Zelden zoveel aan elkaar gerijgde onzin gehoord als nu. Ten eerste wordt het onderwijs niet duurder danwel verslechterd voor mensen die het binnen de tijd doen, sterker nog, je hebt nog 2 jaar uitloop.quote:Op vrijdag 15 april 2011 20:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij hebt nogal lef: een VVD-avatar met hierin prominent het woord vrijheid terwijl de VVD juist haar uiterste best doet om mensen hun vrijheid in te perken, bijvoorbeeld door het voor hen onmogelijk te maken om te studeren terwijl ze tegelijk de sociale zekerheid afbreken. Een ware liberaal kan er mogelijk wel voor kiezen om de sociale zekerheid strenger te maken, zonder die af te breken, maar hij zal dan wel in ieder geval geen belemmeringen opwerpen om te kunnen studeren.
Is het al eens bij jou opgekomen dat er ook 30+ers zijn die nog een bachelor of een master willen volgen terwijl ze 3-4 dagen per week werken. Zij moeten volgens jou dan maar die 5 voltijdsjaren in 6 jaar tijd afronden terwijl ze 32 uur per week betaald werk moeten verrichten om die studie te kunnen betalen.
Is het al eens bij jou opgekomen dat die deeltijdstudenten per jaar ook maar de helft van de kosten veroorzaken wanneer ze de helft van het programma volgen als ze al meer extra kosten veroorzaken dan het nakijken van wat extra werk aangezien het om een relatief kleine groep studenten gaat.
Is het al eens bij jou opgekomen dat er ook gehandicapten zijn die om wat voor reden dan ook meer tijd nodig hebben voor die studie?
Schijt aan iedereen die niet voldoet aan de norm? Staat de VVD daar voor?
Daarom is er ook een norm hé. Voldoe je er niet aan, dan hoor je er niet thuis. Geldt voor alle normen in onze samenlevingquote:Op vrijdag 15 april 2011 20:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Schijt aan iedereen die niet voldoet aan de norm? Staat de VVD daar voor?
Tja, daar heb je een punt.quote:Daarom is er ook een norm hé. Voldoe je er niet aan, dan hoor je er niet thuis. Geldt voor alle normen in onze samenleving
Je zegt dat ik moet sparen. als jij leest zie je dat ik coschappen loop en dat ik dus 2 jaar geen inkomen heb. Sparen van de lucht zeker? Ik vroeg me af wat de regels zijn als je GEEN master student bent. Ik heb m'n Drs titel alquote:Op donderdag 14 april 2011 23:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
En ja, als de wet in de huidige vorm zou worden ingevoerd dan moet Lily dokken maar dat kan ze zelf ook lezen als ze de moeite doet.
Nee want zo zit de doctoraalstudie geneeskunde niet in elkaar. Je krijgt tijdens je opleiding doctoraalexamen EN arts examen. Na je 4e jaar ben je Drs als je onderzoek hebt gedaan en dan moet je nog jaar 5 en 6 doen. Het is 1 studie.quote:Op vrijdag 15 april 2011 08:26 schreef RobertoCarlos het volgende:[..]
Moet jij niet per 1-9-2011 extra veel geld betalen omdat je met een 2e studie bezig bent?Je hebt al je drs., dus als je nu nog collegegeld betaalt is dat extra...
Dus met andere woorden heeft de regering tussen neus en lippen besloten dat je 2 studies moet doen om arts te worden. Belachelijkquote:Op zaterdag 16 april 2011 03:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
Volgens de wet gaat het om de titel die je behaalt hebt. En je hebt de drs. al....
Uit de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek:quote:Op zaterdag 16 april 2011 11:09 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dus met andere woorden heeft de regering tussen neus en lippen besloten dat je 2 studies moet doen om arts te worden. Belachelijk
en dan daarna:quote:Artikel 7.45. Wettelijk collegegeld
1. Het wettelijk collegegeld is verschuldigd door een student die:
a. blijkens het Centraal register inschrijving hoger onderwijs, bedoeld in artikel 7.52, voor een inschrijving aan een bacheloropleiding niet eerder een bachelorgraad heeft behaald of voor een inschrijving aan een masteropleiding niet eerder een mastergraad heeft behaald,
En dan zou je kunnen denken: he!, maar een drs. titel wordt niet genoemd! Maar helaasquote:Artikel 7.46. Instellingscollegegeld
1. Een student die niet voldoet aan de voorwaarden, bedoeld in artikel 7.45, eerste, tweede of zesde lid, is het instellingscollegegeld of het collegegeld OU, bedoeld in het vierde lid, verschuldigd.
En dan is art 7.20:quote:Artikel 7.45. Wettelijk collegegeld
8. Met bachelorgraad en mastergraad als bedoeld in het eerste lid, worden gelijkgesteld op grond van artikel 7.20 behaalde titels.
Maar ik zou het even laten nagaan voor de zekerheid. Ik weet niet of er misschien in de wet ergens al iets geregeld is voor artsen. Dit is iig het algemene verhaal.quote:Artikel 7.20. Titels ir., mr., drs., ing. en bc.
1.Degene die op grond van artikel 7.19a gerechtigd is een graad in het wetenschappelijk onderwijs in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, is tevens gerechtigd tot het voeren van:
a. de titel ingenieur, afgekort tot ir., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft op het gebied van de landbouw en natuurlijke omgeving of op het gebied van de techniek,
b. de titel meester, afgekort tot mr., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft op het gebied van het recht, of
c. de titel doctorandus, afgekort tot drs., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft waarop de onderdelen a en b niet van toepassing zijn
Dus als ik het goed begrijp.. Ik heb voor deze studie een half jaar een studie gedaan die niet beviel (voor februari uitgeschreven enzo). Dus nu mag ik in totaal 4,5 jaar doen over mijn huidige hbo studie?quote:Op vrijdag 15 april 2011 20:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je krijgt 1 jaar uitloop per studie: 1 jaar voor de bachelorstudie, 1 jaar voor de masterstudie.
Nee, vier jaar. Dat half jaar telt als een heel studiejaar. Je moet nu dus nominaal afstuderen.quote:Op zaterdag 16 april 2011 12:30 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp.. Ik heb voor deze studie een half jaar een studie gedaan die niet beviel (voor februari uitgeschreven enzo). Dus nu mag ik in totaal 4,5 jaar doen over mijn huidige hbo studie?
En dan afstuderen en nergens aangenomen wordenquote:Op zaterdag 16 april 2011 12:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Lekker veel lenen, lekker veel schuld.
Dan blijft de overheid lekker met de schuld zitten, maar daar waar men over 15 / 20 / 25 jaar op afschrijft is toch niet meer de verantwoording van het huidige kabinet.quote:Op zaterdag 16 april 2011 12:51 schreef La_Vita het volgende:
[..]
En dan afstuderen en nergens aangenomen worden
Plus dat wanneer je een pre-master gaat doen na je HBO je alles perfect nominaal dient te halen. Wat uiteraard doodleuk werd weggewuifd door Zijlstra met "dat is een bewuste keuze".quote:Op zaterdag 16 april 2011 12:54 schreef Merkie het volgende:
Het is wel vervelend dat je met WO twee uitloopjaren hebt en met HBO maar 1 jaar.
Moet je maar geen filosofie studeren.quote:Op zaterdag 16 april 2011 12:51 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Tijd dat al die babyboomers de pijp uitgaanquote:Op zaterdag 16 april 2011 13:04 schreef Ryon het volgende:
[..]
Moet je maar geen filosofie studeren.
Maar voor jongeren is er op dit moment zat werk en dat zal de komende jaren alleen maar meer worden.
Niet toch? Ik dacht dat je dat jaar als bachelorjaar mocht laten tellen, wanneer het gunstig voor je uit zou komen. Dan heb je dus bachelor +1 en master +1.quote:Op zaterdag 16 april 2011 12:56 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Plus dat wanneer je een pre-master gaat doen na je HBO je alles perfect nominaal dient te halen. Wat uiteraard doodleuk werd weggewuifd door Zijlstra met "dat is een bewuste keuze".
Volgens mij ligt dat aan de instelling. Ik dacht dat men als pre-master student zichzelf als masterstudent moest inschrijven, waardoor het jaar uitloop in zekere zin verdwijnt.quote:Op zaterdag 16 april 2011 13:33 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Niet toch? Ik dacht dat je dat jaar als bachelorjaar mocht laten tellen, wanneer het gunstig voor je uit zou komen. Dan heb je dus bachelor +1 en master +1.
Het huidige kabinet wordt geregeerd door generation xquote:Op zaterdag 16 april 2011 13:06 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Tijd dat al die babyboomers de pijp uitgaan
Het is precies daarom dat de afbetaaltermijn is verlengd. In 20 jaar tijd kan de student een groter deel van zijn schuld afbetalen dan in 15 jaar tijd.quote:Lekker veel lenen, lekker veel schuld.
De babyboomers zijn net na de oorlog geboren, de term babyboomer slaat op het feit dat er toen enorme geboortepieken waren. Met anderen woorden, babyboomers zijn begin 60. De gemiddelde mens wordt ongeveer 85 jaar oud. Do the math.quote:Tijd dat al die babyboomers de pijp uitgaan
Waar slaat dit nou weer op?quote:Op zaterdag 16 april 2011 13:06 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Tijd dat al die babyboomers de pijp uitgaan
Ik bedoelde gewoon dat het mooi zou zijn wanneer zij plaats maken voor de volgende werkende generatiequote:Op zaterdag 16 april 2011 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De babyboomers zijn net na de oorlog geboren, de term babyboomer slaat op het feit dat er toen enorme geboortepieken waren. Met anderen woorden, babyboomers zijn begin 60. De gemiddelde mens wordt ongeveer 85 jaar oud. Do the math.
Laten we het bij de langstudeerboete houden ipv misplaatste grappenquote:Op zaterdag 16 april 2011 17:37 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Ik bedoelde gewoon dat het mooi zou zijn als zij plaats maken voor de volgende generatie
Ik wist niet dat ze op fok zo sensitive waren, excusesquote:Op zaterdag 16 april 2011 17:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Laten we het bij de langstudeerboete houden ipv misplaatste grappen
Dat hebben velen van hen al gedaan en de rest volgt binnen een paar jaar, zie mijn vorige post.quote:Ik bedoelde gewoon dat het mooi zou zijn wanneer zij plaats maken voor de volgende werkende generatie
Volgens mij is dat ook afhankelijk per situatie. Ik weet niet precies hoe het werkt als je van het HBO komt. Maar je kunt in je bachelorperiode (WO) extra vakken volgen. (voorwaarde is dan wel dat je nog geen bachelor afgerond hebt/aangevraagd hebt. Zo kun je ook vakken van je minor mee laten tellen voor je pre-master)quote:Op zaterdag 16 april 2011 13:46 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Volgens mij ligt dat aan de instelling. Ik dacht dat men als pre-master student zichzelf als masterstudent moest inschrijven, waardoor het jaar uitloop in zekere zin verdwijnt.
Dat is niet mijn hoofdpijn, had je wiskunde niet moeten laten vallen...quote:Op zaterdag 16 april 2011 12:51 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Ik blijf me er mateloos over opwinden dat het zooitje wat ons sinds het nieuwe millennium regeert met haar mond roept dat zij een kenniseconomie nastreeft...zolang het maar geen geld kost.quote:Zoveelste middelvinger naar ambitieuze en talentvolle studenten
dat. Nederland distributieland ofzoiets. Wees er tenminste eerlijk over.quote:Op dinsdag 19 april 2011 00:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ofwel put your money where your mouth is ofwel zeg gewoon eerlijk dat je geen kenniseconomie nastreeft.
Bachelor en Master staan totaal los van elkaar. Bij je master betaal je (bij eenjarige master) pas boete bij je derde masterjaar.quote:Op vrijdag 22 april 2011 11:30 schreef M9631 het volgende:
Er is iets mij toch nog niet helemaal duidelijk.
Stel je gaat over de maximale studieduur wat betreft de boete (3+1 jaar) in de Bachelor van het WO heen. Betaal je dan in de Master fase van het WO ook automatisch nog gedurende de Master de boete? Of betaal je dan weer standaard collegegeld zonder boete in de Master en pas weer een boete als je over de maximale duur van de master heen gaat (1-3+1 jaar)?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Mijn mening: Het bezuinigen op studenten is naar mijn mening nooit goed om te doen, een sociaal leenstelsel is nog iets wat ik kan begrijpen. Studeren is immers een investering in je eigen toekomst en verdient zich terug. Echter de boete voor langstuderen en dan al helemaal al voor de huidige studenten is van de zotte. Kan alleen maar leiden tot nog verder verlagen van de normen in het hoger onderwijs om iedereen maar een diploma te geven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |