http://www.nrc.nl/nieuws/(...)n-rotterdam-fuseren/quote:Universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam fuseren
De universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam gaan fuseren. Dat melden universitaire bronnen aan NRC Handelsblad. De voorzitters van de colleges van bestuur wilden de fusie in september bekendmaken bij de opening van het academisch jaar.
Door de bundeling ontstaat veruit de grootste academische instelling van Nederland, met 55.000 studenten. De fusie-universiteit, die de naam Universiteit Leiden zou gaan dragen, houdt volgens de bronnen campussen en instituten in Leiden, Delft, Rotterdam en Den Haag, en 11.500 werknemers, exclusief het personeel van de medische centra in Rotterdam en Leiden.
De gefuseerde organisatie zal qua prestaties en aanzien tot de wereldtop behoren. Nu al scoren de drie universiteiten individueel in internationale reputatie- en prestatieranglijsten hoog. Samen zullen ze doordringen tot de top van universiteiten wereldwijd, is de verwachting van de universiteiten.
Binnen zes jaar onder één bestuurlijke leiding
Volgens de plannen moeten Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam binnen zes tot acht jaar zijn samengebracht onder één bestuurlijke leiding. Hoe dit praktisch en juridisch wordt vormgegeven is onduidelijk. De betrokken universiteiten weigeren commentaar.
Sijbolt Noorda, voorzitter van de universiteitenvereniging VSNU, bevestigt de plannen, al wil hij het liever geen fusie noemen.
“Dat klinkt mij te veel naar bedrijfsovernames. Dit is het institutionaliseren van een samenwerking. Dat drie bestaande universiteiten op deze manier hun krachten bundelen is uniek in de wereld” – Sijbolt Noorda
‘Er wordt een reus geboren’
De fusie betekent een flinke herschikking van het universitaire bestel. Volgens de Tilburgse hoogleraar Roel in ’t Veld wordt “een reus geboren”. In ’t Veld:
“Op langere termijn zie ik een voordeel in het creëren van een krachtig Hollands bolkwerk in Europa dat sterk genoeg is om de concurrentie met de andere Europese universiteiten aan te kunnen.” – Roel in ‘t Veld
‘Berichtgeving komt te vroeg’
Volgens voorzitter Dirk Jan van den Berg van het college van bestuur van de TU Delft komt de berichtgeving te vroeg:
“We willen graag zelf het moment kiezen. En dan is de opening van het academisch jaar inderdaad zo’n moment. We moeten nog goed afstemmen wat we precies gaan zeggen, want je kunt het vlug verpesten. Het is een gevoelig onderwerp waarbij de academische gemeenschappen goed betrokken moeten worden. Daar zijn we mee bezig.” – Dirk Jan van den Berg
Over de nieuwe naam Universiteit Leiden zegt hij: “Dat zou kunnen.”
Al bij de opening van het academisch jaar in 2010 zei de Rotterdamse bestuursvoorzitter Pauline van der Meer Mohr een fusie niet uit te sluiten. Woordvoerders van Rotterdam en Leiden bevestigen dat gesproken wordt over een nauwere samenwerking, maar willen geen details geven. “Daar volgt later meer informatie over.”
Wat ga je studeren? Dan moet je op de site van je opleiding kijken bij roosters.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:31 schreef spokenvanger het volgende:
Collegekaart vandaag ontvangen. Het is een sticker dat ik moet vouwen om daar zo een "kaart" van te maken. In de brief wordt me ook aangeraden om het samen met mijn LU-card te bewaren in het bijgeleverde plastic hoesje. Ik heb geen hoesje gekregen.
Konden ze van die LU-card en collegekaart geen enkele pas maken?
Wanneer kan ik trouwens verwachten te weten te krijgen wanneer ik begin en waar ik dan moet zijn?
Je bent zeker eerstejaars? We zijn allemaal nog aan het bijkomen van uSis, het nieuwe studentenadministratiesysteem dat heel veel geld gekost heeft maar het maar niet doet..... Nog zo'n 'ingewikkelde' verandering kan ik iig mentaal niet meer aan.....quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:31 schreef spokenvanger het volgende:
Konden ze van die LU-card en collegekaart geen enkele pas maken?
Heb ik eigenlijk nooit gedaan...... deden ze daar moeilijk over bij tentamens?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:39 schreef fh101 het volgende:
[..]
Oh, en vergeet vooral niet om je handtekening op dat kaartje te zetten VOORDAT je dat plastic eroverheen doet. Ik spreek uit ervaring
Neuh, maar ik heb mn handtekening daarna wel op dat plastic zelf proberen te kalken, helaas ging dat baggerslecht en is mn collegekaart sindsdien voor eeuwig geruineerdquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 18:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Heb ik eigenlijk nooit gedaan...... deden ze daar moeilijk over bij tentamens?
Ik ben jaloers!quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:21 schreef RobertoCarlos het volgende:
Net geopend en er zit gewoon een wit hoesje bij!!!![]()
Ah, ik zie het al. 12 september beginnen colleges en de week daarvoor is een introductiedag.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:39 schreef fh101 het volgende:
[..]
Wat ga je studeren? Dan moet je op de site van je opleiding kijken bij roosters.
Oh, en vergeet vooral niet om je handtekening op dat kaartje te zetten VOORDAT je dat plastic eroverheen doet. Ik spreek uit ervaring
Ah, bakken met geld investeren in technologie dat het uiteindelijk niet behoorlijk blijkt te doen. Erg Nederlands van ze.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 18:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Je bent zeker eerstejaars? We zijn allemaal nog aan het bijkomen van uSis, het nieuwe studentenadministratiesysteem dat heel veel geld gekost heeft maar het maar niet doet..... Nog zo'n 'ingewikkelde' verandering kan ik iig mentaal niet meer aan.....![]()
"De LU-Card is het universitaire legitimatiebewijs. Na activatie kunt u zich met deze LU-Card legitimeren voor toegang tot de gebouwen van Universiteit Leiden. De LU-Card is tevens de lenerspas voor alle fillialen van de Universitaire Bibliotheken Leiden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 23:21 schreef fh101 het volgende:
Wat is die LU kaart eigenlijk? Volgens mij heb ik er wel eens van gehoord, maar ik heb idd alleen maar een collegekaart.
Het zal wel iets nieuws zijn. Het is verplicht voor nieuwe studenten volgens de website. Blijkbaar zijn er ook een paar gebouwen waarbij je zonder zo'n kaart niet binnen zal komen. Lees de FAQ anders even.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 08:23 schreef kirsten. het volgende:
Wie krijgen die LU kaarten dan? Ik ben net verhuisd dus mijn collegekaart zal nog wel thuis aankomen, maar krijgt elke student die ofzo? wat is het nut daarvan t.o.v. mijn collegekaart? En identificatie? Ik heb me nog nooit hoeven identificeren behalve bij tentamens
Klopt, een soort paspoort dusquote:Op zondag 21 augustus 2011 12:20 schreef Kimbrleyy het volgende:
Volgens mij is de LU kaart het legitimatiebewijs met foto en handtekening, die heb ik in mijn eerste jaar gehad en blijft je hele studie hetzelfde. En de collegekaart krijg je ieder jaar opnieuw, omdat die maar een jaar geldig is en daar staat op welke studie je volgt.
Dus dan hoef je je legitimatiebewijs niet meer mee te nemen naar het tentamen?quote:Op zondag 21 augustus 2011 19:01 schreef Kimbrleyy het volgende:
Ik heb mijn LU-kaart samen met mn collegekaart in dat witte mapje, en die moet ik meenemen naar alle tentamens. Dan controleren ze die, en volgens mij kijken ze dan ook naar je pasfoto of je het wel echt bent
Dat hoef ik nooit mee te nemenquote:Op donderdag 25 augustus 2011 23:10 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dus dan hoef je je legitimatiebewijs niet meer mee te nemen naar het tentamen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |