abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97285050
Begrijp ik, ik reis vrij veel en heb er dus vorige keer ook dagen lang mee te maken gehad. Het probleem is dat die willekeur het voor de zakenreiziger onmogelijk maakt normaal te anticiperen. Met een groot aantal vluchten door Europa deze week, zou ik op zich er omheen kunnen plannen, maar niet als ik geen idee heb wat willekeurige partijen gaan doen. Irritant en onnodig. Lekker naar Sixt voor een BMW, dan rijden we zelf wel... ^O^
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_97285212
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 09:48 schreef Royyy het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is SouthWest de enige waarbij het gratis is, bij alle anderen moet je betalen.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 10:01 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

JetBlue heeft ook nog een 'first bag free' :)
Tnx! SouthWest vliegt zowaar ook nog de route die ik zoek. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_97291314
Zowel SouthWest als JetBlue doen over baggage niet zo moeilijk. Heb genoeg mensen met 2 stusk aan boord zien komen.
Let wel: SouthWest heeft geen seat assignment he, je wordt in clusters opgedeeld en in die volgorde mag je de kist in (vond het zelf wel prima geregeld, maar geeft toch voorkeur aan seat assignment).
pi_97292175
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 08:21 schreef Migg het volgende:
Heeft iemand ervaring met online inchecken bij Malaysia Airlines? Als ik bij m'n reisorganisatie vraag of dit kan zegt men van niet. Via internet vind ik echter diverse mogelijkheden om dit online te kunnen doen.
Ik heb gemaild met Malaysia en ze wisten me te vertellen dat er bij groepsreizen niet online ingecheckt kan worden, dus helaas. Nu een andere vraag: het is de eerste keer dat ik in een 747 kom te zitten, heeft iemand tips waar je vooral wel of niet moet komen te zitten?
  Moderator woensdag 25 mei 2011 @ 13:51:11 #65
45833 crew  Fogel
pi_97292257
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 13:48 schreef Migg het volgende:

[..]

Ik heb gemaild met Malaysia en ze wisten me te vertellen dat er bij groepsreizen niet online ingecheckt kan worden, dus helaas. Nu een andere vraag: het is de eerste keer dat ik in een 747 kom te zitten, heeft iemand tips waar je vooral wel of niet moet komen te zitten?
Seatguru heeft het antwoord: http://www.seatguru.com/a(...)s_Boeing_747-400.php

Maar als je toch niet zelf in kan checken kan je er niet op rekenen dat je een "betere" stoel te pakken krijgt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_97292386
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 13:51 schreef Fogel het volgende:

[..]

Seatguru heeft het antwoord: http://www.seatguru.com/a(...)s_Boeing_747-400.php

Maar als je toch niet zelf in kan checken kan je er niet op rekenen dat je een "betere" stoel te pakken krijgt.
Dank je voor de tip. Dat zal inderdaad lastig worden, dan maar gokken op een half leeg vliegtuig..
pi_97292448
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 13:48 schreef Migg het volgende:

[..]

Ik heb gemaild met Malaysia en ze wisten me te vertellen dat er bij groepsreizen niet online ingecheckt kan worden, dus helaas. Nu een andere vraag: het is de eerste keer dat ik in een 747 kom te zitten, heeft iemand tips waar je vooral wel of niet moet komen te zitten?
dat wist ik niet. Weer wat geleerd.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  woensdag 25 mei 2011 @ 16:51:50 #68
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_97300015
Weet er iemand of je bij Ryanair krukken mee mag nemen als handbagage? Ga volgende week met m'n ouders even op pad en m'n pa heeft z'n poot in het gips/verband.
Gourmetten of steengrillen?
pi_97300573
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 13:25 schreef EddyAlbena het volgende:
Zowel SouthWest als JetBlue doen over baggage niet zo moeilijk. Heb genoeg mensen met 2 stusk aan boord zien komen.
Let wel: SouthWest heeft geen seat assignment he, je wordt in clusters opgedeeld en in die volgorde mag je de kist in (vond het zelf wel prima geregeld, maar geeft toch voorkeur aan seat assignment).
Ah, tof! En seat assignment is niet zo'n probleem. Reis toch alleen en het is een vlucht van een uurtje ofzo. :)

quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:51 schreef Silenus het volgende:
Weet er iemand of je bij Ryanair krukken mee mag nemen als handbagage? Ga volgende week met m'n ouders even op pad en m'n pa heeft z'n poot in het gips/verband.
Daar zou ik even over bellen met Ryanair. Weet niet wat je vader heeft, maar ik kan me voorstellen dat hij ook wat meer ruimte voor zijn been nodig heeft en priority boarding is ook vast wel handig in zo'n geval.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_97300607
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 16:51 schreef Silenus het volgende:
Weet er iemand of je bij Ryanair krukken mee mag nemen als handbagage? Ga volgende week met m'n ouders even op pad en m'n pa heeft z'n poot in het gips/verband.
Als het goed is mag dat, maar kan je pa wel de trap op en af? En als meer dan het onderbeen in het gips zit, moeten er meerdere stoelen gekocht worden. (check de ryanair faq)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 25 mei 2011 @ 17:10:32 #71
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_97300833
Thanks! Zal wel goedkomen dan, alleen z'n onderbeen zit idd in het gips. Hij kan ook een beetje lopen, maar heeft nog wel echt die krukken nodig.
Gourmetten of steengrillen?
pi_97397512
ik vlieg binnenkort van Brussel naar JFK om daar vervolgens over te stappen naar San Francisco. Nu heb ik een overstaptijd van 1 uur en en 40 minuten. Is dit voldoende? Ik kom op JFK aan op terminal 3 en moet naar terminal 2.

Moet je trouwens ook door de douane heen of hoeft dat pas op San Francisco Airport?

En hoe zit het met je koffers, moet je deze ophalen en weer opnieuw in laten checken of worden ze van het ene vliegtuig naar het andere gebracht? Ik las namelijk op een ander forum dat je ze moest ophalen en door de koffer check heenmoest om vervolgens je koffers weer in te laten checken :|
  Moderator vrijdag 27 mei 2011 @ 20:36:00 #73
155227 crew  Guppy
dus
pi_97397732
Je moet je koffers inderdaad ophalen en weer inchecken. Dat moet in Amerika.

Je moet op JFK ook door de douane. Geef bij het cabinepersoneel aan dat je moet overstappen, zij kunnen je dan een voucher geven voor de fast track bij de douane. Dat scheelt je wat tijd. 1 uur en 40 min. is behoorlijk krap, hoop dat je t gaat redden.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 27 mei 2011 @ 21:03:04 #74
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_97399080
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 20:36 schreef Guppyfriend het volgende:
Je moet je koffers inderdaad ophalen en weer inchecken. Dat moet in Amerika.

Je moet op JFK ook door de douane. Geef bij het cabinepersoneel aan dat je moet overstappen, zij kunnen je dan een voucher geven voor de fast track bij de douane. Dat scheelt je wat tijd. 1 uur en 40 min. is behoorlijk krap, hoop dat je t gaat redden.
Mwah krap... het is wel te doen, zelfs zonder speciale fast track kaartjes, wel is e.e.a. afhankelijk of je vlucht optijd aankomt en of dit gelijk is met andere vluchten, want ik heb meerdere malen het geluk gehad dat wij net voor andere vluchten aankwamen zodat de rij bij de douane minimaal was, 4 maal heb ik in 30 minuten (zelfde terminal) een succesvolle transit kunnen maken, 1 maal in 50 minuten omdat de personen voor mij van dusdanige afkomst waren dat ze per stuk lang deden over de immigratie.

Ik hoop trouwens wel dat je tickets bij 1 maatschappij geboekt zijn of de tickets in 1 keer zodat je een back-up hebt mocht je de connectie niet halen, als je zelf e.e.a. geboekt heb je verder geen poot om op te staan.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_97399383
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 21:03 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Mwah krap... het is wel te doen, zelfs zonder speciale fast track kaartjes, wel is e.e.a. afhankelijk of je vlucht optijd aankomt en of dit gelijk is met andere vluchten, want ik heb meerdere malen het geluk gehad dat wij net voor andere vluchten aankwamen zodat de rij bij de douane minimaal was, 4 maal heb ik in 30 minuten (zelfde terminal) een succesvolle transit kunnen maken, 1 maal in 50 minuten omdat de personen voor mij van dusdanige afkomst waren dat ze per stuk lang deden over de immigratie.

Ik hoop trouwens wel dat je tickets bij 1 maatschappij geboekt zijn of de tickets in 1 keer zodat je een back-up hebt mocht je de connectie niet halen, als je zelf e.e.a. geboekt heb je verder geen poot om op te staan.
Ik heb mijn tickets bij dezelfde maatschappij geboekt dus dat is wel een geluk dan :) dus als je je connectie niet haalt je het vliegticket kosteloos kan omvormen naar een volgende vlucht?
  Moderator vrijdag 27 mei 2011 @ 21:18:35 #76
45833 crew  Fogel
pi_97399836
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 21:09 schreef Newjersey_nl het volgende:

[..]

Ik heb mijn tickets bij dezelfde maatschappij geboekt dus dat is wel een geluk dan :) dus als je je connectie niet haalt je het vliegticket kosteloos kan omvormen naar een volgende vlucht?
Inderdaad, als je het ticket als doorgaand ticket koopt bij 1 maarschappij, is het altijd de verantwoording van de maatschappij zelf.
Voor Schiphol is de minimale transfertijd 40 minuten bij KLM bijvoorbeeld, dus als je een ticket koopt met een transfertijd van minimaal 40 minuten, mag de KLM het uitzoeken hoe ze je op de plek van bestemming krijgen. Als je tussen Schengen en niet-Schengen reist is dat aan de krappe kant, maar het kan.
Hoeveel tijd je op JFK nodig hebt, geen idee, maar ik heb op Minneanapolis of Detroit een keer alles in ongeveer een halfuur gehaald, staat hier nog ergens een post van in een van de eerdere topics. Was de eerste keer dat ik met zo'n "golfkar" vervoerd werd, zonder die was het nooit gelukt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  Moderator vrijdag 27 mei 2011 @ 21:34:59 #77
155227 crew  Guppy
dus
pi_97400733
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 21:03 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Mwah krap... het is wel te doen, zelfs zonder speciale fast track kaartjes, wel is e.e.a. afhankelijk of je vlucht optijd aankomt en of dit gelijk is met andere vluchten, want ik heb meerdere malen het geluk gehad dat wij net voor andere vluchten aankwamen zodat de rij bij de douane minimaal was, 4 maal heb ik in 30 minuten (zelfde terminal) een succesvolle transit kunnen maken, 1 maal in 50 minuten omdat de personen voor mij van dusdanige afkomst waren dat ze per stuk lang deden over de immigratie.

Ik hoop trouwens wel dat je tickets bij 1 maatschappij geboekt zijn of de tickets in 1 keer zodat je een back-up hebt mocht je de connectie niet halen, als je zelf e.e.a. geboekt heb je verder geen poot om op te staan.
Ik had de vorige keer een heel vliegtuig met mensen van zo'n afkomst voor me :') Domme pech waarschijnlijk, maar wel balen als je een overstap hebt.

Toch nog wel aardige kans dat je t gaat halen dus. En goed dat je bij dezelfde maatschappij hebt geboekt ^O^
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_97401021
vraagje: ik zit te twijfelen over een vliegreisje naar frankrijk (parijs, CDG) met KLM vanuit schiphol
maar ik vraag mij 2 dingen af:
1) wat is gemiddeld genomen de inchecktijd op zo'n vlucht? (op de site van KLM staat namelijk alleen dat dit verschilt per bestemming en dat het van 15 minuten tot 1,5 uur van te voren uiterlijk kan)
2) als je bagage meenement, ben je dan ook echt "uren" kwijt voor het wachten op je bagage of gaat dit b.v. binnen een half uur na aankomst..?
pi_97401288
Ligt er aan hoe druk het is. soms heb je het binnen 10 minuten soms 45.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 21:58:07 #80
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_97401844
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 21:41 schreef mschol het volgende:
vraagje: ik zit te twijfelen over een vliegreisje naar frankrijk (parijs, CDG) met KLM vanuit schiphol
maar ik vraag mij 2 dingen af:
1) wat is gemiddeld genomen de inchecktijd op zo'n vlucht? (op de site van KLM staat namelijk alleen dat dit verschilt per bestemming en dat het van 15 minuten tot 1,5 uur van te voren uiterlijk kan)
2) als je bagage meenement, ben je dan ook echt "uren" kwijt voor het wachten op je bagage of gaat dit b.v. binnen een half uur na aankomst..?
Als je vanaf Amsterdam vliegt met bagage in de ochtend, dus tussen 06:00 en 08:00 uur of in de vroege avond, vanaf 17:00 - 19:00 uur dan kan je beter 1,5 uur van tevoren aanwezig zijn, opzich zal het inchecken nog wel gaan, hoewel het ook daar druk kan zijn, maar bij de beveiligingscheck is het rond deze tijden uitermate druk, het loopt opzich allemaal wel door, maar de rij is meestal vrij lang en 20-25 minuten wachten moet je op de superdrukke momenten wel incalculeren. Het is echter niet te zeggen op welk tijdstip het echt druk is, dat verschilt met de dag.
Bagage op Amsterdam kan relatief snel zijn, afhankelijk van het tijdstip van de dag, maar ga toch wel uit van een minuut of 30 na het uitstappen uit het vliegtuig.

Als Parijs je eindbestemming is, bedenk dat de trein naar het centrum ook nog zo'n 13 euro kost voor een enkele reis, en je daar ook nog eens 1 uur mee kwijt bent. Tel dat op met de wachttijd voor bagage en inchecktijd en dan is er eigenlijk geen reden om met het vliegtuig naar Parijs te gaan als je ook met de NS trein kan, die doet er 3,5 uur over. Waarschijnlijk is de NS nog goedkoper ook.

Al moet ik dat natuurlijk helemaal niet zeggen, vliegen is veel leuker, maar voor bestemmingen zoals Parijs, Brussel, Dusseldorf, Frankfurt als eindbestemming zou ik niet overwegen om met het vliegtuig te gaan, de trein is dan een stuk relaxter.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_97402739
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 17:10 schreef Silenus het volgende:
Thanks! Zal wel goedkomen dan, alleen z'n onderbeen zit idd in het gips. Hij kan ook een beetje lopen, maar heeft nog wel echt die krukken nodig.
Is het wel "open gips" of hoe ze dat ook noemen? Bij de meeste maatschappijen mag je niet vliegen als het gips strak om je lichaam zit, omdat je lichaam kan opzwellen op grote hoogte.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_97403533
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 21:58 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Als je vanaf Amsterdam vliegt met bagage in de ochtend, dus tussen 06:00 en 08:00 uur of in de vroege avond, vanaf 17:00 - 19:00 uur dan kan je beter 1,5 uur van tevoren aanwezig zijn, opzich zal het inchecken nog wel gaan, hoewel het ook daar druk kan zijn, maar bij de beveiligingscheck is het rond deze tijden uitermate druk, het loopt opzich allemaal wel door, maar de rij is meestal vrij lang en 20-25 minuten wachten moet je op de superdrukke momenten wel incalculeren. Het is echter niet te zeggen op welk tijdstip het echt druk is, dat verschilt met de dag.
Bagage op Amsterdam kan relatief snel zijn, afhankelijk van het tijdstip van de dag, maar ga toch wel uit van een minuut of 30 na het uitstappen uit het vliegtuig.

Als Parijs je eindbestemming is, bedenk dat de trein naar het centrum ook nog zo'n 13 euro kost voor een enkele reis, en je daar ook nog eens 1 uur mee kwijt bent. Tel dat op met de wachttijd voor bagage en inchecktijd en dan is er eigenlijk geen reden om met het vliegtuig naar Parijs te gaan als je ook met de NS trein kan, die doet er 3,5 uur over. Waarschijnlijk is de NS nog goedkoper ook.

Al moet ik dat natuurlijk helemaal niet zeggen, vliegen is veel leuker, maar voor bestemmingen zoals Parijs, Brussel, Dusseldorf, Frankfurt als eindbestemming zou ik niet overwegen om met het vliegtuig te gaan, de trein is dan een stuk relaxter.
ik wil uiteindelijk naar disney, maar als ik voor inchecken e.d. 1,5 uur moet uittrekken is de trein een relaxtere manier van reizen...
was dit 15 minuten of 30 minuten geweest had ik vliegen gewoon eens geprobeerd, nu dus niet..
en dit is wat ik qua prijzen/tijden had gevonden:

SPOILER: treinretourtje
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: vliegticket
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_97404347
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 20:30 schreef Newjersey_nl het volgende:
ik vlieg binnenkort van Brussel naar JFK om daar vervolgens over te stappen naar San Francisco. Nu heb ik een overstaptijd van 1 uur en en 40 minuten. Is dit voldoende? Ik kom op JFK aan op terminal 3 en moet naar terminal2
Je moet door de immigration heen en daarna door de douane met je koffers, maar let daarna even goed op: terminal 2 en terminal 3 van JFK zitten aan elkaar vast met een loopgang ("walkway"). Probeer die te vinden ipv terminal 3 uit te lopen. Anders moet je in Terminal 2 weer naar binnen, samen met alle passagiers die vanaf NYC vertrekken en die dus allemaal weer gekontroleerd moeten worden op wapens/vloeistoffen/etc.
pi_97411730
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 10:21 schreef Drive-r het volgende:
Begrijp ik, ik reis vrij veel en heb er dus vorige keer ook dagen lang mee te maken gehad. Het probleem is dat die willekeur het voor de zakenreiziger onmogelijk maakt normaal te anticiperen.

De tourist kan wel anticiperen dan ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zaterdag 28 mei 2011 @ 09:57:04 #85
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_97413006
Ik weet niet of het hier de goede plaats is, maar:

Malaysia Airlines (MAS) expects to receive most of its Airbus A380 orders in 2012, and plans to operate the superjumbo jet to European cities.
The airline, which has six A380s on order, said it expects to take delivery of five of them in 2012. The remaining one will arrive in 2013. In 2010, MAS said that its first A380 will be delivered in April 2012.
MAS' A380s will "primarily serve the Kuala Lumpur-London and Kuala Lumpur-Amsterdam routes", said the carrier.
The airline has had the delivery of its A380s delayed several times, and has received compensation for the delays.

http://www.flightglobal.c(...)0-delivery-plan.html

When all things seem to end, the future still remains..
pi_97413553
Zijn er vanuit Schiphol al plannen bekend voor de verbouwing/bouw van gates die geschikt zijn voor de A380?

edit: het past trouwens beter in [TRV] Nieuws en aanbiedingen #6: Voor 175 euro naar de winterzon
pi_97413676
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 09:57 schreef Masanga het volgende:
Ik weet niet of het hier de goede plaats is, maar:
Er is een forum voor Planes, Trains & Automobiles , maar die gaat alleen over de laatste.

Het zou leuk zijn als er een A380 op Schiphol komt te vliegen, maar ik betwijfel de informatie een beetje. Malaysia Airlines heeft nu 1 dagelijkse vlucht Kuala Lumpur - Amsterdam en een codeshare met 1 dagelijkse vlucht van KLM. Voor die eigen vlucht verkopen ze op dit moment de business class seats voor dumpprijzen, wat er op wijst dat de route niet zo geweldig loopt.

Het lijkt me daarom niet logisch om een nog groter vliegtuig in te zetten. Airlines zijn altijd zeer geheimzinnig over hun toekomstplannen. Misschien dat die man van Malaysia Airlines zomaar wat zegt, om de concurrentie niet wijzer te maken.

[ Bericht 29% gewijzigd door jaco op 28-05-2011 10:51:09 (quote ingekort) ]
pi_97413725
Ik dacht dat er altijd gezegd is dat Schiphol geen gates voor de A380 zou krijgen. Er was besloten dan KLM Air France alleen vanaf Parijs ermee zou gaan vliegen. Maar als het rendabel is om voor andere maatschappijen wel een gate te bouwen dan zou het kunnen. Is de rest van Schiphol al wel groot/breed genoeg (taxi en startbanen)?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_97413789
"Nederland heeft ook een gate aangepast voor de Airbus A380. Gate E24 zou volgens medewerkers van Schiphol zijn aagepast voor de superjumbo."

http://www.dutchplanespot(...)ame=DPScontent&id=50

Maar die zullen dan wel gewoon compatibel zijn, een dubbele jetway is er natuurlijk nog niet.
pi_97413824
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 10:53 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Maar als het rendabel is om voor andere maatschappijen wel een gate te bouwen dan zou het kunnen. Is de rest van Schiphol al wel groot/breed genoeg (taxi en startbanen)?
Dat wel ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')