http://goo.gl/9l198quote:Wet tegen downloaden films en muziek
Het kabinet gaat het downloaden van films, muziek, e-boeken en software aanpakken. Dat schrijft staatssecretaris Teeven van Justitie aan de Tweede Kamer.
Op dit moment laat de Nederlandse wet het toe dat iedereen 'thuiskopieën' mag maken van films, elektronische boeken en muziek. Daarom is het downloaden van deze bestanden ook niet illegaal. Het aanbieden ervan is dat wel.
Geen boete
Teeven wil de wet nu aanpassen. Het downloaden van een film of liedje zonder ervoor te betalen wordt onrechtmatig. Er komt alleen geen boete op. Wel maakt de wet het mogelijk om hard op te treden tegen websites die films en muziek aanbieden. Ook buitenlandse sites, zoals de bekende 'torrent'site Pirate Bay, kunnen via internetfilters door de overheid onbereikbaar worden gemaakt.
Heffing afgeschaft
Teeven wil de zogenoemde thuiskopieheffing, een heffing op blanco CD's en DVD's, afschaffen. Bij DVD's gaat het om ongeveer 60 cent per schijfje.
QFTquote:
Ongetwijfeld omdat vrijwel niemand die dingen nog gebruikt...quote:Teeven wil de zogenoemde thuiskopieheffing, een heffing op blanco CD's en DVD's, afschaffen.
Welnee, dit is juist een regel die heel moeilijk na te leven zal zijn. Immers, denk je dat de ISP`s zomaar akkoord gaan met een internetfilter? Daarnaast zal de overheid de kosten van zo`n filter op zich moeten nemen, en de implementatie daarvan. Dat gaat nog wel een tijdje duren.quote:Op maandag 11 april 2011 08:44 schreef Basp1 het volgende:
Leuk nog meer regels erbij, en de poltie had het al zo druk, maar het voordeel is natuurlijk wel dat ze deze wet door te dikke agenten kunnen laten uitvoeren, die gewoon een stel nerds worden en niet meer achter hun bureau vandaan hoeven te komen.
Deze regel past precies in het rijtje van snelheid flitsen omdat het lekker makkelijk scoren is voor de politie.
Het is bedoeld om de sites aan te pakkenquote:Op maandag 11 april 2011 08:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus: iets wat nu mag, mag straks niet meer, maar er komt geen straf op overtreding?
WTF?! Zeg dan niks, als je het niet snapt! Of luister niet naar lobbyclubjes.
Precies. Panasonic (?) bracht laast een 100GB bluray uit. Volgens mij interesseert niemand het.quote:Op maandag 11 april 2011 08:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus: iets wat nu mag, mag straks niet meer, maar er komt geen straf op overtreding?
WTF?! Zeg dan niks, als je het niet snapt! Of luister niet naar lobbyclubjes.
[..]
Ongetwijfeld omdat vrijwel niemand die dingen nog gebruikt...
Buitenlandse sites zijn niet aan te pakken, hooguit te blokkeren. En als het illegaal is wat ze aanbieden, kan blokkeren nu al. Commerciele software downloaden mag bijvoorbeeld ook niet, toch is dat wat de commerciele softwarehuizen groot heeft gemaakt, dus echt erg vinden ze het niet, getuige de slechte "beveiligingen".quote:Op maandag 11 april 2011 08:47 schreef xyzyx het volgende:
[..]
Het is bedoeld om de sites aan te pakken
En dan ga je dus gewoon met zijn allen over op een ssl-geencrypt systeem.quote:Op maandag 11 april 2011 08:47 schreef xyzyx het volgende:
[..]
Deden ze dat nog niet dan?quote:Het kabinet gaat het downloaden van films, muziek, e-boeken en software aanpakken.
Hebben alle ISP's straks sonicwall xDquote:Op maandag 11 april 2011 08:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Welnee, dit is juist een regel die heel moeilijk na te leven zal zijn. Immers, denk je dat de ISP`s zomaar akkoord gaan met een internetfilter? Daarnaast zal de overheid de kosten van zo`n filter op zich moeten nemen, en de implementatie daarvan. Dat gaat nog wel een tijdje duren.
xDquote:Op maandag 11 april 2011 08:55 schreef Davyyy het volgende:
[..]
Hebben alle ISP's straks sonicwall xD
Ik ook. Ik denk dat dit rechtenverhaal gebruikt gaat worden om de controle op internet te gaan verhogen. The powers that be worden bang van de macht van de burger op internet, en wat iedereen zomaar kan beweren en oproepen.quote:Op maandag 11 april 2011 08:42 schreef CaptainCookie het volgende:
Ik krijg altijd jeuk van het woord "internetfilters"
Dat hoort inderdaad bij paranoïde dictaturen als Iran en China. Kunnen we Teeven niet exporteren?quote:Op maandag 11 april 2011 08:42 schreef CaptainCookie het volgende:
Ik krijg altijd jeuk van het woord "internetfilters"
Het is om de sites aan te kunnen pakken...quote:Op maandag 11 april 2011 09:24 schreef Monidique het volgende:
Zoiets kan nooit gehandhaafd worden, dus het is meer symboolpolitiek dan realisme. Toch, je mag een thuiskopie maken? Fair enough, maar geef nou eerlijk toe: hoeveel heeft het downloaden van een album te maken met een thuiskopie maken? Laten we nou geen dommertje spelen.
Ja zo beginnen zulke wetjes altijd maar als die wet er is durf ik er wel een krat bier om te verwedden dat binnen 1 jar ook particulieren hiermee aangepakt gaan worden, ook al zegt teeven dat het niet daarvoor bedoelt is. Net zoals de politie te lang kentekengegevens bewaard, enz....quote:Op maandag 11 april 2011 09:26 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Het is om de sites aan te kunnen pakken...
Ik keur het ook zeker niet goedquote:Op maandag 11 april 2011 09:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja zo beginnen zulke wetjes altijd maar als die wet er is durf ik er wel een krat bier om te verwedden dat binnen 1 jar ook particulieren hiermee aangepakt gaan worden, ook al zegt teeven dat het niet daarvoor bedoelt is. Net zoals de politie te lang kentekengegevens bewaard, enz....
Volgens mij merken wij er inderdaad niet veel van. En als deze torrentsites en downlaodsites gesloten worden, vindt men wel andere manieren om iets te downloaden. Zal nooit voorkomen kunnen worden denk ik.quote:Op maandag 11 april 2011 09:46 schreef 3-voud het volgende:
Zal ik er wat van merken? Zal ik er minder om downloaden?
Echt niet.
De VVD was toch liberaal ?quote:Op maandag 11 april 2011 10:08 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Leuk he, die VVD. Moet je maar wat langer nadenken voor je stemt in het vervolg.
Klopt. Een partij opzij schuiven omdat je tegen een download verbod op copyright materiaal bentquote:Op maandag 11 april 2011 10:08 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Leuk he, die VVD. Moet je maar wat langer nadenken voor je stemt in het vervolg.
Verplicht DNA afstaan vind je wel een goed plan. De VVD is op het gebeid van privacy en hele enge partij. Dat is ook de enige reden waarom ik niet op de VVD stem.quote:Op maandag 11 april 2011 10:23 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Klopt. Een partij opzij schuiven omdat je tegen een download verbod op copyright materiaal bent![]()
Jij weet soms ook niet van gekkigheid hoe je het huidige kabinet zwart moet maken, niet?
Gaan ze dadelijk van de kopieerheffing af stappen, en krijgen we een datagebruik heffing.quote:Op maandag 11 april 2011 10:26 schreef Dance99Vv het volgende:
Het zal er uiteindelijk wel weer neerkomen dat we daar geld aan kwijt zijn.
"Dat is niet het geval". "In laatste instantie is het wel het geval". Spindoctors zijn weer bezig.quote:Op maandag 11 april 2011 10:01 schreef Temlin het volgende:
Eerder meldde RTLNieuws.nl abusievelijk dat de overheid internetfilters wil inzetten tegen illegaal downloaden. Dat is niet het geval. Het wetsvoorstel moet het mogelijk maken voor rechthebbenden om naar de rechter te stappen als een website of -dienst auteursrechterlijk beschermd materiaal blijft aanbieden. In laatste instantie kan de rechter dan de 'access providers' opleggen de toegang vanuit Nederland naar de betreffende site te blokkeren.
RTL was weer eens te vroeg met het plaatsen van het bericht
Voor mij ook, maar tegenover Teeven staat ook weer een Hennis en Aptroot, die zich wél iets aan lijken te trekken van ons recht op privacy.quote:Op maandag 11 april 2011 10:18 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De VVD was toch liberaal ?
Fred Teeven was voor mij de reden om zeker niet op de VVD te stemmen.
Niet toegestaan en de overheid werkt al een tijdje aan veel strengere wetgeving waarbij ISP's downloaders moeten afsluiten bij overtreding a la de Franse 3 strikes wetgeving.quote:Op maandag 11 april 2011 08:49 schreef motorbloempje het volgende:
Eens even uitzoeken hoe dit in het VK zitiemand die dit weet?
Över 30 jaar ziet de wereld er anders uit dan vandaag hoorquote:Op maandag 11 april 2011 10:39 schreef knuppelhaar het volgende:
Er is altijd nog 1 lichtpuntje:
over 30 jaar staan er mensen in de kamer die wél weten hoe de moderne maatschappij werkt en dan worden dit soort debiele plannen vanzelf wel weggewerkt.
Ja, want het gedoogbeleid is ook zo'n feest!quote:Op maandag 11 april 2011 10:40 schreef okiokinl het volgende:
net het coffeeshop beleid. downloaden gedogen, de aanvoer verboden.
Vast wel, dan zijn we nog 10x meer afhankelijk van technologie als internet. Maar dan hebben we ook ministers die er zelf ook mee zijn opgegroeid, in plaats van oude mannetjes die 1 keer hebben gezien hoe het internet eruit ziet en niet verder komen dan het veilige twitter.quote:Op maandag 11 april 2011 10:41 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Över 30 jaar ziet de wereld er anders uit dan vandaag hoor
Ik denk wel dat je deels gelijk hebt hoor.quote:Op maandag 11 april 2011 10:43 schreef knuppelhaar het volgende:
[..]
Vast wel, dan zijn we nog 10x meer afhankelijk van technologie als internet. Maar dan hebben we ook ministers die er zelf ook mee zijn opgegroeid, in plaats van oude mannetjes die 1 keer hebben gezien hoe het internet eruit ziet en niet verder komen dan het veilige twitter.
Waarom zijn er Ferrari's ?! Waarom kun je wijn kopen in de supermarkt.quote:Op maandag 11 april 2011 08:47 schreef xyzyx het volgende:
[..]
precies.quote:Op maandag 11 april 2011 10:41 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ja, want het gedoogbeleid is ook zo'n feest!
Gewoon helemaal legaal maken, ze zoeken maar een ander verdien model!
Dit is het nieuw-liberalisme: méér regels.quote:Op maandag 11 april 2011 08:48 schreef RemcoDelft het volgende:
De overheid zou naar MINDER i.p.v. MEER wetten moeten streven.
Die auteurswet is er al, hij wordt enkel wat aangepast. Zo op het eerste gezicht worden er dus regels aangepast/vervangen, er komen dus niet persé meer bij.quote:Op maandag 11 april 2011 11:12 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dit is het nieuw-liberalisme: méér regels.
V.
Verder alles goed met je? Malloot.quote:
quote:Op maandag 11 april 2011 11:58 schreef beantherio het volgende:
Goeie zaak!![]()
Laten we wel zijn: de huidige situatie (waarbij je wel mag downloaden maar niet mag uploaden) is heel erg krom en ook erg ongewoon (bijna geen enkel ander land heeft dat). Het is beter dat er een compleet verbod komt zodat iedereen weet waar men aan toe is.
quote:Ook buitenlandse sites, zoals de bekende 'torrent'site Pirate Bay, kunnen via internetfilters door de overheid onbereikbaar worden gemaakt.
Ik stel me zo voor dat er veel opnametechnici en sessiemuziekanten stiekum hier wel wat blij om zijn, net als alle andere medewerkers van de muziekbranche trouwens.quote:Op maandag 11 april 2011 11:58 schreef beantherio het volgende:
Goeie zaak!![]()
Laten we wel zijn: de huidige situatie (waarbij je wel mag downloaden maar niet mag uploaden) is heel erg krom en ook erg ongewoon (bijna geen enkel ander land heeft dat). Het is beter dat er een compleet verbod komt zodat iedereen weet waar men aan toe is.
Oftewel, films en muziek branden wordt alleen maar goedkoper, sites als thepiratebay blijven toch wel bestaan.quote:Illegaal downloaden wordt echt illegaal
Het kabinet wil het downloaden van films, muziek, e-boeken en software strenger aanpakken. Staatssecretaris Fred Teeven van Justitie maakt daarover vanmiddag zijn plannen bekend.
Het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal wordt illegaal, maar niet strafbaar. Voor het downloaden van games en software geldt al zo'n regel, het kabinet wil dit nu ook op muziek en films toepassen. Lange tijd was alleen het uploaden (beschikbaar maken van de bestanden) illegaal.
Teeven benadrukt dat er geen jacht wordt gemaakt op consumenten en dat ze niet bang hoeven te zijn voor strafrechtelijke vervolging, zoals in Frankrijk en Engeland gebeurt.
Meer mogelijkheden
Het kabinet wil met de modernisering van het auteursrecht vooral meer mogelijkheden hebben om de websites die illegale spullen aanbieden, af te sluiten. Dat moet dan via de rechter.
Ook wil Teeven de thuiskopieheffing die nu op lege cd's en dvd's zit, opheffen. Die belasting is volgens de staatssecretaris achterhaald. De ict-industrie wilde eerder al af van de heffing.
Positieve reactie
Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra is positief over de plannen van Teeven. "Het is een cruciale stap voorwaarts voor alle componisten in Nederland die al jaren aan moeten zien dat hun werk gratis wordt verspreid", zegt directievoorzitter Hein van der Ree.
"Tegen gratis valt niet te concurreren. Nieuwe initiatieven zoals Spotify, waar ze de componisten wel betalen, kunnen alleen maar succesvol worden in een gezonde markt."
Kritiek
"Voor de mensen die aan het downloaden zijn, zal er niet zoveel veranderen in de praktijk", denkt internetondernemer Alper Çugun.
"Er komt namelijk geen sanctie voor de downloaders. Bovendien is het praktisch onmogelijk om zoiets te verbieden. Het is niet te doen om iedere computer in Nederland te bewaken en daar een sanctie op te leggen."
Rare opmerking. De bedrijven die films en muziek maken, doen dat binnen de grenzen van de wet. Daarbij weten ze dat het in sommige landen gewoon legaal is om dat materiaal te downloaden. Gezien het feit dat ze het toch blijven doen, zullen ze er ook nu wel wat aan verdienen denk je niet?quote:Op maandag 11 april 2011 12:06 schreef Echtjammer het volgende:
Mensen die denken dat de Muziek en Films die ze downloaden geen geld kosten om te maken
Veranderd toch niets aan mijn opmerking, dat een ander jou zooi betaald?quote:Op maandag 11 april 2011 12:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Rare opmerking. De bedrijven die films en muziek maken, doen dat binnen de grenzen van de wet. Daarbij weten ze dat het in sommige landen gewoon legaal is om dat materiaal te downloaden. Gezien het feit dat ze het toch blijven doen, zullen ze er ook nu wel wat aan verdienen denk je niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |