abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95452707
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:03 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het is eigenlijk maar net hoe slim en/of naïef je bent, en natuurlijk hoeveel geld/waarde je over hebt/houdt.
Beetje kort door bocht denk ik.

Het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Daarvoor hoef je niet alles direct te verbrassen, maar simpelweg het te besteden aan wat je belangrijk vindt. Jij vindt het wellicht belangrijk om goud tot je beschikking te hebben, ik totaal niet. Ik kan (gelukkig) alles doen en laten waar ik zin in heb, en dat zonder 1 milligram goud.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_95452755
quote:
Op woensdag 13 april 2011 17:45 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Wie goed naar het verleden kan kijken ziet vaak meer dan je denkt over de toekomst.
Dan weet je ook wat er ooit in de vs gebeurd is met alle goud in particuliere handen.
pi_95452781
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Iets met "resultaten uit het verleden ... enz."... :W
Iets met de krachten achter de stijging begrijpen.

Dat resultaten ez. :W :W :W :W is vooral voor domme mensen die zich niet zelf in de materie verdiepen, niet begrijpen wat er speelt en naar een paar even domme verkopers luisteren in de hoop snel rijk te worden.

Als jij nog op dat niveau zit zou ik ook maar voorzichtig zijn.
pi_95452795
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:06 schreef GoudIsEcht het volgende:
Of wie dacht je anders dat straks de hoofdprijs voor die huizen ging neerleggen als niemand ook maar geld heeft om een garagebox te kopen?
Dacht jij wellicht dat mensen hun huizen massaal gaan verkopen om een restschuld over te houden? Nope, de woningmarkt raakt simpelweg steeds verder op slot. De mogelijkheden voor starters worden steeds kleiner, en niet zoals hier vaak gedacht wordt steeds groter.
pi_95452811
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:03 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Natuurlijk koop je een huis als dat je enige oplossing is voor het gestelde probleem en je het de investering waard vind.

En inderdaad, ieder zijn meug. Je kan alles wat je verdient direct verbrassen (opmaken), maar er zijn er ook die met een bepaalde levensstandaard genoegen nemen en de rest liever bewaren voor onvoorziene omstandigheden/pensioen/kinderen etc.

En zo zijn er ook mensen die geloven dat bedrukt papier geweldig is en de staat er voor zorgt dat de pensioensfondsen je oude dag gaan regelen.

Het is eigenlijk maar net hoe slim en/of naïef je bent, en natuurlijk hoeveel geld/waarde je over hebt/houdt.
Niemand kan kan in de toekomst kijken. Ik vind ook dat je rekening moet houden met onvoorziene (financiële) omstandigheden, maar je moet niet vergeten te leven. Ik heb gekocht omdat het me meer vreugde geeft dan huren. Ik heb onlangs mijn keuken vernieuwd. Ik hoefde daarvoor aan niemand toestemming te vragen. Dat het niet bijdraagt aan de waarde interesseert me niets. Het verhoogt mijn woongenot en daar gaat het me om. Maar wat heel belangrijk is: ik doe dat met geld dat ik speciaal daarvoor beschikbaar heb gesteld, lees gespaard. Niet van geld dat ik reserveer voor onvoorziene omstandigheden.
pi_95452905
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dacht jij wellicht dat mensen hun huizen massaal gaan verkopen om een restschuld over te houden? Nope, de woningmarkt raakt simpelweg steeds verder op slot. De mogelijkheden voor starters worden steeds kleiner, en niet zoals hier vaak gedacht wordt steeds groter.
Daarom dat die restschuld nu mee mag naar de volgende hyptoheek.

En inderdaad, als het niet hoeft zal men niet verkopen, dus de markt zal even 'op slot' blijven. Is overigens standaardpatroon bij een daling.

Maar ergens komen er dan vanzelf de verkopen die wel moeten, en die bepalen dan meteen de prijs.

Gaat men er langzaam wat aan wennen dat de overwaarde (want niet iedereen heeft zo'n hoge hypotheek) wel eens wat lager kan uitvallen.

Intussen gaan we ook nog wat inflatie zien. Dat van de garagebox gaat er hoe dan ook niet komen, tenzij in sprookjes.
pi_95452927
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:09 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Niemand kan kan in de toekomst kijken. Ik vind ook dat je rekening moet houden met onvoorziene (financiële) omstandigheden, maar je moet niet vergeten te leven. Ik heb gekocht omdat het me meer vreugde geeft dan huren. Ik heb onlangs mijn keuken vernieuwd. Ik hoefde daarvoor aan niemand toestemming te vragen. Dat het niet bijdraagt aan de waarde interesseert me niets. Het verhoogt mijn woongenot en daar gaat het me om. Maar wat heel belangrijk is: ik doe dat met geld dat ik speciaal daarvoor beschikbaar heb gesteld, lees gespaard. Niet van geld dat ik reserveer voor onvoorziene omstandigheden.
Lijkt me een prima beslissing, moet je ook vooral zelf maken.
pi_95452988
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:11 schreef GoudIsEcht het volgende:
Dat van de garagebox gaat er hoe dan ook niet komen, tenzij in sprookjes.
Dat van die garagebox was dan ook symbolisch bedoelt. Er zijn nu zeer zeker mensen die in 2010 nog net een eengezinswoning hadden kunnen kopen, maar inmiddels het zullen moeten doen met een 3 kamer appartement.

Tegen dezelfde maandlasten welteverstaan. (Wel met een iets lagere schuld, maar daar wordt je niet vrolijk van als je een eengezinswoning had willen hebben...)
pi_95453134
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat van die garagebox was dan ook symbolisch bedoelt. Er zijn nu zeer zeker mensen die in 2010 nog net een eengezinswoning hadden kunnen kopen, maar inmiddels het zullen moeten doen met een 3 kamer appartement.

Tegen dezelfde maandlasten welteverstaan. (Wel met een iets lagere schuld, maar daar wordt je niet vrolijk van als je een eengezinswoning had willen hebben...)
Goed mogelijk, generieke uitspraken zijn ook lastig.

Wie nu iets kan (toen iets kon) kopen waar ie een flinke tijd wil blijven zetten en zijn rente lang vast zet heeft daar waarschijnlijk helemaal niet zo slecht aan gedaan.

Nu met korte rente kopen wetende dat het over een paar jaar niet meer voldoet is een ander verhaal. Ik ken er ook van mensen die in 2007/2008 kochten en nu graag weg willen (samenwonen, andere baan, kinderen) maar niet kunnen.

Had je beter gaan huren...
pi_95453215
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:18 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Wie nu iets kan (toen iets kon) kopen waar ie een flinke tijd wil blijven zetten en zijn rente lang vast zet heeft daar waarschijnlijk helemaal niet zo slecht aan gedaan.

Nu met korte rente kopen wetende dat het over een paar jaar niet meer voldoet is een ander verhaal. Ik ken er ook van mensen die in 2007/2008 kochten en nu graag weg willen (samenwonen, andere baan, kinderen) maar niet kunnen.

ik ken ook mensen die 30 jaar geleden goud kochten, en nu nog nog steeds (!) hun wonden aan het likken zijn, die denken: godver, had ik maar een huis gekocht.

So what? ;)
pi_95453238
quote:

Kopen voor de korte termijn is NOOIT handig. (Al is het maar om de k.k.)

Ik weet wel dat als je nu een woning wilt kopen je het als starter veel moeilijker hebt dan in 2010. Zeer waarschijnlijk zul je wel iets minder betalen voor je woning, maar omdat je financieringsruimte is afgenomen zul je desondanks toch genoegen moeten nemen met 'minder huis'.

En met de stijgende rente wordt dat alleen maar erger.
pi_95453304
quote:

[..]

Dat is het enige punt van 'zorg' voor mij. Waar ik woon wil ik niet voor altijd blijven wonen. Als ik weg wil en de markt zit op slot, dan kan dat wel eens wat vervelend worden.
pi_95453322
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kopen voor de korte termijn is NOOIT handig. (Al is het maar om de k.k.)

Ik weet wel dat als je nu een woning wilt kopen je het als starter veel moeilijker hebt dan in 2010. Zeer waarschijnlijk zul je wel iets minder betalen voor je woning, maar omdat je financieringsruimte is afgenomen zul je desondanks toch genoegen moeten nemen met 'minder huis'.

En met de stijgende rente wordt dat alleen maar erger.
En als starter van destijds is je huis er niet meer waard op geworden.

En zolang de nieuwe starters het minder gemakkelijk hebben, gaat het dat ook niet worden.

Want wie moet het er voor betalen?
pi_95453437
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:23 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

En als starter van destijds is je huis er niet meer waard op geworden.

En zolang de nieuwe starters het minder gemakkelijk hebben, gaat het dat ook niet worden.

Want wie moet het er voor betalen?
Niemand. Want niemand (bij wijze van spreken) MAG het nog. En de mogelijkheden hollen bij elke renteverhoging harder achteruit.

En tuurlijk, de waarde van de woningen daalt daardoor ook, maar nimmer in dezelfde mate als waarmee de mogelijkheden achteruit hollen. Per saldo (niet letterlijk) ga je er als wannabee koper steeds verder op achteruit.
  woensdag 13 april 2011 @ 18:35:20 #190
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_95453785
@gouddude: je snapt natuurlijk best dat goud niet meer is dan een piramidespel, waarbij je hoopt zoveel mogelijk deelnemers aan te trekken.
Even simpel gezegd: op korte termijn (zeg 10 jaar) is de hoeveelheid goud vrijwel constant. Door er meer geld aan uit te geven, komt er niet meer goud. En als je zegt dat dat al 10 jaar aan de gang is, heb je per definitie een bubbel te pakken.
censuur :O
pi_95453805
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niemand. Want niemand (bij wijze van spreken) MAG het nog. En de mogelijkheden hollen bij elke renteverhoging harder achteruit.

En tuurlijk, de waarde van de woningen daalt daardoor ook, maar nimmer in dezelfde mate als waarmee de mogelijkheden achteruit hollen. Per saldo (niet letterlijk) ga je er als wannabee koper steeds verder op achteruit.
Die discrepantie (woningmarkt op slot) tussen vraag en aanbod kan inderdaad even aanhouden, maar ergens zullen kopers en verkopers elkaar toch weer moeten vinden.

En als niemand kan betalen zullen verkopers moeten zakken. Niet iedereen kan eeuwig blijven wonen waar ie zit.
pi_95453905
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:35 schreef GoudIsEcht het volgende:
En als niemand kan betalen zullen verkopers moeten zakken.
Nee, slechts een klein deel MOET dat. De rest wacht gewoon af.

quote:
Niet iedereen kan eeuwig blijven wonen waar ie zit.
Niet iedereen nee, maar bv. 40K verlies pakken op je huis zal ook niemand vrijwillig doen.
pi_95453922
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:35 schreef RemcoDelft het volgende:
@gouddude: je snapt natuurlijk best dat goud niet meer is dan een piramidespel, waarbij je hoopt zoveel mogelijk deelnemers aan te trekken.
Even simpel gezegd: op korte termijn (zeg 10 jaar) is de hoeveelheid goud vrijwel constant. Door er meer geld aan uit te geven, komt er niet meer goud. En als je zegt dat dat al 10 jaar aan de gang is, heb je per definitie een bubbel te pakken.
Nee hoor remco, goud is schuldvrije, monetaire waarde. Die is verder lastig te vinden.

Wat die bubbel betreft moet je misschien je definitie eens langslopen. Neem dan gelijk even je monetaire inzicht mee. Als er al tien jaar (vijftig jaar) alleen maar meer geld en schuld wordt uitgepoept, waar denk je dan dat de bubbel echt zit?
pi_95454032
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, slechts een klein deel MOET dat. De rest wacht gewoon af.

[..]

Niet iedereen nee, maar bv. 40K verlies pakken op je huis zal ook niemand vrijwillig doen.
De rest wacht af en maakt op ten duur ook een afweging. Hier blijven, of voor wat minder overwaarde ergens wonen waar je wel wil.

En of die 40k echt als verlies gezien gaat worden is maar de vraag. Sommigen zullen hun winstverwachting wat aanpassen; niet iedereen heeft een tophypotheek. De interpretatie van winst en verlies is een vrij psychologisch proces waarbij de 'kudde' een grote rol speelt.
pi_95454191
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:40 schreef GoudIsEcht het volgende:
De rest wacht af en maakt op ten duur ook een afweging. Hier blijven, of voor wat minder overwaarde ergens wonen waar je wel wil.
'Wat minder' inderdaad. De daling van de prijzen zal nooit in de pas lopen met de daling van de mogelijkheden van de starters. Hoe harder de mogelijkheden achteruit gaan, hoe minder kans op een fatsoenlijke woning de starters hebben.
pi_95454221
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:40 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

En of die 40k echt als verlies gezien gaat worden is maar de vraag. Sommigen zullen hun winstverwachting wat aanpassen; niet iedereen heeft een tophypotheek. De interpretatie van winst en verlies is een vrij psychologisch proces waarbij de 'kudde' een grote rol speelt.
Duidelijke afweging: niemand wil :) Over to you, bub :)
  woensdag 13 april 2011 @ 18:46:34 #197
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_95454343
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Hoe harder de mogelijkheden achteruit gaan, hoe minder kans op een fatsoenlijke woning de starters hebben.
Ik denk dat alle starters hier sowieso een moeilijke tijd voor de boeg hebben met die AOW- en Zorgkosten van de vergrijzing

En voor de toekomst wat meer waardevast is goud of stenen dat zal de toekomst uitwijzen, moet gezegd dat stenen nu duur zijn en oneindig aan te maken zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_95454352
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Duidelijke afweging: niemand wil :) Over to you, bub :)
Duidelijk taal. Jij stelt dat alle verkopen van dit moment gedwongen zijn.

Misschien moet jij eerst maar eens leren rekenen voordat je hier weer komt typen, bub.
pi_95454468
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik denk dat alle starters hier sowieso een moeilijke tijd voor de boeg hebben met die AOW- en Zorgkosten van de vergrijzing
Vlak de huursverhogingen en de scherpere inkomensgrenzen voor de sociale sector niet uit. Je zult maar willen verhuizen en naar de vrije sector moeten...

En kopen gaat ook niet meer omdat je dacht dat een weblog het allemaal wel wist te voorspellen... :'(
pi_95454854
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:46 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Duidelijk taal. Jij stelt dat alle verkopen van dit moment gedwongen zijn.

Misschien moet jij eerst maar eens leren rekenen voordat je hier weer komt typen, bub.
misschien moet jij eerst maar eens leren posten zonder gedreven te worden door eigenbelang en de penucina , bub :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')