abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95116543
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:15 schreef Lavenderr het volgende:
TS, je schreef:
'Ik denk niet dat je een hoofddoek volledig los van de islam kan zien, maar ik vind wel dat dit soort zaken niet aangevoerd kunnen worden om iemand het recht te ontzeggen een hoofddoek te dragen. Wat op deze school gebeurt getuigt m.i. van een slechte school en ik hoop dat die snel gesloten wordt'.

Ik denk dat je een hoofddoek alleen máár als uiting van geloof kunt zien. Na deze discussie denk ik dat meer dan ooit. Men kan krampachtig proberen het op mode te gooien, maar het gaat gewoon niet op.
Verder wordt niemand het recht om een hoofddoek te dragen ontzegd, alleen moet men zich soms aan kledingregels houden op bepaalde plaatsen.
100 procent eensch met deze post :7 8-)
pi_95116621
Wedde dat er straks weer iemand komt met een fotootje van een gewoon leuk
hoofdoekje of een bandana ?

maar dan ben ik ''niet thuis'' :')

ik vind het wel mooi zo.. :P
  woensdag 6 april 2011 @ 13:21:54 #228
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_95116681
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:05 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dus ''in jouw geval'' ging het er enkel om dat de hoofddoek in deze discussie niet wordt verworpen omdat Mohammed trouwde met een 9-jarig meisje ?(om maar een voorbeeld
te noemen).

Waarom zet je dat dan niet in je OP ? 8)7

Maar goed als jij er wijzer van bent geworden, dan scheelt dat ook weer ... :')
Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik zei al "Dit omdat ik hier geen discussie over de islam of geloof op zich van wil maken." ik dacht dat mijn bedoeling daarmee wel duidelijk was.

quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:13 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het volgende onderwerp waar we ons druk om gaan maken is Broodje hamburger

eh... Rechtse_Hippie die sla ik even over als je het niet erg vindt ... :')
Hehe dat mag. :9 Dit onderwerp is wat serieuzer maar wat luchtigheid moet ook kunnen zo nu en dan toch? En geef toe, de term "broodje hamburger" slaat nergens op.

quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:15 schreef Lavenderr het volgende:
TS, je schreef:
'Ik denk niet dat je een hoofddoek volledig los van de islam kan zien, maar ik vind wel dat dit soort zaken niet aangevoerd kunnen worden om iemand het recht te ontzeggen een hoofddoek te dragen. Wat op deze school gebeurt getuigt m.i. van een slechte school en ik hoop dat die snel gesloten wordt'.

Ik denk dat je een hoofddoek alleen máár als uiting van geloof kunt zien. Na deze discussie denk ik dat meer dan ooit. Men kan krampachtig proberen het op mode te gooien, maar het gaat gewoon niet op.
Verder wordt niemand het recht om een hoofddoek te dragen ontzegd, alleen moet men zich soms aan kledingregels houden op bepaalde plaatsen.
Ik probeer het niet op mode te gooien. Persoonlijk vind ik het maar een onwenselijke ontwikkeling. Iedereen heeft natuurlijk het recht een hoofddoek te dragen omdat ze het mooi vinden, maar moslima's die de hoofddoek dragen onder het mom van kuisheid worden hierdoor wel mooi de wind uit de zeilen genomen. Ook heb ik geen enkel probleem met kledingsvoorschriften het is vooral de discussie of een hoofddoek wel past in onze maatschappij die me intrigeert.
  Moderator woensdag 6 april 2011 @ 13:54:25 #229
249559 crew  Lavenderr
pi_95117995
quote:
10s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:20 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Wedde dat er straks weer iemand komt met een fotootje van een gewoon leuk
hoofdoekje of een bandana ?

maar dan ben ik ''niet thuis'' :')

ik vind het wel mooi zo.. :P
Ja, een foto van een blond meisje met een Pradasjaal mooi om haar hoofd gedrapeerd. Zie je wel! Die draagt ook een hoofddoek. Zoiets.
  Moderator woensdag 6 april 2011 @ 13:56:42 #230
249559 crew  Lavenderr
pi_95118099
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:21 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik zei al "Dit omdat ik hier geen discussie over de islam of geloof op zich van wil maken." ik dacht dat mijn bedoeling daarmee wel duidelijk was.

[..]

Hehe dat mag. :9 Dit onderwerp is wat serieuzer maar wat luchtigheid moet ook kunnen zo nu en dan toch? En geef toe, de term "broodje hamburger" slaat nergens op.

[..]

Ik probeer het niet op mode te gooien. Persoonlijk vind ik het maar een onwenselijke ontwikkeling. Iedereen heeft natuurlijk het recht een hoofddoek te dragen omdat ze het mooi vinden, maar moslima's die de hoofddoek dragen onder het mom van kuisheid worden hierdoor wel mooi de wind uit de zeilen genomen. Ook heb ik geen enkel probleem met kledingsvoorschriften het is vooral de discussie of een hoofddoek wel past in onze maatschappij die me intrigeert.
Wat mij opvalt is dat vooral niet-moslims proberen de link naar 'mode' te leggen.
Ik heb nog geen enkele moslima dat horen beweren.
Laatst waren de meiden van Halal op de radio en die vertelden dat het alleen en uitsluitend uit geloofsovertuiging was. Nou, die kunnen het toch weten lijkt mij?
  woensdag 6 april 2011 @ 14:26:09 #231
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_95119378
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:56 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Wat mij opvalt is dat vooral niet-moslims proberen de link naar 'mode' te leggen.
Ik heb nog geen enkele moslima dat horen beweren.
Laatst waren de meiden van Halal op de radio en die vertelden dat het alleen en uitsluitend uit geloofsovertuiging was. Nou, die kunnen het toch weten lijkt mij?
Lijkt me wel ja. Hoewel je natuurlijk ook altijd verschillende meningen binnen een religie zal hebben.
  Moderator woensdag 6 april 2011 @ 14:28:22 #232
249559 crew  Lavenderr
pi_95119468
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 14:26 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Lijkt me wel ja. Hoewel je natuurlijk ook altijd verschillende meningen binnen een religie zal hebben.
Dat is waar. Het is maar net hoe streng de stroming is.
pi_95299209
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 14:28 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat is waar. Het is maar net hoe streng de stroming is.
Maar ook hoe groot die stroming is, die de hoofddoek verplicht moet dragen
(Judas 9) "Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!'
  Moderator zondag 10 april 2011 @ 14:44:48 #234
249559 crew  Lavenderr
pi_95300213
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 14:15 schreef reformatorisch het volgende:

[..]

Maar ook hoe groot die stroming is, die de hoofddoek verplicht moet dragen
Ook. Hoe groter hoe stricter de regels misschien?
pi_95307104
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 14:44 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ook. Hoe groter hoe stricter de regels misschien?
Precies laten we wel wezen, de moslims waar de mensen over zeuren komen toch vaak uit soenitsche/sjiitische hoek, die zorgen voor veel extremisme en onrust in de samenleving
(Judas 9) "Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!'
pi_95322773
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:31 schreef reformatorisch het volgende:

[..]

Precies laten we wel wezen, de moslims waar de mensen over zeuren komen toch vaak uit soenitsche/sjiitische hoek, die zorgen voor veel extremisme en onrust in de samenleving
Volgens mij zijn het eerder de wahabieten die fundamentalistisch zijn, met de sjiieten van Iran en Hezbollah als goede tweede.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  Moderator zondag 10 april 2011 @ 22:38:24 #237
249559 crew  Lavenderr
pi_95323162
We dwalen weer af, het gaat erom of je de hoofddoek los kunt zien van religie.
De meeste mensen die hier gereageerd hebben kunnen dat niet.
pi_95328594
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 22:38 schreef Lavenderr het volgende:
We dwalen weer af, het gaat erom of je de hoofddoek los kunt zien van religie.
De meeste mensen die hier gereageerd hebben kunnen dat niet.
Inderdaad maar dat komt niet door de meeste mensen hier.
Heb ik ook het recht om in het openbaar een swastika te dragen, een oud hindoeistisch symbool?
De meeste mensen hier zullen er aanstoot aan nemen omdat het symbool in de loop van de tijd een andere betekenis heeft gekregen. Zowat alle vrouwen in nederland droegen in 1950 een hoofddoek op straat, maar om een volstrekt andere reden dan de meeste hoofddoeken van daag de dag.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_95342736
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 00:34 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Inderdaad maar dat komt niet door de meeste mensen hier.
Heb ik ook het recht om in het openbaar een swastika te dragen, een oud hindoeistisch symbool?
De meeste mensen hier zullen er aanstoot aan nemen omdat het symbool in de loop van de tijd een andere betekenis heeft gekregen. Zowat alle vrouwen in nederland droegen in 1950 een hoofddoek op straat, maar om een volstrekt andere reden dan de meeste hoofddoeken van daag de dag.
Het in het openbaar tonen/ dragen van een hakenkruis is verboden,
tenzij het in de context functioneel is, zoiets was het...
Er zit verschil in die twee symbolen maar die is best subtiel.

Het gebruik van het swastikasymbool is niet verboden.
Net als de hoofddoek die is NIET verboden is en hoeft ook niet verboden te worden
wat mij betreft, maar er zit veel meer aan vast, als je het hele topic hebt gelezen
hebben we het niet over een ''leuk'' hoofddoekje en de vraag was dus of
je zo'n hoofddoekje los kan zien van religie.

Ik niet dus.

Dan hebben we het dus over bovenstaand hoofdoekje.

Ik zou het wel toejuichen dat verbod voor alle vrouwen en meisjes die VERPLICHT
met zo'n ding moeten lopen, dat wel..

http://www.dagelijksestan(...)ijke-hoofddoekverbod

lees dit artikel maar.

Kortom, wie de emancipatie van de vrouw een warm hart toedraagt, zal de
islamitische hoofddoek niet oogluikend moeten toestaan, maar juist fel moeten
strijden om minderjarigen ervan te vrijwaren.

p.s.

En ook niet zeiken als je op een baan solliciteert waar je geen hoofddoek mag dragen
of als een Christelijke school het niet toestaat, want een Islamitische school laat ook
niet toe dat jij als kaaskop ZONDER hoofddoek naar school wilt en ik denk dat een
kettinkje met Jezus aan het kruis ook niet erg gewaardeerd wordt, sterker nog een
Islamitische school verbied dit, dat mag dan dus weer wel.

Dit zijn de regels van Het Islamitisch College Amsterdam.

http://www.islamitischcollegeamsterdam.nl/afsprakenregels.html

Kleding:

Houd je aan de kledingregels.

Kleding is niet doorzichtig en niet strak.

Kleding is niet opvallend van kleur, materiaal of motief.

Kleding van meisjes lijken niet op die van jongens of omgekeerd.

Gebruik geen make-up en óf nagellak.

Draag geen afbeeldingen van mens, dier of symbolen van ideologieën
of godsdiensten.

Jongens dragen altijd een lange broek en hebben hun bovenlichaam en
bovenarmen bedekt.

Jongens hebben hun haren kortgeknipt en dragen geen pet.

Meisjes dragen kleding die het hele lichaam, uitgezonderd handen en gezicht,
bedekt.
-O-

Meisjes dragen een rok of jurk en een hoofddoek. Een niqaab is niet toegestaan.

Draag in de klas geen jas, maar berg die in je kluis.

[ Bericht 26% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 11-04-2011 14:49:22 ]
pi_95484935
Eigenlijk zou een hoofddoek pas mogen bij 'kinderen' van 18+. Dan kunnen ze in mindere mate gedwongen worden, is het meer hun eigen keuze en geen indoctrinatie. Maar ja, dat is met zoveel dingen die ik liever anders zou zien in de opvoeding van mensen. Kan alleen niet.
  Moderator donderdag 14 april 2011 @ 12:21:06 #241
249559 crew  Lavenderr
pi_95485479
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 12:07 schreef -Strawberry- het volgende:
Eigenlijk zou een hoofddoek pas mogen bij 'kinderen' van 18+. Dan kunnen ze in mindere mate gedwongen worden, is het meer hun eigen keuze en geen indoctrinatie. Maar ja, dat is met zoveel dingen die ik liever anders zou zien in de opvoeding van mensen. Kan alleen niet.
Dan kunnen ze helemaal niet meer gedwongen worden.
pi_95485881
quote:
Waarom past een hoofddoek wel/niet in de westerse maatschappij? Waarom is een hoofddoek wel/niet onderdrukkend? En ben je het met me eens dat de commotie rond hoofddoeken wijst op een afgegleden moraal van onze maatschappij?
De hoofddoek op zich kan hier niets aan doen. Het is een ding. Net zoals een bomberjack een ding is, een logo een ding is en een tekeningetje op een t-shirt een ding is.

Het gaat ook niet om het ding, het gaat om de symboliek en de associatie die de maatschappij van dit moment heeft met de symboliek van het ding heeft. De algemeen maatschappelijk verantwoorde mening is dat het een verkeerde symboliek uitdraagt.

Hakenkruizen zijn ongevaarlijk. Lonsdale logo's zijn ongevaarlijk. Hoofddoeken zijn ongevaarlijk.
De symbolische associaties en de mening die men met bovenstaande drie dingen heeft, dat maakt ze niet acceptabel.

Volslagen krankzinnig natuurlijk...

Zou jij een katoenen t-shirt waarop staat "This shirt has been tested on animals!" durven dragen op een bijeenkomst van de Partij voor de Dieren?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_95488772
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 12:30 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Zou jij een katoenen t-shirt waarop staat "This shirt has been tested on animals!" durven dragen op een bijeenkomst van de Partij voor de Dieren?
Niet als Volkert van de G. er is ... oO<

''ril''
  donderdag 14 april 2011 @ 14:14:38 #244
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95490259
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 12:30 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

De hoofddoek op zich kan hier niets aan doen. Het is een ding. Net zoals een bomberjack een ding is, een logo een ding is en een tekeningetje op een t-shirt een ding is.

Het gaat ook niet om het ding, het gaat om de symboliek en de associatie die de maatschappij van dit moment heeft met de symboliek van het ding heeft. De algemeen maatschappelijk verantwoorde mening is dat het een verkeerde symboliek uitdraagt.

Hakenkruizen zijn ongevaarlijk. Lonsdale logo's zijn ongevaarlijk. Hoofddoeken zijn ongevaarlijk.
De symbolische associaties en de mening die men met bovenstaande drie dingen heeft, dat maakt ze niet acceptabel.

Volslagen krankzinnig natuurlijk...

Dat is de vraag. Als een oma'tje een hoofddoek draagt heeft dat bij mijn weten iig geen vreemde symboliek. Een arabisch uiziende dame met eenzelfde hoofddoek heeft dat wel. Ligt het dan aan de hoofddoek of om de cultuur waarin die persoon zich binnen haar sociale kring bevind?

Zelfde idee met computergames. Als er iets is gebeurd als de schietpartij in Alphen a/d Rijn afgelopen weekend worden de meest vreemde zaken erbij gehaald. De persoon speelde uiteraard het gigantisch grove call of duty, daarnaast zat hij bij een wapenclub.

Call of Duty wordt door gigantisch veel jongeren gespeeld, is één van de meest verkochte games. Wapens in welke vorm dan ook zijn voor iedereen beschikbaar. Uiteindelijk is de achtergrond van de persoon altijd de schuldige, die achtergrond zal altijd bepaalde manieren hebben om zich te uiten.

Dat de hoofddoek wordt opgevat als een teken van onderdrukking heeft eerden dan ook te maken met de achtergrond van diegene die dat dragen (arabische vrouwen, met vaak minder rechten binnen hun cultuur). Je kan altijd de uitingsvorm aanpakken, maar laat er in plaats van symptoombestrijding dan eerder wat aan naturalisatie worden gedaan o.i.d.

Daarnaast zijn in nederland hakenkruizen en lonsdale schirts ook niet verboden, misschien maatschappelijk niet gewaardeerd, maar niet verboden. Het hakenkruis is in Duitsland echter wel verboden, en aan de andere kant is Lonsdale een doodgewoon merk in Engeland.

[ Bericht 15% gewijzigd door Murvgeslagen op 14-04-2011 14:51:22 ]
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_95497461
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 14:14 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat is de vraag. Als een oma'tje een hoofddoek draagt heeft dat bij mijn weten iig geen vreemde symboliek. Een arabisch uiziende dame met eenzelfde hoofddoek heeft dat wel. Ligt het dan aan de hoofddoek of om de cultuur waarin die persoon zich binnen haar sociale kring bevind?
Dubbele associatie/implicatie. Die associatie heb je inderdaad niet met omaatjes. Wellicht wel met niet-blanke omaatjes.

Hoofddoek + donkere huidskleur = islam = fout

quote:
Zelfde idee met computergames.
Pacman is ook heel erg fout, want dankzij hem begon de jeugd met pillen slikken en naar herhalende electronische muziek te luisteren. Als je maar lang genoeg zoekt vind je overal associaties.

quote:
Je kan altijd de uitingsvorm aanpakken, maar laat er in plaats van symptoombestrijding dan eerder wat aan naturalisatie worden gedaan o.i.d.
De uitingsvorm aanpakken heeft geen zin, daar haal je de algemene gedachte niet mee weg.

Je zou voor de gein eens de aflevering "To See the Invisible Man" uit The Twilight Zone moeten kijken. Die legt dit soort issues helemaal bloot.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_95502609
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 12:07 schreef -Strawberry- het volgende:
Dan dwing je "de kinderen" om geen hoofddoek te dragen en dat is ook een vorm van sociale indoctrinatie. Je kan bovendien 18+ ook simpelweg indoctrineren en dwingen, dus je argumenten kloppen niet.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_95503845
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 18:58 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Dan dwing je "de kinderen" om geen hoofddoek te dragen en dat is ook een vorm van sociale indoctrinatie. Je kan bovendien 18+ ook simpelweg indoctrineren en dwingen, dus je argumenten kloppen niet.
Zijn er dan kinderen die er op staan een hoofddoek te dragen ? Zijn er meisjes 18+ die je nog kan dwingen een hoofddoek te dragen ? Nou, dan is er nog werk aan de winkel voor de moslims.
pi_95505253
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 16:50 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Pacman is ook heel erg fout, want dankzij hem begon de jeugd met pillen slikken en naar herhalende electronische muziek te luisteren. Als je maar lang genoeg zoekt vind je overal associaties.

[..]

Gut ik was ook een tijdje dol op Pacman en ik was er nog harstikke goed in ook
al zeg ik het zelf :7 , maar ik heb nog nooit iemand doodgeschoten hoor !
Ook geen pilletjes geslikt trouwens ! :o

wat een BS wordt hier weer verkondigd, echt niet te geloven :')

Dit soort dingen gebeurd al eeuwen, mensen draaien door...

hier nog zo'n jongen, zelfde leeftijd, hij verteld WEL duidelijk zijn
motief , wel zo handig eigenlijk zo kunnen de mensen niet meer gaan
speculeren ook, nou ja... doen ze evengoed wel, want ze weten het
natuurlijk allemaal beter. (8>

kiek dan...

http://www.telegraaf.nl/b(...)deo_op__.html?p=18,1

do 14 apr 2011, 16:06
Braziliaanse schutter nam video op

Twee dagen voordat de 24-jarige Wellington Oliveira zijn oude school in Rio de Janeiro
binnenliep en twaalf scholieren doodschoot, nam hij een video op waarin hij zonder emotie
vertelt over zijn aanvalsplannen...

Zeker dertien mensen zijn donderdag omgekomen toen een man het vuur opende in een
school in de Braziliaanse stad Rio de Janeiro.

De schutter liep met twee pistolen de school binnen en schoot elf mensen dood in een
klaslokaal. Daarna pleegde hij zelfmoord.

Er zijn achttien gewonden gevallen.
De slachtoffers zijn leerlingen en medewerkers van de school.
Het was de eerste keer dat een oud-leerling een bloedbad aanricht op een school in het
Zuid-Amerikaanse land.

In de Verenigde Staten en ook Europa zijn dergelijke incidenten vaker voorgekomen.
Eerder doken er op internet al beelden op van leerlingen die in de school letterlijk
moesten vluchten voor hun leven uit angst voor de doorgedraaide schutter.

Wat deze discussie in dit topic doet snap ik eigenlijk ook niet, maar jullie zijn
ermee begonnen, dus..........
  vrijdag 15 april 2011 @ 08:20:59 #249
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95528638
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 16:50 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Dubbele associatie/implicatie. Die associatie heb je inderdaad niet met omaatjes. Wellicht wel met niet-blanke omaatjes.

Hoofddoek + donkere huidskleur = islam = fout

[..]

[..]

De uitingsvorm aanpakken heeft geen zin, daar haal je de algemene gedachte niet mee weg.

Je zou voor de gein eens de aflevering "To See the Invisible Man" uit The Twilight Zone moeten kijken. Die legt dit soort issues helemaal bloot.
Jouw reactie was juist de conclusie van mijn post. ;)
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  vrijdag 15 april 2011 @ 08:26:05 #250
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95528703
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Zijn er dan kinderen die er op staan een hoofddoek te dragen ? Zijn er meisjes 18+ die je nog kan dwingen een hoofddoek te dragen ? Nou, dan is er nog werk aan de winkel voor de moslims.
Waarschijnlijk niet. Maar door het te verbieden ontneem je ze aan de andere kant een vrije keuze, en het is de vraag of dat wenselijk is, en waar je de lijn wilt trekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')