Runderlappen door de gehaktmolen laten halen bij de slager.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:59 schreef Joe-Momma het volgende:
Als 1st neem je gehakt. Liefts half om half.
Kan ook. Zag een poosje terug een sterrenkok een uitleg geven over een gehaktbal met tientalle ingredienten en hij zei (niet dat hij gelijk heeft,smaken verschillen nou eenmaal) dat je het beste half om half kon gebruiken zodat de bal lekker smeuig wordt.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Runderlappen door de gehaktmolen laten halen bij de slager.
Half om half
Wat is je doel. Wat is jouw idee van de perfecte bal? Heb je 'm al eens ergens gegeten? Wil je een perfecte grootmoeders bal of een moderne bal, halal bal, Indonesische bal, wat?quote:Op woensdag 27 april 2011 19:37 schreef foodlover het volgende:
Beste allen,
Wie helpt mij om de perfecte gehaktbal te maken? Alle adviezen zijn welkom!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik gebruik trouwens wel altijd rundergehakt.
Wat is nu eigenlijk precies de uitwerking van een ei door het gehakt?"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
quote:Op woensdag 27 april 2011 21:16 schreef OProg het volgende:
Ik moest meteen hier aan denken:Experimenteer en leer, maak eens een bal met en een zonder en ziet het effect.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik gebruik trouwens wel altijd rundergehakt.
Wat is nu eigenlijk precies de uitwerking van een ei door het gehakt?In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Ik moest meteen hier aan denken:Binding.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik gebruik trouwens wel altijd rundergehakt.
Wat is nu eigenlijk precies de uitwerking van een ei door het gehakt?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
Je kan ook prima een runderlap en een varkenslap door de molen laten halen hoor.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Runderlappen door de gehaktmolen laten halen bij de slager.
Half om half
Dan moet je vetter vlees nemen.quote:Op woensdag 27 april 2011 23:02 schreef PluisigNijntje het volgende:
[..]
Je kan ook prima een runderlap en een varkenslap door de molen laten halen hoor.
Alleen rund vind ik vaak te droog.
Worden ze niet verschrikkelijk droog als je ze een paar keer hebt opgewarmt!?quote:Op donderdag 28 april 2011 11:40 schreef fruityloop het volgende:
Wij aten thuis altijd ballen van 50% rund- en 50% kalfsgehakt, met alleen wat kruiden er doorheen. Vooral na een paar keer opwarmen waren die om voor te knielen zo lekker.
Niet als je ze goed in de jus laat staan. Mijn liefquote:Op donderdag 28 april 2011 12:33 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Worden ze niet verschrikkelijk droog als je ze een paar keer hebt opgewarmt!?
Mijn vader kon vroeger altijd HEEL goed gehaktballen maken, en mijn moeder kan er helemaal niets van, helaas. Ik heb ook geen idee hoe mijn vader ze maakte waardoor ze zo lekker waren. Helaas.
Ik moest meteen hier aan denken:Ei zorgt ervoor dat de bal niet uit elkaar valt in de pan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik gebruik trouwens wel altijd rundergehakt.
Wat is nu eigenlijk precies de uitwerking van een ei door het gehakt?
laatst geprobeerd zonder zout, alleen sojasaus, dan zijn ze echt perfect!quote:Op maandag 2 mei 2011 12:13 schreef DrukVout het volgende:
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=465504
Die moet je maken.
Mijn moeder maakte altijd hele droge ballen. Die kon ik alleen wegkrijgen met veel majo....
Die van de librije zijn lekker smeuig.
Ik doe er alleen minder zout en minder cayenne poeder doorheen.
ik gebruik altijd een ei, maar vandaag waren mn eieren op. heb n beetje olie en een beetje water genomen en ik heb nog nooit zo'n heerlijke smeuiige bal gehad. smaakte ook niet anders dan anders. volgende keer neem ik uit gewoonte ws. gewoon weer een ei, maar toch, het verbaasde me! wel ook even lekker gesudderd in bakboter en een klontje roomboter en toegevoegd water natuurlijk....quote:Op woensdag 27 april 2011 22:10 schreef RobinOok het volgende:
Waarom altijd die geheimzinnigheid?
Zonder ei: rullerigere gehaktbal
Met ei: minder rullig. Het werkt als cement. Euh, niet hard wordend cement. Euh, de bal wordt smeuiiger.
Hoeveel gehakt neem je?quote:Op maandag 2 mei 2011 11:53 schreef foodlover het volgende:
Snikik heb geen talent voor gehaktballen... Ze waren goed te eten maar ik ben nog helemaal niet tevreden.
Dit zat er in:
- HOH gehakt
- 1 eitje
zout, peper, mespuntje chilipoeder
mosterd
ragfijn gesnipperd uitje
2 witte in melk geweekte boterhammen zonder korst
eetlepel zout op 400 gram vlees jezus wat zijn die van plan.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:01 schreef _Loki het volgende:
Heeerlijk. Wel wat aan de zoute kant.
Afgestreken he, valt nog wel mee, ook al is het aan de ruime kant.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 01:52 schreef fespo het volgende:
[..]
eetlepel zout op 400 gram vlees jezus wat zijn die van plan.
quote:Mijn persoonlijke tip, voor als je eens weinig geld hebt: je kunt ook (oud) witbrood weken in melk.
Gehaktkruiden van Verstegen!!, gewoon de "traditionele"quote:Op donderdag 2 juni 2011 01:34 schreef Specularium het volgende:
Ik heb nooit die hele shitload aan gedroogde kruiden in huis.
Ongeveer een driekwart ervan.
En daarom lieve mensen:
Welk mixzakje is het best?
ik vind stiekem het saté gehakt mixje van silvo erg lekkerquote:Op donderdag 2 juni 2011 01:34 schreef Specularium het volgende:
Ik heb nooit die hele shitload aan gedroogde kruiden in huis.
Ongeveer een driekwart ervan.
En daarom lieve mensen:
Welk mixzakje is het best?
quote:Op zaterdag 21 mei 2011 09:03 schreef AcidFay het volgende:
Ik was vergeten in mijn recept: 0.5 tot 1 bol knoflook. Knoflook
Verstegen is zo'n zakje dat je wordt opgedrongen doordat het over het halve schap hangt.quote:Op donderdag 2 juni 2011 08:06 schreef Selyn het volgende:
[..]
Gehaktkruiden van Verstegen!!, gewoon de "traditionele"
gebruiken wij ook altijd. met een uitje er doorheen.
(je heb ook gehaktkruiden-ui van Verstegen maar die vond ik niet lekker)
Mee eens ...je kan beter zelf kruiden kopen en zelf lekker aan de slag....quote:Op zondag 5 juni 2011 00:59 schreef Specularium het volgende:
[..]
Verstegen is zo'n zakje dat je wordt opgedrongen doordat het over het halve schap hangt.
Maar die is inderaad goor. Stroganoff heeft nooit eerder zo zoet en zoutloos gesmaakt.
Heb ik gemaakt, zonder zout, maar wat waren die dingen zompig zegquote:Op maandag 2 mei 2011 12:13 schreef DrukVout het volgende:
Die moet je maken.
Mijn moeder maakte altijd hele droge ballen. Die kon ik alleen wegkrijgen met veel mayo....
Die van de librije zijn lekker smeuļg.
Ik doe er alleen minder zout en minder cayenne poeder doorheen.
Ik heb geen keukenmachine, dus het gaat paneermeel worden. Eieren eet ik eigenlijk ook nooit, maar de overgebleven eieren maak ik dan wel een omelet van.quote:Op maandag 20 juni 2011 22:07 schreef MaximusTG het volgende:
Je kan er ook vers broodkruim doorheen doen, of idd paneermeel ja. Broodkruim = brood zonder korst in keukenmachine. En je doet er natuurlijk ei en broodkruim in, anders wordt het veel te droog.
Paneermeel, veel te veel voor 30 cent.quote:Op maandag 20 juni 2011 22:05 schreef Karina het volgende:
Toch maar weer eens proberen, mijn ballen zijn altijd droog.
Kun je in plaats van beschuit ook iets anders gebruiken (paneermeel?). Anders moet ik een hele rol beschuit kopen voor 3 sneetjes en kan ik de rest wegsmijten, want beschuit eet ik toch nooit.
(Niet dat ik te krenterig ben, maar eten weggooien vind ik zonde).
Gewoon een pakje van de allergoedkoopste paneermeel, dat is hetzelfde als beschuit. Niet te zuinig mee zijn, dus flink royaal gebruiken (een kwart pakje is heel normaal) en 2 eieren erdoor kneden (of 1 ei met een klein beetje melk).quote:Op maandag 20 juni 2011 22:05 schreef Karina het volgende:
Toch maar weer eens proberen, mijn ballen zijn altijd droog.
Kun je in plaats van beschuit ook iets anders gebruiken (paneermeel?). Anders moet ik een hele rol beschuit kopen voor 3 sneetjes en kan ik de rest wegsmijten, want beschuit eet ik toch nooit.
(Niet dat ik te krenterig ben, maar eten weggooien vind ik zonde).
Hmm, ik zal wel 'ns zien wat ik ga doen. Dat hebben we nog wel in huis.quote:Op maandag 20 juni 2011 23:26 schreef MaximusTG het volgende:
Zeer fijn gesnipperd uitje, zout en peper, paprikapoeder? Ketchup kan ook nog. Worcestersaus?
Behalve de zout en peper zou ik de rest weglaten, want die ingrediėnten hebben niks met gehakt te maken.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 00:19 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Hmm, ik zal wel 'ns zien wat ik ga doen. Dat hebben we nog wel in huis.![]()
Worcestersaus niet.
Standaard zakje kruiden is prima. Eitje erdoor, klein scheutje melk en VEEL paneermeel. Gooi er rustig een kwart pakje doorheen en flink kneden (minimaal een minuut of 6).quote:Op dinsdag 21 juni 2011 00:30 schreef Iemand91 het volgende:
Weet je wat, ik doe gewoon een zakje gehaktkruiden inderdaad. Kijken wat daar uitkomt.
Daarna kunnen we weer verder kijken en zelf experimenteren.
Ooit gedaan met pizza's (remember me Maximus?), dat moet ik deze vakantie ook maar weer oppakken.
Thanks. Dat moet wel lukken. Ik maak geregeld eten, alleen sommige dingen nou eenmaal nooit gemaakt.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 00:36 schreef Papabear het volgende:
[..]
Standaard zakje kruiden is prima. Eitje erdoor, klein scheutje melk en VEEL paneermeel. Gooi er rustig een kwart pakje doorheen en flink kneden (minimaal een minuut of 6).
Pan op het vuur, half pakje boter erin en flink heet laten worden.
De ballen mooi stevig draaien (zonder scheuren!) en aanbraden in de hete boter totdat ze rondom een mooi korstje hebben.
Daarna flink wat heet water erbij tot de ballen ongeveer voor een 3e in het vocht liggen en het vuur heel zacht zetten.
Deksel erop en een half uurtje laten sudderen (regelmatig de ballen keren). Kan niet mislukken zo
Eenvoudige dingen zoals een gehaktbal zijn helaas nog vaak een probleem. Het sleutelwoord blijft echter: Tijdquote:Op dinsdag 21 juni 2011 00:51 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Thanks. Dat moet wel lukken. Ik maak geregeld eten, alleen sommige dingen nou eenmaal nooit gemaakt.
quote:flink wat heet water erbij tot de ballen ongeveer voor een 3e in het vocht liggen en het vuur heel zacht zetten.
Deksel erop en een half uurtje laten sudderen (regelmatig de ballen keren). Kan niet mislukken zo
Wat is dat nu weer voor een onzin? Niks met gehakt te maken.. Alsof die koe en dat varken 'horen' bij de kruiden in een zakje gehaktkruiden. Een gehaktbal kan met meer dan een combinatie aan kruiden gemaakt worden.. Dat die mixcombinatie meer de traditionele gehaktbalsmaak is, oke, maar daar vroeg Iemand91 ook niet specifiek naar. Die zei dat ie niet zoveel kruiden in huis had. Dus vandaar. Daarnaast is het natuurlijk nogal lachwekkend als je met het zogenaamde perfecte recept op de proppen komt en dat er dan een zakje gehaktkruiden in gaat.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 00:24 schreef Papabear het volgende:
[..]
Behalve de zout en peper zou ik de rest weglaten, want die ingrediėnten hebben niks met gehakt te maken.
Een zakje gehaktkruiden voor 500 gram gehakt kost volgens mij amper een kwartje en dat is samengesteld uit zout/peper/koreander/foelie/gember/nootmuskaat (kan zijn dat ik iets ben vergeten).
Wel even oppassen dat je geen beschuitstuiter krijgt met heel veel paneermeel.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 00:36 schreef Papabear het volgende:
[..]
Standaard zakje kruiden is prima. Eitje erdoor, klein scheutje melk en VEEL paneermeel. Gooi er rustig een kwart pakje doorheen en flink kneden (minimaal een minuut of 6).
Pan op het vuur, half pakje boter erin en flink heet laten worden.
De ballen mooi stevig draaien (zonder scheuren!) en aanbraden in de hete boter totdat ze rondom een mooi korstje hebben.
Daarna flink wat heet water erbij tot de ballen ongeveer voor een 3e in het vocht liggen en het vuur heel zacht zetten.
Wat bedoel je met 'beschuitstuiter'? Een stuiterbal met veel gehakt en beschuitquote:Op dinsdag 21 juni 2011 13:44 schreef trovey het volgende:
[..]
Wel even oppassen dat je geen beschuitstuiter krijgt met heel veel paneermeel.
véél ei en paneermeel maakt stuiterballen....quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:13 schreef AcidFay het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'beschuitstuiter'? Een stuiterbal met veel gehakt en beschuit?
*agreequote:Op maandag 20 juni 2011 22:09 schreef trovey het volgende:
Paneermeel werkt net zo goed als beschuiten.
En de perfecte gehaktbal is voor iedereen anders.
In verhouding meer beschuit dan gehakt......ouderwetse manier om van weinig vlees veel gehaktballen te maken.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:13 schreef AcidFay het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'beschuitstuiter'? Een stuiterbal met veel gehakt en beschuit?
Geschiedenisquote:Op donderdag 23 juni 2011 14:00 schreef trovey het volgende:
[..]
In verhouding meer beschuit dan gehakt......ouderwetse manier om van weinig vlees veel gehaktballen te maken.Dat is een beschuitstuiter, mijn moeder had lang geleden nogal die neiging om ze zo te maken want vlees was een duur produkt in mijn ouderlijk huishouden.
Mijn vader daarentegen maakte ze wel weer perfect.
![]()
Voor gehaktballen heb je juist redelijk vet vlees nodig.quote:Op donderdag 23 juni 2011 14:11 schreef Kabolter het volgende:
Goed vlees is belangrijk.
We hadden een paar weken geleden vlees van een hobby-boer en dan merk je een heel groot verschil qua kwaliteit vlees. Véél minder vet. Bij sommige supermarkten druipt het vet je gewoon van de vingers af als je ze draait.
Helaas roept hier de slacht van onze hobby-koeien te veel weerstand op. Anders had ik nooit meer gehakt uit de supermarkt gekocht.
Voor de rest altijd simpel:
gehakt, kruid, beschuitje en een eitje.
De kunst zit hem voornamelijk in hoe je hem bent gewend. Ik kan eten van iemand anders heel goed waarderen. En soms nog wel meer dan hoe we het vanuit eigen huis eten. Maar gehaktballen en zoet-zure komkommer (voor bij bijvoorbeeld de groente/rijst) blijven toch het lekkerste als ze zelf zijn gemaakt.
Zo langzamerhand wel.quote:
Niets mis met een goede Hollandse gehaktbalquote:Op donderdag 23 juni 2011 21:42 schreef lellebelle het volgende:
bal gehakt, wat is het .. 1987? ga toch culinair en exotisch koken en bakken man!
Wie zegt dat we dat niet doen?quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:42 schreef lellebelle het volgende:
bal gehakt, wat is het .. 1987? ga toch culinair en exotisch koken en bakken man!
Minder paneermeel, beetje ketchup. Als je 1 ei op 500gr vlees hebt is dat meer dan genoeg.quote:Op donderdag 23 juni 2011 22:22 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Wie zegt dat we dat niet doen?![]()
Trouwens, als de bal wat te droog werd; dan geen ei gebruiken of juist minder paneermeel?
quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:42 schreef lellebelle het volgende:
gemaakt voor een vriend van mij, keek mij raar aan, lekker vond hij t wel.quote:
De gehaktbal is een tijdloos en traditioneel recept. Ik snap sowieso niet wat er ouderwets aan een manier van bereiden kan zijn. Jij bakt je eitjes zeker in een driehoekige panquote:Op donderdag 23 juni 2011 21:42 schreef lellebelle het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |