De ellende ervan is dat hoe langer de politiek wacht, hoe moeilijker het wordt. 10 jaar geleden durfden ze het al niet, nu zijn de hypotheekschulden 4 keer zo hoog.quote:Op woensdag 13 april 2011 07:25 schreef DustPuppy het volgende:
De HRA zal er toch aan moeten geloven. Het is alleen even de vraag in welke termijn.
maar nu valt er veel te besparen, als de rente verdubbelt dan gaat nederland failliet aan de HRA teruggaafquote:Op woensdag 13 april 2011 08:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De ellende ervan is dat hoe langer de politiek wacht, hoe moeilijker het wordt. 10 jaar geleden durfden ze het al niet, nu zijn de hypotheekschulden 4 keer zo hoog.
Ja want ieder hypotheeknemer heeft een aflossingsvrije hypotheek met een variabele rente.quote:Op woensdag 13 april 2011 08:31 schreef meth77 het volgende:
[..]
maar nu valt er veel te besparen, als de rente verdubbelt dan gaat nederland failliet aan de HRA teruggaaf
kost nu 15 miljard, als de rente drie keer zo hoog word , dan kost het 50 miljard per jaar
In 1980 was de hyp rente 13%
als de betaalde hyprente verdubbelt, dan verdubbelt ook de HRA teruggaaf, dat kan niet anders, als het huurwaardeforfait niet verdubbelt zelfs veel meer dan datquote:Op woensdag 13 april 2011 08:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja want ieder hypotheeknemer heeft een aflossingsvrije hypotheek met een variabele rente.
Ow nee toch niet,![]()
Ja maar waarom zou de betaalde hypotheekrente moeten verdubbelen?quote:Op woensdag 13 april 2011 08:49 schreef meth77 het volgende:
als de betaalde hyprente verdubbelt, dan verdubbelt ook de HRA teruggaaf, dat kan niet anders, als het huurwaardeforfait niet verdubbelt zelfs veel meer dan dat
Ik ben het met je eens dat een groot gedeelte van de Nederlandse grootleners zijn rente voor lange tijd heeft vastgezet. Toch moeten 1,4 miljoen Nederlanders de komende 4 jaar opnieuw onderhandelen over de te betalen rente, deze mensen zouden dus wel eens met veel hogere woonlasten geconfronteerd kunnen worden. Een strop voor hen en voor degene die wel belasting betalen. Weet iemand hoeveel mensen werken met een variabele rente?quote:Op woensdag 13 april 2011 08:52 schreef Basp1 het volgende:
Ja maar waarom zou de betaalde hypotheekrente moeten verdubbelen?
Waarom wil 'Bouwend Nederland' zo graag dat de overdrachtsbelasting word afgeschaft voor starters? Juist.... zodat ze door kunnen gaan met het spelletje van dure woningen bouwen voor doorstromers die hun overwaarde verzilveren. Helaas pindakaas.... tijd om jullie business model te herzienquote:Zeer weinig nieuwbouwwoningen opgeleverd in 2010
In 2010 is het aantal gereed gekomen nieuwbouwwoningen gedaald tot 56.000, een derde minder dan in 2009. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral het aantal koopwoningen zakte flink in: van 57.468 naar 34.569. Het CBS spreekt van een zeer grote daling, die wordt veroorzaakt door onzekerheid op de woningmarkt.
Ook het aantal afgegeven bouwvergunningen is gedaald, met 16 procent tot 61.028. In alle provincies is een terugval in het aantal afgegeven vergunningen. In Flevoland bedroeg deze zelfs 55 procent. Volgens het CBS bedraagt de periode tussen het verlenen van een bouwvergunning en de oplevering van een woning anderhalf tot twee jaar.
Bouwend Nederland geschokt
Namens Bouwend Nederland spreekt woordvoerder Pim Nusselder van schokkende cijfers. We hadden al een slecht beeld van 2010, maar dit is nog zwarter dan we hadden verwacht. Bouwend Nederland maakt zich grote zorgen. Er is op dit moment een opeenstapeling van problemen op de woningmarkt, van slechte financierbaarheid tot een gebrek aan vertrouwen en nu ook een tekort aan nieuwbouwwoningen. Dit zorgt voor structurele, jarenlange moeilijkheden.
Minister Donner wil 75.000 woningen per jaar bouwen, maar daar komt volgens Nusselder op dit moment weinig van terecht. Bouwend Nederland pleit voor extra maatregelen om het consumentenvertrouwen te herstellen. Het afschaffen van de overdrachtsbelasting voor starters zou een goed begin zijn.
NEPROM: markt blijft moeilijk
Woordvoerder Jan Fokkema van de vereniging van Nederlandse projectontwikkelaars Neprom is juist niet verrast door de cijfers. Deze terugval is een logisch gevolg van de dip in de woningmarkt die twee jaar geleden is ingezet. Maar de staat van de markt baart wel zorgen. Vooral de bouw door corporaties zakt heel snel weg, met 30 tot 40 procent ten opzichte van vorig jaar.
Volgens Fokkema is in 2010 gestart met de bouw van 55.000 woningen, tegen 50.000 in 2009. Daarmee was 2010 een iets beter jaar voor ontwikkelaars dan 2009. Maar het blijft een moeilijke markt. Vooral de starters hebben het lastig.
bron: NVM
en toch is het je niet geluktquote:Op woensdag 13 april 2011 10:10 schreef xenobinol het volgende:
Niet zo heel raar natuurlijk want de afgelopen 30 jaar had je niet meer dan 2 werkende hersencellen nodig om makkelijk rijk te worden
Wie zegt dat?quote:
Sparen is wegzetten wat je produceert en niet onmiddelijk nodig hebt.quote:Op woensdag 13 april 2011 09:18 schreef xenobinol het volgende:
Overigens.... ik heb mij de hele avond suf gegoogled naar de betekenis van het woord 'sparen' en heb er niet heel veel informatie over kunnen vinden
En goud is geheel niet afhankelijk van de speculanten, dan kun je nog beter vastgoed kopen en verhuren.quote:Op woensdag 13 april 2011 10:27 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Sparen is wegzetten wat je produceert en niet onmiddelijk nodig hebt.
Bij voorkeur zet je het weg in iets wat waardevast is. Goud bijvoorbeeld.
Wat zijn je participaties in goudquote:Op woensdag 13 april 2011 10:27 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Sparen is wegzetten wat je produceert en niet onmiddelijk nodig hebt.
Bij voorkeur zet je het weg in iets wat waardevast is. Goud bijvoorbeeld.
Als je geld langdurig niet nodig hebt is het altijd nog interessant om in bedrijven te investeren die daadwerkelijk waarde produceren en waarvan de aandelen niet overgewaardeerd zijnquote:Op woensdag 13 april 2011 10:50 schreef antfukker het volgende:
[..]
Wat zijn je participaties in goud? Bij voorkeur zetten mensen hun spaargeld op een spaarrekening ipv iets speculatiefs..
zoals?quote:Op woensdag 13 april 2011 10:56 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als je geld langdurig niet nodig hebt is het altijd nog interessant om in bedrijven te investeren die daadwerkelijk waarde produceren en waarvan de aandelen niet overgewaardeerd zijn
quotequote:Op woensdag 13 april 2011 12:40 schreef farscapevr8 het volgende:
banken compleet nationaliseren en non profit maken
quote:I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies. If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks and corporations that will grow up around [the banks] will deprive the people of all property until their children wake-up homeless on the continent their fathers conquered. The issuing power should be taken from the banks and restored to the people, to whom it properly belongs.
De overheid zou er net zo'n zooitje van kunnen maken hoorquote:
hmmmz, het blijft weer eens stil zodra het concreet wordt, huh?quote:
Heb ik geroepen dan dat ik wel weet waar je in moet beleggen? Ik zei alleen maar:quote:Op woensdag 13 april 2011 13:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hmmmz, het blijft weer eens stil zodra het concreet wordt, huh?
bluf, bluf, bluf
In jouw optiek ben je inderdaad een beste bankster
[blond modus on]quote:Op woensdag 13 april 2011 10:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waarom wil 'Bouwend Nederland' zo graag dat de overdrachtsbelasting word afgeschaft voor starters? Juist.... zodat ze door kunnen gaan met het spelletje van dure woningen bouwen voor doorstromers die hun overwaarde verzilveren. Helaas pindakaas.... tijd om jullie business model te herzien
bankster, overduidelijkquote:Op woensdag 13 april 2011 14:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Heb ik geroepen dan dat ik wel weet waar je in moet beleggen? Ik zei alleen maar:
"Als je geld langdurig niet nodig hebt is het altijd nog interessant om in bedrijven te investeren die daadwerkelijk waarde produceren en waarvan de aandelen niet overgewaardeerd zijn"
Of ik beleg en waarin in zou beleggen gaat niemand wat aan, misschien ben ik wel straatarm, woon ik in een doos en jat wifi van de McDonald's aan de overkant
Mooie quote. "Rente" komt er uiteindelijk op neer dat banken alles bezitten, voor het weinige werk wat ze doen (lees: geld getalletjes heen en weer schuiven) een volslagen belachelijk systeem...quote:
ik heb meegemaakt dat het verdubbelde, kan maar zo weer gebeurenquote:Op woensdag 13 april 2011 08:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja maar waarom zou de betaalde hypotheekrente moeten verdubbelen?
Ik heb meegemaakt dat ie door 3'n ging (ergernog op een bepaald punt door zevenen voor kortlopend geld). En wat nou?quote:Op woensdag 13 april 2011 14:22 schreef meth77 het volgende:
[..]
ik heb meegemaakt dat het verdubbelde, kan maar zo weer gebeuren
dan zeg ik: be a bank! Godsamme zeg, wat een kommer ende kwel.quote:Op woensdag 13 april 2011 14:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Mooie quote. "Rente" komt er uiteindelijk op neer dat banken alles bezitten, voor het weinige werk wat ze doen (lees: geld getalletjes heen en weer schuiven) een volslagen belachelijk systeem...
En dan net zo nutteloos worden voor de samenleving als die parasietenquote:Op woensdag 13 april 2011 14:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dan zeg ik: be a bank! Godsamme zeg, wat een kommer ende kwel.
Ach wat zijn we nu toch nuttig bezig, we hebben allemaal banen om elkaar bezig te houden, even op de gebruikelijke zwart wit manier de enigste nuttige banen voor de maatschappij zijn doctoren en politieagenten.quote:Op woensdag 13 april 2011 14:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
En dan net zo nutteloos worden voor de samenleving als die parasieten
nee, zwelgen in verdriet en zelfmedelijden is nutvolquote:Op woensdag 13 april 2011 14:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
En dan net zo nutteloos worden voor de samenleving als die parasieten
Welnee.... de meest nuttige mensen zijn degene die voedsel en onderdak producerenquote:Op woensdag 13 april 2011 14:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach wat zijn we nu toch nuttig bezig, we hebben allemaal banen om elkaar bezig te houden, even op de gebruikelijke zwart wit manier de enigste nuttige banen voor de maatschappij zijn doctoren en politieagenten.
Je zou haast medelijden krijgen met banksters.... het is ook wat dat hun bonussen worden ingeperkt en de hele maatschappij van ze walgtquote:Op woensdag 13 april 2011 14:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
nee, zwelgen in verdriet en zelfmedelijden is nutvol
ik heb geen medelijden met je hoor, je doet het helemaal zelfquote:Op woensdag 13 april 2011 14:38 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je zou haast medelijden krijgen met banksters.... het is ook wat dat hun bonussen worden ingeperkt en de hele maatschappij van ze walgt
Wil je erover praten?quote:
Sorry ik was abuis. Natuurlijk bedoel ik WUZZquote:Op woensdag 13 april 2011 14:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wil je erover praten?
Dit is WGR, niet het Viva forum....![]()
Goud is niet speculatief voor wie het begrijpt. Het stijgt dan ook niet voor niets al tien jaar.quote:Op woensdag 13 april 2011 10:50 schreef antfukker het volgende:
[..]
Wat zijn je participaties in goud? Bij voorkeur zetten mensen hun spaargeld op een spaarrekening ipv iets speculatiefs..
Dat zijn boeren, maar we zijn nu zover dat we van hen landbouwland kopen met belastingschuld, om er wilde klipgeiten op te zetten, en de nutteloze geldschuivers dikke bonussen gevenquote:Op woensdag 13 april 2011 14:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Welnee.... de meest nuttige mensen zijn degene die voedsel en onderdak produceren
Ik begrijp het niet, leg eens uit...quote:Op woensdag 13 april 2011 15:23 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Goud is niet speculatief voor wie het begrijpt. Het stijgt dan ook niet voor niets al tien jaar.
Dat proberen we al 127 topics.quote:Op woensdag 13 april 2011 15:24 schreef Censuur-152 het volgende:
Ik begrijp het niet, leg eens uit...
Dit is toch de slowchat van aexquote:Op woensdag 13 april 2011 14:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dit is WGR, niet het Viva forum....![]()
Jij probeert jonge mensen uit te leggen dat ze op de top moeten instappen omdat jij anders de een van laatste bent die zo dom is geweest. Dat is iets anders...quote:Op woensdag 13 april 2011 15:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat proberen we al 127 topics.
Je begrijpt het dus inderdaad nog steeds niet.quote:Op woensdag 13 april 2011 15:35 schreef Censuur-152 het volgende:
Jij probeert jonge mensen uit te leggen dat ze op de top moeten instappen omdat jij anders de een van laatste bent die zo dom is geweest. Dat is iets anders...
quote:
Sterker nog, hij heeft een heel weblog waarin hij schrijft dat hij het niet begrijpt.quote:Op woensdag 13 april 2011 15:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je begrijpt het dus inderdaad nog steeds niet.
Yep. En je hebt ze ook die vol goede moed moeder de gans achterna lopen, en na jaren tot de conclusie komen dat hun kansen alleen maar zijn afgenomen of zelfs verdampt. Je zult maar op basis van een wazige weblog met dubbele agenda jaren gewacht hebben om nu tot de conclusie te komen dat je met de nieuwe eisen en hogere rente nog net een garagebox kunt kopen. Nee, dan ben je goed bezig.quote:Op woensdag 13 april 2011 16:50 schreef antfukker het volgende:
Er zijn ook veel mensen die het niet willen begrijpen en vol goede moed moeder de gans achterna lopen (en dan janken als de zoveelste bubbel ineen zakt)
even gecorrigeerd voor je. Graag gedaan hoorquote:Op woensdag 13 april 2011 16:50 schreef antfukker het volgende:
Er zijn ook veel mensen die het niet willen begrijpen en vol goede moed moeder de gans achterna lopen (en dan janken als de zoveelste bubbel niet ineen blijkt tezaktken, en een decennia wachten nog te kort blijkt)
In zijn geval is dat niet bepaald een keuze hoor...quote:Op woensdag 13 april 2011 17:00 schreef GoudIsEcht het volgende:
Of je blijft in onbegrip leven, jouw keus.
goud is schuldenvrijquote:Op woensdag 13 april 2011 17:00 schreef GoudIsEcht het volgende:
Die quote-knop werkt niet in firefox lijkt het.
Maar ik ben geen goudhandelaar, censuur.
De kern van het goudverhaal ligt bij schuld die als bezit gezien wordt, en momenteel nog steeds een belasting voor het financiële systeem blijft vormen.
Goud is schuldvrij, en hoe groter de schuldenproblematiek, hoe hoger de goudprijs (zolang bepaalde politieke krachten goud als oplossing blijven toestaan).
Als je wat meer over goud wil weten moet je maar eens op het internet gaat loeren. Of je blijft in onbegrip leven, jouw keus.
Dino is een illusionist die al je geld kan laten verdwijnenquote:Op woensdag 13 april 2011 17:17 schreef GoudIsEcht het volgende:
OMFG al die weirdo's - waar jij ongetwijfeld ook bij hoort - kopen papiergoud via zo'n beleggersrekeningetje.
OMFG dat is geen echt goud. Echt goud heb je in bezit en er kleeft geen enkele claim op van iemand anders.
OMFG het ging over sparen, en 'weirdo's met kortlopend geld' hebben helemaal geen spaarcenten.
OMFG... jij bent slim.
maar ik weet tenminte wel waar naar toe het verdwijntquote:Op woensdag 13 april 2011 17:21 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dino is een illusionist die al je geld kan laten verdwijnen
Ik heb hier zelfs illusionisten leren kennen die er hun hand niet voor omdraaien om alle logica te laten verdwijnen.quote:Op woensdag 13 april 2011 17:21 schreef xenobinol het volgende:
Dino is een illusionist die al je geld kan laten verdwijnen
of het te voorschijn toverenquote:Op woensdag 13 april 2011 17:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik heb hier zelfs illusionisten leren kennen die er hun hand niet voor omdraaien om alle logica te laten verdwijnen.
ja er zijn er ook die in de toekomst kunnen kijkenquote:
Wie goed naar het verleden kan kijken ziet vaak meer dan je denkt over de toekomst.quote:Op woensdag 13 april 2011 17:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja er zijn er ook die in de toekomst kunnen kijken
Ik koop liever een huis. Zelfs al daalt de waarde naar ¤ 1,- dan nog hou ik me daarin makkelijker droog en warm dan onder een hele, hele grote berg goud.quote:Op woensdag 13 april 2011 17:44 schreef GoudIsEcht het volgende:
Veel mensen hier leven in de mening (ik zou het niet met gedachte/denken willen associeren) dat wat bedrukt papier waardevast en het hoogste doel zou zijn.
Dat is pas een illusie!
Daar valt natuurlijk wat voor te zeggen. Ik denk zelf dat je beter kan huren en in goud kan gaan om in de toekomst een groter huis te kopen, maar dan moet je wel wat spaarcentjes hebben (je huis cash kunnen afrekenen).quote:Op woensdag 13 april 2011 17:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik koop liever een huis. Zelfs al daalt de waarde naar ¤ 1,- dan nog hou ik me daarin makkelijker droog en warm dan onder een hele, hele grote berg goud.
Ieder zijn meug natuurlijk, maar als ik in een huurwoning zou zitten met 10 Kg goud, en me rot zou irriteren aan bv. de keuken terwijl ik weet dat vervanging daarvan alleen maar de huisbaas ten goede komt, wat moet ik dan met dat goud?quote:Op woensdag 13 april 2011 17:54 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ik denk zelf dat je beter kan huren en in goud kan gaan om in de toekomst een groter huis te kopen, maar dan moet je wel wat spaarcentjes hebben (je huis cash kunnen afrekenen).
Primair: Leef en woongenot.quote:Daar is goud eigenlijk ook vooral voor: het opslaan (sparen) van 'overtollige' waarde.
Niet om te eten of dat soort onzin waar mensen vaak over beginnen.
Toekomst, toekomst, en dan ben je een jaar of 60 en ga je eindelijk dat goud aanwenden om er iets moois voor te kopen en het jaar erop ben je dood.quote:Op woensdag 13 april 2011 17:54 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Daar valt natuurlijk wat voor te zeggen. Ik denk zelf dat je beter kan huren en in goud kan gaan om in de toekomst een groter huis te kopen, maar dan moet je wel wat spaarcentjes hebben (je huis cash kunnen afrekenen).
Daar is goud eigenlijk ook vooral voor: het opslaan (sparen) van 'overtollige' waarde.
Niet om te eten of dat soort onzin waar mensen vaak over beginnen.
Natuurlijk koop je een huis als dat je enige oplossing is voor het gestelde probleem en je het de investering waard vind.quote:Op woensdag 13 april 2011 17:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ieder zijn meug natuurlijk, maar als ik in een huurwoning zou zitten met 10 Kg goud, en me rot zou irriteren aan bv. de keuken terwijl ik weet dat vervanging daarvan alleen maar de huisbaas ten goede komt, wat moet ik dan met dat goud?
[..]
Primair: Leef en woongenot.
Secundair: opslaan/sparen van 'overtollige' waarde
Wat heb je nu aan geld/waarde wat je hebt liggen als je het niet kunt gebruiken om je leven te verbeteren? En ja, wachten op de toekomst KAN je voordeel opleveren. Een financieel voordeel. Maar wie bepaald de waarde van al die jaren gemist woongenot?
Lolquote:Op woensdag 13 april 2011 16:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yep. En je hebt ze ook die vol goede moed moeder de gans achterna lopen, en na jaren tot de conclusie komen dat hun kansen alleen maar zijn afgenomen of zelfs verdampt. Je zult maar op basis van een wazige weblog met dubbele agenda jaren gewacht hebben om nu tot de conclusie te komen dat je met de nieuwe eisen en hogere rente nog net een garagebox kunt kopen. Nee, dan ben je goed bezig.
je weet toch hoe het gaat.... my precious.... ik denk niet dat je het jaar voor dat je dood bent kunt gaan timenquote:Op woensdag 13 april 2011 18:02 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Toekomst, toekomst, en dan ben je een jaar of 60 en ga je eindelijk dat goud aanwenden om er iets moois voor te kopen en het jaar erop ben je dood.
Dit niveau van argumentatie is niet mijn ding. Of je iets voor de toekomst wil (en kunt) bewaren maak je maar lekker zelf ui.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:02 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Toekomst, toekomst, en dan ben je een jaar of 60 en ga je eindelijk dat goud aanwenden om er iets moois voor te kopen en het jaar erop ben je dood.
Iets met "resultaten uit het verleden ... enz."...quote:Op woensdag 13 april 2011 15:23 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Goud is niet speculatief voor wie het begrijpt. Het stijgt dan ook niet voor niets al tien jaar.
true, commissie is het nu. Kom er maar in, Xenoquote:Op woensdag 13 april 2011 18:04 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dit niveau van argumentatie is niet mijn ding. Of je iets voor de toekomst wil (en kunt) bewaren maak je maar lekker zelf ui.
Ja, veel meer dan een grap is het niet, en werkelijkheid zal het al helemaal niet worden.quote:
Beetje kort door bocht denk ik.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:03 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het is eigenlijk maar net hoe slim en/of naïef je bent, en natuurlijk hoeveel geld/waarde je over hebt/houdt.
Dan weet je ook wat er ooit in de vs gebeurd is met alle goud in particuliere handen.quote:Op woensdag 13 april 2011 17:45 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Wie goed naar het verleden kan kijken ziet vaak meer dan je denkt over de toekomst.
Iets met de krachten achter de stijging begrijpen.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Iets met "resultaten uit het verleden ... enz."...
Dacht jij wellicht dat mensen hun huizen massaal gaan verkopen om een restschuld over te houden? Nope, de woningmarkt raakt simpelweg steeds verder op slot. De mogelijkheden voor starters worden steeds kleiner, en niet zoals hier vaak gedacht wordt steeds groter.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:06 schreef GoudIsEcht het volgende:
Of wie dacht je anders dat straks de hoofdprijs voor die huizen ging neerleggen als niemand ook maar geld heeft om een garagebox te kopen?
Niemand kan kan in de toekomst kijken. Ik vind ook dat je rekening moet houden met onvoorziene (financiële) omstandigheden, maar je moet niet vergeten te leven. Ik heb gekocht omdat het me meer vreugde geeft dan huren. Ik heb onlangs mijn keuken vernieuwd. Ik hoefde daarvoor aan niemand toestemming te vragen. Dat het niet bijdraagt aan de waarde interesseert me niets. Het verhoogt mijn woongenot en daar gaat het me om. Maar wat heel belangrijk is: ik doe dat met geld dat ik speciaal daarvoor beschikbaar heb gesteld, lees gespaard. Niet van geld dat ik reserveer voor onvoorziene omstandigheden.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:03 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Natuurlijk koop je een huis als dat je enige oplossing is voor het gestelde probleem en je het de investering waard vind.
En inderdaad, ieder zijn meug. Je kan alles wat je verdient direct verbrassen (opmaken), maar er zijn er ook die met een bepaalde levensstandaard genoegen nemen en de rest liever bewaren voor onvoorziene omstandigheden/pensioen/kinderen etc.
En zo zijn er ook mensen die geloven dat bedrukt papier geweldig is en de staat er voor zorgt dat de pensioensfondsen je oude dag gaan regelen.
Het is eigenlijk maar net hoe slim en/of naïef je bent, en natuurlijk hoeveel geld/waarde je over hebt/houdt.
Daarom dat die restschuld nu mee mag naar de volgende hyptoheek.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dacht jij wellicht dat mensen hun huizen massaal gaan verkopen om een restschuld over te houden? Nope, de woningmarkt raakt simpelweg steeds verder op slot. De mogelijkheden voor starters worden steeds kleiner, en niet zoals hier vaak gedacht wordt steeds groter.
Lijkt me een prima beslissing, moet je ook vooral zelf maken.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:09 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Niemand kan kan in de toekomst kijken. Ik vind ook dat je rekening moet houden met onvoorziene (financiële) omstandigheden, maar je moet niet vergeten te leven. Ik heb gekocht omdat het me meer vreugde geeft dan huren. Ik heb onlangs mijn keuken vernieuwd. Ik hoefde daarvoor aan niemand toestemming te vragen. Dat het niet bijdraagt aan de waarde interesseert me niets. Het verhoogt mijn woongenot en daar gaat het me om. Maar wat heel belangrijk is: ik doe dat met geld dat ik speciaal daarvoor beschikbaar heb gesteld, lees gespaard. Niet van geld dat ik reserveer voor onvoorziene omstandigheden.
Dat van die garagebox was dan ook symbolisch bedoelt. Er zijn nu zeer zeker mensen die in 2010 nog net een eengezinswoning hadden kunnen kopen, maar inmiddels het zullen moeten doen met een 3 kamer appartement.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:11 schreef GoudIsEcht het volgende:
Dat van de garagebox gaat er hoe dan ook niet komen, tenzij in sprookjes.
Goed mogelijk, generieke uitspraken zijn ook lastig.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat van die garagebox was dan ook symbolisch bedoelt. Er zijn nu zeer zeker mensen die in 2010 nog net een eengezinswoning hadden kunnen kopen, maar inmiddels het zullen moeten doen met een 3 kamer appartement.
Tegen dezelfde maandlasten welteverstaan. (Wel met een iets lagere schuld, maar daar wordt je niet vrolijk van als je een eengezinswoning had willen hebben...)
ik ken ook mensen die 30 jaar geleden goud kochten, en nu nog nog steeds (!) hun wonden aan het likken zijn, die denken: godver, had ik maar een huis gekocht.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:18 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Goed mogelijk, generieke uitspraken zijn ook lastig.
Wie nu iets kan (toen iets kon) kopen waar ie een flinke tijd wil blijven zetten en zijn rente lang vast zet heeft daar waarschijnlijk helemaal niet zo slecht aan gedaan.
Nu met korte rente kopen wetende dat het over een paar jaar niet meer voldoet is een ander verhaal. Ik ken er ook van mensen die in 2007/2008 kochten en nu graag weg willen (samenwonen, andere baan, kinderen) maar niet kunnen.
Had je beter gaan huren...
Kopen voor de korte termijn is NOOIT handig. (Al is het maar om de k.k.)quote:Op woensdag 13 april 2011 18:18 schreef GoudIsEcht het volgende:
Nu met korte rente kopen wetende dat het over een paar jaar niet meer voldoet is een ander verhaal. Ik ken er ook van mensen die in 2007/2008 kochten en nu graag weg willen (samenwonen, andere baan, kinderen) maar niet kunnen.
Dat is het enige punt van 'zorg' voor mij. Waar ik woon wil ik niet voor altijd blijven wonen. Als ik weg wil en de markt zit op slot, dan kan dat wel eens wat vervelend worden.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:18 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Goed mogelijk, generieke uitspraken zijn ook lastig.
Wie nu iets kan (toen iets kon) kopen waar ie een flinke tijd wil blijven zetten en zijn rente lang vast zet heeft daar waarschijnlijk helemaal niet zo slecht aan gedaan.
En als starter van destijds is je huis er niet meer waard op geworden.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kopen voor de korte termijn is NOOIT handig. (Al is het maar om de k.k.)
Ik weet wel dat als je nu een woning wilt kopen je het als starter veel moeilijker hebt dan in 2010. Zeer waarschijnlijk zul je wel iets minder betalen voor je woning, maar omdat je financieringsruimte is afgenomen zul je desondanks toch genoegen moeten nemen met 'minder huis'.
En met de stijgende rente wordt dat alleen maar erger.
Niemand. Want niemand (bij wijze van spreken) MAG het nog. En de mogelijkheden hollen bij elke renteverhoging harder achteruit.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:23 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En als starter van destijds is je huis er niet meer waard op geworden.
En zolang de nieuwe starters het minder gemakkelijk hebben, gaat het dat ook niet worden.
Want wie moet het er voor betalen?
Die discrepantie (woningmarkt op slot) tussen vraag en aanbod kan inderdaad even aanhouden, maar ergens zullen kopers en verkopers elkaar toch weer moeten vinden.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niemand. Want niemand (bij wijze van spreken) MAG het nog. En de mogelijkheden hollen bij elke renteverhoging harder achteruit.
En tuurlijk, de waarde van de woningen daalt daardoor ook, maar nimmer in dezelfde mate als waarmee de mogelijkheden achteruit hollen. Per saldo (niet letterlijk) ga je er als wannabee koper steeds verder op achteruit.
Nee, slechts een klein deel MOET dat. De rest wacht gewoon af.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:35 schreef GoudIsEcht het volgende:
En als niemand kan betalen zullen verkopers moeten zakken.
Niet iedereen nee, maar bv. 40K verlies pakken op je huis zal ook niemand vrijwillig doen.quote:Niet iedereen kan eeuwig blijven wonen waar ie zit.
Nee hoor remco, goud is schuldvrije, monetaire waarde. Die is verder lastig te vinden.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:35 schreef RemcoDelft het volgende:
@gouddude: je snapt natuurlijk best dat goud niet meer is dan een piramidespel, waarbij je hoopt zoveel mogelijk deelnemers aan te trekken.
Even simpel gezegd: op korte termijn (zeg 10 jaar) is de hoeveelheid goud vrijwel constant. Door er meer geld aan uit te geven, komt er niet meer goud. En als je zegt dat dat al 10 jaar aan de gang is, heb je per definitie een bubbel te pakken.
De rest wacht af en maakt op ten duur ook een afweging. Hier blijven, of voor wat minder overwaarde ergens wonen waar je wel wil.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, slechts een klein deel MOET dat. De rest wacht gewoon af.
[..]
Niet iedereen nee, maar bv. 40K verlies pakken op je huis zal ook niemand vrijwillig doen.
'Wat minder' inderdaad. De daling van de prijzen zal nooit in de pas lopen met de daling van de mogelijkheden van de starters. Hoe harder de mogelijkheden achteruit gaan, hoe minder kans op een fatsoenlijke woning de starters hebben.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:40 schreef GoudIsEcht het volgende:
De rest wacht af en maakt op ten duur ook een afweging. Hier blijven, of voor wat minder overwaarde ergens wonen waar je wel wil.
Duidelijke afweging: niemand wilquote:Op woensdag 13 april 2011 18:40 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
De rest wacht af en maakt op ten duur ook een afweging. Hier blijven, of voor wat minder overwaarde ergens wonen waar je wel wil.
En of die 40k echt als verlies gezien gaat worden is maar de vraag. Sommigen zullen hun winstverwachting wat aanpassen; niet iedereen heeft een tophypotheek. De interpretatie van winst en verlies is een vrij psychologisch proces waarbij de 'kudde' een grote rol speelt.
Ik denk dat alle starters hier sowieso een moeilijke tijd voor de boeg hebben met die AOW- en Zorgkosten van de vergrijzingquote:Op woensdag 13 april 2011 18:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Hoe harder de mogelijkheden achteruit gaan, hoe minder kans op een fatsoenlijke woning de starters hebben.
Duidelijk taal. Jij stelt dat alle verkopen van dit moment gedwongen zijn.quote:Op woensdag 13 april 2011 18:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Duidelijke afweging: niemand wilOver to you, bub
Vlak de huursverhogingen en de scherpere inkomensgrenzen voor de sociale sector niet uit. Je zult maar willen verhuizen en naar de vrije sector moeten...quote:Op woensdag 13 april 2011 18:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik denk dat alle starters hier sowieso een moeilijke tijd voor de boeg hebben met die AOW- en Zorgkosten van de vergrijzing
misschien moet jij eerst maar eens leren posten zonder gedreven te worden door eigenbelang en de penucina , bubquote:Op woensdag 13 april 2011 18:46 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Duidelijk taal. Jij stelt dat alle verkopen van dit moment gedwongen zijn.
Misschien moet jij eerst maar eens leren rekenen voordat je hier weer komt typen, bub.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |