abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95351303
quote:
oerkaverbod ingegaan in Frankrijk

Boerka
Foto: CharlesFred / Flickr / CC / by-ns-sa
Toegevoegd: maandag 11 apr 2011, 01:09
In Frankrijk is het boerkaverbod van kracht geworden. Frankrijk is het eerste Europese land dat een verbod heeft ingesteld op volledige bedekking van het gezicht in het openbaar.

Vrouwen die toch een boerka of nikab dragen, riskeren daarmee een boete van 150 euro. Mannen die hun vrouw verplichten gezichtsbedekking te dragen kunnen een boete krijgen tot 30.000 euro of twee jaar cel.

In Frankrijk wonen ongeveer vijf miljoen moslims. Er zijn naar schatting 2000 vrouwen die een boerka of nikab dragen.

Tegenstanders van het verbod menen dat president Sarkozy stemmen wil winnen met een populistische maatregel. Ze hebben opgeroepen tot een protest met bedekt gezicht bij de Notre Dame in Parijs.
Bron: http://nos.nl/artikel/232(...)an-in-frankrijk.html

Wat Nederland niet durft doet Frankrijk wel.
pi_95351340
5 miljoen? gaat goede kant op :)
Ne mutlu Türküm diyene
pi_95351535
Zeer terecht verbod. Hopelijk volgt Nederland snel.
pi_95351579
Goed dat dit verboden is. Gezichtsbedekking is niet de norm, dus moet het verboden worden.
pi_95351582
Nu die hoofddoekjes nog.. Net als keppeltjes en al die meug.
Auteur: Anna Reactie: In het Engels ken ik daar een mooie uitdrukking voor....
Sud the fuck off... Twats...
  maandag 11 april 2011 @ 18:23:45 #7
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95351588
Die blijven dus voortaan binnen...

Ik vind boerka's wel echt een slechte zaak maar ik vrees voor de gevolgen voor de vrouwen zelf. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
pi_95351612
De boete voor mannen vind ik heel goed, maar jezus wat is dit een slechte stap van Frankrijk.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_95351647
Café "De aftrap" zal je missen :W
  maandag 11 april 2011 @ 18:26:43 #10
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_95351704
Nu heb je 2000 vrouwen die hun huis niet meer uit mogen
O)))
pi_95351745
quote:
Er zijn naar schatting 2000 vrouwen die een boerka of nikab dragen.
Al die media, gezeur enz.. om 2000 mensen... :')
Nederland heeft nog minder mensen die een boerka dragen.
Waar mensen al niet druk over maken :')

Ben er nog nooit eentje in mn leven tegen gekomen.
Identiteit zie je ook niet met ander soort kleding.. zoals helm/zonnebril/muts/pet enz.. mensen moeten zich eens druk maken om wat er echt toedoet.. niet over paar 100 mensen heel gedoe over maken.

:'(
pi_95351759
Goed nieuws, niet om aan te zien die dingen.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
pi_95351969
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:27 schreef Baghdaddy het volgende:
Goed nieuws, niet om aan te zien die dingen.
Goed argument.
Alles verbieden wat niet om aan te zien is... ooh wacht dat is een mening en verschilt per persoon.
Niemand heeft er last van.

Die dames die het aan hebben wil je ook niet zien...zijn niet de knapste.
pi_95352078
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Baghdaddy op 11-04-2011 18:37:09 ]
pi_95352086
Die zie je ook niet, dus knap of lelijk blijft een raadsel.

En dat was mijn argument niet. De identificatieplicht staat hoger dan het dragen van een burka. Als een agent deze uitvoert moet je je burka wel afdoen. En dan is het hele nut van een burka weg.
  maandag 11 april 2011 @ 18:37:19 #16
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_95352099
Mooi dat ze het verboden hebben. Dat zou ieder land in Europa moeten doen.
Afgezien daarvan dat het pure discriminatie is, is het ook nog eens een akelig gezicht.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_95352112
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:23 schreef Monidique het volgende:
Goed dat dit verboden is. Gezichtsbedekking is niet de norm, dus moet het verboden worden.
Haha, echt hè.
  dinsdag 12 april 2011 @ 11:22:03 #18
280950 samvirus
Testiculos habet llemax
pi_95383560
quote:
:')
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Time for a Game of Disappearing Bears.
Iedereen teken de petitie! Comedy Central wordt kut
http://www.petitiesonline.nl/petitie/comedy-central-wordt-kut/93
  dinsdag 12 april 2011 @ 11:24:49 #19
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_95383700
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:17 schreef amenth het volgende:
5 miljoen? gaat goede kant op :)
Hier tellen ze waarschijnlijk ook alle kinderen van islamitische ouders bij. Hiervan is inmiddels bekend dat die in een rap tempo aan het seculariseren zijn.

Eigenlijk zijn het dus geen 'echte' moslims meer, maar worden ze wel bij de groep geteld.

Net zoals ik al sinds mijn 15e niet meer naar de kerk ga, maar tot een jaar terug (heb me recent uitgeschreven) nog wel tot lid van de RK kerk werd gerekend.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_95384465
Zucht, in nederland wonen 10 moslims met een Boerka. Maar ja ik vind het een terecht verbod, want je kunt je niet identifieren. Pas je zelf maar aan de Nederlandse normen en waarden aan.
  dinsdag 12 april 2011 @ 12:43:49 #21
3542 Gia
User under construction
pi_95387157
quote:
4s.gif Op maandag 11 april 2011 18:16 schreef FL_Freak het volgende:

[..]

Bron: http://nos.nl/artikel/232(...)an-in-frankrijk.html

Wat Nederland niet durft doet Frankrijk wel.
Nederland gaat heus nog wel volgen.

Wij hebben straks een verbod op het onverdoofd slachten. Volgens mij heeft Frankrijk dat nog niet.
  dinsdag 12 april 2011 @ 12:45:26 #22
3542 Gia
User under construction
pi_95387233
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:26 schreef arucard het volgende:
Ze zullen wel moeten. Voor het verlengen van verblijfsvergunning, voor bezoek aan de huisarts, ouderavond op school, aanvragen uitkering, enz......
pi_95389459
Goed plan, zeker voor een land waar veel moslims wonen, zouden ze in andere landen ook moeten doen
  dinsdag 12 april 2011 @ 13:40:49 #24
3542 Gia
User under construction
pi_95389803
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 13:34 schreef Sofia90 het volgende:
Goed plan, zeker voor een land waar veel moslims wonen, zouden ze in andere landen ook moeten doen
Gewoon overal waar het niet is toegestaan met bedekt gelaat over straat te gaan, met enkele uitzonderingen als een moscotte bij een voetbalwedstrijd e.d. En zelfs daarvoor moet dan ontheffing aangevraagd worden, m.i.

Dus, als Mac Donalds voor pasen reclame wil laten lopen door studenten in een konijnenpak, moet daarvoor ontheffing van een dergelijk verbod voor aangevraagd worden.

Uiteraard mogen moslims ook ontheffing aanvragen voor bepaalde activiteiten. Maar het dagelijkse leven is geen activiteit, dus dat geldt dan niet als uitzondering.
pi_95389952
Wat heeft een konijnenpak met een boerka te maken?
  dinsdag 12 april 2011 @ 13:44:55 #26
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_95390032
Hoe deden ze dat dan met pasfoto's in paspoort en rijbewijs? (8> Nee Vrouw MAG NIET!
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_95390161
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 13:44 schreef Killaht het volgende:
Hoe deden ze dat dan met pasfoto's in paspoort en rijbewijs? (8> Nee Vrouw MAG NIET!
en terecht. Sorry hoor, ze moeten zich maar gewoon aanpassen aan de Nederlandse normen en waarden.
pi_95390512
quote:
Dat zou niet het argument moeten zijn. Een bromfietshelm bedekt ook het gezicht. Je moet de boerka gewoon precies beoordelen op wat het is: een ongewenst Arabisch symbool van vrouwenonderdrukking. Het hoort in dezelfde categorie als een hakenkruis of een KKK-outfit (met die witte puntmutsen).
pi_95390770
Heb maar 1 keer iemand zien lopen in een boerka, en dat was 10 jaar geleden. Ik heb meer vrouwen gezien in een nikab. Zo ook in het stadhuis. Voor het eerst dat ik me toch wel even afvroeg of het niet hinderlijk was voor de medewerker die haar ging helpen. Voor de rest stoor ik me er eigenlijk niet aan.
Wat ik wel absurd vind om de hoofddoekjes af te schaffen. Ik heb een lange tijd aan de kust gewoond waar het soms stevig kan waaien, dan vond ik het ook weleens lekker om mijn hoofd te bedekken. Daar is toch niks mis mee?
  dinsdag 12 april 2011 @ 14:02:50 #30
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_95390945
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 13:54 schreef Boldface het volgende:
Het hoort in dezelfde categorie als een hakenkruis of een KKK-outfit (met die witte puntmutsen).
:D 8)7
O)))
pi_95391105
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:02 schreef arucard het volgende:
:D 8)7
Dank voor de uitgebreide inhoudelijke reactie... - Wil je anders misschien even uitleggen wat het verschil is tussen een boerka en de uitingen die ik noemde?

Voor de goede orde: nergens in de koran wordt het dragen van een boerka verplicht; een hoofddoekje evenmin trouwens.
pi_95391192
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 18:22 schreef Boldface het volgende:
Zeer terecht verbod. Hopelijk volgt Nederland snel.
ik hoop dat heel europa snel volgt.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_95391466
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:07 schreef GewoneMan het volgende:
Ik hoop dat heel europa snel volgt.
Ik ook; we mogen best paal en perk stellen aan dit soort extremistische uitingen.
pi_95391540
Saudi-Arabië: hoofddoek verplicht.
Frankrijk: boerka verboden.

Beide landen pretenderen beschaafd te zijn en beide regels zijn in feite het tegenovergestelde van elkaar en 1 pot nat.
  dinsdag 12 april 2011 @ 14:16:08 #35
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_95391592
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:06 schreef Boldface het volgende:

[..]

Dank voor de uitgebreide inhoudelijke reactie... - Wil je anders misschien even uitleggen wat het verschil is tussen een boerka en de uitingen die ik noemde?

Voor de goede orde: nergens in de koran wordt het dragen van een boerka verplicht; een hoofddoekje evenmin trouwens.
Ik zie geen enkele overeenkomst, behalve dat puntmutsen ook over je hoofd heen gaan. Misschien dat jij mij kan overtuigen van jouw gelijk want jij bent het ook vergeten te onderbouwen.
O)))
pi_95391681
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:15 schreef Rambolin het volgende:
Saudi-Arabië: hoofddoek verplicht.
Frankrijk: boerka verboden.

Beide landen pretenderen beschaafd te zijn en beide regels zijn in feite het tegenovergestelde van elkaar en 1 pot nat.
Saudi-Arabië: onderdrukt vrouwen op basis van hun geloof
Frankrijk: democratisch, modern land en dus tegen onderdrukken van vrouwen, daarom verbieden boerka want boerka is symbool van vrouwonderdrukking.

Daar zit het verschil in.
  dinsdag 12 april 2011 @ 14:19:25 #37
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_95391766
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:17 schreef Sofia90 het volgende:

[..]

Frankrijk: democratisch, modern land en dus tegen onderdrukken van vrouwen, daarom verbieden boerka want boerka is symbool van vrouwonderdrukking.

Gelukkig worden er met deze wet geen vrouwen meer onderdrukt :) :) :)
O)))
pi_95391960
quote:
Exactly. Je gaat ook niet met een bromfietshelm op door het winkelcentrum lopen ofzo. Goed dat Frankrijk het verbod op de juiste manier heeft ingevoerd. :)
pi_95392005
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:16 schreef arucard het volgende:
Ik zie geen enkele overeenkomst, behalve dat puntmutsen ook over je hoofd heen gaan. Misschien dat jij mij kan overtuigen van jouw gelijk want jij bent het ook vergeten te onderbouwen.
Ze zijn alle drie ergens een uiting van: het hakenkruis is een uiting van (neo)nazisme. De KKK-muts is een uiting van blanke superioriteit en haat jegens zwarten, de boerka is een symbool waarmee de onderdrukking van de vrouw tot uiting komt.

De boerka is afkomstig uit de Arabische cultuur en bestond al voordat de islam er was. Die cultuur en de islam zijn uiteraard nauw met elkaar verweven en in wetgeving zie je dat onder meer terug in de achterstelling van de vrouw. De vrouw heeft in die landen een minderwaardige positie en dient zich te onderwerpen aan het gezag van de man. De boerka is daar bij uitstek een uiting van.

De boerka is dus een uiting van de minderwaardigheid van de vrouw, die zich aan de man (en aan de islam) onderwerpt.
  dinsdag 12 april 2011 @ 14:27:22 #40
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_95392155
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:24 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ze zijn alle drie ergens een uiting van: het hakenkruis is een uiting van (neo)nazisme. De KKK-muts is een uiting van blanke superioriteit en haat jegens zwarten, de boerka is een symbool waarmee de onderdrukking van de vrouw tot uiting komt.

De boerka is afkomstig uit de Arabische cultuur en bestond al voordat de islam er was. Die cultuur en de islam zijn uiteraard nauw met elkaar verweven en in wetgeving zie je dat onder meer terug in de achterstelling van de vrouw. De vrouw heeft in die landen een minderwaardige positie en dient zich te onderwerpen aan het gezag van de man. De boerka is daar bij uitstek een uiting van.

De boerka is dus een uiting van de minderwaardigheid van de vrouw, die zich aan de man (en aan de islam) onderwerpt.
Dan had je ook net zo goed 2 positieve symbolen of uitingen kunnen kiezen om te vergelijken, het gaat er nu alleen om dat het een uiting is.
O)))
pi_95392439
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:27 schreef arucard het volgende:
Dan had je ook net zo goed 2 positieve symbolen of uitingen kunnen kiezen om te vergelijken, het gaat er nu alleen om dat het een uiting is.
Ik ken geen positieve uitingen van de islam die in Nederland of Frankrijk zijn verboden; jij wel? Ik heb trouwens geen idee wat er überhaupt als positief kan worden aangeduid, maar stel dat we zoiets als het suikerfeest nemen. Dat is gewoon toegestaan.

Het hele punt is dat er geloofsvrijheid bestaat, maar dat aan elke vrijheid bepaalde grenzen zitten. de boerka is grensoverschrijdend. En als wij dat in democratische landen met elkaar in meerderheid vinden, kan dat tot wetgeving leiden. Net zoals we het ook niet acceptabel vinden dat mensen met 100 door de bebouwde kom scheuren of 's nachts om 4.00 uur thuis keihard de muziek aanzetten.
pi_95394795
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:17 schreef Sofia90 het volgende:

[..]

Nee, daar zit geen verschil in. SA bepaalt dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, Frankrijk bepaalt dat vrouwen geen boerka mogen dragen. 1 pot nat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:)
pi_95394943
Als het gaat om vrouwenonderdrukking, waarom wordt dan niet de bh of make-up verboden?
pi_95394987
quote:

[..]

Dat zou niet het argument moeten zijn. Een bromfietshelm bedekt ook het gezicht. Je moet de boerka gewoon precies beoordelen op wat het is: een ongewenst Arabisch symbool van vrouwenonderdrukking. Het hoort in dezelfde categorie als een hakenkruis of een KKK-outfit (met die witte puntmutsen).
Met een integraalhelm op mag je ook geen openbare ruimte binnen, net zomin als met een bivakmuts op. Het gaat niet zozeer om de burka, het gaat erom dat mensen onherkenbaar zijn!
Er stond hier (frankrijk) gisteren een artikel met foto's in de krant welke gezichtsbedekkende kleding waar gedragen mag worden. Een lashelm is ook gezichtsbedekkend, die mag je dus dragen tijdens je werkzaamheden, maar niet als je naar het winkelcentrum gaat om boodschappen te doen.
pi_95398163
quote:

[..]

Dikke lul.
Je moet op straat gewoon herkenbaar zijn. Een overvaller kan namelijk ook zo'n burka aantrekken.

Dat is het enige (overigens terechte) argument.
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:40:13 #46
3542 Gia
User under construction
pi_95398986
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 13:43 schreef Sofia90 het volgende:
Wat heeft een konijnenpak met een boerka te maken?
Het is gelaatsbedekkende kleding.

Zo mag je niet in het dagelijkse leven rondlopen.
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:41:30 #47
3542 Gia
User under construction
pi_95399066
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 13:59 schreef miep63 het volgende:
Wat ik wel absurd vind om de hoofddoekjes af te schaffen. Ik heb een lange tijd aan de kust gewoond waar het soms stevig kan waaien, dan vond ik het ook weleens lekker om mijn hoofd te bedekken. Daar is toch niks mis mee?
Vind ik ook. Zeker op straat.

Maar ik vind wel dat een werkgever of school het moet mogen verbieden binnen de muren van het bedrijf of school.
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:44:37 #48
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_95399259
Hoe gaan we dat trouwens doen met carnaval? Allemaal potentiële criminelen
O)))
pi_95399387
wat een triest verbod weer.
Twiddel
pi_95399393
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 15:25 schreef spuitje het volgende:
Met een integraalhelm op mag je ook geen openbare ruimte binnen, net zomin als met een bivakmuts op. Het gaat niet zozeer om de burka, het gaat erom dat mensen onherkenbaar zijn!
Er stond hier (frankrijk) gisteren een artikel met foto's in de krant welke gezichtsbedekkende kleding waar gedragen mag worden. Een lashelm is ook gezichtsbedekkend, die mag je dus dragen tijdens je werkzaamheden, maar niet als je naar het winkelcentrum gaat om boodschappen te doen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:24 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Dikke lul. Je moet op straat gewoon herkenbaar zijn. Een overvaller kan namelijk ook zo'n burka aantrekken. Dat is het enige (overigens terechte) argument.
Ik vind niet dat herkenbaarheid het enige terechte argument is. Het is zeker een terecht argument, maar niet het enige en het zou ook niet leidend moeten zijn in de discussie. Dat de boerka een ongewenst Arabisch symbool van vrouwenonderdrukking is, vind ik een minstens zo belangrijk argument. Ik vind dat we als westerse, democratische samenleving best het signaal mogen afgeven dat we een dergelijke uiting niet accepteren; en dan ook op basis van dat argument.

Het hoofddoekje is ook een Arabisch symbool van vrouwenonderdrukking, maar minder onwenselijk en ook minder vergaand dan de boerka. Een werkgever (overheid of bedrijf) moet een medewerkster kunnen verplichten om geen hoofddoekje te dragen; hetzelfde geldt voor een school. Zou je het argument van onherkenbaarheid hierop loslaten, dan heeft dat geen succes. Betitel het als ongewenste geloofsuiting (cq. ongewenst symbool,of ongewenst gedrag) en je kunt er wél iets tegen doen.
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:54:48 #51
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_95399774
Mij lijkt het minderen van vrouwenonderdrukking belangrijker dan alleen de kenmerken te verbieden.
O)))
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:56:42 #52
3542 Gia
User under construction
pi_95399871
quote:
9s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:19 schreef arucard het volgende:

[..]

Gelukkig worden er met deze wet geen vrouwen meer onderdrukt :) :) :)
Alleen door hun man, maar dat was al zo.
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:59:10 #53
3542 Gia
User under construction
pi_95399991
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 15:24 schreef Strugglemaster het volgende:
Als het gaat om vrouwenonderdrukking, waarom wordt dan niet de bh of make-up verboden?
Geen enkele man verplicht zijn vrouw om een bh of make-up te dragen, behalve pooiers.

Het is niet iets dat cultureel 'verplicht' is.
  dinsdag 12 april 2011 @ 17:02:17 #54
3542 Gia
User under construction
pi_95400149
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:44 schreef arucard het volgende:
Hoe gaan we dat trouwens doen met carnaval? Allemaal potentiële criminelen
Goh, daar komt de carnavalskaart weer. Zat er al op te wachten!! :')

Carnaval is 3 dagen per jaar. Prima om daar een uitzondering te maken binnen een bepaald gebied. Daarbij is het altijd mogelijk om iemand te vragen zich te legitimeren. Niemand die daar dan moeilijk over doet.
Verder kunnen buschauffeurs, taxichauffeurs, banken enz.....vragen aan hun klanten om binnen hun masker af te zetten. Dat zal geen probleem zijn.

Vraag dat eens aan een vrouw met een boerka!
  dinsdag 12 april 2011 @ 17:02:42 #55
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_95400166
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Alleen door hun man, maar dat was al zo.
Oh gelukkig, dat is niet erg inderdaad.
O)))
pi_95400313
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 12:43 schreef Gia het volgende:

[..]

Nederland gaat heus nog wel volgen.

Wij hebben straks een verbod op het onverdoofd slachten. Volgens mij heeft Frankrijk dat nog niet.
En daarmee lossen we eindelijk een enorm probleem op. Hoezo hervormingen? Een burqaverbod, dat is pas belangrijk! _O_
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_95400981
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En daarmee lossen we eindelijk een enorm probleem op. Hoezo hervormingen? Een burqaverbod, dat is pas belangrijk! _O_
Nogmaals dan maar: het is geen burqaverbod, het is een verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding in openbare ruimten!
Als deze vrouwen zich van top tot teen willen verstoppen in 1 of ander gewaad als ze in hun eigen huizen zijn moeten ze dat helemaal zelf weten. Maar als ik ergens in een winkel of bij een bank of waar dan ook werk wil ik wel graag zien wie ik tegenover me heb! Bij deze vrouwen zie je alleen de ogen en dat soms nog niet eens, want je hebt ook nog van die gewaden dat ze een gaasje voor de ogen hebben!
Gisteren zei 1 van die vrouwen dat ze werd belemmerd in haar geloof. Ik kan me dat maar moeilijk voorstellen. Maar ik ben dan ook opgegroeid in een milieu waar ik zelf mag bepalen wat ik draag. Ben gelovig opgevoed maar heb nooit verplicht een rok of wat dan ook hoeven dragen.
pi_95401132
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:20 schreef spuitje het volgende:

[..]

Nogmaals dan maar: het is geen burqaverbod, het is een verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding in openbare ruimten!
Als deze vrouwen zich van top tot teen willen verstoppen in 1 of ander gewaad als ze in hun eigen huizen zijn moeten ze dat helemaal zelf weten. Maar als ik ergens in een winkel of bij een bank of waar dan ook werk wil ik wel graag zien wie ik tegenover me heb! Bij deze vrouwen zie je alleen de ogen en dat soms nog niet eens, want je hebt ook nog van die gewaden dat ze een gaasje voor de ogen hebben!
Gisteren zei 1 van die vrouwen dat ze werd belemmerd in haar geloof. Ik kan me dat maar moeilijk voorstellen. Maar ik ben dan ook opgegroeid in een milieu waar ik zelf mag bepalen wat ik draag. Ben gelovig opgevoed maar heb nooit verplicht een rok of wat dan ook hoeven dragen.
Punt is dat ik niet begrijp dat mensen zich hier druk om kunnen maken.
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 17:23:07 #59
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_95401143
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:20 schreef spuitje het volgende:

[..]

Och, geef ze 2 minuten en woorden als "deporteren" en "hitler" komen ook voorbij.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  dinsdag 12 april 2011 @ 17:25:15 #60
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95401227
Zeg, was dat nou die Hitler die al die Joden wou deporteren? ;)
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 17:30:20 #61
341203 3-voud
pi_95401451
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:25 schreef Mishu het volgende:
Zeg, was dat nou die Hitler die al die Joden wou deporteren? ;)
Zie?

:)
pi_95401548
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Punt is dat ik niet begrijp dat mensen zich hier druk om kunnen maken.
Ik wel. Je werkt ergens en ineens staat er iemand voor je neus die van top tot teen bedekt is. Het kan net zo dreigend overkomen als wanneer er ineens iemand voor je staat met een bivakmuts op. In Nederland zijn er misschien maar weinigen die dit rare gewaad dragen, maar hier in Frankrijk komen er steeds meer.
  dinsdag 12 april 2011 @ 17:35:05 #63
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_95401659
Symboolpolitiek, zalig zijn de simpelen van geest. :')

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_95401711
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:32 schreef spuitje het volgende:

[..]

Ik wel. Je werkt ergens en ineens staat er iemand voor je neus die van top tot teen bedekt is. Het kan net zo dreigend overkomen als wanneer er ineens iemand voor je staat met een bivakmuts op. In Nederland zijn er misschien maar weinigen die dit rare gewaad dragen, maar hier in Frankrijk komen er steeds meer.
Tsja, stel je voor dat een doorgeflipte Tristan van der V. voor je neus staat. Je kunt wel alle ballen proberen af te vangen, maar dan krijg je een regeltjesmaatschappij.
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 17:40:38 #65
341203 3-voud
pi_95401924
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, stel je voor dat een doorgeflipte Tristan van der V. voor je neus staat. Je kunt wel alle ballen proberen af te vangen, maar dan krijg je een regeltjesmaatschappij.
Ook daar worden regels aangescherpt. Zie de grote discussie rondom wapenvergunningen.
pi_95402062
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:40 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Ook daar worden regels aangescherpt. Zie de grote discussie rondom wapenvergunningen.
Een burqa is echter geen moordwapen.
pi_95402073
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tja, en dit is gewoon 1 van de regeltjes waar deze moslima zich aan zullen moeten houden. Moeilijk he?
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 17:45:48 #68
341203 3-voud
pi_95402165
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Een burqa is echter geen moordwapen.
Ook niet iets wat het welzijn van iedereen in onze beschaving bevorderd.
De redenen die Frankrijk ervoor heeft zijn voldoende.
  dinsdag 12 april 2011 @ 17:45:59 #69
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_95402174
Eindelijk wordt er iets gedaan aan de massale overvallen door burqadragers . Hulde!
O)))
pi_95402196
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Geen enkele man verplicht zijn vrouw om een bh of make-up te dragen, behalve pooiers.

Het is niet iets dat cultureel 'verplicht' is.
Hoofddoek/boerka in westerse landen ook niet, kiezen de vrouwen zelf voor.
Als de mannen het verplichten kunnen ze daarvoor naar de politie of weet ik t, maar daar moet je allemaal zelf achteraan.
Nu kunnen dezelfde mannen verplichten om altijd binnen te blijven, dus de rechten van bepaalde vrouwen ligt nog steeds in hun eigen handen.

Het is in onze cultuur normaal dat vrouwen hakken dragen... terwijl t slecht voor je lichaam is.
Maar omdat het algemeen geaccepteerd is dragen veel vrouwen het.

Het is beide niet verplicht maar beide cultuur van de samenleving.
pi_95402260
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:45 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Ook niet iets wat het welzijn van iedereen in onze beschaving bevorderd.
De redenen die Frankrijk ervoor heeft zijn voldoende.
Is dat een criterium? Want dan kunnen we nog wel wat verboden invoeren. Persoonlijk vind ik dat een niet bestaand probleem hiermee wordt opgelost, maar goed.
pi_95402365
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Is dat een criterium? Want dan kunnen we nog wel wat verboden invoeren. Persoonlijk vind ik dat een niet bestaand probleem hiermee wordt opgelost, maar goed.
Beter ook muziekvolume in clubs lager doen zodat je kan praten en niet kans maakt op een levenslange piep in je oren. :P
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 17:50:20 #73
341203 3-voud
pi_95402378
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tja, als jij het probleem wat Frankrijk aandraagt klakkeloos van tafel veegt als niet bestaand probleem, negeer je het lekker. Niemand kan daar wat mee.
pi_95402464
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:50 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Tja, als jij het probleem wat Frankrijk aandraagt klakkeloos van tafel veegt als niet bestaand probleem, negeer je het lekker. Niemand kan daar wat mee.
het gaat om paar duizend mensen.. en in Nederland paar honderd....
Van de miljoenen mensen... is dat een maatschappelijk probleem?
pi_95402479
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:50 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Wat Frankrijk doet, moet zij zelf weten. Ik woon in Nederland en verzet mij tegen een Nederlandse variant op het verbod.
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 17:57:49 #76
341203 3-voud
pi_95402676
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat Frankrijk doet, moet zij zelf weten. Ik woon in Nederland en verzet mij tegen een Nederlandse variant op het verbod.
Vanwaar dan je druk maken in een discussie over boerkaverbod in Frankrijk? Of wilde je die misbruiken voor je eigen propaganda?
pi_95402768
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:57 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Vanwaar dan je druk maken in een discussie over boerkaverbod in Frankrijk? Of wilde je die misbruiken voor je eigen propaganda?
Ik maak mij ook niet druk. Ik spreek enkel mijn verbazing uit over de ophef die dit zogenaamde 'probleem' teweeg brengt. Wat Frankrijk verder doet, zal mij een rotzorg wezen.
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 18:02:39 #78
341203 3-voud
pi_95402882
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik maak mij ook niet druk. Ik spreek enkel mijn verbazing uit over de ophef die dit zogenaamde 'probleem' teweeg brengt. Wat Frankrijk verder doet, zal mij een rotzorg wezen.
Dit zat er al een paar maand aan te komen. Je verbazing is me dan ook een raadsel.
  dinsdag 12 april 2011 @ 18:02:54 #79
230788 n8n
Pragmatisch
pi_95402893
Ben meer voorstander van een wet die bepaalt dat je aan je gezicht zichtbaar moet zijn in openbare ruimtes tenzij hier een uitzonderingsregel voor is doorgevoerd (carnaval, mascottes e.d.). De reden waarom iemand zijn of haar gezicht bedekt vind ik ondergeschikt.
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_95403011
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:02 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Dit zat er al een paar maand aan te komen. Je verbazing is me dan ook een raadsel.
Ik doelde meer op de users die reageren alsof er iets geweldigs is gebeurd. Jij bent daar ongetwijfeld een van.
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 18:06:10 #81
341203 3-voud
pi_95403034
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:02 schreef n8n het volgende:
Ben meer voorstander van een wet die bepaalt dat je aan je gezicht zichtbaar moet zijn in openbare ruimtes tenzij hier een uitzonderingsregel voor is doorgevoerd (carnaval, mascottes e.d.). De reden waarom iemand zijn of haar gezicht bedekt vind ik ondergeschikt.
Hier wordt ik nou kriegelig van:

Regels maken, met subregeltjes en uitzonderingen, met nog meer subsubregeltjes en uituitzonderingen, met daaronder geplakt met subregeltjes voor de echte uitzonderingen.

Hoezo geen controle en wildgroei?
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 18:07:33 #82
341203 3-voud
pi_95403085
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik doelde meer op de users die reageren alsof er iets geweldigs is gebeurd. Jij bent daar ongetwijfeld een van.
Zo ken ik je weer. Als het kruit op is, stigmatiseren.
pi_95403110
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:07 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Zo ken ik je weer. Als het kruit op is, stigmatiseren.
En ik ken jou niet eens, Moet je nagaan.
  dinsdag 12 april 2011 @ 18:11:01 #84
230788 n8n
Pragmatisch
pi_95403238
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:06 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Hier wordt ik nou kriegelig van:

Regels maken, met subregeltjes en uitzonderingen, met nog meer subsubregeltjes en uituitzonderingen, met daaronder geplakt met subregeltjes voor de echte uitzonderingen.

Hoezo geen controle en wildgroei?
1 regel: om in het openbaar gezichtsbedekking te (laten) dragen kan je een verzoek indienen bij de gemeente
pi_95403296
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:05 schreef KoosVogels het volgende:
Iets doen aan onverdoofd ritueel slachten mag kennelijk niet, een boerkaverbod zie je niet zitten... - Welke maatregelen gaan er volgens jou dan WEL voor zorgen dat moslims beter integreren? Of wil je überhaupt het probleem ontkennen?
pi_95403302
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:11 schreef n8n het volgende:

[..]

1 regel: om in het openbaar gezichtsbedekking te (laten) dragen kan je een verzoek indienen bij de gemeente
dan blijft de situatie hetzelfde, met meer werk.. great :')
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 18:13:02 #87
341203 3-voud
pi_95403320
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En ik ken jou niet eens, Moet je nagaan.
Is ook niet nodig om jouw stigmatiserende vingertje te benoemen.
pi_95403329
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:12 schreef Boldface het volgende:

[..]

Iets doen aan onverdoofd ritueel slachten mag kennelijk niet, een boerkaverbod zie je niet zitten... - Welke maatregelen gaan er volgens jou dan WEL voor zorgen dat moslims beter integreren? Of wil je überhaupt het probleem ontkennen?
niet verdoofd slachten word eindelijk verboden _O_
pi_95403358
quote:

[..]

Wie zegt dat er niets mag worden gedaan aan ritueel slachten?
pi_95403369
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 12:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Ze zullen wel moeten. Voor het verlengen van verblijfsvergunning, voor bezoek aan de huisarts, ouderavond op school, aanvragen uitkering, enz......
Alsof dergelijke mensen naar ouderavonden gaan. :')
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 18:14:21 #91
341203 3-voud
pi_95403380
quote:

[..]

Scherp.
pi_95403425
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:13 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Is ook niet nodig om jouw stigmatiserende vingertje te benoemen.
Blijkbaar had ik het mis, en ben jij fel gekant tegen een burqaverbod. Want dat waar ik jou van 'beschuldigde'. Mijn excuses.
  dinsdag 12 april 2011 @ 18:16:36 #93
230788 n8n
Pragmatisch
pi_95403471
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:12 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

dan blijft de situatie hetzelfde, met meer werk.. great :')
Vind het vrij wenselijk dat gezichtsbedekking in openbare ruimtes onder algemene omstandigheden ongewenst zijn. Voor evenementen is er sowieso al genoeg regelwerk met de gemeente. Advertentiebedrijven kunnen een vergunning aanvragen en klaar is klara
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 18:19:56 #94
341203 3-voud
pi_95403616
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Blijkbaar had ik het mis, en ben jij fel gekant tegen een burqaverbod. Want dat waar ik jou van 'beschuldigde'. Mijn excuses.
Of ik voor of tegen ben heb ik niet duidelijk gemaakt. Ik houd de discussie daar waarover het ging: Frankrijk.

Maar jij hebt het blijkbaar nodig om mij anderen zo snel mogelijk weg te kunnen zetten. Bij voorkeur de rechtse hoek. Je lijkt wel een klopjacht te hebben op rechtsen en stempeltjes drukken.
Je begint erger te worden dan Wilders die het voorzien heeft op moslims. Behoorlijk treurig.
pi_95403640
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:16 schreef n8n het volgende:

[..]

Vind het vrij wenselijk dat gezichtsbedekking in openbare ruimtes onder algemene omstandigheden ongewenst zijn. Voor evenementen is er sowieso al genoeg regelwerk met de gemeente. Advertentiebedrijven kunnen een vergunning aanvragen en klaar is klara
Sowieso moet je bij wetshandhaving een beetje rekening houden met de situatie. Bij voetbal gaat ook geen agent bonnen uitdelen voor elke tackel die wordt gemaakt, terwijl dat in beginsel ook niet mag.

En dat hoeft ook niet allemaal met uitzonderings-regels en vergunningenstelsels geregeld te worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2011 18:21:39 ]
pi_95403718
Heb liever dat agenten gestolen fietsen oid terug vinden dan een boerka verbod gaan naleven.
pi_95403759
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:19 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Of ik voor of tegen ben heb ik niet duidelijk gemaakt. Ik houd de discussie daar waarover het ging: Frankrijk.

Maar jij hebt het blijkbaar nodig om mij anderen zo snel mogelijk weg te kunnen zetten. Bij voorkeur de rechtse hoek. Je lijkt wel een klopjacht te hebben op rechtsen en stempeltjes drukken.
Je begint erger te worden dan Wilders die het voorzien heeft op moslims. Behoorlijk treurig.
De discussie gaat over het nut van een verbod op gezichtsbedekkende kledij. Ik vraag mij hardop af waar de blijdschap als gevolg van deze maatregel vandaan komt en jij voelt je aangevallen. Nergens in deze discussie heb ik de term rechts gebruikt. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waar je verontwaardiging vandaan komt.
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 18:26:58 #98
341203 3-voud
pi_95403896
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:23 schreef KoosVogels het volgende:
... en jij voelt je aangevallen.
Tot het moment dat jij met je stigmatiserende stempel rond ging slingeren was er niets aan de hand.
Dus niet zo overdrijven.
pi_95403970
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:27 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Al die media, gezeur enz.. om 2000 mensen... :')
Nederland heeft nog minder mensen die een boerka dragen.
Waar mensen al niet druk over maken :')

Ben er nog nooit eentje in mn leven tegen gekomen.
Identiteit zie je ook niet met ander soort kleding.. zoals helm/zonnebril/muts/pet enz.. mensen moeten zich eens druk maken om wat er echt toedoet.. niet over paar 100 mensen heel gedoe over maken.

:'(
Kom jij wel eens buiten dan? _O-

Of woon je op een hutje in de hei?
Tja... dan is het wat anders natuurlijk, weet jij veel.

Maar laten we vooral overal uitzonderingen op blijven maken en
je zal zien dat het de gewone Moslim meer kwaad dan goed zal
doen, ja, ik schrijf expres ''gewone moslim'' want je hebt ook
extreme moslims.

Mensen gaan pissig worden met al die uitzonderingen :Y
Als er bij een vacature staat dat je GEEN hoofdbedekking mag dragen,
dus geen petje, hoed of helm, dan betekent dat dus ook dat je daar
geen hoofddoek mag dragen, moet je geen uitzonderingen op maken
krijg je het tegenovergesteld effect...

Wil een Moslima naar een Christelijke school en is een hoofddoek daar
niet toegestaan? Ga dan naar een andere school.
Op een Islamitische school mag je ook niet ZONDER hoofdoek verschijnen
het is daar zelfs verboden om ook maar enige vorm van andere religie te
dragen dus ... :O

Hoofddoek

http://www.islamitischcollegeamsterdam.nl/afsprakenregels.html

Dit zijn de regels van Het Islamitisch College Amsterdam.

Draag geen afbeeldingen van mens, dier of symbolen van ideologieën
of godsdiensten.

Meisjes dragen kleding die het hele lichaam, uitgezonderd handen en gezicht,
bedekt.

Nog effe :')

http://welingelichtekringen.nl/6138-moslima-weigert-bodyscan.html

Moslima weigert bodyscan

Geplaatst op: donderdag 4 maart 2010
Door: Henk Steenhuis
Categorie: Samenleving
Bron: The Times
Een moslima heeft op het vliegveld van Manchester geweigerd een bodyscan te
ondergaan en beriep zich daarbij op religieuze motieven.

De waarschuwing dat ze in dat geval niet aan boord kon gaan van een toestel naar
Pakistan, sloeg ze in de wind - ze bleef bij haar weigering.
Haar vrouwelijke reisgezel wenste evenmin de scan te passeren en beriep zich op
'medische redenen.'

Dit incident is de eerste keer dat passagiers de scanapparatuur weigeren die recentelijk
op veel vliegvelden is geplaatst naar aanleiding van de Nigeriaan die met Kerst poogde
een vliegtuig boven Detroit op te blazen.
De nieuwe apparaten tonen niet alleen mogelijke wapens die reizigers bij zich dragen,
maar bieden ook een blik op de geslachtsdelen van de passanten.

En gezichtsbedekkende kleding is natuurlijk gewoon idioot.

Het liefst zou ik geen meisjes en vrouwen in Burka meer zien.
Waarom?
Hierom...

http://www.dagelijksestan(...)ijke-hoofddoekverbod

Kortom, wie de emancipatie van de vrouw een warm hart toedraagt, zal de
islamitische hoofddoek niet oogluikend moeten toestaan, maar juist fel moeten
strijden om minderjarigen ervan te vrijwaren.

Maar als ze perse in zo'n ding willen lopen in hun vrije tijd, mijn zegen hebben
ze, als je maar ''op zijn minst'' hun gezicht ziet.

Ik mag in mijn vrije tijd ook op klompen lopen, of een kruisje aan mijn nek
hangen, een kettinkje dan he, anders wordt het ook weer zo zwaar :')
Ik zie ook niet in waarom je in je vrije tijd geen keppeltje zou mogen dragen
of de reden moet ''zelfbescherming'' zijn, daar kan ik wel inkomen :+

Maar eh... ik woon ook in een stad,ik weet niet waar jij woont ?
Als je nog nooit van je leven een vrouw met een hoofddoek op hebt zien
lopen, dan moet dat wel heel ver weg zijn ! :o
pi_95404010
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:26 schreef arucard het volgende:
Dat dacht ik ook al -O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 12 april 2011 @ 18:29:46 #101
230788 n8n
Pragmatisch
pi_95404026
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Sowieso moet je bij wetshandhaving een beetje rekening houden met de situatie. Bij voetbal gaat ook geen agent bonnen uitdelen voor elke tackel die wordt gemaakt, terwijl dat in beginsel ook niet mag.

En dat hoeft ook niet allemaal met uitzonderings-regels en vergunningenstelsels geregeld te worden.
Dat lijkt mij ook een kwestie van gezond verstand, het is Nederland waar we alles strikt willen definiëren en vastleggen. Het enige wat er zou veranderen is dat je met gezichtsbedekking aangehouden zou kunnen worden mocht je dit niet willen veranderen, of is dit al het geval?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')