Dat idee heb ik heel de tijd al, dat je mijn posts verkeerd begrijpt. Het zal dan wel aan mij liggen ja.quote:Op zondag 17 april 2011 00:41 schreef Techno het volgende:
[..]
Maar je hebt er anders geen problemen mee om dat te impliceren. Of je moet eens leren om jezelf wat duidelijker uit te drukken. Of zo.
Daniel1976 blijkbaar wel.quote:[..]
Tja, dat hoef je mij niet uit te leggen hoor.
Ja, dat ligt aan jou vrees ik. Want het feit dat je het aan Daniel moet uitleggen getuigt alleen maar van het feit dat je er zelf niet zo goed bent om jezelf duidelijk te verwoorden?quote:Op zondag 17 april 2011 00:45 schreef gamezz het volgende:
Dat idee heb ik heel de tijd al, dat je mijn posts verkeerd begrijpt. Het zal dan wel aan mij liggen ja.
Daniel1976 blijkbaar wel.
Als hij het woord 'agnosticisme' al niet snapt en dan gelijk met religie aankomt, ligt dat toch echt niet aan mij.quote:Op zondag 17 april 2011 00:48 schreef Techno het volgende:
[..]
Ja, dat ligt aan jou vrees ik. Want het feit dat je aan Daniel moet uitleggen getuigt alleen maar van het feit dat je er zelf niet zo goed bent om jezelf duidelijk te verwoorden?
Ik zag in die post even een a-tje over het hoofd.quote:Op zondag 17 april 2011 00:51 schreef gamezz het volgende:
[..]
Als hij het woord 'agnosticisme' al niet snapt en dan gelijk met religie aankomt, ligt dat toch echt niet aan mij.
Kan gebeuren.quote:Op zondag 17 april 2011 01:00 schreef Daniel1976 het volgende:
http://www.studiegids.sci(...)tus/psy/course/9113/
[..]
Ik zag in die post even een a-tje over het hoofd.
Dat heeft niet zoveel met snappen te maken.
http://www.yidio.com/kill-the-wise-one/id/3252252321quote:Op zondag 17 april 2011 01:00 schreef Daniel1976 het volgende:
http://www.studiegids.sci(...)tus/psy/course/9113/
[..]
Ik zag in die post even een a-tje over het hoofd.
Dat heeft niet zoveel met snappen te maken.
Geloven dat het belijden een religie een vorm van een psychose is kom bij mij weer psychotisch over.quote:Op zaterdag 16 april 2011 16:04 schreef Re het volgende:
[..]
Maar is dat specifiek genoeg, is niet elk geloof gewoon een verkapte vorm van een psychose.?
Waar ligt de grens ? Iemand die gelooft dat God altijd bij hem is en af en toe steun biedt heeft geen pyschose, maar wat als we het woord God in deze zin vervangen door onzichtbare roze eenhoorntjes ?quote:Op zondag 17 april 2011 14:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Geloven dat het belijden een religie een vorm van een psychose is kom bij mij weer psychotisch over.
Pim van Lommel; slechte methode, slechte conclusies, slecht boek. Ik zou nog eens op onderzoek uit gaan als ik jou was.quote:Op zondag 17 april 2011 14:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Overigens een Near Death Experience is wel degelijk authentiek en alles behalve een psychose....
In dit kader verwijs ik naar het boek "Eindeloos bewustzijn" van dr. Pim van Lommel die dat nog eens daar heel duidelijk uit legt.
De grens ligt 'm niet in de inhoud maar in hoeverre iets een verrijking of een schadelijk iets wordt voor een individu. Er zijn genoeg mensen die in kabouters geloven die daar in hun dagelijks functioneren 0,0 last van hebben. Mensen die op het stationsplein in Amsterdam lopen te schreeuwen over Jezus en hoe hij voor jou is gestorven. Zulke mensen kunnen zich de hele dag maar met 1 ding bezig houden en dat is een aparte pathalogie die opzich niks met religie temaken heeft.quote:Op zondag 17 april 2011 14:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Waar ligt de grens ? Iemand die gelooft dat God altijd bij hem is en af en toe steun biedt heeft geen pyschose, maar wat als we het woord God in deze zin vervangen door onzichtbare roze eenhoorntjes ?
Geloven is per definitie NIET een psychose ondergaan.quote:Op zondag 17 april 2011 14:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Waar ligt de grens ? Iemand die gelooft dat God altijd bij hem is en af en toe steun biedt heeft geen pyschose, maar wat als we het woord God in deze zin vervangen door onzichtbare roze eenhoorntjes ?
Idd een psychose heeft meer te maken met het betrekkingsniveau van iemand. Als iemand denkt dat hij door God gezonden is of God alles voor hem doet en de rest kan hem niks schelen is die ziek. Als een atheist denkt dat alles om hem draait en hij de enige is die ziek.quote:Op zondag 17 april 2011 14:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De grens ligt 'm niet in de inhoud maar in hoeverre iets een verrijking of een schadelijk iets wordt voor een individu. Er zijn genoeg mensen die in kabouters geloven die daar in hun dagelijks functioneren 0,0 last van hebben. Mensen die op het stationsplein in Amsterdam lopen te schreeuwen over Jezus en hoe hij voor jou is gestorven. Zulke mensen kunnen zich de hele dag maar met 1 ding bezig houden en dat is een aparte pathalogie die opzich niks met religie temaken heeft.
Dat komt door 2 factoren:quote:Op zondag 17 april 2011 15:07 schreef Re het volgende:
verder vind ik het persoonlijk frappant dat als je een "bestaande God aanbidt, adoreert, toespreekt en zijn wil opvolgt dit als compleet notmaal wordt gezien maar bijvoorbeeld als je dit zou doen met de "Duivel" je blijkbaar psychiatrisch als ziek wordt bestempeld, terwijl het allebei verzinsels zijn van diezelfde religie.. Zelfs als je niet tot die religie behoort denk ik dat je iemand die de duivel adoreert toch eerder als ziek bestempelt als iemand die een God adoreert.
aan de ene kant snap ik het ook wel hoor, maar als ik er gewoon rationeel naar probeer te kijken zou ik geen verschil moeten zien tussen het adoreren van iets goeds of iets kwaads, aangezien die adoratie allebei op iets irrationeels is gebaseerd. En ja zelfs het adoreren van "het goede" leidt vaak tot bizar gedrag.quote:Op zondag 17 april 2011 15:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat komt door 2 factoren:
1.
Mensen die de duivel aanbidden hebben overduidelijk een hoger betrekkingsniveau (zoals picardmike dat zo mooi noemde). Simpelweg omdat het aanbidden van de duivel geen deel uitmaakt van de mainstream "kan mij het wat schelen hoe het precies in elkaar zit" ervaring van religie. Dus de inhoud zelf is minder belangrijk maar kan wel wijzen op een hoger/lager betrekkingsniveau.
2.
Niet iedereen die de duivel aanbidt zal geestelijk ziek zijn maar de duivel staat overduidelijk wel als symbool voor het kwade in de mens.
Mensen die zich scharen achter een symbool wat leeft om maar zo veel mogelijk pijn toe te doen aan vanalles en nogwat zijn vaak niet helemaal lekker in hun hoofd. Zoals iemand die kabouters aanbidt minder zorgelijk zou zijn dan iemand die (gemene) trollen aanbidt.
Dat klopt. En mensen die doorschieten aan beide kanten zijn rijp voor het gesticht. Alleen is de kans dat je mentaal ziek bent bij duivelaanbidders net even iets hoger. Dat soort cults verzamelt nl. al snel geestelijk instabiele mensen rond zich.quote:Op zondag 17 april 2011 15:26 schreef Re het volgende:
[..]
aan de ene kant snap ik het ook wel hoor, maar als ik er gewoon rationeel naar probeer te kijken zou ik geen verschil moeten zien tussen het adoreren van iets goeds of iets kwaads, aangezien die adoratie allebei op iets irrationeels is gebaseerd. En ja zelfs het adoreren van "het goede" leidt vaak tot bizar gedrag.
Toch haal je met het goede ook het slechte binnen, of men nu de duivel aanbid of iets goeds. Iemand die nooit van religie heeft gehoord heeft dit probleem niet. Dan kun je stellen dat religie en geloof een verrijking is voor de mens, immers iemand die het kwaad kent en afwijst op zo'n manier dat dit voor eeuwig is gaat hiermee bewuster om dan iemand die hier geen enkel concept van heeft, waarvan geen hersencellen zijn die zich allerlei voorstellingen kunnen maken.quote:Op zondag 17 april 2011 15:28 schreef SpecialK het volgende:
Dat klopt. En mensen die doorschieten aan beide kanten zijn rijp voor het gesticht. Alleen is de kans dat je mentaal ziek bent bij duivelaanbidders net even iets hoger. Dat soort cults verzamelt nl. al snel geestelijk instabiele mensen rond zich.
Heb je er wel eens over nagedacht dat duivelaanbidders dat mogelijk helemaal niet zo zien? Immers, de Bijbel vertelt alleen het verhaal vanuit het perspectief van Jahweh. Iedereen met een beetje journalistieke integriteit zal diens mening echter niet zonder twijfel aannemen, zonder het perspectief van Lucifer te hebben gehoord. Is een entiteit die weinig moeite had met het vermoorden van kinderen (eerstgeborene zonen), platbranden van steden, aanzetten tot verovering van onschuldigen (Ai, Jericho, andere Canaänitische steden), en het verdrinken van de gehele wereldbevolking (zondvloed) wel zo betrouwbaar? Ik denk van niet.quote:Op zondag 17 april 2011 15:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Niet iedereen die de duivel aanbidt zal geestelijk ziek zijn maar de duivel staat overduidelijk wel als symbool voor het kwade in de mens.
Je gaat nu wel enorm kort door de bocht.quote:Op zaterdag 16 april 2011 16:04 schreef Re het volgende:
Nou ja, dat is ongeveer al zo
[..]
Maar is dat specifiek genoeg, is niet elk geloof gewoon een verkapte vorm van een psychose.?
quote:Op woensdag 10 oktober 2007 10:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je gelooft in koekiemonster onder je bed mag je met de mannen in de witte jassen mee, maar zodra je gelooft dat God met zijn legertje engelen de aarde overkijkt en dat pratende slangen mensen hebben zitten verleiden, dan ben je gewoon een wat meer fundamentalistische Christen. Dat voetstuk vind ik zelf onbegrijpelijk.
Onzin, de heidense rituelen die men vandaag duivelaanbiddeing noemt is door de geschiedenis heen systematisch verketterd en uitgeroeid door de kerk.quote:Op zondag 17 april 2011 15:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat klopt. En mensen die doorschieten aan beide kanten zijn rijp voor het gesticht. Alleen is de kans dat je mentaal ziek bent bij duivelaanbidders net even iets hoger. Dat soort cults verzamelt nl. al snel geestelijk instabiele mensen rond zich.
Atheïsten net zo goed. Als jij abortus overweegt, waarvan jij vindt dat die moreel toegestaan is, en ik vind dat je daarmee een onschuldig jong mens doodt, dan kan ik toch niet zeggen: 'Oké, ga je gang'? Wat je bedoelt te zeggen is dat atheïsten vaak ook liberaal zijn. Maar zij verwachten op hun beurt weer van alle mensen in een liberale samenleving dat zijzelf ook liberaal zijn. Een vorm van 'psychologische belasting' voor gelovigen in een dergelijke maatschappij.quote:Op zaterdag 16 april 2011 17:28 schreef Isegrim het volgende:
Het punt is dat een atheïst een gelovige nooit zal dwingen om abortus of euthanasie te plegen, maar dat gelovigen dit de atheïst wel willen ontzeggen. Gelovigen hebben meer redenen om te willen ingrijpen in andermans leven dan atheïsten...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |