quote:
Op maandag 11 april 2011 04:20 schreef Vanyel het volgende:Maar hoe ga je er dan mee om als ze bijv. dingen kapot maken of gedrag vertonen dat voor anderen vervelend is (anderen slaan, maar ook bijv hard willen gillen in een restaurant)?
Uitleggen dat je het niet wil hebben, nu niet nooit niet en waarom niet.
En ik vraag haar naar haar waarom ze dat doet. Dan weet ik wat ik er aan kan doen.
En wat zij kan veranderen. Dan vinden we dus een gevolg zonder straf.
ik vind het niet leuk en zeker niet fijn als jij gilt in het restaurant. Het doet pijn aan mijn oren en er zijn hier ook andere mensen die graag lekker een hapje willen eten. Ik weet bijna wel zeker dat die het ook niet leuk vinden dat jij gilt. Waarom ben je zo aan het gillen? Dan mompelt ze vaak iets.
Laatst zei ze ik ben boos!!!
waarom ben je boos??Ik heb zo dorst mama en mijn drinken is op.. en ik wil nieuwe
Dan gaan wij nu wat drinken halen X. Oke mama
En ga jij dan de volgende keer het gewoon vragen in plaats van te gaan gillen.quote:
Op maandag 11 april 2011 09:47 schreef Sorbootje het volgende:En ik vind het wél belangrijk dat een kind zich leert gedragen in een supermarkt of een restaurant. Het mag best weten dat er situaties zijn waarbij je je gedrag aan moet passen aan de rest, ook al zou je liever rondrennen of spelen. Voor alles een plaats en een tijd en niet de hele wereld draait om mijn kind.
Ik vind dat ook heel belangrijk. Ik ben ook streng daar in.
Maar dat kan je met AP/UP ook prima zijn.
Ik leg uit waarom ze niet mag rondrennen. En ik leg met alle liefde uit waarom (en dat doe ik ook)
Maar dat het niet mag staat vast.
quote:
Op maandag 11 april 2011 09:15 schreef sproet-je het volgende:Ik vind dit wel leuk om te lezen hoor die verschillende opvoedvormen. Ik sta zelf bijv helemaal niet achter up. Ik vind mijn kind niet gelijk als mijn partner,
ik ben van mening dat ik mijn dochter juist help met duidelijke regels en grenzen en ik prijs haar ook heel veel de hemel in. Ben het ook niet eens met up dat kinderen niet leren door te prijzen, er zijn veel onderzoeken waarin dit ook bewezen is (kan ik nu even niet opzoeken maar wil ik binnenkort nog wel doen).
Kortom hier een dochter die bijna als eerste toetzo kon zeggen en daar ben ik blij mee!
Die zijn er ook.. Dat is het meest verkeerde idee van UP wat je overal tegenkomt.
Regels zijn er en dan moeten ze zich er ook aan houden.
En is dat leren door te prijzen of doen voor de prijs? (natuurlijk als de prijs er niet meer is dan is het eenmaal een gewoonte. Maar dat komt ook zonder elke keer een sticker bij het plassen

)
quote:
Op maandag 11 april 2011 09:32 schreef kaatjejannie het volgende:Maar ik denk dat ik niet de UP/AP kant op ga. Dat ligt me niet echt. Ilse moet leren dat sommige dingen echt niet mogen, en dat daar dus ook geen discussie over mogelijk is.
Waarom zou mijn up kind dat niet weten dan? Die weet prima dat dingen niet mogen.
Dat ik dan boos, verdrietig en ontevreden kan zijn.
Dat ze kan gaan gillen tot ze een ons weegt en dat ze dan nog minder bereiken zal.
Ik wil echter wel weten waarom ze van mening is dat bepaalde dingen kunnen.
Zodat ik kan uitleggen waarom dat niet kan.

Ze krijgt haar zien niet maar er over praten wil ik wel.
Zo moet ze een handje vasthouden bij het oversteken.
Dat vond ze echt een ramp.. Gillen doen en weet ik veel.
N
a een uitleg (een keer of 2617839405) dat het moet vanwege de auto's en fietsen
Dat het gevaarlijk is. Dat ze op de stoep los mag lopen. etc gaat ze nu ermee akkoord.
Toen ik haar vroeg waarom het een probleem was toen zei ze dat ze graag van de stoepjes wil springen en wopwop (

) doen. Dan zeg ik maar je kan ook aan mijn hand springen en wopwop (

) doen. Maar je moet mij wel een hand geven.
We doen het nu dus op mijn manier.. Met handje..
En zij voegt haar er aan toe dat ze wop wopt
Ik blij want ze geeft mij een handje, zij blij want ze kan blijven doen wat ze wilde.
En dan nu over het belonen
Ik lees vooral goedzo dat ga ik wel zeggen bij iedereen hier,
Dat doe ik zelf ook af en toe zo waren we bij de 9maandenbeurs geweest en het viel haar zwaar.
Dan zeg ik wel dat ik trots ben hoe ze het vol heeft gehouden. En dat ik het een fijne dag vond.
Maar je eten dat eet je omdat je moet eten. Als ze iets krijgt en ze zegt dankjewel dan vind ik dat geen goedzo. Die dankjewel vind een logsch gevolg.
Maar het belonen is vooral ook.
als je nu op het potje plast dan krijg je een sticker. ( niet dat de stickermoeders dat zo letterlijk benoemen maar ik vind een sticker niet op zijn plaats. Je plast niet voor een sticker. Je plast omdat je moet plassen en eeuwig in een luier is niet passend in de meeste levens
als je goed je bordje leeg eet dan mag je een toetje. (Waarom moet een bordje leeg om goed te eten + straffen met eten vind ik not done. Het zelfde als belonen zoals dat ;
als je niet gaat zeuren in de stad dan eten we een ijsje.
quote:
Op maandag 11 april 2011 10:34 schreef p_iglet het volgende:Uitleggen duurt hier meestal een stuk korter dan een krijsende peuter.
Tuurlijk heb ik daar niet altijd de energie/puf/zin voor, maar eigenlijk kom ik dan altijd weer mezelf tegen omdat uitvallen/straf geven etc gewoon veel minder werkt bij ons. Als uitleggen niet werkt dan is er eigenlijk altijd wat anders aan de hand dan de situatie zelf, dan ben ik te moe, is pepijn te moe of wat dan ook.
Dat dus! En als X te moe is dan heb ik misschien te veel van haar gevraagd.
Dan snap ik ook dat het niet helemaal gezellig meer zal gaan.
Als ze bijvoorbeeld na een uitleg blijft gillen en doorgaat.
Goh X het gaat niet meer helemaal gezellig zo he. Volgens mij zijn we/ ben jij er ook wel klaar mee.
Gaan we even nog doen wat moet we moeten doen. En dan gaan we lekker naar huis/zitten/slapen.
Zullen wij samen ons best doen om er toch nog een beetje een gezellige dag van te maken.
En gaan we het gezellig maken met een liedje? of gaan we lekker huppelen?
quote:
Op maandag 11 april 2011 10:50 schreef leonieke het volgende:Ik vind de voorbeelden die ik zie wel interessant, maar wat ik me afvraag: stel nu dat je als ouder echt wil dat ze die zomerschoenen niet aandoen (omdat het gewoon te koud is) en je hebt dan wat tijd over en gaat naar buiten om te voelen en dan beslist je kind om toch voor de zomerschoenen te kiezen. Of je kind is in de winkel niet overtuigd van het feit dat het plankje niet stabiel genoeg is en wil er toch op staan (met valpartijen en eventueel schade tot gevolg). Wat doe je dan? Je kind gelijk geven (en dus kiezen voor zomerschoenen en op het plankje staan) of toch je zin doordrijven (en kiezen voor bv veiligheid)?
Ik ben van het principe dat als je iemand (kind of volwassene) de keuze laat tussen twee zaken je je daar moet bij neerleggen. En dat betekent in mijn ogen dat er soms geen keuze is (net zoals je ook bij een rood licht de keuze niet hebt tussen doorrijden of stoppen).
Er is in mijn ogen niets verkeerd met het feit dat een kind (net als een volwassen persoon) regels gewoon moet volgen en dan ben ik van mening dat ik wel uitleg waarom iets moet, maar wil ik daar eigenlijk niet te veel over gaan discussiëren (althans, zo doe ik het bij de studenten en zo ben ik van plan om het ook bij Thomas te doen).
Ik wil dat niet hebben dus het gebeurt ook niet.
Ik snap dat je graag op het plankje wil klimmen maar op het plankje klimmen dat kan niet X.
Het is gevaarlijk en het kan heel makkelijk kapot.
Dan zou X al vaak zeggen oke sorry mama
Maar ik zou er dus ook aan toe kunnen voegen als dat niet zou werken.
Dat je hier niet mag klimmen wil niet zeggen dat het ergens anders ook niet kan.
Zullen we zo even richting de speeltuin gaan?
Wil ze dat niet nou jammer dan geen speeltuin en ook geen plankje.
Up heeft wel regels. Maar het leven is niet omdat ik het zeg of omdat het zo hoort.
Ik leg uit waarom ik dingen wel en niet wil.
quote:
Op maandag 11 april 2011 11:00 schreef snakelady het volgende:Zo mogen ze niet midden op straat lopen ook al lijkt ze dat zo leuk, er is geen keuze tussen de stoep en de straat, het is gewoon de stoep,
klaar.
En dat is het voor mij dus niet. Want er is een reden waarom jij van mening bent dat het geen keuze is. Zie hierboven over stoep en straat.
p.s. een beetje rommelig en een beetje onduidelijk maar als ik me aangesproken voel of vanalles wil uitleggen is het ene beetje een warboel