abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95606441
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2011 00:41 schreef Techno het volgende:

[..]

Maar je hebt er anders geen problemen mee om dat te impliceren. Of je moet eens leren om jezelf wat duidelijker uit te drukken. Of zo.
Dat idee heb ik heel de tijd al, dat je mijn posts verkeerd begrijpt. Het zal dan wel aan mij liggen ja. :')

quote:
[..]

Tja, dat hoef je mij niet uit te leggen hoor.
Daniel1976 blijkbaar wel. ;)
pi_95606572
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2011 00:45 schreef gamezz het volgende:
Dat idee heb ik heel de tijd al, dat je mijn posts verkeerd begrijpt. Het zal dan wel aan mij liggen ja. :')

Daniel1976 blijkbaar wel. ;)
Ja, dat ligt aan jou vrees ik. Want het feit dat je het aan Daniel moet uitleggen getuigt alleen maar van het feit dat je er zelf niet zo goed bent om jezelf duidelijk te verwoorden? ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2011 00:50:33 ]
pi_95606743
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2011 00:48 schreef Techno het volgende:

[..]

Ja, dat ligt aan jou vrees ik. Want het feit dat je aan Daniel moet uitleggen getuigt alleen maar van het feit dat je er zelf niet zo goed bent om jezelf duidelijk te verwoorden? ;)
Als hij het woord 'agnosticisme' al niet snapt en dan gelijk met religie aankomt, ligt dat toch echt niet aan mij.
  zondag 17 april 2011 @ 01:00:47 #154
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_95607149
http://www.studiegids.sci(...)tus/psy/course/9113/

quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2011 00:51 schreef gamezz het volgende:

[..]

Als hij het woord 'agnosticisme' al niet snapt en dan gelijk met religie aankomt, ligt dat toch echt niet aan mij.
Ik zag in die post even een a-tje over het hoofd.
Dat heeft niet zoveel met snappen te maken.
pi_95607358
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 01:00 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Kan gebeuren. ;)
pi_95609311
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 01:00 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

http://www.yidio.com/kill-the-wise-one/id/3252252321

;)
UITGESCHREVEN
pi_95611176
Opzich niet verkeerd. Wel bijzonder dat wetenschappers zich voor het eerst openlijk gaan bemoeien met religie, toch in een enkele generatie gebeurt dat religie veel macht is verloren ten gunste van 'wetenschap'. Ik vraag me af of ik de dag nog zal meemaken dat gelovigen gedwongen worden opgenomen of medicatie moeten gebruiken. Eerst bidden tot God en dan je pilletje... want dat is wat ik verwacht wat er gebeurt als psychiaters/neurologen e.d. de plaats innemen die voorheen door dominee's en voorgangers werden ingevuld in zo'n korte tijd. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het legertje psychiaters die de DSM bijbel aanhangt opeens allerlei heilige geschriften gaan bestuderen om zo beter inzicht te verkrijgen in religieuze crisis, het is wel handig dat in zulke gevallen wanneer het misgaat medicijnen kunnen worden aanbevolen.

En dat is wel jammer, zo verdwijnt religie uiteindelijk want DSM zal legitiem lijken en religie niet, gelovigen zullen steeds meer als gestoorde mensen gezien worden die uit de pas lopen met het dominante gedachtegoed van de psychiatrie. DSM heeft al vele stigma's de wereld in geholpen, niet intentioneel maar simpelweg omdat gewone mensen zonder opleiding een paar intelligent lijkende woorden horen (labels als schizofreen, bipolair, depressiviteit) en die napraten zonder te weten waar ze het over hebben (qua praktijk ervaring) maar er zit dan toch iets in wat naar DSM doctrine verwijst, wat op te zoeken is en te bewijzen valt dus zijn mensen sneller geneigd zich te laten overtuigen. Dat men met labels gooit omdat het even zo uitkomt en er een industrie is die daar geen bezwaar tegen maakt, het geld wat voorheen naar de kerk ging gaat steeds meer naar de big pharma en alles eromheen. Maar of de wereld er beter van wordt vraag ik me af.

[ Bericht 2% gewijzigd door loop op 17-04-2011 05:57:24 ]
pi_95620910
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:04 schreef Re het volgende:

[..]

Maar is dat specifiek genoeg, is niet elk geloof gewoon een verkapte vorm van een psychose.?
Geloven dat het belijden een religie een vorm van een psychose is kom bij mij weer psychotisch over. :')
pi_95621026
Overigens een Near Death Experience is wel degelijk authentiek en alles behalve een psychose....

In dit kader verwijs ik naar het boek "Eindeloos bewustzijn" van dr. Pim van Lommel die dat nog eens daar heel duidelijk uit legt. :)
pi_95621117
quote:
13s.gif Op zondag 17 april 2011 14:49 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Geloven dat het belijden een religie een vorm van een psychose is kom bij mij weer psychotisch over. :')
Waar ligt de grens ? Iemand die gelooft dat God altijd bij hem is en af en toe steun biedt heeft geen pyschose, maar wat als we het woord God in deze zin vervangen door onzichtbare roze eenhoorntjes ?
Heeft iemand die de stem van God in zijn of haar hoofd hoort zeggen dat hij of zij geld aan de armen moet geven een pyschose ? Wat als die stem zegt dat hij naar een winkelcentrum moet gaan met drie geweren ? Of zijn eerstgeborene moet offeren ?
  zondag 17 april 2011 @ 14:55:11 #161
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_95621154
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 14:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Overigens een Near Death Experience is wel degelijk authentiek en alles behalve een psychose....

In dit kader verwijs ik naar het boek "Eindeloos bewustzijn" van dr. Pim van Lommel die dat nog eens daar heel duidelijk uit legt. :)
Pim van Lommel; slechte methode, slechte conclusies, slecht boek. Ik zou nog eens op onderzoek uit gaan als ik jou was. ;)

Voor de rest, inderdaad. Mensen die hier zo aggressief lopen te roepen dat religieuzen een pilletje moeten gaan slikken zijn zelf denk ik niet helemaal lekker bij hun hoofd.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 17 april 2011 @ 14:59:49 #162
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_95621371
quote:
3s.gif Op zondag 17 april 2011 14:54 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Waar ligt de grens ? Iemand die gelooft dat God altijd bij hem is en af en toe steun biedt heeft geen pyschose, maar wat als we het woord God in deze zin vervangen door onzichtbare roze eenhoorntjes ?
De grens ligt 'm niet in de inhoud maar in hoeverre iets een verrijking of een schadelijk iets wordt voor een individu. Er zijn genoeg mensen die in kabouters geloven die daar in hun dagelijks functioneren 0,0 last van hebben. Mensen die op het stationsplein in Amsterdam lopen te schreeuwen over Jezus en hoe hij voor jou is gestorven. Zulke mensen kunnen zich de hele dag maar met 1 ding bezig houden en dat is een aparte pathalogie die opzich niks met religie temaken heeft.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_95621618
quote:
3s.gif Op zondag 17 april 2011 14:54 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Geloven is per definitie NIET een psychose ondergaan. :)

Wanen - Denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren. : Toepassen op het geloof. De God van de Bijbel en Allah van de Islam worden maatschappelijk wel degelijk als gangbaar opgevat. De genoemde geloven zijn dus geen wanen. Voldoet dus niet.

Hallucinaties - Het waarnemen van zaken die er niet zijn, zoals stemmen in het hoofd, beelden, geuren of aanrakingen. Ik geloof in God, maar ik hoor geen stemmen, ik zie geen beelden die er niet zijn, laat staan dat ik wat ruik of aangeraakt wordt. Voor de meeste gelovigen kan ik zeggen dat ze dat ook zo ervaren. Voldoet dus ook niet.

Verward denken - Psychotici en hun omgeving hebben erg veel moeite elkaar te begrijpen doordat het denk- en uitdrukkingsproces veranderd is door de psychose.
De eerste gelovige in mijn kerk die hieraan voldoet moet ik nog tegenkomen. Voldoet dus ook niet.

Kortom: je reinste kul.
pi_95621629
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2011 14:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

De grens ligt 'm niet in de inhoud maar in hoeverre iets een verrijking of een schadelijk iets wordt voor een individu. Er zijn genoeg mensen die in kabouters geloven die daar in hun dagelijks functioneren 0,0 last van hebben. Mensen die op het stationsplein in Amsterdam lopen te schreeuwen over Jezus en hoe hij voor jou is gestorven. Zulke mensen kunnen zich de hele dag maar met 1 ding bezig houden en dat is een aparte pathalogie die opzich niks met religie temaken heeft.
Idd een psychose heeft meer te maken met het betrekkingsniveau van iemand. Als iemand denkt dat hij door God gezonden is of God alles voor hem doet en de rest kan hem niks schelen is die ziek. Als een atheist denkt dat alles om hem draait en hij de enige is die ziek.

Kortom als je denkt dat de wereld om jou draait in het middelpunt staat van alles dan kan je een psychose oplopen. Meestal krijgen mensen dat die denken dat hun denken ergens op gebaseerd is dit ook het gevaar van rationeel denken.
UITGESCHREVEN
  zondag 17 april 2011 @ 15:07:14 #165
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95621684
het gestelde in de OP gaat dan ook meer uit van psychiatrische problematiek als gevolg van religieuze en spirituele ervaringen en die nemen soms erg serieuze vormen aan.

verder vind ik het persoonlijk frappant dat als je een "bestaande God aanbidt, adoreert, toespreekt en zijn wil opvolgt dit als compleet notmaal wordt gezien maar bijvoorbeeld als je dit zou doen met de "Duivel" je blijkbaar psychiatrisch als ziek wordt bestempeld, terwijl het allebei verzinsels zijn van diezelfde religie.. Zelfs als je niet tot die religie behoort denk ik dat je iemand die de duivel adoreert toch eerder als ziek bestempelt als iemand die een God adoreert.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_95621723
Ik denk dat het "probleem" er voornamelijk in zit dat het vaak op een jonge(re) leeftijd wordt bijgebracht. Zelf ben ik ook religieus opgevoed door mijn ouders, maar gelukkig hebben zij mij de vrijheid gegeven om het los te laten, wat ik zo rond me 17e levensjaar ook deed. Klinkt voor mensen die zonder een geloof opgevoed zijn denk ik heel normaal, maar als iets vanaf je kindertijd wordt bijgebracht als een realiteit, is het best lastig om vanaf te komen gezien het in je systeem zit. Nu heel wat jaren verder en nog steeds bespeur ik de religieuze opvoeding in bepaalde situaties. Niet dat ik ervoor kies, maar puur omdat het er jarenlang is ingestampt. Eigenlijk best wel vervelend en ik weet niet of ik daar ooit vanaf kom.
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
  zondag 17 april 2011 @ 15:14:33 #167
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_95621944
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 15:07 schreef Re het volgende:
verder vind ik het persoonlijk frappant dat als je een "bestaande God aanbidt, adoreert, toespreekt en zijn wil opvolgt dit als compleet notmaal wordt gezien maar bijvoorbeeld als je dit zou doen met de "Duivel" je blijkbaar psychiatrisch als ziek wordt bestempeld, terwijl het allebei verzinsels zijn van diezelfde religie.. Zelfs als je niet tot die religie behoort denk ik dat je iemand die de duivel adoreert toch eerder als ziek bestempelt als iemand die een God adoreert.
Dat komt door 2 factoren:

1.
Mensen die de duivel aanbidden hebben overduidelijk een hoger betrekkingsniveau (zoals picardmike dat zo mooi noemde). Simpelweg omdat het aanbidden van de duivel geen deel uitmaakt van de mainstream "kan mij het wat schelen hoe het precies in elkaar zit" ervaring van religie. Dus de inhoud zelf is minder belangrijk maar kan wel wijzen op een hoger/lager betrekkingsniveau.

2.
Niet iedereen die de duivel aanbidt zal geestelijk ziek zijn maar de duivel staat overduidelijk wel als symbool voor het kwade in de mens.
Mensen die zich scharen achter een symbool wat leeft om maar zo veel mogelijk pijn toe te doen aan vanalles en nogwat zijn vaak niet helemaal lekker in hun hoofd. Zoals iemand die kabouters aanbidt minder zorgelijk zou zijn dan iemand die (gemene) trollen aanbidt.
  zondag 17 april 2011 @ 15:26:00 #168
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95622391
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2011 15:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat komt door 2 factoren:

1.
Mensen die de duivel aanbidden hebben overduidelijk een hoger betrekkingsniveau (zoals picardmike dat zo mooi noemde). Simpelweg omdat het aanbidden van de duivel geen deel uitmaakt van de mainstream "kan mij het wat schelen hoe het precies in elkaar zit" ervaring van religie. Dus de inhoud zelf is minder belangrijk maar kan wel wijzen op een hoger/lager betrekkingsniveau.

2.
Niet iedereen die de duivel aanbidt zal geestelijk ziek zijn maar de duivel staat overduidelijk wel als symbool voor het kwade in de mens.
Mensen die zich scharen achter een symbool wat leeft om maar zo veel mogelijk pijn toe te doen aan vanalles en nogwat zijn vaak niet helemaal lekker in hun hoofd. Zoals iemand die kabouters aanbidt minder zorgelijk zou zijn dan iemand die (gemene) trollen aanbidt.
aan de ene kant snap ik het ook wel hoor, maar als ik er gewoon rationeel naar probeer te kijken zou ik geen verschil moeten zien tussen het adoreren van iets goeds of iets kwaads, aangezien die adoratie allebei op iets irrationeels is gebaseerd. En ja zelfs het adoreren van "het goede" leidt vaak tot bizar gedrag.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 17 april 2011 @ 15:28:36 #169
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_95622483
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 15:26 schreef Re het volgende:

[..]

aan de ene kant snap ik het ook wel hoor, maar als ik er gewoon rationeel naar probeer te kijken zou ik geen verschil moeten zien tussen het adoreren van iets goeds of iets kwaads, aangezien die adoratie allebei op iets irrationeels is gebaseerd. En ja zelfs het adoreren van "het goede" leidt vaak tot bizar gedrag.
Dat klopt. En mensen die doorschieten aan beide kanten zijn rijp voor het gesticht. Alleen is de kans dat je mentaal ziek bent bij duivelaanbidders net even iets hoger. Dat soort cults verzamelt nl. al snel geestelijk instabiele mensen rond zich.
pi_95627408
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2011 15:28 schreef SpecialK het volgende:
Dat klopt. En mensen die doorschieten aan beide kanten zijn rijp voor het gesticht. Alleen is de kans dat je mentaal ziek bent bij duivelaanbidders net even iets hoger. Dat soort cults verzamelt nl. al snel geestelijk instabiele mensen rond zich.
Toch haal je met het goede ook het slechte binnen, of men nu de duivel aanbid of iets goeds. Iemand die nooit van religie heeft gehoord heeft dit probleem niet. Dan kun je stellen dat religie en geloof een verrijking is voor de mens, immers iemand die het kwaad kent en afwijst op zo'n manier dat dit voor eeuwig is gaat hiermee bewuster om dan iemand die hier geen enkel concept van heeft, waarvan geen hersencellen zijn die zich allerlei voorstellingen kunnen maken.

Het concept van het kwaad is bij een niet-gelovige anders op zo'n manier dat de psyche enkel keuzes hoeft te maken/kan maken van aardse en tastbare vormen van kwaad. Bijvoorbeeld iemand kan AlQaida als het kwaad zien, omdat hiervan bekend is dat zij aanslagen plegen, maar tegelijk zal de psyche niet angstig hoeven te worden omdat het een ver van je bed show is en er mensen zijn die hen bestrijden (leger), de kans op een confrontatie met aards 'kwaad' is vrij klein. Afwijzen is niet moeilijk en gebeurt innerlijk via de media als reactie op berichten van terroristische aanslagen die zich meestal in verweggistan afspelen.

Maar een onzichtbaar en ontastbaar iets zien als bron van alle kwaad maakt het mogelijk dat de gelovige 'up close en personal' ervaringen krijgt waar die wel of niet mee om kan gaan, of die sterk genoeg is of niet om zulke ervaringen te plaatsen, zo iemand wordt beproefd wat allerlei problemen kan veroorzaken en soms is er dan iemand die zo'n gelovige ervan kan overtuigen niet toe te geven aan 'het kwaad' of kan men zo'n iemand doen geloven dat er een hogere macht is die voor bescherming zorgt maar soms niet met alle ellende van dien.

Aan de ene kant is er dus religie en kerken, aan de andere kant is er 'de wetenschap' en inrichtingen/ziekenhuizen, het zou beter zijn als er een middenweg komt in de vorm van centra waar theologen, psychologen en psychiaters samenwerken. Maar gezien de DSM uitbreiding die in de OP wordt genoemd al uit 1994 stamt zal het nog wel lang op zich kunnen laten wachten.

[ Bericht 1% gewijzigd door loop op 17-04-2011 17:19:45 ]
pi_95629801
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2011 15:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Heb je er wel eens over nagedacht dat duivelaanbidders dat mogelijk helemaal niet zo zien? Immers, de Bijbel vertelt alleen het verhaal vanuit het perspectief van Jahweh. Iedereen met een beetje journalistieke integriteit zal diens mening echter niet zonder twijfel aannemen, zonder het perspectief van Lucifer te hebben gehoord. Is een entiteit die weinig moeite had met het vermoorden van kinderen (eerstgeborene zonen), platbranden van steden, aanzetten tot verovering van onschuldigen (Ai, Jericho, andere Canaänitische steden), en het verdrinken van de gehele wereldbevolking (zondvloed) wel zo betrouwbaar? Ik denk van niet.

Als het allemaal al geen volstrekte onzin zou zijn, zou ik eerder stellen dat Christenen in een genocidale, jaloerse, misogyne psychopaat geloven. En dat zou volgens jouw redenatie toch wel eens erg gevaarlijk kunnen zijn.
pi_95631079
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:04 schreef Re het volgende:
Nou ja, dat is ongeveer al zo

[..]

Maar is dat specifiek genoeg, is niet elk geloof gewoon een verkapte vorm van een psychose.?
Je gaat nu wel enorm kort door de bocht.

Ten eerste is er geen algemeen geaccepteerde definitie van wat de begrippen 'geloven', 'religie' of 'God' inhouden. Elke definitie die je hiervoor zal geven zal controversieel blijken. Doordat je deze heldere werkdefinities mist kun je sowieso al niet meer zo snel bepaald gedrag bestempelen als een psychose. Hoe wil je immers iets classificeren als iets als je niet eens precies weet waarover je praat?

Ten tweede reduceert bepaalde diepmenselijke verlangens en aspiraties veels te sterk. Het is ongeveer hetzelfde als zeggen dat elk menselijk gedrag te reduceren is tot diepste motivaties zoals liefde en angst, waarmee je in feite elk menselijk gedrag hebt gereduceerd tot twee grondcategorieën. Religieus gedrag (of religie) vereenzelvigen met een psychose is voor mij van dezelfde orde: je kan niet iets tot iets anders reduceren en de rest maar ontkennen. Dat is veels te zwart-wit en doet geen recht aan iets complex als religie.

Verder zit je met dergelijke claims ook op een hellend vlak. What's next? Gaan we elke entiteit die niet direct waarneembaar is, maar waarin men wel gelooft afschrijven als een vorm van psychose? Ik geloof dat er zoiets bestaat als liefde, waarden, vriendschap, ga zo maar door. Dat zijn ook zaken waarin je in zekere zin moet geloven dat ze 'bestaan', alhoewel je ze niet direct kan waarnemen.

In hoeverre verschilt religieus gedrag met het gedrag van een voetbalsupporter? Zij idealiseren ook de sterspelers en schrijven deze 'goddelijke kwaliteiten' toe. Ook de ervaring van het voetbalspel zelf in het stadion omschrijven zij soms in zeer religieus getinte termen. Wat als ik naar de grafsteen van mijn moeder ga en er tegen ga praten? Of de foto van mijn geliefde kus, terwijl zij duizenden kilometers van mij verwijderd is en dit nooit zal meemaken? Is dat dan ook maar een verkapte psychose?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2011 22:08:53 ]
pi_95631420
Ik denk trouwens dat het probleem wat je zoekt (of althans probeert op te voeren voor discussie) meer hem zit in de rationaliteit van bepaalde geloofclaims. Een hele tijd geleden maakte Haushofer hier wel een treffende post over:
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2007 10:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als je gelooft in koekiemonster onder je bed mag je met de mannen in de witte jassen mee, maar zodra je gelooft dat God met zijn legertje engelen de aarde overkijkt en dat pratende slangen mensen hebben zitten verleiden, dan ben je gewoon een wat meer fundamentalistische Christen. Dat voetstuk vind ik zelf onbegrijpelijk.
pi_95632067
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2011 15:28 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Onzin, de heidense rituelen die men vandaag duivelaanbiddeing noemt is door de geschiedenis heen systematisch verketterd en uitgeroeid door de kerk.
Doe eens lief!
pi_95632092
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 17:28 schreef Isegrim het volgende:
Het punt is dat een atheïst een gelovige nooit zal dwingen om abortus of euthanasie te plegen, maar dat gelovigen dit de atheïst wel willen ontzeggen. Gelovigen hebben meer redenen om te willen ingrijpen in andermans leven dan atheïsten...
Atheïsten net zo goed. Als jij abortus overweegt, waarvan jij vindt dat die moreel toegestaan is, en ik vind dat je daarmee een onschuldig jong mens doodt, dan kan ik toch niet zeggen: 'Oké, ga je gang'? Wat je bedoelt te zeggen is dat atheïsten vaak ook liberaal zijn. Maar zij verwachten op hun beurt weer van alle mensen in een liberale samenleving dat zijzelf ook liberaal zijn. Een vorm van 'psychologische belasting' voor gelovigen in een dergelijke maatschappij.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2011 22:26:26 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')