21-04-2011
De anti-kernergiebeweging komt doden tekort
![tsjernobyl.jpg]()
De duizenden doden!
Dit keer in een persbericht van Actiegroep Borssele 2 Nee. De Club roept ons op om komende mandag, om 23.23 uur precies, stil te staan bij Tsjernobyl. Dan is het precies 25 jaar geleden dat daar de nucleaire boel uit elkaar klapte. En er is een bijeenkomst in Goes. Komt allen stilstaan, daar! Ik citeer even de oproep van de club:
De gevolgen waren desastreus; enige tientallen brandweerlieden stierven direct aan de gevolgen van straling, naar schatting 600.000 mensen werden, vaak tegen hun zin, ingezet als 'schoonmaker' (liquidator). Vele duizenden van die toen nog jonge en gezonde mannen zijn overleden, nog eens duizenden zijn nu al ziek door straling. Veel soorten stralingsgerelateerde ziekten zullen zich nu pas gaan openbaren.
U leest het: duizenden doden. Waar of niet waar? Ach, Hitler wist het al: al je de leugen maar vaak genoeg herhaalt, dan denkt iedereen uiteindelijk dat het nog waar is ook. Hoeveel waren het er dan? Die genoemde dertig, meer niet. En inderdaad, duizenden mensen hebben meegewerkt aan het opruimen van de rotzooi. Die werden ook gelijk door de anti-kernenergiebeweging betiteld als slachtoffers. Die gingen er geheid aan!! Inmiddels is duidelijk dat er zich onder die duizenden slachtoffers géén (ik herhaal: géén) extra gevallen van kanker hebben voorgedaan. Ze mankeren gelukkig niks.
Dat is goed nieuws. Té goed voor de gezworen vijanden van kernenergie. Terwijl die duizenden vrolijk bleven leven, werden de slachtoffers ondertussen in de propaganda getransformeerd tot evenzoveel doden. En die mythe, die duizenden doden die nooit hebben bestaan, leeft inmiddels zijn eigen leven. Op 12 april herhaalde de Utrechtse kernenergiedeskundige Wim Turkenburg het nog eens in het 8-uur journaal. Duizenden doden. Zonder met zn ogen te knipperen.
Toegegeven, Peer de Rijk weet de blunder keurig te vermijden.
Wie? vraagt u.
Peer de Rijk.
Peer is de directeur van de Nederlandse afdeling van WISE: het World Information Service on Energy. Sterker, Peer is gewoon WISE. Zegt iemand kernenergie, dan staat Peer voor de deur. U organiseert een bijenkomst? Peer zit met spandoek in de zaal. Knalt er een nucleair ventiel? Laat iemand in de krant een nucleair windje? Peer klimt in de pen, en schrijft schande!. En daarom heb ik Peer zo gemist. Alle doldwaze Fukushima-weken door was er géén Peer te bekennen. Hij zal toch niet dood zijn, dacht ik. Maar nee! Donderdag 14 april stond 'ie in de NRC, en vanochtend in de Volkskrant. Waarschijnlijk heeft 'ie zich een tijdje schuil gehouden. In een atoomvrije bunker, omringd door flessen water, blikjes kekererwtenpuree en waxinelichtjes. Tot het veilig was.
En ziet! Peer leeft! Peer is opgestaan!
En wat heeft Peer ons na zijn retraite te melden? Ten eerste: over die duizenden doden. Peer weet dat dat onzin is. Maar hij geeft de moed niet op. In reactie op een stuk van energiedeskundige André Wakker (onder de bunkerdeur doorgeschoven, stel ik me zo voor), die had durven beweren dat er in Japan maar een of twee kankerdoden zouden vallen, schrijft Peer verontwaardigd: Wakker weet heel goed dat ziekten ten gevolge van straling zich vaak pas na een aantal jaren openbaren. Het ontwikkelen van kanker en leukemie gaat niet zo snel.
Das inderdaad waar. En eigenlijk verdomde jammer voor de tegenstanders van kernenergie. Maar er is nog iets: kanker krijgen gaat ook niet zo makkelijk. In Tsjernobyl bleven de duizenden doden helaas uit. In Japan, waar veel minder rotzooi is vrijgekomen, zal het aantal dus al helemaal meevallen. Maar ja Peer blijft hopen, das duidelijk.
En bij gebrek aan doden, komt Peer met andere indrukwekkende cijfers. De Oekraïne heeft door Tsjernobyl 130 miljard euro schade geleden, schrijft hij in de NRC. En in de Volkskrant becijfert hij de kosten voor Oekraïne, Wit-Rusland en een tufje Rusland tezamen op 300 miljard euro! En dan vindt Peer dat we dat nog moeten betalen ook. Daarom is kernenergie onbetaalbaar.
Das wel heel makkelijk, Peer! 300 miljard! Dat zijn daar werkelijk de duurste dennenbossen ooit geweest! Dat waren dan wel de kostbaarste boerengaten ooit op aarde gebouwd! Voor dat bedrag kun je Zuid-Holland nog een keer bouwen! Nee, Peer, als je zelf geen getallen meer durft te verzinnen, dan moet je dat niet aan de inhalige, corrupte ambtenaren daar overlaten. Foei! Voor straf moet je terug in je bunkertje!
(depers.nl)