100 procent eensch met deze postquote:Op woensdag 6 april 2011 13:15 schreef Lavenderr het volgende:
TS, je schreef:
'Ik denk niet dat je een hoofddoek volledig los van de islam kan zien, maar ik vind wel dat dit soort zaken niet aangevoerd kunnen worden om iemand het recht te ontzeggen een hoofddoek te dragen. Wat op deze school gebeurt getuigt m.i. van een slechte school en ik hoop dat die snel gesloten wordt'.
Ik denk dat je een hoofddoek alleen máár als uiting van geloof kunt zien. Na deze discussie denk ik dat meer dan ooit. Men kan krampachtig proberen het op mode te gooien, maar het gaat gewoon niet op.
Verder wordt niemand het recht om een hoofddoek te dragen ontzegd, alleen moet men zich soms aan kledingregels houden op bepaalde plaatsen.
Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik zei al "Dit omdat ik hier geen discussie over de islam of geloof op zich van wil maken." ik dacht dat mijn bedoeling daarmee wel duidelijk was.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:05 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dus ''in jouw geval'' ging het er enkel om dat de hoofddoek in deze discussie niet wordt verworpen omdat Mohammed trouwde met een 9-jarig meisje ?(om maar een voorbeeld
te noemen).
Waarom zet je dat dan niet in je OP ?![]()
Maar goed als jij er wijzer van bent geworden, dan scheelt dat ook weer ...
Hehe dat mag.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:13 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het volgende onderwerp waar we ons druk om gaan maken is Broodje hamburger
eh... Rechtse_Hippie die sla ik even over als je het niet erg vindt ...
Ik probeer het niet op mode te gooien. Persoonlijk vind ik het maar een onwenselijke ontwikkeling. Iedereen heeft natuurlijk het recht een hoofddoek te dragen omdat ze het mooi vinden, maar moslima's die de hoofddoek dragen onder het mom van kuisheid worden hierdoor wel mooi de wind uit de zeilen genomen. Ook heb ik geen enkel probleem met kledingsvoorschriften het is vooral de discussie of een hoofddoek wel past in onze maatschappij die me intrigeert.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:15 schreef Lavenderr het volgende:
TS, je schreef:
'Ik denk niet dat je een hoofddoek volledig los van de islam kan zien, maar ik vind wel dat dit soort zaken niet aangevoerd kunnen worden om iemand het recht te ontzeggen een hoofddoek te dragen. Wat op deze school gebeurt getuigt m.i. van een slechte school en ik hoop dat die snel gesloten wordt'.
Ik denk dat je een hoofddoek alleen máár als uiting van geloof kunt zien. Na deze discussie denk ik dat meer dan ooit. Men kan krampachtig proberen het op mode te gooien, maar het gaat gewoon niet op.
Verder wordt niemand het recht om een hoofddoek te dragen ontzegd, alleen moet men zich soms aan kledingregels houden op bepaalde plaatsen.
Ja, een foto van een blond meisje met een Pradasjaal mooi om haar hoofd gedrapeerd. Zie je wel! Die draagt ook een hoofddoek. Zoiets.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:20 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Wedde dat er straks weer iemand komt met een fotootje van een gewoon leuk
hoofdoekje of een bandana ?
maar dan ben ik ''niet thuis''![]()
ik vind het wel mooi zo..
Wat mij opvalt is dat vooral niet-moslims proberen de link naar 'mode' te leggen.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:21 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
[..]
Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik zei al "Dit omdat ik hier geen discussie over de islam of geloof op zich van wil maken." ik dacht dat mijn bedoeling daarmee wel duidelijk was.
[..]
Hehe dat mag.Dit onderwerp is wat serieuzer maar wat luchtigheid moet ook kunnen zo nu en dan toch? En geef toe, de term "broodje hamburger" slaat nergens op.
[..]
Ik probeer het niet op mode te gooien. Persoonlijk vind ik het maar een onwenselijke ontwikkeling. Iedereen heeft natuurlijk het recht een hoofddoek te dragen omdat ze het mooi vinden, maar moslima's die de hoofddoek dragen onder het mom van kuisheid worden hierdoor wel mooi de wind uit de zeilen genomen. Ook heb ik geen enkel probleem met kledingsvoorschriften het is vooral de discussie of een hoofddoek wel past in onze maatschappij die me intrigeert.
Lijkt me wel ja. Hoewel je natuurlijk ook altijd verschillende meningen binnen een religie zal hebben.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:56 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat mij opvalt is dat vooral niet-moslims proberen de link naar 'mode' te leggen.
Ik heb nog geen enkele moslima dat horen beweren.
Laatst waren de meiden van Halal op de radio en die vertelden dat het alleen en uitsluitend uit geloofsovertuiging was. Nou, die kunnen het toch weten lijkt mij?
Dat is waar. Het is maar net hoe streng de stroming is.quote:Op woensdag 6 april 2011 14:26 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
[..]
Lijkt me wel ja. Hoewel je natuurlijk ook altijd verschillende meningen binnen een religie zal hebben.
Maar ook hoe groot die stroming is, die de hoofddoek verplicht moet dragenquote:Op woensdag 6 april 2011 14:28 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is waar. Het is maar net hoe streng de stroming is.
Ook. Hoe groter hoe stricter de regels misschien?quote:Op zondag 10 april 2011 14:15 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Maar ook hoe groot die stroming is, die de hoofddoek verplicht moet dragen
Precies laten we wel wezen, de moslims waar de mensen over zeuren komen toch vaak uit soenitsche/sjiitische hoek, die zorgen voor veel extremisme en onrust in de samenlevingquote:Op zondag 10 april 2011 14:44 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ook. Hoe groter hoe stricter de regels misschien?
Volgens mij zijn het eerder de wahabieten die fundamentalistisch zijn, met de sjiieten van Iran en Hezbollah als goede tweede.quote:Op zondag 10 april 2011 17:31 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Precies laten we wel wezen, de moslims waar de mensen over zeuren komen toch vaak uit soenitsche/sjiitische hoek, die zorgen voor veel extremisme en onrust in de samenleving
Inderdaad maar dat komt niet door de meeste mensen hier.quote:Op zondag 10 april 2011 22:38 schreef Lavenderr het volgende:
We dwalen weer af, het gaat erom of je de hoofddoek los kunt zien van religie.
De meeste mensen die hier gereageerd hebben kunnen dat niet.
Het in het openbaar tonen/ dragen van een hakenkruis is verboden,quote:Op maandag 11 april 2011 00:34 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad maar dat komt niet door de meeste mensen hier.
Heb ik ook het recht om in het openbaar een swastika te dragen, een oud hindoeistisch symbool?
De meeste mensen hier zullen er aanstoot aan nemen omdat het symbool in de loop van de tijd een andere betekenis heeft gekregen. Zowat alle vrouwen in nederland droegen in 1950 een hoofddoek op straat, maar om een volstrekt andere reden dan de meeste hoofddoeken van daag de dag.
Dan kunnen ze helemaal niet meer gedwongen worden.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:07 schreef -Strawberry- het volgende:
Eigenlijk zou een hoofddoek pas mogen bij 'kinderen' van 18+. Dan kunnen ze in mindere mate gedwongen worden, is het meer hun eigen keuze en geen indoctrinatie. Maar ja, dat is met zoveel dingen die ik liever anders zou zien in de opvoeding van mensen. Kan alleen niet.
De hoofddoek op zich kan hier niets aan doen. Het is een ding. Net zoals een bomberjack een ding is, een logo een ding is en een tekeningetje op een t-shirt een ding is.quote:Waarom past een hoofddoek wel/niet in de westerse maatschappij? Waarom is een hoofddoek wel/niet onderdrukkend? En ben je het met me eens dat de commotie rond hoofddoeken wijst op een afgegleden moraal van onze maatschappij?
Niet als Volkert van de G. er is ...quote:Op donderdag 14 april 2011 12:30 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Zou jij een katoenen t-shirt waarop staat "This shirt has been tested on animals!" durven dragen op een bijeenkomst van de Partij voor de Dieren?
Dat is de vraag. Als een oma'tje een hoofddoek draagt heeft dat bij mijn weten iig geen vreemde symboliek. Een arabisch uiziende dame met eenzelfde hoofddoek heeft dat wel. Ligt het dan aan de hoofddoek of om de cultuur waarin die persoon zich binnen haar sociale kring bevind?quote:Op donderdag 14 april 2011 12:30 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
De hoofddoek op zich kan hier niets aan doen. Het is een ding. Net zoals een bomberjack een ding is, een logo een ding is en een tekeningetje op een t-shirt een ding is.
Het gaat ook niet om het ding, het gaat om de symboliek en de associatie die de maatschappij van dit moment heeft met de symboliek van het ding heeft. De algemeen maatschappelijk verantwoorde mening is dat het een verkeerde symboliek uitdraagt.
Hakenkruizen zijn ongevaarlijk. Lonsdale logo's zijn ongevaarlijk. Hoofddoeken zijn ongevaarlijk.
De symbolische associaties en de mening die men met bovenstaande drie dingen heeft, dat maakt ze niet acceptabel.
Volslagen krankzinnig natuurlijk...
Zou jij een katoenen t-shirt waarop staat "This shirt has been tested on animals!" durven dragen op een bijeenkomst van de Partij voor de Dieren?
Dubbele associatie/implicatie. Die associatie heb je inderdaad niet met omaatjes. Wellicht wel met niet-blanke omaatjes.quote:Op donderdag 14 april 2011 14:14 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat is de vraag. Als een oma'tje een hoofddoek draagt heeft dat bij mijn weten iig geen vreemde symboliek. Een arabisch uiziende dame met eenzelfde hoofddoek heeft dat wel. Ligt het dan aan de hoofddoek of om de cultuur waarin die persoon zich binnen haar sociale kring bevind?
Pacman is ook heel erg fout, want dankzij hem begon de jeugd met pillen slikken en naar herhalende electronische muziek te luisteren. Als je maar lang genoeg zoekt vind je overal associaties.quote:Zelfde idee met computergames.
De uitingsvorm aanpakken heeft geen zin, daar haal je de algemene gedachte niet mee weg.quote:Je kan altijd de uitingsvorm aanpakken, maar laat er in plaats van symptoombestrijding dan eerder wat aan naturalisatie worden gedaan o.i.d.
Dan dwing je "de kinderen" om geen hoofddoek te dragen en dat is ook een vorm van sociale indoctrinatie. Je kan bovendien 18+ ook simpelweg indoctrineren en dwingen, dus je argumenten kloppen niet.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:07 schreef -Strawberry- het volgende:
Eigenlijk zou een hoofddoek pas mogen bij 'kinderen' van 18+. Dan kunnen ze in mindere mate gedwongen worden, is het meer hun eigen keuze en geen indoctrinatie. Maar ja, dat is met zoveel dingen die ik liever anders zou zien in de opvoeding van mensen. Kan alleen niet.
Zijn er dan kinderen die er op staan een hoofddoek te dragen ? Zijn er meisjes 18+ die je nog kan dwingen een hoofddoek te dragen ? Nou, dan is er nog werk aan de winkel voor de moslims.quote:Op donderdag 14 april 2011 18:58 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dan dwing je "de kinderen" om geen hoofddoek te dragen en dat is ook een vorm van sociale indoctrinatie. Je kan bovendien 18+ ook simpelweg indoctrineren en dwingen, dus je argumenten kloppen niet.
Gut ik was ook een tijdje dol op Pacman en ik was er nog harstikke goed in ookquote:Op donderdag 14 april 2011 16:50 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Pacman is ook heel erg fout, want dankzij hem begon de jeugd met pillen slikken en naar herhalende electronische muziek te luisteren. Als je maar lang genoeg zoekt vind je overal associaties.
[..]
Jouw reactie was juist de conclusie van mijn post.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:50 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Dubbele associatie/implicatie. Die associatie heb je inderdaad niet met omaatjes. Wellicht wel met niet-blanke omaatjes.
Hoofddoek + donkere huidskleur = islam = fout
[..]
Pacman is ook heel erg fout, want dankzij hem begon de jeugd met pillen slikken en naar herhalende electronische muziek te luisteren. Als je maar lang genoeg zoekt vind je overal associaties.
[..]
De uitingsvorm aanpakken heeft geen zin, daar haal je de algemene gedachte niet mee weg.
Je zou voor de gein eens de aflevering "To See the Invisible Man" uit The Twilight Zone moeten kijken. Die legt dit soort issues helemaal bloot.
Waarschijnlijk niet. Maar door het te verbieden ontneem je ze aan de andere kant een vrije keuze, en het is de vraag of dat wenselijk is, en waar je de lijn wilt trekken.quote:Op donderdag 14 april 2011 19:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Zijn er dan kinderen die er op staan een hoofddoek te dragen ? Zijn er meisjes 18+ die je nog kan dwingen een hoofddoek te dragen ? Nou, dan is er nog werk aan de winkel voor de moslims.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |