abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 april 2011 @ 09:43:17 #1
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_96126487
Persco over een klein uurtje

quote:
andre_rouvoet‎: Bijzondere dag: vandaag kondig ik mijn vertrek uit de Kamer aan. @arieslob wordt de nieuwe CU-fractievoorzitter. Toelichting volgt om 10:30. 1 uur geleden
quote:
Fractieleider van de ChristenUnie André Rouvoet verlaat de Tweede Kamer. Arie Slob zal hem opvolgen als voorzitter van de partij.

André Rouvoet. © anp
Rouvoet liet dat zojuist weten via twitter. Waarom hij vertrekt, is nog niet bekend.

Arie Slob, die al eerder fractievoorzitter was in de vorige kabinetsperiode, wordt de nieuwe voorzitter van de vijfkoppige fractie in de Tweede Kamer. De fractie heeft Slob gisteren unaniem gekozen, zo heeft een woordvoerder van de ChristenUnie vandaag gezegd.

17 mei
De 49-jarige Rouvoet vertrekt op 17 mei uit de Kamer. Een paar dagen daarvoor, op zaterdag 14 mei neemt hij afscheid van zijn partij op het congres van de ChristenUnie in Ede.

Rouvoet was in het laatste kabinet van Jan Peter Balkenende minister voor Jeugd en Gezin en vicepremier. Na de val in februari 2010 werd hij daarnaast nog demissionair minister van Onderwijs.

RPF
In 1994 kwam Rouvoet in de Tweede Kamer, namens de Reformatorische Politieke Federatie (RPF). Als Kamerlid hield hij zich vooral bezig met justitie en volksgezondheid. De RPF ging in 2001 samen met de GPV op in de ChristenUnie. In november 2002 werd hij politiek leider en fractievoorzitter van deze nieuwe partij, wat hij bleef tot hij in februari 2007 het kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie instapte.

Na de verloren verkiezingen van vorig jaar juni, keerde Rouvoet weer terug in de Tweede Kamer.

Meer informatie volgt snel, om 10.30 uur geeft Rouvoet een toelichting op zijn beslissing te vertrekken uit de Kamer.

Onder vuur
Volkskrant-verslaggeefster Kim van Keken schreef in maart van dit jaar dat Rouvoet in eigen kring onder vuur lag. Hij zou te links en bestuurlijk zijn.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 29 april 2011 @ 09:45:52 #2
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_96126567
altijd fijn om de dag met goed nieuws te beginnen
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_96126629
Vond Rouvoet als minister een ramp, maar in de oppositiebankjes kon ik hem wel waarderen. Zonde.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_96126674
Nou en?
Nooit uitgesproken genoeg geweest en de belichaming van zwakzinnige middelmatigheid.
Gewoon een beetje saai, stabiel en geen hol aan.
  vrijdag 29 april 2011 @ 09:51:19 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
  vrijdag 29 april 2011 @ 09:53:34 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_96126831
quote:
...Gewoon een beetje saai...
Prima eigenschap voor politici en bankiers. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 29 april 2011 @ 09:53:40 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_96126833
Opvallend is wel dat de CU-fractie nu uit 3 vrouwen en 2 mannen gaat bestaan. Hoe snel kan het gaan, nog geen 10 jaar geleden werd voor het eerst een vrouw gekozen als Kamerlid voor een van de kleine christelijke partijen.
pi_96126964
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 09:53 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Prima eigenschap voor politici en bankiers. :)
Precies, maar geen groot gemis.
  vrijdag 29 april 2011 @ 10:02:11 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_96127126
Ik ben wel benieuwd wat ie nu gaat doen. Wordt het een burgemeesterspost, of wordt hij directeur van een of ander ziekenhuis.
  vrijdag 29 april 2011 @ 10:29:58 #10
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_96128092
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2011 09:47 schreef KoosVogels het volgende:
Vond Rouvoet als minister een ramp, maar in de oppositiebankjes kon ik hem wel waarderen. Zonde.
Eens.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  vrijdag 29 april 2011 @ 12:55:50 #11
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_96134878
Ben blij dat ik verlost ben van die extreem-linkse christen.

[ Bericht 13% gewijzigd door voice-over op 29-04-2011 13:11:38 ]
pi_96145495
quote:
Dat inderdaad en inhoudelijk zit ik ook bepaald niet op een lijn maar het is zeker een verlies.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 29 april 2011 @ 17:01:23 #13
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96145874
Opgeruimd staat netjes.

Hoewel de andere misdienaar klerk er voor in de plaats komt, pokke partij dat 't is. :r
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_96145966
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:01 schreef Voorschrift het volgende:
Opgeruimd staat netjes.

Hoewel de andere misdienaar klerk er voor in de plaats komt, pokke partij dat 't is. :r
Mensen die het verschil tussen protestanten en katholieken niet weten :').

Jammer dat Rouvoet weggaat, was/is toch volgens mij één van de meer onderlegde en fatsoenlijke politici.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 29 april 2011 @ 17:06:25 #15
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96146017
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:04 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Mensen die het verschil tussen protestanten en katholieken niet weten :').

Jammer dat Rouvoet weggaat, was/is toch volgens mij één van de meer onderlegde en fatsoenlijke politici.
Waarom het verschil aankaarten als ik de overeenkomst kan aankaarten: beiden idioten.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_96146086
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:06 schreef Voorschrift het volgende:
Waarom het verschil aankaarten als ik de overeenkomst kan aankaarten: beiden idioten.
Amerikanen zeggen dan: "It takes one to know one".
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_96146119
quote:
Zoiets vind ik er ook van. Nu alleen nog even kijken hoe en waarom.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_96148934
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat inderdaad en inhoudelijk zit ik ook bepaald niet op een lijn maar het is zeker een verlies.
Mee eens.

Ben zelf nu bang dat de ChristenUnie gaat opschuiven naar rechts, waardoor ze gaan samenvallen met het CDA en de SGP. Zou me niks verbazen als de ChristenUnie en SGP op den duur echt gaan fuseren.
pi_96149187
Zou kunnen hoor, maar nu probeert de CU zich vooral te profileren als redelijk en sociaal alternatief voor het CDA. Dat is echt een heel andere lijn dan de SGP.
  vrijdag 29 april 2011 @ 18:40:26 #20
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96149254
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:31 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Mee eens.

Ben zelf nu bang dat de ChristenUnie gaat opschuiven naar rechts, waardoor ze gaan samenvallen met het CDA en de SGP. Zou me niks verbazen als de ChristenUnie en SGP op den duur echt gaan fuseren.
Voeg het CDA daar maar aan toe hoor. Een grote consolidatie op de christelijke flank. Ook die combinatie zal aftakelen, maar minder snel dan de drie partijen individueel.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_96149473
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:38 schreef du_ke het volgende:
Zou kunnen hoor, maar nu probeert de CU zich vooral te profileren als redelijk en sociaal alternatief voor het CDA. Dat is echt een heel andere lijn dan de SGP.
Dat klopt, maar met die complete 'verrechtsing' die gaande is in Nederland zou ik er niet vreemd van opkijken.
pi_96149503
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 09:53 schreef freako het volgende:
Opvallend is wel dat de CU-fractie nu uit 3 vrouwen en 2 mannen gaat bestaan. Hoe snel kan het gaan, nog geen 10 jaar geleden werd voor het eerst een vrouw gekozen als Kamerlid voor een van de kleine christelijke partijen.
Een partij kan idd snel aftakelen :P
pi_96149528
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:40 schreef eriksd het volgende:

[..]

Voeg het CDA daar maar aan toe hoor. Een grote consolidatie op de christelijke flank. Ook die combinatie zal aftakelen, maar minder snel dan de drie partijen individueel.
Mwoah, ik geloof dat het CDA daar niet zo snel wat voor voelt. Al moet ik toegeven dat het al eerder is gebeurd dat een boel christelijke partijen fuseerden, dus het zou zomaar ook kunnen.
pi_96149586
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:48 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Mwoah, ik geloof dat het CDA daar niet zo snel wat voor voelt. Al moet ik toegeven dat het al eerder is gebeurd dat een boel christelijke partijen fuseerden, dus het zou zomaar ook kunnen.
Zolang ze nog de hoop hebben op een stevige aanhang in Brabant en Limburg zullen ze hier niet zo snel voor kiezen. grefo's en katholieken gaan niet heel geweldig samen.
pi_96149690
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zolang ze nog de hoop hebben op een stevige aanhang in Brabant en Limburg zullen ze hier niet zo snel voor kiezen. grefo's en katholieken gaan niet heel geweldig samen.
Katholieken hebben er dan ook nog een leven naast. O~)
  vrijdag 29 april 2011 @ 19:12:13 #26
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_96150464
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:48 schreef Friek_ het volgende:

[..]

ARP, CHU en KVP lagen uiteindelijk inhoudelijk nogal dicht tegen elkaar aan, alledrie waren het vrij brede middenpartijen.

Ook GPV en RPF waren duidelijk geestverwanten. De RPF was nooit gevormd als het GPV eind jaren '70 niet had vastgehouden aan de partijlijn dat men gereformeerd vrijgemaakt moest zijn om partijlid te mogen zijn. De SGP is toch een heel ander slag gereformeerden, die partij zie ik niet zo snel met de CU samengaan.
  vrijdag 29 april 2011 @ 19:25:53 #27
198365 Morendo
The Real Deal
pi_96151024
Rouvoet zijn opvolger Slob wil nu ook lijsttrekker worden voor de CU bij de volgende verkiezigingen. Ik zie dat geen succes worden, Slob vind ik, op zijn bazenkapsel na, wel erg flets en kleurloos.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_96153275
Ook al vind ik zijn partij niet echt geweldig, hij kwam wel over als een rationele, rustige, aardige(al kan je dat niet zo zeggen) man.
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  vrijdag 29 april 2011 @ 20:21:46 #29
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96153658
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:08 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Amerikanen zeggen dan: "It takes one to know one".
Zegt degene die mij veroordeelt tot idioot, zijt gij er een dan, oh wijze alwetende?
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  vrijdag 29 april 2011 @ 20:32:48 #30
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_96154246
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 19:25 schreef Morendo het volgende:
Rouvoet zijn opvolger Slob wil nu ook lijsttrekker worden voor de CU bij de volgende verkiezigingen. Ik zie dat geen succes worden, Slob vind ik, op zijn bazenkapsel na, wel erg flets en kleurloos.
Wie zou het dan moeten doen?
  vrijdag 29 april 2011 @ 20:36:17 #31
198365 Morendo
The Real Deal
pi_96154449
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 april 2011 20:32 schreef freako het volgende:

[..]

Wie zou het dan moeten doen?
Van Middelkoop?

Het zou me in ieder geval niets verbazen indien de CU met Slob ipv Rouvoet 1 a 2 zetels moet inleveren.
pi_96157048
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 19:25 schreef Morendo het volgende:
Ik zie dat geen succes worden, Slob vind ik, op zijn bazenkapsel na, wel erg flets en kleurloos.
Bovendien in de debatten een stuk minder scherp dan Rouvoet.
  zaterdag 30 april 2011 @ 07:36:34 #33
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_96168390
Een mislukte minister, een nare, streng uitziende politicus, verdwijnt uit Den Haag. Hallelujah.
pi_96168884
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:04 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Dit. Goede spreker, veel kennis en altijd een constructieve bijdrage aan het debat.

Beetje sneue reacties hier van mensen die de partij niet kunnen waarderen. Ik ben ook geen CU'er, maar in de oppositie zie ik graag iemand als Rouvoet die kanttekeningen plaatst bij voorgenomen beleid.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_96170788
van volkskrant.nl

quote:
André Rouvoet: Staphorster variant, dat hoor je niet meer
Douwe Douwes, Kim van Keken 30/04/11, 04:03

© ANP
Na bijna een kwart eeuw verlaat André Rouvoet de politiek. Hij was partijleider, minister en vicepremier. Een afscheidsinterview.

U heeft het afgelopen jaar gesproken met uzelf. Hoe ging dat?
'Half oktober begon ik voluit met het fractiewerk, en het gesprek met mezelf. Het was helder dat ik mijn laatste periode als Kamerlid inging. De vraag ging spelen hoe we dat de komende tijd gingen doen. Ging Arie Slob zijn plek weer vinden, als tweede man, terwijl hij in de fractie eerste man was? Ik vond het voor de hand liggen om vooral aan mezelf te denken als er iemand weg zou gaan.'

Miste u het niet gewoon om aan de knoppen te zitten? Is het niet verslavend om minister te zijn?
'Ik moest wennen aan de omschakeling na het ministerschap. De eerste weken liep ik wat wezenloos rond in de Kamer. Ik kreeg in die tijd vaak de vraag: wat is leuker, bestuurder of Kamerlid? Ik kwam net van het departement af. Ik zei: die vraag beantwoord ik op zijn vroegst over een half jaar. Ik vind het nu geen relevante vraag meer. De functies hebben beide hun charmes, en hun nadelen. Maar voor iemand van mijn politieke beweging is het natuurlijk een buitenkans en een voorrecht om je idealen om te kunnen zetten in reëel beleid.

'Als oppositielid ben je blij als je een motie of amendementje binnen haalt. Daar doe ik niet badinerend over, maar het is fantastisch als je kunt zeggen: dit gaan we doen. Ik noem het kindgebonden budget. Daar had ik al tien jaar voor gepleit, niemand was ervoor, behalve de SGP. In 2007 hebben we het laten opnemen in het regeerakkoord, en een jaar later hebben we het ingevoerd.'

Nu wordt dat alweer afgebroken.
'Dat zegt meer over het CDA dan over mij.'

Kreeg u signalen dat op het CU-congres in mei moties tegen u als partijleider ingediend zouden worden?
'Geen seconde. Ik denk wel dat de bevindingen van de commissie die de verkiezingen evalueerde over de rol van de politiek leider, bijval zouden krijgen. Door toetreding tot het kabinet, waar de politiek leider in onze visie idealiter niet hoort, was ik minder zichtbaar als leider. Die les had ik al getrokken. Al voor de verkiezingen zei ik: wat er ook gebeurt, deze jongen gaat de Kamer in.'

Wat leverde drie jaar regeren op?
'Voor iedereen is zichtbaar geworden dat het mogelijk is om met een uitgesproken christelijk profiel regeringsverantwoordelijkheid te dragen. Vroeger heette dat de Staphorster variant. Dat hebben we nu allemaal niet gehoord.'

Wel 'betutteling' en 'spruitjeslucht'.
'Dat was framing van VVD'er Mark Rutte en D66'er Alexander Pechtold met name. Waarvan ik steeds met een glimlach heb gezegd: ik zou me pas zorgen maken als zij tevreden zijn over het beleid. Want dan heb ik onvoldoende binnengehaald.'

Is de reputatie van het kibbelkabinet-Balkenende IV onterecht?
'Die hoor ik voor het eerst. Maar ik heb dat nooit herkend. Er waren momenten dat we knokten. Maar terwijl wij werden weggezet als vechtkabinet, hebben we een crisispakket van miljarden aan bezuinigingen en stimuleringsmaatregelen in elkaar gezet. Dat zonder slag of stoot doen zou pas raar zijn geweest.'

Dat ging wel met veel slaande deuren. We herinneren ons Mariëtte Hamer van de PvdA en CDA'er Piet Hein Donner...

'Natuurlijk ga je in de clinch, maar het is geen gevecht. Zodra er iemand naar de gezinsondersteuning keek, zei ik: no way. Als wij naar het eigen huis keken, zei het CDA: no way. Dan zeg je: we komen er vandaag niet uit, morgen verder. Een volstrekt normaal politiek proces.'

Het kabinet is wel gevallen. Vooral op karakters.
'Deels. Maar ook op inhoud.'

Er is kritiek in uw eigen achterban. U zou te weinig kritiek op de islam hebben, die de SGP wel ventileert.
'Ik begrijp de deels onbestemde angst voor het extreme deel van de islam. Maar ik weiger om opportunistisch mee te gaan met een maatschappelijk sentiment dat gevoed wordt door de PVV. Dat verdraagt zich niet met onze principiële visie op grondrechten die voor iedereen gelden.'

Was u voor uw achterban niet te links de afgelopen jaren?
(diepe zucht) 'Na al die jaren hier kan ik nog niets met die vraag. Als je opkomt in dit land voor de zeehondjes ben je links. Als je opkomt voor het ongeboren leven, rechts. Wij doen beide omdat we het vanuit het christelijk denken nodig vinden. Het zou me een worst zijn of iemand dat links of rechts noemt.'

Overtuigen politici elkaar nog wel eens?
'Nee. Niet veel. Je gaat een debat natuurlijk niet blanco in. Maar ik vind het jammer als deelnemers aan het debat vooraf vastgestelde teksten voorlezen.'

Laat u zich overtuigen?
'Soms wel. Ik ging het debat over langstudeerders in met het idee: we gaan tegenstemmen. Dat kreeg een andere wending onder andere door ons ingediende amendement. Ik heb tegen staatssecretaris Zijlstra gezegd: ik ben er nog niet uit, overtuig me. Dat deed hij, en toen heb ik voor gestemd.'

Wordt er wel voldoende geargumenteerd in de Kamer?
'Ik heb er geen behoefte aan om bij mijn vertrek wijze lessen en vermaningen aan mijn collega's voor te houden. Dat is een beetje betweterig. Maar ik hoop vurig dat het parlement de ontmoetingsplaats van overtuigingen blijft, zoals het bedoeld is.'
  zaterdag 30 april 2011 @ 14:53:08 #37
198365 Morendo
The Real Deal
pi_96175620
quote:
Tja, viel ook wel te verwachten. Rouvoet had gelijk dat er aan de linkerzijde van het CDA winst voor de CU was te behalen, maar hij onderschatte daarbij de 'partijtrouw' van de rechterflank van zijn partij.
pi_96176462
Het zou me inderdaad niks verbazen dat CU binnenkort naar rechts gaat schuiven en dat we een kabinet VVD-CDA-CU-SGP zullen krijgen, omdat voor CDA en VVD die klein-christelijken betere en betrouwbaardere partners zijn dan de bende van Gekke Geertje.
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
  zaterdag 30 april 2011 @ 17:22:40 #39
198365 Morendo
The Real Deal
pi_96178565
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 15:39 schreef Klaudias het volgende:
Het zou me inderdaad niks verbazen dat CU binnenkort naar rechts gaat schuiven en dat we een kabinet VVD-CDA-CU-SGP zullen krijgen,
Met hoeveel zetels? :N
pi_96215320
Tja, wat zal ik erop zeggen... Ik vond het altijd een bekwaam politicus, maar ook iemand die standpunten verkondigt die de mijne niet zijn. Ben benieuwd hoe Slob het gaat doen als partijleider.
  maandag 2 mei 2011 @ 11:13:32 #41
318242 ussie87
Liever een gulden in de hand,
pi_96241015
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 17:22 schreef Morendo het volgende:

[..]

Met hoeveel zetels? :N
Heeft het CDA dan nog wel zetel(s)???!!!
Mannen, gelooft niet dat ik een landverrader ben, ik heb oprecht en vroom gehandeld, als een goede patriot, en zo zal ik sterven
pi_96241112
Zeer jammer. Rouvoet was een politicus met het hart op de juiste plek.
  maandag 2 mei 2011 @ 11:19:50 #43
318242 ussie87
Liever een gulden in de hand,
pi_96241243
Nu dat hij meer tijd heeft, kan hij weer eens op zondag gaan shoppen!
Mannen, gelooft niet dat ik een landverrader ben, ik heb oprecht en vroom gehandeld, als een goede patriot, en zo zal ik sterven
  dinsdag 3 mei 2011 @ 07:31:35 #44
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_96283367
Ik mocht die Rouwvoet wel. Ik heb weinig met protestanten, maar hij was een toffe gast met toch op veel terreinen een goede visie.
pi_96283507
Rouvoet, een kwalitatief goede politicus met de verkeerde ideeen. Iemand die het goed kan verkopen. Een soort van Jan Marijnissen light. Helaas voor hem had hij niet in de gaten wat de achterban precies vond en dacht. Kijk maar naar de laatste verkiezingsnederlaag van het CU, en dat nog wel na het felle oppositievoeren in de laatste maanden voor de verkiezingen.

De christelijke partijen hebben het moeilijk, om de christelijke boodschap in hun partij verpakt te krijgen. De kiezer zit niet te wachten op de pappen en nathouden koers die het CDA en de CU hebben gevolgd. Is het ook niet zo dat er eigenlijk best wel wat bewondering is voor het nieuwe elan van de VVD bij de kleine christelijke partijen? Er ligt nu een taak bij de VVD om die kiezers binnen de partij te trekken, iets dat ze twintig jaar geleden al hadden moeten doen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_96283531
Zit de VVD echt te wachten op die conservatieve figuren? Hebben ze hun liberale ambities echt volledig opgegeven?

Overigens, dat nieuwe elan van de VVD. Echt groter dan voorheen zijn ze niet eigenlijk. 31 zetels is niet heel uitzonderlijk voor de VVD.
  † In Memoriam † dinsdag 3 mei 2011 @ 07:54:00 #47
230491 Zith
pls tip
pi_96283533
CU kan eigenlijk niet verschuiven naar rechts, daar zitten al 2 van de 3 Christelijke partijen en het zal alleen ervoor zorgen dat de 'taart' rechtse stemmers over meer partijen verdeeld moet worden.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_96283597
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 07:53 schreef du_ke het volgende:
Zit de VVD echt te wachten op die conservatieve figuren? Hebben ze hun liberale ambities echt volledig opgegeven?

Overigens, dat nieuwe elan van de VVD. Echt groter dan voorheen zijn ze niet eigenlijk. 31 zetels is niet heel uitzonderlijk voor de VVD.
Wat mij betreft hebben ze die 'liberale ambities' idd opgegeven. Laat mensen met 'liberale ambities' maar naar GL of D66 gaan, net zoals Joris Voorhoeve.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_96283611
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 07:54 schreef Zith het volgende:
CU kan eigenlijk niet verschuiven naar rechts, daar zitten al 2 van de 3 Christelijke partijen en het zal alleen ervoor zorgen dat de 'taart' rechtse stemmers over meer partijen verdeeld moet worden.
De SGP kun je zonder blikken of blozen rechts noemen. Het CDA is een te brede partij, met linker en rechter vleugels.
pi_96283616
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 08:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Wat mij betreft hebben ze die 'liberale ambities' idd opgegeven. Laat mensen met 'liberale ambities' maar naar GL of D66 gaan, net zoals Joris Voorhoeve.
Ok, dat is tenminste eerlijk :). Nu moet Mark Rutte wat dat betreft nog even uit de kast komen :+
pi_96283622
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 08:02 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De SGP kun je zonder blikken of blozen rechts noemen. Het CDA is een te brede partij, met linker en rechter vleugels.
Ook de CU heeft een zeer flinke rechtervleugel en is op veel gebieden gewoon heel rechts (in elk geval de aanhang)
pi_96283678
De VVD heeft onder Rutte af en toe wel een licht-libertarische houding. Meer verantwoordelijkheid voor de burger, minder inmenging van de overheid. Een sprankje hoop en het zou mooi zijn als ze daar verder op bouwen. Beetje lastig met het CDA en de PVV aan je been, maar hope and change, niet.

Het hedonistische/paranoide 'liberale' D66/GL gezever, nee, laat dat aub zsm opzouten naar die partijen.
pi_96283684
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 08:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ook de CU heeft een zeer flinke rechtervleugel en is op veel gebieden gewoon heel rechts (in elk geval de aanhang)
De aanhang zeer zeker, en dat heeft het CU in den Haag verkeerd ingeschat.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 08:21:14 #54
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_96283758
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 08:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ok, dat is tenminste eerlijk :). Nu moet Mark Rutte wat dat betreft nog even uit de kast komen :+
Zijn nieuwe vlam. De 11 jarige Dilan uit de Haagse Schilderswijk.

:P
pi_96283867
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 08:10 schreef Lyrebird het volgende:
De VVD heeft onder Rutte af en toe wel een licht-libertarische houding. Meer verantwoordelijkheid voor de burger, minder inmenging van de overheid. Een sprankje hoop en het zou mooi zijn als ze daar verder op bouwen. Beetje lastig met het CDA en de PVV aan je been, maar hope and change, niet.

Het hedonistische/paranoide 'liberale' D66/GL gezever, nee, laat dat aub zsm opzouten naar die partijen.
Dat zou de VVD toch wel een aanzienlijk deel van haar aanhang kosten. De vrijheid uit de partijnaam die ze na willen streven vertegenwoordigt toch wel een aardig deel van de aanhang die ze wel kwijtraken als ze gewoon de zoveelste conservatieve club worden. Wat is dan nog het onderscheid met grote delen van het CDA? En vanwege de natuurlijke coalitiepartners die dit oplevert te weten christelijk en extreem-rechts kan dit ook alleen maar betekenen dat de VVD verder moet gaan schuiven op voorheen toch wel liberale punten als koopzondagen, abortus, euthenasie, softdrugs, Europese samenwerking, marktwerking etc etc.
Ik zou het prima vinden hoor maar ik vraag me af wat er dan van de VVD overblijft :).
pi_96283899
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 08:11 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De aanhang zeer zeker, en dat heeft het CU in den Haag verkeerd ingeschat.
Ach 5 of 6 zetels, zo groot is dat verschil/ de nederlaag niet en ze scoren flink beter dan in 2003 en zeker zo goed als de combinatie GPV/RPF voor de fusie. En met de koersverschuiving van het CDA ligt op de meer sociale flank wel wat ruimte natuurlijk.
pi_96284127
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 08:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat zou de VVD toch wel een aanzienlijk deel van haar aanhang kosten. De vrijheid uit de partijnaam die ze na willen streven vertegenwoordigt toch wel een aardig deel van de aanhang die ze wel kwijtraken als ze gewoon de zoveelste conservatieve club worden. Wat is dan nog het onderscheid met grote delen van het CDA? En vanwege de natuurlijke coalitiepartners die dit oplevert te weten christelijk en extreem-rechts kan dit ook alleen maar betekenen dat de VVD verder moet gaan schuiven op voorheen toch wel liberale punten als koopzondagen, abortus, euthenasie, softdrugs, Europese samenwerking, marktwerking etc etc.
Ik zou het prima vinden hoor maar ik vraag me af wat er dan van de VVD overblijft :).
Dat conservatisme en vrijheid niet met elkaar door een deur kunnen, klopt niet. Het hangt er natuurlijk een beetje van af hoe je vrijheid definieert. Ik bedoel, als ik sigarettenrook in jouw gezicht blaas, dan is dat mijn vrijheid, maar jij wordt er niet beter van. Daar zit 'm ook precies de kneep bij dit soort discussies. Hetzelfde geldt voor de andere punten die je opnoemt, waarbij je je kunt afvragen of ze liberaal gezien te verdedigen zijn. Euthenasie bijvoorbeeld - dat iemand de vrijheid heeft om een einde aan het leven te maken, is vrijheid. Maar bedenk dat er met het recht op euthenasie ook sprake kan zijn van (vermeende) psychologische druk van familie/vrienden op een zieke om een einde aan het leven te maken. Is dat vrijheid? Verder is het natuurlijk erg raar om een dokter bij euthenasie te betrekken die heeft beloofd om mensen beter te maken, dat heeft niets met vrijheid te maken.
pi_96284161
Klopt hoor, het zijn keuzes. Maar de weg die jij voorstelt voor de VVD zou een vrij radicale breuk met het verleden betekenen en haar veroordelen tot alleen nog maar samen kunnen werken met CDA en PVV. Volgens mij is dat niet iets wat erg past bij het Nederlandse politieke landschap..
pi_96284238
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 08:55 schreef du_ke het volgende:
Klopt hoor, het zijn keuzes. Maar de weg die jij voorstelt voor de VVD zou een vrij radicale breuk met het verleden betekenen en haar veroordelen tot alleen nog maar samen kunnen werken met CDA en PVV. Volgens mij is dat niet iets wat erg past bij het Nederlandse politieke landschap..
De VVD is tot nu erg slecht geweest in het uitleggen van haar standpunten. Werkelijk hopeloos als het gaat om marketing. Ze laten zichzelf neerzetten als een partij van de rijken, en doen er helemaal niets aan om daar verandering in te brengen. Als de VVD zichzelf opnieuw uitvindt, als een soort van Nederlandse CDU/CSU, dan is het een partij die de komende 50 jaar in het centrum van de macht te vinden is.

Daar zal iedereen zaken mee willen doen. Het lijkt me onverstandig om met de PvdA, SP of GL zaken te doen, maar met D66 of wat dan over is van het CDA, CU, PVV en natuurlijk de SGP moet dat niet zo moeilijk zijn.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 15:09:14 #60
198365 Morendo
The Real Deal
pi_96296610
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 08:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Thanatos = dood.
pi_96302760
We gaan wel off-topic maar ach :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 09:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De VVD is tot nu erg slecht geweest in het uitleggen van haar standpunten. Werkelijk hopeloos als het gaat om marketing. Ze laten zichzelf neerzetten als een partij van de rijken, en doen er helemaal niets aan om daar verandering in te brengen.
Dat klopt wel, ze voelen zich momenteel blijkbaar wel prima bij dat profiel. Al zijn ze in de uitvoering nu vooral een babyboompartij :P.

quote:
Als de VVD zichzelf opnieuw uitvindt, als een soort van Nederlandse CDU/CSU, dan is het een partij die de komende 50 jaar in het centrum van de macht te vinden is.
Dat kan, al is de macht van CDU/CSU ook flink tanende. Het kan ook net zo goed dat ze met een dergelijke koers gaan vechten met het CDA om in totaal maximaal een stuk of 50 zetels. Dat is lastig te voorspellen.

quote:
Daar zal iedereen zaken mee willen doen. Het lijkt me onverstandig om met de PvdA, SP of GL zaken te doen, maar met D66 of wat dan over is van het CDA, CU, PVV en natuurlijk de SGP moet dat niet zo moeilijk zijn.
D66 zal er geen trek in hebben. Dan beperk je de mogelijkheden voor samenwerking tot de christelijke partijen en extreem-rechts. Je moet daar maar net zin in hebben. Ik denk dat het er op termijn juist voor zorgt dat je minder vaak aan regeren toekomt dan als middenpartij.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 17:48:54 #62
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_96303033
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 09:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De VVD is tot nu erg slecht geweest in het uitleggen van haar standpunten. Werkelijk hopeloos als het gaat om marketing. Ze laten zichzelf neerzetten als een partij van de rijken, en doen er helemaal niets aan om daar verandering in te brengen. Als de VVD zichzelf opnieuw uitvindt, als een soort van Nederlandse CDU/CSU, dan is het een partij die de komende 50 jaar in het centrum van de macht te vinden is.

Ze profileren zich als de partij van de 'rijken', maar met hun frisse hedendaagse imago proberen ze de mensen ook rijk te laten voelen. Je kunt het wel vrijheid en verantwoordelijkheid, wat volgens mij ook de naam van het regeer- en gedoogakkoord is.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_96807834
Waar ik bang voor was gaat dus toch gebeuren:

quote:
Cruciaal congres voor ChristenUnie

Morgen wordt een belangrijke dag voor de ChristenUnie. Op het partijcongres in Ede neemt de partij niet alleen afscheid van zijn leider André Rouvoet, maar zal het vooral gaan over de koers van de partij.

Het congres is vanaf 14.00 uur live te volgen op Politiek 24.

Voor het eerst sinds de oprichting in 2000 mort de achterban. De partij verliest bij verkiezingen en trouwe stemmers vragen zich af hoe christelijk de partij nog is. In traditionele ChristenUnie-bolwerken als Bunschoten-Spakenburg, Barneveld en Urk verliest de partij bij de Provinciale Statenverkiezingen stemmen aan andere partijen. Ook bij de verkiezingen van vorig jaar waren de resultaten niet goed.

Teleurstelling

In 2006 behaalt de partij onder leiding van André Rouvoet zes zetels. De partij mag zelfs deelnemen aan het kabinet Balkenende IV. Trots is de achterban dat de kleine christelijke partij op het hoogste niveau mee mag doen.

Maar bij de Kamerverkiezingen van juni 2010 worden maar net vijf zetels behaald, waarvan één restzetel. Een grote teleurstelling, vooral omdat in de peilingen de partij op acht, soms negen zetels stond.

Onder druk

Om de vraag te beantwoorden waar het misging, wordt een evaluatiecommissie onder leiding van de Nunspeetse wethouder Schipper ingesteld. In het eindverslag 'Met hart en ziel' concludeert die dat de binding met de achterban in de regeerperiode onder druk is komen te staan. Het profiel van de ChristenUnie was niet christelijk genoeg meer en de CU-bewindslieden waren te bestuurlijk geworden.

Die spraken vaak over de term 'christelijk-sociaal', die voor verwarring zorgde bij de achterban. 'Sociaal' werd opgevat als 'socialistisch' en de traditionele aanhang voelde zich allesbehalve links. Vooral voor partijleider Rouvoet is de discussie over de term een hard gelag. Hij was het die het begrip introduceerde en er invulling aan gaf.

"We zijn niet links, we zijn niet rechts, we zijn christelijk", zegt commissievoorzitter Schipper, die van de term afwil.

Gemor

Na het verlies bij de Statenverkiezingen in maart neemt het gemor binnen de partij toe. Er is ongenoegen over de opstelling van de CU tijdens de formatie. De achterban vindt dat de partij zich constructiever had moeten opstellen tegenover het kabinet. De partijtop nam tijdens de formatie direct afstand van de PVV en de gedoogconstructie.

De orthodox-christelijke CU-stemmer hoort geen duidelijk islamstandpunt, terwijl binnen de achterban een behoorlijke aversie leeft tegen de islam.

De alternatieve regeringscoalitie die Rouvoet noemt, samen met D66, is voor de trouwe ChristenUnie-stemmer een onbegrijpelijke keuze. D66 is in zijn ogen een antichristelijke partij, in die zin niet minder erg dan de PVV.

Dat maakt de verwarring voor de achterban compleet: die herkent de partij niet meer als de degelijke christelijke partij van vroeger.

Morgen zal er dus flink gediscussieerd worden over deze onderwerpen. Moet de partij meer naar rechts opschuiven, moet er meer samengewerkt worden met de SGP, hoe moet de partij zich opstellen tegenover het kabinet en gedoogpartner PVV?
Bron
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:00:18 #64
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96807879
Ah, dat is mooi meegenomen voor de Eerste Kamer verkiezingen straks.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:01:23 #65
198365 Morendo
The Real Deal
pi_96807946
Inderdaad, een te verwelkomen koerswijziging wat mij betreft.
pi_96808076
quote:
Slob: roer ChristenUnie gaat niet radicaal om

Het congres van de ChristenUnie wil dat de christelijke identiteit van de partij wordt versterkt.

Door de deelname aan het vorige kabinet is het profiel van de partij volgens een aantal leden te vaag en te links geworden.

Partijleider André Rouvoet nam op het congres in Ede afscheid. Zijn opvolger Arie Slob zegt dat het roer niet radicaal omgaat. "Ik ben niet links of rechts, ik ben christen", zei Slob.

Hij wil zich onder meer richten op gehandicaptenzorg, het herstel van de economie en de zorgen van ondernemers. Slob is tegen de forse bezuiniging op Defensie.
Rouvoet

Fractievoorzitter Rouvoet neemt dinsdag afscheid van de Tweede Kamer. Hij was zeventien jaar actief in de politiek, onder meer als minister en vicepremier in het laatste kabinet Balkenende.
Bron
pi_96808190
Hier kan men de toespraak van Arie Slob bekijken.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:05:58 #68
198365 Morendo
The Real Deal
pi_96808261
pi_96808377
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:05 schreef Morendo het volgende:
http://nos.nl/video/44979-slob-stoppen-met-fliten-met-de-vvd.html

Dezelfde Slob als bovenstaande?! :')
Ja, ik vraag me nu af wat ze eigenlijk willen. Volgens mij kunnen ze beter fuseren met het CDA, dan kunnen ze samen die existentiële crisis misschien oplossen. Het lijkt erop dat ze zowel anti-D66 als anti-Islam willen worden om zo hun christelijke identiteit te waarborgen. Vraag me af hoe lang zoiets goed gaat.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2011 21:08:36 ]
pi_96808502
Goeie vent, vond ik. Als politicus misschien iets minder.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:11:21 #71
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96808607
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:07 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, ik vraag me nu af wat ze eigenlijk willen. Volgens mij kunnen ze beter fuseren met het CDA, dan kunnen ze samen die existentiële crisis misschien oplossen. Het lijkt erop dat ze zowel anti-D66 als anti-Islam willen worden om zo hun christelijke identiteit te waarborgen. Vraag me af hoe lang zoiets goed gaat.
Ach wat is anti-Islam tegenwoordig?

Elke scheet van iemand die nog eens een kritische noot durft te plaatsen is anti-Islam heden ten dage, onzin. :{w
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:12:52 #72
198365 Morendo
The Real Deal
pi_96808696
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:07 schreef Friek_ het volgende:
Vraag me af hoe lang zoiets goed gaat.
Dat gaat natuurlijk ook niet goed. Ze zullen wel een 'getuigenispartij' blijven, weer worden beter gezegd, vanuit het parlement met 3-6 zetels. Een fusie met het CDA zie ik echt niet gebeuren in de nabije toekomst. Enerzijds heeft de CU een wat linksig imago, vluchtelingen, ontwikkelingssamenwerking anderzijds kun je als homofiel of katholiek de partij nog steeds niet vertegenwoordigen volgens mij.
pi_96808791
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:11 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Elke scheet van iemand die nog eens een kritische noot durft te plaatsen is anti-Islam heden ten dage, onzin. :{w
Tsja, ik heb niet zoveel tegen wat kritische noten hoor. Punt is alleen dat voor mij die kritische noten over de islam ook voor het christendom opgaan. Natuurlijk zijn het beiden verschillende godsdiensten met verschillende wortels, maar uitgewerkt in beleid zie ik dan een heleboel dingen die ik niet wil. Denk nu niet dat ik zit te springen om een Shariawetgeving.

Andersom zou je namelijk ook weer de vraag kunnen stellen waarom het christelijk geloof een voorkeursbehandeling zou verdienen. Nederland heeft wel christelijke wortels, maar we zijn niet gebonden aan die wortels.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:16:34 #74
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96808936
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:14 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Andersom zou je namelijk ook weer de vraag kunnen stellen waarom het christelijk geloof een voorkeursbehandeling zou verdienen. Nederland heeft wel christelijke wortels, maar we zijn niet gebonden aan die wortels.
Simpel, er is een Christelijke partij, er zijn er zelfs drie in Nederland, en mensen stemmen daar voor, derhalve zal dat ook weerklinken in beleid. Iets met volksvertegenwoordigers enzo. Het heeft dus geen voorkeursbehandeling, maar er is gewoon geen Islamitische partij in Nederland die tegenwicht biedt. Wat jij wilt is een balans tussen die twee, maar er zijn nou eenmaal meer Christelijken in Nederland, derhalve zal dat beleid ook vaak "prevaleren" boven Islamitische wensen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_96809386
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 20:59 schreef Friek_ het volgende:
Waar ik bang voor was gaat dus toch gebeuren:

[ afbeelding ]

"Aan de CU kleefde onder zijn leiding echter een links
imago, dat door de kiezer vorig jaar hard werd afgestraft. De partij verloor
een zetel en kwam uit op vijf zetels."

Rrright.

Integere journalistiek zou toch nooit deze zinnen kunnen opleveren?
pi_96809402
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:16 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Simpel, er is een Christelijke partij, er zijn er zelfs drie in Nederland, en mensen stemmen daar voor, derhalve zal dat ook weerklinken in beleid. Iets met volksvertegenwoordigers enzo. Het heeft dus geen voorkeursbehandeling, maar er is gewoon geen Islamitische partij in Nederland die tegenwicht biedt. Wat jij wilt is een balans tussen die twee, maar er zijn nou eenmaal meer Christelijken in Nederland, derhalve zal dat beleid ook vaak "prevaleren" boven Islamitische wensen.
Tuurlijk, dat is ook de kern van de democratie. We leven immers in een land waarin de grootste godsdienst nog steeds het christendom is. Het punt van mij was enkel dat ik op veel punten net zo kritisch ben op de islam als op het christendom, alleen ben ik niet in islamitische traditie grootgebracht en is elke religiekritiek daarop een stuk lastiger.

Principieel blijf ik gewoon liberaal; dat wil zeggen ik uitga van het individu en niet mensen op specifieke kenmerken (geloof, ras, geaardheid, huidskleur, etc.) wil gaan afrekenen (en zo de samenleving in groepen ga opdelen). Dat de ChristenUnie nu toch voor deze koers kiest vind ik begrijpelijk gezien hun christelijke karakter, maar ik juich het zeker niet toe.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:26:34 #77
322645 Voorschrift
See if I care
pi_96809626
Dat is een ander verhaal, maar het is begrijpelijk dat ze hun Christelijke identiteit willen uiten, het is namelijk een Christelijke partij. :')

Dat dat niet handig is voor moslims is een ander verhaal, maar goed dat is een democratie.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')