiceert met uSis gratis.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 14:25 schreef fh101 het volgende:
[..]
Die verbeteringen die ze gaan maken worden op ucheck gebaseerd, dat zegt al genoeg. Wat een faalhazen
Ik zat gisteren ook al te zoeken, maar alleen medewerkers of zo kunnen er nu nog in geloof ik. Geen idee waarom, maar is wel behoorlijkquote:Op zondag 30 oktober 2011 12:31 schreef hoogvlieger het volgende:
Iemand enig idee hoe het kan komen dat ik ineens niet meer via de FSW Portal mijn persoonlijke schijven kan benaderen? Kan alleen nog maar mn umail zien en in de digi-biebs neuzen. Wil in de terminal server komen maar die staat niet meer in het lijstje. Heb dat eerst vanaf thuis wel gekund en nu niet meer.
Das inderdaad mooi kut. Wil ik nog ff aan een paper werken kan ik niet op de FSW server komen. Hoe wilt men dan dat je in het weekend gaat werken? Heb niet toevallig de hele FSW bieb in mn kelder liggen ofso.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:33 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik zat gisteren ook al te zoeken, maar alleen medewerkers of zo kunnen er nu nog in geloof ik. Geen idee waarom, maar is wel behoorlijk
Er stond op de website dat ik hem binnen een week thuisgestuurd zou krijgen... maar ik heb nog niets. Ik hoop niet dat ik er nog achter aan moet ook nog....quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 16:01 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik ook zonet...... Je hebt eisen aan de foto zelf en aan hoe je gezicht erop staat... En die eisen zijn dezelfde als de pasfoto...... Het lijkt wel alsof ze onder het mom van een bieb-kaart ff snel een eigen identificatiebewijs in aan het voeren zijn...![]()
Waarom is een id-kaart dan niet goed?
[..]
Wacht maar tot de kosten van Usis op jou verhaald worden.... En dat terwijl idd Utwist precies hetzelfde deed als Usis..quote:Op maandag 12 december 2011 15:20 schreef Noppie2000 het volgende:
Ik vind Usis lang niet zo slecht als iedereen beweert eerlijk gezegd. Tuurlijk, het kan veel beter. Maar ik kan vinden wat ik nodig heb en inschrijven is geen probleem, wat wil ik nog meer?
wat betreft je sportwensen, je kan een abbo nemen bij het sportcentrum van de Uni, ik geloof dat je 100 euro betaald voor een heel jaar onbeperkt lessen volgen (geen idee hoe precies, ik heb het zelf niet). En anders ga je toch vrijwilligerswerk doen, bij een verzorgingstehuis 1x in de week theedrinken met oudjes. Vinden ze leuk en heb jij ook een goed gevoel over jezelfquote:Op vrijdag 16 december 2011 12:22 schreef Eva4Evah het volgende:
Hoi mede-Leidse studenten, ik heb even een vraag aan jullie. Sinds september dit jaar studeer ik in Leiden. Bevalt allemaal erg goed hier, ik vind de stad leuk, studie ook, woon op kamers in een leuk huis, enz. Ben lid van een vereniging geworden en doe ook wel redelijk wat commissies en een bestuur ernaast. Maar nu loop ik tegen het volgende aan: mijn studie heeft weinig contacturen, ik ben elke dag uiterlijk om 13.00 uur klaar. Studeren hoef ik niet veel te doen en ook met de rest ben ik weinig tijd kwijt. 's Avonds heb ik vaak dingen gepland en dat is ook niet het probleem. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik mijn middagen moet opvullen, dus van 13.00 tot 17.00/18.00 uur ongeveer. Ik ben al wel van plan om mijn oude werk weer op te pakken, maar dat moet ik nog met mijn baas overleggen. Dus dat zou een uitkomst zijn voor twee middagen oid in de week. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar sportcursussen (zumba oid), muziekles (piano) of creatieve dingen (zoals schilderen) om te doen, 's middags. Gewoon wat meer uitdaging en iets waar ik plezier aan beleef. Alleen weet ik niet zo goed waar ik dit dan in Leiden kan vinden en van Google word ik ook niet veel wijzer. Dus, wie kan me helpen?![]()
Ohja, voordat ik de vraag krijg om met medestudenten wat te doen: natuurlijk doe ik dat ook, zoals samen een middag studeren of koffiedrinken. Maar ik hoef niet veel te studeren, daarom heb ik tijd over. En veel studenten gaan na college weer met de trein naar huis. Mijn huisgenoten zijn overdag ook weg.
(En ja, ik besef dat dit eigenlijk een luxeprobleem is, maar toch zou ik graag tips willen)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |