abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95453301
De titel zegt het al, vrije opvoeding voor pubers verplicht. Ik kom hier op, omdat ik een discussie heb met mijn ouders, maar dat is ook vrij logisch als puber. Eerst wilde ik er nog kinderen van maken, maar na een discussie op twitter heb ik van die stelling maar afgezien.

De vraag is natuurlijk wat ik hiermee bedoel. Simpel gezegd: ouders kunnen iets te willen hebben van hun puber, maar kunnen dat niet eisen. Een beweegreden voor het maken van dit topic is religie: ik ben zelf Christelijk opgevoed, waarvoor ik mijn ouders dank, maar je hebt ook kinderen die daar niet blij mee zijn. Waarom zou je als ouder van pubers eisen om naar de Christelijke maatstaven te leven? Uiteraard, je mag natuurlijk willen dat deze zo leven als jou, maar je kunt het niet eisen.

Volgens mij (en je mag me corrigeren als het onjuist is), vormen pubers een eigen mening, waardoor er bijna altijd ruzie komt in de puberale fase. Ik heb zelf hele lieve ouders, maar ze moeten zich vanaf nu niet meer actief gaan bemoeien met de opvoeding. Ik denk te weten hoe ik het beste kan leven en daar hoeven mijn ouders niets meer over te zeggen (egoïstisch als het om opvoeden gaat). Uiteraard kan je altijd als ouder met je kind het gesprek aangaan, dat is nooit verboden.

Reden waarom dit niet doorgevoerd zou moeten worden, zou het opbrengen van discipline voor werk en school zijn. Volgens mij zijn pubers bijna altijd eigenwijs, dus zullen ze altijd hun eigen plan trekken. Als ik zin heb om geen reet uit te voeren, dan doe ik dat, dan draag ik zelf de consequenties. De consequentie voor mij was dat ik bleef zitten, wat ik eigenlijk helemaal niet zo erg vond. Nu weet ik wel beter, ben wat ouder en weet dat ik voor sommige vakken discipline moet opbrengen. Zoals eerder gezegd, kan je als ouder met een kind gaan praten over zijn wil, maar volgens mij heeft het geen zin om een puber ergens toe te dwingen. Volgens mij zal dat juist leiden tot het tegenovergestelde, want een puber wilt dingen doen die deze niet mag. En dit zal waarschijnlijk leiden tot een moeizame relatie tussen puber en ouder.

Wat mis ik hier? Waar ga ik de mist in? Waarom zou het niet doorgevoerd moeten worden, of waarom juist wel?

Kleine kanttekening: je kan ouders natuurlijk nooit boetes op gaan leggen, omdat zij hun kinderen niet vrij opvoeden, maar je zou het wellicht als morele plicht kunnen eisen.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_95453456
Ouders zijn financieel verantwoordelijk voor hun telg. Zo'n puber heeft gewoon zijn ouders te gehoorzamen. Zij voorzien immers zijn hele levensonderhoud.

Eigen huis = eigen regels. Ons huis = onze regels.

Zo simpel is het.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_95453492
Hoe oud ben je TS? Zo lang je niet volwassen bent en op kosten van je ouders leeft heb je maar te luisteren vind ik. Niet mee eens? Ga het huis uit, zorg voor inkomen en doe wat je wilt.
pi_95453505
Zolang ze hun benen bij hun ouders onder de tafel steken hebben ze maar te luisteren.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:29:05 #5
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_95453536
Wat bedoel je precies met een vrije opvoeding, ik kan me er wel iets bij voorstellen maar weet natuurlijk niet precies wat jij met een vrije opvoeding bedoeld.
Do androids dream of electric sheep?
pi_95453556
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:27 schreef Sattyagraha het volgende:
Ouders zijn financieel verantwoordelijk voor hun telg. Zo'n puber heeft gewoon zijn ouders te gehoorzamen. Zij voorzien immers zijn hele levensonderhoud.

Zo simpel is het.
en als het helemaal misgaat in het brein van onze puber, als deze zijn ouders heeft te gehoorzamen? Moet deze dan de kwelling doorstaan van de ouders in kwestie? Als jij in het land van een dictator leeft, heb je je dan ook te houden aan zijn regels, alleen omdat hij zorgt voor inkomen?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 13 april 2011 @ 18:31:02 #7
258011 The_Chosen_1
Piemol in je oor.
pi_95453608
quote:
Volgens mij zijn pubers bijna altijd eigenwijs, dus zullen ze altijd hun eigen plan trekken. Als ik zin heb om geen reet uit te voeren, dan doe ik dat, dan draag ik zelf de consequenties. De consequentie voor mij was dat ik bleef zitten, wat ik eigenlijk helemaal niet zo erg vond. Nu weet ik wel beter, ben wat ouder en weet dat ik voor sommige vakken discipline moet opbrengen
Betaal jij ook je eigen school dan?

En pubers denken alleen maar dat ze zelfstandig zijn. Daarom is het ook goed dat de wet je pas volledig handelingsbekwaam maakt zodra je 18 wordt. 16/17 jarige hebben alleen maar een grote mond, en wellicht kunnen sommigen voor zichzelf zorgen, de meesten kunnen dat bij lange na niet.

Om een algemene regeling te treffen voor vrije opvoeding gaat veel te ver. Alhoewel je vanaf een zekere leeftijd wel godsdienst als optie dient te houden. Maar goed ik zou niet weten hoe dat gaat bij christelijke families.
pi_95453655
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:29 schreef RitseB het volgende:
Wat bedoel je precies met een vrije opvoeding, ik kan me er wel iets bij voorstellen maar weet natuurlijk niet precies wat jij met een vrije opvoeding bedoeld.
"Simpel gezegd: ouders kunnen iets te willen hebben van hun puber, maar kunnen dat niet eisen." Belicht van 2 kanten, de religieuze kant (waarom zou je je kinderen verplichten om naar de kerk te gaan?) en de arbeidskant (heeft het wel zin om je kind te verplichten om iets te doen, aangezien deze toch al zijn eigen plan heeft getrokken?)
  woensdag 13 april 2011 @ 18:32:07 #9
258011 The_Chosen_1
Piemol in je oor.
pi_95453657
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:29 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

en als het helemaal misgaat in het brein van onze puber, als deze zijn ouders heeft te gehoorzamen? Moet deze dan de kwelling doorstaan van de ouders in kwestie? Als jij in het land van een dictator leeft, heb je je dan ook te houden aan zijn regels, alleen omdat hij zorgt voor inkomen?
Je ouders met dictators vergelijken is wel erg hoor. Bovendien zijn kinderen handelingsonbekwaam tot een zekere leeftijd. Inwoners van een land met een dictator zijn volgens de wet gewoon handelingsbekwaam, mits ze 18+ zijn.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:32:22 #10
182714 RitseB
pi_95453668
quote:

[..]

Dat is een ontzettend kromme vergelijking. Je doet wat de baas zegt dat je moet doen, je maakt netjes je huiswerk omdat het moet van de lerares, je wast je regelmatig omdat je dat moet van de samenleving. Autoriteit accepteren hoort bij het leven. En trouwens, een vrije opvoeding verplichten, behoorlijk paradoxaal.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:33:28 #11
182714 RitseB
pi_95453708
En autoriteit is niet alleen maar de baas, vaak weten die mensen het gewoon beter.
pi_95453716
"Natuurlijk mag je de stad in jongen, veel plezier! Succes met je examens morgen!"
pi_95453759
quote:

[..]

Juist. Of je ontvlucht het land/ouderlijk huis en creëert een eigen bestaan voor jezelf
  woensdag 13 april 2011 @ 18:35:29 #14
165512 MASD
Music is dead.
pi_95453792
quote:

Zo simpel is het.
Betogen die met 1 zin onderuit te halen zijn zijn geen goede betogen, sorry TS.
Long live music.
pi_95453855
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:35 schreef MASD het volgende:

[..]

Betogen die met 1 zin onderuit te halen zijn zijn geen goede betogen, sorry TS.
Nou ja. Nu gaan we natuurlijk de nuances zoeken. TS heeft gelijk als hij zegt dat een puber niet gedwongen kan worden maar weet dat nog niet te vertalen in een stevige stelling.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:38:30 #16
182714 RitseB
pi_95453934
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:36 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Nou ja. Nu gaan we natuurlijk de nuances zoeken. TS heeft gelijk als hij zegt dat een puber niet gedwongen kan worden maar weet dat nog niet te vertalen in een stevige stelling.
"Heroine, natuurlijk mag jij dat.", "Spring maar lekker joh, die 20 verdiepingen doen toch maar heel even pijn", "Auto mee? Natuurlijk mag dat".
pi_95453952
Wat bedoel je precies TS, dat pubers helemaal niet meer opgevoed worden? Of dat ze binnen redelijke grenzen een bepaalde vrijheid krijgen waar ze mee om leren gaan (iets wat ik toepas als ik mijn peuter van 3 opvoed)? Ik heb veel moeite met het hele "kinderen dienen maar te luisteren"-idee. Dat lijkt wel om macht te gaan, dat moet voor mij nooit de insteek van een opvoeding zijn. Maar ik weet niet of ik je goed begrijp. :)
pi_95454070
quote:
9s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:38 schreef RitseB het volgende:

[..]

"Heroine, natuurlijk mag jij dat.", "Spring maar lekker joh, die 20 verdiepingen doen toch maar heel even pijn", "Auto mee? Natuurlijk mag dat".
Je hoeft het niet te zeggen als ouder... Maar als jou kind zin heeft om heroïne te gebruiken, wat ga je doen?

Ik vind eigenlijk dat de staat hier een stevigere rol in mag spelen. Het mag best iets minder liberaal.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:43:00 #19
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95454153
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:38 schreef L-E het volgende:
Wat bedoel je precies TS, dat pubers helemaal niet meer opgevoed worden? Of dat ze binnen redelijke grenzen een bepaalde vrijheid krijgen waar ze mee om leren gaan (iets wat ik toepas als ik mijn peuter van 3 opvoed)? Ik heb veel moeite met het hele "kinderen dienen maar te luisteren"-idee. Dat lijkt wel om macht te gaan, dat moet voor mij nooit de insteek van een opvoeding zijn. Maar ik weet niet of ik je goed begrijp. :)
Dit is wat ik bedoel.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:45:43 #20
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95454302
quote:
9s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:38 schreef RitseB het volgende:

[..]

Er staat duidelijk in de OP dat de ouders iets mogen willen. Ga in gesprek met je kind, laat hem voorbeelden zien van waarom het niet (of wel) zo moet, confronteer hem met de gevolgen... etc.

Ik ken genoeg pubers die gewoon heroïne gebruiken, ook al mag het niet van het ouderlijk gezag. Voor sommige van deze pubers is het juist een trigger om te gaan gebruiken, als iets niet mag.
pi_95454381
Wat voor kutkinderen zou je daar van krijgen?
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_95454442
quote:
14s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:43 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dit is wat ik bedoel.
Oke, dan kan ik je volgen. Ik weet niet of zoiets voor pubers merkt, maar bij jonge kinderen geloof ik heilig in de kracht van het idee van vrijheid. Dat is natuurlijk geen complete vrijheid, want ik ben de volwassene en uiteindelijk bepaal ik hoe het gebeurt, maar je kan situaties wel zo invullen dat het kind het gevoel heeft dat hij veel bepaalt, zonder dat je gezichtsverlies lijdt als ouder. Een kind wil gezien worden, gehoord worden. Alles wegmaaien door te roepen hoe jij de baas bent creëert een klimaat van strijd en frustratie. Terwijl als je de ander, hoe klein ook, serieus neemt (lijkt te nemen.. :)) de kans veel groter is dat hij jou ook serieus neemt als je iets gedaan wil krijgen. You give what you get.

Maar, dit werkt hier heel goed. Mogelijk zijn er verschrikkelijke kutkinderen die keihard gedisciplineerd moeten worden, ik weet het niet..
  woensdag 13 april 2011 @ 18:48:56 #23
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95454460
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:32 schreef The_Chosen_1 het volgende:

[..]

Je ouders met dictators vergelijken is wel erg hoor. Bovendien zijn kinderen handelingsonbekwaam tot een zekere leeftijd. Inwoners van een land met een dictator zijn volgens de wet gewoon handelingsbekwaam, mits ze 18+ zijn.
Ik heb mijn ouders al eerder met dictators vergeleken, maar ze konden er gelukkig om lachen. Sowieso weten ze natuurlijk dat ik het niet echt meen.
pi_95454508
quote:

Zo simpel is het.
Dit dus. Daarnaast mogen van mij ouders hun kinderen best wel wat meer aan kettingen hangen. Als je de jeugd van tegenwoordig ziet :N
  woensdag 13 april 2011 @ 18:50:56 #25
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95454542
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:41 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Je hoeft het niet te zeggen als ouder... Maar als jou kind zin heeft om heroïne te gebruiken, wat ga je doen?

Ik vind eigenlijk dat de staat hier een stevigere rol in mag spelen. Het mag best iets minder liberaal.
laat de staat lekker buiten de opvoeding van mijn kinderen, die hebben daar geen ene flikker over te vertellen.

Het punt is hier meer religieus van aard als ik TS begrijp, dit naast de gewone normen en waarden die je je kinderen mee wil geven. Het opleggen van religie aan je kind in pubertijd... ik zelf ben niet religieus dus zou dat soort dingen dus niet opleggen of zelfs willen, maar daar ben ik dan weer niet objectief in
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_95454554
quote:
14s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:48 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik heb mijn ouders al eerder met dictators vergeleken, maar ze konden er gelukkig om lachen. Sowieso weten ze natuurlijk dat ik het niet echt meen.
Wat jij vanzelfsprekend vind hoeft niet voor een ander te zijn.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:51:59 #27
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95454606
quote:
14s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:32 schreef RitseB het volgende:

[..]

Dat is een ontzettend kromme vergelijking. Je doet wat de baas zegt dat je moet doen, je maakt netjes je huiswerk omdat het moet van de lerares, je wast je regelmatig omdat je dat moet van de samenleving. Autoriteit accepteren hoort bij het leven. En trouwens, een vrije opvoeding verplichten, behoorlijk paradoxaal.
Hmm, ik maak mijn huiswerk niet (zie het nut er niet van in) en ik was me niet regelmatig, omdat dat zonodig moet van de samenleving (ik vind mezelf dan stinken, dat is een ander verhaal)...
  woensdag 13 april 2011 @ 18:55:50 #28
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95454798
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:48 schreef L-E het volgende:

[..]

Oke, dan kan ik je volgen. Ik weet niet of zoiets voor pubers merkt, maar bij jonge kinderen geloof ik heilig in de kracht van het idee van vrijheid. Dat is natuurlijk geen complete vrijheid, want ik ben de volwassene en uiteindelijk bepaal ik hoe het gebeurt, maar je kan situaties wel zo invullen dat het kind het gevoel heeft dat hij veel bepaalt, zonder dat je gezichtsverlies lijdt als ouder. Een kind wil gezien worden, gehoord worden. Alles wegmaaien door te roepen hoe jij de baas bent creëert een klimaat van strijd en frustratie. Terwijl als je de ander, hoe klein ook, serieus neemt (lijkt te nemen.. :)) de kans veel groter is dat hij jou ook serieus neemt als je iets gedaan wil krijgen. You give what you get.

Maar, dit werkt hier heel goed. Mogelijk zijn er verschrikkelijke kutkinderen die keihard gedisciplineerd moeten worden, ik weet het niet..
Heel ander onderwerp natuurlijk, of juist niet, maar hier thuis ging het op een gegeven moment over de bezuinigingen op het passend onderwijs en toen schoot mij ineens te binnen dat je eigenlijk een passende opvoeding moet doen... Schoot me ineens te binnen toen jij het had over andere kinderen die anders opgevoed dienen te worden.
pi_95455086
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:48 schreef L-E het volgende:

[..]

Me nicht pas dit toe op haar kinderen. En het zijn gewoon serieus kut kinderen hele tijd lopen ze te bleren en vragen ze aandacht. Als wij op bezoek zijn of andere familie kun je gewoon niet eens een fatsoenlijk gesprek met me nicht en haar partner voeren want de kinderen komen er weer aangehuppeld.

Vroeger toen zaten ik en me broer rustig op ons eigen plekje te spelen terwijl de volwassene in gesprek waren. Tijdens eten zaten we ook apart. De kinderen van me nicht zitten gewoon bij pap en mam. Ik vind dat je kinderen helemaal niet vrij moet opvoeden en pubers al helemaal niet. Als je dat doet gaan ze je meer als vrienden zien dan ouders, iets wat je tegenwoordig veel hoort. "Me pa dat is me beste vriend" NEE NEE "Je pa is je pa en niet je beste vriend". Dat sommige ouders zorgen maken dat hun kinderen dan niet een eigen identiteit krijgen maar dat van de ouders overnemen is echt klinkklare onzin.
  woensdag 13 april 2011 @ 19:11:05 #30
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95455642
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 19:02 schreef Dale. het volgende:

[..]

Me nicht pas dit toe op haar kinderen. En het zijn gewoon serieus kut kinderen hele tijd lopen ze te bleren en vragen ze aandacht. Als wij op bezoek zijn of andere familie kun je gewoon niet eens een fatsoenlijk gesprek met me nicht en haar partner voeren want de kinderen komen er weer aangehuppeld.

Vroeger toen zaten ik en me broer rustig op ons eigen plekje te spelen terwijl de volwassene in gesprek waren. Tijdens eten zaten we ook apart. De kinderen van me nicht zitten gewoon bij pap en mam. Ik vind dat je kinderen helemaal niet vrij moet opvoeden en pubers al helemaal niet. Als je dat doet gaan ze je meer als vrienden zien dan ouders, iets wat je tegenwoordig veel hoort. "Me pa dat is me beste vriend" NEE NEE "Je pa is je pa en niet je beste vriend". Dat sommige ouders zorgen maken dat hun kinderen dan niet een eigen identiteit krijgen maar dat van de ouders overnemen is echt klinkklare onzin.
Gevolg is wel dat ik keihard tegen mijn ouders in ga en hevige confrontaties krijg. Het lijkt er daarbij op dat ik een vorm van NLD heb, typerend daarvoor is ook dat je vaak in conflict gaat met autoritair gedrag en dat je weestand hebt tegen regels van anderen. Kortom, je kunt mij dwingen zo hard als je wilt, maar ik ga niet veranderen...
pi_95455754
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2011 19:11 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Gevolg is wel dat ik keihard tegen mijn ouders in ga en hevige confrontaties krijg. Het lijkt er daarbij op dat ik een vorm van NLD heb, typerend daarvoor is ook dat je vaak in conflict gaat met autoritair gedrag en dat je weestand hebt tegen regels van anderen. Kortom, je kunt mij dwingen zo hard als je wilt, maar ik ga niet veranderen...
Dat jij al verneukt bent wilt niet zeggen dat generaties na jou verneukt moeten zijn :s)
pi_95455972
Hanteren je ouders ook nog de corrigerende tik, TS? Zou in sommige gevallen helemaal niet verkeerd zijn. :)
pi_95456272
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 19:02 schreef Dale. het volgende:

[..]

We hebben het over iets geheel anders. Je kinderen vrij opvoeden is imo iets compleet anders dan je kinderen geen beleefdheidsvormen meegeven.
pi_95467225
quote:
Op woensdag 13 april 2011 19:16 schreef fratsman het volgende:
Hanteren je ouders ook nog de corrigerende tik, TS? Zou in sommige gevallen helemaal niet verkeerd zijn. :)
Dat deden mijn ouders. En dan brak de hel los. Ik heb er niet echt een boodschap aan als ik iets niet mag van mijn ouders. Ik ben opgevoed met heel veel vrijheid en nu komen er ineens regels, ik zeg je dat dat niet de manier is om je koters op te voeden.
Anonimity is a bliss
  woensdag 13 april 2011 @ 23:08:58 #35
269313 SebasM
Lolmahahaha
pi_95470625
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2011 19:11 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ga je tegen je ouders in omdat dat moet van jezelf of ben je het echt oneens met ze?

Ouders hebben namelijk over het algemeen wel gelijk en al hebben ze het niet dan hebben ze alsnog gelijk. Win-win voor hun. Je kan er keihard tegenin gaan, maar dat werkt destructief en contraproductief. Ergens keihard tegenin gaan resulteert sowieso niet al te vaak in een opbouwende discussie.

En die discussie, die wil je juist hebben. Je komt niet over als een domme debiel, dus ik neem aan dat je ook wel op een normale manier met je ouders kan praten? Bereik je veel meer mee.

Als je tegen ze in gaat omdat je dat leuk vind of omdat dat moet van jezelf, weet dan wel wanneer je even je mond moet houden. Geef je ouders af en toe een beetje gelijk, dat houdt het voor hun ook gezellig.
Only when the power of love is greater than the love for power, there will be peace
pi_95470643
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:50 schreef Re het volgende:

[..]

laat de staat lekker buiten de opvoeding van mijn kinderen, die hebben daar geen ene flikker over te vertellen.

Ook bij criminele adolescenten? Dan is en blijft het een zaak van de ouder?
pi_95470729
Ouders vrij in hoe ze hun kinderen opvoeden.
  woensdag 13 april 2011 @ 23:18:17 #38
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95471209
quote:

[..]

het gaat niet mis in het brein van deze puber, pubers kunnen niet verder kijken dan de paar jaartjes die ze in het leven staan. als je een succesvol leven wilt hebben dan moet je soms ergens aan likken, ook al wil je dat niet. En kom niet aan met dat wat ik zeg niet zo is want ik ben 30 en jij een puber.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_95472200
Juist pubers verdienen een standvastige 'my way or the highway' opvoeding.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_95472801
quote:
2s.gif Op woensdag 13 april 2011 23:10 schreef Strugglemaster het volgende:
Ouders vrij in hoe ze hun kinderen opvoeden.
Maar kinderen zijn vrij van dat pad af te wijken, zeker als ze wat ouder worden. Dan mogen ze helemaal hun eigen pad kiezen.
pi_95483156
Ik denk trouwens wel, dat als je je koters dan vrij laat in dingen, dat je dan ook moet zeggen van: oké, dan kook je ook maar eens een keer voor jezelf. Anders krijg je alleen de lusten en niet de lasten.

Het is een beetje hypocriet om vrijheid te willen, maar wel elke dag je handje ophouden van ik wil nu eten want alleen kan ik het niet.
Anonimity is a bliss
  donderdag 14 april 2011 @ 11:52:43 #42
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95484325
quote:
7s.gif Op donderdag 14 april 2011 11:19 schreef gewoonfaye het volgende:
Ik denk trouwens wel, dat als je je koters dan vrij laat in dingen, dat je dan ook moet zeggen van: oké, dan kook je ook maar eens een keer voor jezelf. Anders krijg je alleen de lusten en niet de lasten.

Het is een beetje hypocriet om vrijheid te willen, maar wel elke dag je handje ophouden van ik wil nu eten want alleen kan ik het niet.
Koters zoals TS zeggen dan gewoon "Ik ben vrij dus ik ga naar de friettent!"
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_95484846
Je ouders zijn geen Goden die aanbeden moeten worden en wiens autoriteit klakkeloos moet worden opgevolgd, daar mag je gerust aan twijfelen. Eigenlijk zitten we in een fase waar we net uit de middeleeuwen komen, waar de Christelijke autoriteit langzaam maar zeker vervangen wordt door de wetenschappelijke mede dankzij technologische ontwikkelingen. Waar de vorige generatie heel anders is opgegroeid in een tijd waar de bomen tot de hemel leken te groeien itt de steeds maar minder wordende economie met steeds minder kansen, tegelijk een overvloed aan middelen om informatie te verkrijgen over van alles en nog wat.

En zeg nu zelf, wat zijn de verdiensten van de babyboom generatie? Volgens mij hadden we allang elektrische auto's kunnen hebben en zonnepaneel parken of andere alternatieve energiebronnen, ipv allerlei milieuverontreinigingen door ongelukken mede veroorzaakt door kostenbesparingen. Onze ouders wilden alles snel snel snel en wel nu meteen, ipv alles langzaam op te bouwen na WO2 nodigden zij mensen uit andere landen om het werk te doen waarvan ze collectief hun neus voor ophaalden. En ipv die mensen na het werk weer terug te sturen (dat was namelijk destijds de regeling) kon het ze eigenlijk niet veel schelen en zitten we nu met allerlei problemen waarvan de vorige generatie dus niet in staat bleek te zijn ze op te lossen, "laat ze het zelf maar uitzoeken wij gaan toch met pensioen naar Spanje". Ook is de oudere generatie niet in staat gebleken gedegen geestelijke gezondheidszorg te bieden, niet voor hun eigen problemen en ook niet voor hun kinderen die ze dan maar liever drogeren met dubieuze medicijnen waarmee ook nog eens geld verdiend kan worden dan dat ze behandelingen bedenken die geld gaan kosten. Dan zal ik het falen in het creeeren van woonruimte voor hun kinderen maar skippen.

Nee, ouders zijn zeker niet heilig in NL. Het is zelfs goed voor bepaalde ouders eens kritisch naar zichzelf te kijken, ouders met opstandige pubers mogen hun kinderen dankbaar zijn dat ze hen proberen wakker te schudden. De meeste ouders zijn dat natuurlijk niet en willen liever dat hun kind zich conformeert aan dezelfde belabberde omstandigheden, die houden liever hun kop in het zand en hopen dat alles goed genoeg blijft gaan.
pi_95495617
quote:
Op donderdag 14 april 2011 11:52 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Koters zoals TS zeggen dan gewoon "Ik ben vrij dus ik ga naar de friettent!"
Ik heb het over koken. Of ben je nou te stom om dat in te zien?
Anonimity is a bliss
pi_95500026
Naatje: je NLD moest je maar zo snel mogelijk vergeten, anders ga je er in geloven. De Psychische disorders zijn reeel, maar neem ze serieus en je verliest de kans om zelf met wilskracht je koers te bepalen. wij Boeddhisten gooien angsten en andere lastige toestanden van de geest gewoon weg, soms is dat wel een lange weg. Das waar.
Je ouders betalen je huis en je eten. Ze mogen jou opvoeden. wat ze verkeerd zien moet je niet aannemen. Dat geldt voor al je leraren., Dat je Christelijk gelooft lijkt me al voor voldoende verwarring te zorgen. Verder kun je in je leven altijd kiezen voor het goede en dan heb je gelijk.
Zuiver spreken, en ijdele praat laten. Zuiver handelen, dus b.v. niet doden vreemdgaan, stelen e.d.
Bestudeer het 8 voudig pad van Boeddhisten en je gaat alleen nog maar goede dingen doen. Is niet waar hoor want we blijven falende mensen. Zoiets als de zondeval bij jullie christenen. De meesten van ons gaan op zichzelf wonen en dan heroverweeg je vaak je opvoeding. Dan behoud je het goede wat w.s. meer is dan je nu denkt.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_95500063
En oh ja. Vrijheid klinkt heel verleidelijk, maar besef dat je dan verantwoordelijk moet handelen, zie bovenstaand betoog. anders kan een mens vreselijke dingen doen en stommiteiten begaan.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
  donderdag 14 april 2011 @ 18:06:14 #47
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95500431
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 17:51 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Naatje: je NLD moest je maar zo snel mogelijk vergeten, anders ga je er in geloven. De Psychische disorders zijn reeel, maar neem ze serieus en je verliest de kans om zelf met wilskracht je koers te bepalen. wij Boeddhisten gooien angsten en andere lastige toestanden van de geest gewoon weg, soms is dat wel een lange weg. Das waar.
Je ouders betalen je huis en je eten. Ze mogen jou opvoeden. wat ze verkeerd zien moet je niet aannemen. Dat geldt voor al je leraren., Dat je Christelijk gelooft lijkt me al voor voldoende verwarring te zorgen. Verder kun je in je leven altijd kiezen voor het goede en dan heb je gelijk.
Zuiver spreken, en ijdele praat laten. Zuiver handelen, dus b.v. niet doden vreemdgaan, stelen e.d.
Bestudeer het 8 voudig pad van Boeddhisten en je gaat alleen nog maar goede dingen doen. Is niet waar hoor want we blijven falende mensen. Zoiets als de zondeval bij jullie christenen. De meesten van ons gaan op zichzelf wonen en dan heroverweeg je vaak je opvoeding. Dan behoud je het goede wat w.s. meer is dan je nu denkt.
Geloven in NLD? Hoe kan je nou geloven in zoiets? Het verklaart alleen heel veel. Dat ik NLD heb (wat niet officieel is), zorgt bij mij juist dat ik situaties anders ga inzien. Als ik niet had geweten dat ik NLD had, dan had ik alsnog hetzelfde gehandeld. Daarbij, het gegeven dat ik NLD heb, zou mijn ouders kunnen doen inzien dat ik in sommige situaties gewoon lastig op te voeden ben en dat je dan dus anders moet opvoeden.

Trouwens, je probeert me nu een beetje te bekeren tot boeddhisme, maar dat gaat totaal offtopic, dus beter doe je dat alleen in de topics die ik in F&L heb gepost.
  donderdag 14 april 2011 @ 18:25:39 #48
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95501178
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 16:15 schreef gewoonfaye het volgende:

[..]

Ik heb het over koken. Of ben je nou te stom om dat in te zien?
Ja maar denk je dat als mama zegt dat TS voor zichzelf moet koken, maar meteen in potten en pannen gaat roeren? Nee, TS is eigenwijs en gaat dus gewoon naar de friettent om zijn kostje bijeen te scharrelen.
Een gedicht over Maanvis
pi_95501206
quote:
Op woensdag 13 april 2011 18:27 schreef Sattyagraha het volgende:

Zo simpel is het.
Dat dus.
  donderdag 14 april 2011 @ 18:29:52 #50
92409 Twinky
Little star.
pi_95501350
Mijn ouders waren behoorlijk streng. Ik moest elke zondag naar de kerk, mocht vanalles niet, en alleen maar 'omdat ik het zeg' of 'omdat je in mijn huis woont'. En ik ben werkelijk tegen elk miniregeltje ingegaan, mijn moeder keer op keer gillend en huilend op de kast gejaagd enzovoort.

Ach, soit. Ik was 17 toen ik uit huis ging en toen mocht ik alles zelf bepalen. met vallen en opstaan want je komt er al gauw achter dat elke dag pizza niet goed voor je is, dat een dagritme ook niet voor niets bestaat. Maar ook maak je je eigen normen en waarden, die heel anders kunnen zijn.

Ik vond het als puber vreselijk, kon ze wel wurgen zo nu en dan, maar het is nu allemaal voorbij. Ik ben nu 21 en doe veel dingen heel anders dan hen (omg zacht wcpapier ipv euroshopper), maar kan ook van regels zien dat er wel iets achter zat.
Wat ik heel erg miste is dat er een reden was dat iets moest of niet mocht, want het was altijd 'daarom', en nu kan ik steeds meer de redenen invullen. Ik ben het er niet mee eens, maar als ik had geweten dat het de mening was van mijn opvoeders/verzorgers dat dit de beste manier voor mij was, en dat ze dat waarschijnlijk in hun hoofd best onderbouwd hadden, was ik er misschien anders mee omgegaan. Want ja, natuurlijk is een dictator verleidelijk om tegen aan te schoppen, maar als je bedenkt dat het enige doel van je ouders is dat jij een zo goed mogelijk mens wordt, kun je er op een andere manier tegenaan kijken. En op een dag mag je alles zelf bepalen ;)

Kortom: zowel je ouders als jij willen het beste voor je. En het hoort nou eenmaal bij een puber (hoor mij nou) dat dat beste nogal op een korte termijn is, en het belangrijkste van de hele wereld lijkt op zo'n moment. Je ouders hebben nou eenmaal meer ervaring en kunnen beter voor- en achteruit kijken want hun hersenen zijn in een ander stadium van ontwikkeling.
  donderdag 14 april 2011 @ 18:33:17 #51
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95501485
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 18:25 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ja maar denk je dat als mama zegt dat TS voor zichzelf moet koken, maar meteen in potten en pannen gaat roeren? Nee, TS is eigenwijs en gaat dus gewoon naar de friettent om zijn kostje bijeen te scharrelen.
Ik heb een hele week voor mezelf gezorgd, nog gezond gegeten ook en ik ben slechts 1 keer in die week naar de friettent geweest.
pi_95501633
quote:
Ik ben het er niet mee eens, maar als ik had geweten dat het de mening was van mijn opvoeders/verzorgers dat dit de beste manier voor mij was, en dat ze dat waarschijnlijk in hun hoofd best onderbouwd hadden, was ik er misschien anders mee omgegaan.
Ik denk dat ouders na een drukke werkdag wel iets anders aan hun hoofd dan vrij evidente/voor de hand liggende leefregels uitleggen aan oost-Indisch dove pubers.

Tevens heb ik nog nooit een puber een draai zien maken na een betoog van zijn/haar ouders. Pubers willen meestal gewoon 'hun zin'. Ze willen laat uit, sexy kleding, meer geld, geen huiswerk, niet mee naar oma op bezoek etc. Daar lul je ze niet 123 uit.

Waarom wil je dan niet naar oma?

Omdat het saai is bij oma (en ik eigenlijk met mijn vriendin wil neuken terwijl jullie het huis uit zijn)

Ja maar het is belangrijk om je oma op te zoeken. Ze is namelijk heel oud en wie weet hoelang ze nog heeft en later heb je spijt dat je dan niet geweest bent. <-- evidente reden

MAAR HET IS SAAI BIJ OMA EN IK HEB GEEN ZIN! <-- geen effect op puber.
  donderdag 14 april 2011 @ 18:55:58 #53
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95502504
quote:
7s.gif Op donderdag 14 april 2011 18:33 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik heb een hele week voor mezelf gezorgd, nog gezond gegeten ook en ik ben slechts 1 keer in die week naar de friettent geweest.
Nou nou, een hele week. Je ma doet dat de overige 51 weken? :')
Een gedicht over Maanvis
  donderdag 14 april 2011 @ 19:06:37 #54
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95502966
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 18:55 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Nou nou, een hele week. Je ma doet dat de overige 51 weken? :')
Het gaat erom dat ik wel voor mezelf zorg en niet zomaar elke dag naar de friettent ga als ik op mezelf ben, zoals jij dat wel stelt
  donderdag 14 april 2011 @ 19:07:50 #55
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95503029
quote:
2s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:06 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Het gaat erom dat ik wel voor mezelf zorg en niet zomaar elke dag naar de friettent ga als ik op mezelf ben, zoals jij dat wel stelt
Maar als je moeder zou zeggen dat jij vanaf nu iedere dag moet koken, doe je dat dan?
Een gedicht over Maanvis
pi_95503070
Gaat het topic nu over de opvoeding van naatje_1? Want ik hou niet zo van persoonlijke topics.
Ik hoopte op pubers in general. Just saying
  donderdag 14 april 2011 @ 19:09:21 #57
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95503092
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:08 schreef Sattyagraha het volgende:
Gaat het topic nu over de opvoeding van naatje_1? Want ik hou niet zo van persoonlijke topics.
  donderdag 14 april 2011 @ 19:10:16 #58
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95503129
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:08 schreef Sattyagraha het volgende:
Pubers in general komen het beste terecht als ze zo opgevoed worden als naatje_1.
Een gedicht over Maanvis
pi_95503137
quote:

Zo simpel is het.
Dit dus. ^O^
  donderdag 14 april 2011 @ 19:37:56 #60
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95504766
Ok, dan veranderen we even de stelling, het is niet meer verplicht. Wat dan? Is dit niet gewoon de beste manier van opvoeden? Dat je op deze manier een puber leert met verantwoordelijkheden om te gaan? Je leert immers het beste van je fouten.

Stel je hebt geen motivatie voor school, confronteer een puber dan met de consequenties (geen leuke baan, geen mensen rondom je met zelfde niveau, etc.), waarschijnlijk luistert hij niet. Doe dit niet 1 keer, maar meerdere keren. Als de puber écht niet wilt luisteren, laat hem dan lekker zijn gang gaan. Als hij dan blijft zitten en hij heeft het niet leuk, confronteer hem dan met het feit dat je gelijk had. Waarschijnlijk gaat deze dan beter inzien dat jij toch echt gelijk had.
  donderdag 14 april 2011 @ 19:41:10 #61
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_95504966
quote:
7s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:37 schreef naatje_1 het volgende:
Ok, dan veranderen we even de stelling, het is niet meer verplicht. Wat dan? Is dit niet gewoon de beste manier van opvoeden? Dat je op deze manier een puber leert met verantwoordelijkheden om te gaan? Je leert immers het beste van je fouten.

Stel je hebt geen motivatie voor school, confronteer een puber dan met de consequenties (geen leuke baan, geen mensen rondom je met zelfde niveau, etc.), waarschijnlijk luistert hij niet. Doe dit niet 1 keer, maar meerdere keren. Als de puber écht niet wilt luisteren, laat hem dan lekker zijn gang gaan. Als hij dan blijft zitten en hij heeft het niet leuk, confronteer hem dan met het feit dat je gelijk had. Waarschijnlijk gaat deze dan beter inzien dat jij toch echt gelijk had.
je moet het lijntje wel een beetje strak houden, zoals jouw ouders dus ook doen. pubers zoals jij blijven gerust zitten en gaan dan zonder diploma van school, en dat willen je ouders voorkomen.
Tokkies ontstaan niet zomaar, die ontstaan doordat ouders hun opvoedingstaken negeren.

Anyway, als je me niet gelooft, ik was ook zo'n kutpuber, maar nu ik 30 ben ben ik m'n ouders dankbaar dat ze me niet vrij lieten, anders was ik nu een kuttokkie ;).
Een gedicht over Maanvis
pi_95505292
de balans zoeken tussen enerzijds vrijeid geven en anderzijds regels voorschirjven is nu juist opvoeden. waar die balans dan ligt hangt van heel veelk dingen af en is eigenlijk voor elk gezin anders.

ts. je zegt:
quote:
De vraag is natuurlijk wat ik hiermee bedoel. Simpel gezegd: ouders kunnen iets te willen hebben van hun puber, maar kunnen dat niet eisen
en vervolgens ga je in een adem door met stellen dat de staat dan dingen moet kunnen eisen van alle ouders. zo werkt het niet he :N
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_95505428
dit zegt het beter:

Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_95505691
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 18:25 schreef Maanvis het volgende:

[..]

true, maar ik niet.
Anonimity is a bliss
pi_95506076
Wat was nld ook alweer voor mode ziekte? Tip. Als je een afkorting voor het eerst gebruikt in een topic even voluit schrijven en tussen haakjes de afkorting, daarna mag je de afkorting gebruiken.

Daarnaast ben ik het oneens met je eerste en tweede stelling.
Mijn kinderen hebben te weten dat mijn wil wet is en zeker als ze puber zijn ze niet goed snik zijn en ik het altijd beter weet.
pi_95508842
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 18:37 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Ik denk dat ouders na een drukke werkdag wel iets anders aan hun hoofd dan vrij evidente/voor de hand liggende leefregels uitleggen aan oost-Indisch dove pubers.

Tevens heb ik nog nooit een puber een draai zien maken na een betoog van zijn/haar ouders. Pubers willen meestal gewoon 'hun zin'. Ze willen laat uit, sexy kleding, meer geld, geen huiswerk, niet mee naar oma op bezoek etc. Daar lul je ze niet 123 uit.

Waarom wil je dan niet naar oma?

Omdat het saai is bij oma (en ik eigenlijk met mijn vriendin wil neuken terwijl jullie het huis uit zijn)

Ja maar het is belangrijk om je oma op te zoeken. Ze is namelijk heel oud en wie weet hoelang ze nog heeft en later heb je spijt dat je dan niet geweest bent. <-- evidente reden

MAAR HET IS SAAI BIJ OMA EN IK HEB GEEN ZIN! <-- geen effect op puber.
M'n oma is nu dood en ik heb 0 spijt dat ik niet geweest ben. Niet echt een evidente reden dus.
Ouders zijn niet alwetend hoe de kind zich later voelt, ze kunnen enkel vanuit hun eigen ervaringen denken. Daarentegen weet jij natuurlijk ook niet hoe jij je later voelt, dus om een puber nou helemaal los te laten vind ik ook wat voorbarig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')