abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95453301
De titel zegt het al, vrije opvoeding voor pubers verplicht. Ik kom hier op, omdat ik een discussie heb met mijn ouders, maar dat is ook vrij logisch als puber. Eerst wilde ik er nog kinderen van maken, maar na een discussie op twitter heb ik van die stelling maar afgezien.

De vraag is natuurlijk wat ik hiermee bedoel. Simpel gezegd: ouders kunnen iets te willen hebben van hun puber, maar kunnen dat niet eisen. Een beweegreden voor het maken van dit topic is religie: ik ben zelf Christelijk opgevoed, waarvoor ik mijn ouders dank, maar je hebt ook kinderen die daar niet blij mee zijn. Waarom zou je als ouder van pubers eisen om naar de Christelijke maatstaven te leven? Uiteraard, je mag natuurlijk willen dat deze zo leven als jou, maar je kunt het niet eisen.

Volgens mij (en je mag me corrigeren als het onjuist is), vormen pubers een eigen mening, waardoor er bijna altijd ruzie komt in de puberale fase. Ik heb zelf hele lieve ouders, maar ze moeten zich vanaf nu niet meer actief gaan bemoeien met de opvoeding. Ik denk te weten hoe ik het beste kan leven en daar hoeven mijn ouders niets meer over te zeggen (egoïstisch als het om opvoeden gaat). Uiteraard kan je altijd als ouder met je kind het gesprek aangaan, dat is nooit verboden.

Reden waarom dit niet doorgevoerd zou moeten worden, zou het opbrengen van discipline voor werk en school zijn. Volgens mij zijn pubers bijna altijd eigenwijs, dus zullen ze altijd hun eigen plan trekken. Als ik zin heb om geen reet uit te voeren, dan doe ik dat, dan draag ik zelf de consequenties. De consequentie voor mij was dat ik bleef zitten, wat ik eigenlijk helemaal niet zo erg vond. Nu weet ik wel beter, ben wat ouder en weet dat ik voor sommige vakken discipline moet opbrengen. Zoals eerder gezegd, kan je als ouder met een kind gaan praten over zijn wil, maar volgens mij heeft het geen zin om een puber ergens toe te dwingen. Volgens mij zal dat juist leiden tot het tegenovergestelde, want een puber wilt dingen doen die deze niet mag. En dit zal waarschijnlijk leiden tot een moeizame relatie tussen puber en ouder.

Wat mis ik hier? Waar ga ik de mist in? Waarom zou het niet doorgevoerd moeten worden, of waarom juist wel?

Kleine kanttekening: je kan ouders natuurlijk nooit boetes op gaan leggen, omdat zij hun kinderen niet vrij opvoeden, maar je zou het wellicht als morele plicht kunnen eisen.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_95453456
Ouders zijn financieel verantwoordelijk voor hun telg. Zo'n puber heeft gewoon zijn ouders te gehoorzamen. Zij voorzien immers zijn hele levensonderhoud.

Eigen huis = eigen regels. Ons huis = onze regels.

Zo simpel is het.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_95453492
Hoe oud ben je TS? Zo lang je niet volwassen bent en op kosten van je ouders leeft heb je maar te luisteren vind ik. Niet mee eens? Ga het huis uit, zorg voor inkomen en doe wat je wilt.
pi_95453505
Zolang ze hun benen bij hun ouders onder de tafel steken hebben ze maar te luisteren.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:29:05 #5
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_95453536
Wat bedoel je precies met een vrije opvoeding, ik kan me er wel iets bij voorstellen maar weet natuurlijk niet precies wat jij met een vrije opvoeding bedoeld.
Do androids dream of electric sheep?
pi_95453556
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:27 schreef Sattyagraha het volgende:
Ouders zijn financieel verantwoordelijk voor hun telg. Zo'n puber heeft gewoon zijn ouders te gehoorzamen. Zij voorzien immers zijn hele levensonderhoud.

Zo simpel is het.
en als het helemaal misgaat in het brein van onze puber, als deze zijn ouders heeft te gehoorzamen? Moet deze dan de kwelling doorstaan van de ouders in kwestie? Als jij in het land van een dictator leeft, heb je je dan ook te houden aan zijn regels, alleen omdat hij zorgt voor inkomen?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 13 april 2011 @ 18:31:02 #7
258011 The_Chosen_1
Piemol in je oor.
pi_95453608
quote:
Volgens mij zijn pubers bijna altijd eigenwijs, dus zullen ze altijd hun eigen plan trekken. Als ik zin heb om geen reet uit te voeren, dan doe ik dat, dan draag ik zelf de consequenties. De consequentie voor mij was dat ik bleef zitten, wat ik eigenlijk helemaal niet zo erg vond. Nu weet ik wel beter, ben wat ouder en weet dat ik voor sommige vakken discipline moet opbrengen
Betaal jij ook je eigen school dan?

En pubers denken alleen maar dat ze zelfstandig zijn. Daarom is het ook goed dat de wet je pas volledig handelingsbekwaam maakt zodra je 18 wordt. 16/17 jarige hebben alleen maar een grote mond, en wellicht kunnen sommigen voor zichzelf zorgen, de meesten kunnen dat bij lange na niet.

Om een algemene regeling te treffen voor vrije opvoeding gaat veel te ver. Alhoewel je vanaf een zekere leeftijd wel godsdienst als optie dient te houden. Maar goed ik zou niet weten hoe dat gaat bij christelijke families.
pi_95453655
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:29 schreef RitseB het volgende:
Wat bedoel je precies met een vrije opvoeding, ik kan me er wel iets bij voorstellen maar weet natuurlijk niet precies wat jij met een vrije opvoeding bedoeld.
"Simpel gezegd: ouders kunnen iets te willen hebben van hun puber, maar kunnen dat niet eisen." Belicht van 2 kanten, de religieuze kant (waarom zou je je kinderen verplichten om naar de kerk te gaan?) en de arbeidskant (heeft het wel zin om je kind te verplichten om iets te doen, aangezien deze toch al zijn eigen plan heeft getrokken?)
  woensdag 13 april 2011 @ 18:32:07 #9
258011 The_Chosen_1
Piemol in je oor.
pi_95453657
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:29 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

en als het helemaal misgaat in het brein van onze puber, als deze zijn ouders heeft te gehoorzamen? Moet deze dan de kwelling doorstaan van de ouders in kwestie? Als jij in het land van een dictator leeft, heb je je dan ook te houden aan zijn regels, alleen omdat hij zorgt voor inkomen?
Je ouders met dictators vergelijken is wel erg hoor. Bovendien zijn kinderen handelingsonbekwaam tot een zekere leeftijd. Inwoners van een land met een dictator zijn volgens de wet gewoon handelingsbekwaam, mits ze 18+ zijn.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:32:22 #10
182714 RitseB
pi_95453668
quote:

[..]

Dat is een ontzettend kromme vergelijking. Je doet wat de baas zegt dat je moet doen, je maakt netjes je huiswerk omdat het moet van de lerares, je wast je regelmatig omdat je dat moet van de samenleving. Autoriteit accepteren hoort bij het leven. En trouwens, een vrije opvoeding verplichten, behoorlijk paradoxaal.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:33:28 #11
182714 RitseB
pi_95453708
En autoriteit is niet alleen maar de baas, vaak weten die mensen het gewoon beter.
pi_95453716
"Natuurlijk mag je de stad in jongen, veel plezier! Succes met je examens morgen!"
pi_95453759
quote:

[..]

Juist. Of je ontvlucht het land/ouderlijk huis en creëert een eigen bestaan voor jezelf
  woensdag 13 april 2011 @ 18:35:29 #14
165512 MASD
Music is dead.
pi_95453792
quote:

Zo simpel is het.
Betogen die met 1 zin onderuit te halen zijn zijn geen goede betogen, sorry TS.
Long live music.
pi_95453855
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:35 schreef MASD het volgende:

[..]

Betogen die met 1 zin onderuit te halen zijn zijn geen goede betogen, sorry TS.
Nou ja. Nu gaan we natuurlijk de nuances zoeken. TS heeft gelijk als hij zegt dat een puber niet gedwongen kan worden maar weet dat nog niet te vertalen in een stevige stelling.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:38:30 #16
182714 RitseB
pi_95453934
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:36 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Nou ja. Nu gaan we natuurlijk de nuances zoeken. TS heeft gelijk als hij zegt dat een puber niet gedwongen kan worden maar weet dat nog niet te vertalen in een stevige stelling.
"Heroine, natuurlijk mag jij dat.", "Spring maar lekker joh, die 20 verdiepingen doen toch maar heel even pijn", "Auto mee? Natuurlijk mag dat".
pi_95453952
Wat bedoel je precies TS, dat pubers helemaal niet meer opgevoed worden? Of dat ze binnen redelijke grenzen een bepaalde vrijheid krijgen waar ze mee om leren gaan (iets wat ik toepas als ik mijn peuter van 3 opvoed)? Ik heb veel moeite met het hele "kinderen dienen maar te luisteren"-idee. Dat lijkt wel om macht te gaan, dat moet voor mij nooit de insteek van een opvoeding zijn. Maar ik weet niet of ik je goed begrijp. :)
pi_95454070
quote:
9s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:38 schreef RitseB het volgende:

[..]

"Heroine, natuurlijk mag jij dat.", "Spring maar lekker joh, die 20 verdiepingen doen toch maar heel even pijn", "Auto mee? Natuurlijk mag dat".
Je hoeft het niet te zeggen als ouder... Maar als jou kind zin heeft om heroïne te gebruiken, wat ga je doen?

Ik vind eigenlijk dat de staat hier een stevigere rol in mag spelen. Het mag best iets minder liberaal.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:43:00 #19
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95454153
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:38 schreef L-E het volgende:
Wat bedoel je precies TS, dat pubers helemaal niet meer opgevoed worden? Of dat ze binnen redelijke grenzen een bepaalde vrijheid krijgen waar ze mee om leren gaan (iets wat ik toepas als ik mijn peuter van 3 opvoed)? Ik heb veel moeite met het hele "kinderen dienen maar te luisteren"-idee. Dat lijkt wel om macht te gaan, dat moet voor mij nooit de insteek van een opvoeding zijn. Maar ik weet niet of ik je goed begrijp. :)
Dit is wat ik bedoel.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:45:43 #20
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95454302
quote:
9s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:38 schreef RitseB het volgende:

[..]

Er staat duidelijk in de OP dat de ouders iets mogen willen. Ga in gesprek met je kind, laat hem voorbeelden zien van waarom het niet (of wel) zo moet, confronteer hem met de gevolgen... etc.

Ik ken genoeg pubers die gewoon heroïne gebruiken, ook al mag het niet van het ouderlijk gezag. Voor sommige van deze pubers is het juist een trigger om te gaan gebruiken, als iets niet mag.
pi_95454381
Wat voor kutkinderen zou je daar van krijgen?
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_95454442
quote:
14s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:43 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dit is wat ik bedoel.
Oke, dan kan ik je volgen. Ik weet niet of zoiets voor pubers merkt, maar bij jonge kinderen geloof ik heilig in de kracht van het idee van vrijheid. Dat is natuurlijk geen complete vrijheid, want ik ben de volwassene en uiteindelijk bepaal ik hoe het gebeurt, maar je kan situaties wel zo invullen dat het kind het gevoel heeft dat hij veel bepaalt, zonder dat je gezichtsverlies lijdt als ouder. Een kind wil gezien worden, gehoord worden. Alles wegmaaien door te roepen hoe jij de baas bent creëert een klimaat van strijd en frustratie. Terwijl als je de ander, hoe klein ook, serieus neemt (lijkt te nemen.. :)) de kans veel groter is dat hij jou ook serieus neemt als je iets gedaan wil krijgen. You give what you get.

Maar, dit werkt hier heel goed. Mogelijk zijn er verschrikkelijke kutkinderen die keihard gedisciplineerd moeten worden, ik weet het niet..
  woensdag 13 april 2011 @ 18:48:56 #23
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_95454460
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:32 schreef The_Chosen_1 het volgende:

[..]

Je ouders met dictators vergelijken is wel erg hoor. Bovendien zijn kinderen handelingsonbekwaam tot een zekere leeftijd. Inwoners van een land met een dictator zijn volgens de wet gewoon handelingsbekwaam, mits ze 18+ zijn.
Ik heb mijn ouders al eerder met dictators vergeleken, maar ze konden er gelukkig om lachen. Sowieso weten ze natuurlijk dat ik het niet echt meen.
pi_95454508
quote:

Zo simpel is het.
Dit dus. Daarnaast mogen van mij ouders hun kinderen best wel wat meer aan kettingen hangen. Als je de jeugd van tegenwoordig ziet :N
  woensdag 13 april 2011 @ 18:50:56 #25
262 Re
Kiss & Swallow
pi_95454542
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:41 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Je hoeft het niet te zeggen als ouder... Maar als jou kind zin heeft om heroïne te gebruiken, wat ga je doen?

Ik vind eigenlijk dat de staat hier een stevigere rol in mag spelen. Het mag best iets minder liberaal.
laat de staat lekker buiten de opvoeding van mijn kinderen, die hebben daar geen ene flikker over te vertellen.

Het punt is hier meer religieus van aard als ik TS begrijp, dit naast de gewone normen en waarden die je je kinderen mee wil geven. Het opleggen van religie aan je kind in pubertijd... ik zelf ben niet religieus dus zou dat soort dingen dus niet opleggen of zelfs willen, maar daar ben ik dan weer niet objectief in
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')