Aangezien mensen er gemakkelijk overheen lezen wijs ik er even op dat GloeiMuis mijn bericht heeft gewijzigd, het betreft de eerste paar zinnen en een citaat van mijn post die zijn verwijderd en de eerste zin van onze huidige post die door hem is gewijzigd. Vandaar die vreemde grammaticale constructie in mijn eerste zin waar ik dus niet verantwoordelijk voor ben.quote:Het is een beetje een cheap shot maar daarom niet minder relevant, zou - een moeilijkere studie ook nominiaal - afgerond kunnen worden - ?
Misschien wel, misschien niet, maar je zal het zeker met mij eens zijn dat dat al heel wat moeilijker zou zijn. Toch worden alle studierichtingen over één kam geschoren, net als dat driejarige masters over één kam worden geschoren met éénjarige masters en hierdoor drie keer zo weinig uitlooptijd krijgen terwijl juist bij die langere masters het risico op studievertraging veel groter is doordat die studierichtingen vaak zwaarder zijn en vaak (extra) stages bevatten.
Beeld je nu nog in dat je bijv. autisme zou hebben: alle dingen die voor anderen weinig energie kosten omdat zij dat op de automatische piloot doen zijn voor jou dodelijk vermoeiend. Denk aan op het oog triviale zaken zoals het volgen van een hoorcollege tussen honderden andere studenten, de sociale dynamiek in die groepen, het onder de knie krijgen van praktische handelingen etc.
Verder zijn er natuurlijk nog deeltijdstudenten, om wat voor reden dan ook. Hoe kan je in godsnaam in 4 jaar tijd een bachelor afronden wanneer je 32 uur per week werkt? We gaan nu even uit van gedeeltelijk weekendwerk/thuiswerk. Met drie dagen werk de kosten kunnen betalen valt niet mee wanneer je nog niet hogeropgeleid bent dus juist die mensen moeten ook nog eens veel werkuren maken terwijl zij studeren.
Het is allemaal niet zo simpel als dat het lijkt en als dat Zijlstra met zijn kornuiten het afschildert.
Nou, dat is wel iemand die het Binnenhof van binnen en buiten kent en de nummers van alle kopstukken in de telefoon heeft, dus ik geloof het wel (het is geen Telegraaf overigens).\quote:Op donderdag 14 april 2011 18:12 schreef eriksd het volgende:
Dat is toch geen bron? Dat is wishfull thinking.
Dat zou wel schandalig zijn :Squote:Op donderdag 14 april 2011 17:14 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Nee, bachelor in 4 jaar en anders vervallen al je resultaten.
quote:Op donderdag 14 april 2011 18:12 schreef eriksd het volgende:
Dat is toch geen bron? Dat is wishfull thinking.
Is jouw bron soms Peter Kaever?quote:Op donderdag 14 april 2011 18:13 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Nou, dat is wel iemand die het Binnenhof van binnen en buiten kent en de nummers van alle kopstukken in de telefoon heeft, dus ik geloof het wel (het is geen Telegraaf overigens).\
En tuurlijk blijft het nog een beetje wishful thinking
Een nominaal afgeronde HBO bachelor met een stage (vaak verplicht op) is al een meer dan prima startkwalificatie, tenzij je een heel specifiek beroep er mee op wil in een zwakke sector (mode ontwerper of iets dergelijks). Bijbaan hebben de meeste studenten standaard, dus dat komt ook wel goed. Via traineeships en interne opleidingen kan je binnen een grote organisatie snel omhoog klimmen als je daar de ambitie voor hebt.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar een bijbaan + nominaal afgestudeerd met goede cijfers + een stage is toch wel een goede startkwalificatie. Dan hoeft je bijbaan geeneens zo relevant te zijn, dat is dan meer voor je persoonlijke ontwikkeling.
In Amsterdam bestaat een dergelijke maatregel al geruime tijd. Dit omdat sommige studies (rechten en economie) overspoeld werden door studenten. Maar de meeste studies hebben een dergelijke maatregel niet nodig.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:15 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Wordt momenteel de facto ingevoerd op de rechtenfaculteit in Nijmegen.
Dat vind ik begrijpelijk. Een jaar extra zou ik ook niet over zeuren. Twee jaar ook niet met een goed verhaal. Maar langer zou mij wel achterdochtig maken. Wat dat betreft klopt dat maximaal een jaar vertraging van Zijlstra wel.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:01 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Men is in de advocatuur doorgaans niet zo blij met thuiswonende studenten die keurig binnen 4 jaar afstuderen, geen noemenswaardige activiteiten ondernemen en het binnen de 4 jaar redden omdat mama de afwas en was doet. Jouw gesprekspartner is echt een uitzondering op de praktijk in de advocatuur.
Een journalist in de familiequote:Op donderdag 14 april 2011 18:08 schreef Eva4Evah het volgende:
Heb gister uit betrouwbare bron (journalist in de familie) gehoord dat er wsl nog wel aan geschaafd zal worden. Dus alhoewel Zijlstra zegt dat ie niet nog meer concessies doet, geloof ik wel dat het uiteindelijk enigszins "goed" komt, d.w.z. dat er gewoon nog heel veel uitzonderingen aan vast worden geplakt. Laten we het hopen
Niemand heeft een idee?quote:Op woensdag 13 april 2011 13:07 schreef _Lily_ het volgende:
ok vraag waar ik best wel mee zit. Wat te doen in de volgende situatie:
Je studeert geneeskunde. Maar, je was eerst een jaar uitgeloot. Weet jij veel in 2005 met wat voor regelingen ze nu komen, dus je gaat een jaar wat anders studeren (want je WIL studeren en niet een jaar verlummelen) en na dat jaar switch je naar geneeskunde.
Geneeskunde verloopt verder soepel, alleen het duurt wel 6 jaar. Vervolgens heb je wachttijden voor je coschappen. Enkele maanden. Dat betekent dat je hoe dan ook uitloopt, MET een jaar extra studie in de voorgeschiedenis.
Wat gaat er dan gebeuren? Bedenk ook dat ik niet te maken heb met bachelors, masters en weet ik veel. Ik zit met geneeskunde nog in de oude stijl en dat houdt in:
propedeuse (jaar 1)
doctoraal (jaar 2-3-4) met afstudeeronderzoek en scriptie etc
coschappen (jaar 5-6)
Ik ben dus al afgestudeerd voor mn doctoraal, heb mn drs. titel en nu zit ik in mn coschappen. Ben dus officieel nog student (betaal collegegeld) maar ik moet wel nog 1.5 jaar en ik loop uit vanwege wachttijden.
Ik hoop echt dat iemand weet hoe het zit! Ik studeer nu in mn 6e jaar aan de universiteit, ik heb al die jaren altijd alles gehaald en heb dus nooit vertraging opgelopen die aan mezelf te wijten is.
Ja, ik wil. Indien de regeling er in de ongewijzigde vorm door komt bij tweede kamer en senaat en stand houdt bij de rechter, dien je gewoon te betalen, er zijn geen uitzonderingen anders dan die op grond van de wet op de studiefinanciering en daar val jij niet onder.quote:
Op dit moment staat er al een termijn van 5 jaar voor bachelor resulaten bij aardig wat studies, dus 4 jaar is ook niet ondenkbaar om nog eens voor te gaan komen.quote:Op donderdag 14 april 2011 18:25 schreef Printerkabel het volgende:
[..]
Dat zou wel schandalig zijn :S
Moet jij niet per 1-9-2011 extra veel geld betalen omdat je met een 2e studie bezig bent?quote:
Ik heb dat ook ja. Weet iemand of het mogelijk is om je stiekem toch als bachelor-student in te schrijven als je al je vakken gewoon hebt gehaald?quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:11 schreef finsdefis het volgende:
Toch ironisch dat ik nu waarschijnlijk mijn bacheloraanvraag uit ga stellen tot volgend jaar, zodat ik een jaar later pas officieel met mijn twee masters begin. Volgend jaar onder auspiciën van mijn bachelor een pre-master halen, en daarna meteen aan mijn doorstroommaster beginnen en de tweede master waarvoor ik de pre-master doe.
Als ik dit jaar al mijn bachelorbul heb en a.s. academisch jaar officeel met mijn doorstroommaster zou beginnen zou ik óf de boete moeten betalen zodra ik in totaal langer dan 2 jaar over de twee masters+pre-master doe óf instellingsgeld als ik al eerder mijn doorstroommaster haalvage shit dit.
Bij ons moet je je bachelorbul zelf aanvragen, zolang je dat uitstelt en je oplet dat je vakken niet vervallen (wat bij ons pas NA vier jaar gebeurt) is het prima. Wordt 'ie bij jullie automatisch aangevraagd dan? Anders gewoon 1 vakje niet halen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:17 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik heb dat ook ja. Weet iemand of het mogelijk is om je stiekem toch als bachelor-student in te schrijven als je al je vakken gewoon hebt gehaald?
Ik doe het ook via die truc, net zoals wel meer mensen. Heb kunstmatig mijn bachelor aanvraag uitgesteld en ben nu als een gek bezig een tweede bachelor erin te knallen, zodat ik geen geld hoef te dokken voor een premaster traject.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:02 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Bij ons moet je je bachelorbul zelf aanvragen, zolang je dat uitstelt en je oplet dat je vakken niet vervallen (wat bij ons pas NA vier jaar gebeurt) is het prima. Wordt 'ie bij jullie automatisch aangevraagd dan? Anders gewoon 1 vakje niet halen.
Waar baseerde die journalist dat op?quote:Heb gister uit betrouwbare bron (journalist in de familie) gehoord dat er wsl nog wel aan geschaafd zal worden. Dus alhoewel Zijlstra zegt dat ie niet nog meer concessies doet, geloof ik wel dat het uiteindelijk enigszins "goed" komt, d.w.z. dat er gewoon nog heel veel uitzonderingen aan vast worden geplakt. Laten we het hopen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |