abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95601145
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 22:46 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik zal laten zien waar je de fout in gaat. Het absolute bewijs dat er wel of geen god(en) zijn/is.
We zijn tegenwoordig verder dan dat we spreken over waarschijnlijkheid.
We kunnen namelijk ook nooit bewijzen dat sneeuwwitje niet bestaat of een cycloop of een eenhoorn of een zeemeermin. We kunnen wel zeggen dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat ze bestaan en dat is met een god net zo.
Daarom zeg ik expliciet dat het bestaan van een god onwaarschijnlijker is dan dat de zwaartekracht morgen stopt en we allemaal van de aarde afzweven.

[..]

Net als dat je er simpel weg nooit zult achterkomen of het vliegend spaghetti monster bestaat.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster), maar dat maakt het nog niet echt.

[..]

Hier ben ik het dan weer helemaal mee eens.
Het Vliegend Spaghettimonster is aantoonbaar verzonnen. Net zoals Sneeuwwitje.
Deze voorbeelden zijn denk ik totaal niet te vergelijken van het bestaan van een hogere macht, wat op zich al een veel breder begrip is. Het gaat dieper dan een god of zomaar een mannetje op een wolk dat regels oplegt (wat dus ook door mensen verzonnen is).

Er zijn best wel argumenten te bedenken waarin een hogere macht zou passen.
Het ontstaan van het heelal is ook een oneindige onwaarschijnlijkheid geweest. Waarom zijn er natuurwetten en waarom zou er überhaupt íets ontstaan? En zich dan ook nog eens tot iets complex ontwikkelen? Hoe meer je erbij stilstaat hoe vreemder het wordt. Ik vind het dan geen waanidee om te denken dat er misschien meer achter zou kunnen zitten dan we voor mogelijk houden. En zeker geen psychische ziekte.
pi_95601829
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 23:08 schreef gamezz het volgende:
Het Vliegend Spaghettimonster is aantoonbaar verzonnen. Net zoals Sneeuwwitje.
Er is anders net zoveel concreet bewijs voor als de Bijbel, Koran of Torah.
pi_95601993
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 april 2011 23:19 schreef Techno het volgende:

[..]

Er is anders net zoveel concreet bewijs voor als de Bijbel, Koran of Torah.
Daar heb ik het nu ook niet over. De Bijbel, Koran en Torah staan er los van, en zijn ook maar door mensen geschreven.
pi_95602024
En dat de meerderheid in de e.o.a. godheid of wat dan ook gelooft is een onjuiste premisse want de meerderheid heeft bij lange na niet altijd gelijk.
pi_95602154
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 april 2011 23:22 schreef gamezz het volgende:
Daar heb ik het nu ook niet over. De Bijbel, Koran en Torah staan er los van, en zijn ook maar door mensen geschreven.
Kom maar met concrete argumenten waarin die hogere macht of entiteit zou passen.
pi_95602168
Een godsdienst is een verklaring voor dingen die later zijn verklaart door wetenschap.
Lekker gek
Beetje cray cray
Fan van De Jeugd
En stiekem ook van Le Le
pi_95602391
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 april 2011 23:24 schreef Techno het volgende:

[..]

Kom maar met concrete argumenten waarin die hogere macht of entiteit zou passen.
Ik heb het niet over 'die hogere macht' van de religies, maar over een hogere macht in het algemeen.
Zie mijn vorige posts waarom ik het niet uitsluit.
pi_95603049
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 april 2011 23:28 schreef gamezz het volgende:
Ik heb het niet over 'die hogere macht' van de religies, maar over een hogere macht in het algemeen.
Zie mijn vorige posts waarom ik het niet uitsluit.
Ik vind dit een zwaktebod want ik had het niet specifiek over religies maar over concrete voorbeelden, dus ook "in het algemeen".
pi_95603213
quote:
13s.gif Op zaterdag 16 april 2011 23:39 schreef Techno het volgende:

[..]

Ik vind dit een zwaktebod want ik had het niet specifiek over religies maar over concrete voorbeelden, dus ook "in het algemeen".
Geen zwaktebod, dan heb ik je post verkeerd begrepen.

Wat wil je nog meer horen? Ik heb al argumenten gegeven waarom ik een hogere macht niet uitsluit.
pi_95603546
quote:
13s.gif Op zaterdag 16 april 2011 23:42 schreef gamezz het volgende:
Geen zwaktebod, dan heb ik je post verkeerd begrepen.

Wat wil je nog meer horen? Ik heb al argumenten gegeven waarom ik een hogere macht niet uitsluit.
Het voorbeeld dat je gaf sluit het Spaghetti Monster net zo min uit, snap je?
pi_95604077
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 april 2011 23:48 schreef Techno het volgende:

[..]

Het voorbeeld dat je gaf sluit het Spaghetti Monster net zo min uit, snap je?
Het Vliegend Spaghettimonster is pure onzin. Dat sluit ik wel uit omdat dit een verhaaltje is bedacht door Bobby Henderson, bedoeld om de spot te drijven met religieuze verhalen. Ik heb het daar ook niet over religieuze verhalen, dit voorbeeld is eigenlijk totaal irrelevant aan mijn post. Ik probeer juist uit te leggen dat een hogere macht heel wat anders is dan een verzonnen verhaaltje uit de Bijbel, Koran of wat dan ook. Het gaat veel dieper dan dat. Je moet een hogere macht in deze context even los zien van een bepaalde religie.
En ook al sluit ik het Spaghettimonster niet uit, wat dan nog. Daar gaat het nu niet om.
pi_95604616
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 april 2011 23:57 schreef gamezz het volgende:
Het Vliegend Spaghettimonster is pure onzin. Dat sluit ik wel uit omdat dit een verhaaltje is bedacht door Bobby Henderson, bedoeld om de spot te drijven met religieuze verhalen. Ik heb het daar ook niet over religieuze verhalen, dit voorbeeld is eigenlijk totaal irrelevant aan mijn post. Ik probeer juist uit te leggen dat een hogere macht heel wat anders is dan een verzonnen verhaaltje uit de Bijbel, Koran of wat dan ook. Het gaat veel dieper dan dat. Je moet een hogere macht in deze context even los zien van een bepaalde religie.
En ook al sluit ik het Spaghettimonster niet uit, wat dan nog. Daar gaat het nu niet om.
Dan faal je er behoorlijk in. En dan nog is de geloofwaardigheid ervan net zo groot als welke religie dan ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2011 00:10:23 ]
  zondag 17 april 2011 @ 00:10:43 #138
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_95604711
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 april 2011 23:57 schreef gamezz het volgende:

[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ietsisme
Ik vind dat maar een zwaktebod.

Bovendien laten neurowetenschappen zien dat religieuze gevoelens niets anders is dat de activatie van bepaalde hersendelen.
  zondag 17 april 2011 @ 00:12:33 #139
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_95604801
quote:
9s.gif Op zondag 17 april 2011 00:08 schreef Techno het volgende:

[..]

Dan faal je er behoorlijk in. En dan nog is de geloofwaardigheid ervan net zo groot als welke religie dan ook.
hij wil ons nu gaan uitleggen dat hij zijn eigen religie heeft die wel waar is.
Waar heb ik dat eerder gehoord?
pi_95604881
quote:
9s.gif Op zondag 17 april 2011 00:08 schreef Techno het volgende:

[..]

Bijna een prestatie: van je 5 posts is er niet één inhoudelijk. 'Kom maar met argumenten' en 'Je faalt' is het enige wat er uit komt.
pi_95604908
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 00:12 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

hij wil ons nu gaan uitleggen dat hij zijn eigen religie heeft die wel waar is.
Waar heb ik dat eerder gehoord?
Sinds wanneer is agnosticisme een religie?
pi_95604963
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2011 00:14 schreef gamezz het volgende:
Bijna een prestatie: van je 5 posts is er niet één inhoudelijk. 'Kom maar met argumenten' en 'Je faalt' is het enige wat er uit komt.
:') _ !!

Gast, mijn reacties zijn inhoudelijk genoeg, je hebt gewoon geen tegenwoord. Dat is wat anders.
pi_95605327
quote:
5s.gif Op zondag 17 april 2011 00:14 schreef gamezz het volgende:
Agnosten zijn lafaards die geen standpunt in durven te nemen. Zoiets? :P
pi_95605443
Want anders was je wel een deïst geweest!
  zondag 17 april 2011 @ 00:27:31 #145
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_95605549
quote:
5s.gif Op zondag 17 april 2011 00:14 schreef gamezz het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie
pi_95605700
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2011 00:15 schreef Techno het volgende:

[..]

:') _ !!

Gast, mijn reacties zijn inhoudelijk genoeg, je hebt gewoon geen tegenwoord. Dat is wat anders.
Nee, je begrijpt de bedoeling van mijn post niet. Ik heb het niet over de Koran, Bijbel of Torah.
Jij bent eigenlijk niet anders dan religieuze fundamentalisten, je bent overtuigd van je eigen gelijk.
Je neemt de wetenschap aan zonder kritische blik of zelf na te denken, en denkt dat we alles wel kunnen verklaren met de huidige wetenschap. Een bekrompen denkbeeld.
De wetenschap is lang niet zo zeker als jij blijkbaar denkt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 23:08 schreef gamezz het volgende:
Er zijn best wel argumenten te bedenken waarin een hogere macht zou passen.
Het ontstaan van het heelal is ook een oneindige onwaarschijnlijkheid geweest. Waarom zijn er natuurwetten en waarom zou er überhaupt íets ontstaan? En zich dan ook nog eens tot iets complex ontwikkelen? Hoe meer je erbij stilstaat hoe vreemder het wordt. Ik vind het dan geen waanidee om te denken dat er misschien meer achter zou kunnen zitten dan we voor mogelijk houden. En zeker geen psychische ziekte.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 21:55 schreef gamezz het volgende:
Maar men zal er simpelweg nooit achter komen. Sommige mensen denken dat alles wel zo'n beetje bekend is, maar dat is lang niet het geval. Misschien zijn er wel meerdere ruimtelijke dimensies. Zijn ook theorieën over.
Men weet eigenlijk nog zo weinig over het heelal, natuurwetten- en verschijnselen. Het is wel waar te nemen en te onderzoeken, maar wat het precies is (bijvoorbeeld zwaartekracht) weet niemand. Waarom zou er niet meer zijn dan we kunnen zien / ons bekend is?

Ben het er overigens wel mee eens dat het een kwalijke zaak is dat mensen geïndoctrineerd worden met bepaalde denkwijzen en daar stug aan blijven vasthouden. Wat bij veel religies het geval is. Veel religies zijn dan ook onzin. Maar dat staat los van het feit dat er niet meer is dan dat we kunnen zien (en reëel is).
quote:
10s.gif Op zondag 17 april 2011 00:23 schreef Techno het volgende:

[..]

Agnosten zijn lafaards die geen standpunt in durven te nemen. Zoiets? :P
:') Agnosticisme is een standpunt. Dat ik je zelfs dit nog moet uitleggen zegt al genoeg :')
quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme

Een filosofische positie, geen religie.
pi_95605897
Agnosticisme is trouwens ook niet zwart/wit in mijn geval, ik ben eerder een atheïst dan een theïst.
pi_95605909
quote:
7s.gif Op zondag 17 april 2011 00:30 schreef gamezz het volgende:

[..]

Nee, je begrijpt de bedoeling van mijn post niet. Ik heb het niet over de Koran, Bijbel of Torah.
Jij bent eigenlijk niet anders dan religieuze fundamentalisten, je bent overtuigd van je eigen gelijk.
Je neemt de wetenschap aan zonder kritische blik of zelf na te denken, en denkt dat we alles wel kunnen verklaren met de huidige wetenschap. Een bekrompen denkbeeld.
De wetenschap is lang niet zo zeker als jij blijkbaar denkt.

[..]

[..]

[..]

:') Agnosticisme is een standpunt. Dat ik je zelfs dit nog moet uitleggen zegt al genoeg :')

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme

Een filosofische positie, geen religie.
Ergo, jouw positie is filosofisch, en de mensen die het niet met je eens zijn zijn dogmatisch?
Overigens is Agnosticisme zeer zeker geen standpunt, maar net als religie een overtuiging.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2011 00:34:48 ]
pi_95606095
quote:
10s.gif Op zondag 17 april 2011 00:34 schreef Techno het volgende:

[..]

Ergo, jouw positie is filosofisch, en de mensen die het niet met je eens zijn zijn dogmatisch?
Leg me geen woorden in de mond, dat heb ik nergens beweerd.

quote:
Overigens is Agnosticisme zeer zeker geen standpunt, maar net als religie een overtuiging.
Dat kan zijn, maar agnosticisme is verre van een religie. Net zoals atheïsme geen religie is.
pi_95606247
quote:
15s.gif Op zondag 17 april 2011 00:39 schreef gamezz het volgende:
Leg me geen woorden in de mond, dat heb ik nergens beweerd.
Maar je hebt er anders geen problemen mee om dat te impliceren. Of je moet eens leren om jezelf wat duidelijker uit te drukken. Of zo.
quote:
Dat kan zijn, maar agnosticisme is verre van een religie. Net zoals atheïsme geen religie is.
Tja, dat hoef je mij niet uit te leggen hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')